HET JUISTE ADRES VQNMPPSTQCW 111 9,Libofaria" LEIDEN Gedipl. Pedicure - Voetkundige - Sportmasseur JOH. H. NIJHUIS Jr. Wollen Japonstoffen C. VAN SCHAGEN AlléénKantoor v. d. Werfstraat 34, Tel. 777 DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1937 DE LEIDSCïiE COURANT DERDE BLAD - PAG. 11 CHRIS CHRISTENSEN, SYB1LLE SCHMITZ De raadselachtige vrouw van het witte doek. Reeds haar naam roept herinnering op aan iets geheimzinnigs, want in de grijze oudheid maken we al kennis met „Sybille" een zienster, sprekend in orakeltaal, veel vuldig geraadpleegd door staatshoofden en legeraanvoerders, om haar groote wijsheid en duistere profetiën. De oogen van Sybille Schmitz, donker en onheilspellend, getui gend van een innerlijke nervositeit, zijn volkomen in harmonie met haar uitgespro ken gepassioneerde gang, die ons echter toch zoo duidelijk toont, hoe vastberaden en doelbewust zij op het door haar gestelde doel afgaat. In haar films speelt zij gaarne sterke troe ven uit. Haar rollen vragen uitbarstingen, waarbij haar als phosphoresceerend wezen vonken spat. Vonken, waaraan we ons vrij willig en graag te schroeien weten. Scherp sarcasme is haar niet vreemd, maar zij lan ceert haar ironie, als een gracieus floretge vecht, dat het slachtoffer doodelijk treft, zonder een oogenblik met de maatschappe lijke spelregels in conflict te komen. Zij heeft een geheel eigen filmstijl. Schijn baar legt zij de heele ziel van haar film figuur bloot, doch achteraf merken wij, dat zij het innerlijk van de uit te beelden persoonlijkheid steeds verheimelijkt, steeds verbergt. Haar eigenlijke aard blijft ons eveneens verborgen, maar des te sterker komen wy onder de ban van haar extrava gantisme, als haar oogen bewust van haar feillooze uitwerking, soms jubelend, soms hoon end, ons fascineeren en overbluffen. In al haar rollen in welk tijdperk, of wel ke klasse der maatschappij ook spelend, blijft de virtuose, Sybille Schmitz het „Groote Raadsel". Ook in haar nieuwste Tobis-film, „Het signaal in de nacht" zal dit eeuwig vrou welijke aan haar ons boeien en zullen we, wellicht tevergeefs, trachten achter het ge heim van deze mysterieuze vrouw van het witte doek te komen. „LACHEN DE BESTE COMEDIE TEGEN ALLE KWALEN" Watt en Half Watt in „Je moet maar boffen". De „Centra"-film onder den titel „Je moet maar boffen" brengt de Deensche oerkomieken Watt en Half Watt in dol komische situaties, waardoor het publiek bijna anderhalf uur de zaal zal doen dave ren van het lachen. Over den inhoud van deze film het vol gende: De „Cap Branco" ligt gereed voor afvaart naar Rio de Janeiro. Het circus van Paolo Cr'antz zal de reis meemaken. Watt en Half- Watt, die als stalknechten in dit circus ge werkt hebben, moeten evenwel achterblij ven, daar er geen geld meer is voor hun overtocht. Ze kunnen echter niet scheiden van hun dieren en probeeren in de leeu- te moeten blijven, als Watt door een toeval in een auto terecht komt, die aan boord ge- heschen wordt. Half-Watt, die zijn kameraad mist en ver moedt, dat deze aan boord is, ziet even eens kans om als kruier op het schip te komen en verstopt zich in de koelkamer. In het bagageruim komt Watt tot de ont dekking, dat de auto nog een andere be woner heeft, die zich voorstelt als „De Shah van Perzië". Eigenlijk heet hij Herbert en hij blijkt een vroolijke jongen te zijn, die spoedig een uitstapje aan dek gaat maken, waar hij kennis maakt met Sylvia Crantz, de dochter van den circusdirecteur.' Intusschen wordt Half Watt uit de koel kamer verlost, doch verraadt hiermede zijn aanwezigheid en als hij zijn kameraad teruggevonden heeft, worden beiden voor den kapitein gebracht, die hen in de keu ken aan het piepersjassen zet. In de keuken zien zij kans levensmidde len voor hun vriend, den Shah van Perzië, te gappen en Sylvia brengt deze naar het bagage-ruim, waar zij heel goede vrienden met Herbert wordt. In een oude krant lezen Watt en Half Watt, dat ze in. de loterij een prijs van 300.000 mark getrokken hebben. Nu zijn ze rijk en krijgen een luxe-hut, waar ook een plaatsje voor Herbert gevonden wordt. Het vroolijke leven is echter spoedig af- geloopen, als blijkt, dat hun lot al drie jaar oud en volkomen waardeloos is. Thans redt Herbert de situatie, door 'n regeling met den kapitein te treffen en voor hen een •gedeelte van de overtochtkosten te betalen. Aan boord is ook een verdacht individu Don Manuele, die veel werk maakt van een rijke weduwe, die opvallend met haar ju- weelen pronkt. Enkele dagen later zijn de juweelen verdwenen en Herbert wordt ver dacht. Watt en Half Watt brengen evenwel de oplossing en op een hoogst verrassende wijze komen door hun toedoen de juweelen te voorschijn, terwijl Herbert toch zijn vrij heid verliest, doch thans in de armen van Sylvia. EEN FILM VOL ONGELUKKEN In de analen van Hollywood werd nim mer een film genoteerd, die zóóveel be drijfsongevallen telde, als de 20th Century- Fox film „In de laatste Minuut" (Pigskin Parade). Een gansche reeks van tegensla gen teisterde de vervaardiging van deze amusante sportfilm, waarin Jack Haley, Judy Garland, Patsy Kelly, Stuart Erwin, Johnny Downs, Arline Judge, Dixie Dun bar, Netty Grable, Anthony Martin en de Yacht Club-Boys de hoofdrollen vervullen. Dixie Dunbar kreeg een vrij ernstige ontwrichting tijdens een val van een klein trapje .waardoor zij twee weken lang het bed moest houden. Vervolgens ontstond een begin van brand in de studio waar gewei'kt werd. De spelers slaagden erin, het vuur te dooven, eer het groote verwoestingen had aangericht, maar Jack Haley verwond de er zijn arm mee en de opnamen wer den er weer door vertraagd. De buitenop namen worden voor het grootste deel ge vuld door den grooten. voetbalwedstrijd en een der voetballers (een student), werd aan het oog verwond, wat hem een dag in het ziekenhuis kostte. Daarna sidderde de heele ploeg voor méér ongelukken (die ge lukkig uitbleven) en men gedroeg zich verder zoo voorzichtig, als de eigenaar van een Keizerlijk Chineeschen porceleinwin- kel! TELEVISIE STAAT VOOR DE DEUR, ZEGT BEKEND RKO RADIO REGISSEUR „Binnen 5 jaar zullen alle films in drie dimensies, gekleurd, voor televisie-uit zending gebruikt worden." Dit is de meening van William Seiter, Holywood-filmveteraan, die momenteel de RKO Radio film „The Life Of The Paty" met Gene Raymond, Harriet Hilliard en Joe Penner regisseert. Seiter begon zijn filmcarrière in 1915 bij de Keystone groep. Sindsdien heeft hij vele standaard suc- cesen uit de zwijgende en sprekende pe riode van de film op zijn naam. „De meeste menschen hebben gedacht, dat de soundfilm maar een grapje was", zei Seiter. „Toen de kleurenfotografie kwam, was niemand ervan te overtuigen, dat zij daadwerkelijk in films toegepast zou worden. Het proces van de plastische film en van de televisie ontwikkelt zich in minder dan de helft van het tempo, waarmee de hierboven genoemde ontdek kingen toegepast werden. En, wat meer zegt, men bereidt zich reeds voor op de komst er van. Let u eens op, zoodra de berekeningen van deze uitvindingen klop pen, zullen zij onmiddellijk aanvaard en toegepast worden." „Bent U niet bang, dat de bioscopen dan overbodig worden?" vroeg een journa list aan Seiter. „Neen", antwoordde deze beslist,, „want de mensch wil „uit" zijn. Bovendien zal het plastisch element voor de huiskamer voorloopig wel een bezwaar blijken. De bioscopen zullen hun technische installatie vervangen door een projectie-apparaat voor plastische televi sie". „En de filmdistributiekantoren?" „Ik stel my voor, dat die in ieder land blijven bestaan, dat is een kwestie van rechten. De huurprijzen, die de bioscopen nu voor de films betalen, worden dan li centie-rechten, die men den televisie-cen trales betaalt. Ieder cinema zal een apart programma willen hebben. Het ligt dus voor de hand, dat er talrijke zendstations moeten zijn, die zakelijk contact hebben met de verhuurkantoren, dier organisaties onontbeerlijk zullen blijken. De problemen, die de film-televisie met EEN WONDER.., Had u nog nooit van hem gehoord? Hollywood is de stad der specialisten. En men heeft daar ook Chris Christensen en houdt hem in hooge eere. Dat het publiek hem niet kent en nog nooit van hem ge hoord heeft, doet daaraan niets af. Chris Christensen treedt niet op, hij werkt in stil te. Het is hem genoeg, dat de productielei ders hem kennen, dat zij hem eerbiedig na deren en royaal betalen voor zijn diensten. Chris Christensen is geboren in Aalborg, in Denemarken. Op zijn twaalfde jaar ging hij naar zee en tot op zijn veertigste jaar zwalkte hij over de oceanen. En daarbij had deze man een merkwaardige voorliefde voor zeilschepen. Meermalen kon hij aan boord van stoombooten een mooie betrek king krijgen, maar hij weigerde, wijl deze Deen „alleen voor zijn genoegen" voer, zoo als hij het uitdrukte. Hij voer op drie- of vijf masters, op groo te schepen en kleine. Maar altijd afhanke lijk van den wind en de zeilen. Hij was op zee, om de poëzie van het zeemanschap en toen hij veertig was geworden, had hij er genoeg van en ging aan land. Voortaan zou hij zeilschepen bouwenHij ging aan land in Amerika, wijl daar een millionnair in San Francisco hem opdracht had gege ven, een zijljacht te bouwen. Dat wekte de bewondering van heel Californië en daar door werd de opmerkzaamheid van de Hol- lywoodsche filmindustrie op Chris Chris tensen gevestigd. Want deze kundige bou wer kent alle modellen uit alle historische perioden! Hij kent de brikken en de bri gantijnen, de schoeners en de kotters, de walvischvaarders en de galeienhij is er mee vertrouwd, als een meubelmaker met tafels en stoelen. En hij vindt een even prettigen als druk ken werkkring met dezen filmscheepsbouw. Telkens en telkens weer laat Hollywood zeewaardige schepen van stapel loopen, voor films, die een maritiem onderwerp be helzen. Kort geleden nog werd voor de 20th Century-Foxfilm „Lloyds of London" een bijzonder omvangrijke opdracht aan Chris tensen verstrekt. En thans heeft hij zijn chef d'oeuvre geleverd door het „Slaven schip", dat hij voor de gelijknamige 20th Century-Foxfilm heeft vervaardigd. Het schip is zoo solide gebouwd, dat het min stens een eeuw de golven zal kunnen trot seer en, het is een meesterwerk geworden van scheepsbouwkunst. Want Chris Chris tensen (die verzekert, dat hij uitsluitend „voor zijn genoegen" schepen bouwt) doet nimmer iets ten halve. Wil een filmmaat schappij de dingen slechts ten halve doen, dan wjjst hij haar de deur. Dan moeten ze maar naar prutsers gaan; bij hèm kunnen ze alléén terecht voor deugdelijk werk Het pleit intusschen voor de filmmaat schappijen, dat ze op dit deugdelijke werk zoozeer gesteld zijn. De opnameduur van een film neemt hoogstens een jaar in be slag, maar de schepen van dezen Deen- schen Chris zijn voor de eeuwigheid be stemd. zich mee brengt, zijn in de meeste landen reeds in principe opgelost. De research de- partements der groote filmcentra worden op de hoogte gehouden van iedere manoeu vre der officieele instanties ten aanzien van de televisie. Elk land heeft zijn eigen aardigheden wat betreft de rechten in den aether en voor de filmcentra openen zich tè belangrijke perspectieven om niet vol komen voorbereid te zijn op het moment, dat de televisie als handelsobject een feit is, wat naar mijn meening binnen 5 jaar zal blijken." DE TWEELINGBROERS Stan Laurel en Oliver Hardy in het kwadraat. In „De Tweelingbroers" zien we Lau rel en Hardy met z'n vieren: Laurel en Hardy in het kwadraat; zij zijn een alge braïsche formule geworden: (Laurel Hardy) s, met welker uitwerking jong en oud zich buitengemeen amuseeren kan. Want stof voor een nachtmerrie leveren deze beide Amerikaansche komiekelingen geenszins. Integendeel! Na de rust, welke zij zich zelf en het bioscooppubliek gegund hebben, zijn hun „gags", die afgezaagd dreigden te worden, door nieuw leven be zield en zij, die deze beide sympathieke dwazen gaarne zien, zullen zich dubbel vermaken, nu zij tot twee tweelingen ge ëvolueerd blijken te zijn. De idee, welke aan het filmverhaal van deze nieuwe Laurel-Hardy-film ten grond slag ligt, is niet nieuw, maar daarop komt het in zulk een film ook heelemaal niet aan. Het gaat er slechts om, of Laurel en Hardy gelegenheid krijgen, in de meest onmogelijke situaties verwikkeld te ra ken. En die gelegenheden liggen rijkelijk door het scenario gestrooid. PENNIES FROM HEAVEN. Een film, welke deze week zeker veel belangstelling zal trekken is Pennies from Heaven met Bing Crosby in de hoofdrol. Geen 3 October zonder Hutspot met Klapstuk van Haarlemmerstraat 70 Uw adres voor: 0 Croquetten Salades 9 Belegde Broodjes 0 Soepen, enz., enz. Spreekuur: Maandag', Woensdag-, Vrijdagavond van 7—9 uur en volgens afspraak. Pijnloos verwijderen van eelt, likdoorns, voet wrat, kalk, hoorn ot ingegroeide nagels. Behandeling van voetaf wijkingen, zweetvoeten, wintervoeten etc. Pedicure t. 1.— per behandeling. Platvoet behandeling (gymn. mass.) 3 X per week, f. 15.— per maand. Steunzolen naar blauw- of gipsafdruk, ook spreidvoet steunzolen. Sportmassage per behandeling f. 1.— VEREENIGINGEN NADER OVEREEN TE KOMEN TELEF. 2682 Lid van het Nederlandsch Genootschap MARE 52 van Voetkundlgen Geleefd aanbevelend, Firma G. VAN BRUSSEL HAARLEMMERSTR. 267 Verlovings-, Huwelijks- en Geboortekaarten Vlugge levering - Lage prijzen Haarlemmerstraat Betere dekens goedkooper, MOLTON DEKEN CADEAU.Tel. 3867 HOOGMADE. Voor prima met een gratis knip patroon NAAR MAAT slaagt U bij voor Uw schoonmaak en witwerken, speciaal leege huizen, fabrieken, kerken en het dagelijks schoonhouden van kantoren. cos Het sinds 34 jaren bestaande Glazenwasscherij en Schoonmaakbedrijf OUDSTE en VERTROUWDSTE Adres voor Uw Schoonmaak voor LEIDEN en OMSTREKEN BESTEL BTT - X&-9-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 11