KERKNIEUWS NED. OOST-INDIE De wereld zonder vrede BIOSCOPEN MAANDAG 6 SEPTEMBER 1937 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD - PAG. 13 Schoonheid en Kunst 'T EN IS VAN U.... 't En is van u hiernederwaard geschilderd of geschreven, mij, moederken, geen beeltenis, geen beeld van u gebleven. Geen teekening, geen lichtdrukmaal, geen beitelwerk van steene, 't en zij dat beeld in mij, dat gij gelaten hebt alleene. o Moge ik, u onweerdig, nooit die beeltenis bederven, maar eenzaam laat ze leven in mij, eerzaam in mij sterven. GUIDO GEZELLE. Bovenstaande vers is opgenomen in een onlangs verschenen bundel: „Moeder. Ver zen van Nederlandsche Dichters". 't Mooie in dit gedicht is gelegen in de óp-springende vreugde over het bezit van moeders beeltenis in eigen hart. Eerst wordt gejammerd, dat er niets van moe der is overgebleven, niets alles wat op gesomd: géén teekening, géén lichtdruk- maal, géén beitelwerk van steene niets; maar dan opeens die vreugde over dat al lerkostbaarst bezit: „dat beeld in mij, dat gij gelaten hebt alleene".... Het gedicht besluit met het gebed van een kind, dat niets lievers, niet mooiers kent, dan de ongeschonken beeltenis van zijn moeder in zijn eigen hart. Lees nu het gedicht nog 'ns hard op voor uzelf. PRIJSVRAAG VROOLIJK TOONEEL VOOR DE JEUGD. De beslissing van de jury. Op de prijsvraag, uitgeschreven door het tooneelfonds „Ons Leekenspel" te Bussum voor de samenstelling van een bundel vroolijk tooneel' voor de jeugd, zijn bij de jury ingekomen 88 inzendingen. In haar Donderdag gehouden bijeenkomst bleek de jury unaniem van meening te zijn, dat geen der ingekomen spelen in aan merking kon komen voor de prijs van 500.uitgeloofd voor een oorspronke lijk aanvullend spel. Met algemeene stem men werd een prijs van 300.toegekend aan drs. W. Snitker voor diens spel „Mas kerade" en eveneens met algemeene stem men werd een prijs van 150.toegekend aan L. de Cantens te Antwerpen voor diens een-acter „De opstand der poppen." LUCHTVAART VLIEGTUIGMODEL ZWEEFT 24 UUR ROND Een merkwaardige vlucht heeft op Ko ninginnedag en daarna een model zweefvliegtuig gemaakt, dat op 31 Augus tus, 's middags om kwart voor drie, te Goirle werd gestart enop 1 Septem ber, circa kwart over drie, onder Alphen (eveneens in Noord-Brabant) landde. Ruim 24 uur heeft het vliegtuigmodel boven ons land en vermoedelijk een deel van België gezweefd. Het heeft en passant een goed geslaagde nachtvlucht gemaakt! Het model, van het type Strolch, eigen dom van den Tilburgenaar W. Held, deed me ein den wedstrijd voor modelvliegtui gen, die de Bredasche en Tilburgsche Jeugd Luchtvaart Clubs te Goirle hielden ter gelegenheid van den Koninginnedag. Het maakte na den start een te noteeren vlucht van dertien minuten, waarna het op groote hoogte in de wolken verdween. Toen een Alphenaar het zag landen, kwam het uit Westelijke richting, waaruit men opmaakt, dat het boven België is geweest. EINDELIJK HET FIETS VLIEGTUIG! Een vlucht van slechts een minuut De Italiaan Emilio Casco heeft met een nieuw soort zweefvliegtuig, dat voorzien is van twee propellers, die door pedalen met ketting-overbrenging in beweging worden gebracht, in Tessino opmerkelijke resulta- tenbereikt. Bij de eerste proefvlucht kon de machine op een hoogte van vier meter een afstand van 342 meter in 33 2/5 secon den afleggen. Bij de tweede vlucht be reikte het vliegtuig een hoogte van tien meter en legde in een minuut 14 3/5 se conden een afstand van 862 meter af. De ontwerper van dit nieuwe vliegtuig zal zich, nadat aan het toestel nog eenige verbeteringen zijn aangebracht, naar Duitschland begeven om demonstraties te geven. Buitenlandsche Berichten ERNSTIGE AUTO-ONGELUKKEN IN MAROKKO. Op weg naar Port Liautey (Marokko) is een autocar in aanrijding gekomen met een koe en omgevallen. Een inzittende vond den dood, en veertien anderen werden ge wond, waaronder zes Europeanen. Op weg naar Camp Boulhaut reed een andere autocar tegen een licht voertuig aan en viel eveneens omvei. Ook hierbij werd een persoon gedood, terwijl zestien inzitten den ernstig gekwetst werden. CVERSTROOMINGEN IN NOORD-CHINA. Uit alle deelen van Noord-China komen berichten over overstroomingen binnen. Op verscheidene plaatsen zijn de dijken reeds bezweken. Ten Z.W. van Tientsin staat het vlakke land over groote oppervlakte onder water, o.a. de belangrijke straatweg Tient sinYen Sjan. Ook de spoorweg Tientsin Poekau dreigt overstroomd te worden. Z.H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd: tot Rector te Rotterdam (St. Fx-anciscus- Gasthuis) den Weleenv. Heer G. J. Morsch; tot Rector te 's-Gravenhage (R. K. Wees huis) den Weleerw. Heer A. Roozen; tot Kapelaan te Amsterdam (H. Vincen- tius) den Weleerw. Heer J. P. Doeswijk; tot Kapelaan te Delft (H. Hippolytus) den Weleerw. Heer H. P. J. Figelet. PASTOOR P. J. A. DE GRAAF. bisteren heeft pastoor de Graaf O.F.M., pastoor der St. Joseph-parochie te Gouda, een plechtige Hoogmis opgedragen ter ge legenheid van het feit, dat hij 20 jaar pas toor te Gouda is. Van verdere feestviering wilde de Pastoor niet weten. De „Nieuwe Zuid-Hollander" schrijft naar' aanleiding van dit vierde lustrum: „Na een 20-jarig verblijf in onze stad kennen wij hem, als den meer dan zeventig jarigen grijsaard, maar toch den grijsaard met een jeugdig hart, den grijsaard met be wonderenswaardige werklust en zonnige vroolijkheid. Als wij hem zien gaan langs de oude straten van Gouda, dan kan hij er ongetwij feld ernstig en nadenkend uitzien. Maar wie kan dat verwonderen? Hij heeft 20 jaar het wel en wee van zijn parochie gedeeld. Twintig jaar droeg hij de verantwoordelijk heid van vele zielen. Hij kent zijn men- schen niet oppervlakkig, maar weet pre cies wat ze waard zijn en hij maakt zich wellicht om velen bezorgd. Wie zal ten volle begrijpen, hoe zwaar deze last te dra gen is? En verder, wat heeft hij een arbeid ver zet in al die jaren! Pastoor de Graaf houdt niet van half werk. Wat hij aanpakt zet hij ook door. Bij zijn priesterlijk werk zooals preeken, biechthooren, godsdienstonder richt, huisbezoek, het organiseer en van pro cessies en godsdienstige plechtigheden gaf hij zich altijd geheel. Wat was het kort ge leden voor hem een teleurstelling, toen de deelneming aan de Kevelaersche processie zoo gering was. Maar hij zit niet bij de pak ken neer en begon onmiddellijk plannen te beramen om deze Processie in haar oude glorie te herstellen. Onberekenbaar veel heeft hij voor Gouda EEN CURSUS VOOR LUCHTVAART- GEZINDEN Examens en practische les Meer en meer is gedurende den laatsten tijd gebleken, dat de rondleidingen, die dagelijks door het luchthavenbedrijf van Schiphol worden gehouden, niet voldoende zijn om de weetgierigheid van velen te kunnen voldoen. Van het steeds toene mend aantal bezoekers, die de luchthaven komen -bezichtigen het laatste jaar wa ren het er 320.000 wilden talloozen graag méér weten. Zoo ontstond bij den propagandadienst van Schiphol, het idee om zeer- eenvoudige luchtvaartlessen te geven, waarvan vooral diegenen zouden kunnen profiteeren, die, uit hoofde van hun vak of hun kennissenkring, wel- eens--iets- op luchtvaartgebied moeten kunnen ver tellen. Deze léssen worden thans gegeven door de K.L.M. in samenwerking met de P.B.N. A., het polytechnisch bureau „Nederland", te Arnhem. Het is een schriftelijke cursus, welke voor iedereen openstaat, uiteraard iederen dag kan ingaan en welke een tijds duur van een half jaar in beslag neemt. De cursusleider is de bekende luitenant- vlieger W. Bach en de redactiecommissie is samengesteld uit de heeren I. Aler, chef van den vliegdienst van de K.L.M., G. Spit, chef van den technischen Dienst van de K.L.M. en van der Meulen. Zaterdag is op Schiphol, ten overstaan van de redactiecommissie, het eerste exa men van dezen cursus afgenomen. Er was een vijftiental deelnemers: onderwijzres, een geestelijke en verder belangstellende „particulieren". Omstreeks elf uur kwamen de examinandi bijeen in een van de kan toorzalen van hangar B., waar zij werden toegesproken door den heeh F. Wind, di recteur van de P.B.N.A. De examentaak werd door de slachtof fers zeer serieus opgevat. Er werd zeer aandachtig gezwoegd, en het resultaat, dat in den loop van den middag in een min of meer plechtige zitting werd medegedeeld, heeft de organisatoren en natuurlijk ook de geslaagden zeer tevreden ge steld: zeven diploma's werden met de ge bruikelijke toespraken uitgereikt, waar van één met bij zonderen lof. Voordat echter de uitslag werd bekend gemaakt, hebben de examinandi nog gedu rende anderhalf uur onder leiding van den heer Surink' een practische les genoten, waarbij het geheele bedrijf op Schiphol als leerstof diende. Het eind van deze les was een uitwisse ling van eenige welgemeende hartelijke woorden en de examendag vond, na het uitreiken van de getuigschriften, zijn einde met een rondvlucht, boven het onvolpre zen schoon van de in het zonlicht baden de hoofdstad. DE KINDERVERLAMMING IN DE V. S. De kinderverlamming-epidemie, heeft in het Midden Westen van de Ver. Staten ver der om zich heen gegrepen. In Chicago zijn 55 nieuwe ziektegevallen geconstateerd. Elf dezer waren met doodelijken afloop. Kinderen beneden zestien jaar zullen geen bioscooptheaters en schouwburgen mogen bezoeken. De ziekte breidt zich ook uit in de ste den St. Louis, Omaha, Denver, Buffalo en Milwaukee, waar reeds alle scholen en kin dertehuizen werden gesloten. In de Canadeesche provincie Ontario gaat de ziekte het meeste om. Daar zijn reeds 1100 gevallen geconstateerd, van welke 35 met doodelijken afloop. De in het Midden Westen en Zuid-Cana da heerschende tropische hitte bemoeilijkt volgens de dokters, de bestrijding van de kinderverlamming ten zeerste. DE RAMP VAN DEN K.P.M.-STOOMER „VAN IIEUTSZ". Hoe het gebeurde. Naar te Batavia uitJHongkong wordt ver nomen, heeft het gebeurde met de „Van -Heutsz". zich.als volgtrtoegedragen. De „Van Heutsz" was bezig de typhoon voor beide anders „af te rijden", toen plot seling beide kettingen tegelijk braken en het schip op drift raakte, daarbij dwars aan drijvend op de „Gertrudemaersk", waar door veel schade werd bekomen aan stuur boord. Daarop volgde een aandrijving met het Chineesche stoomschip „Hai Lee", waardoor zware schade voor de „Van Heutsz" ont stond onder de waterlijn. Het schip dreef toen wederom langs zijde van de „Gertrudemaersk", waarvan de ge zagvoerder van de „Van Heutsz", de heer Huyer, wetende, dat de „Van Heutsz" in zinkenden toestand verkeerd, gebruikt heeft gemaakt tot het doen overloopen van de 1200 passagiers. Hierbij werd gelangrijke schade opgeloo- pen aan het bovendek en wel aan bakboord. Beide schepen dreven af naar Green Is land, totdat plotseling het sleepende anker van de „Gertrudemaersk" hield en dit laat ste schip, al afzwaaiende, aande „Van Heutsz" verdere schade toebracht aan den voorsteven en aan het voorschip. De „Van Heutsz" strandde daarop nabij de Oostkust van Green Island. De berging wordt met man en macht door de Tai Koo Doek Cy. verricht. De scheur aan stuurboordzijde is reeds gedicht, maar er zullen nog vele werkzaamheden noodig zijn voordat men de „Van Heutsz" van den rotsbodem zal kunnen lichten. De weersomstandigheden zijn gunstig, doch verrassingen zijn niet uitgesloten, ook door de spanning, waaraan het schip met vier ruimen vol water blootgesteld is. door Prof. Dr. G. DE REYNOLD, Freiburg. Europa heeft slechts éénmaal 'n geestelijke eenheid gekend. Dat was het werk van het Chris tendom. De Europeesche bescha ving is niets anders en kan niets anders zijn dan een Christelijke. De vernieling der eenheid op godsdienstig gebied moest nood zakelijk ook de verwoesting mee brengen van de overige vormen van eensgezindheid, die op den bodem der christelijke eenheid gegroeid zijn. De samenwerking op intellectueel ge bied is bijna onmogelijk geworden in een wereld, die zoo versplintei-d is als tegen woordig, in een Europa, dat geen gelijk soortig product meer vormt. En toch is die samenwerking noodzakelijker dan ooit tevoren. Er moet langzamerhand weer naar gestreefd worden om een band te leggen tusschen Nationalisme en In ternationalisme, waardoor aan deze be grippen een zuivere beteekenis gegeven wordt, waarbij rekening gehouden wordt met de psyche der afzonderlijke volken, doch waarbij van den anderen kant ook het verlangen tot uitdrukking wordt ge bracht, dat de volken op elkander zijn aangewezen. Waarom heeft de internationale samen werking en de Volkenbond zelf hun mis lukking. die met een volslagen bankroet gelijk staat, tot nog toe niet geconsta teerd? Omdat zij beiden geen juist begrip heb ben van het beeld dat de huidige wereld te aanschouwen geeft. In de jaren 1919 en 1920 was men met groote verwachtin gen vervuld. Men geloofde werkelijk dat de volkeren die den oorlog moede waren het verlangen naar een voortdurend handhaven van den vrede zouden te ken nen geven en ook zouden verwezenlijken. Maar onrechtvaardige en slecht opgestel de vredesverdragen konden geen vrede lievende sfeer scheppen. Daar komt nog bij dat ook in het leven der volken splijt zwammen en allerlei stof tot conflicten werd opgehoopt. Men had deze harde werkelijkheid kunnen voorzien en velen hebben dat ook vooruit gezien. Hét tegenwoordige Europa heeft een totaal ander aspect gekregen dan de we reld van voor den oorlog en het Europa van dé 19de eeuw, het is geen gelijkvor mig beeld meer, het is veel gecompli ceerder geworden zooals bij een blik op de kaart, bij het beschouwen der staat kundige en taalkundige grenzen aan stonds in het oog springt. Einde 1918 schreef M. Mellet in zijn werk over de verschillende talen m Europa: ;;Dë"'Werëld-is niet rijp voor een waarachtige internationale eenheid, die opgetrokken moet worden op de gemeen schappelijke elementen der Europeesche beschaving en die rekening houdt met de feitelijke verhoudingen in de heele we reld''. M. Mellet constateerde dit reeds vóór de opkomst van Fascisme en Natio- naal-Socialisme, op een tijdstip dat men aan de definitieve overwinning der De mocratie kon gelooven. Een zekere een heid in de politieke en sociale verhou dingen is een gewichtige factor voor een gelijkgerichte beschaving. Deze bestond in de 19de eeuw, maar die bestaat thans niet meer. Europa is inderdaad niet in staat om alle volkeren een gemeenzame en alles omvattende beschaving te geven. Europa is nationalistisch geworden in dien zin dat onder de Europeesche naties op alle mogelijke wijze al te veel verschillen zijn ontstaan om zich nog tot een natuurlijke eenheid te kunnen aaneensluiten. Europa heeft slechts eenmaal een geestelijke een heid gekend, maar in ieder geval heeft zij die gekend. Deze eenheid was het werk van het Christendom. De Europee sche beschaving is niets anders en kan niets anders zijn als een Christelijke. De vernietiging van deze eenheid op gods dienstig gebied, moet ook de verwoesting met zich brengen van de overige vormen van eensgezindheid die op den bodem de zer Christelijke eenheid gegroeid zijn. Thans beleven wij het uur der grootste versplintering. En juist op dit moment heeft de internationale gedachte zich de grootste moeite gegeven. Welk een para doxale toestand! Weliswaar zijn de we gedaan. Was hij met Deken Wijtenburg niet de groote stuwkracht, die het Sint Joseph- Paviljoen stichtte? En is het niet bewonde renswaardig, dat hij op zijn leeftijd de zor gen op zich nam om aan Gouda een derde Kerk te schenken?" THERESIA NEUMANN UIT KONNERSREUTH BIJ DEN KARDINAAL VAN PRAAG. Theresia Neumann uit Konnersreuth heeft met haar zielzorger uit haar woon plaats, de bekende Pastoor Naber, een be zoek gebracht aan Karlsbad, waar zij in audiëntie ontvangen is door de aldaar ver- toevenden Kardinaal-Aartsbisschop Kaspar van Praag. De Kardinaal heeft enkele uren lang een onderhoud met haar gehad; hij interesseerde zich voor alle bijzonderheden, die Theresia Neumann hem levendig ver telde. THEATER HOOFDFILMS INHOUD AANVANGSUUR KEURING Casino: Lido: „Inferno" (Spencer Tracy Claire Tre vor) „Liefde in Uniform" (Loretta Young John Boles). „Ben.Hur" (Ramon Novarro Francis X Bushman). „Mama's kleine zee- roover". Avontuurt» Speelfilm Speelfilm Komisch Dag. 811 uur. Zon dags bovendien 27 uur. Matinée Zaterd. en Woensdag 2 uur. Dag. 8.-5—11.15 uur, Zondags bovendien 27 uur, Matinee Zat. en Woensd. 2.30 uur. Toelaatbaar v. Volwassenen Volwassenen Luxor: „Vluchteling van het Duivelseiland" „Tien dagen Ko ningin". Dramatisch Dramatisch Dag. 811 uur, Zon dags bovendien 27 uur, Matinee, Zaterd. en Dond., 2 uur. Afgekeurd Trianon: „Schuldig" (Gitla Alpar John Lo- der). „Ridders van de Kouseband" (Syd ney Howard Wi nifred Shotter). Dramatisch Komisch Dag. 8—11 uur, Zon dag 27 uur. Ma tinee. Zaterdag en Woensdag 2 uur. Volwassenen gen waarlangs de verbinding tusschen de volkeren tot stand komt korter gewor den, de. verkeersmiddelen zijn veel tal rijker, de grootste reizen zijn vergemakke lijkt, iedereen is in heel de wereld thuis; overal woont men op dezelfde wijze, gaat net eender gekleed, eet hetzelfde en be luistert in de radio dezelfde muziek. Dus terwijl de physieke afstanden steeds kor ter worden, moeten we juistconstatee- ren, dat de moreele verwijdering, waar het vooral op aankomt, iederen dag steeds grooter wordt. Terwijl het mate rieel verkeer veel gemakkelijker is, zien we de moeilijkheid der moreele relaties groeien dat is het juist wat onze eeuw karakteriseert. Daaruit ontstaat dan een weerklank, zooals die nog nooit in de ge schiedenis is voorgekomen. Tegen deze wanklank is het internatio nalisme geen geëigend geneesmiddel. Zeker niet het internationalisme dat op de wijsbegeerte van Kant is gegrondvest. Want tusschen dezen wijsgeer en de groo te stroomingen van dezen tijd gaapt een diepe tegenstelling. Het heeft tegen zrich de macht van het gevoel en van het in stinct. Deze krachten die door de moder ne beschaving langen tijd aan banden waren gelegd, zijn thans met onweer staanbaar geweld verbroken. Sedert de 18de eeuw wordt het wezen der moderne beschaving gedragen door verstandelijke krachten. Opgebouwd op wetenschap en theorie was zij even schitterend als ge brekkig: zij was een gebouw zonder fun damenten, waaronder zich de sterkste geestelijke krachten hadden opgehoopt. De eerste dezer elementaire motieven is en blijft de godsdienstige behoefte. Het Christendom heeft de kunst verstaan om deze krachten aan te grijpen en te loute ren. Maar de moderne beschaving heeft ge tracht om in de plaats van het Christendom een soort godsdienstlooze en anti-christe lijke religie te stellen, die wel bezield is met een zeker idealisme, edelmoedigheid, en waaraan men een zekere logische ont wikkeling en oprechte bedoeling niet kan ontzeggen. Maar deze godsdienst hield niet stand: zij kon trouwens ook geen stand houden, ondanks de uiterlijke redelijkheid, daar zij nu eenmaal niet in staat was om de menschelijke natuur te bevredigen. Er is derhalve gekomen wat komen moest: de mensch, die er in geslaagd was om de moderne beschaving los te maken van het christendom, is instinctmatig tot het hei dendom teruggekeerd. Hij is teruggekeerd tot die elementen, die den diepsten oor sprong, de kern van het heidendom uit maakt, tot de godsdienst van ras, bloed en bodem. Hij is daartoe teruggekeerd, door dat hij juist het verstand en de weten schappelijke waarheid verwierp, die vroe ger voor hem aanleiding waren geweest om het christelijk geloof vaarwel te zeg gen. Want de mensch zal steeds ofwel hei den ofwel christen zijn. Hij zal nooit ge- ruimen tijd rationalist of materialist blij ven. De tegenwoordige wereld behoort zien- deroogen sterker bij diegenen, die er in ge slaagd zijn om zich meester te maken van de groote drijfveeren. Hij zal steeds min der gehoorzamen aan diegenen, die de ver standelijke cultuur belichamen, zooals wij die tot nu toe gekend hebben. Het is een barbaarsche en primitieve wereld zooals destijds op de puinhoopen van het Romein- sche Rijk werd opgebouwd. Want onder hun tegenwoordigen vorm, onder haar ul tra-moderne verschijningen en met al haar vreeselijke technische hulpmiddelen ken merkt deze wereld zich ondanks haar breuk met het verleden, met de burgerlijke perio de van de 19de eeuw en ondanks den zoo zeer beklemtoonden drang naar ontwikke ling op alle gebied, als een periode van de grootste decadentie en achteruitgang, die de geschiedenis ooit heeft gekend. Deze achteruitgang was onvermijdelijk. Men moet de feiten aanvaarden, begrijpen en trachten om ze dienstbaar te maken. Ten slotte is onze tjjd geen periode van vrede. Het is doelloos om met de pacifisten „vre de, vrede" te roepen, terwijl er heelemaal geen vrede is. Trouwens het begrip „vrede" is voor ons een ontgoocheling geworden. Wie zou in allen ernst durven beweren, dat er een onveranderlijk vastomlijnd begrip van vrede bestaat? Wie durft toch be weren, dat men, om de wereld den vrede op te dringen, in naam van den vrede oor log moet voeren? Wie durft staande te hou den, dat ooit in de geschiedenis het ondertee kenen van een verdrag voldoende was om den vrede te waarborgen? Wie zal bewe ren, dat bepaalde methoden op den grond slag van gelijkberechtigdheid voor allen zich in de toekomst ook steeds als juist zullen bewijzen? Hebben wij den moed ons los te maken van ideologieën, die steeds slechts verge zeld gingen van gewelddadige gevolgen, van een oorlogszuchtige geest, die steeds gru welijk was voor de menschheid? Zij kweeken juist dat fanatisme, dat vreemd is aan iederen zin voor de werkelijkheid. Laten wij vasthouden aan die waarde volle moreele en psychologische elemen ten, die het meest werkdadige middel zijn voor de bestendiging van den vrede, een vrede, die zich kan ontwikkelen, een vrede, die het loon is vopr een lankmoedig ge duld, het resultaat van onderhandelingen, en concessies, 't resultaat van een ontwik keling, waaraan wij moeten medewerken om haar vorm en inhoud te geven, een vre de, die niet ondeelbaar is, die een geloof is, maar een geloof, dat rekening houdt met de werkelijke verhoudingen. Een der gelijke vrede kan niet vernederd worden tot monopolie van een enkele instelling. Het is het gemeenschappelijk werk van diege nen, die daartoe geroepen zijn, die gemeen schappelijk denken en lijden. Herinneren wij ons daarbij het gezegde van Josef de Maistre: „De mensch moet doen alsof hij alles kan, en hij moet afstand kunnen doen, alsof hij niets vermocht!" Een zeker pessimisme is thans noodza kelijk: men moet pessimist zijn in zijn ge dachten en optimist te kunnen zijn van de daad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 13