nederl. r.k. Volksbond
ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1937
DE LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. 10
IMTERPAROCHIEELE
JEUGD IN NOOD.
In de striemende slagen, die in de we
reld-economie al sinds jaren neerkomen op
alle standen, is de kermende kreet van een
jeugd in nood meerdere malen vernomen.
Jeugd in nood, en voor ons rijst 't beeld
van duizenden jonge menschen, die den
arbeid slechts kennen bij naam. Zij kwa
men van de schoolbanken, behaalden hoog
stens de graad van loopjongen en stonden
toen geslagen aan het stempellokaal. Met
kapot geslagen toekomstdroomen, vaak ook
met een kapotte ziel.
Ze kunnen wel eens bits uit de hoek ko
men, met ontzettend felle, dikwijls niet te
verantwoorden critiek. Doch neem het hun
maar eens kwalijk. Hun leed wegredenee-
ren is onmogelijk enen toch, in meer
dere dingen hebben zij gelijk ook.
Ons trof eens de opmerking: wat is er
toch weinig liefde. Inderdaad, de persoon
in kwestie had te veel ondervonden om
nog het ideaal der dienende naastenliefde
als iets grijpbaars te zien. En daarom dreef
hij af van de veilige kust en kwam in de
volle zee der wanorde, der haat, der kan-
kerzucht, der lafheid.
Jeugd in nood, veel erger dan de mas
sa vermoedt en met funester gevolg naar
mate de geestelijke weerstand kleiner is.
Want dat is zoo merkbaar, het milieu van
het ouderlijk huis spreekt mee. Jeugdige
werkloozen, met een begrijpenden vader en
een lieve, zorgzame moeder kunnen heel
wat moeilijkheden verdragen. Maar als de
christelijke sfeer uit het huis wordt ge
jaagd. dan zal ook de liefde als een riet
stengel worden geknakt. Dan zijn de va
ders en de moeders niet meer in tel, dan
groeit de jeugd op voor den galg van we-
reldverdwazing en wereldrevolutie.
Want niet per se de leegheid der han
den is het ergst. Veel en veel gevaarvoller
is de leegheid der geesten. Vele jeugdigen
gelooven niet meer, grootendeels omdat
hun ouders de gave van het geloof reeds
hebben verkwanseld voor wat materie.
Sloeg niet het socialisme in menig ar
beidersgezin het geloof in stukken? Bebel
had gelijk: „Godsdienst en socialisme zijn
als water en vuur". Zij kunnen elkaar on
mogelijk verdragen.
Met dit al groeit in ons volk een ge
slacht of van godsdienstloozen, van heide
nen. Wij weten, dat menig politiek-heiden
zich nog gaarne siert met een christelijk
tintje. Maar de kern van het leven hebben
ze verworpen en hun levenspractijk is een
lot zonder God. Ze zijn blind voor de
waarheid.
Hoevel te meer moeten de jongere ka
tholieken, ook in hun werkloosheid, zich
bewust blijven van hun roeping. Omwille
van de heidenen, die God niet kennen
toch ook een ziel hebben. En hoe dank-
boor moeten ze zijn voor het bezit van goe
de, katholieke ouders.
Jeugd in nood is een wereldprobleem.
En alleen in ons land zijn er nog wel
100.000 zonder arbeid. Menschen pogen in
deze chaos ordening te brengen, maar hun
pogen is onvruchtbaar.
Wat peuteren we toch zonder God er in
te betrekken? Want ze tobben omdat
niet bidden; Hij, Die de wereld beheerscht
en Wiens inzicht alles leidt en bestuurt,
mogen we niet voorbijgaan.
Redder der wereld, red onze jeugd in
nood. Zoon van St. Josgeph geef ons arbeid
en brood!
S. M.
IS DAT WAAR?
Dat de verkiezingen zoo schitterend zijn
geslaagd? Is het niet beter te spreken van
een niet verwacht succes? Want wat is de
waarheid? Nog zijn er duizenden stemmen
verloren gegaan, nog is er geknoeid met val
sche leuzen en voorspellingen, nog zijn er
met de wetenschap van doelloos werk toch
doorgegaan met tweespalt te zaaien tus-
schen het katholieke volksdeel.
En intusschen hebben ook de verslage
nen weer wat van zich doen hooren. Niet
bepaald vriendelijk en vol haat tegenover
de katholieken. Rome zou de schuld zijn
van alle wereldellende.
Is dat waar? Laat men ons eens één be
wijs daarvoor geven. Maar neen, men
werkt liever met holle frasen en laat zijn
fantasie in woeste droombeelden voorthol
len: Rome en Moskou zijn één.
Is dat waar? Rome. het Vaticaan, met
den zendbrief „Divini Redemptoris", te
gen het goddelooze en menschonteerende
communisme! Wat een domheid en leugen
spreekt uit zulke praatjes.
Vergeten wij jongeren toch nooit, dat
we leven te midden van, soms onbewuste,
lasteraars. En dat wij den plicht hebben
ons te wapenen. Kennis, gedegen kennis,
is noodig van alle zaken, die de politiek
raken. Dat kost inspanning, studie, offers
door ondervinding en critiek, maar we
moeten dat alles ondergaan om er sterk
door te worden.
St. Josephs-Gezellen, die al hun ver
wachten in Christus gesteld hebben, we
ten echter ook de politiek ondergeschikt
aan den godsdienst.
Het blijft een middel, al is het dan een
machtig middel.
Zijn wij allen klaar voor den voortduren-
den strijd?
SEVERUS.
BELANGRIJKE DATA.
Zondag 5 Sept. excursie naar het
vliegveld „Schiphol". De tocht gaat per
fiets. Aangeraden wordt brood mee te ne
men. Maximumkosten per deelnemer 30 ct.
Opgeven aan de comm. Reizevoort en Bot.
Dinsdag 7 Sept., vegadering der afd.
Gezellen.
Zondag 12 Sept. viering van het elf
de jaarfeest der Retraiteclub. Te 8 uur H.
Mis mte algem. H. Communie; te 9.15 uur
ontbijt en jaarvergadering.
Dinsdag 14 Sept. vergadering der afd.
Gehuwden
Dinsdag Sept. vergadering der
afd. Gezellen.
ASPIRANTEN-CURSUS.
Woensdag 1 Sept. begint de aspiranten
cursus. Er zijn weer 14 candidaten, die dan
op Zondag 10 October geïnstalleerd zul
len worden. Mochten er nog jongemannen
zijn, die den leeftijd van 17 jaar bereikt
hebben en lid wenschen te worden, dan
moeten zij zich vóór 1 Sept. als lid laten
inschrijven. Hetgeen geschieden kan in het
Gezellenhuis, iederen avond tusschen 8 en
10 uur.
BIBLIOTHEEK.
Op de jaarvergadering werd besloten om
de zittingavond met één avond te ver
meerderen en wel op Donderdagavond.
Wij willen er nog even de aandacht aan
wijden, opdat dit aan allen, die er eenig
belang bij hebben bekend wordt.
Het is ook van belang dat vele anderen
hiermede op de hoogte gesteld worden,
omdat daardoor weer een nieuwe stroom
van dezers bij ons kan komen lezen. Im
mers, voor velen was de Zaterdagavond en
de Zondagmiddag altijd bezet en konden
zij daardoor niet bij ons komen lezen. Nu
de Donderdagavond er bij is, kunnen dus
laatstbedoelde personen wel bij ons ko
men lezen. Wij hopen dan ook, dat vele
hiervan gebruik zullen maken en wy vol
gend jaar moeten zeggen: „Het is zeer
goed geweest om dien Donderdagavond er
bij te nemen, het aantal lezers is er door
verdubbeld!"
Maar behalve dat wy hopen op vele
nieuwe lezers, er zelfs op rekenen, ver
wachten wij vooral ook dat er vele abon
nementen genomen zullen worden. Dit is
financieel toch veel voordeeliger voor U?
Reken maar uit: Ongeveer 40 leeswerken
is, wanneer U 2 boeken per week neemt
ƒ4.Wanneer U een abonement neemt
betaald u ƒ1.50 en spaart u dus ƒ2.50 uit.
Wij kunnen ook niet anders dan u aan
raden: „Neemt een abonnement, het is ge
makkelijk en voordeelig!"
Volgende week zullen we iets mededee-
len omtrent de nieuwe boeken.
BIBLIOTHECARIS.
Jaarverslagen.
Op een paar na zijn alle jaarvergaderin
gen weer gehouden. Secretarissen en pen
ningmeesters moeten er voor zorgen, dat
hun verslagen in tweevoud gemaakt wor
den. Een om zelf te bedaren, de ander of
in het archief der Gez. Ver. bewaard te
worden.
plaatselijke centrale
arbeidersbeweging
VACANTIE.
Zij die werken gelukkig breekt deze
gedachte zich meer en meer baan heb
ben eens in het jaar een rustpoos noodig,
eenige dagen vrijaf, dus vacantie om de be
slommeringen van den arbeid een oogen-
blik te kunnen vergeten. Bij verschillen
de groepen in de samenleving is dit reeds
als een zeker recht erkend en daarom zijn
de arbeiders in die bedrijven, waar een va-
cantieregeling bestaat er dankbaar voor
dat hun eveneens een dergelijk recht wordt
toegekend, al is de doorvoering van een va
cantie over de geheele linie dan nog geen
voldongen feit.
Vacantie! Hoe heerlijk klinkt dit woopd
je in de ooren. Het doet je onwillekeurig
terugdenken aan je schooljaren, wanneer
voor het laatst de bel klonk, waardoor werd
aangekondigd dat het schooljaar was be
ëindigd, dus dat de groote vacantie begon.
Men was vrij, ontslagen van de lasten van
de school. De vrije natuur lokte en gretig
werd gebruik van de vrijheid gemaakt om
zich te ontspannen.
Evenzoo heeft het woord vacantie, voor
hen die werken, een aangename klank;
voor de arbeiders, wij verklaren dit hier
openhartig, in dubbele mate! Wel kunnen
zij zich de weelde van een tocht naar het
buitenland niet veroorloven, maar de dag
uitstapjes, welke men zich, al is het op be
scheiden wijze, in verband met de ernst
der tijden, nog kan veroorloven, brengen
een aangename afwisseling in het werkers-
bestaan. Nieuwe krachten worden verza
meld, verfrischt en gestaald wordt weder
om, na de vacantiegeneugten, met opge
wektheid den arbeid hervat, vol blijheid en
levenslust.
Helaas, wij moeten dit betreuren, kun
nen nog lang niet allen zich op een va
cantie beroemen, daar benepen ideeën van
sommige menschen zulks nog maar al te
vaak verhinderen. En toch, waarom heb
ben zij, die tot nu van vacantie verstoken
zijn gebleven, daar niet evengoed recht op?
Inderdaad zou een wettelijke regeling tot
het verplicht invoeren van vacantie, zoo
als berichten ons onlangs uit het buiten
land kond deden, hier veel goed kunnen
maken. De regeering kan, door aan het tot
stand komen van een dergelijke regeling
mede te werken, een cultureel werk ver
richten, waar velen haar dankbaar voor
zullen zijn.
Bovendien is het jammer, dat een va-
cantie-toeslag in vele gevallen nog tot de
vrome wenschen behoort, waardoor het
voorkomt, dat er zijn, die bij het genieten
van hun vacantiedagen de tering niet naar
de nering weten te zetten. Veelal komt dit
ook voor, omdat de loonen van hen die
werken, vaak nauwelijks toereikend zijn
voor het eerste levensonderhoud, waar
door het voor hen niet mogelijk is zich de
weelde te kunnen permitteeren etxra uit
gaven te doen, zelfs niet /oor kleine uit
stapjes in de vacantie. Er is dus bij va-
cantie-vrijheid nog maar al te zeer te con-
stateeren een tekort voor vacantie-blijheid.
Blijheid, welke bestaat als men zich een
uitstapje kan getroosten, waar eenige geld
middelen voor benoodigd zijn. Wanneer dit
hun ideaal verwezenlijkt zou zijn geweest,
hoeveel temeer zou dan de vacantie bij
dezulken hebben voldaan.
Er zijn ook anderen, in het bezit van va
cantie, die zich blijheid op een ongemo
tiveerde manier toeëigenen, n.l. door schul
den te maken, daardoor hen, die zich de
gelukkige leverancier van dergelijke per
sonen mogen noemen, er aan wagen. Uit de
bij schrijver dezer bekend zijnde vaststaan
de feiten, slechts enkele voorbeelden: Een
familie gaat voor zijn vacantie drie weken
naar Katwijk, maar heeft bij één leveran
cier niet minder dan ƒ60.achterstand
in betaling. Een ander maakt het nog bon
ter. Bij een slager voor 200.achter
stand te boek staande, veroorlooft men zich
toch de weelde, zijn vacantie in Zwitser
land door te brengen.
Met deze enkele voorbeelden, welke juist
zijn en aan gegevens ontleend, kunnen wij
volstaan, maar zij wijzen er op, dat de
vacantie door dergelijke menschen te veel
als een object wordt gebruikt, om zich ten
koste van anderen iets te veroorlooven,
dat inderdaad buiten hun kunnen gaat:
Door zoo te handelen, zelf voorstander
zijnde van een vacantie met alles wat deze
kan veraangenamen, maken zij het hun
leveranciers, die ook hun vacantie op tijd
behooren te genieten, dit, door hun achter
stand, onmogelijk. Een daad dus stellend
v/elke ten allen tijde is af te keuren en nim
mer goed te praten.
Een vacantie-toeslag is mede daarom
aan te bevelen, omdat daardoor dergelijke
euvels wellicht uit de wereld geholpen
zouden worden, en anderen een vacantie te
bezorgen, moet de vacantie voor een ieder
zijn slechts vacantie-idee!
Laat daarom de vacantie voor een ieder
zijn slechts het middel om zich te verpoozen
op een wijze, welke hij zich zal kunnen
veroorloven! Dan pas zal de vacantie voor
u zijn wat zij zijn moet en van narigheid
zult ge bovendien verschoond blijven!
OVER BESCHAVINGEN.
De Sociale Studiedagen, welke vanaf he
den tot en met Dinsdag a.s., in de Bisschop
pelijke Nijverheidsschool te Voorhout van
wege het Centraal Bestuur van den Ned.
R.-K. Volksbond worden gehouden, zullen
de licht- en schaduwzijden van de verschil
lende beschavingen den deelnemers duide
lijk maken.
Wij willen hier een beknopt overzicht
geven van de stof, welke gedurende de
Studiedagen wordt behandeld, waardoor
het groote nut van Studiedagen voor een
ieder duidelijk wordt.
We nemen dan waar, dat verschillende
menschenrassen of op zichzelf staande
volkengroepen geographisch bezien
door eeuwenlange evolutie zich éigen ma
ken een zekere volkomenheid of wel ver
fijning in gedachtengang, gewoonten, tech
niek en levensvormen. Naar gelang de
graad van volkomenheid, die bereikt is,
hooger of lager ligt, zegt men, dat een ras
of volksgroep op een hooger of lager peil
van beschaving staat.
Bij ontleding van het begrip „bescha
ving" ontdekken we. dat het is opgebouwd
uit een geestelijk en stoffelijk element.
Hoofdfactor zijn de geestelijke waarden,
omdat zij de cultuur uitmaken, die de ziel
is van de beschaving. De heerschappij over
de stof, die de beschaafde mensch bezit en
de vervolmaakte levensgewoonten, die hij
zich heeft eigen gemaakt, zijn slechts af
geleide factoren, met andere woorden: effec
ten van zün cultureele ontwikkeling. En
zoo worden de beschavingsproblemen in
laatste instantie teruggebracht tot proble
men van geestelijke orde, overeenkomstig
de opvatting, die de dragers eener bescha
ving hebben van het leven, zijn oorsprong
en zijn einddoel.
Er is altijd geweest, en er is ook heden
ten dage nog een groote verscheidenheid
van beschavingen. Ze trekken elkander
aan, ze vermengen zich met elkander,
maarook stooten ze elkaar af als te
gengestelde polen. Materialistisch en tech
nisch constateeren was een tendenz naar
nivelleering; op geestelijk gebied echter
zijn er ernstige conflicten ontstaan als ge
volg van diepgaand verschil in levensbe
schouwing, van tegenstrijcfcge belangen,
van hoog opgevoerd nationalisme en ras-
senbewustzijn.
Het zou te ver voeren elk dezer bescha
vingen aan een bespreking op de Studie
dagen te onderwerpen, daarom heeft men
zich bepaald tot een algemeene schets van
de beide hoofdvormen, namelijk de Oos-
tersche en Westersche beschaving, welke
zullen worden beschouwd als eenheden van
beschaving en bezien in haar meest karak
teristiek verschijningsvormen, zonder te
treden in een gedetailleer de bespreking van
het verschil in beschavingsniveau, dat men
by de klassen of standen"bf kasten van een
zelfde volkerengroep ka- waarnemen.
Daar de volkeren in het Oosten, vermoe
delijk reeds 200Ö jaar vóór Christus, toen
in het Westen nog slechts oernormen van
beschaving aanwezig waren, tot een vrij
hooge trap van ontwikkeling waren opge
klommen, wordt eerst deze beschaving in
een tweetal lessen besproken Vele eeuwen
lang bestond er weinig of geen contact met
het Westen. Eerst in de 17de eeuw wer
den de Chineezen, dank zij den missie-ar
beid der Jezuieten, met de Westersche
ideeën, kunsten en wetenschappen bekend
gemaakt. Sterker, en meer blijvend werd
de Westersche invloed in de tweede helft
der 19de eeuw, toen het snellere verkeers
wezen, dank zij de technische uitvindingen,
Oost en West dichter bij elkaar bracht.
Meer dan vroeger brachten de missionaris
sen in het Oosten de heilsleer van het
Evangelie. Oostersche studenten bezochten
Europeesche universiteiten en importeer
den het moderne paganisme en de Kan-
tiaansche wijsbegeerte. Vanuit Rusland
drong het communisme binnen.
Dit alles verwekte reactie. Er ontstond
een opleving van het Oostersche rassenbe-
wustzijn en als gevolg daarvan een scherp
conflict tusschen Oostersche en Wester
sche beschaving, bijv. de beweging van
Ghandi in Indië en het streven van Japan
naar hegemonie in het Oosten.
Om een duidelijk inzicht te krijgen wor
den daarna eenige lessen gegeven over de
invloeden van de Westersche beschaving,
welke haar oorsprong vindt in de landen
rond de Middellandsche Zee, uiteindelijk de
Grieksch-Romeinsche beschaving, welke in
het begin onzer jaartelling, doordeesemd en
vervolmaakt werd door het Christendom.
Dan zal worden nagegaan de invloed van
het Jodendom op de Westersche bescha
ving, welke geen nieuwe beschaving
brengt, doch slechts de bestaande bezielt,
dikwijls een overheerschende positie in
neemt en vaak uitgroeit tot een vijandige
gezindheid, tot anti-semitisme.
Een vergelijkende beschouwing dezer
stelsels, welke zich als beschavingsfactoren
opwerpen, moet den deelnemers aan de Stu
diedagen als eindconclusie brengen, dat
alleen het Christendom de gees
telijke conflicten, die er tusschen de be
schavingen bestaan, tot oplossing kan bren
gen. Geen der andere levensbeschouwin
gen zal hiertoe in staat zijn.
Het Boeddhisme niet, omdat het
met zijn Nirwana-leer en de daaraan ge
paard gaande vernietiging der menschelij
ke verlangens te zeer in strijd is met de
natuur, om ooit door de meerderheid der
menschen te worden aangehangen.
Het Mohammedanisme niet, om-
det het de menschelijke driften niet beteu
gelt, slechts waarde hecht aan - uiterlijke
vormen en innerlijke beleving van de ze
denwet veronachtzaamt.
Het liberalisme niet, omdat het
door zijn individualisme, zijn onbeperkt
vrijheidssysteem een onbeteugelde concur
rentie in het-leven roept, welke, zooals de
ervaring leert, de volkeren ten opzichte
van elkander wantrouwens maakt en ver
wijderd houdt.
Het Marxisme niet, omdat het God
loos is, de menschelijke natuur verminkt
en de liefde niet kent
De moderne totaliteitssyste-
m e n niet, omdat deze stelsels in wezen
noodzakelijk moeten leiden tot scherper
tegenstelling tusschen de rassen en de na
ties
Alleen het Christendom zal
door zijn goddelijk princiep van univer-
seele naastenliefde in staat zijn, de be
schavingen vredelievend te doen samen
gaan. Dit toch bezit in Christus de Bron
van geestelijke verwantschap, die alle
menschen ve"eenigt.
EXCURSIE SANATORIUM
„BERG EN BOSCH".
Zondag, 15 Aug. 1.1. werd door een aan
tal personen uit Leiden een excursie ge
maakt naar het sanatorium „Berg en
Bosch", te Bilthoven, de Instelling van het
R.-K. Werkliedenverbond met wereldrepu
tatie, waar patiënten verpleegd worden,
die lijdende zijn aan de vreeselijke ziekte
t.b.c. Per touringcar, te 9 uur vanaf het
Bondsgebouw vertrokken, ging het eerst op
Hilversum aan waar een uurtje gepauzeerd
werd, maar door de gestadig neerplensen-
de regen kwam van het bezichtigen van het
fraaie natuurschoon weinig terecht. Te
half drie werd Bilthoven bereikt, waar de
deelnemers in de concertzaal van het Sa
natorium, door den penningmeester van
„Herw. Levenskracht", den heer J. D. Ver-
zuu, welkom werden geheeten, die me
de dank bracht aan hen, die zich de moeite
hadden getroost, bij een dergelijken weers-
toestand. hierheen te kernen om de zoo
nuttige instelling van onze R.K. Arbeiders
beweging te bezichtigen. Nadat spr. ver
schillende mededeelingen over bouw, kos
ten, verpleging, enz. had gedaan, werd een
rondgang gemaakt door zalen, over terrei
nen enz., waarbij door den geleider een
explicatie werd gegeven. Daarna werden
de werkplaatsen bezocht, waar het „Ado—
speelgoed door de patiënten vervaardigd,
ieders bewondering trok. Wederom bij het
uitgangspunt aangekomen, sprak de heer
Verzuu nog een kort slotwoord, waarna de
heer W. Overdijk, secretaris van het comité
Leiden van „H. L." in welgekozen woor
den de heer Verzuu dank bracht voor de
gulle gastvrijheid welke de deelnemers
mochten ondervinden.
VELEN HEBBEN REEDS
aan den oproep gehoor gegeven en de
voor hen waardelooze rijwielmerken in de
daarvoor bestemde bussen, aanwezig in het
Bondsgebouw, Steenschuur 15, gedepo
neerd. Het Comité van de afdeeling Lei
den van „Herw. Levenskracht" is daar
dankbaar voor, maarom hen, die tot
heden nog niet in de gelegenheid waren,
nog een kans te geven de rijwielplaatjes
voor een goed doel kwijt te raken, blijven
de bussen in het Bondsgebouw gedurende
de heele maand Augustus aan
wezig. Zegt het voort!!!
MAANDBERICHT VAN „HERWONNEN
LEVENSKRACHT".
In de maand Juli werden geheel of ge
deeltelijk voor rekening van „Herwonnen
Levenskracht" naar het sanatorium „Berg
en Bosch" te Bilthoven uitgezonden 15 per
sonen, naar Hornerheide één persoon, en
naar Maria Auxiliatrix één persoon.
Op 31 Juli 1.1. waren in verpleging 71
mannen, 57 vrouwen» 146 kinderen en 18
patiënten in de nazorg.
AAN DE ONGEORGANISEERDE
WERKLOOZEN
lid zijnde van onze Standsorganisatie, de
afd. Leiden van den Ned. R.-K. Volks
bond, kunnen wij berichten, dat goedgun
stig is beschikt op ons verzoek, van 26
Mei 1937, waarin werd verzocht goedkeu
ring te hechten dat ook aan ongeorgani
seerde werkloozen, lid zijnde van den R.K.
Volksbond, wordt toegestaan in het Bonds
gebouw hun stempelplicht te vervullen, be
nevens de steungelden in ontvangst te ne
men. De regeling zal zoo spoedig mogelijk
in werking treden, waarover nadere in
lichtingen op het kantoor zijn te verkrij
gen.
SCHRIFTELIJKE CURSUSSEN
te geven door het Centraal Bureau der K.
S A. te Leiden, in Staatsinrichting en
Staathuishoudkunde. De aanmelding ge
schiedt onder opgaaf van volledig adres
bij het Centraal Bureau der K. S. A. te
Leiden en door gelijktijdige overmaking
per postwissel of per girorekening van het
Centraal Bureau No. 57216. Voor cursus
„Staatsinrichting" bedraagt het lesgeld plus
kosten leiddraad ƒ28.20, terwijl in uitzon
deringsgevallen kan worden toegestaan,
dat het lesgeld in twee termijnen wordt
betaald.
Het cursusgeld voor den cursus „Staat
huishoudkunde" bedraagt 25.benevens
ƒ.10 (incl. porto) voor het gebruiken boek.
De aanmelding en betaling kunnen ge
schieden aan het Centraal Bureau van de
K. S. A., Steenschuur, Leiden tot en met
15 September a.s. Het liefst ziet men, dat
de deelnemers, met het oog op een goede
voorbereiding, zich reeds thans opgeven.
DE N.V. CENTRALE VOLKSBANK
geeft in een keurig verzorgd jaarverslag
een duidelijk beeld van het verhandelde
over het jaar 1936. De directie van de
spaarbank van onze R.-K. Arbeidersbewe
ging constateert met vreugde, dat deze in
stelling in 1936 over het algemeen aan de
verwachtingen heeft beantwoord. Ondanks
vele moeilijkheden, mede in verband met
de devaluatie, kon zij nog een overschot
boeken van 16.451.76, dat is ongeveer
1300.meer dan in het vorige jaar. Het
totaal in omloop zijnde spaarboekjes per
31 December 1936 bedroeg 31493, waarbij
een vooruitgang was te constateeren ter
wijl 3073 nieuwe spaarboekjes werden uit
gegeven. Er is dus alle aanleiding, gezien
het gezond financieel beheer, de Centrale
Volksband bij een ieder aan te bevelen.
DE COÖP. LEVENSVERZEKERING-MIJ.
„CONCORDLA" U.A.
een krachtige instelling van onze katho
lieke Arbeidersbeweging geeft in haar jaar
verslag 1936 een duidelijk overzicht, waar
toe de Arbeidersbeweging in staat is, in
dien haar leden maar begrijpen, dat de in
stellingen dier beweging door en voor hen
tot stand zijn gekomen en derhalve ten alle
tijde het belang der leden (verzekerden)
steeds op den voorgrond plaatsen. Kan dit
in het algemeen gezegd worden van alle in
stellingen der katholieke Arbeidersbewe
ging, dan is dit wel zeer in het bijzon
der van toepassing op „Concordia". Zij toch
heeft in haar geheele arbeid, naast het ze
ker stellen der verrekeningen op zich,
vooral ook het sociale element laten gel
den en dus begrepen, dat zij een sociale
taak had te vervullen. Uit het verslag is
deze conclusie te trekken, dat wij niet an
ders dan gunstig over „Concordia" kunnen
oordeelen.
VAN DE REDACTIE.
De correspondentie, deze rubriek betref
fende, moet gezonden worden aan het Re
dactie-adres: Verlengde Bloemistenlaan 45.
De eerstvolgende rubriek verschijnt 11 Sep
tember a.s. Bijdragen daarvoor bestemd
worden ingewacht tot uiterlijk 8 Septem
ber a.s.