Aan den vooravond van de Jamboree Een nieuwe stad aan de voet der duinen Dertig-duizend bruine jongens hakken, zwoe- gen en lachen - Het Heilige der Heiligen (2deblad)- in het tentenkamp. binnenland. 28ste Jaargang DONDERDAG 29 JULI 1937 No. 8787 £ctd4eHe(3oti/tet/nt DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij yoonritbetaling: Voor Leiden 19 cent per week 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 l GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 rent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: 0.50 Dit nummer bestaat uit vier bladen. V Jeugdige werkloozen Onder den titel: „Heeft Haarlem geen jeugdige werkloozen meer?" meldt men ons het volgende: „Ongeveer een jaar geleden besloot de Haarlemsche Raad een aantal woningen voor ouden van dagen te laten bouwen door jeugdige werkloozen. De jongens zou den onder goede leiding werken en een zakcentje van ongeveer een rijksdaalder per week krijgen. De plannen bleven ech? ter nog even rusten en thans deelde de directeur van den Werkloosheidsdienst mede, dat hij geen jongens meer voor dit werk kan leveren, omdat de tijdsomstan digheden intusschen zoo gewijzigd zijn! De Raad zal nu binnenkort het besluit nemen om de woningen dan maar als normaal uit te voeren, omdat ze.... thans broodnoo- dig zijn!" Tot zoover onze berichtgever. In Leiden geschiedt, zooals "men weet, hetzelfde werk het bouwen van wo ningen voor ouden van dagen wèl door jeugdige werkloozen. Maar het aantal elf om tien woningen te bouwen schijnt ons toch ook wel heel erg gering! Kunnen er geen jongens voor zulk werk „geleverd" worden,, omdat de tijdsomstan digheden zoo gewijzigd zijn?.... Ware dit maar de eenige en uitsluitende reden! Wij hebben veel meer het beangstigende ver moeden, dat er geen of weinig animo onder de jeugdige werkloozen bestaat voor een dergelijk ondernemen. En dat is be droevend, dat is inderdaad beangstigend voor de toekomst. Dat allen, die kunnen invloed uitoefe nen, op de mentaliteit, de geestesgesteld heid der jeugdige werkloozen, welke ver valt in traagheid en onverschilligheid, dien invloed ook zullen uitoefenen, om die jeugdige werkloozen te rukken uit een sfeer, welke uiteindelijk leidt naar een huiveringwekkende demoralisatie! Tegen het vloeken De K.W.P. bericht uit Rome: „In het Ita- liaansche leger wordt op het oogenblik een felle campagne gevoerd tegen het vloeken. In een circulaire over de tucht by de troe pen verklaart de onderstaatssecretaris van het Ministerie van Oorlog Generaal Pa- riani: „Het is de plicht van een soldaat, om te bevelen en te gehoorzamen. Wie vloekt is geen meester over zijn zenuwen, en is geen goed soldaat. Vloeken beteekent ge brek aan tucht". Inderdaad vloeken beteekent gebrek aan tucht, gebrek aan zelfbeheersching. Tenzij het iets ergers beteekent, tenzy het een uitdrukking is van den satanischen Godshaat, tenzij het een uitdrukking is van hoon of spot. Maar ook als het niet behoeft te worden opgevat als zóó erg, dan is het vloeken nog zeer afkeurenswaardig. In het Nederlandsche leger werd in vroe ger jaren veel gevloekt. Daarin is veel ver beterd, heel veel. Tóch schynt er hier en daar nog wel reden voor ontevredenheid te zijn! De beste manier, om hierin verande ring te brengen, is het publiceeren van de feitelijke toestanden. Een superieur, die vloekend rondloopt, die zijn ondergeschikten uitvloekt, moet duidelijk aan het verstand worden gebracht, dat hij niet is een goed soldaat. Hij toont zich niet een beschaafd mensch, niet een geschikt leider, maar hij is ook speciaal niet een goed soldaat, omdat hy bezit en demon streert een veel-zijdig gebrek aan tucht. Niemand behoeft te dulden, dat er in zijn tegenwoordigheid wordt gevloekt. Zeker niet in het leger of in een dienst van den Nederlandschen Staat! VOORNAAMSTE NIEUWS buitenland. Volgens de laatste berichten oefenen de neesche troepen uit. Branden in Tient- Als jeugdige aartsvaders hébben de pad vinders van de géheele wereld hun tent opgeslagen aan den duinrand achter Voge lenzang. Uit alle hoeken en gaten van de aarde kwamen zij aan-marcheeren, de kwieke le den van de Wereld'broedersohap in hun bruine uniform, breed-gerande hoeden en met hun op den grond kldk-klakkende stok ken. Zij keilden in Vogelenzang hun bagage n het gras en vroolijk fluitend begonnen zij him tenten te bouwen, elkaar uitma kend „voor alles wat mooi en leelijk is" gelijk dat onder goede vrienden betaamt. Of het Ned eilanders waren of Arabieren, Indiërs of IJslanders zij begonnen allen tenten te bouwen, allen begeesterd door één en hetzelfde ideaal: een goed verken ner te zijn. Dertig-duizend jongens zullen in deze dagen de weilanden langs de Vogelenzang- sche duinen bevolken, tot groote verbazing van de koeien en de konijnen, die onwillig het veld moesten ruimen. Een beter en bekoorlijker oord had men voor de Wereld-Jamboree niet kunnen uit zoeken. Op den achtergrond deinen de dui nen en achter de duinen ligt de zee De tenten-kampen liggen gewigd tusschen de statige bossohen van het „Huis te Vo- geelnzang", waar eens het geschal van de jachthoorn weerklonk, toen de graven van Holland hier de konijnen belaagden. In dit landschap zijn alle schoonheden van Hol land's natuur samen-gegroepeerd: bosch en wei, duin en zee. Het terrein is geheel van de buitenwereld afgesloten, en toch gele gen midden in een van de dichtstbevolkte streken ter wereld aan groote wegen, bij groote steden en op 10 minuten afstand van de groote spoorlijn. Vanaf het station Vogelenzang (waar in deze dagen 70 treinen per dag stappen) wandelt men door de donkere bladeren-ka thedraal van de BeksJaan naar de hoofd poort van de Jamboree, waar de „kamp politie" nauwkeurig de paspoorten naziet, met een voorbeeldige combinatie van ernst en hoffelijkheid. Het was gisteren, toen wij de Jamboree kwamen inspecteeren, rumoerig druk op de inrijlaan van Huize Vogelenzang. Dit is de hoofdverkeersweg van de flinke provincie stad van 30.000 inwoners, die op geen en kele atlas prijkt en over 14 dagen weer even vlug van het aardrijk verdwenen zal zyn als de nieuwe komeet, die blijkbaar spe ciaal ter opvroolijking van de Jamboree zich aan de hemel vertoont. De poort van deze stad is opgebouwd van ruwe stammen en voert in top het wa pen van déze Jamboree; een oranje Jacobs- staf een kruis met drie dwarsbalken. De Jacobs-staf was het meet-instrument van onze koene zeevaarders; aan deze Jambo ree is dus een wel echt-vaderlandsch sym bool gegeven, dat de buitenlandsohe gasten herinnert aan de verledene en hedendaag- sche glorie van Nederland ter zee. Binnen deze poort is het rijk van de padvinders en van de padvinders al léén. Bezoekers zijn welkom, zeer welkom; zij zullen met alle voorkomendheid worden begeleid en voorgelicht, maar zij blijven vreemdelingen. Bruin en blank zijn hier broeders, wanneer zij de eed op de Padvin ders wet hebben afgelegd; wie niet tot de wereldbroederschap behoort, is op de Jam boree vreemdeling in zijn eigen land. Links en rechts van de oprijlaan strek ken zich de witte kampementen uit on afzienbaar ver, want de bewoners van de eerste tent aan de Leidsche zijde heeft een uur noodig om zijn collega in de laatste tent aan de Haarlemsche zijde te bereiken. Overal wapperen de vlaggen der verschil lende nationaliteiten. Alleen de vlaggen van Italië en Duitschland ontbreken, omdat men daar niet alleen de volwassenen maar ook de jeugd onder staatsdwang en be nepen-afgesloten van de overige wereld wil opvoeden. Ieder landelijk kampement heeft zijn eigenaardigheden. De Amerikanen b.v. hebben groot opzien verwekt, toen zij be halve tenten ook frigidaires en ovens mee namen.... „En strijkijzers" spotte vroolijk een bruinhemd, die ons den weg wees door de doolhof. De bewoners van Nederlandsch-Indië hébben het zich ook zoo huiselijk mogelijk gemaakt. Midden in hun kamp waren zij DE AANKOMST VAN LORD BADEN POWELL, DE CHIEF-SCOUT HEDEN MORGEN TE HOEK VAN HOLLAND. v. 1. n. r. Staatsraad Rambonnet, Lord Baden Powell en diens dochtèr. bezig een „pendoppo" te bouwen, een ver gaderlokaal van bamboe en riet. Blank, bruin en geel, Europeanen, Maleiers en Ghineezen werken hier eendrachtig samen, behalve als het etensklokje luidt; dan ko ken zij hun potje, ieder op hun eigen wijs. De straten van de Jamboree-stad zijn landelijk-mooi, tusschen groene bossohen en over groene weiden, maar de landelijke rust is weggevloden. Vrachtwagens, zwaar beladen met spijs en drank, hijgen en ker men over de mulle zandwegen. Andere wa gens, volgestopt met padvinders, hobbelen j lustig kuil-in-kuil-uitFietsen, ruiters, voet gangers alles krioelt dooreen, als ijve rige mieren, ieder vol van zijn eigen taak. Er zijn geen verkeers-agenten, want iedere opstopping en moeilijkheid wordt met een, gulle lach overwonnen. Het middelpunt van deze stad der vroo- lijke werklust is het marktterrein, rondom omgeven door kleine winkels en door twee groote gebouwen het theater en het postkantoor. In het midden van het markt plein pieken twee griilig-gekleurde In- diaansche totem-palen omhoog, besneden met grijnzende maskers. Behalve het theater is er nog de reus achtige „arena", waar de openluchtdemon straties worden gegeven. Te midden van de tentenstad is ook het „Heilige der Heiligen" opgericht een een voudig altaar, omgeven door een sierlijke overhuiving van in licht-blauw gekleurd houtwerk. Hier zal ieder en morgen te 7 uur het H. Misoffer worden opgedragen, bijgewoond door duizenden bruine jongens uit alle stam en taal. Het aantal Katholieke jongens op deze Jamboree is zeer groot ongeveer 9000! Voor de godsdienstige verzorging wan de Protestantsche jongens en voor de jongens van andere geloofsbelijdenis is eveneens op keurige wijze gezorgd. OOK DE BISSCHOPPEN KOMEN Zoo als wij reeds berichtten, komt op 1 Augustus de pauselijke Internuntius, mgr. Giobbe, op de Jamboree een pontificale H. Mis opdragen. Z.Exc. zal op dien Zondag door een commissie op de grens van Noord en Zuid-Holland tusschen Hillegom en Bennebroek afgehaald worden. De auto van den Internuntius draagt de Jamboree- en een geel-witte vlag en ernaast gaat een ver kenner. Met den auto van de Commissie voor de Ontvangst voorop rijdt de auto van den Internuntius langs den Leidsohen straatweg, Zwarteweg, Leidsche Vaart, sta tion Vogelenzang, Bekslaan tot voor het kerkterrein. De komst van Z. Exc. wordt aangekondigd door bazuingeschal en trom- melgeroffel. In de middengang op het terrein, dat door paaltjes en touwen in vak ken voor elk 200 jongens is verdeeld, staan de groepsrvlaggen als een eerehaag. De na tionale vlaggen worden Mgr. Giobbe bij diens gang naar het altaar voorafgedragen. De groepsviaggen worden dan rondom het terrein en de landsvlaggen rondom het hoofdaltaar gezet. Aan weerszijden van het altaar zijn tribunes opgeslagen, ter Evan geliezijde het podium voor de gedelegeer den van de Jeugdivereenigingen, ter Epis telzijde dat voor de gezanten. Alle gezan ten van de katholieke landen: Oostenrijk, Hongarije, Frankrijk, de Zuid-Amerikaan- sche Staten, enz., alsmede de katholieke Mi nisters worden voor de plechtigheid uitge- noodigd. Ook zij worden door de officieele commissie van ontvangst naar hun plaatsen geleid. De jongens zullen zelf de Mis zingen. In overleg met het buitenland is de 8e Mis gekozen en hier zal weer blijken hoe juist het is, dat bij onze katholieke plechtigheden het latijm gebruikt wordt, want al de jon gens zullen, hoe verschillend van nationali teit en dus ook van taal, toch hier in één taal liturgische Misgezangen zingen. Wel zyn alle jongens van dezelfde nationaliteit zooveel mogelijk ook in hetzelfde vak ge plaatst. Tijdens de Consecratie klinkt bazuinge schal en wordt de vaandelgroet gebracht. Na de H. Mis stellen alle groepsviaggen zich weer iin het middenpad op en doen de landsvlaggen den Internuntius uitge leide. Het geheel zal ongetwijfeld een onver getelijk schoone plechtigheid zijn, die des middags op denzelfden dag een alleszins waardig complement vindt in de Christus- Konings-huMe in de Haarlemsche Kathe draal St. Bavo. Wat er op de A via te 's Gravenhage te zien is. (2de blad). Lord Baden Powell is hedenmorgen te Hoek van Holland aangekomen. (1ste blad). Nadere berichten omtrent de ramp de ,Flamingo". (2de blad). Spaarzegels-zwendelaars in arrest. (3de blad). sport en wedstrijden. De Vierdaagsche te Nijmegen verloopt uitstekend. (3de blad). Christus-Koning-hulde te Haarlem. Aan deze Hulde zullen 3300 jongens deel nemen en wel de kleine landscontingenten geheel én de groote naar verhouding van het aantal leden van dat contingent. In drie treinen, ieder van 10 wagens, worden ze naar Haarlem vervoerd. Ze stéllen zich op op het kerkterrein met hun nationale en groepsviaggen. De eerste trein vertrekt van het Jamboree-station om 14.56, de tweede een half uur later en de derde weer een kwartier later. De twee eerste treinen arri- veeren aan het Haarlemsche station. De jongens gaan aam den Noordelijken uitgang van 't station uit en stéllen zich vier aan vier achter een muziekcorps op. De lands- afdeel'ingen by elkaar met de nationale vlag en een bord met den landsnaam voor op. De jongens uit den eersten trein gaan van het station naar de Kathedraal als de tweede trein aan het station arriveert. De derde trein rijdt naar het goederenstation aan de Westgradht te Haarlem en de jon gens daarvan loopen onmiddellijk van dit station naar de kathedraal. In deze kerk DE CHIEF-SCOUT INSPECTEERT Na zijn aankomst te Den Haag inspecteerde Lord Baden Powell hedenmorgen op het Nassauplein de welpen en leden van het Ned. Padvindersgilde. In midden (in burger) de chief-scout.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 1