9e- DE PRIMAAT VAN DUITSCHLAND OVER HET DERDE RIJK ,Het Katholicisme kan geen bond genootschap sluiten met het Nationaal Socialisme" 28ste Jaargang WOENSDAG 21 JULI 1937 No. 8780 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij Toorniibetaling: Voor Leiden 19 cent per week2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 If GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: f 0.50 OOSTENRIJK'S ROEPING Evenals weleer het Christelijk Oosten rijk zich verzette tegen de invallen der Turken, zoo zal thans het Katholicisme der Donaulanden, he moderne heidendom het verder voortdringen verhinderen. Tijdens ons jongste verblijf in Oostenrijk hebben wij deze nieuwe historische taak met tal van geestelijke en wereldlijke auto riteiten besproken. Eensluidend waren de antwoorden: Oostenrijk is vastbesloten om Dollfuss' testament uit te voeren en het Christendom te handhaven tegenover het morderne heidendom. De meest gezaghebbende uitspraak is echter wel de verklaring van den Prins- Aartsbisschop van Salzburg, mgr. dr. Si- gismund Waitz, die nog heden den titel van Primaat van Duitschland draagt. Mgr. dr. Sigismund Waitz is een der meest invloerijke figuren van heel Oosten rijk. Door zijn groote geestesgaven en we tenschappelijke werken die van zijn hand verschenen, heeft hij zich gerangschikt on der de grootste geleerden van deze eeuw. Deze prins-Aartsbisschop spreekt heel eerlijk en openhartig: „De vervolgingen waaronder de Katho lieken van Duitschland thans te lijden heb ben, zoo zei hij, kan men in zeker opzicht als een zegen beschouwen. Toen in 1870 de Kulturkampf losbrak over Duitschland, zijn tal van priesters naar Noord-Amerika ge trokken, waar zij machtig veel hebben bij gedragen tot den opbloei van het katho licisme in de Ver. Staten. Het Eucharistisch Congres van Chicago heeft de heerlijke re sultaten van het werk dier verbannen priesters duidelijk gedemonstreerd. Zoo zullen de priesters en religieusen die thans in groote getale naar Zuid-Amerika emi- greeren daar de weldadige zègeningen der Verlossing brengen. Een ander gevolg van deze nieuwe kul turkampf is het feit, dat men in alle katho lieke kringen een veel grootere beteeke- nis dan vroeger gaat hechten aan het hand haven van het Katholicisme in Oostenrijk. Ons land moet voor het Katholicisme be houden blijven en zal zich tot taak hebben om Duitschland te bevruchten en voor het Christendom te doen herboren worden. Daarom juist is het zijn vurigste verlangen om de Katholieke Universiteit van Salzburg zoo spoedig mogelijk uit te bouwen en tot een der besten van Europa te maken. Tal van Duitsche Katholieken komen reeds bij ons hun studies maken en er zullen er nog meer komen in de toekomst. Oostenrijk moet haar roeping begrijpen en al haar krachten concentreeren opdat wanneer de dag aanbreekt dat de Kerk in Duitschland zal triumfeeren en Duitschland haar heimwee naar God zal uitschreeuwen, in grooten getale bekwame mannen gereed staan om de Duitsche Universiteiten weer hun gezag en aanzien terug te schenken. De wet van het Kruis. De vervolging der katholieken zooals wij die thans in Duitschland beleven, is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn. Christus zelf heeft het voorspeld. Hij heeft gesproken over de laster en leugen waar aan de Kerk thans in Duitschland is bloot gesteld. De zedelijkheidsprocessen zijn er om dat te bewijzen. Maar Hij heeft ook voorspeld, dat degene die zioh tegen Zijn wet zouden verzetten gekastijd zullen wor den. De wet van het kruis was voor de Joden een ergernis, voor de heidenen een dwaas heid. Doch thans zijn er landen, die ik niet nader behoef aan te duiden, waarvoor de wet van het kruis een ergernis en dwaas heid tevens is. De oorzaken van deze Kulturkampf moe ten we echter reeds eeuwen terug gaan zoeken. De beroemde Dominicaan Deniflo, die een levensbeschrijving van Luther gaf, ver zekert ons reeds, dat hij bij zijn studie over de Middeleeuwen bij de interpretatie van een geloofswaarheid een dwaling bemerk te, die in den loop der eeuwen steeds ver ergerd is. Die dwaling leidt noodzakelijker wijze tot ketterij en die ketterij komt bij Luther tot uitbarsting. De dwaling die men niet tijdig terugwijst, breidt zich steeds meer uit en wordt een ramp voor de vol keren. Toen deze ketterij ontstond werden even eens felle aanvallen op de Kerk gedaan. De grondleggers van deze dwaalleer ge bruikten dezelfde spot en sarcasme als de tegenwoordige kerkvervolgers. De voor- loopers van Luther en ook Luther zelf kwalificeerden het Pausdom als een „uit vinding van den Satan". Men begint met zich los te maken van het Katholicisme, later geeft men het Christendom prijs, men ontkent het Godsbestaan en tenslotte is alle geloof verloren. Dat is een lange ontwikkeling die nog niet beëindigd is. Een eeuw geleden schreef de Spaansche wijsgeer Balmós in een van zijn werken, dat het atheïsme ieder kwaad overtreft, zooals de ceder alle andere hout soorten. De godloosheid is een karakteris tiek verschijnsel van onze eeuw en wij zijn nog niet aan het einde van deze be proeving. Met de Fransohe Revolutie die een mijl paal in deze evolutie beteekende was het dieptepunt der godloosheid geenszins be reikt. Dat droevig voorrecht om nog dieper weg te zinken is voor onze eeuw wegge legd. Thans is het uur geslagen voor de be slissing in den strijd tusschen geloof en ongeloof, tusschen Christendom en Modern Heidendom. Dit is een ontzettend geweldige strijd en er is niets, dat ons rechtvaardigt om aan te nemen, dat de hel reeds is uit geput in het zoeken naar nieuwe kracht bronnen en methoden. De middelen waar van de godloosheid zich bedient zijn ontel baar en het resultaat is niet te overzien. Zou men wel hebben kunnen vermoeden, dat men het Jansenisme onder de meest ver woede vijanden der Kerk zou moeten re kenen. Haar wapen was de spot: zij trok heel de Kerk in het belachelijke. Zonder Jansenisme zou er geen Voltaire zijn ge weest, en zonder Voltaire geen Fransche revolutie. Hoopvolle perspectieven. De Kulturkampf in Duitschland vertoont zich telkens weer in dezelfde gedaante. In 1870 hebben de bisschoppen ook lang geaarzeld om openlijk de strijd te veroor- deelen, die op bedekte wijze binnen de grenzen gevoerd werd. En al moge nu een tijdperk van vervolgingen roemrijk zijn vanwege de vele martelaren die zij aan de Kerk schenkt, het is tevens ook een gevaar lijke periode, omdat er zooveel afvalligen gemaakt worden. Zeker ook thans zijn er heldhaftige martelaren in de gevangenis sen, evenals weleer de martelaren van En geland en Ierland, die met hun nagels hun akte van geloof op de muren van den Tower krasten. De openlijke strijd is ook een gevaar Daarom heeft mgr. von Ketteler. die la ter toch met zooveel moed en volharding gestreden heeft, in den beginne toch nog geaarzeld. De huidige situatie is hoogst ernstig: wij kunnen dat niet verhelen. Zij is buitenge weer nauwer met hem zal vereenigen, toch om hoopvol te zijn. Tijdens de invallen der Barbaren meen den de Pausen Gregorius de Groote en Leo de Groote, dat het einde van de Christen wereld was aangebroken en toch vormden zij juist door hun onderrichtingen de grond slag van de Christelijke Germaansche cul tuur. In onze dagen buigt onze H. Vader de Paus zich medelijdend over het ongelukki ge Duitschland en Rusland, in de hoop, dat de overmaat van beproevingen beide landen weer nauwer m tehem zal vereenigen. Hij hoopt dat, wanneer de beproevingen in Rusland een einde zullen nemen, ook het jammerlijk Schisma beslecht zal wor den, dat eeuwenlang de Kerk in verdeeld heid bracht. Na die catastrophen zal men weer zijn toevlucht nemen tot de Encycliek van Paus Leo XIII en Pius XI. Wij hopen toch ook, dat na deze periode van bloedige burgerkrijg in Spanje een tijdperk van triumf voor het Christendom zal volgen zooals we dat gezien hebben na de neder laag der Mooren. Waarom zouden we 'dan niet hopen, dat na de vernedering van de Kerk in Duitsch land, uit den chaos zegevierend een groot Christelijk Rijk te voorschijn zal treden? Duitschland is thans wel heel erg ver deeld door de ketterij, maar sterker dan de Man te Voorschoten door de tram gegrepen en gedood. ONVOORZICHTIGHEID DE OORZAAK. Op den Haagweg onder de gemeente Voorschoten, heeft gisteravond om streeks half 8 een vreeselijk ongeluk plaats gehad, waarbij de 66.-jarige heer W. de Jong, gepensionneerd commies van het hoofdbestuur der P. T. T., op slechts enkele meters af stand van zijn woning door de Leid- sche lijn van de H. T. M. werd gegre pen en op slag gedood. Komende uit de richting Den Haag staan er op de grens van de gemeenten Wasse naar en Voorschoten, rechts van den Rijks straatweg, die daar Haagweg heet, een aantal huisjes met tuintjes er voor, die uitkomen op een smal trottoir, dat langs de rails van de Leidsche lijn der H. T. M. loopt. Deze trambaan is van den grooten weg gescheiden door een hekwerk. Via een ope ning in dit hek bereikt men over een stee- nen paadje dwars over de trambaan de huizen. Gisteravond omstreeks 5 minuten over half acht kwam de heer De Jong vanaf den grooten weg op de fiets het paadje oprijden om zich naar zijn woning te be geven, waar zijn echtgenoote en zijn beide kinderen, een jongen van 16 en een meisje van 14 jaar, in de voorkamer zaten. Vermoedelijk doordat hij zich te zeer vertrouwd gevoelde met de situatie ter plaatse, lette hij niet op, waardoor hij niet bemerkte, dat uit de richting Den Haag de Leidsche tram naderde, welke om 7 uur van het Plein was vertrokken. Alhoewel de bestuurder Stolk, die reeds sedert de opening van de Leidsche lijn in 1923 op deze trams rijdt, nog trachtte een ongeluk te voorkomen, door krachtig te remmen, mocht dit niet gelukken. De heei De Jong werd door de tram gegrepen en met enorme kracht op zijde geworpen. 10 Meter verder bleef hij zwaar gewond liggen. Echtgenoote snelde toe. Op den hevigen slag, welke door de aan rijding werd veroorzaakt, kwamen de bu ren van het slachtoffer toegesneld, terwijl ook de echtgenoote van den heer De Jong met haar kinderen naar buiten kwam loo- pen, waar zij de ontzettende ontdekking deed <||it haar man was omgekomen. De schok was voor de vrouw zóó hevig, dat zij bewusteloos ineenzakte. Zij werd door buren haar woning binnengedragen. Inmiddels hadden omwonenden de Was- senaarsche en Voorschotensche politie ge telegrafeerd, terwijl ook de doktoren Baart de la Faille uit Wassenaar en Van der Stoel uit Voorschoten werden gewaarschuwd, die spoedig na elkaar ter plaatse versche nen. Zij konden echter slechts den dood constateeren. Toen de Wassenaarsche politie ter plaat se verscheen, was daar reeds een agent van de Voorschotensche politie. Daar het ongeluk op Voonschotensch gebied had plaats gehad, werd de burgemeester van deze gemeente, de heer Berkhout, gewaar schuwd, die als hulpofficier van Justitie, de leiding van het onderzoek op zich nam. Nadat het bericht van het ongeluk was binnengekomen, zond de politie te Was senaar aanstonds een ziekenauto van de fa. Van Oostrum naar de plaats van het ongeluk, met welker, auto het stoffelijk overschot naar het lijkenhuisje op de Voor schotensche begraafplaats werd vervoerd. Bij het onderzoek is komen vast te staan, dat het ongeluk aan onvoorzichtigheid van het slachtoffer te wijten is. Den bestuur der van de tram, die als een kalm en be zadigd man bekend staat, treft geen schuld. De deernis met de zoo zwaar getroffen familie De Jong is algemeen. machten der hel zal het Christendom zoo als altijd de stormen overleven. Dat zijn de gedachten die het Katholieke Oostenrijk bezielen moet, dat moeten onze priesters prediken; deze ideeën verbreid door de staatslieden, zullen er toe bijdragen om hun pogingen met de onzen te vereeni gen. Dat zal Oostenrijk sterk en onoverwin nelijk maken Wij kunnen getuigen, dat deze zienswijze van den Primaat van Duitschland vrijwel door alle geestelijken in Oostenrijk gedeeld wordt. LEIDEN. PRIESTERWIJDING PATER A. PADBERG M.S.F. Zondag a.s. zal te Oudenbosch onze stad genoot Pater A. Padberg van de Congre gatie der H. Familie uit de handen van Mgr. Hopman de H. Priesterwijding ont vangen. Op Zondag 1 Augustus a.s. des morgens om half elf zal hij in de St. Petruskerk zijn eerste plechtige H. Mis opdragen. LEIDEN IN BEROEP TEGEN OEGSTGEEST Terzake hel Oegstgeestsche uitbreidingsplan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland behandelden Dinsdagmiddag een beroep, ingesteld door het gemeentebestuur van Leiden tegen een besluit van den gemeen teraad van Oegstgeest van 9 Juni 1936 in zake de herziening van het uitbreidings plan dier gemeente. De bezwaren, die de gemeente Leiden tegen het genoemde besluit heeft, houden verband met het voornemen van de gemeen te Leiden om een nieuwe verkeersweg aan te leggen tusschen het ziekenhuiskwartier en den grooten Rijksverkeersweg Den Haag Haarlem. Voor den aanleg hiervan kocht Leiden grond, behoorende tot het gebied van Oegstgeest. De gemeente Leiden kocht tevens kleine strooken grond naast de te projecteeren weg met het doel hierop wo ningen te houwen, waardoor voor een ge deelte wojxit voorzien in de aanzienlijke kosten van den nieuw aan te leggen weg. Over de wijze van bebouwing van deze langs den weg liggende grond is tusschen de beide gemeenten een kwestie ontstaan. Oegstgeest wenscht een zeer ruime bebou wing, Leiden daarentegen wil een minder ruime bebouwing. De heer G. Weyer, referendaris ter ge meente-secretarie, lichtte de reeds schrif telijk ingediende en zeer uitvoerige be zwaarschriften van de gemeente Leiden nader toe. Hij betoogde, dat de eischen van de ge meente Oegstgeest ten aanzien van de wijze van bebouwing veel te zwaar zijn. Blijven deze eischen gehandhaafd, dan zal de aan leg van den weg te kostbaar zijn en moet het waarschijnlijk uitgesloten worden ge acht, dat Leiden er toe zal overgaan. De burgemeester van Oegstgeest, de heer A. J. van Gerrevink, zette het standpunt van zijn gemeente nader uiteen. Gedeputeerde Staten zullen later uit spraak doen. RUSSISCHE SPOORWEGAMBTENAREN TERECHTGESTELD MOSKOU, 21 Juli (A.N.P.) In een te Chabarowsk verschijnend dagblad wordt melding gemaakt van een proces tegen nog 24 spoorweg-ambtenaren, die van sp;on- nage beschuldigd werden. Zij zijn schul dig bevonden en terechtgesteld. Alle be klaagden waren er van beschuldigd lid te zijn van een „TrotzkistischJapansche ter roristische spionnage-organisatie, die werk zaam was op de Worosjilof af takking van den spoorweg in het Verre Oosten''. Hetzelfde dagblad hc-eft in dc laatste 10 weken de namen gepnbiceerd van onge veer 130 personen, die op grond var soort gelijke beschuldigingen in het Verre Oos ten zouden zijn terechtgesteld. Dit nummer bestaat uit vier bladen. VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. De non-Interventie-besprekingen te Lon den vastgeloopen. (1ste blad). Gevechten en onderhandelingen in Chi na. (2de blad). Einde van de hotelstaking in Parijs. (2de blad). Het processie-incident te Belgrado. (2de blad). Rouw om den dood van Marconi. (1ste blad). BINNENLAND. Een doode en twee branden door blik seminslag (Gem. Ber., 3e blad). OMGEVING. Te Boskoop is heden een groote rozen- tentoonstelling geopend. (2de blad). SPORT EN WEDSTRIJDEN. Het einde van de Kaagweek (3e blad). De wereld =3» in vogelvlucht Met de besprekingen in de non-interveD- tie-commissie wil het nog altijd maar niet vlotten. Gisteren is de vergadering van de sub-commissie weer verdaagd, omdat men het niet eens kan worden over de volgorde. De lezer zal hegrijpen, dat het hier niet louter gaat om een formeele kwestie, maar dat er meer zit achter die kwestie van volgorde. Italië, Duitschland en Portugal willen eerst de rechten van oorlogvoeren den toegekend zien aan de strijdende par tijen en pas daarna praten over het terug trekken der vrijwilligers. De vraag is nu maar, wie tenslotte z'n zin zal kunnen doordrijven, want de groep Italië c.s. denkt: als we eerst maar de Belligerenten- rechten voor Franco hebben veroverd, dan zullen wij wel oolang praten over het terugtrekken der vrijwilligers, dat de oor log intusschen afgeloopen is. De Engelsche groep daarentegen wil het denkbeeld der terugtrekking van de vrijwilligers er door zien te drijven met het lokaas van de bel li gerentenr echten. En zoo sukkelen we verder. De toestand in Noord-China blijft ver ward. De Chineezen en Japanners praten en vechten tegelijk. Gisteren zijn de Japan ners overgegaan tot een bombardement van Wangpin, doch volgens Japansche lezing moet men daarin niet het begin zien van een groote militaire straf-expeditie. Volgens de Duitsche bladen moet men het optreden der Japanneezen niet zien als tegen China gericht. Het ga-at om voor zorgsmaatregelen voor een treffen met de Sovjets. De tragiek is, dat het in den aard van het Japansche optreden ligt, dat het de vijandschap tusschen Japan en China moet vergrooten. Dagelijks 'neemt de ver ontwaardiging van het Chineesche volk toe, en het eigenlijke doel, dat indertijd door den Japanschen minister president Hirota was opgesteld, samenwerking met het oog op het roode gevaar, schijnt steeds verder af te liggen en het ziet er naar uit, dat de tegenstellingen nauwelijks meer overbrugd kunnen worden. NOORSCH STOOMSCHIP GEZONKEN. LONDEN, 21 Juli. (A. N. P.). Het Noorsche stoomschip „Havso" is vanochtend ter hoogte van Hollyhead gezonken. De uit 16 koppen bestaande bemanning slaagde er in met de reddingsbooten de kust te bereiken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 1