Jammerlijke verdeeldheid onder de Fransche Katholieken Een „filmspel" van St. Franciscus. ZSste Jaargang DONDERDAG 8 JULI 1937 No. 8769 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Lelden 19 cent per week 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 I GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: 0.50 Overspanning. Een toestand van overspanning nadert zijn einde naar de mate de overspanning erger wordt de uitbarsting móet dan ko men. En daarom dringt zich bij ons vaak de verwachting op, dat er in Duitschland spoe dig iets zal gaan gebeuren! Zóó kan het toch niet lang meer voortduren; steeds dwazer uitingen ontspringen aan de over spannen geesten van de heerschers, die het volk willen mee-trekken in een aller- dwaast-overdreven heidensche vereering van ras en bodem en van den Führer Zoo zeide nu weer op een congres van den Nationaal-Socialistischen Onderwij zersbond in Keulen Gauamtsleiter Nie- meyer het volgende: „Het doel van het Nationaal-Socia- listisch streven is het heilige rijk der Duitsche natie. Het tijdperk der gods dienstige geschillen moet nu voor goed worden afgesloten. Wij zijn niet de meening toegedaan, dat de kerken eenigerlei rechten zouden bezitten om zich als de alleenzaligmakende te be schouwen. Voor middeleeuwsche opvat tingen is in de Nationaal-Socialistische staat geen plaats meer Wij moeten tot een Duitsche Gemeenschap zien te ge raken en wij durven de hoop uitspre ken dat de Führer ons zeer binnenkort bij de wet de gemeenschapsschool zal schenken. Na .vier weken zal er dan geen mensch meer over praten.... De Duitsche onderwijzer moet een rotsvast geloof bezitten aan de eeuwig heid en de heiligheid van de Duitsche natie. Hij moet zich onderscheiden door heldhaftig gedrag en door trouw aan den Führer in alle omstandigheden. Daarin ligt ook de Nationaal-Socialis tische wereldbeschouwing opgesloten. De Duitsche godsdienst bestaat hierin, dat slechts diegene tot God komt, die eerst zijn volk dient. Adolf Hitler ech ter is voor ons de Openbaring Gods!" Dergelijke Godslasterlijke taal ligt hee maal in de lijn van het Nationaal-Socialis tische regiem in Duitschland. Wie zulk een taal leest moet zich erge ren en zal er ook oprecht bedroefd om zijn. V Partijman en Partijman Met eenzelfde woord kunnen verschil lende begrippen worden aangeduid. In een afscheidsartikel in het orgaan der R.-K. Staatspartij deelt minister Goseling mede, dat hij partijman zal blijven. Is het, aldus minister Goseling, dan niet waar, dat een minister in de eerste plaats het algemeen welzijn moet behartigen? Kan hij dan partijman" zijn? En hy ant woordt: wie hier een tegensteling ziet, „heeft nog weinig begrepen van de eigen lijke taak van een waarlijk constructieve staatkundige partij". Want een partij ver dedigt haar beginselen en richtlijnen, om dat zij de overtuiging heeft, dat deze het algemeen belang op de beste wijze dienen; de voormannen van een partij hebben de ze overtuiging, als zij partijleiders zijn; zy behouden uiteraard dezelfde overtui ging, als zij een ministerieele portefeuille hebben ontvangen. Zooals minister Goseling het woord „par tijman" begrijpt, moet inderdaad een mi nister, lid van de R.-K. Staatspartij, partij man blijven. Hij kan en mag niet anders. Hij kan en mag niet anders in het be lang van het land, omdat naar zijn overtuiging het belang van het land het best is gediend, als de constructieve, de op bouwende beginselen van zijn partij tot uitdrukking komen in het Staatsbestuur. Maar het woord „partijman" is zoo vaak de aanduiding van een groote dosis een zijdigheid. Die eenzijdigheid, waar door men in de groei, in de belangen van zijn partij geen middel maar doel ziet; waardoor men zóó is ingesloten in de in zichten en opvattingen van eigen partij, dat men niets goeds daarbuiten en.... niets verkeerds daarbinnen ziet. Het woord „partyman" is ook vaak de aanduiding van een zekere onzelfstandigheid. Men :an die onzelfstandigheid constateeren bij ie partijmannen, die bij hun optreden 2t alleen de beginselen van hun partij richtsnoer noemen dat is him recht in plicht maar angstvallig trachten Felix Timmermans had het liever een Circus-spel genoemd. Opvoering in Oisterwijk's Openluchttheater. In het natuurtheater te Oisterwijk wordt dezen zomer door de „Ghesellen van den Spele" opgevoerd het filmspel van St. Fran ciscus van Felix Timmermans en Hendrik Caspeele. De reputatie van de Oisterwijksche dilet tanten, die terugzien op een traditie van vele jaren, heeft zich tot ver over de gren zen van de provincie uitgebreid. We behoeven slechts tè herinneren aan de beide laatste jaren, toen in het gelegen heidsopenluchttheater aan de Lind het middeleeuwsche Mariaspel „De Sevenste Bliscap" met succes werd opgevoerd en op het vorig jaar toen het prachtige natuur theater, dat in de bosschen werd gebouwd, geopend werd met Laudy's „Paradijsvloek", welke veel geprezen uitvoering Zondag op Zondag duizenden bezoekers trok. Nu komen de ghesellen met een filmspel door Felix Timmermans en Hendrik Cas peele getrokken uit het veelgelezen boek van Timmermans „De Harp van Sint Franciscus". Ik had eigenlijk zeide kapelaan Roo- vers, de energieke moderator van den R.K. Kunstkring „Oisterwijk Omhoog", in de dezer dagen gehouden conferentie met de vertegenwoordigers van de Nederlandsche en Vlaamsche dagbladpers, voor de afwis seling een vroolijk Brabantsch volksstuk willen hebben, waar de menschen eens hartelijk bij konden lachen, maar het viel niet mee een geschikt stuk te vinden en van den anderen kant, er is tegenwoordig een streven naar heldenvereering. Alom zoekt men naar den sterken man, naar den leider, naar het voorbeeld. Een groote his- tcrische figuur ten tooneele te voeren trok mij ook wel aan. En welke figuur leende zich daar beter voor dan Sint Franciscus, die niet alleen door de Katholieken als een groote heilige wordt vereerd, maar die ook door andersdenkenden als een groote fi guur wordt gezien. Langs een omweg is kapelaan Roovers toen terecht gekomen bij den Vlaamschen schrijver Felix Tim mermans. Dan vertelt Felix Timmermans zelf hoe het idee van kapelaan Roovers hem wel aanstond om zijn „harp" te bewerken voor het openluchttooneel. Het was toch ook wat kapelaan Roovers aanvankelijk zocht een volksstuk, want ik schreef het boek voor eenvoudige menschen. Ik heb getracht alles van en rond St. Franciscus in dit boek te leggen en bijzonder zijn heiligheii. Niet door bespiegelingen en lovende uitroepen maar door het in en uiterlijk leven te be schrijven, Hem te laten leven in zijn tra giek en zijn lijden, maar ook in zyn vreug de. Franciscus was de man, die veel geleden en gestreden heeft, maar die ook de gelukkigste mensch ter wereld was. En dit heb ik met Caspeele ook tot uitdruking wil len brengen in het spel. Wij willen u het boek laten zien. Het stuk is geen lof van St. Fran ciscus maar het aanschouweijk ma ken van eenige tafereelen uit zijn leven. Wij hebben het een filmspel genoemd, al had ik het persoonlijk liever circusspel genoemd. Circus- spel in den goeden zin. In een circus volgt ook alles snel opeen, zonder bijkomstigheden van décor en zoo. Daarbij wordt in dit stuk gedanst, gezon gen, paard gereden en Franciscus noemde zichzelf de danser, de tuimelaar van O. L. Heer. Maar omdat men de titel circusspel misschien kon misverstaan hebben we het filmspel genoemd. Hendrik Caspeele uit Antwerpen, de re gisseur, heeft daarna uiteengezet hoe hij zich voorstelt dit filmspel van St. Francis cus op te voeren. Het spel is een brok proza en met niet gedeclameerd en ge speeld, maar beleefd worden. Deze moei lijke taak meent hij met de Ghesellen te kunnen volbrengen? De hoofdrol is bijzonder zwaar. „Ze is zonder einde en vergt al de mogelijke schakeeringen die men van een tooneel- speler eischen kan. Jeugd, humor, gevoel, geloof, liefde, meevoelen der lichamelijke pijn en zielesmart, transfugie, nu eens uiterst reëel aardsch, en dan weer ethe risch. Van den grootsten eenvoud gaat hy over in de meest suggetieve bezieling, waarbij zelfs het lichaam van den speler de voorgespeelde pijnen moet lijden. Voor deze zware rol vond hij in den jongen Jcb v. d. Brugge, die het vorig jaar de Kains- rol speelde, een speler, die het aandurfde en aankon. Ook over de bezetting van de andere rollen was de regisseur tevreden; alle 150 medewerkenden geven zich geheel cm het spel te doen slagen. Van Caspeele las dan eenige fragmen ten uit het spel voor om een indruk te ge ven van de vele wisselende stemmingen in dit spel. Charles Eyck ontwierp een suggestief décor. Rechts een paar typische huizen; links de kapel van Assisië. Zondag 18 Juli gaat de première en dan wordt het Franciscusspel opgevoerd op de Zondagen 25 Juli, 1, 8, 15, 22 en 27 Aug. en 5 September. Er wordt veel bezoek verwacht, zoowel van Noord als van Zuid Nederland. De wereld in vogelvlucht Het rapport van de Britsche koninklijke commissie inzake Palestina is thans gepu bliceerd. De hoofdzaken waren reeds be kend, nl. de verdeeling van het land in drie stukken, een Joodsche staat, een Ara bisch gedeelte, dat aansluiting zou kunnen vinden bij Transjordanië en een interna tionale zone onder Britsch mandaat. Volgens de commissie is de kloof tus- schen de Joodsche en Arabische rassen te diep om samen in één staat rustig naast elkaar te leven. De verdeeling schijnt de eenige oplossing van het probleem te zijn. Zooals het meer gaat met dergelijke eenig mogelijke oplossingen, is niemand ermee tevreden. De Joden voelen zich met zoo'n klein stukje van Palestina bekocht, terwijl de Arabische nationalisten boos zijn, dat hun een stuk zal worden ontnomen. Er heerscht op het oogenblik in Palestina een geweldige spanning. Er zijn meer landen, welke voorbestemd schijnen om altijd en eeuwig in ruzie te leven. Zoo is bijv. weer een incident uit gebroken tusschen Japansche en Chinee- sche troepen bij Peiping in Noord-China. Hoewel twee legertjes een regelrecht ge vecht hebben geleverd en men dus in het Westen het ergste vreest, schijnt men dat in het Oosten niet zoo erg te vinden. In Japansche kringen spreekt men nl. van een „normaal en plaatselijk" incident. Een prettige toestand als een botsing tusschen twee legertjes „normaal" wordt genoemd. Miss Amelia Earhart heeft men altijd nog niet gevonden. Wel worden steeds zwakke seinen opgevangen, maar men kan den in houd ervan niet ontcijferen. Hoe moeilijk het is om een vliegtuig in zee te vinden, blijkt uit het verhaal van Courtney, die eenige jaren geleden een dergelijk avon tuur beleefde enoverleefde. Laten we hopen, dat Amelia het ook kan na vertel len. (Van onzen Parijschen Correspondent). te' ontwijken, wat hen in de gunst en recom mandatie van hun partijgenooten zou kun nen doen dalen! Een minister kan geen partijman zijn in dezen laatst-bedoelden zin. Maar zóó kan feitelijk een Kamerlid, een Raadslid, ja geen enkel mensch, die rechtvardig en ach tenswaardig wil zijn, partyman zijn. Dat een minister partyman wil blijven in den zin als bedoeld door mr. Goseling is eigenlijk een vanzelf-sprekendheid! Maar 't is tóch heel goed, dat de heer Goseling deze verklaring heeft afgelegd. Er zijn omstandigheden, die deze verkla ring zelfs héél gewenscht maken. Wij zijn er hem dan ook dankbaar voor. De binnenlandsche politieke toe stand in Frankrijk is uitermate cri- tiek, nog te meer omdat de ver deeldheid onder de Fransche Ka tholieken steeds dreigender afme tingen aanneemt. Vele katholieken sympathiseeren met het Volksfront vanwege de verstrekkende sociale maatregelen die door de regeering ten behoeve van de arbeiders en bezitlooze klassen genomen wor den. Hoe de verhoudingen in Frankrijk thans zijn, wordt in on derstaande brief van onze Parij schen Correspondent op duidelijke wijze belicht. De tweespalt onder de Fransche katho lieken neemt steeds dreigender afmetingen aan. In het orgaan der Nationale Katholie ke Federatie werden nog onlangs felle aan vallen gericht tegen de publicaties der Pa ters Domonicanen van Juvisy, die enkele maanden geleden in Parijs een nederzet ting zijn begonnen en die een buitengewo ne activiteit aan den dag leggen op gebied van publicatie van boeken, brochures en tijdschriften. Men beschuldigd hen er open lijk van, dat ze in hun orgaan „Vie Intellec- tuelle" en in hun weekblad „Sept", dat reeds een Europeesche vermaardheid heeft gekregen, propaganda maken voor het Volksfront. Kardinaal Verdier heeft in een memoran dum, dat in La Croix gepubliceerd werd, openlijk tegen deze aantijgingen stelling genomen. Het is niet de taak van de leeken, zoo werd in deze verklaring van den Aarts bisschop van Parijs gezegd, om op andere katholieken een soort censuur uit te oefe nen op de zuiverheid van hun geloof en het is - niet meer dan passend, dat ook in de politieke strijd de wetten der naastenlief de geëerbiedigd worden, nog te meer wan neer deze politieke strijd gericht is te gen andere trouwe zonen der Kerk. De Kardinaal had met een waardige gereser veerdheid geen namen genoemd. Dientengevolge voelde de voorzitter van de Nationale Katholieke Federatie (F.N. C.) Generaal de Castelnau zich persoon- Dit nummer bestaat uit vier bladen. VOORNAAMSTE NIEUWS lijk getroffen en derhalve richtte hij een eerbiedig schrijven aan den Aartsbisschop, waarin hij zijn grieven kenbaar maakte. De Kardinaal gaf daarop aan Generaal de Castelnau de verzekering, dat hij nie mand persoonlijk op het oog had gehad, doch dat hij slechts algemeene richtlijnen had aangegeven. Enkele weken later legde Kardinaal Lie- nart, bisschop van Rijssel, een nieuwe ver klaring af, waarin gezegd werd, dat met de onrechtmatige aanvallen, waarover Kar dinaal Verdier zijn afkeuring had uitge sproken, de verdachtmakingen bedoeld wa ren waaraan de tijdschriften „Sept" en „Vie Intellectuelle" blootstonden. Het Episcopaat heeft zich echter niet uit gesproken over het feit of de voor- of te genstanders van een samenwerking met Blum of Chautemps gelijk hebben: het Episcopaat kon dat ook niet doen zonder daarmee rechtstreeks in de actueele poli tiek in te grijpen. Het is voor iedere katho liek zelf zaak om uit te maken of hij zich onder de voor- of tegenstanders van liet Fransche Volksfront wil scharen: dat is als staatsburger zijn volkomen goed recht, waarop door de Kerk geen enkele invloed zal worden uitgeoefend. Doch de fout van de links-georiënteerde personen en vooral van enkele geestelij ken is vooral hierin gelegen, dat zij hun hoedanigheid van voorbeeldige katholie ken, of zelfs him priesterschap, verwisse len met hun allenzins laakbare politieke houding, en iedere aanval als een overtre ding van de bisschoppelijke waarschuwing beschouwen. De uiterst links georiënteerde groepen voeren een buitengewoon krachtdadige ac tie om de sympathie der katholieken te winnen. De Communisten en hun geest verwanten weten de gebeurtenissen in Spanje en Duitschland uit te buiten, en de propaganda der linksche groepen speculeert daarbij op de edelste gevoelens der Fran sche katholieken. De strijd in Baskenland heeft er ongetwijfeld veel toe bijgedragen, om de links-georiëneerde richting onder de Fransche katholieken door gevoelsargu menten te versterken. Vooral het bombar dement van Guernica heeft veel verhitte- BUITENLAND. Een regeeringsoffensief bij Madrid. (2de blad). Aanmerkelijke verbetering in den ge zondheidstoestand van den Paus. (2de blad). Een open brief aan Goebbcls in DuMsch- land verspreid. (2de blad). Een botsing tusschen Chineesche en Ja pansche troepen bij Peiping. (2de blad). De inhoud van het rapport over Pales tina. (2de blad). Het zoeken naar Amelia Earhart nog al tijd tevergeefsch. (2de blad). BINNENLAND. Aanvullende begrooting van het Depar tement v. Sociale Zaken; 3 millioen voor scholing en herscholing van werkloozen. (2de blad). Te Oostenrijk zal dezen zomer een open lucht-spel van Felix Timmermann worden opgevoerd. (1ste blad). Is het ontwerp van Landbouw-ordening van de baan? (4de blad). Aan Lord Baden Powell is de Waterier vredesprijs toegekend. (4de blad). De inbeslag-name van het s.s. „Thorpe- hall" in kort geding beslist. (Rechtzaken, 4de blad). ring gewekt en was ook aanleiding voor de publicatie van een proclamatie, die zelfs door mannen als Jacques Maritain en Fran cois Maurice onderteekend werd. Voeg daarbij nog de berichten die iede- ren dag over Duitschland ontvangen wor den, waar in naam van de reehts-radica- len (Nationaal-Socialisten) dingen gebeu ren, die iederen katholiek met ontzetting moeten vervullen. Ook de geheime propaganda die gevoerd wordt, moet men niet onderschatten: hier toe moet men b.v. de berichten rekenen die veelvuldig in de burgerlijke bladen wor den aangetroffen en waarin gesproken wordt van een ontwaken van het gods dienstig leven in Rusland. Het mag als algemeen bekend veronder steld worden, dat de „Aube", uit alleszins te respecteeren beweegredenen, sterk links georiënteerd is. De aanslag tegen een veel gelezen blad de „Echo de Paris", die voor al in katholieke kringen der burgerij veel abonnementen had, is geslaagd, daar de re geering den uitgever geen toestemming wilde geven om het aandeelen-kapitaal te verhoogen. Dientengevolge moest de direc teur Henry Semond ontslagen worden: met hem zijn echter de meest op den voorgrond tredende katholieke medewerkers zooals Henry Bordeaux, Madelin, Graaf Robert d'Hartcourt en vele anderen heengegaan. Men mag zich geen illusies maken, dat de groeiende verdeeldheid onder de Fran sche katholieken geen dreigende afmetin gen heeft aangenomen. De „Roode Christe nen", intellectueelen en vooral een deel der jongeren heeft ondubbelzinnige sympa thieën voor het Volksfront. Het Centrum, de partij der „Democrates Populaires" ver klaart, niet ten onrechte, dat zij zich geheel afzijdig houdt van ieder bloc, zoowel van het Volksfront, als van de groep die zich thans onder leiding van Doriot bezig is te vormen en die een Vrijheidsfront beoogt. De rechtsche groepen, waartoe men de groote massa der katholieken kan rekenen, de burgerij, de aristocratie, de boeren in katholieke streken zooals Normandië, Bre- tage, Champagne en Elzas Lotharingen, komen steeds meer in feller verzet tegen de richting die de regeering thans volgt. Daarom juist is de vermaning van Kardi naal Verdier zoo gemotiveerd en behartens- waardig; de innerlijke politieke spanning die er in het Fransche katholicisme heerscht kan slechts overwonnen worden door te rug te keeren tot een vastaaneengesloten eenhed, anders zullen de Fransche katho lieken nog eenmaal boeten en de slagen moeten opvangen van diegenen, die than deze verdeeldheid in de hand werkeD f uitbuiten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 1