u WOENSDAG 7 JULI 1937 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD - PAG. 12 Koudekerk's burgemeester gehuldigd KOPEREN AMBTSJUBILEUM VAN DEN HEER KWINT. Alhier werd hedenmiddag een buitenge wone vergadering van den gemeenteraad gehouden in verband met het 12 1/2-jarig ambtsjubileum van den burgemeester, den heer M. J. E. Kwint. Voorzitter is de loco-burgemeester, wet houder van Egmond. Tegenwoordig zijn alle leden, het huldi gingscomité en vele genoodigden, w.o. ver schillende Burgemeesters, alsmede het ge meente-personeel. Na opening der vergadering door den voorzitter met gebed, houdt deze een korte inleiding. Hierna begaven heeren wethouders zich naar den ingang van het Raadhuis teneinde den burgemeester en diens familie te ont vangen en hen binnen te leiden in de Raad zaal Dan sprak allereerst de loco-burgemees ter. Toespraak van den heer van Egmond. Namens den Raad feliciteerde spr. den burgemeester met zijn 12 1/2 jarig ambts jubileum. Toen ge in 1925 als Hoofd dezer gemeente optrad, waart ge voor ons een vreemdeling. Wellicht had ge nooit gehoord van ons stille kleine dorp. Ge vondt hier zeven raadsleden, van welke er nog 2 hier aanwezig zijn. Spoedig hadt ge u hier ingeburgerd en onder uw leiding zijn er vele werken tot stand gekomen. Spr. noemt de voornaamste op. De eerelijst van arbeidzame jaren. De jaren, daarbij op den voet volgend, kunnen we reed6 beginnen met de maand Februari 1925, toen het besluit genomen werd tot aanleg van een paardepad en aan sluiting aan het waterleidingnet van den Lagewaard. In datzelfde jaar en later in 1927 wist ge een zoodanige uitbreiding van het electrisch net te bereiken, dat de wijken Hondsdijk en Hoogewaard gedeeltelijk van electrisch licht werden voorzien. Toen U hier werd geïnstalleerd in 1925 vond u de wegen hier zoo aardig en zoo landelijk; dat heb ik u hooren zeggen. Uw daden waren daarmede wel wat in strijd. In 1Ö26 wist ge gedaan te krijgen herbestra ting van het Dorp en wegverbreeding bij den Gnephoek. In 1927 de bestrating van Boerenschouw tot de steenfabriek van van Leeuwen en Boer en in 1930 volgde het ge deelte Meerwijk. In de jaren 1928 en 1929 veel ambtelijke beslommeringen met het resultaat een prachtige nieuwe brug, bovendien vrij van 4ol. Voor tal van inwoners onzer gemeente een buitenkansje. In 1931 de bouw der beide brugwachterswoningen. In 1932 werd de Lagewaard geëlectrifi- ceerd en het gedeelte Lage Rijndijk van „Rijnhoeve" tot Weltevreden, terwijl in 1933 tengevolge doortrekking, van den elect, ka bel in den Hoogewaard wederom een groo- ter deel der gemeente van electrisch licht werd voorzien. In dat zelfde jaar werd door uw initiatief „Bijdorp", de zetel van het be stuur en werd alzoo dit fraaie heerenhuis Raadhuis. In dat jaar hield ge oprui ming van het teveel aan onproductieve gemeentegebouwen door verkoop van het oude raadhuis en de veldwachters woning. In 1934 vond de algeheele be strating plaats van het laatste gedeelte van den Lagen Rijndijk n.l. de Hondsdijk. In datzelfde jaar onderging de oude Bouw en woningverordening na vele en langduri ge voorbereidingen een zoodanige verande ring, dat thans aangenomen mag worden, dat de woningbouw en al wat daarmede verband houdt, voldoet aan vele eischen. In 1935 verliet uw secretaris, de heer Rol- lema, die i'k hier noode mis, in verband met het volledig herstel van zijn zoon, na een loffelijken staat van dienst, de secretarie met pensioen. Einde 1935 kwam het besluit van den raad den Koudekerkschen toren voor verder verval door restauratie te be hoeden en daarna dit oude bouwwerk over te dragen aan de kerkvoogdij der Ned. Herv. Kerk. die daardoor naast haar mooie Kerk een solieden en goed gerestaureerden toren verkreeg. In 1936 voegde de Regeering aan uw bestuurstaak als Burgemeester, de ad ministratieve taak van Gemeentesecretaris toe, terwijl U in datzelfde jaar tot vreugde der gemeente afstand deed van den vereen zaamden staat van den ongehuwde en den staat der huwelijks aanvaardde. Dit was het beste besluit van alle besluiten. Een besluit waarop geen goedkeuring van hoogere col leges behoefde te worden gevraagd. Verkeer en veiligheid waren steeds voor werpen van gestadige zorg uwer 12 1/2 ja rige regeering, dus geen wonder dat met het oog op brandgevaar voor enkele maanden besloten werd tot aankoop van een alleszins deugdelijk brandbluschapparaat n.l. een nieuwe motorspuit. Als laatste punt 'wil ik nog noemen het besluit, nog maar enkele weken geleden ge nomen, n.l. het bestraten van den Lage waard, zoodat thans de wegen in de gansche gemeente bestraat zijn. Dit wat de werken enz. betreft, maar ik mag ook nog wijzen op iets anders. De schroef bleef draaien en draaien Toen ge in 1925 het bewind in deze ge- mente aanvaardet, hebt ge in uw toespraak gezegd, dac ge van oordeel waart, dat de be- lastingschroef hier ook flink was aange draaid, dat draaien is in die 12 1/2 jaar steeds doorgegaan en toch maakt onze ge meente wat betreft de belastingen nog een goed figuur bij de omliggende gemeenten. Voor een groot deel is zulks ook aan u te danken door uw besprekingen ten Departe- mente en ter Provinciale Griffie. Spr. wenschte den burgemeester een even rijke periode toe voor de komen jaren.. Namens •het gemeentebestuur bood spr. ten slotte een -gouden potlood aan. Vervolgen sprak de heer de Jong als oudste raadslid den Burgemeester toe: Toespraak van den heer P. de Jong. Na alles wat de heer van Egmond heeft naar voren gebracht van hetgeen gedurende de afgeloopen 12 1/2 jaar onder een bewind van den jubilaris hier ter plaatse is tot stand gekomen, had spr. niets anders toe te voegen, dan dat dit heel veel is, waarvoor wij u, aldus spr., in deze feestelijke ure har telijk en welgemeend met alle waardeering voor uw arbeid in deze willen dankzeggen. Een sympathiek en prettig voor zitter van den gemeenteraad. Maar toch is het niet alleen het initiatief en de activiteit van den jubilaris, die wij in hem waardeeren en wat ons dankbaar stemt. Het is vooral ook de sympathieke en prettige samenwerking tusschen ons als Raad en hem als onze voorzitter. Wij heb ben elkander leeren kennen en het volle vertrouwen geschonken en een mannelijke openhartigheid is in onze vergaderingen kenbaar geworden, die zeer zeker altijd in een bestuur noodzakelijk is, maar zeer ze ker nooit kan gemist worden in een be stuurscollege dat in het belang en welzijn van een gemeente moet werkzaam zijn. Toen gij geachte Jubilaris op 21 Januari 1925 uw intrede als burgemeester onzer ge meente deed, is mij een enkele passage uit uw rede altijd goed bijgebleven, en het was wel dit woord: dat ge een krachtig demo cratisch bestuur zou voorstaan. Met dit woord werd als ik het zoo zeggen mag een nieuwe staatkundige periode voor Koudekerk ingeluid, want democratie kwam in het Koudekerksche woordenboek niet voor. En als ik nu de vraag moet beant woorden: heeft burgemeester Kwint die be lofte nagekomen, heeft hij werkelijk ge tracht deze gedachte te realiseeren, dan moet ik antwoorden, dat hij zich in groote lijnen hieraan heeft gehouden, al had ik zeer gaarne gezien wat mij persoonlijk be treft, dat hij in sommige detailpunten wat verder ware gegaan. God, de Heere, besloot spr., zij u met uwe echt gen oote in de jaren, die nog komen tot een Zon en tot een Schild, Hij geve U bei den Genade en Eere, zoowel stoffelijk als geestelijk en doe u ook de zilveren mijlpaal bereiken van uw 25 jarig ambtsjubileum als burgemeester van Koudekerk aan den Rijn LEIDSCHE STUDENTEN OP BEZOEK BIJ DE SUNLIGHT-FABRIEKEN. Vorige week bracht Ir. P. Pols met een groepje pharmaceutische studenten een be zoek aan de Sunlight-fabrieken te Vlaar- dingen. Onder groote belangstelling werd het uiterst modern ingericht bedrijf door het gezelschap bezichtigd, waarbij toelichting werd gegeven door de technische leiding der Sunligbh-fabrieken. Vanaf de aankomst der grondstoffen aan den aanlegsteiger tot de automatische ver pakking der bekende producten Sunlight Zeep, Lux, Vim, Radion, Rinso en Lux Toi let Zeep werd elk stadium van het bedrijf door de bezoekers in oogenschouw geno men. Nadat eenige ververschingen waren ge bruikt, verliet het gezelschap, zeer voldaan over deze geslaagde excursie, de fabriek. met het heugelijk feit daartusschen van uw 12 1/2-jarig huwelijksfeest. Hierna hield de voorzitter van het hul digingscomité ds. Haspers de volgende toe- Toespraak van ds. H. Haspers. Edelachtbare Burgemeester! Het Praesidiium van het comité uit de Burgerij om U met dezen dag van harte ge luk te wenschen is door mij volgaarne aan vaard, omdat ik er van overtuigd ben, dat een goede verhouding tusschen Overheid en Kerk en onderdaan steeds en vooral in onze dagen blijkt van de hoogste beteekenis te zijn. Die grenzen zien wij, vooral buiten ons Vaderland, veelal uitgewischt. Aan de eene zijde: een vervolging van, en een zich inmengen van d^ Overheid in de interne aangelegenheden der Kerk; aan de andere zijde: een niet eerbiedigen van, zelfs een zich verzetten tegen het gezag, waar mede God de Overheid heeft bekleed. Gij hebt. aldus spr. in de 12 1/2 jaar van uw burgemeesterschap getoond, wars van deze uitwassen te zijn. Daarbij zijn de jaren, door U in onze ge meente doorgebracht, op maatschappelijk terrein wel zeer moeilijke geweest. De nood steeg soms hoog. We zijn zeer dankbaar, dat onder Gods Zegen en onder uwe leiding het gemeentelijk scheepke niet is vergaan, maar nog koers heeft mogen houden. Alle redenen voor de burgers van Koude kerk, u met dezen gedenkdag te complimen teeren. Namens de gemeentenaren bood spr. een jalouziekastje aan, dat door Zijn Edel achtbare dankbaar aanvaard werd. Namens het gemeente-personeel wordt vervolgens het woord gevoerd door den heer G. J. Corts, gemeente-ontvanger, die getuigde van aller hoogachting en een pols horloge aanbood. De vergadering duurt voort. Morgen ko men wij op een en ander nader terug. ALLÉÉN DEZE VLUCHTHEUVELS Alleen vluchtheuvels met groen lichtgevende verkeers- zuilen mogen door motor- roen rijtuigbestuurders links of i" rechts worden voorbijgere den; alle andere altijd ter rechterzijde. (De overige Bjg weggebruikers moeten er p| steeds rechts langs.) LUIKS OF RECHTS PASSEEREflHÏ CHARLES BOYER Voor den derden keer ontdekt Charles Boyer, de sympathieke Fransche acteur, die op het oogenblik een zeer be langrijke plaats inneemt aan de Holly- woodsche sterrenhemel, zal altijd een beetje huiverig blijven voor zijn Holly- woodsche succes. Dat heeft de ervaring hem geleerd. In den tijd, toen Boyer reeds een be roemd acteur was in Frankrijk en ook daar reeds in enkele Fransche films was opgetre den kreeg hij zijn eerste aanbieding uit Hollywood om in enkele Fransche versies te spelen. In korten tijd leerde hij Engelsch en men kon hem reeds in 1933 in enkele Ame- rikaansche films aanschouwen. Maar de rollen, die hij kreeg, lagen hem niet en zoodra zijn contracttijd verstreken was, keerde hij naar Parijs terug, met het vaste besluit, nooit meer een voet in Hollywood te zetten. Toch zag men hem enkele jaren later weer terug in „Caravan". Toen Boyer het contract geteekend had en in Hollywood zijn rol doorlas, begreep hij, dat hij weer eens een rol gekregen had, die hem niet lag. Hij voelde zich niet op zyn gemak met zijn valsche krullen, terwijl men hem vroeg wilde muziek te spelen in kunstmatig maanlicht. Zeer gedèsillusioneerd, pakte hij zijn koffers en besprak een plaats voor de overzicht. Maar hiervan kwam niets. Wanger bood hem een nieuwe rol aan en Boyer voelde, dat dit werkelijk iets voor hem was. Het succes van „Private worlds" bewees, dat hij gelijk had. Nu had Hollywood zijn „ty pe" ontdekt. Hij maakte „Break of hearts", „Shang hai" en Selznick leende hem als tegen speler voor Mariene Dietrich in „De tuin van Allah". Thans heeft hij de blonde Jean Arthur uit „Oke, Mr, Deeds" als part ner en deze twee vormen een ideaal paar in de film „De geschiedenis begon '3 nacht", die door Loet C. Barnstijn's Film distributie in Nederland voor United Ar tists wordt uitgebracht. Charles Boyer zal echter binnenkort weer oversteken naar het vasteland van Europa. Hij heeft een overeenkomst aange gaan met een groote Fransche productie firma, om een enkele Fransche film te spe len, waarvan de opnamen nog dezen zomer in Parijs zullen plaats vinden. De film zal gemaakt worden naar den bekenden roman van Henri Bernstein, „Le Venin" (Het gif). Direct na het gereedkomen van deze film, zal de Tobis haar in Nederland in circulatie brengen, zoodat we Charles Boyer in het seizoen 19371938, weer in een Fran sche film zullen kunnen bewonderen. Een Hlmkind met veel- eischend vader. Volgens een oud en goed spreekwoord krijgt ieder, die 't onderste uit de kan wil hebben, het lid op z'n neus. Overeenkomstig deze waarheid is het de zer dagen een welgesteld Berlijnsch bankier vergaan. Erich Waschnek maakt voor de Ufa de film „Haar eigen kind?" met Lil Dagover, Willy Fritsch en Maria von Tasnady. Nu had men voor deze film twee flinke jongens van een jaar of twaalf noodig. Waschneck ging op zoek en zocht o.a. op een jongens school waar hij de belhamels in hun doen en laten onopgemerkt gadesloeg. Hij zocht er een vijftal uit en na proef opnames bleek er een geschikt te zijn. De Ufa onderhandelde met den vader en bood 60 Mark per dag met 25 draaidagen, dat maakt dus vijftienhon derd Mark. Men zal het met ons eens zijn, dat dat niet slecht betaal ds. Maar de trot- sche papa was een andere meening toege daan: als zijn zoon dan zooveel talent bleek te hebben, moest hij minstens 6000 Mark hebben. Hij was een welgesteld bankier, dus gewend om met veel geld om te gaan De Ufa vond 6000 Mark voor den twaalf jarigen knaap wel wat al te royaal en liet den vader zijn zoon. Nu heeft men een an deren even jeugdigen filmdebutant gevon den en te oordeelen naar zijn prestaties in de studio's te Neubabelsberg heeft het ge luk Waschneck hier zéér gediend, Willy Fritsch, een der hoofdvertolkers van „Haar eigen kind?", had veel schik in het geval, toen hij er van hoorde. In het begin van zijn loopbaan, zoo vertel de hij ons lachend, toen hij echter reeds ANGST. De verfilming van Stephan Zweig's roman. Irene Sylvain. echtgenoote van Robert Sylvain, een bekend advocaat te Parijs, leert gedurende een vacantie, welke zij al leen in het Zuiden doorbrengt, den jongen pianist, Pierre Franchard, kenenn. Onder de invloed van zijn charmante persoonlijk heid en van zijn kunst, kan zij op een avond geen weerstand bieden aan de lief desbetuigingen van den volhardenden, bij na opdringeriger, jongen man. Als zij tot bezinning gekomen is, ont- GABY MARLAY ALS IRèNE SYLVAIN IN DE FILM „ANGST". vlucht zij den volgenden morgen haar va- cantieverblijf en keert terug naar Parijs in de woning van haar man en haar kin deren. Door verschillende voorvallen en een on verwachte ontmoeting in Parijs met Pierre Franchard, wordt het Robert Sylvan duide lijk, dat zijn vrouw hem iets verzwijgt en dringt langzamerhand de waarheid tot hem door. Fijngevoelig mensch als deze advo caat, die zijn vrouw boven alles liefheeft, is, schept hij voor Irene steeds opnieuiw gelegenheid om haar geweten te ontlasten en hem alles mee te deelen. Irene echter ziet dit niet en wil haar man geen verdriet doen of hem tot een daad brengen die zijn ongeluk zou beteekenen. Irene is namelijk hoofdrollen speelde, verdiende hij bij de Decle zegge en schrijve 400 R.M. per maand. In dien tijd en tegen dat salaris, speelde hij indertijd met Lil Dagover in „Meine Frau, die Unbekannte". De film „Haar eigen kind?" speelt grootendeels in Caïro, waar veel buitenopnamens gemaakt zijn. Robert Baberske staat aan de camera. Erich Wasch neck regisseert, zooals gezegd, de film. getuige van een proces, waarbij Robert een man, die in een vlaag van jaloezie een moord begaan heeft, weet vrij te pleiten. In al haar pogingen zich van Franchard, die het haar zeer moeilijk maakt, te ont doen en hem te overtuigen, dat zij alleen van haar man en haar kinderen houdt, faalt Irene. De toestand wordt onhoudbaar als zij op een avond bij het verlaten van Franchard's woning staande gehouden wordt door een vrouw, die haar geld afperst, onder bedrei ging, dat zij ruchtbaarheid zal geyen aan haar samen-zijn met Franchard. Steeds weer duikt deze vrouw op en als deze op een gegeven moment een zeer groot bedrag verlangt, geraakt Irene in een toestand van vertwijfeling. Haar pogingen, om haar juweelpn te gelde te maken, vér- wekken wantrouwen. Zij klopt aan bij een vriend om geld, doch tevergeefs. Ten einde raad gaat zij naar een speelhol en verliest al het geld waarover zij beschikt en maakt er schulden. Als de politie er een inval doet, wordt Irerre nog net in veiligheid ge bracht. Voor haar is alles verloren, zij weet nog slechts een oplossing. Het slot van de film, die as. week te dezer stede zal gaan loopen, zal het u deze oplossing leeren. Waar blijft de Olympiade film? Er is nog een paar jaar werk aan. Over het lange uitblijven van de Olympi ade-film, zijn al heel wat gissingen gemaakt. Gelijk men weet, werd de bekende Leni Riefenstahl, die van de hoogste partijleiding in Duitschland al meer belangrijke opdrach ten had bekomen, ook belast met het maken van een complete film van de ten vorigen jare gehouden Olympische spelen. Met een geweldige tedhnische uitrusting, tien- en tientallen operateurs, is Leni op de Olympiade afgegaan en heeft er 400.000 me ter of 400 K.M. lengte aan filmband aan ge- spandeerd. Wat het resultaat van al dien arbeid is geweest, is nog niet bekend. Op alle moge lijke en onmogelijke manieren trachtte men het oog van de camera getuige te doen zijn van de sportieve verrichtingen der Olympi ade-strijders. Het uitblijven van het resultaat van al dien arbeid heeft men al in verband ge bracht met een meer op den achtergrond ra ken van Leni Riefenstahl op het tooneel van het Derde Rijk. Ook de Auslands-Presse-Dienst van de Duitsche film heeft zich genoodzaakt gezien er iets over te publiceeren, omdat, zooals hij schrijft, een der meest gestelde vragen, welke een Duitsche filmman in gesprek met buitenlanders te hooren krijgt, luidt: Waar blijft toch jullie film van die Olympische spelen? Als antwoord daarop wordt gezegd, dat het geen z.g. actualiteiten filmgeen jour naal is, maar een beelddocument voor de Olympische gedachte. Nog nooit is een film werk zoo grondig voorbereid en bewerkt als deze film. Leni Riefenstahl geeft dan ook onomwonden toe, dat deze film met de lang durige voorbereidingen zeker wel drie ja ren tijds zal vergen. Natuurlijk, was het wel mogelijk geweest, om in een kort tijdsverloop, zelf binnen een •paar weken, een doorloopend beeld van de Olympische spelen te geven. Maar dat zou niet meer zijn geweest, dan een serie van week journaals. De Olympia-film, zooals Le ni Riefenstahl die wil maken, heeft echter geen actueeie behoeften te bevredigen, doch moet boven de actueele aanleiding uit een document worden voor de olympische ge dachte en de sport. Tijdens de 16 Olympische dagen werden somwijlen op 15 punten tegelijk wedstrijden gehouden. Overal moesten camera-mannen worden opgesteld en daarbij werd alles nog dubbel opgenomen om alle zekerheid te be zitten van een goede opname. Immers, zoo als bij gewone speelfilms, is het niet moge lijk om de opname over te doen. Ongeveer 400 K.M. film werden er ge draaid en uit het beste materiaal daarvan zal de film worden gecomponeerd. De Olympiade-f-ilm zal in twee gedeelten verschijnen, die beide 3500 metêr lang zijn. Het eerste gedeelte is nu zoo goed als ge reed. Aan de illustreerende muziek is men bezig. Leni Riefenstahl's hoofdarbeid con centreert zich nu reeds op het tweede deel. Begin 1938 moet het geheele werk gereed zijn. In afwachting daarvan wordt nu in Parijs alvast de z.g. Olympiade-werkfilm ver toond, een korte film, welke een indruk geeft van het werk aan de film verbonden. 1 Godsdienstige onderwerpen in Engeische films. Lord Tyrell, voorzitter van de Britsche filmkeuring, heeft op een conferentie van bioscoopexploitanten, te Harrogate gehou den, de principieele houding van de Britsohe censuur ter. aanzien van religieuse onder werpen uiteengezet. Lord Tyrrell, die katholiek is, verklaarde, dat aan de voorstelling van Bijbelsche ver halen redelijkerwijs geen aanstoot kan wor den genomen. Daartegen behoorden de Sa cramenten niet in de film. Nu en dan treft men pogingen aan om citaten uit de H. Schrift evenals woorden en muziek van liturgische gezangen in de film in te lasschen en kerkelijke ceremoniën, in het bijzonder die van het Huwelijk, in ko- mischen zin voor te stellen en bespottelijk te maken. Al zulke gedeelten worden altijd door de keuring uit de film verwijderd. De filmcensuur stelt zich op het absolute standpunt, dat uit de film alles verwijderd moet worden, wat jgerechtens aanstoot zou kunnen geven aan het religieus gevoel van eenige godsdienstige gemeenschap.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 12