ZATERDAG 3 JULI 1937 No. 8765 Ste, £cki6cfie6oii^atit DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling Voor Leiden 19 cent per week 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 II GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: 0.50 Dit nummer bestaat uit vijf bladen, w.o. geïllustreerd Zondagsblad. DE MACHT DER SOVJET PROPAGANDA Mythe en werkelijkheid door Prof. Dr. FRIEDRICH MUCKERMANN. Het zal wel tot de onoplosbare mysteries van de geschiedenis blij ven behooren, dat in onze eeuw van radio-reportage en kabeltelegram men de officieele leugen een kans gekregen heeft, grooter dan ooit in den loop der eeuwen 't geval was, aldus schrijver in „Deutsche Presse" Het zou een zeer interessante studie zijn, macht van een propaganda, die geheel op zwakheden der menschen berekend is, zoo men de nieuwste veranderingen in de Sovjet-mythe nader beziet. We gebruiken het woord mythe opzettelijk, omdat het niet de nuchtere werkelijkheid van iets beduidt, doch de legende, die er rondom heen wordt gespannen. Het zou een zeer interessante studio zijn, te onderzoeken, hoe de Sovjet-mythe van jaar tot jaar verandert. Deze mythe is niet de vrucht van een dichterlijke volksziel, doch het product van een propaganda, ge voerd door uitzonderlijke knappe dema gogen. Herinner U even wat deze demagogie uit de Noordpool-expeditie der Russische vliegers heeft gemaakt. Er wordt niet al leen de zuivere werkelijkheid verteld, dat namelijk eenige moedige Russische vliegers een tocht n?ar de Noordpool hebben onder nomen. Neen. Deze tocht beteekent voor het marxisme een overwinning van de techniek en de wetenschap: niet alleen de Noordpool, doch heel de toekomst zal eens aan het marxisme toebehooren. Het marxis me, echter, is vadertje Stalin. Nog grooter dan dit Noordpool-wonder, is een ander succes van de Sovjet ^propa ganda. Ze heeft het kunnen klaarspelen, dat, over heel de wereld, de meening ver spreid werd, als zou in Rusland een nieuwe democratie ontluiken. De bazuinstooten van deze propaganda zijn machtiger geweest dan het geknetter van de geweren der exe- cutiepeletons. 't Is bijna vanzelfsprekend geworden te beweren, dat in Rusland, bin nenkort, dc godsdienstvrijheid zal ingevoerd worden en dat de Sovjet-Rus al aardig op weg is een voorname, breeddenkende Euro peaan uit den goeden, ouden liberalen tijd te worden. Zoover de mythe. En de werkelijkheid? We kunnen gerust toegeven, dat er in Rusland een groote verandering op til is. Hét fiasco van den Bond der Godloozen was te groot om het voor de openbare mee ning te verbergen. De laatste boer in Rus land was tenslotte toch te verstandig om den onzin van de anti-God propagandisten voor klinkende munt aan te nemen. Er kwam een oogenblik, dat de vergaderingen geen publiek meer trokken en heele groe pen van het verbond werden boudweg ont bonden. Ook de dagbladen schenen geen belang meer te hechten aan den strijd tegen den godsdienst en schreven liever over meer aantrekkelijke zaken. Enkele gods dienstige kringen herademden. Ze meen den, dat de al te straffe teugels zouden ge lost worden. Hoe jammerlijk hebben ze zich vergist! De potentaten van de Sovjet- Unie denken er allerminst aan de marxisti sche en goddelooze basissen van hun moord dadig systeem op te geven. Integendeel. Ze stellen alles in het werk om een iets ver slapt materialistische denken weer op te frisschen. Een oogopslag in de Russische pers en in de jongste Sovjet-brochures be wijst, dat Stalin er de grootste waarde aan hecht, ook .ui de toekomst, de eenige drager te zijn van het echt marxisme. En dit schijnt hem des te noodzakelijker, daar de concur rentie der Trotzkiisten en hun Vierde In ternationale zich leelijk doet gevoelen. In Rusland kan men de zoogenaamde Trotzki isten tegen den muur plaatsen, doch in het buitenland gaat dat niet. Indien echter het marxisme weer in eere komt, dan beteekent zulks dat de atheïstische grondslagen van het systeem onveranderd moeten blijven voortbestaan. Derhalve verwondert het ons geenszins, dat op den 25en verjaardag van de „Praw- da" gezegd werd: „Nemen we een zoo ernstig vraagstuk b.v. als de anti-gods dienstige propaganda. De overwegende meerderheid der dagbladen houdt er zich niet meer mee bezig. Ze zijn tot het besluit gekomen, dat de godsdienst zichzelf over leeft, en dat onze grootste overwinningen op de fronten van den socialistischen op bouw in staat stellen, den strijd tegen den godsdienst op te geven. „Dat is volkomen valsch". Duidelijker kan het voorzeser niet gezegd worden. Dat het hier slechts gaat om een wijzi ging van methoden en niet om een ver andering van de zaak zelf, blijkt zonne klaar uit de ukase, welke Stalin tot de Kom somols gericht heeft, een ukase, die sedert dien in alle vormen werd herhaald. De goddelooze dictator hekelt daarin de methode van de anti-God-propagandisten. Ze zijn veel te oppervlakkig en veel te ru moerig geweest. Ze hebben vergeten, dat een godsdienstige terreur niet voldoende is, indien men een tegenstander geestelijk wil overwinnen. Men moet hem ook innerlijk van de waarheid van het maxisme over tuigen. Om dit te bereiken, moet men ook werkelijk het marxisme bestudeerd hebben. En dan volgen in schijn wetenschappelijke verklaringen, volgens dewelke de basis van het marxisme in de moderne natuurweten schappen, waarvan de bevindingen in tegen spraak zijn met den godsdienst, zou te zoe ken zijn. Het lijdt geen twijfel, dat de machtheb bers van Moskou overtuigd zijn van hun eigen zwakte, en derhalve streeft men thans naar een volledige vernieuwing en verdie ping van het marxistisch systeem. Deze vernieuwing wil men gaan toepassen op de meest uiteenloopende domeinen van het leven. Stalin heeft om te beginnen zelf de richtlijnen voor nieuwe marxistische ge schiedenisboeken gegeven. Verder is er ook een marxistische geographie; een marxistische aesthetiek, een marxistische muziek, een marxistisch theater enz. Men zou de naïviteit, waarmee in Rus land tegenwoordig over wetenschap, kunst en cultuur gesproken wordt, schoon kun nen vinden, indien ze de uitdrukking was van een jong volk, dat van een schoonere, rijkere toekomst droomt. Jammer genoeg heeft het Russische volk, gebukt onder de terreur der Sovjet-tyran- nen, geen tijd om zulke droomen te koeste ren, die niet anders zijn dan een propagan damiddel van propagandisten, die zich zelf in een stadium van cultureel verval en verdorvenheid bevinden. Is dit alles geen klassiek voorbeeld van de macht der propaganda? Men moet niet vergeten dat een mythe niet alleen is, een werkelijkheid te verval- schen, doch dat deze vervalsching zoo sterk kan zijn, dat ze een nieuwe werkelijkheid kan scheppen. Droeve, regenachtige dagen beginnen niet zelden met een wonderlijk morgenrood. De nietsvermoedenden ver beidende zon; de weerkundigen echter, kijken naar akkers en rivieren. De wereld in vogelvlucht Het was te voorzien, dat de vergadering van het sub-comité der non-interventie- commissie op niets zou uitloopen. De stand punten der partijen liepen te veel uiteen. Engeland en Frankrijk wenschen de con trole te handhaven omdat de niet-inmen- gipg zonder controle een paskwil wordt. Na het terugtrekken van Duitsehland en Italië willen zij zich belasten met de heele controle onder toezicht van neutrale waar nemers. Duitsehland en Italië willen daar niet aan; zij vinden een dergelijke con trole eenzijdig. In plaats daarvan zijn zij met het plan gekomen om aan de beide partijen de rechten van oorlogvoerenden toe te kennen, wat aan de andere mogend heden de plicht van neutraliteit oplegt. Practisoh beteekent dat, dat de schepen van Franco vrij spel hebben om in de Middellandsche Zee met behulp van de Italiaansche vloot de kust van het aan de regeering toebehoorende Spanje te blok- keeren. Hier willen Frankrijk en Enge land weer niet aan. En zoo is men uit el kaar gegaan zonder resultaat. De vergade ring is verdaagd. De Belgische koning grijpt een enkelen keer wel eens in de politiek in. Zoo heeft hij gisteren in een rede tot oud-strijders de agitatie tegen de amnestie-wet afge keurd en te kennen gegeven, dat in een democratisch geregeerd land de minder heid zich nu eenmaal moet richten naar de meerderheid, welke tot uiting komt in het parlement. Het Amoer-incidient schijnt geregeld te zijn en even snel te zijn geliquideerd als het was ontstaan. Van de toestanden in het Verre Oosten krijgt men niet gauw de hoogte. V Christelijke' beginsel en christelijke practijk In het gisteren door ons besproken arti kel van de socialistische pers, wordt aan de leden der christelijke partijen voorge houden, „dat het waarlijk niet aangaat, hooghartig neer te zien op „paganisten"." Christenen, die trachten christelijk te leven, behoeft zulk een les niet te worden gegeven! Christenen zien niet hooghartig neer op anderen, noch omdat zijzelf het christelijk beginsel bezitten noch om hun eigen chris telijke practijk. Niet om hun eigen christelijk p r a c t ij k, omdat zij zich er van bewust zijn, dat zij in veel tekort schieten; omdat zij zich er van bewust zijn, dat niet-christenen hun meermalen een stichtend en tegelijkertijd beschamend voorbeeld geven. Niet om hun christelijk beginsel, omdat zij weten, dat te bezitten louter en alleen door ITvOds onverdiende genade. Dit alles nadrukkelijk vaststellend, moet er ook op gewezen worden, dat hoog hartig neerzien niet is hetzelfde als fier bewustzijn! In alle nederigheid, in waarachtïigen eenvoud mag en moet een" Christen fier zijn op zijn begin selen. Hij moet erkennen de groote, alles- overheerschende waarde van die begin selen voor elk individueel leven en voor de menschelijke samenleving. Die fierheid, gegrond op de erkenning van wat werkelijk waar en goed is, van wat de waarheid is en het beste, mag niet worden beschouwd als hooghar tigheid, is geen hooghartigheid. Wij, Katholieken, zullen nooit vervallen in een terecht ergeniswekkende hooghar tigheid, als wij ons er van bewust blijven, hoe ver onze levenspractijk staat beneden het beginsel, dat wij belijden, en dat wij voor het goede in ons beleven van het be ginsel kinderlijk dankbaar moeten zijn aan Hem, aan Wien wij moeten danken het goede-doen en het goede-willen. In aansluiting met bovenstaande opmer kingen nemen wij hierover een artikeltje uit de „Maasbode" van gisteravond, geti teld: „De klove". „In „Het Volk" wordt er op gewezen, dat van kerkelijke zijde als bezwaar tegen grondbezit van overheidswege wordt aan gevoerd, dat dit mogelijk zou kunnen lei den tot weigering van beschikbaarstel ling van grond b.v. voor kerken. Het blad erkent, dat hier veilige en ze kere waarborgen zouden moeten worden gesteld, maar wijst daarbij aanstonds ook op de mogelijkheid van weigering om grond beschikbaar te stellen voor b.v. de stichting van een gebouw voor den Nieuw-Malthusiaanschen Bond of voor de Vrijdenkersvereeniging „De Dageraad". Hiermede zou, aldus „Het Volk", de geestelijke vrijheid in het gedrang komen. Hier blijkt de klove tusschen een chris telijke en niet-christelijke levensbeschou wing en de moeilijkheid om zóó sterk af wijkende inzichten te nemen tot een ook slechts eenigermate solide basis van re- geeringsbeleid". Mijnramp bij Stoke on Trent ZE VEN-EN-TWINTIG DOODEN. Twee ontploffingen. Gistermorgen is in een steenkolenmijn bij Stoke on Trent brand uitgebroken, na dat zich twee ontploffingen hadden voor gedaan. Door de tweede explosie werden leden van personeel, en directie en redders getrokken. Officieel wordt medegedeeld, dat bij het mijnongeluk 27 personen om het leven zijn gekomen en dat negen gewonden in een ziekenhuis moesten worden opgenomen. Op het oogenblik van de ramp in de steenkolenmijn bij Sioke-on-Trent bevon den zich tweehonderd: .menschen in de schachten. Toen de brand uitbrak, haastten de mijn werkers zich naar .den uitgangen. Door de eerste ontploffing kwamen reeds verschei- LEIDSCH GLAS IN LOOD BEDRIJF Goed - Goedkoop en Vlug ALLEEN Hooigracht 42, Leiden, Tel- 3671 Ook levering van alle soorten 6las LEIDEN. Prof dr. P. IN. van Kampenf Oud-hoogleeraar in de Zoölogie en oud-directeur van het Zoölogisch Laboratorium In den ouderdom van nauwelijks 59 jaar is hier ter stede overleden prof. dr. P. N. van Kampen, oud-hoog leeraar in de zoölogie aan de Leidsche Universiteit voor het onderwijs in de dierkunde, vergelijkende ontleedkun de en vergelijkende physiologie, hene vens oud-directeur van het Zoölogisch Laboratorium aan de Leidsche Uni versiteit. Pieter Nicolaas van Kampen werd den 30sten Juni 1878 te Amsterdam geboren, bezocht aldaar het gymnasium en werd in 1886 aan de Gemeentelijke Universiteit te Amsterdam ingeschreven als student in de faculteit der wis- en natuurkunde, hoofd vak plant- en dierkunde. Den llden October 1904 werd hij aan deze universiteit bevorderd tot doctor in de plant- en dierkunde op een proefschrift getiteld: „De tympanaalstreek van den zoogdierschedel". Na zijn bevordering was hij eenigen tijd assistent van prof. Max Weber en daarna van 1900 tot 1905 conser vator van het Zoölogisch Museum te Am sterdam. Hierna werd hij benoemd tot assistent en later tot adjunct-afdeelingschef van het Departement van Landbouw in Ned.-In- dië, belast met het onderzoek der vissche- rij. Vervolgens werd hij chef der vissche- rij in Ned. Indië. Tot 1911 bleef hij te Ba tavia, waarna hij werd benoemd tot as- «:-stent en privaat docent in de dierkun de aan de universiteit te Amsterdam, tot dat hij in 1916 aan deze universiteit wérd benoemd tot lector. Bij koninklijk .beslüit van 14 December 1916 werd dr. van Kampen benoemd tot opvolger van prof. C. G. J. Vosmaer als hoogleeraar aan de Leidsche Universiteit, terwijl hij prof. Vosmaer tevens opvolgde als directeur van het Zoölogisch Labora torium. Het hoogleeraarsambt te Leiden aan vaardde hij den 14den Februari 1917 met een rede, getiteld: „Het individu in het dierenrijk". Tijdens zijn verblijf in Ned.-Indië nam dr. van Kampen deel een expeditie naar Nieuw Guinea en uit deze reis hield hij een chronische hoofdpijn over, die hem tenslotte tot een kwaal zou worden, wel ke zoodanig toenam, dat hij zich ge noodzaakt zag als hoogleeraar ontslag aan te vragen, hetwelk hem op 19 Maart 1931 werd verleend. Bij de overdracht van het rectoraat op 21 September van dat jaar getuigde de af tredende rector-magnificus prof. dr. J. Ph. Vogel, van hem: „In hem verliest de uni versiteit een hard werker, die zich zon der ophef wijdde aan zijn vak van weten schap, aan zijn onderwijs en aan de in stelling, die hij vaak onder moeilijke om- dene arbeiders om het leven. Een reddings brigade daalde af en terwijl de gewonden geholpen werden, deed zich de tweede, hevige ontploffing voor, waardoor verschil lende redders op slag gedood werden. VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. De vergadering der niet-inmengingscom- missie zonder resultaat verdaagd. (1ste blad). Koning Leopold keurt agitatie tegen de amnestiewet af. (2de blad). Het Amoer-incident bijgelegd. (2de blad). Amelia Farhart vermist. Zij is waar schijnlijk in den Stillen Oceaan gestort. (Luchtv. 1ste blad). BINNENLAND. Het Hoofdbestuur der Hollandsch Bloem- boilenkweekersgenootschap adviseerft zijn leden zich uit te spreken vóór behoud van de saneering. (2de blad). De Ministers Geseling en Romme ne men afscheid van Amsterdam. (2de blad). De Holland-Amerika-lijn breidt haar vloot uit met 3 schepen. (2de blad). In Vlissingen is een Spaansch schip, dat aan boord juweelen en geld had, door de Nederlandsche autoriteiten in beslag ge nomen. (1ste blad). SPORT EN WEDSTRIJDEN. De Amerikaan Budge wint het enkelspel in het Wimbledontourncoi door Von Cramm in drie sets te slaan. (4de blad). Raichenbach blijft wereldkampioen dam men. (4de blad). De Tour de France. (4de blad). WIJ SCHRIJVEN OVER: Wat er in de afgeloopen week in het buitenland is geschied. (4de blad). De actie van het Communisme. Artikel van pater Muckermann. (1ste blad). Christelijke beginselen en Christelijke practijk. (1ste blad). De „saneering" en de bloembollenteelt. Beschouwing van een deskundige. (2de blad). Ervaringen van een reis door Zwitser land. (2de blad). Een geschenk voor het Leidsche Stad huis. Gedicht van Troubadour. (3de blad) standigheden had te beheeren". De sleepende ziekte waaraan prof. van Kampen lijdende was, heeft tenslotte tot zijn te vroeg overlijden gevoerd. Tal van publicaties zijn in den loop der jaren van zijn hand verschenen, o.a.: De hulpmiddelen der zeevisscherij op Java en Madoera in gebruik (1910); Visscherij en Vischteelt in Ned. Indië (1922); Amphi- biens of the Indo-Australian Archipelago (1923)); (met dr. H. Boschma) De Rhizo- cephalen der Siboga-expeditie (1925); (met Ihle, Nierstrasz en Versluys) Leerboek der vergelijkende Ontleedkunde van de ver tebraten (1924); Fauna van Nederland, afl. 3; (met J. Heimans) Amphibia (1928), De Geografische verspreiding der dieren (zoö- grafie) (1929). EERSTE PLECHTIGE H. MIS. Op Zond-ag 11 Juli a.s. hoopt de Weleerw. Heer H. J. C. Bovenlander uit de handen van Z.H. Exc. H. E. Dutoit, Bisschop van Arras in de kathedraal van Arras (Frank rijk) de H. Priesterwijding te ontvangen. De Eerste Plechtige H. Mis hoopt hij op Zondag 18 Juli a.s. op te dragen in de Parochiekerk van O. L. Vrouw Hemelvaart en St. Jozef, te 10 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 1