RADIO-PROGRAMMA'S
WEEK-END
LIED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 26 JUNI 1937
DE LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. 11
ZONDAG 27 JUNI
Hilversum I, 1875 M.
8 30 NCRV. 9.30—5.00 KRO. 5.05 NCRV.
7.45—11.30 KRO
8.30 Morgenwijding.
9.30 Gramofoonmuziek.
10.25 Pontificale Hogomis.
12.15 Gramofoonmuziek.
12.30 Het KRO-orkest.
1.20 KRO-Wereldprogramma voor Azië
I.45 Gramofoonmuziek.
2.00 De KRO-melodisten en solist.
2.50 Gramofoonmuziek.
3.50 Het KRO-orkest.
4.40 De Missie Verkeersmiddelen Actie.
4.45 Gramofoonmuziek.
5.05 Christ. Mannenkoor „Watergraafs
meer'' en Orgelspel.
6.00 Nederl. Hervormde Kerkdienst.
Hierna gewijde muziek (Gr.pl.).
7.45 Sportnieuws.
7.50 Gramofoonmuziek.
8.10 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.25 De KRO-melodisten en solist.
8.55 Het KRO-orkest.
9.15 Radio-Missie-wedstrijd.
9.35 Gramofoonmuziek.
9.45 Causerie „Humoristische voorvallen
uit het Missionarisleven.
10.00 Gramofoonmuziek.
10.10 Causerie „De Katholieke Student
en zijn Missieplicht".
10.20 Gramofonmuziek.
10.30 Berichten ANP.
10.40 Epiloog.
II.0011.30 Esperantolezing.
Hilversum H, 301 M.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VARA,
6.00 VURO, 8.00—12.00 AVRO
8.55 Gramofonmuziek.
9.00 Postuivennieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje.
9.30 Gramofonnmuziek.
9.45 Lezing „Van staat en maatschap
pij"-
10.00 Melody Circle.
10.45 Declamatie.
11.00 Fantasia.
11.20 Orgelspel.
11.40 Vervolg „Fantasia".
12.00 Orgelconcert.
12.10 Het Omroeporkest en Gramofoon
muziek.
1.30 Causerie
I.50 Gramofoonmuziek.
2.00 Boekbespreking.
2.30 Gramofoonmuziek.
3.00 Residentie-orkest en solist. In de
pauze: Orgelspel.
4.30 AVRO-dansorkest. (Om 4.45 Sport
nieuws ANP).
5.00 Mandoline-orkest „Ons Streven".
5 20 Gramofoonmuziek.
5.40 Vervolg Mandoline-orkest.
6.00 Sportnieuws ANP. en sportpraatje.
6.20 Damnieuws.
6.30 Causerie „V.C.J.B.-ers weer op
reis".
6.45 Nederl. Hervormde Kerkdienst.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.15 Residentie-orkest en solist.
9.15 Radiojournaal.
9.30 Causerie.
9.40 Kovacs Lajos' orkest.
10.10 Radiohoorkrant.
II.00 Berichten ANP. Hierna Kovacs
Lajos' orkest.
11.4012.0C AVRO-Dansorkest.
Droitwich, 1500 M.
12.50 Het Rich. Green-orkest.
I.50 Het Celebrity Trio.
2.20 Declamatie.
2.45 Reportage inspectie oud-strijders
door Z. M. Koning George.
3.20 Het Morris Motors orkest en solist.
4.20 Religieuse causerie.
4.40 Walter Collins en zijn orkest.
5.20 Boekbespreking.
5.40 Het Walker Octet.
6.20 Filmpraatje.
6.35 BBC-Midland-orkest.
7.10 Reportage en Radiotooneel.
8.15 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsoproep.
9.10 Berichten.
9.25 „The Enchanted Island", operette.
10.05 Leslie Jeffries en zijn orkest.
10.50 Epiloog.
R a d i o-P a r i s, 1648 M.
7.10, 8.20 en 11.20 Gramofoonmuziek.
II.50 Orgelconcert.
12.40 Gramofoonmuziek.
12.50 Goldy-orkest en soliste.
3.20 Zang.
3.35 Farijsch Mandoline-orkest.
6.20 Caussade-orkest.
8.50 Radiotooneel.
11.20—1.20 Jo Bouillon's dansorkest.
Keulen, 456 M.
6.20 Havenconcert.
8.35 Omroepkwintet.
9.50 Gramofoonmuziek.
12.20 Omroeporkest.
3.20 Eschweiler Liederkranz, en solis
ten.
4.20 Westduitsch Kamerorkest en Vlie
geniers-orkest.
6.20 Trioconcert.
7.20 Omrcepschrammelensemble.
8.20 Omroepkleinorkest.
11.00—12.20 Hans Bund's dansorkest en
solisten.
Brussel, 322 en 404 M.
3g2 M.: 9.25 Gramofoonmuziek.
10.20 A. Felleman's orkest.
11.05 Orgelspel.
11.35 Kleinorkest.
12.20 Gramofoonmuziek.
12.50 Salonorkest.
1.30 Omroep-orkest.
I.502.20 Gramofoonmuziek.
2.35 L. Darcy's orkest.
3.20 Gramofoonmuziek.
4.20 Accordeonorkest.
5.20 L. Hirsch's dansorkest.
6.20 Gramofoonmuziek.
7.20 Pianoduetten.
8.20 Omroeporkest en solisten.
10.30 Gramofoonmuziek.
II.3512.20 Omroepdansorkest.
484 M.: 9.20 Gramofoonmuziek.
11.20 A. Felleman's orkest.
12.50 Omroep-orkest.
1.30 Salonorkest.
I.502.35 Gramofoonmuziek.
2.50 Zang.
3.15 Gramofoonmuziek.
3.35 L. Darcy's orkest.
4.20 en 5.20 Gramofoonmuziek.
7.35 dito.
8.20 Omroepsymphonieorkest.
10.30 Omroepdansorkest.
II.2012.20 Gramofoonmuziek.
Deutschlandsender, 1571 M.
8.20 Landes-orkest Gouw Berlijn.
10.20 Berichten.
Sportnieuws.
11.05 Weerbericht.
11.20—15 Hans Bund's dansorkest en
Gramofoonmuziek.
Gem. Radiodistributiebedrijf te Leiden.
3de Programma.
8.30 Parijs R.
9.00 Brussel Fr.
Pl.m. 9.50 Keulen.
Pl.m. 11.05 Brussel Fr.
11.50 Deutschls.
12.20 Keulen.
13.20 Brussel VI.
13.30 Brussel Fr.
14.35 Brussel VI.
16.20 Keulen.
18.20 Parijs R.
19.20 Keulen.
22.20 Brussel VL
22.40 Boedapest of div.
4de Programma,
8.30 Brussel VL
12.50 Droitwich.
14.20 Diversen.
14.45 Droitwich.
16.20 Londen Reg.
16.50 Droitwich.
17.20 Londen Reg.
20.15 Droitwich.
21.05 Diversen.
21.25 Droitwich.
Pl.m. 23.00 Keulen.
MAANDAG 28 JUNI.
Hilversum I, 1875 M.
NCRV-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu
ziek (gr.pl.).
8.30 Gramofoonmuziek.
9.30 Gelukwenschen.
9.45 Gramofoonmuziek.
10.30 Morgendienst.
11.00 Christ, lectuur.
11.30 Gramofoonmuziek.
12.00 Berichten.
12.15 Gramofoonmuziek.
12.30 De Gooilanders.
2.00 Gramofoonmuziek.
3.00 Wenken voor de keuken.
3.30 Gramofoonmuziek.
3.45 Bijbellezing.
4.45 Amsterdamsch Salonorkest.
6.30 Vragenuurtje.
7.00 Berichten.
7.15 Vragenuurtje.
7.45 Reportage.
8.00 Berichten ANP. Herhaling SOS-Be-
richten.
8.15 Koninklijke Mannenzangvereeniging
Apollo" en de Staf muziek der Koninklijke
Marine. (Om 10.00 Berichten ANP).
10.30 Gramofoonmuziek.
10.45 Gymnastiekles.
11.0012.00 Gramofoonmuziek. Hierna:
Schriftlezing.
Hilversum II, 301 M.
Alg. Programma, verzorgd door de AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonmuziek.
10.30 Ensemble Jetty Cantor.
11.45 Kovacs Lajos' orkest.
12.30 Orgel, zang en viool.
2.00 Gramofoonmuziek.
2.10 Omroeporkest mjn.v. solist. In de
pauze: Reportage en Pianovoordracht.
4.30 Meesterwerken van de Fransche
toonkunst, causerie.
5.30 Kovacs Lajos' orkest.
6.30 Gramofoonmuziek.
6.45 AVRO-Dansorkest.
7.30 De romantiek van de duivensport,
causerie.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.15 Gramofoonmuziek.
8.30 Het Concertgebouw-orkest.
9.3G Concert door Padvinderskoor.
10.00 De Twilight Serenaderrs.
10.40 Studenten-orkest „Sweelinck".
11.00 Berichten ANP. Hierna AVRO-
Dansorkest.
11.4012.00 Gramofoonmuziek.
Droitwich, 1500 M.
11.05 Orgelspel.
11.35 Gramofoonmuziek.
12.20 Bijbelsche causerie.
12.45 BBC-Welsch orkest en soliste.
1.35 Cricketreportage.
1.502.20 Orgelconcert.
3.20 Gramofoonmuziek.
4.05 E. Colombo's orkest.
4.50 Gramofoonmuziek.
5.20 Cricketreportage.
UIT HET LAND DER
KOPPENSNELLERS
(NOORD-BORNEO)
WAARIN HUN GEBRUIKEN BIJ EEN
HUWELIJKSAANZOEK BESCHREVEN
WORDEN.
Wanneer een jongen het verlangen heeft
opgevat, een bepaalde jonkvrouw tot zijn
bruid te kiezen, maakt hij dit, zii het dan
met grooten tegenzin en schuchterheid,
aan moeder bekend. Moeder geeft er na
tuurlijk de noodige ruchtbaarheid aan, in
het geval dat zij het huwelijk graag ver
wezenlijkt zou zien. Zij doet geheime on
derzoekingen bij iedereen over net meisje;
of zij „slaven" in de familie gehad heeft;
of zij sterk is, vlijtig, zachtzinnig enz. Dat
zulk een puibliek geheim tot de noodige
ruchtbaarheid bijdraagt, is het gewenschte
doel. Wanneer intusschen de ouders van
het meisje het plan van den jongen verno
men hebben, stellen ook zij de zelfde vra
gen omtrent hem om zich aldus op het
antwoord voor te bereiden. Hun meening
en hun antwoord op het nog te volgen aan
zoek, wordt ook „in het geheim" aan een
ieder medegedeeld. Zijn beide partijen op
zulk een manier van elkanders meeningen
op de hoogte gebracht, dan gaat de jonge
man voor 'n paar dagen op visite zonder
genoodigd te zijn, onder voorwendsel dat
hij een haan komt vragen voor het aan
staande hanengevecht. Iedereen is dan to
taal onkundig van zijn plannen zoolang hij
tegenwoordig is. Ook het meisje veinst on
kundig te zijn en verwaardigt zich nu nog
minder dan voorheen hem met een blik
te vereeren. Zij moet immers den indruk
maken „imoen" te zijn, een veel omvattend
woord voor alle goede vrouwelijke hoeda
nigheden. Ook de jongeman gedraagt zich
heel onverschillig tegenover het meisje en
zelfs wanneer zij aan den zelfden disch
aanzitten, zal hij haar totaal negeeren.
Het aanzoek.
Na deze voorbereiding gaan moeder, tan
tes en buurvrouwen naar de ouders van
het meisje, tenzij men een slechte droom
gehad of een slechte onheilspellende vo
gel gehoord heeft. In zulke gevallen zal
de reis uitgesteld worden, om alle kans van
falen te voorkomen.
De aankomst in het dorp van de toe
komstige schoondochter is ook zonder doel,
zoo veinst men. „Nemoeai diri", zoo maar
te visite, luid de aankondiging. Zoo lang
het nog dag is voeren de vrouwen „ge
heime" gesprekken binnen in de kamers
over het meisje en hare hoedanigheden.
De wacht is op den avond. Dan nemen
ouderlingen en huisgenooten plaats op de
buitenwaranda van het vertrek en een der
vrouwen, die het welbespraaktst is, kondigt
aan dat zij niets te bespreken hebben. Na
met veel gepraat gezegd te hebben, dat er
niets te bespreken valt, wordt er met één
woord „bisi-ga" (ja toch) bekend gemaakt,
dat er toch wel iets is. Zij willen name
lijk „een ding" vragen; een zeer verstaan
bare Dayak-term. Iedereen begrijpt dan
terstond, dat de vraag is naar de hand
van het meisje. Terloops wordt dan gezegd,
dat alléén hun dochter aan de gestelde
eischen voldoet; dat zij reeds jaren het ver
langen gekoesterd hebben met elkaar ver
want te zijn. De ouders en verwanten van
de toekomstige bruid zeggen dan, dat zij
van slechte afkomst zijn, dat zij geen krui
ken en gongen bezitten, dat zij nooit vol
doende rijst inoo^sten, in het kort, dat ze
onwaardig zijn zich met die familie aan
verwant te maken. Er wordt nog bij gezegd,
dat hun dochtertje driftig is en nog onhan
dig in het huiswerk. Dit alles wordt na
tuurlijk gezegd om een tegenover gestel
den indruk te maken. Voor den lezer zal
het moeilijk te begrijpen zijn, dat zulk een
antwoord niets anders dan een volmondig
„ja" beteekent.
Verdere besprekingen.
Bij een Dayak-huwelijk is het gebrui
kelijk, dat óf de bruid óf de bruidegom de
ouderlijke woning verlaat om bij haar of
zijn schoonouders intrek te nemen. Jong
getrouwde menschen toch zijn onbeholpen
en onervaren en hebben de leiding der oude
ren noodig. Als men, na een vreedzame
twist, beslist heeft wie van hen de ouder
lijke woning zal moeten verlaten, gaat
men over tot het volgende punt in het
aanzoeksprogramma.
Om het verkregen jawoord te bezegelen
moet de jongen zijn verloofde een ring
aanbieden. Ofschoon het in hun taal ring
genoemd wordt, beantwoordt het toch niet
aan onze opvatting van 'n ring. Een kleine
gong, een zilveren dollar of een sieraad,
naar gelang de rijkdom van zijn ouders,
wordt als „ring" den bruid aangeboden.
Na den tijd van het „afhalen der bruid"
bepaald te hebben, begeven de vrouwen
zich den volgenden dag naar hun dorp,
voldaan over den goeden afloop.
Father J. BUIS,
Giro 301285. Waldeck Pyrmontstr. 31,
Leiden.
5.35 Fred Hartley's Sextet en solist.
6.20 Berichten.
6.40 Landbouw-dialoog.
7.00 Het Kutcher Strijkkwartet.
7.20 Variété-programma.
8.05 Komische dialoog.
8.20 Towards National Health, causerie.
8.40 BBC-Dansorkest.
9.20 Berichten.
9.40 Buitenlandsch overzicht.
9.55 Inleiding volgende uitzending.
10.00 3de en 4e acte van de opera „Don
Juan de Manara". (Om 10.45 Declamatie).
11.30 Jack Jackson's Band.
11.5012.20 Dansmuziek, (gr.pl.).
Radio Paris, 1648 M.
7.10, 8.20 en 10.35 Gramofoonmuziek.
12.20 Porée-orkest en zang.
2.50 Gramofoonmuziek.
4.05 Zang.
5.20 Orkestconcert.
7.30 Viool voordracht.
7.45 Zang.
8.3512.05 Opera-uitzending.
Keulen, 456 M.
6.50 Franz Hauck's orkest.
8.50 Gramofoonmuziek.
12.20 Politiemuziekkorps.
2.35 Gevarieerd concert.
4.20 Orkest concert.
5.30 Alt en bariton.
6.20 Westduitsch Kamerorkest, vocaal
sextet en het Omroepschrammelensemble.
8.30 Westduitsch weekoverzicht.
9.20 Stedelijk orkest Gelsenkirchen.
10.5012.20 Omroeporkest en solist.
Brussel, 322 en 484 M.
322 M.: 12.20 Gramofoonmuziek.
12.50 Salonorkest.
1.30 Kleinorkest.
1.502.20 Gramofoonmuziek.
5.20 Omroeporkest en gramofoonmuziek.
6.50 en 7.05 Gramofoonmuziek.
8.20 Omroepsymphonie-orkest en gramo
foonmuziek.
10.3011.20 Omroepdansorkest.
484 M.: 12.20 Gramofoonmuziek.
12.50 Omroepkleinorkest.
1.30 Salonorkest.
I.502.20 Gramofoonmuziek.
5.20 Salonorkest.
6.35 Omroeporkest.
7.35 Gramofoonmuziek.
8.20 „C'est Nanette", operette.
10.3011.20 Cabaret programma.
Deutschlandsender, 1571 M.
8.30 Karl Ristenport's Kamerorkest.
9.20 Populair concert.
10.20 Berichten.
10.50 Pianovoordracht.
II.05 Weerbericht.
11.2012.20 Hans Bund's dansorkest.
Gem. Radiodistributiebedrijf te Leiden.
3de Programma.
8.00 Keulen.
11.05 Droitwich.
12.20 Brussel VL
14.20 Keulen.
15.20 Droitwich.
16.05 Parijs R.
16.20 Keulen.
17.20 Parijs R.
18.20 Londen R.
18.50 Brussel VI.
Pl.m. 19.30 Parijs R.
20.20 Londen Reg.
21.20 Keulen.
22.20 Brussel VI.
22.30 Boedapest of div.
Pl.m. 22.50 Berlijn.
4de Programma.
8.00 Brussel VI.
10.35 Diversen.
10.35 Londen Reg.
13.05 Droitwich.
13.50 Londen Reg.
16.05 Droitwich.
18.20 Diversen.
18.40 Brussel Fr.
19.20 Droitwich.
20.20 Diversen.
20.40 Droitwich.
22.45 Londen Reg.
23.05 Droitwich.
(Wijzigingen voorbehouden).
EEN SCHOK.
Dat is toch een eigenaardig geval met
die „Leipzig".
U zult misschien zeggen: dat is nou maar
na-kaarten. Duitschland en Italië zijn nu
toch al weg uit de inmengings-commissie,
waar zij zich vroeger in-gemengd hebben,
om zich zoo goed mogelijk in den Spaan-
schen burgeroorlog te kunnen mengen,
dus het geeft tóch niet meer. Maar u
snapt: dat gaat zoo maar niet. Dat moet
toch 'ns eventjes worden uitgepuzzeld.
Hitier vliegt niet maar zóó, voor de aar
digheid midden in den nacht naar Berlijn
en waagt z'n veege lijf, dat overdag door
honderd en vijftig S.A.-mannen en vijf
tienhonderd K.M. prikkeldraad in Berch-
lesgaden wordt beschermd. De Führer is
heusch geen vriend van mij. Als hij het
v/el was, zou ik het u niet vertellen, want
dan zou ik mij doodschamen. Trouwens
ik haat snorren.
En hoe het zit, zit het, maar de kapitein
van de „Leipzig", die ter controle van de
Russen op de Spaansche wateren dobber
de en juist door den barkeeper een Marti-
ny dry had laten shaken, voelde op eens
een schok en zei direct: een Spaansche
onderzeeër. Dat begrijpt u niet. Maar u
is ook geen kapitein op de Duitsche oor
logsvloot. Die hoorde aan de bons, dat
het een Russische torpedo was en geen
zeehond, die zijn neus stootte. En toen
riep hij den eersten officier, plante het glaas
je weer goed in zijn rechteroog en zei:
Ik heb een schok gevoeld. En hij keek
heel streng en ernstig. Hij wachtte op een
wederschok van den eersten officier. En
dat begreep die slimmeling heel goed.
En omdat het woord schok op zee on
vermijdelijke gedachtenassociaties opwekt,
aan een torpedo, zei de officier: vier
schokken, kap'tein. En belletjes gezien,
waterbelletjes. Een heel rits. En toen de
schok.
En direct daarna seinde de marconist
r.aar huis, naar het huis van de „Leipzig"
dus, naar zijn vaderland:
Vier schokken gevoeld en belletjes
gezien. Leipzig.
Wat zoo'n schok teweeg kan brengen.
Hitier viel uit zijn twijfelaar en vloog
naar Berlijn. En de rest weet u.
Maar nou vraag ik mij af, of die onder-
zeesche kapitein nou zoo'n stommeling is
geweest, dat-ie vier kansen krijgt en vier
keer misschiet.
Alleen maar 'n schampschot!
Of zou-ie voor de aardigheid met een
wandelstok geschoten hebben om die Duit-
schen kapitein aan 't schrikken te ma
ken?
En ik vraag mij af of mr. Eden dat nou
allemaal, maar gelooft. Is d'r nou geen
enkele Sherlock Holmes bij, die dat even
uitzoekt? Hadden zij niet meneer van Led
den Hulseborst er even met zijn vergroot
glas bij kunnen halen? Die heeft zulke
akkefietjes meer bij de hand gehad. Maar
in de diplomatics schijnt dat niet te mag-
ge. Al geloof je er niks van, wat zij alle
maal zeggen, dan moet je nog verschrik
kelijk ernstig kijken.
Maar weet u waaraan ik gedacht heb.
Ik dacht aan mij kinderjaren op school,
toen ik naast Kees Bibbelse zat. Een bui
tengewoon vervelend joch. Hij had be
weerd, dat ik hem in zijn arm geknepen
had en toen gaf de meester mij een an
dere plaats. Maar naar een eventueele
blauwe plek werd niet gekeken. En
's middags zei Kees Bibbelse:
Ziezoo, nou ken je lekker niet meer
afkyken!
DANIëL.
VERANDERING.
Ik maak mij wel wat ongerust
Omtrent de kleeding van de vrouwen,
Waarmee wij, mannen, zijn getrouwd
Of later nog eens zullen trouwen.
't Was toch de teed're zwakheid, die
Ons 't meest in haar heeft aangetrokken,
Het zijden haar, de kleine voet,
De fijne enkels en de rokken.
En ziet: eerst ging het haar eraf,
De vrouwen noemden 't een bevrijding,
Zij pommadeerden zich een hoofd
Als van een jongen met een scheiding.
Wij schreven over vrouweneer
En over vrouwelijke zeden,
Natuur bleek sterker dan de leer,
Wij trouwden juist als in 't verleden.
Toen kwam de hoogaanbeden sport,
Die ook de vrouw toen ging bedrijven,
Niet meer in rok, maar in een short,
Dat ons maar even deed verstijven.
Wij pasten ons opnieuw weer aan
Aan dees' onvrouweljike dingen
En 't short zelfs kon de liefde niet,
Die bloeide in ons hart, bedwingen.
Toen deed zij and're schoenen aan,
Die leelijke met platte hakken,
Waardoor de fijne vrouwen voet
Heel plat en leelijk door ging zakken.
Zij namen stappen als de man,
Waarmee zij aanstonds zouden trouwen
En zy, die hulp en liefde vroeg,
Was nu al haast niet bij te hou'en.
Wij, mannen, zijn te zwak geweest
Toen w' hare liefde wilden werven,
De weg, dien zij zijn opgegaan,
Voert onverbidd'lijk ten verderve.
En toch aanvaarden wij dit al
En blijven trouwen, zonder morren.
Nog korten tijd, dan trouwen wij
En dragen onze bruiden snorren.
TROUBADOUR.