Het licht in den nacht r EEN ALGEMEEN MEA CULPA. 28ste Jaargang ZATERDAG 12 JUNI 1937 No. 8747 5)e £cidaefve (Son^cmt DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Lelden 19 cent per week 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 pér kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 II GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: 0.50 Dit nummer bestaat uit vijf bladen, w.o. geïllustreerd Zondagsblad. —3 Processen in Duitschland Op schandelijke wijze heeft de „Völki- sohe Beobachter" gereageerd op de toe spraak, die de Paus heeft gehouden tot uit Duitschland afkomstige bedevaartgangers, waarin Hij verklaarde, dat de hudige tijd voor het katholieke Duitschland zoo ern stig is, dat er c x geweend moet worden. Die schandelijke schimp op den Heiligen Vader wordt vet! afgedrukt in. het dagblad der N. S. B. Zou het nu nog niet duidelijk zijn voor ieder, die zien w i 1, dat de N. S. B. verboden is voor iederen katholiek, o o k ai zou er geen enkele uit spraak zijn van de Bisschoppen, verbo den door het gezond verstand, dat voor iederen katholiek, die met zelf respect katholiek wil blijven, verbiedt het lidmaatschap van een organisatie, waarin beschimpt wordt wat den Katholiek dier 1 baar móet zijn! De „Völkische Beobachter" schrijft, dat de Paus maar weenen moet over de „ze denmisdrijven" door Duitsche geestelijken. Schandelijke schimp! Statistisch is bewe zen, dat het geschrijf over „zedenmisdrij ven", z o o a 1 s dat geschiedt, eenvoudig laster is; dat het percentage van geeste lijken, die zich misdragen hebben, zéér gering is. In aansluiting met het bovenstaande willen wij hier citeeren, wat mr. II. P. Marchant over de beruchte processen, wel ke in Duitschland tegen katholieke gees telijken worden gevoerd, schrijft in „Ons Noorden". „Al deze processen, hetzij zoogenaamde deviezen-processen, hetzij strafprocessen wegens onzedelijke handelingen van gees telijken, zijn waardeloos voor een oordeel over het zedelijk gedrag van wie de ten- lastegelegde feiten rcuden hebben ge pleegd. Het schijnt te noodzakelijker om dit aan te toonen, omdat somtijds katho lieke personen of organen aan een bespre king daarvan de opmerking plegen vast te knoopen, dat, dergelijke vergrijpen, indien zij zijn gepleegd, behooren te worden ge straft. Die opmerking is overbodig, maar ook gevaarlijk, omdat ze de mogelijkheid van het tegendeel doet onderstellen. De heer Goebbels, Rijksminister voor Propaganda, heeft over deze zaken dezer dagen een rede gehouden, die onze stel ling in el'k opzicht is komen bevestigen. Indien men hier, zooals de minister voor de propaganda het voorstelt, had te doen met een zuivere zaak van de justitie, wat heeft hij dan, als ambtelijk propaganda- man, daarmee te maken? Zijn bemoeiing alleen reeds bewijst, dat wij hier met een propaganda-zaak te doen hebben. Dat hij niet eerst nu optreedt als propagandaman, omdat in Amerika Kardinaal Mündelein ertegen is opgekomen, bewijst de minister zelf door de verklaring, dat hij ambtshalve van de dossiers heeft kennis genomen, die hem als zoodanig niet zouden aangaan, in dien het zuiver justitie-zaken waren. Het inzien van dossiers met bezwarende inhoud beteekent niets. Alles hangt af van de wijze, waarop de getuigenverklaringen zijn verkregen. Ieder die van dergelijke processen eenige ervaring heeft, weet, hoe voorzichtig men moet zijn reeds met de verklaringen van gezonde kinderen. Zij fantaseeren dikwijls in onderlinge gesprek ken er op los. Maar zwakzinnigen kan men laten verklaren wat men maar verkiest, zelfs zonder toepassing van Gestapo metho den. Is er één onbevooroordeeld mensch, die vertrouwen heeft in de instructie van pro cessen, in het Derde Rijk gevoerd, van het Rijksdagbrandproces en de tallooze andere, die zijn gevoerd, en dan nog liefst voor bijzondere gerechten? Men stuit er op de zelfde wonderbaarlijkheden als de getui genverklaringen en bekentenissen in Rus land. Er is geen redelijk tot oordeelen be- vogd mensch buiten deze landen, die daar in ook maar eenig vertrouwen heeft." door Prof. Dr. FRIEDRICH MUCKERMANN S.J., Rome. Godloosheid en Modern Heiden dom schijnen de wereld soms zoo geweldig te verduisteren, dat men denken zou: voor de Kerk is het laatste uur geslagen. In Rusland is de Kerk vrijwel verdwenen en in Duitschland schijnt het Christendom in de na bije toekomst te worden wegge vaagd. En toch is er geen enkele periode in de geschiedenis van Gods Kerk die volkomen duister was. Ook thans schijnt er nog een licht in den nacht, zooals door Prof. Dr. Friedrich Muckermann S.J. in on derstaande hoogst actueele bijdrage wordt uiteengezet. Het gebeurt vaak dat wanneer zware on weersbuien langs den nachtelijken hemel voortjagen, plotseling tusschen de vaneen- gescheurde zwarte wolken een stille ster schittertEn zij schenkt een eigenaar dige vredige kalmte aan ons gemoed, want zij geeft ons de zekerheid dat dit firmament nog ongeschokt is en dat hoog boven de stormen nog sterkere machten waken, die geheel vervuld zijn van groote liefde Zoo is ook dh Kerk als het licht in den nacht. Tusschen de zware onweersbuien, die over de wereld hangen, weerklinkt plotseling de stem van den Vader de Chris tenheid. Allen, die nog begrip hebben voor werkelijk groote dingen, ademen dan weer verlicht op als wilden ze zeggen: Gelukkig dat dit lichtpunt ons niet ontnomen is. Er is nog waarheid en gerechtigheid in deze wereld. Er bestaat nog een macht, die de wacht houdt bij de pooiden van Europa's heiligste tradities. Juist in deze bewogen tijden is het uiter mate nuttig om een blik te wei-pen in de geschiedenis der Kerk of van de Pausen. Men zal daarin steeds een hoofdstuk of passage vinden, dat ons moed geeft en ons hart verheft. De droeve hoofdstukken zeg gen ons, dat in de vele eeuwen die achter ons liggen de hemel vaak donker en met zware wolken befloersd was. Ze hooren bij de Kerk, zooals de nacht bij dje dag. Waar om zouden wij dan vertwijfelen, wanneer de duisternis ons opnieuw overvalt, wan neer opnieuw in het verrijzen en vergaan thans juist het sterven aan de beurt is. Want juist in deze moeilijke tijden is steeds weer heV zaad gelegd voor een betere toekomst. ■En zoo geven ons ook de droevigste blad zijden der kerkgeschiedenis toch weer ver trouwen en sterkte. We schrijven thans 1937. Doch 125 jaar geleden in 1812 was Napo leon op het toppunt van zijn macht. Ter wijl de groote veldheer met zijn troepen gerecruteerd uit haast alle volkeren van Europa naar Moskou trok, moest Paus Pius VII den droeven weg gaan naar Fon- tainebleau. Napoleon wilde dat de Paus zich geheel naar zijn grillen zou schikken, zoo dat hij over den Paus heen zelfs het wereld geweten zou beheerschen. Doch God had an ders beschikt. Juist in deze vreeselijke win ter brak de catastrophe los en toen niet lang daarna Napoleon naar Sint Helena verban nen werd, trok Pius VII in triumf in de Euwige Stad. Zoo was in korten tijd heel de situatie veranderd. Zoo werd tegen alle mensche- lijke berekening in met één slag een einde gemaakt aan de hooghartige bedreiging: ,.Het is het verlangen van het Directorium dat, wanneer de tijd gekomen is, de Paus totaal verdwijnt en dat zijn godsdienst met hem begraven wordt". Doch de lichtende bladzijden der kerkge schiedenis spreken tot ons een heel andere taal. Dan treedt het groot geheim naar buiten en manifesteert zich in groote hei ligen en in een Christelijke beschaving. Uit hetgeen dan zichtbaar wordt kan men con- cludeeren hoe het onzichtbare werkt. Chris tus gaat dan weer onder ons als de schoon ste van alle kinderen der menschen. De boom van het heilig kruis draagt dan weer bloemen en vruchten als uit het Paradijs. Er is onder alle eeuwen der vooruitgang geen enkele cultuur die met de christelijke beschaving vergeleken kan worden. Er is geen enkele cultuur die een beeld van den mensch tot uitdrukking brengt zoo rein en verheven als in de figuur van de Madonna, van de Engelen van Fiesole, in het gelaat van Beatrijs, in het Zonnelied van Sint Franciscus. Het menschelijke wordt hier onmiddel lijk de uitdrukking van het goddelijke en geen enkele, zuiver aardsche menschelijk- heid kan wedijveren met die menschelijk- heid die een afstraling is van het godde lijke. Wanneer men zich meer verdiept in de geschiedenis van Gods Kerk waarin alles volkomen duister of alles louter zonne schijn was. Ook de. geschiedenis van deze goddelijke instelling staat in de schaduw die nu eenmaal aan dit aardsche tranendal onafscheidelijk verbonden is. Denken we slechts aan de tijden der Hervorming met haar schrijnende mistoestanden die er zelfs in het heiligdom bestonden. En toch juist in die dagen trok een lente van heiligen over de Kerk heen. Dit was juist de tijd der groote heiligen: we noemen er slechts twee: de groote H. Theresia van Spanje en de H. Ignatius van Loyola. Geen nacht is zoo donker dat er niet een weinig licht doorbreekt van het Eeuwige Licht, en geen dag is zoo helder, dat toch niet aan den verren horizon de vorst der duisternis opdoemt. Deze waarheid vindt steeds haar stemmingsvolle terugslag in de heele hou ding van het geloovige volk. Het kent noch de vertwijfeling noch de uitgelatenheid die de ernst der diepste oorzaken vergeet. Het volk is altijd vervuld van eerbied, die men aan een ondoorgrondelijk geheim verschul digd is. Want de Kerk is geen gemeenschap die men op één lijn kan stellen met andere aardsche instellingen. Zij kan niet volledig vergeleken worden met die maatschappe lijke inrichtingen, zooals wij die in de na tuurlijke orde kennen en die daar hun be- teekenis hebben. De Kerk is een geloofs mysterie en geen menschenoog kan de ver borgen wonderen ontdekken, die in haar leven. Euwen achtereen b.v. heeft de Kerk in Japan bestaan zonder kerken en zonder priesters. Zij bleef bestaan door de kracht van het geloof en van de genade. Juist daar waar een vervolging het uitwendig beeld verwoest kan de Kerk in de harten bloeien in een uitzonderlijke schoonheid. Maar één ding weet iedere geloovige: ook in hem leeft de Kerk. Wanneer hij zelf leeft, dan ook de Kerk in hem. Het zou mogelijk zijn, dat in een bepaalde sombere eeuw de Wijnberg des Heeren troosteloos verwoest en verlaten lag. Misschien voelde dat een monnik in zijn cel. Misschien dat deze zijn leed klaagde tegenover den Gekruisten Verlosser. Zoover hij kon terugblikken in het verleden nergens iets groots of iets wat machtig leek. En zoover hij in de toe komst kon schouwen nergens een glimp van hoop. Dan omhelst hij in onverbrekelijke trouwen zijn Kruis, eenzaam en verlaten. In werkelijkheid was deze monnik niet zoo eenzaam als hij wel dacht. Maar hij en zijn lotgenooten, die kleine schaar getrou wen, schraagden in die ure de gewelven der Wereldkerk. De belangrijke taak van den onderwijzer Op een R.-K. Onderwijzersdag te 's-Gra- venhage heeft prof. dr. J. B. Kors O.P. ge sproken over „De onderwijzer en de strijd om het godsgeloof". Aan het verslag, dat de „Res Bode" van deze rede geeft, ont- leenen we het volgende: Spr. constateert met leedwezen, dat het onderwijs nog steeds meer onderwijs is dan opvoeding, gekenmerkt door een intel lectualistisch karakter, uitvloeisel van de liberalistische opvatting, dat kennis deugd is. De ervaring leert echter wel anders! De school moet kinderen vormen, niet alleen naar het vertsand, maar naar hun geheele levenshouding. Want de school is de aanvulling op het gezin. En als zoodanig dient zij aller eerst de godsdienstige vorming te ge ven, welke niet bestaat in het kennen van de katechismusantwoorden, de ge bedsformules, maar in de innerlijke beleving, waarvan de gebeden de uiting moeten zijn. En dan moeten wij ons aanpassen bij de mentaliteit van het kind. Het onthoudt de woorden wel, maar deze dringen nog niet diep door. Daarom komt het vooral aan op het voorbeeld van vurig geloof, dat het leven van den onderwijzer zelf geeft. Ook hierom verwerpen wij het neutraal on derwijs, omdat de onderwijzer, die daar als een neutraal persoon moet staan, geen vormenden invloed op het kind kan uit oefenen. Alles wat de onderwijzer zegt of doet, moet vervuld zijn van ontzag voor de God delijke Majesteit en overgave van het kind tan den Hemelschen Vader. De onderwij- er moet den kinderen toonen, dat alles, .vat hij hen voorhout, hem zelf ernst is. LEIDSCH ««i GLAS IN LOOD BEDRIJF Goed - Goedkoop en Vlug ALLEEN Hooigracht 42, Leiden, Tel. 3671 Ook levering van alle soorten Glas De wereld in vogelvlucht Er is weer wat leven gekomen in den vastgeroesten strijd in Noord-Spanje. De reehtschen hebben gisteren een krachtig of fensief in de richting Bilbao ingezet en vol gens de berichten heeft dat offensief reeds een belangrijk resultaat gehad, n.l. de be zetting van de z.g. IJzeren Gordel. Dit is een versterkte zone, in den vorm van een halve cirkel, waarop de aanvallen der rechtsche troepen tot nog toe waren afge stuit. Zal thans de inneming van Bilbao weldra een feit zijn? Wij opperen deze ver onderstelling vragenderwijs, .want de on dervinding heeft geleerd, dat legers, die onder de poorten van eerfttad liggen, toch niet altijd kans zien die stad te veroveren. Zoo werd aanvankelijk de inname van Madrid binnen enkele dagen, ja zelfs bin nen enkele uren verwacht en de reehtschen liggen er thans reeds maanden voor, zon der ooit een streep verder te komen. De zuiveringsactie van Stalin onder de hoogere autoriteiten in de Sovjet-Unie heeft gisteren geleid tot de ter dood veroordee ling van maarschalk Toechatsjefski en van zeven andere generaals van het Roode Le ger. Er zijn inmiddels nieuwe legeraanvoer ders aangesteld. Van zuiver militair standpunt staan de nieuwe bevelhebbers op een aanmerkelijk lager niveau dan de afgezette voorgangers en het Roode leger heeft als vechtmachine ongetwijfeld niet bij de verandering ge wonnen. De zuiveringsactie in het leger heeft zich tot dusver beperkt tot het Roode Leger in Europeesch Rusland. Hoewel verscheidene hooge officieren uit het Verre Oosten naar Europa teruggebracht zijn, is er nog geen aanwijzing, dat de zuivering zich ook over het leger van maarschalk Blücher in Sibe rië uitstrekt. De Kabinetsformatie. Het A. N. P. meldt: We hebben getracht van dr. Colijn in lichtingen* te verkrijgen omtrent den stand dér kabinetsformatie. Deze was niet be reid, bij den huidigen stand van zaken eenige zakelijke mededeeling te ver strekken. Wel uitte hij de verzuchting, hierbij blijkbaar op de Pers doelende, dat er zooveel mede-formateurs waren, die slechts tot vertroebeling van de zaak aan leiding gaven, door allerlei controversen naar voren te brengen. De eenige concrete mededeeling, dat wij van den formateur konden los krijgen, had betrekking op den tijdsduur. Voor het ein de der volgende week was geen oplossing te verwachten Zes-en-twintig pasargangers verdronken ERNSTIG ONGELUK OP HET TOBA- MEER. Aneta seint uit Medan: Naar de Deli-cou- rant uit Balige verneemt, is een groote prauw met viev en dertig Bataksche pasar gangers ten gevolge van een plotselingen windval op het Toba-meer omgeslagen. Hierbij zijn zes en twintig inzittenden ver dronken. VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. De „IJzeren Gordel" van Bilbao door de rechtsche troepen bezet. (2de blad). Fransche nota over het West-pact. (2de klad). Hoofdredacteur van Rexistisch orgaan neemt ontslag. (2de blad). Officieele viering van het heidensche zonnewende-feest in Duitschland. (2de blad). De Kerkstrijd in Duitschland. Wij dee- len enkele allerdroevigste feiten mede. (2de blad). De Russische maarschalk Toechatsjefski en zeven generaals ter dood veroordeeld. (2de blad). Tien meisjes door vloedgolf meegesleurd en verdronken. (1ste blad). Bij Medan zijn 26 inlanders verdronken. (lste blad). BINNENLAND. De Kabinetsformatie. (2de en lste bl.). Aanvaarding voorzitterschap Tweede Kamer. (2de blad). De uitvoer van boter en kaas 'naar Duitschland wordt vergroot. (2de blad). De duur der eerste oefening voor de zeemilitie is verlengd. (2de blad). Rijksoplciding tot verkeersvlieger. (2de blad): Mededeelingen inzake den vrijdom van invoerrecht voor reisbagage. (2de blad). Felle fabrieksbrand te Zaandam door ontploffing. (Gem. Ber., 4de blad). SPORT EN WEDSTRIJDEN. De tiende partij RaichenbachSpringer te Leiden gespeeld, remise. (4de blad). Vloedgolf bij Edesheim Tien meisjes meegesleurd Uit Mannheim wordt gemeld: Een vloed golf, die ontstaan was ten gevolge van een wolbreuk in het Modenbacher Tal, heeft in het Hainfelder Tal voor zoover tot dus verre kon worden vastgesteld, tien dooden geëischt, ongeveer veertig meisjes wer den door de naderende golf verrast en meegesleurd. Tien harer kwamen om het leven. Haar lijken zijn geborgen. Het Comité voor Katholieke Actie „Voor God" schrijft ons Als wij de wereld-ellende be schouwen en van alle kanten om ons heen meer duisternis zien dan licht, dan past het ons Christenen niet, te beginnen met te zeggen, dat de wereld niet deugt, maar met te erkennen, dat wij zelf te kort zijn geschoten in onze we- reldtaak. Alleszins passend zou het zijn, dat de katholieken van heel Euro pa gezamenlijk een „Confiteor" instemden, en dat het „mea culpa" door alle radiostations over lan den en steden werd heengedragen als een eerlijke erkenning, dat Europa niet Christelijk meer is, omdat wij geen betere Christenen zijn geweest. A. M. JANSEN, Pr. Dir. K.A. - Utrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 1