Kerkvervolging in het Derde Rijk.
De Bisschop van Münster klaagt de
Duitsche Regeering aan.
Instantine
DINSDAG 8 JUNI 1937
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD - PAG. 5
Het groote probleem der Jeugd.
„DE TIJDEN ZIJN DUISTER, DOCH DE MACHT
DER KERK STIJGT."
Toen de avond over de grootstad daalde
en kleurige lichtreclames zich scherp af-
teekenden tegen de donkere lucht, ben ik
imet een Katholiek Jeugdleider ver buiten
de stad gegaan, waar alle gerucht verstor
ven was. Hier konden we rustig praten.
We waren beiden treurig gestemd. Dien
Zondag hadden de klokken gezwegen, ten
teeken van rouw. Geen blijde orgelklanken
vervulden de gewijde ruimte. Er waren
slechts stille H.H. Missen opgedragen en
openbare gebeden verricht voor de zege
praal der waarheid-
Hoe is de algemeene toestand onder de
jeugd?
Dit kan ik nog het best karakteriseeren
door een woord van Newman in 1861 ge
sproken: „De tijden zijn duister, maar de
macht der Kerk stijgt". We hebben ont
zaggelijk veel leed te dragen, maar we zijn
niet als zij die geen hoop hebben. Wij be
waren een groot vertrouwen en een heilig
optimisme. We moeten in het harde leven
nu eenmaal optimistisch zijn. De pessimis
ten bereiken zeker niets: die zijn bang van
alles en zij twijfelen aan alles. U moet niet
denken dat er hier in Duitschland niets aan
de hand is. Het is vaak zoo donker rond ons
iheen, dat we het zouden kunnen uit
schreeuwen: „M'n God, m'n God, waarom
hebt ge ons verlaten?"
De staat legt beslag op de geheele jeugd.
Reeds van 67 jaar af wordt de jeugd in
gelijfd bij de Rijksjeugd: de staat eischt
heel den jongen mensch voor zich op. Eerst
volgt de inlijving bij de Hitier Jeugd; na
het verlaten der school komt het kind in
het z.g. Landjaar, waar het 40 weken aan
een stuk ver van den weldadiigen invloed
en sfeer van de ouderlijke woning, ver van
kerken en priester in de eerste beginselen
van de Nationaal-Socialistische Wereldbe
schouwing wordt onderwezen. Dan wordt
de jeugd verplicht om in de Arbeidsdienst
te gaan, waar cursussen worden gegeven
in de leer van Rosenberg. Daarna twee jaar
dienstplicht in het leger en tenslotte wordt
men opgenomen in de Partij. De staat
eischt den totalen mensch voor zich op en
tracht hem te doordrenken met de heiden-
sche leer van Rosenberg.
Reeds bij de jeugd beginnen de conflic
ten. De jeugd wordt zwaar op de proef ge
steld. Wanneer zij niet tot de Hitler-Jeugd
toetreedt, dan sluit zij zich moedwillig bui
ten de volksgemeenschap. Wie niet in de
Arbeidsdienst is geweest en geen Arbeits-
paspoort heeft, kan niet aan werk komen,
niet tot een Universiteit worden toegelaten.
Als zoo iemand in een vrij beroep te werk
wordt gesteld, komt het Arbeidsfront en
eischt ontslag, omdat de plaatsing niet door
bemiddeling van het Arbeidsfront heeft
plaats gehad.
U begrijpt dat er dan ernstige conflicten
ontstaan: Ofwel in de H.J., B.D.M., Land-
jahr, Arbeitsdienst en dus het langzame
vergif inhalen van de wereldbeschouwing
van Rosenberg en Darré, of wel daarbuiten
blijven staan en daardoor zichzelf voor goed
uitsluiten van ieder werk, openbaar-, ambt
of rijks- of gemeente-betrekking.
Er zijn reeds veel zware offers gebracht.
Jongens en meisjes die zich niet willen
laten vergiftigen en die hun carrière voor
goed onmogelijk maken. Het is dan ook niet
te verwonderen, dat het ledenaantal van de
Katholieke Jeugdorganisaties sterk is ge
daald: het gaat bergafwaarts.
Weliswaar hebben we nog meer dan
100.000 leden en ontwikkelen we een
groote activiteit zij het dan op zuiver
kerkelijk-religieus gebied, doch op den
duur zal het niet zijn vol te houden.
Als de jeugd op school reeds geïnfecteerd
wordt door de leer van Rosenberg, rassen
leer enz. en zonder in de Katholieke orga
nisatie te zijn geweest, naar het Landjahr
en de Arbeitsdienst gaat, valt 80 procent
af van hun geloof. Misschien komt er
later nog wel een percentage terug, doch
de massa is voor het geloof verloren. Ook
al zijn het dan kampen of compagnieën
waar allen Katholiek zijn. Het systeem
maakt het geloof kapot, het priesterkleed
wordt besmet. Op twaalfjarigen leeftijd
keert de jeugd de Kerk reeds den rug toe.
Dan zal er na 20 of 30 jaar geen Ka
tholieke Jeugd meer zijn? zoo onderbraken
we.
Als het zoo doorgaat, niet. Doch we
moeten niet vergeten, dat er nu al een
zekere reactie valt waar te nemen. Jongens,
die in de Hitier Jeugd zijn, komen vaak tot
ons en tot de priesters en smeeken drin
gend: „Geef ons toch iets waar we hou
vast aan hebben: alles is daar zoo innerlijk
leeg".
Dat zijn er zoo maar niet een paar, neen
soms 20 tot 40 procent; zij zijn dan den
koning te rijk, diat ze geestelijk voedsel
krijgen.
Er is ook een veel grootere be
langstelling voor het religieuse ont
staan.
Als de priester godsdienstonderricht komt
geven en de kinderen den leeraar met „Heil
Hitier" hebben begroet en als de priester na
den Duitschen groet eveneens beantwoord
te hebben, gebeden heeft, rijzen tal van
vingers omhoog en worden allerlei vragen
gesteld over allerlei godsdienstige proble
men, opwerpingen, lasterlijke beschuldi
gingen enz. De priester krijgt bijna geen
kans om klassikaal godsdienstonderricht te
geven. Hij wordt bestormd met allerlei vra
gen, doch vindt daarbij een geschikte ge
legenheid om de ware leer der Kerk uiteen
te zetten.
Is de Jeugd niet geërgerd door de
zedelij kheidsproc essen?
Het is een feit dat velen aan het wan
kelen zijn gebracht: In 't algemeen kan men
zeggen dat de jeugd er echter meer onder
lijdt, omdat de Duitsche eer en het aanzien
van het Duitsche volk in het buitenland
door deze processen omlaag wordt gehaald.
Zeker er zijn hoogst betreurenswaardige
dingen gebeurd, die wij meer betreuren,
veroordeelen en afkeuren dan wie ter we
reld ook, maar men overdrijft schromelijk
wanneer men den indruk zou trachten te
wekken, dat een groot of aanmerkelijk deel
van de Duitsche geestelijkheid schuldig zou
zijn. Wanneer alle gevallen, die aange
klaagd zyn, ook zouden veroordeeld worden,
dan zou nog slechts één twintigste procent
van het totaal aantal priesters en religi-
eusen worden getroffen.
Het doel waarmede deze processen werd
opgezet zal niet bereikt worden, tenzij dat
men het publiceeren van deze schandalen
wil gebruiken als een inleiding om op den
a.s. Partijdag te Neurenberg een wet af te
kondigen waarbij de Kerk van ieder op
voedkundig werk wordt uitgesloten. Dat
verwachten we in September als de Führer
zelf deze wet zal afkondigen. Men was het
vorig jaar reeds van plan, doch thans wil
men de uitwerking der processen afwach
ten.
Ik wil U één geval vertellen op hoe be
denkelijke wijze deze processen gevoerd
worden. Ook de Bisschop van Mainz was
gedagvaard om als getuige op te treden.
Alvorens echter zijn getuigeverklaring af
te leggen, vroeg de Bisschop of de President
van de Rechtbank hem de garantie kon
geven, dat hetgeen Hij ging mededeelen ook
juist zou worden weergegeven in de pers.
Toen de President verklaarde, dat hij
daarvoor niet kon instaan, maakte de Bis
schop van zijn recht gebruik om het afleg
gen van zijn getuigeverklaring te weigeren.
In de pers is dit geheel anders uitgelegd;
daar werd de schijn gewekt als zou de bis
schop wel belangrijke verklaringen hebben
kunnen afleggen maar het eenvoudig heb
ben geweigerd.
Wij willen niets wat misdaan werd goed
praten, maar dat het kwaad zoo algemeen
verbreid zou zijn als wordt voorgesteld is
sterk en sterk overdreven. In een stad als
Keulen, waar b.v. 330 saeculiere priesters
werkzaam zijn, (evenveel als in het heele
Bisdom Breda) is er geen enkele aange
klaagd. In het groote Bisdom Münster, wer
den op een totaal aantal van 14.250 pries-
trs en religieusen (1500 priesters, 250 paters,
500 Broeders en 12000 Zusters) 7 personen
aangeklaagd, n.l. twee priesters, één pater,
en vier broeders.
Voor heel Duitschland verstrekte men de
volgende cijfers: Er zijn 22.000 saeculiere
priesters, 3200 ordesgeestelijken, 5000 ordes
broeders en 2000 leekenbroeders en 104.000
vrouwelijke religieusen; op dit totaal cijfer
van ruim 136.000 is bij lange na nog niet
1% schuldig, indien alle gevallen die voor
de rechtbank behandeld worden ook wer
kelijk tot een veroordeeling zouden leiden.
Gelooft het volk dan wat hun door het
Propaganda-Ministerie wordt voortgezet?
Al is de propaganda nog hoo handig
opgezet, de breede massa van het volk ge
looft het niet meer. De leugencampagne
keert zich tegen hen zelf. Toen in Italië zich
eens 'n dergelijk zedendelict had voorge
daan, verbood Mussolini ten strengste dat
de pers er ook maar één enkel woord mel
ding van zou maken opdat de eer van Italië
in het buitenland niet geschaad zou wor
den
Ja, zoo besloot de eerbiedwaardige pre
laat, de Kerkvervolging die over ons is los
gekomen is wel het werk van den Satan..
„Gaarne ben ik bereid om
voor de vrijheid der kerk
den dood te ondergaan"
„Gij kunt ons vernietigen, gij kunt
ons het hart uit het lijf rukken!
Maar dit verzeker ik u: Gij zult dit
katholieke hart niet losscheuren
van Christus Stedehouder".
In de groote Dom van Münster heeft mgr.
Clemens August Graaf von Galen in een
toespraak, die meer dan 2 uur duurde, aan
de Geloovigen, die uit alle streken van zijn
Bisdom waren samengestroomd, een over
zicht gegeven van de felle Kerkvervolging,
die thans in Duitschland heerscht.
Deze predicatie heerlijk voorbeeld van
christelijke overtuiging en christelijken
moed werd besloten met het beroemde
woord van jhr. von Schorlemer-Alst tij
dens den Kulturkampf in 1875 voor de
Duitsche Rijksdag uitgesproken: „Gij kimt
ons vernietigen, gij kunt ons het hart uit
hét lijf rukken! Maar dit verzeker ik u: Gij
zult het katholieke hart niet losscheuren
van Christus Stedehouder".
Nadat de Bisschop in zijn inleiding uit
voerig heeft uiteengezet, dat hij tevergeefs
bij de Rijksregeering heeft geprotesteerd
tegen de inbeslagname van zijn Kerkelijke
Weekbladen en van het Officieele Ambts
blad, die beide door de Geheime Staatspoli
tie verboden zijn, verklaart de Kerkvorst
over geen ander middel té beschikken om
aan zijn geloovigen iets mede te deelen dan»
de kansel.
Wij ontleen en hier aan de predicatie en
kele passages.
„Overeenkomstig de voorschriften van
den H. Vader hebben de Duitsche Bisschop
pen óp Palmzondag het Herderlijk Schrij
ven over den toestand der Katholieke Kerk
in Duitschland gepubliceerd. Met buitenge
wone dankbaarheid en vreugde hebben wij
deze Boodschap van den H. Vader aanvaard.
De Vader der geheele Christenheid wendt
zich in dit schrijven uitdrukkelijk tot ons,
tot de katholieken van het Duitsche Rijk,
tot zijn trouwe kinderen, maar ook tot allen,
die zich reeds lieten beïnvloeden door de
verleiding en bedreigingen diergenen, die
lijnrecht tegenover Christus en Zijn Heilig
Evangelie staan. De H. Vader vermaant ons
om het bezit der Goddelijke Waarheid niet
prijs te geven en de zuivere leer over den
eenen God in Drie Personen, over Chris
tus als Zoon Gods en Verlosser der wereld,
over de Kerk van Christus, en haar door
God gewilde inrichting niet te verwerpen.
De Paus spoort ons aan om waakzaam te
zijn tegen de verkeerde uitleg en de ver-
valsching van den juisten zin en beteekenis
dezer heilige woorden en begrippen, waar
door sedert overoude tijden in onze Duit
sche Moedertaal de onveranderlijke Godde
lijke Waarheid tot uitdrukking gebracht en
gepredikt worden".
„Werkelijk een dergelijke vermaning is
noodzakelijk in onzen tijd. Nu een Duitsche
Minister een verordening heeft uitgevaar
digd, dat in de officieele stukken en oor
konden al degenen als „Godgeloovig" moe
ten worden geregistreerd, die den waren
God, den Schepper van Hemel en aarde,
den rug toekeeren, en die aan eenigerlei
door hen zelf gekozen product van hart of
geest Goddelijke eer toekennen. Werkelijk
deze waarschuwing tegen de verdraaiing
der Christelijke begrippen is noodzakelijk,
nadat de Minister voor Kerkelijke Aange
legenheden ten overstaan van vele getuigen
heeft verklaard, dat het geloof aan de God
heid van Christus niet meer tot het posi
tieve Christendom behoort. Ja, hij heeft
zelfs verklaA-d, dat hij moest lachen over
den zin „dat Christendom bestaat in het
geloof aan de Godheid van Christus". Het
woord Christendom wordt derhalve tegen
woordig in Duitschland gebezigd voor een
leer, waarin Christus als de Zoon Gods
wordt verworpen. Een christendom zonder
Christus, als Zoon van God".
Na dan uitvoerig te hebben gewezen op
de schending van het Concordaat door
Duitschland vervolgt de Bisschop:
Geen verzet plegen....
„Wanneer ik dit alles thans zoo openlijk
uitspreek, wanneer ik openlijk protesteer
tegen de poging, om, ondanks het Rijkscon
cordaat, de stem van Christus Stedehouder
in Duitschland niet te doen hooren, wan
neer ik me openlijk beklaag over de min
achting der heiligste Mejesteitsrechten van
Christus onzen Koning in ons vaderland,
over de beperking der vrijheid der Kerk,
over zoo talrijke maatregelen, waardoor
priesters en leeken, zonder dat hun schuld
bewezen is en zonder dat hun de mogelijk
heid wordt gelaten om zich voor het ge
recht te verdedigen, dan geschiedt zulks
niet om uw hulp in te roepen of zelfs om
verzet tegen de staatsmacht te ontketenen.
„Onze Hulp is in den naam des Heeren".
Wij vragen Gods hulp, opdat Hij de ver
antwoordelijke mannen zal doen inzien,
hoezeer het waarachtig belang van ons volk
benadeeld wordt door de bestrijding van
het geloof en de verkrachting van recht en
vrijheid: wij vragen Gods hulp, opdat de
hardnekkige vijanden van Christus Kruis
met machtige hand worden teruggedrongen.
Wanneer het in Gods beschikking ligt, dat
wjj nog meer moeten lijden, dan zullen we
laten zien dat het ons ernst is om tot het
uiterste het onrecht geduldig te verdragen
en gaarne te vergeven aan hen, die ons be-
leedigen.
En wanneer er onder mijn Diocesanen
zouden zijn, die, als Duitsche man in hun
rechtsgevoel geschonden, de verleiding bij
zich voelen opkomen om het onrechtmatig
ondervonden geweld met geweld te keer en,
dan wil ik hen toeroepen wat Thomas
Beckett, de onverschrokken verdediger der
Kerk, uitriep: „De Kerk Gods is niet te ver
dedigen als een aardsche vesting. Gaarne
ben ik bereid om voor de vrijheid der Kerk
den dood te ondergaan!"
He ben de verantwoordelijke.
„Tot diegenen echter, die thans in
Duitschland de katholieken, priesters of
leeken, wegens him gehoorzaamheid aan de
Kerk, wegens verdediging van haar rech
ten, wegens het drukken of verspreiden
van Pauselijke Ëncyclieken vervolgen, be
dreigen en bestraffen, roep ik wat diezelfde
martelaar zei tot diegenen, die zijn diena
ren neersloegen: „Ik ben de verantwoorde
lijke; ik ben diegene, dien gij wilt treffen.
Waarom vervolgt gij mijn getrouwen? In
Godsnaam zegt ik u: „Waagt het niet om de
mijnen te benadeelen!"
Hoofdpijn on juist rfül
Hoe moeilijk is het soms zich goed
te houden en niemand iets te laten
merken. Het lukt nauwelijks.
Instantine echter zal de pijn onmid
dellijk doen verdwijnen I
Onthoudt daarom
lllll en voorkomt pljjnoo! J
BUITENLAND
DUITSCHLAND
De strijd tegen de Kerk
OPENLIJK CONFLICT TE MÜNCHEN
Demonstraties der Hitler-jeugd
Zondag is het te München tot een uit
barsting gekomen in de spanning tusschen
de Katholieke Kerk en de nationaal-so-
cialisten.
Gedurende de godsdienstoefeningen in
den ochtend demonstreerde, de Hitlerjeugd
voor de kerken, de Katholieke jeugd pro
testeerde hiertegen en beide groepen
raakten handgemeen.
Tien Katholieke priesters zouden gear
resteerd zijn, waaronder de Jezuiet, pater
Mayer, die Zaterdag werd gearresteerd,
omdat hij in een peek de regeering had
aangevallen. Zondag werden in de ker
ken protesten tegen zijn arrestatie voor
gelezen, doch hij bevindt zich nog steeds
in hechtenis.
Pater Mayer is oud-strijder en heeft in
den oorlog beide heenen verloren.
Volgens het Duitsche Nieuwsbureau
zouden de berichten over een arrestatie
van een aantal priesters te München, na
informatie in officieele kringen op fanta
sie berusten en zelfs geen vechtpartijen
zouden zich hebben voorgedaan.
Havas deelt mede, dat in Berlijn ver
luidt, dat pater Mayer niet meer in hech
tenis gehouden wordt, doch het spreek
verbod gehandhaafd blijft.
Deelname aan processie verboden
De processie van het Heilig Bloed van
Kevelaar en Goch naar de bedevaart
plaats Boxmeer, die sinds menschenheu-
genis elk jaar op 6 Juni wordt gehouden,
is Zaterdag j.l. door de Duitsche Gestapo
verboden, meldt een correspondent van
de Telegraaf.
Op den dag zelf werd door de geestelij
ken in Goch en Kevelaar het besluit van
de geheime politie van den kansel af be
kend gemaakt.
Achthonderd en vijftig bedevaartgan
gers, die op een collectieven pas reisden,
waren ten gevolge van dit plotselinge
verbod genoodzaakt thuis te blijven.
Vijftig anderen, die over een persoon
lijken pas beschikten, zijn met een gewo
nen trein naar Gennep gereisd en hebben
den tocht van Gennep naar Boxmeer te
voet afgelegd.
Aan het grensstation Hassum werd hun
uitdrukkelijk gevraagd of ze naar Box
meer gingen, waarop zij ten antwoord ga
ven, dat ze een pleizierreis gingen maken.
Hun geheele bezit bestond uit drie mark;
meer mochten ze niet meenemen. Des
avonds keerden de bedevaartgangers naar
Gennep terug, vanwaar zij naar Duitsch
land verder reisden.
Deze bedevaarten dateeren van om
streeks 1400.
KARDINAAL SCHULTE TOEGEJUICHT
In den Keulschen Dom is Zaterdag een
groote betooging gehouden ter gelegen
heid van het z.g. belijdenisuur van de
Duitsche katholieke jeugd, bericht United
Press aan haar bladen.
Reeds uren voordat de aangekondigde
godsdienstoefening zou beginnen, was de
groote Domkerk geheel gevuld en ook
daarbuiten had zich een groote menigte
opgesteld, die zich den tijd kortte met het
zingen van kerkelijke gezangen. Een spe
ciaal gebedenboekje, dat des morgens in
alle kerken was uitgegeven, werd ook hier
onder de wachtenden verspreid, die ge
duldig op de komst van kardinaal-aarts
bisschop Schulte wachtten.
Toen de prelaat tenslotte arriveerde,
werd hij met groot gejuich ontvangen.
Hij verscheen eerst aan het einde van
de godsdienstoefening, waarin over den
arbeid van den H. Bonifacius was ge
preekt. Toen de H. Bonifacius de christe
lijke boodschap naar Duitschland ge
bracht had om tegen het heidendom te
strijden, moest hij zelf naar de bijl grij
pen om den Donar-eik te velen, doch hij
viel. In dit verband werd een vergelij
king getroffen met den toestand van
thans.
Tenslotte werd door de aanwezigen
staande de geloofsbelijdenis gelezen, waar
van de laatste woorden luidden: „Laat
ons bidden voor geloof en trouw der Duit
sche jeugd aan het Woord Gods".
Op verzoek van den Kardinaal bleven
de portalen van den Dom tot na den
dienst gesloten om iedere anti-katholieke
demonstratie te vermijden. De hoofdporta
len werden zelfs na het vertrek van den
kardinaal gesloten gehouden.
Ook talrijke soldaten in uniform namen
aan de plechtigheid deel.
Geen Duitsche Bisschoppen naar Rome?
Havas bericht uit Vaticaanstad, dat wel
ingelichte kringen ontkennen, dat een
aantal Duitsche Bisschoppen binnenkort
naar Rome zou komen om de spanning
tusschen Kerk en Staat te bespreken.
DE AARTSBISSCHOP VAN KATTOWITZ
EN DE CHRISTEN-VERVOLGINGEN
De aartsbisschop van Kattowitz, mgr.
Adamski heeft in zijn diocees gebeden
voorgeschreven voor de vervolgde chris
tenen, waarbij hij de vervolgingen der
christenen in Rusland, Spanje en Duitsch
land op één lijn stelde.
In zijn herderlijk schrijven verwijt de
aartsbisschop de verantwoordelijke Duit
sche kringen niet alleen den strijd tegen
het Christendom aan te moedigen, doch
zich bovendien in de eerste rijen te plaat
sen in de vernietigende golf van het
nieuwe heidendom.
DUITSCHE SOLDATEN
GEDESERTEERD?
„La Gazette" schrijft, dat de gendarme
rie te la Calamine onlangs twee Duitsche
soldaten in uniform heeft gearresteerd. De
arrestanten hadden verklaard te zijn ge
deserteerd uit een regiment te Aken, om
dat het regime in het Duitsche leger hun
niet meer beviel.
MEXICO
DE PETROLEUM-STAKING
Werk wordt morgen hervat
De arbeid in de Mexicaansche petro-
leum-nij verheid zal morgen hervat wor
den. De arbeidersorganisatie heeft arbi
trage gevraagd bij de rijkscommissie voor
arbitrage en verzoening. De uitspraak
van deze commissie is onherroepelijk: er
staat geen beroep van open. Gisteren heeft
de politie moeten optreden tegen groe
pen, die onder het voorwendsel, dat zij
stakers waren, auto's en vrachtwagens
aanvielen.
BUITENLANDSCHE BERICHTEN
WALVISCHVAARDER OP PROEFTOCHT
GEKENTERD.
Vier slachtoffers.
Na een overigens goed verloopen proef
tocht is de nieuwe Duitsche walvischvaar-
der „Rau 3" bij het keeren op den Bene
den Wezer dwars door de Noorder sluis
door tot nu toe onbekende oórzaak omge
slagen.
Acht leden van de bemanning zijn ge
red; vier opvarenden zijn om het leven ge
komen. Het schip wordt als verloren be
schouwd.
DE VULKANISCHE UITBARSTING BIJ
RABAUL.
Bij de aardbeving, die 3 dezer de stad
Rabaul en omgeving heeft geteisterd, zyn
naar schatting 250 tot 500 inboorlingen om
het leven gekomen.
De omgeving van den vulcaan is door de
Europeanen ontruimd, daar nieuwe uit
barstingen worden gevreesd. Er bestaat ge
vaar voor besmettelijke ziekten.
JEAN HARLOW OVERLEDEN.
De bekende „platinablonde" filmactrice
Jean Harlow is gisteren op 26-jarigen leef
tijd te Hollywood overleden tengevolge van
een abces in de hersenen, dat voortkwam
uit een nieraandoening.
OUDE JONGE JUFFERS
WILLEN OUDERDOMSPENSIOEN
Ruim 5.000 „old maids" uit alle deelen
van Engeland hebben Zaterdag te Londen
een bijeenkomst gehouden' en een resolu
tie aangenomen, waarin ouderdomspensioen
geëischt wordt voor ongehuwde vrouwen,
die den leeftijd van 55 jaar hebben be
reikt. De oude-jonge juffrouwen organi
seerden vervolgens een openluchtbetooging
in Hyde-park.
LUCHTVAART
DE WERELDVLUCHT VAN AMELIA
EARHART.
Na het traject over het Zuidelijk deel van
den Atlantischen Oceaan in 12 uur 17 mi
nuten te hebben gevlogen, is Amelia Ear-
hart op haar wereldvlucht gisteren te St.
Louis in Senegal aangekomen.