Help ZATERDAG 5 JUNI 1937 Ut LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 10 IN GEZOND VERTROUWEN BOUWEN. Niets is fnuikender voor activiteit dan wantrouwen. Het is als een dikke muur, v/aar je niet doorheen weet te boren. En menig actief mensch is reeds daartegen te pletter geloopen. Ons katholieke volk stond vorige week aan de stembus en een gezonde overwin ning werd behaald door het gezonde ver trouwen in de leiders. Dat gaf een doorzet tingsvermogen en een enthousiasme, zooals we maar zelden hebben meegemaakt. Waar we dit keer heen willen? We mee- nen iets te moeten schrijven over het zaaien van wantrouwen. Het doet er niet toe waar we dat hebben meegemaakt, maar juist om dat we het meegemaakt hebben en het ons heel erg griefde moet het ons van het hart. Daar stond dan op zekeren dag een ka tholiek voor een openbare vergadering en verkondigde, dat heel de narigheid in Span je te wijten zou zijn aande hooge gees telijkheid; wanter was geen commu nist in heel Spanje en.de Kerk had toch de macht in handen. Bij zulke taal wrijft men zijn oogen wel eens uit. En de verbazing stijgt als zoo'n volksvoorlichter er bij voegt: ook hier is men blind voor die les uit Spanje en be moeien de Bisschoppen zich met politiek. Deze laatste grove onwaarheid behoeven wij niet recht te zetten; want een heel klein beetje gezond verstand is genoeg om te weten, dat zoo veel van de politiek afhangt, dat de Bisschoppen met reden spreken. Men stelt het voor als een hobby, in werkelijk heid is het hun ernstige plicht omdat zij, de Bisschoppen, ieder voor zich de Kerk be sturen in het him toegewezen bisdom. Zij dragen zware verantwoording. Maar die voorstelling van Spanje, dat loopt inderdaad de spuigaten uit. Want een middelmatig krantenlezer weet nu toch wel, dat de loge alle activiteit der Kerk öf ka pot sloeg öf in de kiem smoorde; dat Mos kou al sinds jaren op Spanje loerde, getuige het woord van Lenin, dat Spanje de tweede sovjet-staat zou worden in Europa. De ware voorstelling is deze: het ge- heele katholieke Spanje is niet met zijn tijd meegegaan, is te conservatief gebleven; was de regeering in katholieke handen, dan werd te weinig gedaan voor de opheffing van het volk; en, als de loge de baas was, werd er niets gedaan. Er is vóór enkele maanden in de katho lieke pers een indrukwekkende lijst gepu bliceerd over wat de diverse kloosterorden, zonder steun van den Staat, op onderwijs gebied presteerden. Dat was buitengewoon. Een bewijs daarvan is toch wel, dat het onderwijs in het z.g. roode Spanje gedeel telijk kapot is door.... de verdrijving en het vermoorden van kloosterzusters. Zijn sommige menschen dan blind voor de feiten? Wat voor een pers lezen zulke sprekers dan toch. Bepaald de roode. Want buiten die schrijft ook de neutrale pers over de schande van het roode Spanje en dus komt de objectieve beoordeelaar tot het inzicht, dat loge en communisme de massa hebben afgetrokken van de Kerk, hebben opge voed tot anarchie en dus schuldig zijn aan de wanorde. Meer dan de Kerk en hare be dienaren, die zeker de laatste jaren aan pakten. Door de zaak anders voor te stellen en (misschien onbewust) onwaarheid te ver- koopen, wordt wantrouwen in het volk ge bracht. Door eerlijk en gezond-critisch zulk een ingewikkeld vraagstuk te behandelen wordt gezond vertrouwen aangekweekt. En dat toch is harder noodig dan applaus te kwee ken voor holle frasen. SEVERUS. VOOR HET DISTRICT. De circulaire voor de Gezellen uit het District is gereed. Een aantal zal worden bezorgd aan de verschillende vereenigin- gen uit ons district. Het commissariaat van die vereeniging zal dan wel zorgen voor het verspreiden, en wij hopen dan spoedig bericht te ontvangen, hoe groot de deelname uit de verschillende ver- eenigingen op de groote openluchtbijeen komst zal zijn. Wij zullen hopen, dat alle Gezellen zonder onderscheid op 11 Juli zullen zijn bij ons op „den Burcht". MEDEDEELINGEN. Hoogst voldaan keeren de werklooozen terug van het kamp te Egmond. Laten onzen jongere katholieken niet blijven loopen, want in Egmond is werk plenti. Maandag a.s. gaan er weer vijf heen. -Tot secretaris der Ontwikkelingsclub is benoemd P. Reizevoort. Commissarissen dienen Maandag 14 Juni vrij te houden. Dan heeft er een gecom bineerde vergadering plaats, die werk zal DE FEESTBIJEENKOMST. Zondag 11 Juni 's middags om half drie groote openluchtbijeenkomst ter herden king van ons gouden feest. De Leidsche Gezellen hebben van zelf sprekend gratis toegang. Wij begrijpen, dat ook echtgenooten van de gehuwden en ouders van de ongehuwden gaarne deze massale feestbij eenkomst willen bij wonen. Voor hen zullen kaarten worden beschikbaar gesteld tegen zeer lagen prijs, namelijk 12% cent. Deze kaarten zullen verkrijgbaar zijn aan ons gebouw Rapenburg 52; de datum van deze voorverkoop zal nog worden be kend gemaakt. Andere belangstellenden kunnen deze bijeenkomst bijwonen tegen een entrée van 25 cent. ONS GOUDEN FEEST. Programma. In Juli is de Gez. Ver. gesticht, in Juli zal derhalve ons gouden Stichtingsfeest ge vierd worden. Het programma is nu vast gesteld en het belooft wat te worden. Ter „inleiding" verschijnt deze maand het ge denkboek, dat fijn is verzorgd geworden. Triduum. Woensdag 7, Donderdag 8 en Vrijdag 9 Juli wordt een triduum ge houden in de Lodewijkskerk, telken avond om 8.30 uur. De predikaties worden gehou den door den Centraal-Praeses, rector H. A. J. Drost. De eigen Liedertafel zingt de Lof gezangen. Algemeene H. Communie. Zondag 11 Juli, 's morgens te 6.30 uur H. Mis met algem. H. Communie, in de Lodewijskerk. Feest-ontbijt. Te half acht is het ge meenschappelijk ontbijt in eigen Gezellen- huis. Pontificale Hoogmis. Om half elf in de Petruskerk Pontificale Hoogmis, op te dra gen door Mgr. J. P. Huibers, ter gelegen heid van het gouden feest der Leidsche St. Jos. Gez. Vereeniging. Receptie. Van 1 tot 2 uur houdt de Raad van Bestuur receptie in de fraai ver sierde groote zaal aan het Rapenburg. Openlucht-bijeenkomst. Te half drie op „Den Burcht" feestbijeenkomst voor het geheele District en verdere belangstellen den. Openingswoord, rede van rector Drost, openlucht-spel van „De Vereenigde Haag- sche Spelers", toespraak van Mgr. Huibers etc. Plechtig Lof. Tot slot van dezen feest dag wordt om 7.30 uur een Lof met Te Deum gezongen in de Petruskerk. OP DE FOTO. ,De foto is schitterend geslaagd. Bij vol doende afname zullen de groote foto's f 0.70 en de kleine 0.20 kosten. Verschillende hebben zich reeds opgegeven voor een foto. Binnenkort zal zoowel de groote als de kleine foto's in de zaal genummerd worden opgehangen. Wij zullen hopen, dat de leden dan zoo gauw mogelijk de foto's bestellen. DE PAUS ZEGT.... „Het was het Christendom, dat het eerst met een kracht en een volstrektheid, die vroeger eeuwen nooit hadden gekend, de ware en universeele broederschap van alle menschen van eiken rang en stand verkondigde". Waarin dit staat? In „Divini Redemp- toris", de schitterende Encycliek van Pius XI. Onze Gezellen vooral moeten die le- LOTERIJ. Er zijn reeds een 4000 loten verkocht. De laatste 1000 loten zijn in omloop. Vol houden, ook deze 1000 moeten weg, dan kunnen wij vóór 1 Juli de trekking hou den. Wanneer gij nog loten in uw bezit hebt, komt dan spoedig afrekenen, geeft de lo ten, welke gij niet kunt verkoopen, zoo spoedig mogelijk aan den v. Praeses, er zijn nog liefhebbers, die kans zien er te verkoopen. In de komende week bestaat er gelegen heid om de loten terug te geven. KOLPINGS LIJFWACHT. Dinsdagavond om 8 uur is er een bij eenkomst voor onze K. L.'ers. Wij ver wachten daar ook degenen, die zich on langs bereid verklaard hebben lid van onze K. L. te willen worden. AFD. GEHUWDEN. .£Js we de afd. Gehuwden mogen verge lijken met een brouwerij, danzit er leven in de brouwerij. Daarom ook wordt weer gerekend op een flinke opkomst a.s. Dinsdag om half negen. Dien avond is de zaal voor de Gezellen gesloten. RECOLLECTIE-OEFENING. Wij deelen u nu reeds mede, dat de eerst komende recollectie-avond is Donderdag 17 Juni. Houdt dus dien avond vrij. Ook Ge zellen uit het district zijn welkom. ONTWIKKELINGSCLUB „ST. PETRUS CANISIUS". As. Zondag 6 Juni excursie naar het vliegveld Ypenburg, met bezoek aan de vlieg- en zweefdemonstraties. Vertrek per fiets (van de zaal) 1 uur. Dinsdag 8 Juni. Gezamenlijk bezoek aan de Lilliputstad. Voor onze clubleden wordt de entréeprys gehalveerd. Geeft u echter vóór Maandag a.s. op bij het bestuur of huismeester. Deelnemers zorgen uiterlijk 9 uur aanwezig te zijn op het terrein! HET BESTUUR. Het Steenbergsche geval De indruk ter plaatse (W|j ontleenen de volgende beschouwing weer aan de „Tijd", evenals die van enkele dagen geleden). Op de ruchtbaarwording van de raad selachtige verschijnselen, welke zich voor doen in de parochie van den Welberg nabij Steenbergen, is door het publiek in dit stadje en in de omgeving uiterst rustig ge reageerd. De toeloop, welken men verwach ten zou, vond niet plaats. In de kalmte van het oude provinciestadje brachten de dis cussies over het geval nauwelijks eenige stoornis. Halen sommige de schouders op bij de inderdaad erg zonderlinge geruchten, de meesten nemen een afwachtende hou ding aan en spreken de meening uit, dat men er toch nooit achter komt, wat zich afspeelt in de ziel van een mensch, die jaren lang ziek ligt en worstelt met God. Moeilijk is het echter ,een omschreven beeld te krijgen van het juiste verloop der ge beurtenissen. Dat deze feiten van zeer bij- zondaren aard zijn, hieraan twijfelt noch de geneesheer, die gedurende geruim en tijd Janske Gorissen, het dertigjarige meisje, behandelt, noch de plaatselijke geestelijk heid. Zijn bij den clergé van het bisdom Breda de meeningen al verdeeld, men is toch algemeen overtuigd van het bijzonder karakter der vaststaande feiten. Nauwkeu rige en gedétailleerde publicaties der feiten acht men echter ongewenscht. Het voornaamste deelden wij reeds mede, zooals het ons bekend werd uit eenige Noord-Brabantsche dagbladen en uit on middellijk gewonnen inlichtingen. Nader onderzoek ter plaatse stelt ons in de ge legenheid hieraan eenige merkwaardig heden toe te voegen, die het verloop der gebeurtenissen ietwat verhelderen. Janske Gorissen, op het oogenblik een jonge vrouw van 30 jaar, vertoonde in 1929 verschijnselen van een longaandoening, die haar noopten, gedurende eenigen tijd het bed te houden. Ze was een normaal god vruchtig meisje, dat op bed haar rozen hoedje bad en haar leed opdroeg aan God ter bekeering van de zondaars. Haar huis- genooten merkten niets van een buitenge wone vroomheid. Ook de behandelende ge neesheer, dr. Meulekamp te Steenbergen, zag in het geval niet meer dan een dood gewone, veel voorkomende ziekte, waarvan geen ernstige consequenties te duchten zou den zijn. Het ziektegeval was tamelijk sta- tionnair. Doch aldra kreeg het meisje ge waarwordingen, die haar verontrustten in toenemende mate. Zij ontving bevelen, haar gebed voor de zondaars te staken, weldra door bedreigingen gevolgd. Aanvankelijk kwamen deze bevelen niet van een zicht baren persoon, maar later had zij hevige tormenten te doorstaan, volgens haar vaste overtuiging afkomstig van den boozen geest. Deze beproevingen namen allengs het ka rakter aan van lichamelijke kastijdingen. Gedurende geruimen tijd was het alsof de duivel een wreed spel met haar speelde. Zij zag den duivel. Hij trad op haar toe, sloeg haar, zoo dat de striemen zichtbaar werden, schudde haar hevig dooreen en veroorzaakte haar op verscheiden wijze heftige pijn. Op deze periode van beproeving volgde een tijd van innerlijken troost. De huisge- nooten van Janske Gorissen, vader, moe der, broer en zuster, namen weliswaar deze i zonderlinge gebeurtenissen min of meer waar, doch hechtten er weinig beteekenis aan. De pastoor van den Welberg verzette zich tegen de gedachten, die Janske Goris sen benauwden en sloeg geen geloof aan haar opvatting, als zouden die benauwe- nissen van boven- of buitennatuurlijken oorsprong zijn. Vijf jaar lang zag hij de verschijnselen aan in deze stemming. Toen werd het hem onmogelijk, het klaarblijke- I lijk religieuze karakter van de feiten langer te betwisten. Hij nam alle maatregelen, die de voorzichtigheid voorschrijft, verzweeg volstrekt wat hij waarnam, doch teekende zijn ervaringen op. Zoo bestaat er over dit geval een uitvoerig dossier, dat in dupli caat berust op het bisdom. Wat er in wordt verhaald, komt vaak overeen met hetgeen de historie over gevallen van bij zonder begenadigden bericht: hevige strijd met Satan, vertroosting door den engelbe waarder, groote vertrouwdheid met het Goddelijke, bijzondere bijstand van Onze Lieve Vrouw, vizioenen, extazen, en einde lijk de stigmata en de duidelijk waarneem bare afdrukken van doornwonden op het voorhoofd. Bij dit al bleef Janske Gorissen een vrij gewoon meisje, dat geen aandacht zocht te trekken. Niemand dan degenen voor wie de verschijnselen niet konden verborgen blijven, kwam iets te weten omtrent het geval. Dat het meer algemeene bekendheid verwierf, wordt dan ook door de betrok kenen betreurd. Vriendinnen, die Janske Gorissen bezoch ten uit medelijden, omdat ze zoo lang op bed moet liggen, hadden zelfs geen vaag vermoeden van hetgeen zich in het bewust zijn en in de omgeving der patiënte af speelde. Op onze vraag, hoe ze nu wel over al deze zonderlinge geruchten oordeelde, antwoorde een van deze meisjes doodkalm: „Och, wat weten wij daar nu van. Het kan ook wel allemaal maar .gedachte" zijn van Janske". Erg verbaasd toonde men zich niet, eerder een beetje sceptisch. Zouden we hier te maken hebben met een mystieke begenadiging, dan zijn alle redenen aanwezig, om te denken aan de z.g. „passieve mystiek", die in de Neder landsche geschiedenis niet uitermate zeld zaam is. Verscheidene begenadigden der middeleeuwen behoorden tot dit type. On der deze is de heilige Lidwina van Schie dam de meest bekende. Men kan als min of meer overeenkomstige vallen nog noemen de heilige Ludgardis v. Tongeren en Chris tina de wonderbare, voorts Maria van Ognies, Margaretha van Yperen, Ida van Leuven, Elisabeth van Spalbeek, Geer- truide van Oosten en Christina van Sint Truyden. Deze voorbeelden uit de middel eeuwen deden zich gedeeltelijk voor in het- OCTAAF FEEST VAN HET H. HART In deze week dagelijks Gloria en behal ve Zaterdag, Credo. Prefatie v. h. H. Hart. Kleur- Wit. ZONDAG 6 Juni. Zondag onder het H. Hartoctaaf. Derde Zondag na Pinksteren. Mis: Rcspice. 2e gebed v. d. H. Novteitus, Bisschop en Belijder; 3e v. h. H. Hartoc taaf. Richten wij onze ziel op God Die de Be schermer is van wie op Hem hopen. Wij hebben wel gezondigd, maar ie rechtvaar- d ge Rechter zal niet blijven toornen als wij Hem vragen: „Vergeef ons onze zon den' (Introitus; Gebed; Graduale; Allelu ja-vers). Intëgendeel, het is een groote vreugde voor den Herder der zielen en voor de Engelen des Hemels, als wij boet vaardigheid doen. (Evangelie en Commu- nio). Luisteren wij in den geest van boet vaardigheid naar de vermaning van den heiligen apostel Petrus, om sterk in het geloof, de duivel, onze tegenstander, weer stand te bieden. (Epistel). Vertrouwen wij op God, Die niet verlaat, wie Hem zoeken (Offertorium), doch in korten tijd van strijden met ons is met Zijn genade; Die Zijn genadewerking in ons voltooien zal en bevestigen in de eeuwige glorie. (Epis tel). MAANDAG 7 Juni. Mis van een dag on der het H. Hartoctaaf: Cogitationes (als op het feest). 2e gebed Concede (ter eere van Maria); 3e voor Kerk of Paus. DINSDAG 8 Juni. Mis als gisteren. WOENSDAG 9 Juni. Mis van een dag onder het H. Hartoctaaf: Cogitationes. 2e gebed van de H.H. Promus en Felicianus, Martelaren; 3e Concede. DONDERDAG 10 Juni. Mis v. d. H. Mar garita, koningin-weduwe: Cognovi. 2e ge bed v. h. H. Hartoctaaf; 3e Concede. Van vaders zijde stamde Margarita af van de Engelsche koningen, van moeders zijde van de Romeinsche keizers. Zij werd geboren in Hongarije, waar haar vader toen als balling verbleef en Margarita haar kin derjaren heeft doorgebracht in godsvrucht. Op 24-jarigen leeftijd trad zij in het hu welijk met Malcolm, koning van Schotland en in 1070 werd zij tot koningin van Schot land gekroond. Een heilzamen invloed oefende Margarita uit op het hart van Mal colm en zij wist hem diè godsvrucht in te prenten, welke hem heeft gemaakt tot één van de deugdzaamste koningen van Schot land. Het huwelijk van Margarita werd gezegend met acht kinderen. De heilige koningin be greep haar moederplichten en was voor alle christelijke moeders een voorbeeld. Zelf onderwees zij haar kinderen in de be ginselen van den godsdienst en in him kin derharten wist zij te ontsteken de liefde tot God, waarvan zij zelf vervuld was. Bij zonder muntte zij uit in liefde tot de ar men. Zij eerbiedigde in den persoon van den arme Jesus Christus en maakte van elke gelegenheid gebruik om hen behulp zaam te zijn, te vertoosten en in hun be hoeften te voorzien. Margarita stierf den 16den November 1093. Op dat oogenblik werd haar gelaat, dat door langdurige ziek te vermagerd en leelijk was geworden, on verwachts met buitengewone schoonheid overtrokken. VRIJDAG 11 Juni. Octaafdag van het H. Hartfeest. Mis: Cogitationes. 2e gebed v. d. H. Barnabas, Apostel. De heilige Barnabas vergezelde den H. Paulus op zijn eerste Evangeliereis. Onder weg scheidde hij zich af van den H. Pau lus en begaf zich naar het eiland Cyprus, waar hij den martelood gestorven is. ZATERDAG 12 Juni. Mis v. d. H. Odul- phys, Bedijder: Os Justi. (Zie in het feest eigen v. h. Bisdom). 2e gebed v. d. H. Joan nes van Sahagun, Belijder; (Stilgebed en Postcommunio uit de Mis Justus uit pal- ma); 3e v. d. H.H. Basilides en Gezellen, Martelaren; 4e voor den Paus. Gewone prefatie. De heilige Odulphus was eerst pastoor in Oirschot. Begeerig naar het martelaarschap ging hij naar Utrecht om den heiligen bis schop Frederik bij te staan in het bekee- ringswerk onder de afvallige Friezen. Als belijder is de heilige gestorven den 12den Juni 864. IN DE KERKEN VAN DE E.E. P.P. FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom, behalve: MAANDAG, Mis v. d. Z. Baptista Vara- nui, Maagd: Delixisti. 2e gebed v. h. H. Hartoctaaf; 3e Concede. DINSDAG. Mis v. d. Z.Z. Pacificus van Cera no en Laurentius van Villamagna, Be lijders: Confiteantur. 2e gebed v. h. H. Hart octaaf; 3e Concede. ZATERDAG. Mis v. d. H. Joannes van Sahagun, Belijder: Os Justi. 2e gebed v. d. H.H. Basilides en Gezellen, Martelaren; 3e voor den Paus. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. zelfde sociale en cultureele milieu als waartoe Janske Gorissen behoort. Of we echter met zulk een geval te ma ken hebben, is moeilijk vast te stellen voor den buitenstaander. Het meisje zoekt geen aandacht te trekken en zou gaarne zien dat de verschijnselen haar niet langer be roerden. Zij berust in hetgeen haar over komt. Van eenig behagen in het bizarre schijnt niets waarneembaar. Dit alles stemt tot een zeker vertrouwen, evenals het oor deel van geneesheer en priesters, dat alleen de mystieke verklaring het geval bevredi gend oplost. Hiermede is uiteraard niet gezegd, dat alle geruchten geloofwaardig en dat alle verschijnselen wonderbaar zijn. Wat zich voordoet in het bewustzijn van een ander mensch, kan nooit afdoend worden ontleed en wordt door een betrek kelijk oppervlakkige kennismaking met de feiten niet ontsluierd. Het eenige, dat men zeggen kan is wel, dat de indruk, als had- de men te maken met bedrog, zich niet op dringt. Thans verkeert dit opzienbarende geval in een stadium, waarin het door verdere pubilcatie niet gediend wordt. Hetgeen hier gebeurt, is ongewoon, maar het is vaker voorgekomen, ook in ons land. Een al te rationalistische geloofsbeschouwing stond a priori afwij zend tegenover ervaringen van dezen aard. Diepere kennis van het katho lieke gemoedsleven, ook uit het verleden, dwingt tot de erkenning,, dat het mystieke, ook in opzienbarende vormen, zich her haaldelijk voordeed, vaak bij personen, die er zelf door verbaasd werden. A priori af wijzen kunnen wij de mystieke verklaring dan ook niet. Dat zulke diepe psychologi sche raadselen zich vertuonen bij een een voudig meisje ten plattelande, is op zich zelfs iets bijzonders, hoewel niet zonder praecedenten. De waarde dier verschijnse len, ook al zijn ze louter bovennatuurlijk, blijft meestal beperkt. Ook speelt het na tuurlijke, dus het physieke en het psychi sche gestel altijd een groote rol. Lichtvaar dig wondergeloof blijft gevaarlijk en wij moeten dan ook volstaan met de cor/lu- sie, dat hier zich gevallen manifesteeren, die buiten het gewone terrein der medische en psychologische wetenschap schijnen te liggen. Hoe deze verschijnselen dan wel verklaard moeten worden, zal een nader on derzoek misschien uitwijzen. Meer is er thans niet over te zeggen merkt de „Tijd" terecht op en wij gelooven te handelen in overeenstemming met de wenschen der betrokkenen, indien wij ons hiertoe bepa len. ...den man,die 'n witten wandelstok draagt als hij de straat moet kruisen! (Want zoo'a stok wordt tbj gedragen door menachen, die slecht kvnnen den) \frT VAN M'N BOEKENTAFEL Onze Kinderen. Tijdschrift voor R. K. ouders en opvoeders. Mei nummer. Uitgave N.V. Het Nederlandsche Boekhuis, Tilburg. We vinden in dit nummer een aardig en belangwekkend artikel: Kinderen en kranten, waarin een vergelijking wordt gemaakt tusschen de Engelsche jeugd en de onze wat betreft haar belangstelling voor de dagbladpers. Ofschoon „de krant" in het leven der Engelschen een nog veel grooter rol speelt dan in het onze, be kommeren de opgroeiende kinderen er zich opvallend veel minder om dan hier te lande, en schrijver gaat op onderhou dende wijze de oorzaken van een en ander na. Als Boek van de Maand bespreekt Leo Fens ditmaal den aardigen bundel „oude kinderrijmen voor jonge ouders", door S. Troelstra en Jop Pollmann, die tot titel heeft „Het spel van moeder en kind". Ook voor niet-jonge ouders en grootouders zal deze fleurige uitgave genoeglijke lectuur bieden, omdat zij er talrijke oude lieve lingen in zullen terugvinden. Onder de Puntjes op de i treft als bij zonder raak het stukje „Arcadische jeugd", dat tegenover de idyllische legende van de schilderachtige, onbedorven, trouw hartige landelijke jonkheid de rauwe wer kelijkheid stelt van stijllooze lummelach tigheid, van jouwende vlegels en dieren - beulen-uit-pure-botheid. Ieder liefhebber van de wandelsport, die wel eens in 'n doodgewone plusfour oftewel golfbroek 'n dorp doortrok, dat niet door vreemden bezocht pleegt te worden, kan met Quos Ego meepraten over de charmante om gangsvormen onzer Nederlandsche platte landers. Uit de Pers brengt onder veel interes sants ook bijzonderheden over de ellende der Spaansche kinderen en het lot der Zwitsersche „bestedelingen". Dan zijn er nog de kleine rubrieken Boekbespreking en Een greep uit feiten en cijfers, en het aantrekkelijke kinder bijvoegsel, dat een vogelverhaaltje en een devoot Meimaandversje bevat. De Rechtskundige Adviseur. De Nederl. Vereen, van Rechtskundige Adviseurs besloot haar orgaan „De Rechts kundige adviseur", dat voorheen eens per maand verscheen, thans om de 14 dagen te doen uitkomen. Het tijdschrift, dat door de N.V. Van Gorcum Comp. te Assen in kwarto formaat wordt verzorgd, blijft het zelfde karakter behouden en staat onder redactie van de rechtskundigen Koops Spanjer en Van der Heijden. De R.A. van 3 Juni 1937 bevat de navolgende artikelen: Een droevig geval Rijden zonder licht boekbespreking en de rubriek „Met Oog en Oor", waarin, in samenwerking met den Inlichtingendienst der Vereeniging, stelsel matig berichten worden opgenomen om trent degenen, die zich in de rechtspraktr' bewegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 10