w De kerkvervolging in Duitschland DE TOESTAND ONTSPANT ZICH BUITENLAND •z Alle soorten van verzekeringen WOENSDAG 2 JUNI 1937 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAG. 5 Omzwervingen door het Derde Rijk Verschillende kennissen, die hun va- cantie in Duitschland doorbrachten, hoor den wij bij hun terugkeer in het vader land met 'n zekere trots beweren: „Van 'n kerkvervolging heb ik in Duitschland heelemaal niets gemerkt. Iedereen is er vrij om z'n godsdienstplichten te vervul len. De kerken zijn er Zondags stampvol. Die Hollandsche kranten overdrijven vreeselijk. 't Is er een prachtig land en men drinkt er heerlijk bier!" Tot op zekere hoogte, en vooral wat dit laatste betreft, hebben deze menschen niet heelemaal ongelijk. Men ziet in Duitschland ook geen priesters aan tele foonpalen bengelen, zooals in Mexico. Eeuwenoude Kathedralen zijn niet in vlammen opgegaan, zooals in Spanje. Maar als men zich 'n Kerkvervolging al leen kan voorstellen met brandende ker ken en afschuwelijk vermoorde priesters en vermihkte religieusen, dan vergist men zich toch deerlijk. Er is ook een andere methode om de Kerk te dwarsboomen. „Men kan ook het oudere geslacht kerk boek en rozenkrans laten behouden, maar de jeugd, de hoop der toekomst, daar blijft de Kerk af, die behoort aan den Staat, en zal worden opgevoed vol gens de heidensche leer van Rosenberg, waarin Duitschland tot de allesoverheer- schende godheid is verheven". Dan wor den er geen kerken in brand gestoken, geen priesters gefusilleerd, maar de nieu we toevoer van leden voor de Kerk wordt afgesneden: de Kerk zal dood bloeden in Duitschland. „Over 10 jaar zal er nog maar een klei ne kern Katholieken over zijn" verklaar de de Bisschop van Passau. Als de toe stand in het Derde Rijk zich even ongun stig zou blijven ontwikkelen als thans zou menschelijkerwijze gespro ken het „nieuwe Duitsche" geloof na twee generaties het Christendom totaal hebben verdrongen. Hitier zelf schrijft in zijn boek „Mein Kampf" op pagina 189: „Iedere poging om een wereldbeschouwing (zoo als b.v. het Katholicisme en Protestantis me Red. K. W. P.) met geweldadige mid delen te bestrijden, mislukt tenslotte, ten zij deze strijd den vorm aanneemt van een aanval voor een nieuw soort gods dienst". Welnu, tijdens onze journalistieke zwerftocht door het Derde Rijk, waarvan we zoo juist zijn teruggekeerd, is zonne klaar komen vast te staan, dat in Duitsch land, door de officieele regeeringsautori- teiten en partij-instanties systematisch de 6trijd voor een nieuwe godsdienst, voor een specifiek „Duitsch geloof" is ingezet, met als einddoel de totale vernietiging van het-Christendom. Wij hebben ons gewend tot allerlei vooraanstaande Kerkelijke autoriteiten tot in de hoogste instanties. Dag en nacht hebben we geconfereerd met geestelijken en leeken, wier Katholieke mentaliteit en oprecht vaderlandslievende gezindheid niet in twijfel getrokken kan worden. Overal hebben we dezelfde vragen ge steld, en wat de ernst van den toestand betreft waren de antwoorden wonderlijk eenstemmig. We mogen en kunnen na tuurlijk geen namen noemen van de Ker kelijke autoriteiten, waar we, dank zij een prachtige introductie, welwillend werden ontvangen. Het verstrekken van mede- deelingen of documenten aan buitenlan dei's betreffende de kerkelijke verhoudin gen en toestanden in het Derde Rijk, kan als hoogverraad worden beschouwd en met den dood worden gestraft. We zijn intusschen aan het spiedend oog der Gestapo ontsnapt en hebben vei lig en wel een belangrijke hoeveelheid gewichtig documentatie-materiaal over de grens gebracht, dat we in de volgende brieven hopen te verwerken. De toezeggingen in het verleden. De Duitsche Bisschoppen zijn thans bit ter teleurgesteld. Hoe kan het ook anders. Vóór Hitier aan de macht kwam, werd steeds beweerd dat het Nationaal-Socia- lisme den godsdienst zou verheffen. In art. 24 van het Programma van de N. S. D. A. P. wordt gezegd: „De Partij als zoo danig staat op het standpunt van een po sitief Christendom, zonder zich confes sioneel aan een bepaalde belijdenis te binden". Bij de machtsovername in 1933 verklaarde Hitler in de Kroll-Opera op plechtige wijze „dat het Nationaal-Socia- lisme geschoeid zou zijn op de basis van het positieve Christendom". Weliswaar verklaarde Rosenberg en kele dagen later vanaf diezelfde plèats, dat al die beloften en al het onderhande len met het Episcopaat maar een schijn beweging waren, maar de Bisschoppen stelden al hun vertrouwen in het woord van den Führer. Ook toen de eerste Nationaal-Socialis- tische hatelijkheden tegen het Christen dom werden gelanceerd, Katholieke Jeugdorganisaties werden bemoeilijkt, bezittingen der Katholieke Arbeidersor ganisaties werden in beslag genomen, werd natuurlijk door de Bisschoppen ge protesteerd, doch men verkeerde in de vaste veronderstelling, dat deze maatrege len slechts het gevolg waren van over dreven ijver der plaatselijke Nationaal- Socialistische autoriteiten en dat tenslotte het eenmaal gegeven woord van den Führer heilig zou blijken. In deze mee ning werden de Bisschoppen nog ver sterkt, toen het Concordaat tot stand kwam en de rechten der Katholieke Kerk niet alleen duidelijk werden omschreven, maar het plechtig gesloten juridisch trac- taat zelfs tot Rijkswet werd verheven. In het geheim werd echter de strijd tegen de Kerk voortgezet en Kardinaal Faulhaber moest weldra constateeren, dat er geen enkele paragraaf van het Concordaat meer was die niet werd geschonden. Een delegatie uit het Episcopaat ging onderhandelen met de Duitsche Rijksre- geering over de uitleg en de praktische toepassing van verschillende artikelen van het Concordaat. In deze periode heerschte er in den boezem van het Episcopaat geen eensge zindheid over de modaliteit waarmede het Concordaat werd uitgevoerd. Kardi naal Faulhaber, Kardinaal Bertram, Mgr. Clemens August Graaf von Galen zagen toen reeds dat de strijd tegen de Kerk onverbiddelijk zou worden doorgezet: Staatsraad Mgr. dr. Berning van Osna- brück, Kardinaal Schulte van Keulen en Mgr. Gröber van Freiburg hoopten altijd nog dat de extremistische richting zou worden uitgeschakeld, en dat de woorden van den Führer zouden bewaarheid wor den en dat het Christendom werkelijk de grondslag zou vormen voor het nieuwe Duitschland. Eenstemmigheid onder de Bisschoppen. Terwijl de onderhandelingen over de interpretatie en toepassing van het Con cordaat telkens werden gerekt en uitge steld en zelfs een persoonlijk bezoek bij den Führer geen resultaat opleverde (daags na het bezoek der Bisschoppelijke delegatie in Berchtesgaden werd de Rijks- jeugdwet afgekondigd, waardoor de Ka tholieke Jeugdorganisaties ten doode wer den opgeschreven) kreeg de strijd tegen de Kerk een steeds meer geniepig karak ter. In ambtelijke geheime stukken, die thans bij het Duitsche Episcopaat en in Rome berusten, werd openlijk de syste matische vernietiging van het Katholicis me en Christendom als einddoel aangege ven. Alleen een „Duitsch Geloof' zou in staat zijn om het volk te bewaren voor de vernedering en de verachting, waaraan Duitschland door de schuld van het Chris tendom was prijsgegeven. Duitschland is groot geweest tot op het oogenblik dat Karei de Groote kwam, en de Germanen vernederde door hen te leeren knielen voor het Kruis. Systematisch wordt de strijd tegen de Kerk voortgezet. „We zullen de Katholie ken geen kans geven om zich tot marte laren te laten verklaren, we zullen er mis dadigers van n^ken", heeft Rijksstadhou der Robert Wagner gezegd. Dat is de diepste grond van de Devie- zenprocessen, zedelijkheidsprocessen en hoogverraadsprocessen: men wil de Kerk zóó verachtelijk maken dat iedereen en vooral de jeugd en het opgroeiend ge slacht er slechts met verachting en wal ging over kan spreken. Nu de bedoelingen van de Duitsche re geering steeds duidelijker zijn geworden, de Katholieke Jeugdorganisaties ten doo de zijn opgeschreven, de Katholieke Dag bladpers reeds is verdwenen, de Katho lieke School in gevaar is gebracht, nu heerscht er een volmaakte eensgezindheid onder het Episcopaat. Mocht er vroeger al eens verschil van meening hebben be staan over de wijze waarop het Concor daat zou worden toegepast (in groote lij nen heeft er nooit verschil van opvatting bestaan) nu heerscht er een wonderlijke eensgezindheid en vastberadenheid om vol te houden. „Nu ziet men zonneklaar in zoo ver telde mij een der hooggeplaatste kerke lijke autoriteiten dat de Bisschoppen van München, Münster en Trier gelijk hebben gehad. Sedert de Reformatie, in de laatste 400 jaar heeft de Katholieke Kerk in Duitschland niet zoo'n groote schande beleefd als haar thans door het Nationaal-Socialisme wordt aangedaan". Onze Bisschop, zoo vertelde dezelfde Prelaat, had steeds gehoopt dat alles te recht zou komen. Hij meende door toe geeflijk te zijn en geduld te hebben, veel te kunnen bereiken. Thans is hij bitter te leurgesteld en geestelijk en lichamelijk lijdt hij er zeer veel onder dat hij zoo vreeselijk in zijn goede verwachtingen werd bedrogen". „Wat denkt u van de toekomst van het Katholicisme in Duitschland Monseig neur?" zoo vroegen we belangstellend. We zullen nog moeilijke jaren krij gen door te maken, doch ondanks alles blijven we een gezond optimisme bewa ren. Het groote probleem ligt hier bij de jeugd. Het oudere geslacht staat veel dichter bij de Kerk dan vroeger. De lauwe en liberale katholieken die de Kerk vrij wel den rug hadden toegekeerd, komen nu terug en verklaren openlijk: de smaad die de Kerk thans wordt aangedaan kun nen we niet dulden! Het blijkt dan ook dat het percentage dergenen die dit jaar voor het eerst na jaren weer hun Paasch- plicht vervulden in sommige parochie's zelfs met 10 tot 18 procent gestegen is. Als er nu avondoefeningen in de kerk worden gehouden, is de kerk reeds meer dan een uur voor dat de spreker komt overbezet. Er is weer een vurig geloofs leven merkbaar. De leeken leven en voe len mee in het lijden der kerk".... „Maar zal de jeugd het volhouden?" „Dat zal vele afhankelijk zijn van de onderwijzers. Waar goede onderwijzers zyn, behoeven we nog niet zoo veel te vreezen. Doch waar het onderricht in de heidensche leer van Rosenberg systema tisch wordt gegeven, daar valt 80 procent van de jeugd af' „Daar staat weer tegenover dat onder de intellectueelen, onder de Universiteits studenten een voorrtffelijke geest heerscht. We hebben hier in Keulen onze „Mensa" (waar 150 studenten gezamen lijk goedkoop of gratis komen eten); we vinden dan wel eens de litteratuur die de Na het incident met de Deutschland" DE NIET-INMENGINGS-COMMISSIE KOMT VOORLOOPIG NIET BIJEEN. Naar vernomen wordt, zal de niet-in- mengingscommissie niet bijeenkomen al eer het onderzoek van de kwesties, welke verband houden met het bombardement van de „Deutschland", geëindigd zal zijn. De Britsche regeering blijft in nauw contact met de andere regeeringen, in de eerste plaats met het doel een herhaling van een bombardement van patrouillee- rende oorlogsbodems te voorkomen en verder met het doel, een middel te vin den, om de leemte in het controleplan als gevolg van het terugtrekken der Ita- liaansche en Duitsche schepen aan te vul len. Portugal behoudt zich maatregelen voor. Het Portugeesche ministerie van bui- tenlandsche zaken publiceert een nota, die door den ambassadeur te Londen aan het foreign office -is overhandigd. Daarin wordt gezegd, dat de Portugeesche regee ring protesteert tegen de daden, waarvan met het toezicht op de niet-inmenging be laste schepen het slachtoffer zijn gewor den en zich van nu af aan haar houding voorbehoudt jegens de gedelegeerden, die met het toezicht ter zee belast zijn, ten aanzien„van de schepen, die Portugeesche havens aandoen en wat betreft de facili teiten, verleend aan de Britsche ambas- sade-attaché's te Lissabon, die toezicht houden op de nakoming van de overeen komst van niet-inmenging aan de Spaansch-Portugeesche grens. Als motief wordt in de nota opgegeven, dat het zeker is, dat door het staken van het toezicht door de Duitsche en Italiaansche schepen langs een belangrijk deel der Spaansche kust het evenwicht, dat men trachtte te vestigen door het toezichtsstelsel, ten gun ste van een der partijen verbroken wordt, terwijl het niet mogelijk is, dat de Lon- densche commissie binnen zeer korten tijd waarborgen kan doen vaststellen, welke het Duitschland en Italië mogelijk zoudeij, maken, de controlewerkzaamheden te hervatten. In een aanhangsel der nota wordt ge zegd. dat de ambassadeur te Londen op dracht heeft gekregen de commissie niet te verlaten, zoolang de Portugeesche re geering niet overtuigd is van de onmoge lijkheid van het vinden van een bevredi gende oplossing. De gedragslijn der Italiaansche schepen. Hoewel Italië zich uit de Londensche commissie heeft teruggetrokken, zullen de Italiaansche schepen, die voor het toe zicht op de niet-inmenging gebruikt wer den, in de hun aangewezen zóne blijven. Zooals bekend is, hebben deze schepen er zich slechts van te vergewissen, of de naar Spanje varende vrachtschepen een controleur aan boord hebben. Indien dat niet het geval is, hebben de controlesche pen nog niet het recht, de reis met ge weld te verhinderen. Daarom gebruikt Italië voor het toezicht gewone koopvaar ders, bij voorbeeld de „Barletta", die on langs bij Palma gebombardeerd is. Deze schepen zullen voor rekening van Italië blijven speuren naar wapensmokkelarij; zij zullen zich tegen iederen aanval ver dedigen, maar hebben tot dusverre geen opdracht gekregen buitenlandsche, spe ciaal Russische, schepen te praaien. De veiligheidszones voor buitenlaxidsche schepen. Vermoedelijk heeft de Spaansche am bassadeur te Londen, Azcarate, bij zijn bezoek aan het foreign office gisteren, medegedeeld, dat zijn regeering zich be reid verklaarde de toepassing van het systeem van veilige zones uit te breiden voor de oorlogsbodems, welke deelnemen aan de controle. Zooals men weet heeft de Britsche zaakgelastigde te Valencia een dergelijke stap aanbevolen. De Duitsche regeering acht evenwel dit systeem geen voldoende waarborg, zoodat deze verklaring van de Spaansche regeering het vraagstuk ver moedelijk niet zal oplossen. De „Leipzig" uitgevaren. De Duitsche kruiser „Leipzig" is giste ren in zee gestoken om de Duitsche vloot in de Spaansche wateren te versterken. Andere schepen zullen volgen. Slachtoffers van de „Deutschland" worden op staatskosten begraven. De Fuehrer en rijkskanselier heeft be paald, dat, zoodra de daartoe noodige voorbereidingen zijn getroffen, de dooden van het pantserschip „Deutschland" op studenten laten liggen, een boek of bro chure, dat ze per abuis achterlaten en dan ziet men de algemeene belangstelling voor geloofsverdediging. Bovendien is het ge bedsleven der studenten beter dan ooit tevoren" Alles bijeengenomen lijkt men de toe stand nog niet zoo catastrophaal als men wel zou vermoeden enDeus provi- debitEr is nog een Voorzienigheid... Doch daar mogen we niet op specu leer en! Met een vriendelijke handdruk namen we afscheid en. in het late avonduur sloop ik langs de muren van de oude Kathedraal terug naar mijn hotel. De eerbiedwaardige prelaat die ik be zocht is een onverschrokken strijder voor de rechten der Kerktotdat de Ge stapo ook hem zal wegvoeren naar het concentratiekamp.... Hij verwacht het iederen dag staatskosten naar Duitschland zullen wor den overgebracht, om op Duitschen grond ter aarde te worden besteld. Slachtoffers van Almeria begraven. Gisterochtend is een deel van de slacht offers van het bombardement van Alme ria ter aarde besteld. De kranten van Almeria konden niet verschijnen, aangezien de electrische cen trale werd vernield, ook andere groote gebouwen zijn in puin geschoten. De be volking keert uit de bergen, waarheen zij was gevlucht, naar de stad terug en zoekt in de puinen naar vermisten. De straten liggen vol puin, zoodat het rijverkeer ge heel is gestremd, doch het ruimingswerk is krachtig ter hand genomen. De lekken in de waterleiding zijn voorloopig gedicht en de ondergeloopen straten zijn weer opgedroogd. Ook de telegraaf- en telefoon lijnen worden voorloopig hersteld. De Spaansche regeeringspers is zeer verontwaardigd over het bombardement! Misnoegen te Londen. In Britsche kringen hecht men geen goedkeuring aan het feit, dat de rijksre- geering na het bombardement van de „Deutschland" direct haar toevlucht heeft gezocht tot repressailles. Een dergelijke maatregel, welke plotse ling genomen is zonder voorafgaand over leg, zooals andere landen in overeen komstige gevallen hebben gedaan, toe vlucht tot de diplomatieke procedure, wordt te Londen algemeen veroordeeld. Ongeveer tweeduizend communisten, die aan een betooging hadden deelgeno men, begaven zich naar de Duit sche ambassade, waar zij een protest tegen het bombardement van Almeria overhandigden. De betoogers bleven on geveer een half uur voor de ambassade staan, nu en dan schreeuwende: „Verhin dert, dat Hitier oorlog voert tegen kinde ren". Tenslotte werd de menigte door de politie verspreid. Motie der Belgische werkliedenpartij. De algemeene raad der Belgische werk liedenpartij heeft eenstemmig een motie aangenomen, waarin gezegd wordt, dat slechts de Londensche commissie of de Volken bondsraad bevoegd waren een on derzoek in te stellen naar het incident met de „Deutschland" en dat de bloedige tegenmaatregelen der Duitsche regeering in elk geval door niets gerechtvaardigd waren. De arbeidersklasse wordt uitge- noodigd een onmiddellijk antwoord te ge ven door de hulp aan het republikeinsche Spanje zooveel mogelijk te versterken. VAN HET OORLOGSFRONT. Het rechtsche legerbericht. In het legerbericht van het groote hoofdkwartier der nationalisten wordt medegedeeld, dat de krijgsverrichtingen in Biskaje zeer beperkt moesten worden in verband met het slechte weer. Een linksche aanval op de stellingen bij Pe- nalemona werd met groote verliezen voor de aanvallers afgeslagen, terwijl 49 link- schen naar de rechtschen overliepen. De troepen van Franco hebben een grooten brand in het centrum van Madrid waar genomen. De oorzaak kent men niet. De gevechten in Guadarrama zijn gisteren in de eerste morgenuren hervat. De vijand leed zware verliezen, doordat al zijn aan vallen werden afgeslagen, hetgeen beves tigd is door linksche overloopers en be wezen door de honderden lijken die het terrein bedekken. Successen voor de regeeringstroepen. In officieele regeeringskringen wordt bevestigd, dat de dorpen Lagranja en Cerro de Cabaza Grande genomen zijn door de regeeringstroepen. De regeerings troepen rukken thans op in de pijnbos- schen van Balsain. VAN HET_VATICAAN PAUSELIJKE ACADEMIE GEOPEND Toespraak door pater Gemelli Gisteren is, zooals gemeld, in het pavil joen Pius IV de Pauselijke Academie van Wetenschappen geopend. Uit naam van Z. H. den Paus presideerde kardinaal Pa- celli, aangezien de Heilige Vader niet aan wezig kon zijn. Het zou hem te ver moeiend zijn. De Academie telt zeventig leden, geko zen uit de meest vooraanstaande geleer den der christenheid. Hiervan zijn vier Nederlanders, n.l. de Leidsche hoog leeraar prof. Keesom (die Zaterdag naar Rome is vertrokken, om de plechtigheid bij te wonen, prof. Zeeman, prof. Debye en pater Steins S.J., vijf Belgen, drie-der tig Italianen, vijf Duitschers en één Chi nees. Men veronderstelt, dat de H. Vader Maandag een aanval van hartzwakte heeft gehad en dientengevolge de opening der pauselijke academie niet zelf heeft kunnen verrichten. De openingsplechtigheid had dus Dins dagmiddag om half 5 plaats in den zetel KANTOREN TE: ALPHEN a'd. RIJN - Stationsstraat 34-36 BODEGRAVEN, iederen Dinsdag 10—12 uur» Hotel „van Haatten" LEIDEN, iederen Vrijdag 10—12 uur 3660 Hotel „Bellevue" der academie in de Vaticaansche tuinen. De openingsrede werd uitgesproken door Pater Gemelli, die verklaarde, dat de H. Vader helaas door Zijn gezondheidstoe stand verhinderd was, zelf de opening te verrichten en Z. H. Em. kardinaal Pacelli met de eigenlijke opening had belast. De kardinaal zou aan den Paus de hul debetuiging der academici en hun dank en eerbiedsbetuigingen overbrengen. Pater Gemelli gaf een kort overicht van de lange glorierijke geschiedenis der pauselijke academie tot de nieuwe inrich ting daarvan onder den tegenwoordigen Paus Pius XI, die geleerden van alle na ties daarin wilde doen zetelen, die met trouw en toewijding de wetenschappen willen dienen. Daarop las Pater Gemelli de betreffen de passage van het „motu proprio" des Pausen bij de nieuwe ordening der aca demie voor, waarbij ook de benoeming van Protestanten en Israëlieten geschied de. De H. Vader, zoo zeide spr., had op de medaille van dit jaar voor het feest van de H.H. Petrus en Paulus aan de academie willen doen herinneren door het doen aam- brengen van de afbeeldingen van Michel Angelo en Alexander Volta. In deze moeilijke ure, waarin de wereld door vele rampen bedreigd wordt, hebben zich, aldus spr., mannen uit vele naties, van verschillende godsdiensten en talen vergaderd voor vredelievenden arbeid in de pauselijke academie. Daarop hield de Belgische professor de la Vallée Poussin namens alle academici een dankrede. - Hij prees het hooge doel, dat de acade mie beoogde, en betoogde, dat het be staan van God en de onsterfelijkheid der ziel den grondslag van het sociale leven en van elke moraal vormen. Wetenschap en geloof, aldus spr., staan geenszins tegenover elkaar, doch harmo nieeren met elkaar. DUITSCHLAND KERKVERVOLGING IN HET DERDE RIJK. MINISTER RUST VOORHEEN EN THANS. Waar blijft de Duitsche trouw? Op den Gouwpartijdag der N.S.D.A.P. te Guben in het jaar 1935 hield de Rijks minister voor Opvoeding en Onderwijs Bernhard Rust een groote redevoering waarin hij o.m. verklaarde: „Wij hebben in een Concordaat de con- fessioneele school goedgekeurd. Wat wij beloofd hebben dat zullen we ook nako men". Bij gelegenheid van de „inwijding van de Bernard Hoogeschool" in Brunswijk op 23 Mei 1937 verklaarde deze zelfde minis ter van Opvoeding en Onderwijs in zijn feestrede: „Ik wil ook diegenen van antwoord dienen, die misschien nog gelooven, dat de beweging onder het Hakenkruis den volksche staat in het leven geroepen zou hebben, om de scholen aan dat soort lie den over te laten die daaruit een plaats denken te kunnen maken waar de confes- sioneele gedachten nog vrij spel zouden hebben! Wij wijden onze scholen en uni versiteiten toe aan het Duitsche volk en aan niemand anders op de heele wereld!" VON BLOMBERG NAAR ROME De Duitsche rijksminister van oorlog, Ge,neraal von Blomberg, zal vandaag per speciaal vliegtuig van Tempelhoff naar Rome vertrokken. Hij blijft drie dagen in Italië. RUSLAKD HOE GROOT IS HET AANTAL VLUCHTELINGEN UIT SOVJET RUSLAND? Volgens mededeeling in het orgaan van de St. Bonifacius-Verein zijn er ongeveer 1millioen Sovjet-Russische vluchtelin gen die sedert het uitbreken van de revo lutie hun geboortegrond moesten verlaten en die thans meestal in zeer behoeftige omstandigheden verkeeren. Deze Russische emigranten zijn hoofd zakelijk verdeeld over 27 verschillende landen: in Frankrijk leven 400.000 Russen; in Duitschland 100.000; in Polen 90.000; in Roemenië 70.000; in China 200.000, waar voor de met Rome geünieerde Christenen een afzonderlijk Bisdom is gesticht. In Weenen, Berlijn, Parijs en Brussel hebben de Russische emigranten hun eigen ziel zorgers. Volgens berichten uit Rome zijn van .19181936 ruim 17.000 Russen terug gekeerd tot de Katholieke Kerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 5