Duitschland na de Encycliek HET KATHOLICISME IN DE VEREENIGDE STATEN. De Spaansche burgeroorlog DONDERDAG 13 MEI 1937 DE LEIDSCHE COURANT fWEEDE BLAD - PAG. 6 Een zwijgende oorlogstoestand Robert d'Harcourt, de bekende Fransche kenner van Duitsche toestanden op religieus en sociaal - gebied, publiceert in het katholie ke tijdschrift „Etudes" een diep gaande studie over de toestand in het Derde Rijk na de Encycliek „Met Brennender Sorge", waarvan wij de voornaamste passages hier laten volgen. De toon waarin het artikel geschreven- is laten we na tuurlijk voor rekening van den schrijver. Het Derde Rijk heeft een antwoord ge zonden aan het Vaticaan. De beschuldig de heeft zich opgeworpen als aanklager; een oude tactiek, maar in dit geval te doorzichtig. Duitschland rechtvaardigt zich niet, het valt aan. Voor haar is de acMe van de Kerk niets anders dan katholieke politiek onder een godsdienstig masker. Dit politieke Katholicisme is de oorlogs machine, opgericht in de schaduw der Kerk. die de nieuwe Staat zou moeten om verwerpen. Toch is dit niet het eerste antwoord van het Nationaal-Socialisme. Laten wij de zaken maar eens van voren- af aar beschouwen. Op Zondag 21 Maart verscheen het Ro- meinsche document als een barstende bom. De Encycliek verspreidde zich met blik semsnelheid. De katholieke organisatie werkte zuiver als het mechanisme van een uurwerk. De tekst werd bijna tooverach- tig snel over het geheele land verspreid, en in een minimum van tijd werd de En cycliek in handen gegeven van de pries ters, die haar van den kansel moesten voorlezen, en trotseerde door deze vlug heid alle machtsmiddelen van de Gesta po. Dit was een bewijs van de degelijke organisatie der Katholieken en van de moreele degelijkheid van een front koe riers, „tusschenpersonen" en drukkers, waarin geen enkel lek was, wat tevens een reden te meer was om de toorn van het Derde Rijk op te wekken. Nooit werd de katholieke samenleving en de band met Rome zoo sterk gevoeld. Voor het „Roma Locuta" werden alle offers ge bracht. De volgende dagen bracht de eerste reac tie van de zijde van het Derde Rijk. Op de eerste pagina de „Völkische Beobach- ter" stond een artikel, getiteld „De plicht van trouw en het Rijksconcordaat". Waar om nog bijzonderheden aanhalen? De in- inhoud kwam hierop neer, dat de Katho lieke Kerk het eerst haar woord had ge broken, door de geloovigen tegen den Staat op te hitsen, en de meening var het buitenland tegen- Duitschland te doen kee- ren. Dit artikel in de „Völkischer Beobachter" van 22 Maart was een unicum; de pers zweeg verder, het was het zoo indrukwek kende zwijgen in landen waar de dicta tuur heerscht. Een oogenblik was het gor dijn opgegaan. Een oogenblik kon men de woede waarnemen, waaraan men nog twijfelde. Geen enkele stem klonk nog verder op van onder de dekmantel van het stilzwijgen. De dressuur was goed ge weest: men valt alleen maar aan op bevel. Alle organen waren gemuilkorfd tegen j Rome, vanaf het „Schwarze Korps" tot de kerkelijke weekbladen, die alleen de En cycliek tegen het Communisme publiceer den. Het woord van den Paus wordt ge schift zooals alle andere woorden. Er zyn Encyclieken waarover men spreekt, en er zijn er waarover men moet zwegen. Een enkele maal slechts kwam de woe de tot uiting, zooals b.v. in de rede van Rudolf Hess, den vertrouwensman van den kanselier, enkele dagen na het verschijnen van de Encycliek, uitgesproken te Ham burg. In een schitterende vlucht van ver ontwaardiging, een soort heiligen toorn, schilderde de spreker de „afgedwaalden", die zoo verblind waren, dat zij niet zagen dat „de Allerhoogste aan de zijde was van Duitschland". Wij kennen overigens deze confiscatie van den hemel door Duitsch land. Een andere reactie, typisch voor de an- ticlericale propaganda, was de uitbuiting van schandaaltjes. In België gebeurt iets: een waanzinnige broeder vermoordt een kind in het Luiksche gebied. Ziedaar goed nieuws voor de „Völkischer Beobachter", die triomphantelijk aan zijn lezers mede deelt: Kloostermoord! Want dit is een punt, dat men niet moet vergeten: men moet de harten bewerken volgens het oude mid del: onteeren alvorens succesvol' te kun nen aanvallen. Laten wij vooral het woord van Wagner, den stadhouder van Baden, niet vergeten, dat hij gesproken heeft bij de deviezenprocessen: „Wij willen geen martelaars maken, wij willen misdadigers ontmaskeren". De verzoening met Ludendorff Dit was alles nog slechts een indirect antwoord. Men zocht naar wraak. En dit is de groote bedoeling, die men moet zien in de verzoening met luide trom met ge- geraal Ludendorff. Men heeft verschillen de redenen gezocht voor deze geste. Vooreerst militaire redenen. Men moet zijn aandacht schenken aan de gebalde vuist in het Oosten, Vervolgens ook nationale redenen. De naam Ludendorff is het symbool van een onoverwonnen leger, dat zich terug moest trekken in 1918, en de geste kan werken als een brug tusschen het nationaal-socialistische regi me en het roemrijke leger. Men wil de na tionale eenheid cristalliseeren door „alle misverstanden uit te wisschen in het be lang van het volk" (de officieele termen van het verslag van het onderhoud van den kanselier met den generaal). De voor naamste reden was echter, dat Hitier acht dagen na de Encycliek voor de oogen van Duitschland en van de geheele wereld, den avonturier Ludendorff wilde omhelzen. Het was misschien aan den generaal, maar zeker aan den Papenhater, dat de kanse lier de hand reikte. Ludendorff heeft na den oorlog van de Joden, van de Jezuie- ten en van den Paus zijn persoonlijke vij anden gemaakt, en deze fanaticus heeft zich in zijn leven een nieuwe taak ge steld: de strijd tegen Rome. Met hem nu sloot Hitier vriendschap. De gewonde leeg heid van de nationaal-socialistische wereld beschouwing zocht een weldoende balsem in deze revanche. De positie der Katholieken En de Katholieken? Hoe staat het met hen, nu wij ons lang genoeg hebben bezig gehouden met de politieke meesters? Nooit is het beeld van een onweershemel meer op zijn plaats geweest dan hier. Een zwij gende intimidatie en terreur hangt him boven het hoofd. Een gebeurtenis van re- centen datum leert ons, hoe de toekomst zich zal afspelen. Voor de volksrechtbank van Berlijn werd het proces behandeld te gen de leiders van de katholieke jeugdor ganisatie, dr. Clemens, Streber, en de ka pelaans Rossaint en Kremer. Welke was de beschuldiging? „Voorbereiding tot hoog verraad". Voorbereiding, ziedaar een zeer rekbare term. In 1927 bijvoorbeeld (men ziet nogal ver in het verleden) zou den zij communistische bijeenkomsten be zocht hebben. De beklaagde antwoordt, dat hen daar alleen de katholieke leer stelling wilde uiteenzetten. Maar de rech ters noemen dit maar een „ijle uitvlucht". De reden, dat een goed priester in con tact wil komen met verdwaalde schapen van goeden wil, is voor de rechtbank geen reden. Dat alles is „katholieke politiek". Men zoekt echter naar effect. „Volksver raders in priesterkleeren" Volksverrater im geistlichen Gewand), ziedaar de irri- teerende en vlammende titel in de partij- pers. De toestand van de Katholieken in het Derde Rijk is somber en troostvol tege lijk. Hij is somber. De staat van een ver klaarden oorlog is vervangen door een zwijgenden oorlog. De hoogmoed van het nationaal-socialisme vergeeft de woorden „Wahnprophet" en „Götzenkult" (afgoden dienst) niet; woorden die Rome gesproken heeft voor het forum der wereld. De won de valt dubbel zwaar te dragen, omdat zij publiek is. Maar de zoo ernstige toestand is tevens vertroostend. De Paus heeft ge sproken. Het hoogste oordeel, zoo vurig verwacht, is gekomen. De vervolging im mers is minder verschrikkelijk dan de on zekerheid. In het gevaar houdt de kudde de oogen gericht naar den Herder! EEN MERKWAARDIGE ONTWIKKELING EN GROEI HET KATHOLICISME IN DE VEREENIGDE STATEN. Een merkwaardige ontwikkeling en groei. Prof. Mr. Battifol, Hoogleeraar aan de Rechtskundigie faculteit van Rijssel, heeft bij gelegenheid van een Reünie van Studenten een belangrijke inleiding gehouden over de toestand van het Katho licisme in de Vereenigde Staten, waar hij meer dan een jaar ver toefde, en dus volop gelegenheid had om het Katholicisme in Ame rika en de vitaliteit en invloed van den Christelijken Godsdienst in de Ver. Staten nauwkeurig te be- studeeren. Ik wil beginnen met eenige cijfers te geven zoo begon Mr Battifol zijn inlei ding: er zijn op het oogenblik in de Ver. Staten op de 126 millioen inwoners 21 mil- lioen Katholieken. Dit is reeds een belang rijk percentage en de Katholieke godsdienst neemt dan ook een belangrijke plaats in onder dit volk, belangrijker nog dan wij denken, omdat we zoo gemakkelijk geneigd zijn, om aan te nemen, dat alle landen bui ten Europa tot de missiegebieden behooren. Wanneer we deze cijfers nog eens nader gaan bekijken, dan komt deze belangrijk heid nog meer naar voren, want op een bevolking van 126 millioen zielen zijn er meer dan de helft die tot geen enkele gods dienstige gezindte behooren. Derhalve telt men op 65 millioen inwoners 21 millioen Katholieken. De overigen, die tot den Ge reformeerden godsdienst behooren, zijn ver deeld over meer dan 200 secten. Er zijn slechts vijf Protestantsche kerken die meer dan een millioen leden tellen: n.l. de Me thodisten, Lutheranen, Presbyterianen, Anglicanen en leden van de Episcopale kerk; alles te samen zijn er 24 millioen Protestanten. Er zijn dus 21 millioen Ka tholieken tegenover 24 millioen Protestan ten. Bovendien en dit is een heel belang rijke factor de Katholieken vervullen bijna allen hun kerkelijke plichten, terwijl er onder de Protestanten een groote on verschilligheid heerscht Ongeveer 90 pro cent der Katholieken vervullen trouw hun Zondagsplichten, terwijl slechts 10 procent der Protestanten 's-Zondags ter kerke gaat. Daar komt nog bij dat het Katholicisme nog steeds sterk in groei toeneemt. Niet al leen dat men bij de Katholieken de meest kroostrijke gezinnen aantreft, maar ook het aantal personen dat tot het Katholicis me overgaat wordt steeds grooter en be draagt de laatste jaren reeds meer dan 50.000 per jaar. Deze sterke vooruitgang kan men nog beter afmeten als men bedenkt dat bij de onafhankelijkheidsverklaring van Amerika er 80.000 katholieken waren op een bevol king van 3 millioen inwoners, hetgeen 1 op de 300 beteekent, terwijl thans de ver houding is van 1 op 6. Verder blijkt deze vooruitgang ook uit de oude statistieken. In 1916 bedroeg het aantal Katholieken in de Vereenigde Staten 15 millioen, en in 1925 reeds 18 millioen. Wanneer men daarbij aan de sfeer en het milieu denkt waarin de Amerikaansche katholieken leven, dan mag men werkelijk van een providentieele ont wikkeling spreken. De Amerikaansche ka tholieken hadden alles tegen zich. De mees ten hunner, zooals trouwens de groote meerderheid van heel de Amerikaansche bevolking, waren uit Europa afkomstig Zij hebben dus hun geloof bewaard, terwijl we juist bij ons voorbeelden te over vinden dat de trek van het platteland naar de groote steden tot een verwaarloozen van de katholieke godsdienstplichten leidt. De Amerikaansche katholieken hebben zich dus bij deze geweldige groote over- DE KERKVERVOLGING IN DUITSCHLAND gang buitengewoon goed gehouden; on danks de moeilijkheden die het verschil van taal meebracht, het groote gebrek aan priesters, de gewijzigde levensomstandig heden, de sfeer van welvaart waarin zy kwamen te verkeeren heeft dit alles geen nadeeligen invloed uitgeoefend op hun ge loofsleven. Het is wel heel merkwaardig dat zij hun geloof levendig hebben be waard, ondanlfs de verschillende factoren die hun geloofsleven ongunstig beïnvloe den. De heidensche huwelijkspraktijken, zooals echtscheiding en kinderbeperkingen, de moderne opvoedingsmethoden hebben den snellen opgang van het Christendom niet kunnen tegenhouden. Het Katholicisme in Amerika vertoont een ongekende levenskracht en zijn in vloed op het openbare leven wordt steeds meer merkbaar. Misschien zou men geneigd zijn om te zeggen, dat het Katholicisme zich heeft aan gepast aan de omstandigheden, aan de ge woonten en gebruiken van dit land, zoodat men ook op godsdienstig gebied andere, minder strenge opvattingen huldigt. Het zou een groote dwaling zijn wanneer men dat zou gelooven. De christelijke godsdienst heeft zich ab soluut niet gewijzigd of aangepast ten be hoeve van de Amerikanen. De christelijke leer wordt er gepredikt in al zijn gestreng heid en onverzettelijke consequenties. De ontwikkelde Katholieken weten ook maar al te goed dat het niet anders kan. Mr. Bat tifol heeft in verschillende parochies van Boston, gedurende verschillende weken achtereen onderzoekingen ingesteld, zoo dat hij meent dat hij gerechtigd is om de conclusie te trekken, dar. werkelijk 90 pro cent der Amerikaansche Katholieken hun godsdienstplichten trouw vervult. Hun tegenwoordigheid bij de kerkelijke gods dienstoefeningen is werkelijk voorbeeldig. En dat is geen uiterlijkheid alleen. Het Katholicisme heeft diep wortel geschoten. Zeker, alles is niet volmaakt, maar toch zijn er kenteekenen en verschijnselen van een sterk geloof en een vurig geloofsleven. Het aantal priesterroepingen b.v. is werkelijk buitengewoon groot; er zijn 20.000 priesters op 21 millioen Katholieken en de Ameri kaansche geestelijkheid wat men er ook van moge zeggen, leidt een zeer voorbeel dig leven. Wat de roepingen voor het kloos terleven betreft; er «zijn thans meer dan 100.000 religieusen, waarvan er 75.000 bij het onderwijs werkzaam zijn. Het groot aan tal roepingen onder jonge meisjes is daar om alleen reeds zoo merkwaardig, omdat de vrije geest en de eigenaardige opvat tingen van de vrouwen in de Vereenigde Staten, een heel andere ontwikkeling der kloosterroepingen zou doen verwachten. Men heeft wel eens gezegd dat het Katho licisme in de Vereenigde Staten de gods dienst der. vreemdtelingen was en niet van het nationale volksdeel. Zeker, het waren de Ieren en ook de Italianen, die het grootste contingent der landverhuizers leverden die naar de Ver eenigde Staten trokken. Maar deze volkeren hebben zich met een dusdanige gemakke lijkheid aangepast, dat de tweede generatie haar afkomst reeds vergeten heeft. De invloed van het Katholicisme in de Vereenigde Staten is dus onmiskenbaar. "■«3 - Stilstaan verboden ....op bruggen, binnen 8 m van straathoeken, autobushaltes, voor p uitritten, brandkranen, enzoovoorts! DE SCHOOLSTRIJD. De Bisschop van Regensburg Mgr. Dr. Michael Buchberger heeft in verband met den feilen schoolstrijd die er thans in het Derde Rijk woedt, nogmaals in een afzon derlijk herderlijk schrijven een vermanend woord tot de Katholieke Ouders gericht. „Geliefde Katholieke Ouders! Het is voor mij een behoefte des harten een woord tot U te richten. Op de eerste plaats een woord van hartelijke erkenning en warmen dank jegens die ouders, die on danks de pressie die op hen werd uitge oefend, ten'koste van de zwaarste offers trouw gebleven zijn aan de Katholieke Bij zondere School en die geweigerd hebben hun kinderen aan te melden voor de Neu trale School. Zy hebben een bewijs gegeven, van heer lijke trouw en heldhaftige belijdersmoed, die hen tot groote eere strekt en die voor mij, zoowel als voor mijne mede-broeders in het H. Priesterschap, een groote troost beteekent. Moge God deze trouw en deze offerzin vergelden aan die goede ouders en aan hunne kinderen. Vervolgens richt ik een woord tot die ouders, die onder zwaren druk en dwang, en in den allermoeilijksten zielestrijd en ge wetensnood zich hebben laten verleiden en te teekenen voor de neutrale school. Geliefde Ouders! Gij kunt U beroepen op feiten, die door iedereen moeten worden toegegeven, dat de aangifte van leerlingen absoluut vrij moet zijn. Derhalve hebben al degenen, die slechts onder eenigerlei pressie hun handteekening gezet hebben voor de neutrale school, het recht, om deze weer te herroepen en terug te nemen. Het zou ongehoord, onverant woordelijk en onwettig zijn om eerst te ver klaren, dat iemand vry zijn stem kan uit brengen, doch naderhand degenen, die oor de Katholieke School willen stemmen, on der min of meer bedekte vormen te verstaan te geven, dat dit slechte gevolgen zou kun nen hebben in verband met werk, brood en betrekking. Men heeft U gezegd, dat het godsdienst onderricht in de neutrale school op dezelf de wijze gegeven wordt als in de Bijzondere School. Dit moge misschien voorloopig nog het geval zijn, doch men moet hieraan toe voegen, dat het overige onderwijs, dat in de gemeenschapsschool gegeven wordt, de kinderen kan vervreemden van geloof en kerk en hen ten deele daarvan ook reeds vervreemd heeft. Er is weliswaar geen Katholieke wis kunde, zooals men zoo gaarne spottender wijze bemerkt, maar er is wel onderricht in geschiedenis en natuurkunde en in andere vakken, waarbij men volop gelegenheid heeft om weer uit het kinderhart weg te rukken, wat de godsdienstleeraar zorgvul dig heeft ingeplant. Indien de bijzondere school werkelijk tegen de volksgemeenschap ware, zooals thans beweerd wordt, hoe zou dan de Füh- rer in het Rijksconcordaat het bestaan daar van hebben kunnen waarborgen! Het verwijt, dat men tegen de Bijzondere School heeft, zou dan een verwijt tegen den Führer worden. Wij hebben allen de Bij zondere School gevolgd, niemand kan ons deswege verwijten, dat wij niet ten aken tijde onze plichten jegens volk en vaderland trouw en offervaardig hebben vervuld. In deze stormachtige tijden biedt voor U van ganscher harte Uw Bisschop Dr. Michael." DE STRIJD TEGEN DE PRIESTERS EN RELIGIEUSEN. In de Duitsche Nationaal-Socialistische pers heeft men aan, de Kerkelijke Autori teiten herhaaldelijk felle verwijten gericht, als zouden door de desbetreffende verant woordelijke personen geen Voldoende strenge maatregelen zijn genomen tegen diegenen die zedendelicten hebben bedre ven. Hoezeer deze beschuldigingen onjuist zijn moge wel blijken uit het feit dat de kerke lijke autoriteiten zelfs niet voor de streng ste maatregelen te dien opzichte zijn terug geschrikt. By de behandeling van een der jongste processen tegen de Leekenbroeders van het Moederhuis te Keulen-Lindenthal heeft de verdediger in opdracht van den Aartsbis schop van Keulen medegedeeld dat reeds een kerkelijke procedure aanhangig was gemaakt om de Congregatie der Alexianen te Keulen te ontbinden. Ook de Bisschop van Berlijn heeft onomwonden verklaard dat wanneer een heele tak van den gewel digen Ordesboom der Kerk ziek zou blijken te zijn, de Kerk zelve niet zou aarzelen om deze onmeedoogenloos te verwijderen. De Bisschop waarschuwde echter tegen de overdrijving en de misleiding die in de Nationaal-Socialistische Pers gegeven wordt. Er zijn in Duitschland 25.000 priesters: tegen 25 hunner is een proces aanhangig gemaakt en hiervan zijn er reeds verschil lende vrijgesproken. Het percentage der schuldigen is dus wel allerminst. Verder zijn er in Duitschland 90.000 leden van eenigerlei religieuse con gregatie. Ook al zouden er hiervan 900 voor de rechtbank worden gedaagd zooals het Propaganda-Ministerie wil doen gelooven, dan zou dit toch nog maar 1 procent be- teekenen, afgezien van het feit dat men de aanklacht de schuld nog in geen en deete is komen vast te staan, temeer daar reeds herhaaldelijk bewezen is dat religieusen op totaal ongemotiveerde wijze in staat van beschuldiging werden gesteld, uitsluitend met het doel om tegen kerk en klooster stemming te maken. „Het lijkt wel, zoo zegt de Bisschop van Berlijn, dat de fouten van enkele klooster lingen de vijanden der Kerk volmacht geven om hun plan, het Christendom in Duitschland uit te roeien, ongehinderd te volvoeren". DE RECHTSCHE OPMARSCH IN BASKENLAND. De rechtsche opmarsch in Biscaye werd gisteren vooral in den middag, toen het weer mooi werd, voortgezet. Men gelooft, dat Larrauri, Gatica en Munguia, die uit het Zuid-Oosten en het Noorden bedreigd worden, door het meerendeel der bewonesr verlaten zijn. De rechtschen hebben zich meester gemaakt van de hoogten ten Zui den en ten Westen van den berg Jata. Ten spijt van den verbitterden tegenstand der Asturische bataljons beheerschen zij de geheele vallei van Munguia, dat op slechts 14 kilometer van Bilbao ligt. Bij Toledo. Bij Toledo is een aanval van de regee- ringstroepen afgeslagen. De aanvallers verloren hierbij drieduizend dooden en ge wonden. De nederlaag, welke de regee- ringstroepen hier hebben geleden, kan vergeleken worden met die, welke zij heb ben geleden in het Casa del Campo. De regeeringstroepen waren gedwongen zich in hun tweede loopgraaflinie terug te trek ken. Teruel gebombardeerd. Radio Nacional heeft bekend gemaakt, dat Teruel door de regeeringsluchtmacht dezer dagen weer is gebombardeerd. De rechtsche zender voegt hieraan toe, dat Teruel geen enkel militair doel biedt en reeds vijf en vijftig maal is gebombardeerd. De uit de dertiende eeuw dateerende ka thedraal en talrijke historische gebouwen zyn vernield. Tegen het bombardeeren van open steden. Het Wereldfront voor den Vrede heeft gisteravond in het Velodrome d'Hiver te Parijs, een groote internationale demon stratie georganiseerd, welke beoogde den Volkenbond te vragen de noodige maatre gelen te nemen tot beletten van het bom bardeeren van open steden in Spanje en het verkrijgen van het terugtrekken der vreemde troepen uit Spanje. BEMANNING VAN DE „ANDRA". Twee der opvarenden overleden. Eerst thans bestaat er zekerheid al dus het „Hbld." omtrent het lot van de Nederlandsche bemanning van het s.s. „Andra", dat eenige weken geleden onder de Spaansche kust door een oorlogsvaar tuig tot zinken is gebracht. Naar wij vernemen heeft de kapitein van de „Andra" gistermorgen aan het Neder landsche Bevrachtingskantoor medegedeeld dat er twee leden van de equipage, de 60- jarige donkeyman Stolk uit Rotterdam en de machinist Dekens uit Groningen zijn overleden. Omtrent de doodsoorzaak heeft de kapitein niets medegedeeld. De mededeeling geschiedde per brief kaart, die in de Fransche taal was gesteld. De kapitein heeft voorts medegedeeld, dat de overige opvarenden van de „Andra" zich in goeden welstand bevinden. Het Nederlandsch Bevrachtingskantoor heeft gisteravond de familie van Stolk van het overlijden in kennis gesteld. BUITENLANDSGHE BEMGHTEN RIJKE AMBERVONDST IN EEN WALVISCH. Buitenkansje van 600. In een walvisch, die op 100 K.M. afstand van Saldanha-baai (Zuid-Afrika) werd ge harpoeneerd, is een stuk amber van 15 kilo gevonden, dat een waarde van 600 pond sterling heeft. De gelukkige was kapitein Pibi van den Noorschen walvischvaarder „Tygerberg", die naar Kaapstad was gekomen, om de ke tels te laten herstellen. De walvisch werd naar Donkergat gesleept en bij het open snijden werd er binnen in het stuk amber gevonden. Het is zeker tien jaar geleden, dat een stuk van dergelijke afmetingen werd aangetroffen. De kapitein herinnert zich wel, dat in 1906 aan de kust van den Congo een walvisch werd gevangen, die een stuk van vijf kilo bevatte. De thans gevonden amber zal in een brandkast naar Europa worden gezonden. GROOTE DORPSBRAND IN POLEN. Een groote brand heeft in een dorp in het Poolsche wojwodeschap Iwow (Lem- berg) honderd huizen in de asch gelegd. NOG 13 DAGEN VÓÓR DE VERKIEZINGEN! Hoe stelt U zich Nederland voor zonder het werk en den Invloed der R. K. STAATS PARTIJ in de laatste 40 jaren? Die vraag heeft reden van bestaan! Reikt Uw fanta sie zoover? Denkt dan eens even aan: Uw Kerk, Uw gezin, Uw organisaties, Uw jeugd, Uw Universiteit, Uw pers, Uw radio, Uw lager en middelbaar onderwijs, Uw sociale wetgeving, Uw invloed op het behoud van veel goeds, op den afweer van veel kwaads Zeker, dat werk is niet af. Maarzorg t, dathet kan worden voort gezet! OP 26 MEI A.S.: No. 1 VAN LIJST 1.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 6