DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN 28ste Jaargang MAANDAG 10 MEI 1937 No. 8719 DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent per week2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 I GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: f 0.50 V Dat staat vast! Lijst 1. Men kan het nummer gemakkelijk ont houden. Iedere Katholiek, die aan de stembus zich wil uitspreken vóór de eenheid der Katholieken op politiek terrein, in ons va derland en in dezen tijd, hij stemt op lijst 1. Iedere Katholiek, die aan de stembus wil getuigen, dat hij inziet, van hoe groot belang een zoo sterk mogelijke katholieke vertegenwoordiging is in het Parlement, welke vertegenwoordiging een eenheid vormt, hij stemt op lijst 1. Iedere Katholiek, die gevolg wil geven aan den herhaalden oproep van het hoogste kerkelijk Gezag, om de eenheid der Ka tholieken in het openbare leven te behou den en te versterken, hij geeft zijn stem niet aan welke andere partij dan ook, hij stemt op lijst 1. Iedere Katholiek, die er zeker van wil zijn, verantwoord te zijn, zijn stem plicht goed te hebben vervuld, hij stemt op lijst 1. Dit moet nu al vast staan. Men kan bij ons aankomen met aanprij zing van andere partijen, en wij zijn ge lukkig objectief en eerlijk genoeg, om ook in andere partijen goede dingen te zien. Men kan bij ons aankomen met critiek op de B.K. Staatspartij, en wij zijn gelukkig critisch en nuchter genoeg, om de R.K. Staatspartij niet te beschouwen als de vol maaktheid-zelve, als feilloos en foutloos. Maar dat alles zal bij ons geen moment doen wankelen het onwrikbaar be sluit om voor de R.K. Staatspartij in het strijdperk te treden en aldus aan de stem bus te toonen den krachtigen wil van de over- en overgroote meerderheid der Ka tholieken: één te zijn óók in de politiek. Ja ieder onzer wil medewerken door zijn stem, om voor héél Nederland het klare bewijs te geven van der Katholieken politieke eenheid! Eenheid niet in alle punten van politieke actie en poli tiek beleid, maar eenheid in organisatie, eenheid in het doelbewust na-streven en daadwerkelijk willen van het voornaam ste, het belangrijkste, wat in Nederland door de politiek moet worden nagestreefd en verdedigd, en: wat wij in geweten het vei ligst toe vertrouwen aan de ééne groote R.K. Staatspartij. Dat niet één Katholiek in deze dagen, waarin de propaganda van alle zijden op ons aanrent, worde afgetrokken van iie millioen andere Katholieken, die ook nu weer aan de stembus als een een heid zullen optrekken. Wij stemmen op lijst 1. Wij in den kies kring Leiden maken op ons stembiljet rood het hokje vóór den naam van pater mr. Beaufort. Dat staat vast! Verreweg de meesten zullen het gaarne doen. En, die er om welke reden dan ook een offer tje voor moeten brengen, die zullen dat offertje brengen. Wij hebben het recht en den plicht, om gegronde critiek uit te oefe nen op politiek, gevoerd door de R.K. Staatspartij. Maar daarvoor is het n u ze- zeker niet de tijd dat moet voor ieder een allerduidelijkst zijn. N u zien wij al leen naar de hooge belangen, die er op het spel staan en die zeker in gevaar worden gebracht, als wij aan de stembus niet onze eenheid bewaren. Zóó gaan we met groot vertrouwen den 26sten Mei tegemoet. Zondagochtend ons, Kathoileken, te ver manen en te bezweren, bij de liefde van Jesus Christus, toch aan onze b roe dels geen ergernis te geven, toch geen aanleiding en oorzaak te zijn, dat ontelbaren bedrogen worden en. bij een met alle recht en waarheid spottend systeem, het eerlijke recht gaan zoeken, dat wij hun onthouden. De uitdrukkingen, die wij gebruiken zijn, aldus pater Creyghton in bedoeld artikel, geenszins te sterk. In genoemde encycliek zegt de Paus, dat er in onzen tijd „een ongekende ellende heersent, als gevolg van de slechte verdee- ling der aardsche goederen"; en dat de arbeiders „niet werden behandeld met de waardigheid, waarop zij recht hebben", en dat „een meer gelijke verdeeling der aard sche goederen" een volkomen gewettigde doelstelling is, en dat juist dit ideaal een der waarheids-elementen is, welke ook geesten van meer dan gewone ontwikke ling voor het communisme zoo toeganke lijk maken. Trouwens, wie Quadragesimo An- no kent en Rerum Novarum weet zeer goed, dat de Pausen de groote schuld aan de vlotte verspreiding van het com munisme toeschrijven aan de liberale eco nomie. De Paus verzwijgt geenszins, dat ook Katholieken zich aan de liberale sociale zonden schuldig maakten en maken.. En tot hen gaan de dringendste aansporingen uit van „Divini Redemptoris". Wie meenen mocht, dat Rome nu einde lijk pas tot inzicht komt, hij neme den eersten den besten commentaar ter hand op „Quadragesimo Anno" of hij leze aan dachtig die Encycliek zelf nogmaals door. En hij zal spoedig erkennen, dat Rome des tijds tegen het liberalisme is opgetreden met evenveel energie als het nu de we reld waarschuwt tegen het communisme. Erkennend weliswaar, dat de moderne economische leiders veelal gehandicapt zijn door een liberale erfenis, die niet ineens geliquideerd kan worden (en laat ons ook dat nooit vergeten), aarzelt Pius XI toch niet te schrijven: „Het is maar al te waar, dat de manier van handelen in ze kere katholieke kringen er toe heeft bijge dragen om het vertrouwen der werklieden in den godsienst van Jesus Christus te on dermijnen". De Kerk beschermt het eigen domsrecht; maar zij eischt een gebruik er van overeenkomend met de normen der sociale rechtvaardigheid: en de Paus con stateert, dat sommigen (ook Katholieken) dit recht misbruiken, „om den werkman zijn rechtvaardigen loon en zijn sociale rechten te onthouden". Wij ontleenen het bovenstaande aan ge noemd artikel in de „Maasbode' Het moge er toe bijdragen, dat velen het besluit nemen, om de encycliek „Divini Re demptoris" ter hand te nemen en dit pau selijk Document zorgvuldig en bedaard en geduldig te lezen!.... De Kerkvervolging in Duitschland MEN MAG NIET MEER BIDDEN VOOR HET BEHOUD VAN DE BIJZONDERE SCHOOL. De President van de Rijksperskamer Max Amann heeft door zijn gevolmach tigden aan de Katholieke-Kerkelijke Pers een rondschrijven gericht, waarvan wij den ketterlijken tekst hieronder laten vol gen. „Volgens besluit van 17 Februari 1936 is het aan de katholieke kerkelijke bladen en tijdschriften niet toegestaan om zich met politiek bezig te houden. Zooals de zaken thans staan moet het publiceeren van gebeden, artikelen enz. voor het be houd van de Bijzondere School beschouwd worden als „zich bezig houden met onder werpen van politieke strekking. Dit heeft vooral betrekking op de publicatie van mededeelingen, waarin kerkelijke instan ties verslag uitbrengen over de resultaten van de aangifte van nieuwe leerlingen voor de Bijzondere School. Onder verwijzing naar de bepalingen op Februari 1936 verzoek ik dan ook in de toekomst de publicatie van gebedsacties, artikelen en berichten tot behoud van de Confessioneele School in katholieke ker kelijke tijdschriften achterwege te laten". w.g. Willi. V Liberale sociale zonden Het communisme moet worden bestreden positief door een christelijke le- venspractijk. Dat houdt de Paus zoo scherp voor in zijn jongste encycliek over het commu nisme (welker lezing wij in ons vorig num mer hebben aangeraden!). Naast een nieuwe en nog steeds niet overbodige leerstellige veroordeeling van het communisme, is hoofddoel en hoofd inhoud van bedoelde encycliek („Divini Redemptoris") zoo constateert pater dr. Jos Creyghton S.J. in de „Maasbode" van DE KATHOLIEKE KERK IN CHINA 100.000 BEKEERINGEN IN EEN JAAR Gedurende het laatste statistische jaar, Juli 1935 tot Juli '36, bereikte 't aantal be keeringen tot het Katholicisme in China (en Mandsjoerije) de recordhoogte van 106.316. Op het einde van hetzelfde jaar bedroeg de katholieke bevolking 2.934.175 en thans bij het begin van 1937 is het de drie millioen reeds gepasseerd. DE ROZENKRANS Lacordaire in zijn „Vie de Saint Domi nique" over het rozenkransgebed: „De ongeloovige glimlacht, wanneer hij rijen menschen ziet voorbijgaan, die steeds een zelfde woord zeggen en herzeggen; de gene, die verlicht wordt door een beter licht, begrijpt, dat de liefde slechts één woord heeft en dat zij, het altijd weer op nieuw zeggend, dat woord niet herhaalt." DE KATHOLIEKE PERS MOET VERDWIJNEN. Verordening betreffende kleine advertenties. Sedert 1 Mei is het advertentie-gedeel te der Katholieke kerkbladen en Zondags couranten buitengewoon sterk ingekrom pen. Zoo is b.v. het advertentiegedeelte van het „Katholische Kirchenblatt für das Bistum Berlin" van 14 bladzijden inge krompen tot 6 bladzijden. Een en ander is een gevolg van de maatregelen die door de Rijksperskamer zijn uitgevaar digd. Nadat men eerst de Katholieke Dag bladpers gelijkgeschakeld heeft, moeten ook thans de Kerkelijke Weekbladen het bestaan onmogelijk worden gemaakt. Wij laten hieronder weer een belangrijk do cument volgen. „Berlin W. 35 Margaretenstrasze 5. Circulairo 9/1937. Berlijn, 13 April 1937. Onderwerp: Publicatie van kleine adver tenties in de Katholiek Kerkelijke Tijd schriften. Op last van den Heer President der Rijksperskamer deel ik het volgende mede: De verordening van 7 Februari 1936 ver langt voor alle gevallen waarin het opne men van advertenties eenvoudig geoor loofd is, dat de advertentie zich tot den lezer richt in zijn hoedanigheid van Ka tholiek. Terwijl dit bij zakelijke adver tenties, die betrekking hebben op katho lieke aangelegenheden, uit de inhoud van de advertentie meestal zonder meer is op te maken, worden op het oogenblik nog een aantal gelegenheidsadvertenties ge publiceerd, waarbij het katholiek-confes sioneel karakter heelemaal niet aanwezig is. In den regel betreft het hier adverten ties waarin betrekkingen worden gezocht en aangeboden. Degene, die een betrek king zoekt of zichzelf aanbiedt, geeft wel iswaar aan tot welke belijdenis hij be hoort, maar uit de aard van het beroep dat uitgeoefend wordt blijkt, dat dit met den katholieken godsdienst niet het minst heeft uit te staan. Bij deze advertenties staat het zuiver-commercieele element zoo sterk op den voorgrond, dat men in die advertenties, zooals die opgesteld zijn, zich niet meer op geoorloofde wijze de lezers als ledematen van den Katholie ken Godsdienst wendt In het vervolg van deze circulaire wordt het opnemen van dergelijke advertenties met onmiddellijke inwerkingtreding boden. „Geoorloofd zijn slechts deze aanvragen of aanbiedingen, waarbij de steller van de advertentie een ambt of betrekking bekleed en moet die krachtens haar wezen onmiddellijk met de katholieke godsdienst in relatie kan worden gebracht. Wanneer b.v. in een katholiek gezin voor de kinde ren een onderwijzeres gevraaagd wordt, dan kan in verband met de uit te oefenen werkzaamheid het confessioneele element voor de betrokken persoon een rol spelen. Dit geldt echter niet voor andere per sonen dié in een katholiek huishouden aangesteld kunnen worden, zooals b.v. de keukenmeid, kamermeisje, bediende huisknecht, chauffeur enz. Bij hen ligt de nadruk op de betrekking, die uitsluitend berust op economische factoren. Dergelijke advertenties zijn in de toe komst niet meer toelaatbaar. Ook bij alle andere gelegenheidsinstan ties moet er streng op gelet worden dat slechts zulke advertenties toelaatbaar zijn, waarvan uit den inhoud blijkt dat zij zich uitsluitend slechts tot katholieken kunnen richten. w.g. Willi. DRUKKERIJ GESLOTEN. Misdaad: Pauselijke Encycliek gedrukt. Naar uit Münster wordt gemeld heeft de Geheime Staatspolitie de Drukkerij der firma Regensberg voor den duur van 4 weken gesloten, zoodat ook het Kerke lijk Ambtsblad van den Bisschop van Münster, dat bij deze firma wordt ge drukt, niet is kunnen verschijnen, even min als het bekende letterkundig maand blad „Der Gral". Deze strafmaatregel is een gevolg van het feit dat bij deze firma de Pauselijke Encycliek „Mit Brennender Sorge" in druk was verschenen. IN DE TOEKOMST SLECHTS GODSDIENSTLOOZE SCHOLEN. Reeds eenigen tijd geleden zijn z.g. Adolf Hitler-scholen opgericht, waarin de keur van de Duitsche jeugd onderwijs zal ontvangen. Banführer Kaufmann, de persoonlijke referendaris voor Pers-aangelegenheden de Rijksjeugdleider, deelt thans in een artikel, dat in de geheele Duitsche Pers de ronde doet mede: dat, „op de Adolf Hitler Scholen natuurlijk geen godsdienst onderricht van een der vele kerkgenoot schappen of kerkelijke richtingen gegeven kan worden". Het godsdienstonderricht dat op deze nieuwe scholen gegeven wordt zal zich in het algemeen slechts bezighouden met „godsdienstonderrricht in het algemeen" en de jeugd „het streven en willen van al de groote geesten, die om de ziel der menschheid gevochten hebben" aantoo- nen. Daarmee is zeer duidelijk gezegd dat in de toekomst het godsdienstonderricht niet alleen van iedere godsdienst, maar zelfs van iederen band met het christendom losgemaakt zal worden. Daar de Adolf Hitler-scholen als overgang en model die nen voor de totale hervorming op onder- wijs-gebied, treedt daarmee duidelijk aan den dag dat in de toekomst de Duitsche school absoluut godsdienstloos zal zijn. Naast het gewone godsdienstonderricht dat in de neutrale scholen tot nog toe ge geven werd. is er ook reeds een gods dienstonderricht mogelijk gemaakt voor de z.g. Godgeloovige (modeme-heiden- sche) kinderen. Van betrouwbare zijde wordt ons een leerplan ter hand gesteld dat de officieele leerstof bevat voor het onderricht over de Duitsche zeden en gewoonten, die bij het begin van het nieuwe schooljaar aan iedere leerling onderwezen zullen worden, die niet uitdrukkelijk heeft verklaard geen godsdienstonderricht te willen volgen, of die als Godgeloovig staat geregistreerd. De grondslagen voor dit onderwijs zijn als volgt: „Ons geloof: dienstbaarheid aan het volk, is dienst jegens God. Onze symbolen: Hakenkruis, bloed en bodem. Onze wil: Duitschland!" Dit nummer bestaat uit vier bladen. VOORNAAMSTE NIEUWS De wereld BUITENLAND. Nog twee dooden van de ramp van de „Hindenburg". De Zeppelin-dienst op Zuid- Amerika wordt voorloopig stopgezet. (2de blad). Het offensief der rechtschen ln Biscaye blijft succesvol verloopen. De orde in Bar celona hersteld. (2de blad). Nieuw herderlijk schrijven van den bis schop van Berlijn. (2de blad). Italië roept alle Italiaansche journalisten uit Engeland terug. (2de blad). BINNENLAND. De reis naar en de aankomst van het Prinselijk Paar in Engeland. (2de blad). Bondsdag van de Kath. Jonge Midden- standsvereeniging. (2de blad). De Tuinbouwstand 1937. (2de blad). De werkzaamheden van Prins Bernard. (lste blad). Inbrekers slaan hun slag in een juwe lierswinkel te Den Haag en maakten voor ƒ17.000 aan ringen buit. (lste blad). LEIDEN. Encycliek-meeting van den Ned. R.K. Volksbond, Kring Leiden. (4de blad). OMGEVING. De afd. Alphen aan den Rijn der R. K. Staatspartij herdacht gisteren haar 50-jarig jubileum. (2de blad). SPORT EN WEDSTRIJDEN. VOETBAL: Voor de kampioenscompeti tie van den I. V. C. B. wonnen Brabantia en R.K.V.V.L. De tweede klasser G.V.O. promoveert in plaats van G. D. A. i Voor de K.N.V.B.-kampioenscompetitie wonnen Feyenoord en Be Quick. R. H. degradeert, Hengelo eerste klasser. (4de blad). ZWEMMEN: Vier nieuwe Ned. records bij de R.D.Z.-wedstrijden te Rotterdam. (4de blad). SCHAKEN: De Noteboomwedstrijd te Leiden door v. Hoorn gewonnen, die dr. Euwe versloeg. (4de blad). DAMMEN: „Gezellig Samenzijn" ver sloeg de Utrechtsche Damver. met 146, zoodat een beslissingswedstrijd noodig is. (4de blad). in vogelvlucht De ramp van de „Hindenburg" heeft nog twee slachtoffers geëischt, doordat Zater dag een van de passagiers en een lid van de bemanning aan hun wonden zijn bezwe ken. Het aantal dooden is thans gestegen tot 35 dooden en men vreest, dat het hier bij niet blijven zal, daar de toestand van enkele gewonden, o.a. van kapitein Pruss hoogst zorgwekkend is. De dienst van de „Graf Zeppelin", het eenig overgeblevene aj gaat het den laatsten tijd wat langzamer, groote Duitsche luchtschip, op. Zuid-Ame- J Door het in bezit krijgen van den Solluve- WIJ SCHRIJVEN OVER: De Kerk en de veroordeeling van dwalin gen. Artikel van pater Muckermann S.J. (3de blad). De Kerkvervolging in Duitschland; meer dere feiten uit de laatste dagen (lste blad). De strekking van de encycliek legen het Communisme „Divini Redemptoris" (lste blad). rika is thans stopgezet. Het schip kwam Zaterdag te Friedrichshafen aan en daar vernamen de opvarenden pas het ontstellen de nieuws van de „Hindenburg". De com mandant had hen van het gebeurde gedu rende de reis onkundig gelaten. De „Graf Zeppelin" zal nu voorloopig thuis blijven, omdat men eerst het onderzoek naar de oorzaak van de „Hindenburg"-ramp wil af wachten. Mocht de oorzaak liggen bij het waterstofgas, dan zal niet eerder de Oceaan overgestoken worden, voordat Amerika het heliumgas vrij geeft. In Spanje verloopt het offensief der rechtschen in Biscaye nog altijd succesvol, berg hebben de witten een belangrijke stra tegische stelling in handen, van waaruit zij de haven van Bilbao onder vuur kunnen nemen. Binnenkort kan dus de aanval op Bilbao worden verwacht. Generaal Franco heeft de bevolking reeds gewaarschuwd, dat het nog tijd is, zich over te geven. De toestand in Catalonië schijnt weer normaal te worden, dank zij het ingrijpen van de regeering te Valencia. In Barcelona neemt het leven weer z'n gewonen gang en daar schijnt de orde te zijn hersteld. Of de anarchisten ook buiten Barcelona zich rustig zullen houden, moet nog worden af gewacht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 1