STADS NIEUWS PALTHE! Persen! Piekfijn! Encycliek-meeting op het R.K. Sportpark PINKSTEREN? Het geheim van onze kracht, is Katholicisme van de daad. MAANDAG 10 MEI 1937 DE LEIDSCHE COURANT flERDE BLAD - PAG. 16 MEI, DE MAAND VAN DE NIEUWE LENTE Ordening volgens Christelijke beginselen De kring Leiden van den Nederl. R.K. Volksbond mag wederom terugzien op een geslaagde Encycliekmeeting op het terrein van bet R.K. Sportpark aan den Haagweg. De lucht was 'gesluierd, maar het weer was zacht, dank zij het zonnetje, dat telkens wilde doorbreken. Slechts tegen het einde werd het merkbaar koeler. Tegen 3 uur gistermiddag stroomden hon derden naar het zoo wel gelegen Sportpark, waar reeds een geïmproviseerd altaar was opgeslagen, aan beide kanten geflankeerd door de oranje-zwarte vaandels van de St. Joseph-Gezellen, die ditmaal met de man nen van den R.K. Volksbond meededen, en de vaandels van de deelnemende Volks bondsorganisaties uit Leiden en omgeving. Toen de heer Nijhuis, de voorzitter van de afdeeling Leiden, de bijeenkomst open de, kon hy een talrijke menigte welkom heeten, waaronder verscheidene eerw. hee- ren geestelijken uit stad en omgeving. Later op den middag kwam ook de hoog- eerw. heer Kanunnik L. A. A. H. Wester- woudt van zijn belangstelling getuigen door zijn aanwezigheid. Voorzitter Nijhuis verwelkomde op de eerste plaats rector A. A. Olierook, advi seur van den Haarlemschen Volksbond, den heer J. W. v. d. Akker, den centraal voor zitter, kapelaan P. J. J. Hofstede van Noordwijkerhout, den districtsbestuurder, den heer A. J. M. Angenent, en voorts de St. Joseph-Gezellen, die in zulk een groot aantal waren opgekomen. Spr. deelde me de, dat de geestel. adviseur van Leiden, prof. Cleophas, verhinderd was en dankte tenslotte pastoor I. Smeets, die welwillend de benoodigdheden voor het Lof had afge staan, alsmede de firma V. D. welke voor de aankleeding van het altaar had ge zorgd. Daarna werd het woord gegeven aan den heer J. W. v. d. Akker, die sprak over het onderwerp: „Alleen herstel der orde zal den vrede waarborgen". Rede v. d. Akker. De heer v. d. Akker herinnerde eraan, dat de Encycliek „Rerum Novarum" in de Meimaand is verschenen. De Meimaand, de maand van het nieuwe leven, is de schoon ste maand van het jaar, waarin wij bijzon der vereeren de Moeder Gods, de Moeder van den Verlosser, die ons heeft verlost uit de banden van de slavernij van het oude heidendom. Dat verlossingswerk is geweest als een nieuwe lente; Christus' komst op aarde heeft den mensch weer vrij gemaakt. Op die Meimaand van het eerste Christen dom is de bloei van den zomertijd gekomen in de gouden Middeleeuwen. Het groote kenmerk van den bloei in de Middeleeuwen was de ordening. Als mid delpunt van alles werd God erkend, en on der Hem was alles geordend en gericht op het eene doei. Dat was het geheim van het welvarende Middeleeuwsche leven. Helaas aan die bloei tijd van Christelijk leven is een eind geko men. De mensch heeft zich een ander doel gezocht en zich afgewend van het hoogste en zich gewend tot het aardsche. De ge schiedenis is gebrandmerkt met het teeken van armoede, ellende en onderdrukking van de menschelijke persoonlijkheid. Leo XIH schildert dat in zijn Encycliek,, Rerum No varum". In de Meimaand van 1891 heeft Paus Leo XHI toen de mogelijkheid van een nieuwe lente aangekondigd. Hij heeft ons de oorza ken aangewezen van de onordening en de middelen aangegeven tot herstel. Neen de Paus heeft deze Encycliek niet geschreven om dengenen, die niets bezaten wederom een behoorlijk loon te geven; de Paus zag de zielenellende van die allen en hij luid de met krachtige hand de alarmbel, die te vens een nieuwe lente inluidde. Wij, Katholieken, zijn gelukkig, wanneer wij het ontluiken van de nieuwe lente mo gelijk kunnen maken. Er zijn er, die met geweld de knoppen van die nieuwe len te zouden willen openbreken. Doch de na tuur laat ziéh niet dwingen, eerst moet de winter voorbij zijn. Deze winter is nog niet voorbij. De menschheid ziet de oorzaken van de ellende nog niet voldoende; zij ziet wel de gevolgen, maar wil niet doordrin gen tot de diepste oorzaken. Spr. citeert een gedicht van Henriptte Roland Holst, die tastend zoekt naar de diepste onder grond van het leven. Het hoogste doel van het leven is niet het bereiken van mate rieel gewin, of het behalen van roem of macht. De socialistische dichteres kan we ten wat de teleurstelling beteekent, wan neer men zijn voldoening zoekt in het ma terialistische. De geschiedenis van de laat ste eeuwen heeft de menschen niet nader gebracht tot hun natuurlijk doel: God en de eeuwige glorie. Met schade en schande zal de mensch den terugweg moeten vinden. Op het eind van haar leven heeft Henriëtte Roland Holst den naam van God weer hervonden. Dat is een les voor ons, die den eenig wa ren weg kennen. Wij hebben in dezen tijd een groote rol te vervullen. Wij hebben de menschheid den juisten weg tot herstel aan te geven aan de hand der groote Encyclie ken Rerum Novarum en Quadragesimo An no, waarin de Paus aangeeft, dat het groote middel om den vrede te waarborgen is: de ordening in het maatschappelijk leven. Kan orde bereikt worden ook langs een anderen weg? Zie bijv. maar eens naar Duitse hl and en Rusland. Ja, daar is onge twijfeld orde, maar daar is ook een Gestapo en een Gepoe, zonder welke geheime poli tie er geen orde zou zijn. Noch in Rusland noch in Duitschland wil met weten van de moreele kracht van den godsdienst. En toch verklaart niemand minder dan de president van de Ver. Staten, dat de godsdienst alleen in staat is om de burgers tot de goede orde te brengen. Het moge zijn, dat de schijnorde in Duitschland en Rus land eenigen tijd te handhaven is, doch wanneer de innerlijke overtuiging ont breekt zal deze schijnorde na korter of lan ger tijd in elkander storten. De Paus heeft het duidelijk gezegd in Quedragesimo Anno hoe die orde ingericht moet zijn. In die orde moet de vrijheid van de menschelijke persoonlijkheid gewaar borgd zijn. Als wij de bedrijfschappen in gesteld hebben, moet de overheid weliswaar helpen en stuwend optreden, doch het ini tiatief moet van onder af worden ingezet. Voor die nieuwe ordening zullen de or ganisaties zich moeten voorbereiden. Onze Sociale wetgeving is niet anders dan een beschermingswetgeving, die zich niet richt tegen de oorzaken, noch gericht is op de positieve ontwikkeling. Het zal zóó moe ten worden, dat de bedrijfsgenooten hun eigen regelingen maken, waardoor de be staande sociale wetgeving overbodig zal zijn. Spr. gaat nader in op de jongste wet van de verbindend verklaring van de collectie ve arbeidsovereenkomsten en zet uiteen hoe deze wet van groot belang kan zijn voor het verwezenlijken van de ordeningsge dachte. Alles gaat evenwel niet ineens. Van ons, Katholieken, zal veel afhan gen voor de toekomst. Wij leven thans in een periode van overgang; zal de mensch heid zich ontwikkelen in opwaartse he of nederwaartsche richting? Wij, Katholieken, streven naar het vol maakte geluk in den hemel, maar dat neemt niet weg, dat wij ook mogen streven naar het meest bereikbare eindige geluk op aarde. Wij bezitten groote waarden en daarvan moeten wij mededeelen aan de an dere menschen. De menschen moeten aan ons kunnen zien, dat wij Katholieken zijn en in dat Katholieke Geloof gelukkig zijn; dat wij leven volgens onze Katholieke prin ciepen. De vlam, die in ons leeft, moeten wij uit dragen in het openbare leven, opdat ook in anderen een nieuwe lente aanbreekt en zij met ons meewerken om te verwe zenlijken wat de Paus ons voorhoudt: te rugkeer tot de orde en het ware geluk. Nadat de aanwezigen Schaepman's on sterfelijke lied „Aan U o Koning der eeuwen" hadden gezongen, kreeg kapelaan Hofstede het woord, om te spreken over zijn onderwerp „gereldwaanzinnige of we- reldheilige". Rede kapelaan Hofstede. In geheel Europa aldus spr. leeft bij iederen mensch, die deelneemt aan het volle leven, een innig verlangen naar her vorming en vernieuwing. Van onzen tijd moet jammer genoeg zooveel slechts gezegd worden, maar dit eene stemt ons toch tot vreugde, n.L dat er een streven is naar een nieuwe maatschappij. Onze tijd zal daartoe den stoot moeten geven. Wie, die ons volkskarakter kent, durft bewust te kiezen voor een toekomststaat, waarin wij slaven zullen zijn? Hij is of wel een illusio nist of een egoïst en despoot. In ons land zal waar moeten blijven: „Mijn schild ende betrouwe zijt Gij, o God, mijn Heer". Men kan een serie automobielen bouwen, maar men kan van ons volk geen serie sla ven maken. Men wil een nieuwe levensbeschouwing In verschillende landen is die wereldbe schouwing reeds aan het groeien, ook in ons land. Er is slechts één alternatief: of vóór God of tegen God; een derde is er met. Op ieder van die twee standpunten groeit een nieuwe wereldbeschouwing op. Tus- schen deze twee zullen wij moeten kiezen. Zij die tegen God kozen, hebben de vrij heid verward met bandeloosheid. Maar te midden van deze wereldwaanzin zal een sterke man opstaan en hij zal zijn geboden geven en de afgod worden, die zijn wil met geweld zal doorzettfen. Een wereld opbouwen zonder God is een dwaasheid, zij die dat propageeren, zijn als de wolven, die in schaapskieeren getooid zijn. Aan niemand laten zij openlijk hun wolfsklauwen zien, slechts toonen zij de zachte vacht. Laat u niet bedriegen, waar hun wereldbeschouwing reeds heerscht, is verbanning en onderdrukking. De andere wereldbeschouwing is geba seerd op God. Daar is geen scheiding ge maakt tusschen godsdienst en politiek, daar geen scheiding tusschen het gods dienstig leven thuis en op straat. Al belooft men u een prachtige toekomst, als er maar één punt is, dat niet strookt met Gods bevelen, kunnen wij, Katholie ken, onzen steun daaraan niet geven. Velen zeggen vaak: Mijn geweten zegt. Dat is een modern slagwoord, waarachter men zich verschuilt. Wat wil dat slagwoord zeggen? Niets anders, dan dat mijn ver stand zegt, dat deze levensbeschouwing in overeenstemming is met Gods woord en wil. Maar dan volgt direct daarop de twee de vraag: „Ben ik wel bevoegd om daar over te oordeelen of word ik niet te veel be ïnvloed door de zucht naar een goede po sitie of ander materieel gewin, üf sta ik niet teveel onder den invloed van een brochure?" Ieder Katholiek weet dat er een door God gegeven gezag is, belichaamd in den Paus en de Bisschoppen. Wanneer dat gezag spreekt en die uitspraak niet in overeen stemming is met mijn geweten, wie heeft dan gelijk? Ik of de Katholieke Kerk? Iedereen kent het antwoord. Onze levensbeschouwing moet steunen op Hem, die alles geschapen heeft, en er moeten heerschen: orde, vrede, rechtvaar digheid, liefde en heiligheid. Hebt gij vertrouwen in de Katholieke Kerk of gelooft gij meer een frontsoldaat of een ingenieur? Zijt gij liever wereld- waanzinnige of wereldheilige in de toe komst? Herstelt de maatschappij in Jezus Chris- Het Comité van Katholieke Actie „Voor God" schrijft ons: Het groote geneesmiddel voor het Communisme, het grondige en afdoende middel, is de langzame, diepgaande, zedelijke en bovennatuurlijke vorming van uitgelezen model-katholieken, die krachtig zijn door hun eenheid en die hun veroveringen zullen vermenigvuldigendie ondanks hun groote verscheidenheid van werken instinctmatief het geheim vonden voor hun eensgezindheid in het geloof, voor hun liefde tot God en den evenmensch, en voor hun bovennatuurlijk en apostolisch streven. P. L. MERKLEN, Hoofdredacteur „La Croix". tus onder leiding van onzen Paus Pius XI, wiens zending van God is. Wij willen oprecht erkennen, dat de pro testen van den H. Vader ook tegen velen van ons gericht zijn; vooral tegen de naam- Katholieken. Wat Pius XI van ons vraagt om de wereld te hervormen is: onthechting aan het aardsche, liefde en sociale recht vaardigheid. Gelukkig zijn er velen onder de Katho lieke rijken, die in stilte groote sommen be schikbaar stellen, maar aan den anderen kant staan er ook zoovelen, die een goed inkomen genieten en toch nooit eens iets over hebben voor een liefdadig doel. Aan de liefde heeft de eerste Christen kerk haar overwinning te danken. Zuivere liefde voor den medemensch, geen egoïsme, is het wat de Paus vraagt. Strikte en sociale rechtvaardigheid, daarover moet nog heel wat gesproken worden in onze afdeelingen. Hiervoor moeten offers gebracht worden. Laat over ons niet de schande komen, dat wij niets hebben gedaan voor de rr-dding van de maatschappij. Wij moeten zwoegen voor het algemeen welzijn, opdat heel het Nederlandsclie volk deel hebbe aan ons werk. Het Lof. Nadat alle aanwezigen vervolgens het lied „Knielt Christenschaar", begeleid door de muziek van de R.K. Harmonie „Adolf Kolping" van Lisse, hadden gezongen, werd een kort Lof gecelebreerd, waarbij agens was rector Olierook, met assistentie van ka pelaan B. Dorbeck als diaken en pater J. A. Zeij als subdiaken. Het parochiezangkoor van Oegstgeest onder leiding van kapelaan A. A. M. Sanders voerde de gezangen uit. Een treffend moment was het défilé, dat door deelnemende organisaties met hun vaandels en banieren werd gehouden langs het Allerheiligste. Vaandel na vaandel werd gestreken ten groet en met gestrekten arm marcheerden de leden der afdeelingen voorbij. Het „Tantum Ergo" werd daarop door alle aanwezigen meegezongen, waarop de zegen met het Allerheiligste volgde. Door rector Olierook werd het Allerhei ligste daarna gedragen door de vaandel- rijen door naar de parochiekerk aan den Haagweg. Het slotwoord werd gesproken door den heer A. J. H. Angenent, die de sprekers dank bracht en o.a. den wensch uitsprak, dat het contact tusschen de leden van den R.K. Volksbond en de St. Joseph-Gezellen moge leiden tot een nog nauwere samen werking. Spr. spoorde ten slotte allen aan, om als wij Christenen willen zijn, dat ook in het leven metterdaad te toonen. Wij zijn no. 1 en willen dat blijven. Daar om ook bij de a.s. stemming no. 1. LEIDSCHE BUITENSCHOOL. Geslaagde oudermiddag. Zaterdag 1.1. had de voorjaarsbijeenkomst der ouders op de Leidsche Buitenschool plaats. „Weer mogen we ons verheugen over een goede opkomst", aldus de direc trice in haar openingswoord. Dit verschijn sel toch levert het beste bewijs van uw be langstelling in het Buitenschoolwerk, dat alleen dan goede en vlugge resultaten kan hebben, indien de dagkuur in Katwijk thuis wordt voortgezet. Het aantal kinderen, dat het herstellingsoord bezoekt, blijkt door verschillende oorzaken toe te nemen. Het maximum-aantal plaatsen is steeds bezet en nog velen moeten op plaatsing wachten. Het is dus aller plicht te zorgen, dat de kuur ook zoo snel mogelijk verloopt". In dit verband werd gewezen op het feit, dat de ouders te gemakkelijk geneigd zijn om te denken, dat, zoo gauw het kind er beter gaat uitzien, de genezing al een voldongen feit is. Het proces der genezing gaat lang zaam en zoodra deze tot stand is gebracht verlaat het kind onze inrichting; tot dat tijdstip is het patiënt. Het aandeel dat het huis heeft in de kuur van het kind werd uitvoerig behandeld: hy giëne, kleeding, naar bed gaan, het aan- kweeken van goede gewoonten enz. Onder het genot van een kopje thee wer den nog eenige vragen gedaan en beant woord,, waarna men zich naar het terrein voor de school begaf, waar de kinderen van de derde en vierde klas onder leiding van hun onderwijzer stonden opgesteld. Heel frisch en vlot werden eenige zang en gymnastieknummers ten beste gegeven. Een kleine voordracht door de kleine ac teurs met veel ernst en animo gespeeld benevens een spreekkoortje vonden veel bijval en een veelvuldig applaus beloonde de kinderen voor him prestaties. Hierna volgde nog een rondwandeling op het terrein met zijn lighallen en werden de tuintjes der kinderen bewonderd, welke met hun bloeiende bollen een fleurigen en goed verzorgden aanblik boden. De onder wijzer, die in zijn vrijen tijd met de kinde ren de bloem veldjes kweekte, ziet hiervan een buitengewoon aardig resultaat. Tenslotte begaf men zich naar de school lokalen, waar het werk der kinderen ter in zage lag. Vele ouders maakten gebruik van de gelegenheid zich in verbinding te stel len met de klasseonderwijzer (es). Om kwart over 5 werd de bijeenkomst gesloten en keerden ouders en kinderen per tram en per fiets huiswaarts. Eindexamen Gymnasium. De eindexamens van het Stedelijk Gym nasium zullen worden gehouden op 24, 25, 26, 28, 29, 30 Juni, 1 en 2 Juli. Tot gecommitteerden zijn benoemd: prof. dr. K. Sneyders de Vogel, te Groningen; prof. dr. C. G. N. de Voys, te Utrecht; prof. dr. A. M. A. A. Steger, te Delft; toege voegd: prof. dr. F. J. J. Buytendijk, te Gro ningen; prof. Th. Weevers, te Amsterdam (naar gelang van datum). Tot gecommitteerden elders zijn be noemd: prof. dr. J. Droste, prof. dr. C. de Boer, prof. dr. F. Muller Jzn., prof. dr. H. J. Lam, prof. dr. G. J. Thierry, prof. dr. A. D. Fokker, prof. dr. J. P. B. de Josseiin de Jong, prof. dr. A. E. van Arkel, prof. dr. B. A. van Groningen, dr. H. D. Klooster man, prof. R. Casimir en prof. dr. W. H. Keesom, allen alhier. Zaterdagavond zijn door de politie aan gehouden de 37-jarige mej. B. T. en de 21- jarige mej. E. M.( verdacht van diefstal van een japon ten nadeele van eèn firma hier ter stede. TIJDENS DE REDE VAN DEN CENTRAAL- VOORZITTER den heer J. W. v. d. AKKER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 16