nederl. r.k. Volksbond
ZATERDAG 27 MAART 1937
DE LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. 10
IMTERPAROCMIEELE
HERNIEUWING.
't Is Paschen nu en Christus is verrezen.
Vóór negentien eeuwen stond op de Cal-
varie-hoogte het verlaten kruis, nadat een
bloedig schouwspel zijn bekroning had ge
vonden in den dood van Christus.
Vóór negentien eeuwen rees glorievol
omhoog uit donkere grafspelonk de lichten
de gestalte van Christus en was het mensch-
dom verlost.
Wat al geweldige gebeurtenissen herden
ken wij in deze dagen. Hij brak het brood,
Hij zegende de kelk, Hij liet zich gevangen
nemen, Hij liet zich bespotten, Hij aan
vaardde de geeseling. Hij droeg het kruis
op wreed doorploegde schouders. Hij stierf
in grauwe verlatenheid.
't Is negentien eeuwen her.
Nog breekt Hij het brood en zegent de
kelk, nog laat Hij zich gevangen nemen,
slaan en bespotten; nog sterkt Hij ver
laten
En dat doen wij Hem aan. wy jonge
katholieken, door onze louwheid en gemak
zucht. En wij aanvaarden-maar niet al wat
Hij biedt. Leeg zijn de kerken en zij, die
niet werken, vergeten Zijn huis en ver
trappen Zijn kruis.
Dat is de waarheid van 't moderne leven,
ze willen ontvangen doch nimmer iets
geven. Ze vreezen den dood en verprut
sen hun leven.
't Is Paschen nu en Christus is verrezen.
Waar Kolping van den zijnen eerst den
godsdienst vraagt, daar moeten wij, nu het
Paschen is, de innerlijke verrijzenis onder
gaan.
God geve een sterke hernieuwing van
geestelijke kracht, die stand houdt tot in
verre toekomst. Zalig Paaschfeest!
Senior
TUSSCHEN PROBLEMEN.
De wereld is vol van diverse probleméh.
En zooveel kwalen als er zijn, zooveel ge-
neesheeren loopen er rond. Maar hun mid
delen zijn me dan ook surrogaten.
Ieder mensch op zich is reeds een. pro
bleem. Vaders en Moeders beginnen er al
mee als ze verklaren, dat hun kind een
probleem is. En als het eenmaal slungels
en bakvisschen geworden zijn, zijn ze nog
groqfere probleemen geworden. En vaak
gebeürt het, b.v. na een begrafenis, dat ge
heel een menschenleven beoordeeld wordt
met de opmerking: Jt was me dan ook een
probleem!
Een probleem, een vraagstuk, lost men
niet een-twee-drie op. Laat staan als het
gaat over een mensch....
En toch, is een mensch nu wel zoo een
probleem? Hij is een schepsel Gods, ge
schapen naar Gods beeld en gelijkenis.
Wie maakt er dan een probleem van?
Wel zij, die hun eigen waarde niet kennen;
wij denken aan de dwaalleeraren van bloed
en ras, de volgelingen van Voltaire, enz. Zij
weten niet wat de mensch is, zij ontkennen
het merkteeken Gods en duseen
mensch is een probleem.
Zoo niet bij ons. Wij weten, iedere mensch
heeft een ziel en is niet slechts geroepen
voor den tijd, maar ook voor de eeuwig
heid. Gods woord is onfeilbaar, alleen men-
schen kunnen liegen.
Tusschen „problemen" staat elke Kol-
pingszoon. Maar hij lost ze op met de weten
schap, wie en wat een mensch is. En zoo
zal hij strijden voor een betere en hoogere
taxatie van den mensch. zonder de surro
gaten van moderne kwakzalvers!
Severus
HET GOUDEN FEEST.
Op 4 en 5 April Vordt de viering voort
gezet. Zondag 4 April de H. Mis met algem.
H. Communie en het gemeenschappelijk
ontbijt, 's Middags van 12.30 tot 1.30 uur
plaatsbespreken a 10 cent, waarvoor in den
voormiddag de volgnummers verkrijgbaar
zijn aan de Gehoorzaal, 's Avonds precies
3.15 opvoering van de revue .,We komen er
wei", tevens op Maan-iagavond herhaling
van deze speciale feest-revue.
Aan deze revue werken ruim 60 Gezellen
mee.
KAARTVERKOOP.
De kaartverkoop voor de revue geschiedt
aan deze adressen: Rapenburg 52; Hooge
Rijndijk 106; P. K. Koorsteeg 17; Kapteyn-
straat 10: Genestetstraat 37; Haarlemmer
straat 140. hoek -Janvossensteeg. De prijs is
40 cent.
We vestigen er aller aandacht, op, dat bij
het plaatsbespreken de toegangskaarten
moeten worden meegebracht!
TAFELTENNISTO URNOOI.
Maandag, 2en Paaschdag, zullen verschil
lende Gezellenvereenigingen o.a. uit den
Haag, Amsterdam etc. "bij ons op bezoek
komen. De wedstrijden, waaraan zoo onge
veer 70 man deelnemen, vangen aan om
half één en duren zoo ongeveer tot 6 uur.
De opening om half één geschiedt door den
districtspraeses van Leiden. De zaal zal
dus gesloten zijn voor de gewone ontspan-
HIJ IS VERREZEN!
Ieder Katholiek, die nog een greintje ka
tholiek gevoel in zich heeft, „beleeft" het
Paaschgebeuren. De sombere stilte van den
Goede Week gaat niet ongemerkt aan
hem voorbij, zelfs niet, wanneer hij het
„geluk" heeft zwaren arbeid te moeten ver
richten. En een trilling van ontroering gaat
hem door de ziel, wanneer hij op Paasch-
Zaterdag de klokken hoort jubelen over de
huizen der rumoerige stad en misschien
nog te midden van rumoerige bezigheden.
Hij is verrezen, zoo fluistert het in onze
ziel en als een heerlijke tegenstelling met
den deerniswaardigen Koning van lijden,
die ons in deze dagen tegemoet trad,
straalt thans Christus voor ons in Zijn Ver-
rijzenis-glorie.
Maar laten wij nu ook met heel ons we
zen deze gebeurtenis bezien. Maar al te
vaak is er onderscheid gemaakt tusschen
christelijk leven en het leven van den dag.
De christenziel ondervond de ontroering
van het Verrijzenisgebeuren, het was toch
ook zoo mooi. maar in het gewone dagelijk-
sche leven was er geen spoor meer van te
bekennen. De splitsing van den individuee-
len mensch en de - ïensch in de gemeen
schap.
Om Hem te bezien in de volle Verrijzenis-
glorie met alle consequenties er aan, moe
ten wij in de leer gaan bij S. Paulus. Dan
zullen wij bevinden, dat dit gebeuren van
het allergrootste gewicht is voor de
menschheid. omdat dit de bevestiging is
van het verlosingswerk: de geheele mensch
heid verlost. Maar dan zien wij nog meer:
Het groote belang er van voor den mensch
individueel. S. Paulus betrekt ons persoon
lijk leven onmiddellijk in dit gebeuren. Hij
geeft aan de band, die ieder onzer bindt
met den verrezen Christus:
Zoo lezen wij in zijn brief aan de Ro
meinen, hoofdst. 6:
„Of weet gij niet, dat wij allen, die in
„Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood
„gedoopt zijn? Begraven zijn wij dan met
„Hem door het Doopsel in de dood."
En in zijn brief aan de Colossenzen,
hoofdstuk 2:
„Want met Hem zijt gij door het Doop
cel begraven, met Hem zijt gè ook verre
den door het geloof in de almacht van
„God, die Hem uit de dooden-heeft opge-
„wekt."
In ons doopsel ligt dus de innige band
met den lijdenden en verrezen Christus.
Niet alleen heeft Hij daardoor verdiend,
wat wij in het Doopsel ontvangen, maar
Hij heeft daardoor in het Doopsel ons toe
gelaten tot de innigste levensgemeenschap
met Hem: wij sterven met Hem aan den
ouden mensch: wij staan met Hem op tot
een nieuw leven, dat rechtstreeks voert
naar het eeuwig en onvergankelijk geluk.
Maar daardoor heeft Hij. ons ook binnen
gevoerd in een nieuwe menschengemeen-
schap, waarvan Christus als de eerste der
menschenkinderen het Hoofd is, waarin al
len in Christus broeders en zusters zijn.
Met deze beschouwingswijze van S Pau
lus behoeft het ons niet te verwonderen,
dat van ouds het Paaschfeest voor de Kerk
het Doopfeest was. Juist op het Paasch
feest streefde de Kerk er naar in zooveel
mogelijk menschen dat sterven en verrij
zen van Christus opnieuw te doen plaats
hebben op mystieke wijze, door zooveel
mogelijk menschen tot het H. Doopsel toe
te laten.
Dat is dan ook de beschouwingswijze
vooral voor den socialen mensch. Christus'
Verrijzenis is het teeken van ons toebehoo-
ren tot de groote Christusgemeenschap,
omdat wij daardoor herinnerd worden aan
ons Doopsel, ons teeken van toelating Zij
herinnert ons er tevens aan, dat wij niet
allen van nature sociale wezens zijn, maar
bovendien nog in een bovennatuurlijke ge
meenschap zijn opgenomen *n van deze
in het bijzonder de teekenen moeten dra
gen.
Christenziel, bedenk dit en nu niet als
een mooie bespiegeling, maar laat het zijn
uitwerking hebben op ons practische leven.
Ge vraagt, hoe? Moeten wij dat vragen
in een tijd, waarin verdeeldheid, ook on
der de onzen, geen onbekendheid is.
Bij alle afbraak, ook van ons openbare
katholieke leven, afbraak ook door eigen
menschen, die niets dan critiek over heb
ben voor het werk van hun voormannen.
ning. Alle leden hebben vrij toegang, zij
moeten dan plaats nemen op de stoelen,
welke aan den kant zijn geplaatst. Het be
looft een mooie middag te worden.
SLOTVERGADERING.
Dinsdagavond om half negen zal de laat
ste vergadering gehouden worden van het
tentoonstellings-comité. Tevens worden dan
de diploma's uitgereikt aan de deelnemers
der vak- en huisvlijt-tentoonstelling.
VOOR DE ASPIRANTEN.
Wegens den te korten tijd van voorbe
reiding zal de Installatie op Zondag 4 April
niet doorgaan In Juli, op het gouden feest,
zullen de aspiranten tot het definitief lid
maatschap worden toegelaten.
In hoeveel van onze sociale organisaties
leeft de gedachte: wij moeten één zijn; en
in hoevele overheerscht de gedachte: wij
zullen 't bestuur eens goed laten weten,
dat het niet goed handelt?
Wat wilt ge bereiken en wat zult ge be
reiken? Is het afbraak? Neen, het sterke
solidaire besef, voortkomen uit onze
Christus-eenheid en zich openbarend in
naar buiten tredend katholiek leven, man
keert nog te veel.
Wij moeten ons meer van onze verant
woordelijkheid bewust worden. Christus is
waarlijk verrezen, ook in ieder van ons
door het Doopsel. Dat gaf nieuw leven,
maar ook nieuwe en hoogverheven ge
meenschap. Welnu, laat zien, dat ge dit al
les begrijpt, vooral, nu in onze dagen van
gevaar voor de Christusgemeenschap de
Christusgetrouwen nauwer aaneen moet
sluiten.
Beteekent dit, dat c.r geen ertiek mag zijn
in eigen kringen? Ja, maar dan ook alleen
critiek, die de hoogere eenheid niet ver
breekt. Zou dit het geval zijn, dan zwijge
de ertiek; liever dan verwezenlijking van
mooie plannen, maar afbraak van onze een
heid, niet alleen de uitwendige eenheid in
onze organisaties, maar ook de inwendige
eenheid. Critiek, die de liefde schendt, ver
breekt ook onze hoogere eenheid in Chris
tus, want „Hieraan zal men erkennen, dat
„gij Mijne leerlingen zijt, dat ge elkander
„liefhebt."
WIJ WILLEN ER OP WIJZEN.
dat het overbodig is om pogingen aan te
wenden om te komen tot oprichting van
een z.g. Werkloozenorganisatie. Al zijn we
er van overtuigd, dat deze pogingen gedaan
worden met de beste bedoelingen, toch
moeten wij opmerken, dat een aparte orga
nisatie voor onze R.-K. Werkloozen geheel
en al overbodig mag. heeten.
Reeds in 1934^ heeft de Katholieke Arbei
dersbeweging ten deze haar standpunt be
paald en met algemeene instemming is toen
de volgende gedragslijn gevolgd:
Een R.-K. werkloos arbeider, die wegens
werkloosheid geen lid kan worden van de
voor hem bestemde vakbond, kan zich ats
lid van de Standsorganisatie (R.-K. Volks
bond) laten inschrijven tegen de normale
contributie voor de Standsorganisatie onder
de conditie, dat hij bij het aanvaarden van
dit lidmaatschap een verklaring teekent,
dat hij, zoodra nij werk heeft gekregen in
het vrije bedrijf, lid zal worden van de be
trokken katholieke vakbond.
Voor deze menschen gelden dan dezelfde
voordeelen, die aan de leden van de z.g.
moderne werkloozenorganisatie zijn toege
kend.
D.wz, dat zij mogen stempelen op de
zelfde plaats als de katholiek georganiseer
de werkloozen en dat zij hun uitkeering
krijgen via een door onze plaatselijke Ka
tholieke Arbeidersbeweging aangewezen
functionaris.
Deze regeling is door den Minister van
Sociale Zaken erkend; op blz. 190 van het
boek „De Steunverleenin aan werklooze
arbeiders" van v. Ho even en Schou
ten staat het volgende vermeld:
„De leden van de R,-K. Werkliedenver-
eeniging (Volksbond), die in verband met
hun werkloosheid geen lid kunnen worden
van de vakorganisatie, zijn ten aanzien van
deze regeling uiteraard gelijk te stellen
met de leden van bovenbedoelde Werkloo-
zenorganisaties".
(Bedoeld zijn hier de plaatselijke Werk-
loozenorganisaties van het N. V. V.).
Onze katholieke "werklooze arbeiders, die
in de bovenuiteengezette positie verkee-
ren, weten nu wat hun te doen staat! Voor
inlichtingen kunnen zij zich wenden tot het
secretariaat van den R.-K. Volksbond, Ver
lengde Bloemistenlaan 45, Leiden.
DE KATHOLIEKENDAG TE UTRECHT
wordt Maandag 17 Mei (2den Pinksterdag)
gehouden. Een oproep om daaraan deel te
nemen is tot de resp. afdeelingen van den
R.-K. Volksbond, afdeeling Leiden, ge
richt, en tot uiterlijk 1 April is men in de
gelegenheid gevolg te geven aan het in de
circulaire vervatte verzoek. We vertrou
wen er op dat elke afdeeling deze gelegen
heid zal aangrijpen om zich te doen verte
genwoordigen, want ook Leiden mag en kan
bij deze gelegenheid niet achterblijven!
DE ENCYCLIEK-HERDENKING.
Dit jaar is de afdeeling Leiden van den
R.-K. Volksbond aangewezen om deze her
denking alhier te organiseeren. Voorloopige
plannen zijn reeds gemaakt en als vermoe
delijke datum is 9 Mei aangewezen. De En
cycliek-Commissie heeft, om aan alles een
vasteren vorm te geven, een comité-verga
dering uitgeschreven, welke zal worden ge
houden, Zaterdag, 3 April a.s., des nam.
5.00 uur in het Bondsgebouw, Steenschuur
15, te Leiden.
HET KANUNNIK VAN SCHAIK-FONDS.
Door alle afdeelingen is in de afgeloo-
pen week een circulaire verzonden waarin
wederom een beroep wordt gedaan om
steun vor bovengenoemd fonds, ons Pries
terstudiefonds. Het aantal vragen om hulp
HOOGFEEST VAN PASCHEN.
N.B. Dagelijks Gloria en Credo. De Se
quens: „Victimae pachali". Prefatie van
Paschen (invullen: vooral op dezen dag).
Men lette op de veranderingen in de Ca
non (vaste lijst van gebeden) der H. Mis
gedurende geheel de week. Kleur: Wit.
ZONDAG 28 Maart.Hoogfeest van Pa
schen. Verrijzenis van onzen Heer Jezus
Christus. Mis: Resurrexi.
Uit de Misliturgie straalt ons tegen de
Paaschvreugde. de blijde jubel over de op
standing van Christus ten leven. „Ik ben
verrezen en bij u, Alleluja" juicht Chris
tus in de Introitus. Het heerlijk betuigd
feit van de verrijzenis doet ook ons het
Alleluja wellen naar de keel, want door
de overwinning van Christus op den dood
is voor ons de toegang tot het eeuwig ge
luk ontsloten. (Gebed).
Ja, waarlijk, dit is de dag, die de Heer
gemaakt heeft. Hoe goed en barmhartig is
toch onze Heer Christus, Die ons Paasch-
lam wil zijn. (Graduale, Alleluja-vers). In
het Epistel vermaant ons de Apostel, dat
wij ons moeten reinigen van de „oude
zuurdeesem", d.i. van onze zonden en on
volmaaktheden, willen wij deel hebben aan
de zegepraal van de verrijzenis van Chris
tus, welke ons in het Evangelie door een
Engel wordt aangekondigd.
Offertorium en Communio,, zijn uitingen
van de Paaschjubel, welke voor ons een
eeuwige zal zijn, als wij, verloste Broeders
en Zusters van de verrezen Christus, eens
gezind zijn in de liefde Gods. Heer stort
in ons allen die Geest van Liefde. (Post-
communio).
MAANDAG, 29 Maart.Tweeden Paasch
dag. Dag van devotie. Mis: Introduxit. De
Heer heeft ons door Zijn overwinning op
den dood uit het land der ballingschap (de
zonde) binnengevoerd in het land der vrij
heid (de genade). Dat (uit dankbaarheid)
de Wet des Heeren altijd in onzen mond
zij (Introitus). De overige deelen der Mis-
gebeden overtuigen ons nog meer van het
feit der Verrijzenis.
DINSDAG 30 Maart. Derden Paaschdag.
Dag van devotie. Mis: Aqua.
WOENSDAG 31 Maart. Vierden dag v.
h. Paaschoctaaf. Mis: Venite. 2e gebed voor
Kerk of Paus.
DONDERDAG 1 April. Vijfden dag v.
h. Paaschoctaaf. Mis: Victricem. 2de gebed
voor Kerk of Paus.
VRIJDAG 2 April Zesden dag v. h.
Paaschoctaaf. Mis: Eduxit. 2e gebed v. d. H.
Franciscus van Paula, Belijder. N.B. De
Votiefmis van het H. Hart van Jezus is op
deze eerste Vrijdag NIET geoorloofd.
ZATERDAG 3 April. Zevenden dag v.
h. Paaschoctaaf. Mis: Eduxitê 2e gebed voor
Kerk of Paus.
IN DE KERKEN
E.E. P.P. FRANCISCANEN.
Alles als in bovenstaande kalender v. h.
Bisdom, behalve:
VRIJDAG, 2e gebed v. d. Z. Leopoldus
van Gaichis, Belijder; 3e v. d. H. Francis
cus van Paula.
ZATERDAG. 2e gebed v. d. Z.Z. Gandul-
phus van Binasco en Joannes van Pinna,
Belijders.
ALB. M. KOK,
Amsterdam. Pr.
neemt voortdurend toe. .Dit is eenerzijds een
reden tot groote voldoening, maar voor het
zoo jeugdig fonds is het verbazend lastig.
Per hoofd kan slechts een zeer gering be
drag worden toegestaan en in verschillen
de gevallen, waarin hulp alleszins redelijk
zou zijn, moet deze geweigerd worden, om
dat het Kanunnik van Schaik-fonds nu
eenmaal niet allen, hoe gaarne zij dit ook
zou willen, kan helpen.
Daarom doet het bestuur van het R.-K.
Werkliedenverbond een beroep op allen,
om naar mate van hun krachten een steen
tje bij te dragen ten bate van dit fonds.
Wij weten dat vele afdeelingen ieder jaar
daarvoor een bedrag beschikbaar stellen,
maar wij weten ook dat er nog achterblij
vers zijn! Laten wij afspreken dat allen,
zonder uitzondering, hun bijdrage zenden.
Het gironummer is 22696.
JAARVERSLAG VAN DEN NED. R.-K.
VOLSBOND, AFD. LEIDEN,
OVER 1.36.
I.
Wat de Plaatselijke Centrale te Leiden
voor de bij haar aangesloten leden is ge
weest, willen wij trachten in een kort re
sumé voor u uiteen te zetten.
Op 31 December 1936 bedroeg het aan
tal leden 1012, vier verwisselden het tijde
lijke met het eeuwige leven, n.l. de hee
ren G. v. d. Ham en De Laag (Bouwvak
ken), C. v. d. Heuvel (Textiel), en P. de
Kier van de gewone leden, terwijl er 31
door verschillende omstandighdeen bedank
ten. Als nieuwe leden werden ingeschreven
41 personen, zoodat ondanks de droeve
tijdsomstandigheden het ledental stabiel is
gebleven.
In tegenstelling met het vorige jaar, toen
slechts 1 ledenvergadering plaats vond,
werden nu vier ledenvergaderingen gehou
den, waarvan de jaarvergadering, 5 Mei ge
houden, met zich bracht, dat bij de toen
plaats gehad hebbende bestuursverkiezing,
alle aftredenden, n.l. de heeren: C. Streef-
land, W. Bull, M. Hendriks en A. Steenber
gen niet werden herkozen.
In hun plaats werden benoemd: H. B. R.
Heller, S. P. Strijk, J. A. M. van Oijen en
E. J. Neuteboom.
Het bestuur werd daarna in een gehou
den bestuursvergadering als volgt samen
gesteld: J. H. Nyhuis, voorz.; D. Haver-
korn, le seer.; A. J. van Dam, le penning
meester; H. B. R. Heller, 2e voorz.; J. M.
H. Horikx, 2e seer.; J. P. M. de Keuning, 2e
penningm. en S. P. Strijk, J. A. M. van
Oijen en E. J. Neuteboom. resp. le, 2e en
3e commissaris.
Door tusschentijds bedanken van den
heer H. B. R. Heller, werd in de volgende
ledenvergadering in zijn plaats de heer A.
Steenbergen als 2e commiss ris benoemd.
De heer van Oijen werd als 2e voorzitter
benoemd.
Er werden vervolgens 15 bestuursverga
deringen gehouden, het Dag. Bestuur kwam
meerdere malen bijeen.
Verder werden 7 bestuursraadsvergade
ringen, 103 ledenvergaderingen van de on
derafdelingen, 385 andere bijeenkomsten
gehouden en 96 cursusavonden georgani
seerd door verschillende groepen.
Het Rechtskundig Adviesbureau nam 46
zittingsdagen in beslag. De gegeven advie
zen hadden een afwisselend succes. De
aandacht van de leden wordt bijzonder op
dit Advies-bureau gevestigd. De adviezen
worden kosteloos verstrekt aan onze leden.
Voor de leden werden een viertal ontwik
kelingsavonden georganiseerd, waarbij wij
moeten opmerken, dat meerdere belang
stelling wel gewenscht was, daarom drin
gen wij aan op een beter bezoek van der
gelijke avonden, zij zijn het ten volle
waard!
De ontspanningsavonden voor de werk
loozen mochten zich in een groote belang
stelling verheugen, vooral die, welke voor
de vrouwen waren bestemd. Van hun op
komst valt echter voor de mannen nog wel
iets te leeren. Een woord van dank is hier
tevens op zijn plaats aan den adviseur en
andere eerw. heeren die, op die avonden,
voor het houden van een opwekkend woord
zich belangloos beschikbaar stelden.
Een vijftal feestavonden, door vakafdee
lingen gegeven, werden in het gebouw ge
houden, wat tot verheugenis stemt. Wij
vermoeden, dat dit aantal avonden wel
grooter zal worden als in de toekomst een
verbetering van de groote zaal een feit zal
worden.
Een feest voor de kinderen van de leden
werd gehouden 8 en 9 J an.. Beiden avonden,
waarbij de Prop. Club. „St. Petrus" de
leiding had, slaagden volkomen
Ook de begin Jan. gehouden Kath. Zon
dagmorgen, door „Kath. Leiden" voorbe
reid, mocht zich in een groote belangstel
ling van Volksbondzijde verheugen. Het
aantal deelnemers was nog grooter dan het
vorige jaar. Pater E. v. d. Snoek hield een
inleiding over „Christelijke Revolutie",
welk betoog met aandacht door de aanwe
zigen werd gevolgd, waarna een aangename
gedachtenwisseling volgde.
Op 14 en 15 Maart werd door de cursisten
die deel hadden" genomen aan den Banket
bakkerscursus, een in alle opzichten ge
slaagde tentoonstelling van werkstukken
gehouden. De cursisten van de Tuinbouw-
cursus hielden op 26 Maart een tentoonstel
ling, welke er wezen mocht en een succes
genoemd kan worden.
(Wordt vervolgd).
WAAR MEN VERWACHT WORDT.
Op 5 April a.s. wordt een bestuursver
gadering gehouden. De bestuurslleden wor
den verwacht des nam. 8 uur in zaal 8.
Ledenvergadering. Deze wordt gehou
den Woensdag 7 April a.s. in de groote zaal
van het Bondsgebouw, Steenschuur 15. De
agenda bevat: Notulen van de vorige le
denvergadering; behandeling beschrijvings
brief van de Centrale Raadsvergadering
welke 10 Mei a.s. te Den Haag wordt ge
houden, en verkiezing van afgevaardigden
naar bedoelde vergadering. Een zeer kor
te agenda dus. Het bestuur heeft echter den
weleerw. pater E. v. d. Snoek O.F.M. be
reid gevonden op deze vergadering een
lezing te komen houden. Het onderwerp
dat zyneerw. zal behandelen is getiteld:
„Vrijmetselarij". Er zal gelegenheid zijn
naar aanleiding van het gesprokene vra
gen te stellen!
De vorige vergadering was in zeer groo
te getale bezocht; het bestuur rekent er op
dat thans eveneens de opkomst zoo groot
zal zijn.
Sluiting- winterseizoen. Woensdag 21
April zal de sluitingsavond plaats vinden
van het winterseizoen. De Kruisvaarders
van St. Jan uit Rijswijk komen dan voor
de leden van den R.-K. Volksbond een film
avond geven, waarbij zij ens in beeld zul
len brengen hun werken en streven! Bo
vendien zullen dien avond eenige komische
films worden vertoond. Een avond dus:
„voor elk wat wils". Een aansporing om
in zoo groot mogelijk getal aanwezig te
zijn achten wij overbodig. De zaal is natuur
lijk geheel gevuld! Deze avond is voor alle
leden gratis toegankelijk.
VAN DE REDACTIE.
De correspondentie, deze, rubriek betref
fende, moet worden gezonden aan het re
dactie-adres: Verlengde Bloemistenlaan 45.
De eerstvolgende rubriek verschijnt 24
April a.s. Bijdragen, daarvoor bestemd,
worden ingewacht tot uiterlijk 21 April.