nederl. r.k. Volksbond
ZATERDAG 6 MAART 1937
DE LE1DSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. 10
IMTERPAROCHIEELE
OMDAT WE IETS VERGETEN HEBBEN.
In het stootende leven van eiken dag is
de ontreddering der gewetens en de ont
luistering der zielen heel erg.
Het geregeld en onmisbaar contact van
natuur en bovennatuur is door velen ver
waarloosd. De massa is de menschelijke
natuur gaan zien als des levens doel en
is zelfs niet teruggedeinsd voor den gods-
moord in de zielen. En nu staan ze in het
stikdonker van hun heidendom, handen
wringend, niet wetend waarheen. De mas
sa-moord der bovennatuur wreekt zich.
Ook de Katholieken zijn daar niet ge
heel onschuldig aan. Het defensief karak
ter lijkt velen voldoende. Maar zoo is het
niet. En zoo kunnen wij ons nu nog er
geren aan het absoluut onvoldoende chris
ten zijn van zeer vele jongeren. Die maar
voortgaan met nonchalante babbeltjes over
priesters, kerk en geloof; die hun katholi
cisme precies hebben uitgerekend en maar
't liefst aan hun kerkelijke overheden zou
den willen voorschrijven, wat zij 't beste
achten.
Op den 15den Maart viert de Kerk het
feest van een werkelijk groot mensch, een
daad-Christen. Ja, dat was Clemens Maria
Hofbauer bovenal. En hoe hij zoo werd?
Door het contact met God, in het gebed.
Bidden is helaas door velen verwaar
loosd. Zoo voor en na het eten, ja dan lukt
het nog wel. Maar 's avonds zijn ze te lui
en 's morgens te laat wakker. En ze toonen
zich minder dan de vogelen des hemels,
die hun Schepper lederen dag opnieuw met
hun gezang vereeren.
De wereld moet kraken, omdat wij iets
vergeten hebben. De kerk moet ver
volgd worden, omdat velen niet meer bid
den.
Leeren wij tenminste van St. Clemens,
dat bidden geen luxe is.
„Wie bidt wordt zalig, wie niet bidt gaat
verloren."
S. M.
MEDEDEELINGEN.
De Paladijnen hebben Zondag hun
bijeenkcftnst. Groep I om 5 uur en groep
II om 6 uur, ten huize van den vice-Prae-
ses, Lorentzkade 16.
Dinsdagavond is de verplichte ver
gadering voor de Gezelen. Tevens dien
avond comm .-verkiezing. De candidaten-
lijst hangt op het bord.
VAN ONS DISTRICT.
De Kaag zal eerlang een Gez. Ver. be
zitten. Reeds is de kern actief bezig en
voor een groot aantal belangstellenden
hield de districts-Senior een rede over de
beteekenis van onze. beweging. Een vlotte
en welgeslaagde avond.
EEN GOED GEZEL.
Bezoekt trouw de verplichte vergadering
Betaalt op tijd zijn contributie Werkt
mee met de leiding Leest het Kolpings-
blad Handhaaft den goeden geest
Geeft zich spontaan aan diverse acties
en.is lid van minstens één onderafdee-
ling.
WIE WONNEN DE PRIJZEN?
In de afd. huisvlijt en vakwerk op onze
tentoonstelling waren de werkstukken niet
uitsluitend van Leidsche Gezellen. Hier
volgt nu een staatje waaruit blijkt, waar
heen de prijzen gingen.
Leiden in totaal 14 prijzen: t.w. 3 eer-
ste prijzen, 6 tweede prijzen, 1 derde prijs
en 4 eervolle vermeldingen.
Roelofarendsveen in totaal 5 prij
zen; t.w. 2 eerste prijzen, 2 tweede prijzen
en 1 derde prijs.
Zoeterwoude I in totaal 2 prijzen;
n.l. een 2de prijs en een 3de prijs.
Zoeterwoude II een 1ste prijs.
Sassenheim en Warmond, een
volgende keer succes?
Wat de bloemen betreft, het volgende.
Voorhrut: beker voor mooiste ge
heel en een medaille als 3e prijs.
Sassenheim: 2 medailles voor le
prijs en voor beste hyacinthen, alsmede
een lauwertak voor beste kasbroei.
Roelofarendsveen: 3 medailles
voor de 2de prijs, alsook voor beste narcis
sen en beste crocussen.
Warmond: 1 medaille als 4de prijs.
Op een nog nader te bepalen dag zullen
de diploma's aan de prijswinnaars worden
uitgereikt.
De oproep daartoe zal tijdig verzonden
worden.
EN NU DE REVUE.
Als tweede deel van ons gouden feest
krijgen we op 4 en 5 April de opvoering
van onze speciale feest-revue: „We komen
er wel", waaraan circa 60 Gezellen mede
werking verleenen. Vanaf heden zijn voor
deze revue kaarten a 40 cent verkrijgbaar
aan de volgende adressen: Rapenburg 52,
P.-K. Koorsteeg 17, Hooge Rijndijk 106,
Kapteijnstraat 10 en de Genestetstraat 37.
OPHALEN VAN KLEEREN.
Een tiental Gezellen hebben zich bereid
kl rd om mede te werken aan 't op-
an kleeren voor de St. Vincentius-
PLAATSELIJKE CENTRALE
DEMOCRATIE.
Tot voor kort behoorde het zoo'n beetje
tot de goede manieren, af te geven op de
democratie. Vooral sedert er menschen-
kinderen opstonden, die, hoeveel ook in
getal, ieder van zich zelf vertelden, dat
zij de van God gegeven leider waren en
er* alleen maar genezing voor de maat
schappij te verwachten was, wanneer men
hun de teugels in handen zou geven.
Jammer voor deze „goedmeenenden".
dat men ze niet geloofde op hun eerlijk
gezicht.
In de laatste maanden is er echter een
kentering gekomen. De partij van de dic
tatuur bij uitstek, de N.S.B., begint al een
beetje te schipperen met de dictatuur, men
vertelt daar al, dat dictatuur nu juist niet
noodzakelijk is. Tegelijk keert men de rol
len om: wanneer de Kath. Staatspartij b.v.
door intense activiteit gaat aantoonen, dat
met^ de democratie best te werken is en
verschillende staaltjes geeft van gezonde
democratie, wordt ze er van beschuldigd
naar de dictatuur te streven: je moet maar
brutaal zijn.
Intusschen heeft de democratie, of liever,
wat zich met de naam democratie tooide,
hier en daar wel wat aanleiding gegeven
tot critiek. Wij zien hierbij naar democra
tische regeeringsvorm, zooals in Frank
rijk. Spanje willen wij hier niet noemen,
omdat dit nog maar korte ervaring heeft
met de pogingen tot democratiseering.
Frankrijk heeft een democratische re
geeringsvorm van het allerslechtste soort,
wij kunnen wel zeggen, dat de democratie
daar vrijwel de kans verspeeld heeft om
nog eens een gezond Frankrijk in het leven
te roepen. Frankrijk is het land geworden
van gekonkel der partijen, het land van
eindelooze kabinetscrisissen en daaraan zal
het ten gronde gaan, wanneer het niet
spoedig verandert.
Dat is de democratie in slechte vorm, die
leidt tot de ondergang. Maar dat ligt niet
aan de democratie, maar aan de mentali
teit der menschen die in plaats van het al
gemeen belang hun eigenbelang of groeps
belang najagen.
Het meest veege teeken is daar wel, dat
spelen met ministeries. Als ik de H. Schrift
nalees en ik doorblader de profeten eens,
dan treft my, dat bij de ernstige straffen,
waarmede de profeten in naam van God het
volk bedreigen, ook deze behoort: God zal
het volk met blindheid slaan, het zal geen
ernstige regeerders meer waard zijn en dat
is het begin van den ondergang. Hoor
maar de profeet Isaïas: „Neemt weg van Je
rusalem en van Juda alle steun en alle stut,
held, krijgsman en rechter. Tot vorsten stel
ik knapen aan en kinderen zullen over
hen heerschen".
Een volk, dat speelt met zijn regeerders,
ze tot voorwerp maakt van zijn eigen nuk
ken en grillen, graaft zijn eigen graf. Het
wordt het slachtoffer van volksmenners,
die in troebel water willen visschen en
daartoe gebruik maken van de massa zon
der ruggegraat, die men immers naar alle
kanten kan krijgen, als men maar een groo-
te mond opzet. En het einde is: de onder
gang.
Hoe kwam ik toch aan deze gedachten?
O ja, ik weet het al. Ik dacht aan de laat
ste bestuursverkiezing. Bij de voorlaatste
verkiezing alle aftredende en herkiesbare
bestuursleden weggestemd, nu de helft.
Gaan wij zoo door? Ik zeg niets van onze
Volksbonders, maar zeg toch nog dit: lees
het bovenstaande nog eens. En dan....
Volksbonders let op uw zaak, maar dan
moet het zoo niet doorgaan.
KATHOLIEKENDAG TE UTRECHT.
Maandag 17 Mei <2en Pinksterdag).
Het R. K. Werkliedenverbond in Neder
land heeft tot de Besturen van de afdeelin-
gen gewend met de volgende aansporing om
deel te nemen aan den Katholiekendag,
welke dit jaar op 2en Pinksterdag (17 Mei)
te Utrecht wordt gehouden.
Waarde Vrienden,
Gij herinnert U de vóór drie jaren te Den
Bosch gehouden goed geslaagden Katho
liekendag: goed geslaagd niet in de laatste
pleats, omdat onze katholieke arbeiders
beweging voor een bevredigende vertegen
woordiging gezorgd had.
Thans staan we opnieuw voor een op den
2en Pinksterdag (Maandag 17 Mei) te
Utrecht te houden Katholiekendag en op
nieuw rekent het Nederlandsch Hoogwaar
dig Episcopaat op de medewerking van onze
katholiek georganiseerde werknemers.
Wij komen derhalve een dringend beroep
doen op Uw katholieke solidariteit, door er
bij U op aan te dringen krachtig de deel
name aan den Katholiekendag te bevorde
ren.
Het wordit ditmaal een openlijke demon
stratie, een openlijke gefundeerde getuige-
Vereeniging. Een werk, dat in onzen tijd
hard noodig is. Enkele maanden geleden
hebben 6 Gezellen met succes gewerkt in
de St. Petrus-parochie. De proef is toen
goed geslaagd, dat wij nu over heel de stad
gaan werken. Wij hopen met groot succes.
R.K. ARBEIDERSBEWEGING
nis: vóór God, vóór de onwaardeerbare gave
van het Geloof; het wordt een kreet: voor
de eer van God!
De mogelijkheid om als katholieken dit
openlijke getuigenis af te leggen moet ons
katholiek georganiseerde werknemers diep
treffen en het spreekt derhalve vanzelf,
dat wij allen zooveel mogelijk onze mede
werking zullen willen verleenen.
Dat is de positieve kant van den opzet.
De negatieve zijde is, dat het wenschelijk
moet worden geacht stelling te nemen
tegen het steeds brutaler den kop opste
kende ongeloof en nieuw-heidendom.
Daarmede handelen wij heel speciaal
overeenkomstig het verlangen van Z.H. den
Paus, die niet ophoudt de katholieken van
heel de wereld op te roepen werkzaam te
zijn ter verdediging van God en godsdienst.
Dat is dus de dubbele motiveering voor
ons verzoek om medewerking.
Intusschen zal de demonstratie niet zóó
groot kunnen zijn als de vorige maal; de
geschikte gelegenheid in Utrecht, de ge-
meentehallen aan de Croeselaan dicht
by het Centraal Station biedt slechts
passende plaats voor ongeveer 10.000 per
sonen.
Wij zullen er op mogen rekenen, dat van
die tienduizend katholieken er ongeveer
7.000 uit den kring van onze georganiseer
de arbeiders en bedienden kunnen komen.
Dat is betrekkelijk weinig, doch daardoor
is het ook zooveel gemakkelijker om te sla
gen!
Een en ander voorop stellend, kan als
maatstaf worden genomen, dat het aantal
deelnemers uit iedere plaats op 1/25
(een vijf en twintigste deel) van het leden
tal kan worden bepaald. (Indien U ter
plaatse bijv 300 leden hebt, wordt er dus
op gerekend, dat namens de vakafdeelingen
en werkliedenvereemging (volksbond) te
zamen 12 a 13 personen zullen deelnemen).
Natuurlijk komt het niet op één man aan.
Er zullen misschien enkele af deelingen zijn,
die met den besten wil van de wereld niet
voor het gewenschte aantal kunnen zorgen.
Welnu, deel ons dat mee, dan kunnen an
dere af deelingen, die met méér leden wil
len komen, daartoe .in de gelegenheid wor
den gesteld.
De reisgelegenheid.
Wij bevelen met alle klem aan: reist per
spoor!
Waarom?
Dan zyt Ge zeker op tijd te zijn (met
auto's en bussen heeft men vaak teleur
stellingen); dan reist Ge veilig, dan reist
Ge ook goedkoop, omdat onze Centrale
Reiskas met de Spoorwegen tarieven be
paalde, zóó voordeelig, dat anderen daar
niet tegen op kunnen.
Er zyn twee mogelijkheden: we „koopen"
een zestal extra-treinen en dan is de prijs
50% van het normale tarief, dan wel, als
de deelname dat niet zou toelaten, men reist
tegen gezelschapstarief, hetgeen beteekent,
dat 1/3 minder wordt betaald dan de prij
zen van de ééndaagsche retour bil jetten.
Om een voorbeeld te noemen: Is het mo
gelijk extra-treinen te koopen, dan is de
retourprijs van en naar Maastricht ongeveer
2.60; moet per gezelschapsbiljet gereisd
worden dan is de prijs f 3.50. Voor de
plaatsen, die dichter bij Utrecht liggen, is
de prijs naar verhoud ing lager.
Wij moeten derhalve op extra-treinen
aansturen.
Welnu, doet Uw best!
Ter bestrijding van de aan het organi-
seeren van den Katholiekendag verbonden
kosten, wordt van de deelnemers(sters) een
geringe toegangsprijs gevraagd. Deze be
draagt voor onze deelnemers(sters), even
als bij de vorige gelegenheid, slechts tien
cent per persoon.
Diit lage bedrag zal ongetwijfeld voor
geen enkele onzer afdeelingen overwegende
bezwaren meebrengen.
Nog zij medegedeeld, dat de Katholieken
dag te 11 uur begint en te ongeveer half 5
eindigt; dat op en buiten het terrein voor
goede consumptie tegen billijke prijs zal
gezorgd worden en dat onze spoormannen
met een beperkt aantal van de (eventueele)
extra-treinen gebruik kunnen maken.
De resp. vakafdeelingen worden uit ge
nood igd vóór 1 April a.s. opgave te doen,
het hoeveel personen zij wenschen deel te
nemen aan den Katholiekendag, aan het
secretariaat van de afd. Leiden van den
Ned. R. K. Volksbond, Verl. Bloemisten-
laan 45.
TRIDUUM VOOR WERKLOOZEN.
In de vorige Rubriek maakten wij reeds
melding van het Triduum voor werkloozen,
dat gehouden zal worden van 15 tot en met
18 Maart in de St. Lodewijkskerk aan de
Steenschuur te Leiden.
De predicaties worden gehouden door
de Zeereerw. heeren prof. A. Cleophas,
Rector H. Reijnen en Rector L. Beune.
De deelnemers aan dit Triduum kunnen
vanaf Maandag 8 Maart des morgens
tusschen 910 uur hun kaarten in
ontvangst komen nemen op het kantoor,
Bondsgebouw, Steenschuur 15. Deze kaar
ten moet men in de kerk laten afstempe
len. Vier stempels zijn verplichtend om
deel te kunnen nemen aan het gemeen
schappelijk ontbijt. Wy vestigen er de aan
dacht op, dat van deze bepaling niet zal
worden afgeweken.
VIERDE ZONDAG V. D. VASTEN.
N.B. Als niet anders wordt aangege
ven dagelijks Gloria, geen Credo. De Pre
fatie v. d. Vasten.
In de H. Mis v. d. dag nooit Gloria, noch
Credo. ALTIJD Prefatie van de Vasten en
kleur: Paars.
ZONDAG 7 Maart. Vierde Zondag v. d.
Vasten. Mis: Laetare. Geen Gloria. 2e ge
bed v. d. H. Thomas van Aquino, Belijder
en Kerkleeraar. Credo. Kleur: Paars.
Het is half-Vasten. De Verlossing is in
't zicht. Bij voorbaat verheugt zich de
Kerk daarover. (Introitus). Van deze
vreugdestemming is geheel de Liturgie van
den Zondag doortrokken. Wij zijn geen sla
ven meer van Satan, maar, dank zij de
kruisdood van Christus, vrije kinderen
Gods. (Epistel). God is onze Vader; op
Hem is onzè hoop. Hij voedt Zijn kinderen
met een allerzuiverste Spijze, een voedzaam
Brood, dat ons een onderpand is voor onze
toekomstige heerliikheid. (Evangelie).
Voortdurend genieten wij Zijn bescher
ming en wij mogen vast vertrouwen na dit
leven in te gaan in den hemel, waar ware
vrede aller overvloedig deel is en wij Zijn
H. Naam zullen loven. (Graduale; Trac-
tus, Communio). Ja, waarlijk, het is pas
send in heilige blijdschap den Heer te lo
ven, Zijn H. Naam te prijzen, want Hy is
goed. (Offertorium).
MAANDAG 8 Maart. Mis v. d. H. Joan
nes de Deo, Belijder: Os Justi. 2e gebed en
laatste Evangelie v. d. Maandag in de 4e
week v. d. Vasten. Kleur: Wit.
Of: De H. Mis v. d. Maandag in de 4e
week v. d. Vasten: Deus. 2e gebed v. d.
H. Joannes de Deo.
De heilige Joannes de Deo is een groot
trooster en vriend der zieken geweest. Zijn
medelijdende liefde voor de lijdende
menschheid maakte hem tot stichter der
Hospitaalbroeders van St. Jan.
DINSDAG 9 Maart. Mis v. d. H. Fran-
cisca Romana, Weduwe: Cognovi. 2e ge
bed en laatste Evangelie v. d. Dinsdag in
de 4e week v. d. Vasten. Kleur: Wit.
Of: De H. Mis v. d. Dinsdag in de 4e week
v. d. Vasten: Exaudi. 2e gebed v. d. H.
Francisca.
Tot de jaren van verstand gekomen ken
de de heilige Francisca geen vurige
wensch, dar^ in het klooster geheel en al
voor God te leven. God beschikte het ech
ter zóó, dat zij in het huwelijk trad en
moeder werd van twee kinderen. Als moe
der mag zij ten voorbeeld gesteld worden
aan onze katholieke moeders in het op
voeden der kinderen. Na den dood van haar
echtgenoot trad zij in de door haar ge
stichte Orde der Oblaten en stierf in 1440.
WOENSDAG 10 Maart. Mis v. d. heilige
40 Martelaren van Sebaste: Clamaverunt.
2e gebed en laatste Evangelie v. d. Woens
dag in de 4e week v. d. Vasten; 3e gebed
A Cunctis (om de voorbede der Heiligen).
Kleur: Rood.
Of: De II. Mis v. d. Woensdag in de 4e
week v. d. Vasten: Cum santificatus. 2e
gebed v. d. heilige 40 Martelaren; 3e A
Cunctis.
DONDERDAG 11 Maait. Mis v. d. Don
derdag in de 4e week v. d. Vasten: Laete-
tur. 2e gebed A Cunctis; 3de Omnipotens
(voor levenden en dooden). Kleur: Paars.
VRIJDAG 12 Maart. Mis v. d. H. Grego-
rius I, Paus, Belijder en Kerkleeraar. Sa-
cerdotes. 2e gebed en laatste Evangelie
v. d. Vrijdag in de 4de week v. d. Vas
ten. Credo. Kleur: Wit.
Of: De H. Mis v. d. Vrijdag in de 4e
week v. d. Vasten: Meditatio, 2e gebed
v. d. H. Gregorius.
Gregorius I, Paus van 590604, wordt
terecht genoemd „De Groote". Ondanks
zijn voortdurende ziekelijkheid strekte hij
zijn zorgen uit over de geheele Kerk en
heeft hij zeer veel gedaan voor de Kerk
in zeer moeilijke tijden. Groot zijn ook zijn
verdiensten voor de heilige Liturgie. Naar
hem wordt onze mooie kerkzang genoemd
„de Gregoriaansche".
ZATERDAG 13 Maart. Mis v. d. Zater
dag in de 4de week v. d. Vasten: Sitientes.
2e gebed A Cunctis; 3e Omnipotens; 4e
voor den Pau. sKleur: Paars.
IN DE KERKEN DER E.E. P.P.
FRANCISCANEN.
Alles als in bovenstaande kalender v. h.
Bisdom, behalve:
DINSDAG. Mis v. d. H. Catharina van
Bologna, Maagd: Vultum tuum. 2e gebed
v. d. H. Francisca Romana; 3e (en laat
ste Evangelie) v. d. Dinsdag.
Of: de H. Mis v. cL Dinsdag met 2e ge
bed v. d. H. Catharina; 3e v. d. H. Fran
cisca.
DONDERDAG. Mis v. d. Z.Z. Joannes
Baptista van Fabriano en Christophorus
van Milaan, Belijders: Confiteantur. Glo
ria. 2e gebed en laatste Evangelie v. d.
Donderdag; 3e gebed A Cunctis. Kleur:
Wit.
Of: De Mis v. d. Donderdag met 2e ge
bed v. d. Z.Z. Joannes en Christophorus;
3e A Cunctis.
ZATERDAG. Mis v. d. Z. Agnellus van
Pisa, Belijder: Os Justi. Gloria. 2e gebed
en laatste Evangelie v. d. Zaterdag; 3e
A Cunctis; 3e voor den Paus. Kleur: Wit.
Of: De H. Mis v. d. Zaterdag met 2e ge
bed v. d. Z. Agnellus; 3e A Cunctis; 4e
voor den Paus.
ALB. M. KOK,
Amsterdam. Pr.
Donderdagmorgen worden de kaarten in
genomen, waarvoor men, bij 4 stempels
een kaart ontvangt, welke recht geeft
op deelname aan het ontbijt, dal, na de
H. Mis met Algemeene H. Communie op
Donderdag 18 Maart, gehouden wordt in
de zaal van de St. Joseph-Gezellen-Ver-
eeniging, ingang Pieterskerkhof.
PROCESSIE NAAR HEILOO.
Op de laatstgehouden ontwikkelings
avond voor de Werkloozen, heeft de gees
telijk adviseur prof. A. Cleophas een uit
voerige uiteenzetting gegeven, waarom
zoovelen ieder jaar in processie optrekken
naar Heiloo, bekend als bedevaartplaats
van Maria Ter Nood. Deze rede werd met
volle aandacht gevolgd. Spr. sprak daarbij
het vertrouwen uit in zijn mannen, dat hij
op hun volle medewerking zou kunnen re
kenen. Vorige jaren werd steeds in groote
getale deelgenomen aan de processie naar
St. Jeroen, en waarom zouden dan zijn
menschen achterblijven, nu Comité Werk-
loozenzorg daarvoor in de plaats wilde
stellen de bedevaart naar Heiloo. Een klei
ne bijdrage slechts wordt wekelijks ge
vraagd. Zij, die daaraan deel wenschen te
nemen,'kunnen zich opgeven op het kan
toor of wel bij den concierge, waar men
bereids nader inlichtingen verstrekt.
Wij hopen, dat het vertrouwen, hetwelk
de adviseur in zijn mannen stelt, niet zal
worden beschaamd. Dat velen zullen op
trekken naar Maria Ter Nood, om Haar
voorspraak af te smeeken, om sterk te
staan tegen de gevaren, die ons van alle
kanten omringen, in de tijden, waarin de
nood zoo hoog gestegen is.
Daarom, werkloozen, gij, die maar
eenigszins kunt, getroost u dit kleine of
fer, want het zal den adviseur sterken in
zijn vertrouwen in u en voor u zelve gewis
honderdvoudige vruchten afwerpen.
PROPAGANDA-VERGADERING.
De afdeeling Leiden van den Ned. R.K.
Bond van arbeiders(sters) in de Slagers-
en aanverwante bedrijven houdt op Don
derdag 18 Maart in het gebouw van den
Ned. R.K. Volksbond des avonds te half
negen een groote propaganda-vergadering.
Het bestuur en de adviseur Pater Zeij
O.F.M. roept in de eerste plaats alle le
den op! Maar ook z ij, die zich niet ge
organiseerd hebben of zich georganiseerd
hebben in organisaties, welke met het Ka
tholiek principe niet in overeenstemming
zijn te brengen.
Daarom deze oproep 1 Daarom wordt den
leden verzocht allen, zonder onderscheid,
medewerking te verleenen, om deze propa
ganda-vergadering te doen slagen. Zij moe
ten zich tot taak stellen, elk voor zich, om
op die vergadering te verschijnen met min
stens één introducé.
Wie ex komt spreken? Niemand minder
dan de Bondsvoorzitter, de heer Scharf uit
Utrecht. Deze zal in een propagandistisch
betoog uiteenzetten: „Waarom Katholiek
georganiseerd!?"
Aan u, leden van „St. Joris", om deze
propaganda-vergadering te doen slagen!
„WIJ GAAN NAAR ROME".
Tot op heden gaven zich nog niet veel
deelnemers op om de reis in 1941 mede te
maken naar Rome, waarover de resp. vak
afdeelingen eenigen tijd geleden een cir
culaire hebben ontvangen. Talmt nu niet
langer en geeft u daarvoor zoo spoedig
mogelijk op. Men kan daarvoor terecht op
het kantoor. De deelnemers verzamelen
zich daarna in een vergadering, kiezen een
eigen bestuur en bespreken met elkander,
hoe zij de financiën denken te regelen.
DE BESTUURSRAAD.
De Bestuursraad, welke aanvankelijk
was vastgesteld op 10 Maart, is verzet, en
wordt nu gehouden Woensdag 17 Maart,
des avonds te 8 uur in het Bondsgebouw.
De agenda, welke zal worden afgewerkt,
vermeldt onder meer: Behandeling van den
Beschrijvingsbrief voor de a.s. Centrale
Raadsvergadering. Deze vergadering wordt
niet op 3 Mei doch 10 Mei te Den Haag
gehouden. We rekenen er op, dat alle af
deelingen op de Bestuursraadsvergadering,
te houden 17 Maart a.s., tegenwoordig
zullen zijn.
EEN LEDENVERGADERING
zal begin April worden gehouden.
Voor deze vergadering vragen we uw
bijzondere aandacht. De agenda zal o.m.
bevatten een bespreking van den beschrij
vingsbrief voor de Centrale Raadsvergade
ring, benevens verkiezing van afgevaardig
den naar den Centralen Raad, welke 10
Mei a.s. te Den Haag wordt gehouden.
Voor deze vergadering heeft Pater Ed.
v. d. Snoek O.F.M. zich welwillend bereid
verklaart een spreekbeurt te vervullen. Het
onderwerp, dat door den Eerw. spreker zal
worden behandeld, zal gaan over „Vrij
metselarij". Een zeer actueel onderwerp,
De datum, waarop deze vergadering zal
plaats vinden, zal zoo spoedig mogelijk
worden bekend gemaakt. Den leden wordt
een bezoek aan de vergadering ten sterk
ste aanbevolen.
IN DE VOLGENDE RUBRIEK
zullen wij overgaan tot het publiceeren van
het jaarverslag van de afdeeling Leiden van
den Ned. R.K. Volksbond. Het is niet on
aardig om dit overzicht over 1936 eens
aandachtig te lezen.
VAN DE REDACTIE.
De correspondentie, deze rubriek betref
fende, moet worden gezonden aan het re-
dactie-adres: Verlengde Bloemistenlaan 45.
De eerstvolgende rubriek verschijnt 27
Maart a.s. Bijdragen, daarvoor bestemd,
worden ingewacht tot uiterlijk 24 Maart a.s.