De Katholieke verkiezingsactie
ingeluid door pastoor Hooyman.
DONDERDAG 25 FEBRUARI 1937
DE LEIDSCHE COURANr
EERSTE BLAD - PAG. 2
HOE WORDT HET WEER
OM HET VRIESPUNT.
DE BILT SEINT:
Matige tot krachtige wind uit Oostelijke
richtingen, gedeeltelijk bewolkt, aanvan
kelijk weinig of geen neerslag, lichte vorst
tot temperatuur om het vriespunt.
Hoogste barometerst.: 772.9 te Janmayen.
Laagste barometerst.: 735.9 te Valentia.
De hooge drukking boven Groenland
hield haar centrum boven 780 m.m. en
breidde zich vrij sterk over IJsland en
Scandinavië uit, terwijl de depressie in het
Zuid-Westen opvulde, maar nu weer ver
sterking krijgt, die waarschijnlijk weer
naar Frankrijk zal trekken. In Scandinavië
werd de vorst weer zeer streng, in Duitsch-
land is matige vorst voorgekomen en de
Oostelijke winden zullen de koude ook naar
ons land doen doordringen. In Zuid- en
Oost-Duitschland valt nog sneeuw. In
Frankrijk viel zware regen en regent het
nog in het Oosten en aan het Kanaal, de
temperatuur is er gestegen. Op de Britsche
Eilanden waait het krachtig tot stormach
tig uit Zuidelijke richting, in Engeland en
Ierland valt regen. Op IJsland waait een
orkaan uit het Oosten met sneeuw. De
toenemende hooge drukking in het Oosten
zal, indien de barometers, zooals verwacht
wordt, in Frankrijk gaan dalen, toene
mende Oostelijke winden brengen met re
gen, in het Noorden wellicht matige vorst
des nachts en temperatuur om het vries
punt overdag.
LUCHTTEMPERATUUR.
3.5 gr. C.
LICHT OP VOOR FIETSERS e. a.
Van Donderdagnamiddag 6 uur tot
Vrijdagmorgen 6.27 uur.
HOOG WATER.
Te Katwijk aan Zee op Vrijdag 26 Febr.
voorin. 3.30 en nam. 3.54 uur.
UIT DE OMGEVING
ZOETERMEER.
Schietwedstrijd. De door de schiet-
vereeniging „Diana" alhier georganiseer
de schietwedstrijden, verdeeld over ver
schillende avonden mogen wel geslaagd
heeten. Een drukke opkomst, een gezellige
sfeer en een sportieven strijd kenmerkten
de wedstrijdavonden in het gymnastiekge-
bouw.
De uitslagen der verschillende wedstrij
den zijn als volgt:
Korpswedstrijd, maximum 250 punten.
Ie prijs: B. V. L. Berkel met 240 punten,
laagste serie 47 punten. 2e pr. B. V. L. Zoe-
termeer 240 punten, laagste serie 46 punten
3e pr. Schietvereeniging „Diana", Zoeter -
meer, met 238 punten. 4e pr. Burgerwacht,
Zoetermeer, met 237 punten. Hoogste
korpsschutters: de heeren J. van Doornen
en P. A. van der Meer, beide te Zoeter
meer: W. Havenaar te Berkel en J. Val
kenburg te Pijnacker, ieder 50 punten.
Vrije baan. Buks, maximum 36 punten.
Ie prijs: P. A. van der Meer; 2e pr. H. B.
Groenheijde Jr.
Vrije baan. K.S.O., maximum 30 punten.
Ie prijs: W. Havenaar, Berkel, 10 x 30 pun
ten. 2e pr. P. A. van der Meer, Zoetermeer,
9 x 30 punten; 3e pr. C. A. A. Koot. Ber
kel 8 x 30 punten; 4e pr. H. J. van Leci,
Berkel, 7 x 30 punten; 5e pr. G. J. van Eijk,
Berkel, 6 30 punten; 6e pr. J. Houdijk,
Berkel, 5 x 30 punten; 7e pr. W. de Gelder,
Berkel, 5 x 30 punten; 8e pr. P. de Bruin,
Zoetermeer, 5 x 30 punten; 9e pr. H. B.
Groenheijde Jr.. Z'meer 4 x 30 punten;
10e pr. P. van Daalen, Zoetermeer, 4 x 30
punter?.
Personeele baan, K. S. O., maximum 50
punten. Ie prijs: J. Houdijk. Berkel, 5050
punten: 2e pr. C. A. A. Koot, Berkel, 50
49 p.; 3e pr. Ph. van der Wees, Zoetermeer.
5018 p.: 4e pr. H. J. van Leci. Berkel, 50
48 p.; 5e pr. P. A. van der Meer, Zoeter
meer. 4949 p.; 6e pr. P. de Bruin, Zoeter
meer, 4948 p.; 7e pr. B. Uitenbroek, Berg-
schenhoek, 4948 p.; 8e pr. J. van Vuuren,
Zoetermeer, 4948 p.: 9e pr. H. Metselaar,
Bei'gschenhoek, 4946 p.; 10e pr. J. A.
Friggen, Zoetermeer 4946 p.; lie pr. G.
J. van Eijk, Berkel. 4946 p.; 12e pr. H.
B. Groenheijde Jr., Zoetermeer, 4945 p.;
13e pr. C. Wooning, Bleiswijk, 4945 p.;
14e pr. A. J. Koot, Pijnacker, 4945 p.
De datum van de prijsuitreiking zal na
der worden bekend gemaakt. De organi-
seerende vereeniging stelt zich voor dit
op feestelijke wijze te doen plaats hebben.
STOMPWIJK.
Gemeenteraad. Woensdag 3 Maart a.s.
des avond te 7.30 uur komt de Raad dezer
gemeente in openbare bergadering bijeen.
De agenda vermeldt o.m.: Voorstel tot
uitvoering van de volgende werken:
a. verbetering Dr. van Noortstraat (laat
ste gedeelte), b. verbetering Acherweg.
c. verbetering Oostvlietweg en d. demping
Smidssloot.
Voorstel tot wijziging van de verorde
ning op de heffing van keurloonen.
Voorstel tot vaststelling van het voor
schot ex. art. 103 der L.O.-Wet 1920 voor
1937. Voorstel tot wijziging van de bouw
verordening. Benoeming van leden voor de
commisie tot wering van schoolverzuim.
Voorstel tot vaststelling van een verorde
ning op het zwemmen en baden. Voorstel
tot onbewoonverklaring van woningen.
Voorstel tot vaststelling eener verordening
op de heffing van schoolgelden. Wijziging
der begrooting 1936.
RIJPWETERING
De fokkerij van pluimvee. Talrijke
leden van deze vereeniging, alsook vele
belangstellenden, hadden zich Dinsdag
avond na de veiling verzameld in het café
Zoetemelk, alhier, om te luisteren naar
een voordracht, te houden door den heer
van Asperen Vervenne uit Den Haag, die
zou spreken over de fokrichting bij de
pluimveeteelt en over de teeltregeling, die
in dezen crisistijd bestaat.
De voorzitter, de heer J. Verweij, heette
alle aanwezigen welkom en vooral den
spreker van dezen avond, aan wien hij
daarop het woord verleende.
Het punt, waarmede spreker zijn
leerzaam betoog inleidde, was voor ons
aanleiding om den inhoud hiervan eenigs-
zins uitvoerig weer te geven, aangezien
vele lezers van dit blad er misschien hun
voordeel mee kunnen doen.
Spreker begon met aan de hand van
cijfers aan te toonen, dat de kip viermaal
zoo productief is als de koe, wanneer men
n.l. het product vergelijkt met 't lichaams
gewicht van het dier en wanneer alle
omstandigheden voor de productie gun
stig zijn, Verder deelde spreker mede, dat
de Nederlandsche pluimveestapel op het
oogenblik uit plm. 15 millioen stuks be
staat, waarvan ruim 2/3, dus meer dan 10
millioen stuks, door boeren en particulie
ren worden gehouden, zoodat de gezamen
lijke pluimveebedrijven nog geen derde
deel van de heele stapel herbergen. Is het
dan niet duidelijk, dat ook zij, die niet als
pluimveehouder worden aangemerkt, de
noodige voorlichting moeten ontvangen,
om van hun pluimvee zooveel mogelijk
voordeel te kunnen trekken? Immers, daar
in Nederland de menschen die buiten het
eigenlijke pluim veebedrijf staan, ruim
tweederden van het aantal aangevoerde
eieren ter markt brengen, moeten dan ook
zij niet het een en ander weten van de
maatregelen, die de regeering ten opzichte
van het pluimveebedrijf heeft genomen en
die nog steeds van kracht zijn?
Allereerst behandelde spr. nu de vraag:
„Welk soort kippen.eigent zich het meest
voor de „nuthoendershouderij" en aan
welke eischen dienen ze te voldoen?" Op
het eerste gedeelte dezer vraag geeft de
jarenlange ervaring van experts en proef
nemers het antwoord, n.l. als nuthoen
komt op de eerste plaats de witte leghorn
vervolgens de Red. Island in aanmerking.
Alle andere hoenderrassen staan tot op
heden bij de genoemde in eierproductie ten
achter, hetgeen nog volstrekt niet betee-
kent, dat elke witte leghorn en elke Red
geschat is en elke kip van eeig ander ras
niet. Degene, die profijt wenscht te trek
ken van zijn hoenders, neme dus één van
de genoemde rassen, en controleere ze
nauwkeurig op eierproductie en ei-ge-
wicht. Elke hen, die minder dan 175 eieren
met een gemiddeld gewicht van 58 gram
produceert, dient te worden ogeruimd. De
valnesten-controle, zooalsdie op de fok-
kersbedrijven wordt uitgeoefend, werd
daarna door spr. uitvoerig besproken, en
ook de daarmee verkregen resultaten,
waaruit spr. de conclusie trok, dat thans
iedereen, die prijs stelt op een rendabele
toom hoenders, zich jonge dieren of broed-
eieren van dergelijke bedrijven afkomstig
kan aanschaffen. Als men zich door be
voegde instanties laat adviseeren, kan men
zelfs materiaal koopen, dat niet slechts op
eierproductie en ei-gewicht, doch ook op
het percentage en de kwaliteit der nako
melingschap is gecontroleerd, zoodat men
daarvan zelf kan doorfokken.
Vervolgens kwam spreker tot de door de
regeering genomen maatregelen t.o.v. de
pluimveeteelt; middelen die ten doel heb
ben de beperking, doch tegelijkertijd ook
de verbetering van de pluimveestapel in
Nederland. Onder deze maatregelen val
len slechts de pluimveebedrijven, dat zijn:
1. broedbedrijven, 2. de fokbedrijven, 3. de
de vermeerderingsbedrijven. De rijkscon
trole op de broedbedrijven beoogt vooral
de beperking, en op defok- en vermeer-
deringsbedrijven de verbetering van de
pluimveestapel. Als één der controlemid
delen op de fok- en vermeerderingsbedrij
ven besprak de heer v. Asperen Vervenne
de keuring van jonge en overjarige kippen
naar uiterlijke kenmerken, welke keuring
hij zóó uitvoerig en op zóó populaire wijze
uiteenzette, dat menigeen onder zijn ge
hoor voortaan in staat zal zijn, deze keu
ring zelve met eenig succes te verrichten.
Doch, zoo kwam spreker tot zijn laatste
en misschien belangrijkste punt, al heeft
men jonge kippen van goede afkomst, dan
is men er nog lang niet. Wil men met dit
goede materiaal succes hebben, dan moet
de huisvesting, de voeding en de verzor
ging in orde zijn. De huisvesting: het hok
moet zoodanig zijn, dat eike kip over 1/4
M2. oppervlakte en over een halve M3.
inhoud beschikt. Verder dient frissche
lucht overvloedig te kunnen toetreden, re
den waarom in den zomer het glas dient
te worden uitgenomen en in den winter,
zelfs bij de strengste vorst, ook des nachts
steeds een raam of deur dient open te
Communisme en Nationaal Socialisme
zijn verschrikkelijk
Wij eischen handhaving van
onze verkregen vrijheid
tegenover het Godloozendom!
De verkiezingsactie van de afd. Leiden
der R.-K. Staatspartij is gisteravond inge
luid met een propaganda-vergadering in
de Stadsgehoorzaal.
Ondanks ons nog drie maanden scheiden
van de verkiezingen viel er over het be
zoek niet te klagen, want omstreeks acht
honderd personen woonden deze eerste
bijeenkomst bij. Er heerschte een enthou
siaste stemming, waartoe het overtuigen
de woord van den redenaar niet weinig
bijdroeg.
Nadat het muziekgezelschap „Frans
Schweitzer" eenige nummertjes muziek ten
gehoore had gebracht, opende mr. E. Bol-
sius de bijeenkomst met den christelijken
groet, om na in het kort gewezen te heb
ben op de verschillende propaganda-avon-
den, welke zijn belegd, het woord te ge
ven aan den spreker, den zeereerw. heer
pastoor J. H. Hooyman uit Amersfoort.
REDE PASTOOR HOOYMAN.
Spr. begon met een stuk historie.
Het was in December 1.1. veertig jaar ge
leden, dat daar. stichting van den Bond van
Kiesvereenigingen in Nederland feitelijk de
R.-K. Staatspartij is gesticht.
Ons Roomsche volk kent zijn eigen his
torie niet anders zou het weten, dat we
veertig jaren geleden niet meetelden. Zoo
was het altijd geweest en de grootste der
protestantsche leiders. Groen v. Prinsterer
zeids nog in 1870, dat hij het katholieke
volk niet durfde beschouwen als een deel
der natie.
Nauwlettend werd er voor gezorgd, dat
wij geweerd werden uit alle publieke
ambten.
De taak der Kerk.
Wat de politiek betreft, de Kerk doet
daaraan niet. Zij heeft te zorgen voor het
heil der menschelijke ziel, maar die taak
vervullend, moet de Kerk noodwendig in
aanraking komen met de politiek. Wijl de
Kerk haar bestaan moet nebben, komt zij
met de politiek in contact, dus- moeten wij
haar een eigen, zelfstandig»- en onafhan
kelijk bestaan verzekeren.
Het mag de Kerk nie+ onvei-schillig zijn
hoe voor de menschen gezorgd wordt in hun
belangen van onderwijs, van stoffelijke
verzorging en dus heeft zij haar taak te dien
opzichte vervuld.
Op het woord en voorbeeld van een Mgr.
Broere en een Mgr. Schaepman heeft de
Katholieke Staatspartij veertig jaar strijd
gevoerd voor de persoonlijkheid en de rech
ten der Kerk. Nu zijn er die kippenvel krij
gen als zij zien welken invloed de Room-
schen hebben.
De St. Jacob in Den Haag heeft meer
verstomd gestaan van het purper der vier
bisschoppen dan van de gala-uniformen
van andere hoogwaardigheidsbekleders
bij het prinselijk huwelijk in Den Haag,
want deze heeft ze zoovele malen reeds ge
zien, doch het purper nog nooit.
Wij zijn een vrij volk, aldus spr., en wij
hebben onze menschen in den tempel der
wetenschap en in den lusthof der letteren;
in de politiek hebben wij niet alleen ma
trozen, maar ook stuurlui en zelfs kunnen
we een kapitein aanwijzen, op sociaal ge
bied doen we voor niemand onder. Wij zijn
door de politiek vrij geworden en deze
vrijheid is ons een noodzakelijkheid.
Op de vergadering van den Vrijheids
bond zijn wij genoemd een ramp en een ge
vaar voor de Ned. natie! Men moest zich
schamen.
Als wij er niet geweest waren.
Als wij er in 1918 niet geweest wa
ren, waar waren vandaag dan de libe
ralen? En waar zouden ze zijn van
daag, in dezen rumoerigen tijd? Tegen
den muur, de kogel!
Wij, geen vaderlandslievend volk?
Bij het huwelijk van Prinses Juliana
hebben we meegejubeld, eerlijk ge
meend!
staan. Als algemeen e regel geldt hier: te
warm schaadt altijd, te koud bestaat niet.
De voeding. Als productievoedsel geve
men de kippen droog ochtendvoer, dat in
zóó groote hoeveelheid in de voederbak
ken aanwezig dient te zijn, dat de dieren
er den geheeleri dag door naar believen
van kunnen gebruiken. Voor het lichaams-
onderhoud moet elke kip per dag 50 gram
graan worden verstrekt. Tenslotte dient
men te zorgen voor voldoende reinheid
der hokken.
Na deze leerzame 'verhandeling dankte
de voorzitter den spreker namens de aan
wezigen voor zijn alleszins begrijpelijk be
toog, welk dankwoord door de vergader
den met applaus werd onderstreept. Door
I verschillende de'r aanwezigenn werden
den spreker nog een aantal vragen ge
steld, die alle op bevredigendg wijze door
dezen werden beantwoord, waarna de
voorzitter de bijeenkomst sloot.
AGENDA
Wij, geen vaderlandslievend volk?
De Koningin zal ze nog zoeken, die
trouwer en hechter staan rond haar
troon!
Ondanks drie eeuwen vervolging is
onze trouw eerlijk en oprecht. (Ap
plaus).
Dan durft de oude Fock aan zijn volge
lingen de overwinning toewenschen! Waar
haalt hij den moed vandaan om zulks te
zeggen?
Als Mussert van Marchant zegt, dat hij
zijn pensioen als minister en Kamerlid
kwijt zal raken, als hij Mussert aan
de macht komt, dan gaat Fock's pensioen
als Gouverneur-Generaal er zeker aan!
Jaren her heeft Dr. Schaepman op den
Duitschen Katholiekendag te Keulen eens
gezegd, dat geen land ter wereld de vrij
heid had doorgevoerd als Nederland. Daar
na wees hij er op, dat wij in Nederland bis
schoppen bezitten, zonder inmenging van
den Paus benoemd, geestelijken zonder in
menging van buitenaf, seminaries zonder
inmenging van den Staat, eigen scholen
en zelfs Jezuieten uit Nederland, Frankrijk,
Italië en Duitschland.
Dat kunnen we nu nog zeggen en
meer dan toen. Want we hebben nu
ook nog geestelijke orden uit Portu
gal en Spanje er bij. (Applaus).
Dat hebben we bereikt na veertig jaar
van strijd.
Onze vrijheid en de Grondwet
Maar, laten we toch niet te hard roe
pen, want de Grondwet van 1848, die
onze vrijheid en rechten waarborgt, leert
nog wel anders.
Art. 167 van de Grondwet zegt: „leder
in Nederland is vrij in de belijdenis van
zijn godsdienstige overtuiging".
Maar zijn wij tot het uiterste vrij? Nog
altijd schrijft de Ned. wet voor, dat de
bedienaar van de kerk geen huwelijk mag
sluiten zonder zich overtuigd te hebben,
dat het huwelijk voor den burgerlijken
stand gesloten is. Dat ds. Weiter zulks ge
daan zou hebben bij het vorstelijk huwe
lijk, is spr. niet bekend. Derhalve zou hij
strafbaar zijn voor de wet.
Art. 168 zegt verder: „Alle kerkgenoot
schappen in het rijk genieten" van den
Staat dezelfde bescherming".
Daarop vraagt spr.: wat voor bescher
ming hebben wij gehad? Positief niets.
We hebben altijd in den druk gezeten.
Daarom hebben we ons teweer gesteld en
daardoor zijn we gegroeid.
Art. 169 verzekert verder aan de belij
ders van verschillende godsdiensten be
noembaarheid tot alle ambten.
In de practijk weten we wel beter. Daar
om hebben we nog nimmer een geschikt
man gehad voor Gouverneur-Generaal van
Ned.-Indië, nimmer nog een hooger amb
tenaar bij den Raad van State of in het
kabinet der Koningin. Daarom zijn bij de
meer dan 300 professoren aan onze univer
siteiten er slechts 17 katholiek. Een Brom
en v. Ginneken waren voor Amsterdam te
dom, voor Nijmegen wisten ze nog net ge
noeg! (Applaus).
Art. 180 tenslotte zegt, dat uitoefening
van den godsdienst geoorloofd is binnen
gebouwen en gesloten terreinen, daar
waar zulks in 1848 geoorloofd was.
Dat noemt spr. het domste artikel dei-
Grondwet, want al wat God loochent, al
wat ageert tegen God kan vrij op straat
komen en demonstreeren. Wanneer zij
daarbij gehinderd worden, genieten ze
nog bescherming van de politie. Voor de
vrienden van Sovjet Rusland of voor de
Dageraad houdt de politie de straat vrij,
maar als spr. een processie wil houden
binnen een besloten terrein, komt er ook
politie.... maar om te zien of er door een
gaatje van een heg iets te zien valt! Om
dan procesverbaal te kunnen opmaken.
Maar, aan die grappen kome een eind.
En waar ook een eind aan moet komen?
Wij hebben gelijkstelling gekregen van
het Lager onderwijs, nu nog het Middel
baar en het Hooger onderwijs!
Communisme en Nat. Socialisme
zijn verschrikkelijk
Er wordt aan het Ned. volk
communist óf socialist! Dus is het uit met
ons. Als dat waar zou zijn, is het ver
schrikkelijk.
Spr. schildert dan den heilstaat van het
communisme, waar de kinderen langs de
straten zwerven omdat de onverbreek
baarheid van het huwelijk met voeten
wordt getreden, waar men geen God er
kent, van Wien het gezag moet worden
afgeleid, waar de burger wordt getiranni
seerd, terwijl men hem wil verlossen uit
het proletariaat, dat de eenige verlossing
voor den communist schijnt te zijn; waai
de priesters worden vervolgd en ver
moord, de kerken in brand worden gesto
ken. Dat is allemaal reeds oud, maar wat
wel nieuw is, dat is de methode, dat men
een organisatie heeft van godloochenaars,
die reeds meer dan vijf millioen leden
telt, die middels pers en radio in alle ta
len hun verderf over de wereld uitstorten.
Stom verbaasd is spr.. dat menschen
van christelijken huize als onze regeerders
LEIDEN.
Donderdag-, R. K. Handelsreizigersvei-. St.
Christoffel. Spreker Kap. Dorbeck
over „Kerk en Staat"; „De Har
monie", 8.30 uur.
Vrijdag, Sursum Corda, uitvoering Les
Béatitudes, Stadsgehoorzaal, 8 uur
De avond-, nacht- en Zondagdienst dei-
apotheken wordt van M a a n d a g 22 tot
en met Zondag 28 Febr. a.s. waarge
nomen door de apotheken C. B. Duyster,
N. Rijn 18. telef. 523 en Mej. J. Doedens,
Wilhelminapark 8, Oegstgeest, tel. 274.
toch zijn, de godloozen maar laten wroe
ten in ons land. 't Zal wel komen „van
die breede basis, waarop Colijn zich heeft
gesteld" en waardoor hij het terrein niet
meer kan overzien.
Met Beëlzebub den duivel
uitdrijven.
Ook het Nat. Socialisme is verschrikke
lijk en moet verschrikkelijk zijn, want door
dit stelsel aan te hangen wil men met
Beëlzebub den duivel uitdrijven.
Spr. vraagt zich af, of God het groot
ste gedeelte der menschheid met blind
heid geslagen heeft.
In onze wereld heerschte de hoogmoed,
welke niet kon velen, dat nog zoovelen
loopen aan den leiband der Kerk. En met
Caïphas hebben ze gezegd: 't is beter,
dat er één sterve dan dat het geheele volk
verloren gaat. Dus: weg met de Kerk!
De menschheid heeft niets begrepen in
de school van God. Platgeslagen ligt de
wereld en men begrijpt het niet. Inplaats
van zich te richten naar God, geven de
menschen zich over aan een leider. Ze zit
ten midden in den ondergang, hebben niet
meer te eten of te drinken en volgen
maarmet heilgeroep.
Daarom zijn uitgegeeseld uit de ziel der
menschheid: godsdienst, politieke organisa
tie, pers, alles wat met zooveel strijd en
moeiten is opgebouwd.
Men zegt: zoo zal het in Nederland niet
zijn! Als spr. het gezicht van Mussert
ziet, zou hij zeggen, dat het Nat. Socialis
me Italiaansch zou zijn, want hij lijkt op
Mussolini, maar zijn leer is Duitsch, het is
import.
Ook bij het Ned. Nat. Soc. is de Staat
het doel en alles ïs daaraan onderworpen.
In dezen Staat moeten de Tien Geboden
worden afgeschaft, goed en kwaad worden
gemeten of het goed en kwaad is voor
den Staat en niet naar den den wil van
God.
Daarom roept spr. uit: onze oude Ca
techismus afschaffen! Nimmer, nooit!
(Applaus).
Ook in het Ned. Nat. Soc. zijn afgeschaft
de natuurlijke reenten van gezin en Kerk.
Wij echter hebben rechten van God als
mensch en huisgezin en de Kerk heeft
haar rechtenen laat Mussert zich ver
zekerd houden: wij geven ze niet af! Nim
mer, nooit! (Applaus).
De Staat moet de jeugd dus verder ver
zorgen. Blijf af van de jeugd, kom daar
niet aan! Nu niet en nooit!
Ook in het Ned. Nat. Soc. moet de
godsdienst worden vervolgd en afgeschaft.
Deze heeft slechts waarde in zoover hij
dienstig is aan den Staat.
Tot nu toe heeft Mussert het onnoozele
schaap gespeeld en we hebben hem rus
tig buiten laten staan. Maar nu laat hij
zijn wolfsklauwen zien. Eindeloos heeft
men ons nageschreeuwd: houzee!, ge
tracht met hem in zee te gaanom
dan overboord te worden gegooid.... Nu
begint hij te schelden. Nu gaat hij Neder
land bang maken met Rome, met het
spook van een Spaanschen burgeroorlog!
Over één ding verbaast spr. zich ten
sterkste. Wij hebben uit Duitschland la
ten importeeren het socialisme, uit Rus
land het communisme en nu laten we uit
Duitschland nog eens rustig importeeren
het nationaal-socialisme. Wij zijn niet al
leen, economische, doch ook geestelijke
vrijhandelaren!
Als de Ned. regeering niet zorgt,
dat Mussert opruimt den galg, welke
hij voor ons aan het bouwen is, dan
zullen wij als Roomschen eischen, dat
zulks geschiedt. (Applaus).
Na een korte pauze vervolgde pastoor
Hooymans zijn rede en wees erop, dat
Nederland moet blijven een christelijke
Staat. Maar, hebben we dan in de veertig
jaar, welke achter ons liggen, niet iets
vergeten?
't Is logisch consequent, aldus spr., dat
een Staat zijn eigen bestaan beschermt.
Daarom is het noodig, dat wij kerk en
godsdienst veilig stellen.
Dat heeft men hier niet gedaan. Men
laat rustig toe, dat de krachten, die staat
en godsdienst ondermijnen, rustig haar
gang gaan.
Wij zijn in Nederland een gevoel van
veiligheid kwijt, wij voelen onzen gods
dienst niet meer veilig. Wij hebben veer
tig jaar gewerkt, maar niet gezorgd om
onze positie te consolideeren.
Om verder onheil te voorkomen, wijst
spr. dan nog eens op het beginselprogram
der Staatspartij, waarin gevraagd wordt
om veiligstelling van staatsorde en van de
kerk. Wij willen hier in Nederland geen
Rusland, geen Spanje en ook geen Duitsch
land.
We zitten op de puinhopen van het ver
leden. Uit de duisternis zijn twee geesten
opgekomen, het communisme en het Nat.
Socialisme, maar die twee willen we niet.
Dus zullen we moeten opbouwen een nieu
wen tempel der menschheid, maar dan
spoedig, want een storipaanval van de hel
wordt heden gericht op de kerken, het