De Bidweek van Ontwerp program actie-1937 der R.K. Staatspartij DE VOORUITGANG VAN HET COMMUNISME IN FRANKRIJK IN 1936 Op weg naar algeheele ontreddering ZATERDAG 16 JANUARI 1937 DE LE'ÜSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAG. 5 De bidweek, die aanstaande is, vestigt weer onze bijzondere aandacht op twee wezenseigenschappen der Kerk: haar een- heid en haar algemeenheid. Christus heeft in het Rijk, door Hem ge- i sticht, volstrekte eenheid gewild. Van die eenheid zijn echter m den loop der eeuwen groote groepen losgescheurd, zoo wel in het Oosten als in het Westen. In het Oosten werden reeds de dwalingen I van het Nestorianisme en Monophysitisme (vijfde eeuw) oorzaak van verschillende i afscheidingen. De groote Oostersche scheu ring is echter die van Byzantium, in de 9e eeuw onder patriarch Photius begonnen en in de 11e eeuw onder patriarch Michaël Caerularius voltooid. Na de scheuring in het Oosten volgde in de 16e eeuw de afval van het Westen. Luther brak met de Kerk en in de Ger- maansche landen verrezen tal van Jjands- kerken.. Calvijn drukte zijn stempel op het Protestantisme van Frankrijk; In En- i geland werd de nieuwe heilsleer staats godsdienst evenals in de Noordelijke lan den. Het Protestantisme droeg de kiem der verdeeldheid in zich en viel in verschil lende sekten uiteen. In de volgende eeuwen stelden de aanhangers van Jansenius de partij boven de Kerk, openbaarden zich schismatieke strevingen, door het absolute vorstengezag gesteund, verspreidden zich rationalistische leeringen. Een andere wezenseigenschap van de Kerk is haar algemeenheid. Christus immers heeft, blijkens verschillende uit spraken der H. Schrift, Zijn Rijk niet wil len stichten voor enkele bevoorrechten, niet voor een bepaalde klasse van perso nen, ook niet voor een bepaalde natie, maar voor alle menschen, voor alle landen en rassen, zonder onderscheid. Deze inwen dige algemeenheid maakt de Kerk geschikt om te kunnen voorzien in de godsdien stige behoeften van alle volken in alle tij den. Krachtens het missiebevel, van haar Goddelijken Stichter ontvangen, moet de Kerk bovendien streven naar uitwendige algemeenheid en zich over heel de wereld verspreiden. Na negentien eeuwen Christendom is de toestand feitelijk aldus, dat meer dan duizend millioen menschen nog niet het geheim kennen van de verlossing door Christus: het Boeddhisme in de Oost-Azia tische landen telt 140 millioen aanhan gers; het Animisme of Fetichisme onder de primitieve volken 160 millioen; het Hin doeisme in de Indiën 200 millioen; het Confüsianisme in China 270 millioen; het Shintoisme in Japan 20 millioen; de Islam in de Turksche en Arabische gebieden 240 millioen; de Joden over heel de wereld 13 millioen. Van de christelijke godsdiensten telt het Katholicisme 363 millioen, het Pro testantisme 220 millioen en de afgescheiden Oostersche kerkgenootschappen 160 mil lioen leden. Hierbij dient men echter te beden ken, dat van alle godsdiensten alleen het Katholicisme een echte en hechte eenheid vormt; tegenover deze een heid staat weliswaar een geweldige massa aanhangers van andere christe lijke en niet-christelijke godsdiensten, maar zij vallen niet slechts uiteen in verschillende groepeeringen, doch bo vendien is elke afzonderlijke groepee ring in zich zelf hopeloos verdeeld. Wie zich inbeelden mocht, dat er hetzij bij de afgescheiden Oostelingen, hetzij bij de Anglicanen, hetzij bij de Protestanten groote groepen gereed staan om in de ware Kerk van Christus te worden opgenomen, zou terecht kunnen genoemd worden een utopist of idealist in den ongunstigen zin van het woord. Maar de beste ij veraars voor de Hereeniging zien de zaak anders. Zij, met hun werkelijkheidszin en kennis van zaken, beseffen, dat een scheidsmuur, door de eeuwen tusschen de belijdenissen gebouwd, niet in enkele ja ren gesloopt wordt; dat de politiek in het verleden van het hereenigingswerk een lijdensweg heeft gemaakt en, ondanks kortstondige en gedeeltelijke successen, een bittere ontgoocheling; dat ook het missiewerk onder de heidenen op velerlei moeilijkheden stuit, die den betrekkelijk- langzamen vooruitgang verklaren. Maar zij weten daarenboven, dat, volgens het woord der Schriftuur, bij God geen ding onmo gelijk is; dat het vrucht-dragen-in-volhar- ding een geheim is, hetwelk het christen dom ons leert; dat er een Goddelijke be lofte bestaat omtrent andere schapen, die naar de stem van den goeden Herder zul len luisteren en dat het zal worden: één kudde en één Herder. En in geloovig ver trouwen zien wij boven de verscheiden heid der religies en boven de scheuringen onder de christenheid het heerlijk visioen der godsdienstige eenheid als een belofte van hoogeren vrede. En bij hun streven naar het onmiddellijk bereikbare volgen zij de irenische metho de: om den bodem te bereiden, om een sfeer van wederzijdsch vertrouwen te scheppen, om de belemmeringen, die de hereeniging in den weg staan, te verklei nen en zooveel mogelijk weg te nemen. Of is het niet onze zending op het kruis punt van de wegen des geestes, om den zoekenden richting te geven en leiding; heeft Christus onze zending niet geteekend in gelijkenissen van het zout der aarde en het licht der wereld; zijn we geen schul denaren aan Griek en barbaar, aan wijzen en onwijzen, moeten we niet alles voor allen worden om allen zalig te maken? Dat vroeger bij sommige afgescheidenen ver wachtingen zijn gewekt, die niet vervuld konden worden, omdat hun niet steeds de volle waarheid was geschonken, is hierbij den voor-lichters voldoende bekend, om hen te vermanen tot oprechte klaarheid bij het uiteenzetten der hereenigingsge- dachte en tot theologische nauwkeurigheid van uitdrukking. Maar rond de uiteraard betrekkelijk kleine kern van studeerenden, die te gele gener tijd hun resultaten verspreiden in woord en geschrift, kunnen en moeten veel breedere kringen worden bezield met een geest van offervaardige liefde en ver- trouwvol gebed voor de hereenigings- idee. Evenzeer als er gebeden moet wor den om den zegen op het missiewerk on der de heidenen, zoo vraagt ook het apos tolaat jegens onze afgescheiden broeders en zusters in Christus vóór alles den be- vruchtenden invloed van Gods wonder bare genade, door. menschelijk smeeken verkregen. En dit bidden wordt ons allen wederom dringend aanbevolen en bijzon der gemakkelijk gemaakt door de a.s. In ternationale Bidweek ter vereeniging van alle afgescheiden christenen en niet-chris- tenen in de Katholieke Kerk. Reeds in 1909 keurde Paus Pius X dezen hemelbestor- menden gebedskruistocht goed, waartoe 's jaars tevoren een Anglikaansch geeste lijke, Paul James Wattson (Francis), het initiatief had genomen, en die sindsdien jaarlijks, van het feest van Sint Petrus' Stoel te Rome (18 Jan.) tot en met het feest van Sint Paulus' bekeering (25 Jan.), katholieken en niet- katholieken in een zelfde broederlijke smeeking vereenigt, „dat allen één mogen zijn". Door de opeen volgende Pausen aanbevolen en met afla ten verrijkt, door honderden bisschoppen begunstigd, in alle landen krachtig gepro pageerd, zal dit algemeene gebedsoctaaf stroomen van genaden doen vloeien uit het Goddelijk Hart van den Stichter der Kerk, die moet reageeren op de stem van de menschheid in nood, waar deze zoo dringend en eenparig de bede herhaalt, door Hem zelf tijdens Zijn sterfelijk leven tot Zijn hemelschen Vader gericht: „Opdat allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn, ten einde de wereld geloove, dat Gij Mij ge zonden hebt", waaraan volgens het ver langen der Kerk worden toegevoegd: „Ik zeg u: Gij zijt Petrus. En op deze steen rots zal Ik Mijne Kerk bouwen", alsmede het eerste der drie gebeden vóór de Com munie in de H. Mis. Maar bij dit officieele gebed, dat tegen woordig in de meeste kerken van Neder land gezamenlijk wordt verricht for mulieren zijn tegen geringen prijs ver krijgbaar bij het Bureau van het Aposto laat des Gebed, van Oldenbarneveldtstraat 21, Nijmegen stellen degenen zich niet tevreden, die echt voelen voor dit waar achtig Christusbelang. Hun hart gaat open bij de schrijnende tragiek van die millioe- nen en millioenen, van wie velen angstig worstelen op den weg naar het vurig-ver- beide Licht; van wie de meesten, buiten hun schuld, op hun zielsimpulsen zwerven en vaak sublieme kreten uitstooten naar de eeuwigheid; voor wie allen het kostbare bloed van den Eenigen Verlosser gevloeid heeft. Zij willen graag iets bijdragen om hen te doen optrekken van het Óósten en het Westen, van het Noorden en het Zui den naar de glanzenden Stad op den Berg; om hen deelachtig te maken aan den ge- regelden toevoer van levenssappen uit den waren Wijnstok; om hen te kunnen be groeten als ledematen van de ziel en het lichaam der Kerk. En daarom offeren zij en hier hebben wij niet slechts priesters en religieuzen, maar ook leeken en vooral kinderen op het oog gedurende de ko mende dagen dikwijls de H. Mis en de H. Communie op voor de aangegeven inten ties en paren aan hun verstervingen schiet gebeden als deze: ,,H. Maria, Moeder van altijddurende Bijstand, maak, dat allen één zijn"; „H. Jozef, Patroon der Kerk, be scherm ons en ons Apostolaat". Moge de H. Geest het verstand van alle Christus-zoekers bestralen met Zijn licht en hun wegen van goeden wil doen uitloo- pen op den éénen Weg, die als de Waar heid het Leven der Moederkerk is; moge Hij in de harten van hen, die de onverdien de gave des geloofs tot dankbaarheid ver plicht, een liefdevuur ontsteken voor het apostolaat der hereeniging en het missie werk, opdat zienderoogen toeneme het ge tal van degenen, die daadwerkelijk toonen iets te begrijpen van en innig mee te le ven met Christus' smachtende bede: „Ut omnes unum sint: dat allen één mo gen z ij n!" Nijmegen. ALPHONS MULDERS, pr. Zondag 24 Jan, de Zondag, welke valt onder de Intern. Bidweek, zal er na de H.H. Missen door de Zelatricen van het Apostolaat der Hereeniging een speldje worden aangeboden. Geeft dan s.v.p. een klein geldelijk offertje, om het werk der missionarissen van het Apostolaat der Hereeniging te steunen. Wij danken .U. 1. Aan haar geschiedenis en traditie ge trouw, blijft de R.K. Staatspartij haar eigen roeping in het Nederlandsche staatsleven volgen, door als waren volkspartij zich aan de belangen van het geheele volk te wij den. Daarvoor is zij krachtens haar aard en veelzijdige samenstelling ten volle be rekend. 2. Zij wordt daarbij geleid door begin selen, die niet zonder ernstige schade voor het algemeen welzijn kunnen verwaarloosd worden en die in hun toepassing land en volk ten zegen zijn. Uit die beginselen volgt rechtstreeks, dat zij een positief-christelijken grondslag voor Staat en maatschappij onmisbaar acht. dat zij dien grondslag wil beschermen en wetgeving en bestuur van een positief- christelijken geest doortrokken wil zien. 3. De fundamenten van het Nederland sche staatsbestel wenscht zij te handhaven en te versterken. Iedere vorm van staatsalmacht voert tot ondraaglijke tyrannie. Ons erfelijk nationaal Koningschap is een groot goed en een zegen voor ons volk. De vrijheden van het volk dienen, met inachtneming van de eischen eener gezon de staatsgemeenschap, te worden be schermd. In overeenstemming met zijn karakter, geschiedenis en beschaving, moet aan het Nederlandsche volk zijn staatkundige me dezeggenschap door middel van een in vrij heid gekozen volksvertegenwoordiging blij ven verzekerd. Slechts in een onafhankelijk Nederland is het behoud dezer h'ooge goederen gewaar borgd. Daarom moet, binnen de grenzen van hetgeen Staat en volk kunnen dra gen, een weermacht worden onderhouden, die erop berekend is den vasten wil tot uitdrukking te brengen, dat Nederland, al lereerst met eigen offers, de onafhankelijk heid en integriteit van het Koninkrijk zal doen eerbiedigen. 4. Vier groote vraagstukken zijn in dit tijdsgewricht van overheerschende betee- kenis. Beveiliging van de positief- christelijke grondslagen onzer samenleving. Herstel van de juiste orde, in bewuste afhankelijkheid van God, zoowel in het staatkundige als in het maatschappelijke leven, is het eerst noodige. In het bijzonder voor het maatschappe lijke leven vraagt dit: opbouw van een orde, op economisch, sociaal en cultureel gebied, doortrokken van sociale rechtvaar digheid en sociale liefde, welke haar juiste beteekenis en hechten grondslag vinden in de christelijke levensbeschouwing. Verdediging van het gezin. Het geheele staatsbeleid moet doortrok ken zijn van een werkdadige zorg voor een gezonde ontplooiing van het gezinsle ven, als grondslag voor het behoud van een gezond volk. Arbeid voor ons volk. Ons volk arbeid geven, de werkloosheid terugdringen is christelijke zoowel als na tionale plicht. Dit is tevens, meer dan ooit. een onmisbare beveiliging van de christe lijke grondslagen van ons volksbestaan. Ordening in het bedrijfsleven. De opbouw van een economisch-sociale orde moet doelbewust worden ter hand genomen, mede om overwoekering van het maatschappelijke leven door rechtstreek- sche staatsbemoeiing te keeren. Hij moet oerusten op samenwerking van de bedrijfs- genooten en voeren tot zelfdoen, onder mezicht van de overheid, die moet waken voor harmonie tusschen bedrijfsbelang en algemeen welzijn. n. Door deze gedachten geleid, stelt de R.K. Staatspartij voor de komende periode de volgende punten op den voorgrond: 1. Krachtige toepassing, waar noodig aan vulling, van de bestaande maatregelen, die aantasting van godsdienstige en zedelijke waarden in ons volksleven en ondermijning van het bestaan van den Staat zelf, voor komen en onderdrukken. Nadere regeling van het vereenigings- recht der ingezetenen met name van het recht tot vereeniging met staatkundig doel. 2. De werkdadige zorg voor het gezin, in het bijzonder het groote gezin, moet het staatsbeleid op onderscheiden terreinen beheerschen en bezielen, zoo: bij maatregelen op het terrein van opvoeding en onderwijs; in burgerlijk- en strafrecht: ter voorkoming van alles wat den zedelij ken grondslag van het gezin kan ondermij nen; in de sociale politiek, in het bijzonder met het oog op de inkomensvor ming (kindertoeslagen) en de volkshuis vesting; bij maatregelen van werkverruiming, werkverschaffing en steun aan werkloo- zen; of fiscaal gebied: rechtvaardige verdeeling van de lasten. 3. Bevordering van de volkswelvaart en krachtige bestrijding van de werkloosheid onder jeugdigen en volwassenen, door maatregelen tot behoud, verrui ming en betere verdeeling van den arbeid: aanpassing van bouw en werkzaamheid der Nederlandsche volkshuishouding aan ae gewijzigde internationale verhoudingen eenerzijds en aan de eischen van den bin- nenlandschen toestand anderzijds; verlaging van de lasten, die rechtstreeks of middellijk op het nationale bedrijfsleven drukken en daardoor de werkgelegenheid nadeelig beinvloeden; bevordering van buitenlandschen afzet, verdediging en stimuleering van de bin- nenlandsche markt, krachtige uitvoering van openbare werken; bevordering van verkorting van den ar beidsduur; breideling van over-mechanisatie; beperking van den arbeid door vrouwen; uitbreiding van de verplichting tot het volgen van onderwijs. Bescherming van de ontwikkelingsmoge lijkheid van het levensvatbare kleinbe drijf. 4. Wettelijke regeling van de werkloos- (VAN ONZEN PARIJSCHEN CORRESPONDENT) Frankrijk in de macht van het Volksfront het Volksfront in de macht van Moskou. Wat men in het begin van 1936 vreesde, is in de loop van het jaar werkelijkheid geworden. Met de komst van een Volksfrontregeering, heeft het Communisme in Frankrijk een nieuw machtsmiddel in handen ge kregen. En het Communisme heeft er handig gebruik van gemaakt! Wanneer het Bolsjewisme in het nieuwe jaar evenveel vorderingen maakt als in het laatste jaar, dan is Frankrijk voor het Katholicisme verloren. „Leest en maakt propaganda voor „L'Hu- manité", het centraal orgaan van de com munistische partij. Hét nieuwsblad voor het Fransche volk!" Aldus begint het Jaarboek voor 1937, een uitgave van het communistische blad ..L'Humatié", waarin de belangrijkste ge gevens over de ontwikkeling van het Com munisme in Frankrijk zijn opgenomen, die eveneens een duidelijk overzicht geven van de enorme communistische propaganda, die over het hoofd van de „oudste dochter der Kerk" is uitgestort. Uit deze gegevens blijkt, dat het Com munisme zich over geheel Frankrijk heeft verspreid, en dat zoowel de dorpen als de grootere steden de weg naar Moskou zijn opgegaan. De communistische partij telt in Frankrijk 36 districts-secretariaten, van waaruit de communistische propaganda wordt geleid. De „Confédération Générale du Travail" is een officieele communisti sche instelling en het Jaarboek var de Hu- manité somt de vakvereenigingen op, die bij haar als onderaf deelingen zijn aangeslo ten. Het ledenaantal van deze C.G.T. is in 1936 enorm gestegen, en haar invloed is in bijna alle bedrijven zoo groot geworden, dat de president van de C.G.T. Leon Jou- haux, als de machtigste man van Frankrijk wordt beschouwd. In Maart 1936 telden de vakvereeniging 1 millioen leden. In Juni was dit aantal tot 1.200.000 en op 1 Septem ber zelfs tot 5 millioen gestegen. De me nigvuldige stakingen hebben tot deze enorme stijging van het ledenaantal niet weinig bijgedragen, en de pers van het Volksfront heeft de arbeiders voortdurend aangespoord, om zich machtig te maken in de C.G.T. De Communistische pers. Het dagblad „L'Humanité" staat aan de spits van de communistische propaganda, die met geld uit Moskou gesteund wordt. Fier wijst- het Jaarboek op de successen van het Volksfront, vooral inzake het Fransch-Russische pact van wederzïjdsehe hulp, en op het groote lezersaantal van „L'Humanité". In 1933 verscheen dit blad in een oplage van 160.000 exemplaren; in 1934 steeg dit aantal tot 200.0Ö0, in 1935 tot 240.000 en in de eerste zes maanden van 1936 tot 380.000. Ook de tweede helft van 1936 is een succes geworden voor de steeds stijgende oplage van „L'Humanité", maar de juiste gegevens waren by het ter perse gaan van het Jaarboek nog niet verstrekt. Bij sommige gebeurtenissen moest de Humanité het lijfblad van de communisti sche partij, honderdduizenden exemplaren meer drukken, om aan alle aanvragen te kunnen voldoen. Zoo verscheen het blad op 14 Juli 1936, de dag waarop de bestorming van de Bastille in 1789 herdacht wordt, in een oplage van 541.000 exemplaren, en bij de stakingen op 6 Juni 1936 bedroeg de op lage zelfs 755.000 exemplaren. De commu nistische pers beïnvloedt het geheele land, want „L'Humanité" is niet haar eenigste Qrgaan. De communisten hebben in Frank rijk 39 dagbladen en 23 periodieken tot him beschikking. Duidelijk komt de macht van de communistische pers tot uiting bij de verkiezingen, die tusschen de jaren 1932 en 1936 gehouden zijn. In 1932 behaalden de Communisten 784.036 stemmen, in 1936 ech ter reeds 1.495.503 stemmen, zoodat zij 72 zetels verkregen. In de vier laatste jaren is het aantal Communisten te Parijs bijna verdubbeld (92.254—162.201). De belangrijkste gebeurtenissen van 1936. Het Jaarboek geeft vervolgens een over zicht van de belangrijkste gebeurtenissen van het afgeloopen jaar. In Januari werd Romarn Rolland feestelijk te Mo'skou ontvangen. In het Parijsche Sportpaleis werd door de communistische partij een groote vergadering gehouden, waarop Tro- rez, Cachin en Gitton een redevoering hiel den. Op 22 Januari viel het ministerie La- val „onder den druk en door den tegen stand van het Fransche volk". De Commu- nister vierden de 13e verjaardag van den dood van Lenin. In Februari behaal den de Spaansche Volksfronters een be slissende overwinning bij de verkiezingen. In Maart hielden de vakvereenigingen een groote meeting te Toulouse. In dezelf de maand „bedreven de Fascisten een ver schrikkelijke misdaad tegen Europa". Duitse hl and schond het verdrag van Lo carno en de Duitsche troepen trokken het Rijnland binnen. Een foto met marcheeren- de troepen Staat hier afgebeeld met- het on derschrift „Le Fascisme e'est guerre" (Fas cisme beteekent Oorlog). In April hiel den de Fransche communisten een meeting te Verdun, om „hun vredeswil te betuigen". M e i bracht de overwinning van het Fran sche Volksfront met de regeering Blum. In Juli braken overal stakingen uit, de gebouwen werden bezet en in de meeste bedrijven stond het werk stil. Op 13 Juli, de herdenkingsdag van de bestorming der Bastille, werden in het geheele land 'groote feesten gevierd. In Augustus vroeg Spanje de aandacht. De Spaansche roode soldaten en de „heldhaftige militietroepen" worden door Frankrijk gesteund. Verschil lende malen wordt La Passionaria afge beeld, die ook te Parijs verschillende re devoeringen hield. In September werd te Brussel het „Internationale Vredescon gres" gehouden, waarop „vrienden van den vrede" uit alle landen der wereld waren samengekomen. In de laatste maanden van het jaar heeft het idee van een Volks front in vele landen veld gewonnen. Zie-' daar het jaaroverzicht, van communistisch standpunt bezien. En al deze ideeën worden weer door het land verspreid door de communistische pers. Een sombere toekomst wacht Frank rijk. Want nog steeds groeit de propaganda en de geldmiddelen schijnen onuitputtelijk te zijn. En wat zal het gevolg zijn, wanneer straks groote troepen onverzoenlijke Bolsje wisten, die zich nu nog in Catalonië staande houden, een veiliger schuilplaats gaan zoe ken aan deze zijde van de Pyreneeën? Zullen zij de heerschende verwarring niet grooter maken, en zullen zij zich voor hun nederlaag in Spanje niet juist in Frankrijk gaan wraken op de Kerk, die bijna machteloos staat tegenover de drang van de bolsjewistische propaganda? heidsverzekering en van de steunverlee- ning. De steunverleening moet worden gere geld als een voorziening in de nooden ten gevolge van gebrekkige functionneering der volkshuishouding, niet als armenzorg. Bij eiken vorm van steun moet nauwge zet rekening worden gehouden met de levensbelangen van de groote gezinnen, ook van die met oudere kinderen. 5. Ordening in het bedrijfsleven door: verderen uitbouw van de organisatie samenwerking in bedrijf en onderneming, allereerst door voortvarende uitvoering van de bestaande wetten op bedrijfsorganisato risch gebied; aanvulling en wijziging van die wet ten, ten einde leiding te geven aan de ont wikkeling op economisch en sociaal gebied, in overeenstemming met de eischen eener goed geordende volkshuishouding; instelling van één centraal orgaan, in bevoegdheid, samenstelling en werkwijze geschikt voor de voorbereiding van de al gemeene wettelijke maatregelen op econo misch en sociaal gebied. 6 Nauwe samenwerking tusschen Neder land en de deelen van het Koninkrijk bui ten Europa, in den geest van welbewuste Rijkseenheid, zoowel in de onderlinge ver houding der deelen als in de verhouding van het Rijksgeheel tegenover andere lan den. 7. Regeling van organische samenwerking uisschen het Rijk eenerzijds en de Gemeen ten anderzijds bij de behartiging van ge meenschappelijke belangen. 8. Herstel en behoud van het financieele evenwicht, volgens een doelmatig plan, dat zich ook over een langer tijdvak dan een begrootingsjaar kan uitstrekken, blijven dringend geboden. Daarbij zal ook in het oog moeten wor den gehouden de sterke samenhang tus schen de huishouding van den Staat eener zijds en die van de lagere openbare licha men anderzijds. De taak van den Staat om te waken voor het financieele evenwicht, ook in de huis houding der lagere organen, sluit tevens de verplichting in om te voorkomen, dat de lasten onevenredig worden afgewenteld en dat een heilzame zelfstandigheid, ook op financieel gebied, wordt beknot.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 5