DE STRIJD OM HET KRUIS IN DUITSCHLAND 28ste Jaargang MAANDAG 7 DECEMBER 1936 No. 8592 S)e Ceki^elveSoii/Ya/nt DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN DF ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent pel week 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: f 0.50 Dit nummer bestaat uit vier bladen. V Kerk en Nationaal-Socialisme „Het Nederlandsch Episcopaat (is) noch objectief noch eerlijk ingelicht over de N.S.B., waardoor Het ten onrechte tot Zijn voor oprechte katholieken zoo grievende houding t.o.v. Mussert's beweging besloten heeft". Deze zin, ontleend aan het zich noemen de Nationale Dagblad, typeert de geestes gesteldheid, die door het Nationaal-Socia lisme wordt gekweekt.... Een geestesgesteldheid van dwazen hoog moed onder velerlei opzicht. De katho lieken, die zich niet onderwerpen aan de wettige Leiders in de Kerk, dèt zijn de... oprechte katholieken. Die weinigen zijn oprecht; de rest is tweederangs! Het Nederlandsch Episcopaat is noch ob jectief noch eerlijk ingelicht over de N.S. B.!Met dédain wordt de meening en het optreden van tegenstanders toegeschreven aan onwetendheid, onkunde! Op dergelijk geschrijf, dat niet den naam van redeneeren verdient, maar een uiting is van blinden hoogmoed, kan rnen niet in een redeneering reageeren. Men kan er niet tegen praten, Wat men kan doen, is, er het helderste licht van de feiten overheen werpen. Van de feiten. Het Duitsch Episcopaat is toch zeker wèl objectief en eerlijk in gelicht, want het kan alle inlichtingen, die het ontvangt, toetsen aan de werkelijk heid, waarin dat Episcopaat zichzelf da gelijks bevindt.... En hoe talrijk zijn de aldoor klagende klachten en de ernstige, bittere grieven van gehéél het Duitsch Episcopaat tegen het Nationaal-Socialisme in de practijk. Als het licht van deze bekende feiten wordt geworpen over de hautaine, zeer ergerlijke bewering der N.S.B., welke wij hierboven afdrukken, dan kan men alleen niet begrijpen, hoe er nog menschen zijn, zóó naïef, dat zulk een bewering hun her sens kan pakken. MORGEN GROOTE AANVAL OP MADRID? MADRID, 7 Dec. (A.N.P.) De Madrileen- sche pers bericht, dat morgen de opstan delingen een groote aanval op Madrid zul len ondernemen. De „Heraldo de Madrid" heeft van mysterieuze persoonlijkheden in lichtingen ontvangen ten aanzien van den militairen toestand bij de opstandelingen. Zij zouden hun troepen concentreer en bij Navalcarnero en Illescas. Zij zouden aan zienlijke versterking van Duitsche troepen hebben ontvangen en deze troepen zouden worden gecommandeerd door verscheidene nationaal-socialistische leiders. Binnenkort zou tot den aanval worden overgegaan om een beslissenden slag toe te brengen. Het blad schrijft, verder, dat de fascistl- sche landen, welke de opstandelingen steu nen, generaal Franco opdracht hebben ge geven den toestand in 48 uur op te helderen. MADRID, 7 Dec. (A.N.P.) De artillerie van de regeering bombardeert vrijwel zon der ophouden de stellingen der nationalis ten voor Madrid en het terrein hierachter. De luchtmacht draagt eveneens hiertoe bij. De staf der regeeringstroepen heeft troe penbewegingen der nationalisten ontdekt bij Carabanchel, Brimete en Villa Viciosa de Oson. De concentraties werden door verdra gend geschut en vliegtuigen gebombar deerd. De laatste twee, drie dagen heeft de in fanterie der nationalisten versterking van menschen en materiaal ontvangen. Aan de zijde der regeering worden steeds jeugdige miliciens opgeleid; zij houden oefeningen in het terrein en zoodra zij vol doende onderricht zijn, zullen zij worden ingezet in de verdediging der hoofdstad. AUTO IN DE SAÓNE GEREDEN. Zes dooden. LYON, 7 Dec. (A. N. P.). In het cen trum van de stad is een auto in de Saóne gereden. De chauffeur zag een kademuur voor een brug aan. De zes inzittenden zijn om het leven gekomen. De ongesteldheid van den Paus Toestand wordt geenszins ernstig geacht BERICHT VAN DE OSSERVATORE. De „Osservatore Romano" van gisteren bevat het bericht dat de H. Vader, be kend om zijn ongelimiteerde werkkracht, de laatste dagen eenige teekenen van zwak te vertoont. De behandelende geneesheer heeft Z. H. aangeraden zijn kamer te hou den. Ondanks den hoogen leeftijd van Z. H. wordt de toestand echter geenszins ern stig geacht. De lijfarts van den Paus is prof. Milani. Zaterdagavond laat werd vernomen, dat de Paus lichte koorts heeft en aan jicht en asthma-aanvallen lijdt. Zijn toestand geeft eenige reden tot bezorgdheid in verband met de zwakte van het hart. De Paus heeft daarop een rustigen nacht doorgebracht. Zijn dokter verblijft voort durend in zijn kamer. Te acht uur Zondag morgen heeft prof. Aminta Milani den zie ke onderzocht. De Paus gaf toen den wensch te kennen op te staan om de H. Mis bij te wonen, maar Milani verzette zich daartegen. De Zuster van Paus Pius XI heeft hem Zondagmorgen een bezoek gebracht. Er deed zich gisteren een lichte verbete ring voor, welke zich echter niet gehand haafd heeft. Om 10 uur ontving de Paus Kardinaal staats-secretaris Pacelli, met wien hij een aantal loopende aangelegenheden behan delde. Bijna een uur Icing bleef de Kardi naal-staatssecretaris bij den patiënt. Ook ontving de Paus bezoek van zijn neef graaf Ratti, benevens van professor Gemelli, rector der katholieke universiteit te Milaan, welke laatste er eveneens krach tig bij hem op aandrong, zich toch vooral rust te gunnen. Niettemin heeft Pius XI, naar in Vati- caansche kringen verluidt, den geheelen middag met beslistheid verklaard, tezamen met zijn kardinalen en prelaten, de eerste adventspreek te zullen bijwonen, die van daag in de troonzaal van het Vaticaan ge houden wordt. Men gelooft echter, dat de geneesheeren er in zullen slagen hem te be wegen het bed te blijven houden. Ook heeft de Paus den wensch te kennen ge geven, naar zijn _>articuliere bibliotheek te worden overgebracht, doch waarschijnlijk zal men hem dit eveneens ontraden. Wat het feit betreft, dat de Paus aan een zwelling der beenen lijdt, herinnert men er in de kringen van het Vaticaan aan, dat ook Paus Pius IX verscheiden weken aan zulk een zwelling geleden heeft; ook hem moest men toen van het eene vertrek naar het andere dragen, doch de Paus herstelde en bleef nog vele jaren in leven. Nu bekend is, dat de Paus ernstig ziek is, stroomen de telegrammen het Vaticaan binnen, terwijl van alle kanten onophoude lijk inlichtingen worden ingewonnen om trent het ziekteverloop. TOESTAND HEDENMORGEN BEVREDIGEND. VATIKAANSTAD, 7 Dec. (A.N.P.) De Paus heeft een rustigen nacht gehad en hedenochtend 8 uur vond prof. Aminta zijn gezondheidstoestand bevredigend. Kruisbeelden moesten uit de scholen verwijderd worden De Regeering zwicht voor het verzet der Katholieken Nadat Kardinaal Faulhaber en Kardinaal Schulte met Hitier ge confereerd hadden over de tal- looze schendingen van het Con cordaat, wordt een wet afgekon digd over het verplichte lidmaat schap der Hi tier jeugd, waardoor de plechtig gesloten overeenkomst met den H. Stoel wettelijk wordt verkracht. Meer en meer treedt thans aan den dag de openlijke strijd tegen Christendom en Kerk in het Der de Rijk. Wij laten hieronder enkele of-' ficieele mededeelingen volgen, die ons van zeer betrouwbare zijde ter hand werden gesteld. Uit deze officieele verklaring omtrent de verwijdering van de Kruisbeelden uit de school blijkt' duidelijk, dat de kerkstrijd in Duitschland in een beslissend sta dium is getreden. In de eerste week van November kondig de de Minister van Binnenlandsche Zaken en de Minister van Eeredienst en Onder wijs in Oldenburg een verordening af: „Dat in de toekomst in gebouwen van den Staat, van de Gemeente en Gemeen telijke Instellingen geen Kerkelijke of an dere Godsdienstige kenteekenen mochten worden aangebracht". De confessioneele kenteekenen die reeds aanwezig waren, moesten onmiddellijk verwijderd worden. Deze hatelijke verordening van den on langs uit de Kerk getreden Rijksstadhou der Rover werd gemotiveerd met de be wering, dat openbare gebouwen aan het heele Duitsche volk toebehoorden zonder acht te slaan op de godsdienstige geloofs overtuiging der afzonderlijke volksgenoo- ten". Derhalve is het in de toekomst niet meer geoorloofd dat openbare schoolgebouwen worden ingewijd of ingezegend. Deze Ministerieele beschikking heeft bij de diepgeloovige bewoners van het land Oldenburg een geweldige storm van ver ontwaardiging en heftig protest uitgelokt. De Bisschop van Münster, Graaf von Ga len, tot wiens rechtsgebied Oldenburg be hoort, stelde aan zijn Bisschoppelijken Of- ficiaal voor het land Oldenburg een Her derlijk Schrijven ter hand dat op 15 No vember in alle kerken en kapellen moest worden voorgelezen. Aan bedoeld schrij ven ontleenen wij het volgende: „Door verordening van het Oldenburg sche Staatsministerie van 4 November j.l. is bepaald, dat voor 15 December van dit jaar alle Kruisen uit de Katholieke scho len verwijderd moeten worden. Als een loopend vuurtje is deze mededeeling door het land gegaan. Uit alle deelen van het land en uit alle kringen der bevolking zijn stemmen opgegaan, die getuigenis afleg gen van de groote smart en geweldige op winding en verontwaardiging die deze ver ordening bij allen heeft verwekt. Hoe zou het ook anders kunnen zijn? Het is en blijft voor iedere eerlijke Katho liek onbegrijpelijk dat een Kruis verban nen wordt uit een school, waarin de kin deren in het geloof en de liefde tot het Kruis opgevoed moeten worden. Wij zijn Christenen, d.w.z. wij gelooven dat wij door het Kruis van Christus ver lost zijn. Derhalve zien wij in het Kruis de hoeksteen van ons Heilig Geloof. Iedere aanval op het Kruis, het teeken der Ver lossing is voor ons, heel vanzelf sprekend, een aanval op het Christendom. Het Rijks concordaat en de Onderwijswet waarbor gen de confessioneele school, d.w.z. de Ka tholieke school, waarin de leer en wereld beschouwing van het Katholieke Geloof geldend gemaakt wordt. Daarom protesteeren wij ten sterkste tegen deze verordening; want waar een Katholieke school is, kan en mag het Kruis niet verbannen worden. Waar het Chris tendom is, daar staat ook het Kruis. Wij moesten derhalve in groote bezorgdheid de vraag stellen, kan er nog plaats zijn voor het Christendom, daar waar het Kruis niet meer geduld wordt? Tot onze vreugde vernemen wij hoe in Spanje de Nationale Beweging in de scho len het Kruis terugbrengt dat door een on- geloovige regeering jaren geleden verwij derd werd. Zij doet dat, omdat bij in het Kruis het teeken ziet van den strijd tegen het Bolsjewisme. En in Oldenburg moet het Kruis uit de scholen verbannen wor den! Het is voor alle Katholieken een heilige gewetensplicht op de bres te staan voor de Christelijke Opvoeding, voor het On derwijs in het geloof aan het Kruis, het teeken der Verlossing. Daarom kunnen wij nooit onze toestemming geven dat het Kruis verbannen wordt uit de lokalen, waar de kinderen worden opgevoed. Wij willen alles doen om dit te verhoeden. Helpt allen mede en staat op de bres voor het behoud van het- Kruis in de school! Ik vertrouw op God dat de eensgezinde wil van het volk geëerbiedigd zal worden!" Krachtdadig verzet der Duitsche Katholieken. Over de uitwerking van deze verorde ning op de diep-Katholieke bevolking be richt het Kerkelijk Ambtsblad voor het Bisdom Münster van 30 November j.l. het volgende: „Het bekend worden van de Ministe rieele bepaling om het Kruis uit de scho len te verwijderen heeft een geweldige op schudding teweeggebracht onder de diep geloovige bevolking. Bij het voorlezen van het schrijven der Bisschoppelijke Autori teiten zijn in vele kerken de geloovigen uitgebarsten in tranen van droefheid en ontsteltenis. Op Woensdag 18 November de Herden kingsdag voor onze gesneuvelde soldaten uit den wereldoorlog, wier graven gesierd zijn met het teeken der Verlossing, werd in alle kerken over het Heilig Kruis ge predikt en werd de bevolking aangespoord om een Novene te houden. Deze werd nog denzelfden avond om acht uur in alle ker ken die stampvol waren, begonnen. In de gehuchten, die ver van een kerkdorp ver wijderd liggen, werd deze Novene gehou den in de huizen zelf, waar het hoofd van het gezin met de geheele familie neerge knield voor het Kruis, de vijf Droevige Geheimen van den Rozenkrans bad. De bezorgdheid en opwinding steeg met den dag, naarmate het uur naderbij kwam, waarop de verordening ten uitvoer zou moeten worden gebracht. Er werd aange drongen op het bijeenroepen van openbare zittingen van den Gemeenteraad, vooraan staande mannen kregen opdracht om bij de regeering bemiddelend op te treden. Burgemeesters en hoogere ambtenaren verklaarden, dat zij hun ambt zouden neerleggen, wanneer deze verordening werd doorgevoerd. Vanaf 21 November trokken afgevaardigden van bijna alle ge meenten uit het Oldenburgsche land naar het Ministerie. Op 24 November stonden op een moment op het plein voor het Mi nisterie 75 auto's, waarmee de deputaties gekomen waren om te protesteeren en in trekking van de verordening te eischen. Alles was echter tevergeefs. In vergade ringen van de Nationaal-Socialistische Par tij trachtten enkele sprekers de verorde ning te motiveeren en te verdedigen. De poging van den Minister om de op winding te bedaren, door te verklaren, dat tijdens het Godsdienstonderricht het Kruis iedere keer in de schoollokalen zou mogen worden opgehangen, leidde tot geen resul- Een bewogen vergadering. In een vergadering te Cloppenburg, op 25 November, waar alle partij gen ooten en leden der Nationaal-S%ialistische organi satie van het Münsterland verplicht waren te verschijnen, en waarop in toaal 7000 per sonen tegenwoordig waren, viel de beslis sing. Deze vergadering werd aangekondigd met als onderwerp: „Wat de Gouwleider aan de bewoners van Münsterland te zeg gen heeft". De eenige redenaar was de de Gouwleider en Rijksstadhouder voor Oldenburg. Het zou ons te ver voeren om het verloop dezer vergadering in bijzonder heden te verhalen. We willen volstaan met te constateeren, dat de vergadering door herhaalde stormachtige uitroepen van den spreker eischte, „terzake" te komen en ovei „het Kruis" te spreken. De Rijksstadhouder moest bekennen, dat de vergadering, dat de heele bevolking van Münsterland in de verordening betreffende het verwijderen van het Kruis uit de scholen een ernstige aanval zag op de Christelijke gezindheid van ons volk en dat men vastberaden was, om het Christelijk Geloof, dat van de Va deren geërfd is, en de eer van het Kruis. VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. De ongesteldheid van den H. Vader geeft geen reden tot ernstige ongerustheid (lste blad). Vandaag zal Baldwin een verklaring af leggen in het Lagerhuis. Een beslissing wordt echter nog niet verwacht (2de blad). Weinig nieuws uit Spanje (2de blad). Verwacht wordt een protest van het Va ticaan tegen de gelijkschakeling der Duit sche Katholieke Jeugd (2de blad). Blum krijgt een motie van vertrouwen in de Fransche Kamer (2de blad). Een Amerikaansch vredesplan (2de blad) BINNENLAND. Benoemingen in het Bisdom Haarlem. (Kerkn., lste blad). Gruwelijke moord te Amsterdam. (Gem. Ber., 4e blad). Verscheidene doodelijke verkeersonge lukken. (Gem. Ber., 4e blad en le blad). het teeken onzer Verlossing tot het uiterste toe te verdedigen. Met eerbiediging voor deze opvatting en met erkenning der plichten van de Natio naal-Socialistische Regeering om het stand punt van het Christendom te vertegenwoor digen, verklaarde de Rijksstadhouder ten slotte: „Een verstandige regeering moet ook kunnen terugnemen, wat zij verkeerd ge daan heeft" en op herhaalde uitroepen van de vergadering verklaardde hij: „De ver ordening van 4 November 1936 is bij dezen teruggenomen. Het Kruis blijft in de scho len!" Na deze beslissing was de menigte niet meer te houden. In blijde opgewondenheid verliet de massa de vergaderzaal om on middellijk het blijde nieuws in alle dorpen van het Münsterland bekend te maken'. De Bisschoppelijke Officiaal in Vechta, bepaalde, dat op den Eersten Zondag van den Advent, een dankstonde gehouden moest worden in alle kerken van het Ol denburgsche land, bij welke gelegenheid een Herderlijk Schrijven van den Bisschop van Münster moest worden voorgelezen. Aan bedoeld schrijven ontleenen wij het volgende: „Er was bepaald, dat uit alle openbare gebouwen, ja zelfs uit onze scholen, waarin Katholieke kinderen door Katholieke lee raren in het christelijk geloof onderwezen worden, het Kruis verwijderd zou moeten worden. Toen gij dat hoordet en toen wij dat hoorden, werd ons hart geslagen met schrik en ontzetting. Is het al zoo ver gekomen? Moet hier, bij ons in onze geliefde landstreek doorgevoerd worden wat voor korten tijd door de „Durchbruch", het Strijdblad van de z.g. Duitsche Geloofsbeweging in nummer 31 geëischt werd: „Het Kruis moet vallen! Moet hier geschieden wat de Moderne Hei denen verlangen: „Het Kruis staat op het punt om te vallen. Ruk het totaal omlaag!" Moeten onze onderwijzers en onderwijze ressen gedwongen worden om het Kruis weg te rukken, waarvoor zij tot nog toe iederen dag met hun kinderen gebeden hebben? Moet hier bewaarheid worden wat bovengenoemd tijdschrift schreef: „Duit- scher neem afscheid van het Christusbeeld!" (Durchbruch No. 34). Moet ook hier gelden: „Kinderen neem afscheid van het Kruis beeld, waarvoor gij tot nog toe geknield en gebeden hebt, thuis en in de kerk, in de school en langs den weg, bij de ingangs poort van de boerderij van uw vaderen, waar het sinds overoude tijden staat als een bewijs dat hier Christenen wonen, die onder de schaduw van het Kruis leven en willen sterven? Moet hier in het Oldenburgsche Münster land de eerste rampzalige stap gezet wor den op den weg van Rosenberg, die volgens het bekende woord van den Rijksjeugdlei der, „de weg van de Duitsche Jeugd" zal moeten worden? Alfred Rosenberg, wiens boek, dat door de Kerk veroordeeld is, nog steeds als onontbeerlijk tot de erkenning van de Nationaal-Socialistische Wereldbe schouwing aan de deelnemers van leiders- cursussen en vormingskampen opgedrongen wordt, verlangt toch uitdrukkelijk dat de Kruisbeelden in de kerken en op de dorps straten, die de Kruisiging van Christus voorstellen door andere symbolen vervan gen zullen worden? Ja hij stelt zelfs de-t eisch: in de Duitsche kerk die inpi*">'-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1936 | | pagina 1