ZATERDAG 7 NOVEMBER 1936 ÜE LEIU5CHE tUUKAiVT DERDE BLAD - PAG. 10 IMTERPAROCHIEELE AAN POLITIEK DOEN. XXVI. We schreven de vorige maal over een staaltje van verpolitiekt gedoe 'n Duitsch land, naar aanleiding van Rosenberg's blunder met het artikel van Mgr. Hud al. Het was een der vele bewijzen, die ons ern stig leeren, dat al*vie God en Godsdienst overboord gooit tot laag bij de grondsche levenspractijken afzakt. Het begint met de dwaling te volgen. Iets, dat bijkans vanzelf gaat. Waarschu wingen van kundige menschen worden in den wind geslagen. Het eigen-ik, een resul taat van den hoogmoed, wordt door dik eu dun gevolgd. Zoo kan het ons niet verwonderen, dat het gif der nationaal-socialistisch levens- en wereldbeschouwing tientallen van God en godsdienst losscheurt. Dat was in 1933 in Duitschland al te bemerken door een veel te hoog opgevoerden nationale hoog moed, welke nota ben veranderd werd in de grove dwalingen van bloed, ras en bo dem. Dat moest wel broken maken. Daar bij werd het zedelijk peil van het volk ernstig geschaad door de zich nu reeds merkbaar wrekende sterilisatiewet. Als men op deze wonden den vinger legt, wordt dat wel eens beschouwd als haat te gen Duitschland. Dit is volkomen onjuist. Het is er net mee als met alle kwaad, n.l. haat de zonde, maar niet den zondaar. Och ja, men kan dat wel onder de dekmantel houden en poeslief doen, doch dat is de werkelijke huichelarij, die al heel wat kwaad heeft laten voortwoekeren. Neen, dat nooit meer, daar moet pertinent mee gebroken worden. Wat fout is mogen we niet goedkeuren. Het nationaal-socialisme is een dwaling; daar doet geen dreigement iets af. Is het niet bespottelijk te lezen de da verende redevoeringen tegen het commu nisme en tegelijkertijd de meest onbehoor lijke uitvallen tegen „iedere confessie" te moeten sliken? V/aar is in 's hemelsnaam het vertsand? Zelfs Mussolini, die ook dic tatoriale gebreken heeft, schijtn het Duit- sche gebrabbel bij tijd en wijle te gek te worden. Want niet voor niets heeft hij in een van zijn jongste redevoeringen gewaagd van „de zegenrijke samenwerking van Kerk en Staat" en schreef hij destijds in de „Figaro" een artikel met de in Italië on dervonden les „wie van den Paus eet sterft er aan." Waarlijk, bij ons Katholieken, leeft geen haat tegen een land of een volk. Wij we ten, dat het de liefde is, die alles over wint. Maar een liefde, die zonder protest een dwaling aanneemt of althans laat be tijen, dat is geen liefde, maar een lafheid. De Christus heeft dat ons duidelijk ge noeg geleerd, toen de kooplieden den tem pel van Jerusalem tot een beurs maakten. Toen deden rechtvaardigheid en liefde Hem naar de zweep grijpen, om ze desnoods er uit te slaan. Daarom ook mogen wij ons nimmer te rug laten dringen van het openbare leven. De kinderen der duisternis zijn in dat op zicht slimmerikken. Want zij grijpen de politiek, de regeeringswijze van een volk, zoo spoedig mogelijk aan om hun slag te slaan. En de katholieke mogen dan blij zijn, dat er nog zoo hier en daar een kerk open staat. In Mexico draait men ze op slot, in Spanje steekt men ze in brand en in Duitschland ontvolkt men ze. En wat er dan terecht komt van het „Christus re geert" laat zich gemakkelijk denken. Heel het openbare leven wordt dan één groote comedie, waarin de duivel de hoofdrol speelt. Voor jongere Katholieken een geweldig werkterrein, het l e h o u d van wat wij hier bezitten. En 't is alleen te behouden door eendracht! Want Christus kan niet regeeren waar zijn onderhoorigen verdeeld zijn, SEVERUS. OUDEREN EN JONGEREN. De groote fout van heel wat jonge men schen is een gebrek aan eerbied voor oude ren, en voornamelijk voor wat ouderen zeggen. Met deze stelling zijn we het roerend eens. Er zijn inderdaad jonge menschen, die zich een bovenmatige critiek veroorloo- ven en daardoor de „ouderen" tegen zich in het harnas jagen. Dat is o.i. ook de gro ve fout geweest bij die jongeren-acties, welke geen rekening hielden met ernstig gemeenden raad van ouderen. Maarwe moeten toch ook eens eer lijk zijn ten opzichte van de critiek der jongeren en de „ouderen" moeten toch ook niet zoo doen, dat de jongeren aanvoelen genegeerd te worden. Heusch, zoo hier en daar zou een fiksche opfrissching geen kwaad kunnen. Integendeel! Het is nu eenmaal een tijd van radica lisme en daar zijn heel wat jongeren door aangetast. Nu is het waar, dat niet alle radicalisme hoogste wijsheid is; ja zelfs brengt het meer kwaad dan goed. We zouden derhalve het radicalisme (als zijnde een uiterste) kunnen verwerpen. Maar dan is toch wel noodig, dat de oude ren de strijdlust en de krachtsontplooiing van de jongeren weten te waardeeren. En er zóó leiding aan geven, dat het niet ge handicapt wordt, doch de beste resultaten oplevert. Je ergert je soms aan de nesterijen, waarover ouderen vallen. En dat, terwijl duizenden om je heen snakken naar het ryk en de vrede van Christus. Ik geef toe, voorzichtigheid is noodig, anders gebeuren er fouten. Maar laten de ouderen, als tegemoetko ming aan de jongeren, hier en daar in veelal zeer belangrijke zaken eens een stap je harder loopen. We loopen toch allen in de renbaan des levens? Als St. Paulus nog leefde zou hij zich niet enkele aan te ra dicale jongeren, maar ook aan te lang zame ouderen ergeren! S. M. VOOR HET DISTRICT. Sociale avonden. De ontwikkelings club der Leidsche Gez. Ver. organiseert twee sociale avonden op Dinsdag 17 en Maandag 23 Nov. Sprekers en onderwer pen zijn: A. H. J Engels, lid der Tweede Kamer, over „Katholieke actie en R.-K. Staatspartij" en pater E. v. d. Snoek O.F.M. over „Het levensbeginsel der maat schappij". Deze leerzame avonden kunnen ook door de Gezellen van e vereenigingen uit ons district benut worden. Noodig is slechts aan het districts-bestu r te doen weten met hoeveel personen men wenscht te ko men. Deze opgaven moeten vóór a.s. Don derdag in Leiden zijn. De bijeenkomsxen vangen aan om half negen en zijn circa tien uur ten einde. Vertaling van de laatste brief, welke wy ontvingen van onzen beschermeling, den weleerw. heer J. Villavarayen. Geachte weldoeners, Laat ik beginnen met u mijn priester lijke zegen te geven. Want door Gods ge nade en uw edelmoedige hulp zoowel door gebeden als geldelijke offers ben ik nu priester Gods. Zoo ben ik dan gekomen aan het einde van mijn lang Seminarieleven, dat meer dan 10 jaar geduurd heeft, en heb ik het doel bereikt van mijn vurigste verlangen, den 30en Augustus ben ik zooals ik u reeds heb medegedeeld verheven tot de hooge waardigheid van het H. Pries terschap. Ik kan u de wonderbare gevoe lens en emoties van dien bijzonderen dag niet beschrijven: zij gaan iedere uitdruk king te bovfen, zij trotseeren iedere uit leg. Het was de Dag des Heeren. De volgende dag was voor mij ook van groote beteekenis: toen heb ik mijn Eer ste H. Mis opgedragen aan het altaar van O.L. Vrouw. U kunt er van verzekerd zijn, dat ik vervuld als ik ben van een groote dankbaarheid u in een vurig ge bed herdacht heb. Want u behoort tot de genen. die mij geleid hebben naar het al taar Gods; en daarom heb ik den goeden God, werkelijk tegenwoordig in mijn on waardige handen, gebeden om u en al uw dierbaren om mijnentwille, maar nog meer om Zijnentwille te zegenen. Anders dan door gebeden, H.H. Missen en offers kan ik u dit niet vergelden. Zoolang ik leef echter zal ik niet vergeten u onder de H. Mis te gedenken en op den Feestdag van O.L. Vrouw Geboorte heb ik de H. Mis tot intentie van uw aller geestelijk en tijde lijk welzijn opgedragen. Het zal u ongetwijfeld genoegen doen te vernemen, dat gedurende deze twee da gen de gelukkigste van mijn leven mijn vader bij mij was. Mijn moeder kon niet komen, omdat de reis te vermoeiend is en eenige van mijn tien broers en zus ters nog zeer jong zijn; ik, hun oudste zoon, ben kort geleden 25 jaar gewor den. Mijn toekomst ligt in Gods handen en in die van mijn Bisschop. Als ik dit jaar bij de theologische examens goede resultaten behaal, zal ik een graad krijgen in de theologie. Of ik daarna nog zal mogen doorstudceren om mijn studies met het doc toraal te bekronen, weet ik niet; het blijft mij allemaal hetzelfde. Als dit niet het geval is, zal ik onniddellijk aan het werk gaan in het Bisdom Kottar in het Zuiden van Indië. U, die reeds zooveel voor mij gedaan hebt, kan ik slechts vragen om voor mij te blijven bidden, nu meer dan ooit, opdat ik altijd eer waar priester mo ge zijn, de edelmoedigheid waardig, waar mede gij mij hielp tot het H. Priester schap. Wij waren met 15. die de H. Priester wijding ontvingen, afkomstig uit alle dee- len van Indië, Burma en Ceylon. Want één kwam uit Karachi, het meest westelijk deel van Indië, een ander uit Rangoon, dat in het uiterste Oosten ligt; weer een an- ler kwam uit de noordelijke Himalaya- streek, en ik kom uit Kaap Comorin, het uiterste Zuiden van Indië Na 8 of 9 jaar samen gestudeerd te hebben, zullen wij nu spoedig uit elkander gaan, allen met éénzelfde doel: het Koningschap van Christus uit te breiden onder onze hei- densche broeders: een arbeid, waaraan ook gij zoo edelmoedig hebt deelgenomen. Dit is misschien de laatste keer, dat ik het voorrecht heb met u te mogen corres- pondeeren. Laat ik u daarom nog eens de verzekering geven van mijn oprechte ge voelens van dankbaarheid en hoogach ting, en tevens herhaal ik mijn belofte om u altijd in mijn gebeden te zullen geden ken. U allen zegenend en u van harte het beste toewenschend, verblijft Uw dankbare in Jezus' Hart (w.g.) J. M. VILLAVARAYEN. MEDEDEELINGEN. Dinsdagavond te 8.30 uur vergadering voor de afd. gehuwde Gezellen. Door een van de afgevaardigden zal verslag wor den uitgebracht van de vergadering, wel- UIT DE RIJNSTREEK ALPHEN AAN DEN RIJN. Tooneel. De tooneelclub der Mariaver- eeniging, welke Dinsdagavond in de St. Josephzaal haar jaarlij ksche uitvoering geeft, komt ditmaal met een speciaal pro gram, wat er op aan gelegd is de lachspie- den lenig te maken. Dt vertolking van een vroolijk spel in 3 bedrijven n.l. de Sultane van Matarobiobaba zal de vroolijke avond openen. Als dessert wordt blijspel „Wo ningdistributie" opgediend. AARLANDERVEEN. Volksbond. Gisteravond hield de R. K. Volksbond haar gebruikelijke maandverga dering in de lokaliteit Van der Berg. Te ruim half acht werd geopend door den voorzitter, die allen en in het bizonder den hoofdagent van de Volkskrant een harte lijk welkom toeriep. Het bondslied werd gezongen, waarna de 2e secretaris de no tulen voorlas, die ongewijizgd werden goed gekeurd. Een en andei werd nog medege deeld door den voorzitter, wat echter van ondergeschikt belang is. Dan brengt de heei C. J. Groen in 't Woud een vervolg van het verslag van de Centrale Raadsver gadering uit, gehouden in Mei te Haarlem, waarvoor de voorzitter dank brengt. Dan hield de hoofdagent van de Volkskrant een propaganda-rede. Aan 't einde had hij dan ook een dank baar applaus in ontvangst te nemen. Er werd voorts gewezen op een actie tot aan werving van nieuwe leden en donateurs, waarvoor zich enkele propagandisten opga ven. De rondvraag bij ledtn en donateurs heeft een prachtig resultaat opgeleverd; er werd ni. 21.75 geïncasseerd. De voorzitter be tuigd hierover zijn hartelijken dank. Het St. Nicolaasfeesi is vastgesteld op 4 December, waarna des avonds ledenverga dering met humoristische filmvertooning. Na de rondvraag, waarvan weinig ge bruik werd gemaakt, sloot de voorzitter de vergadering. „Hulp in Nood" bracht 80 cent op. Retraiteclub. Onder voorzitterschap van den heer H. v. d. Meer werd de jaar vergadering gehouden. De verkiezing bracht geen verandering, daar de penning meester A. Honout met aigemeene stem men werd herkozen. Bijna alle leden heb ben hun retraitegeld reeds bespaard; tot bijwoning eener retraite werd besloten. Een reglement, door den Geest Adviseur ver beterd, werd onder dank aangenomen, daar dit punt de laatste vergaderingen nog al eens moeilijkheden mei zich bracht. Eenige vragen omtrent het gespaarde bedrag volg den, waarop de Geestelijk Adviseur en pen ningmeester nadere uiteenzetting gaven. Door den heer Verhagen werd op pro paganda voor de club aangedrongen. De Geestelijk Adviseur merkte op, dat als wij eerst gaan „retraiten" allen propagandist zullen zijn. Na rondvraag sluiting. KOUDEKERK. Werkloosheid. Het aantal ingeschreven werkzoekenden bij het agentschap der ar beidsbemiddeling bedraagt thans 64. Hier van woiden er 36 gesteund ingevolge de steunregeling. Geboren: Margaretha Cornelia, d. v. Willem van Vegten en Jannetje Oppelaar. WOERDEN. Aangehouden. Door de politie zijn aan gehouden en is proces-verbaal opgemaakt tegen zekere P. en V. alhier, wegens dief stal van rijwielplaatjes. ZOETERWOUDE. Gemeenteraad. De Raad der gemeente vergadert Donderdagmorgen te 9.15 uur ten Gemeentehuize. Agenda: 1 Ingekomen stukken; 2. Ver zoek van het Bestuur der Commissie voor ontwikkeling en ontspanning der werk- loozen om subsidie, met voorstel van Bur gemeester en Wethouders; 3. Verzoek van A. G. Boonekamp te Stompwyk om sub sidie voor het instandhouden van een auto busdienst, met voorstel van Burgemeester en Wethouders; 4. Verzoek van het Bestuur der Wilhelmina-Vereeniging, Hooge Rijn dijk, om beschikbaarstelling eener schuur voor opslag van materiaal; 5. Voorstel van Burgemeester en Wethouders om te beslui ten, dat de torenklok des middags niet meer geluid zal worden en tot wijziging van de instructie van de gemeente-bode; 6. Als voren tot wijziging van de instructie van den gemeente-ontvanger; 7. Als voren tot ke Zondag as. te Amsterdam gehouden wordt. Dinsdagavond te 9 uur vergadering van de comm. afd. Gezellen. De aspiranten komen wederom Woens dag of Vrijdag naar den aspirantencursus. Laat ieder op tijd, dus half negen, aanwe zig zijn. Spelregels, alsmede de regeling der wed strijden, staan op het bord in de groote zaal aangegeven. De tooneelclub begint half November met de repetities. De loterij ten bate der Retraiteclub is uitstekend geslaagd. Het bestuur kan heel wat onbemiddelde Gezellen van dienst zijn. 't Is toch een mooi ding binnen één week de 1000 loten te plaatsen. Het winterprogTamma wordt volgende week by alle leden thuis bezorgd. Men houde rekening met de diverse data en met de vergaderingen op Dinsdagavond. Als niet anders wordt aangegeven dage lijks Gloria en Credo. Gewone Prefatie. Kleur: Wit. ZONDAG 8 November. Drie en twintig ste Zondag na Pinksteren. Mis; Dicit Do- minus. 2e gebed v. d. octaafdag van het Allerheiligenfeest; 3e v. h. octaaf v. d. H. Willibrordus; 4e v. d. vier heilige gekroon de broeders; 4e „tegen vervolgers en kwaaddoeners". Prefatie v. d. Allerheilgste Drieëenheid. Kleur: Groen. Hij, Die de vrouw op wonderbare wijze genas van haar kwaal, Die het dochtertje van Jaïrus onttrok aan de macht van den dood (Evangelie), Hij kan ons bevrijden uit de macht van de zonde. Hij kan het niet alleen, maar Hij w i 1 het ook. Want Hij koestert jegens ons vredelievende ge dachten. (Introitus). Daarom roepen wij uit de diepte van onze ellende (Alleluja-vers en Offertorium) tot den Heer: „wil de zon den van uw volk vergeven (Gebed). Laat ons niet in de gevaren bezwijken" (Post- communio). En met het volste vertrouwen gaat onze smeekbede tot God, want Hij heeft eenmaal gezegd: „Al wat gij in het gebed vraagt, gelooft, dat gij het zult ver krijgen en het zal u geworden". (Com- munio). MAANDAG 9 Nov. Wijdingsfeest v. d. Aartsbasiliek v. d. Allerheiligste Verlos ser. Mis: Terribilis. 2e gebed (alleen in stille H.H. Missen) v. d. H. Theodorus, Mar telaar; 3e „tegen vervolgers en kwaaddoe ners". De kerk v. d. Allerheiligste Verlosser is de eerste geweest, welke te Rome open baar mocht worden gebouwd en gewijd on der de regeering van keizer Constantijn de Groote. Zij is bekend onder den naam „St. Jan van Lateranen", omdat zij oorspron kelijk geweest is het Lateraansch paleis van Constantijn. DINSDAG 10 Nov. Mis v. d. H. Andreas Avellinus, Belijder: Os Justi. 2e gebed v. h. octaaf v. d. H. Willibrordus; 3e v. d. H.H. Tryhon en gezellen, Martelaren; 4e „tegen vervolgers en kwaaddoeners". Lancelot was rechtsgeleerde en priester. Uit spijt en berouw over een hem in een rede ontvallen leugen, trekt hij zioh terug uit de rechtskundige praktijk en wijdde zich geheel aan zuiver priesterlijke werk zaamheden. Hij trad in de Orde der Thea- tijnen en vroeg uit liefde voor het H. Kruis den naam' van Andreas. Bij het begin van zijn. H. Mis, bij de woorden: „Ik zal op gaan tot het altaar Gods" werd hij door een beroerte getroffen en stierf hij kort daarop. Zijn voorspraak wordt ingeroepen om be vrijd te blijven van een onvoorziene dood. WOENSDAG 11 Nov. Mis v. d. H. Marti- nus, Bisschop en Belijder: Statuit. 2e gebed v. h. octaaf v. d. H.. Willibrordus; 3e v. d. H. Menna, Martelaar; 4e „tegen vervolgers en kwaaddoeners". De heilige Martinus was eerst officier in het Romeinsche leger. Door de reinheid zijner zeden, zijn nederigheid en moed won hij de achting der soldaten. Als officier reeds muntte hij uit in goedheid en liefde voor de armen. Bij de poorten van de stad Amiëns ontmoette hij eens op een kouden winterdag een bedelaar, die zeer schamel gekleed was en bijna van koude bezweek en een aalmoes vroeg om wille van Chris tus. Marinus had niets bij zich dan zijn zwaard en zijn soldatenmantel. Zonder aarzelen trekt hij onmiddelijk zijn zwaard, snijdt zijn mantel midden door en geeft de helft aan den bedelaar, 's Nachts ver scheen hem Christus, met die halve man tel omkleed, en zeide hem, dat Martinus die aan Hem geschonken had en dat Hij zyn liefde had aanvaard. Op ongeveer veertig-jarigen leeftijd verliet Martinus het leger en, na een godvruchtig leven van meerdere jaren, werd hij tot bisschop van Tours gekozen. Als bisschop was de heilige onvermoeid in zijn pogen het heidendom uit te roeien. Alle afgodentempels vernielde hij en wist ten slotte, na veel tegenstand, de heidensche godsdienst uit zijn bisdom te verdrijven. Dertig jaren lang bestuurde hij zijn bisdom. Na zijn dood werd de Hei lige onmiddellijk als „Heilige" vereerd. DONDERDAG 12 Nov. Mis v. d. H. Livi- nus, Bisschop en Martelaar: Statuit. (Zie in het feesteigen v. h. Bisdom). 2e gebed v. d H. Martinus, Paus en Martelaar; 3e v. h. octaaf v. d. H. Willibrordus. Kleur: Rood. De heilige Livinus heeft het heilig geloof verkondigd in de omstreken van Gent en waarschijnlijk ook in Vlaanderen. Aange vallen door de heidenen werd hem de tong met een tang uit den mond gerukt en met een bijl de schedel gekloofd. VRIJDAG 13 Nov. Mis v. d. H. Didacus, Belijder: Os Justi, 2e gebed v. h. octaaf v. d. H. Willibrordus; 3e Concede (ter eere van Maria); 4e „tegen vervolgers en kwaaddoeners". Om inniger met God vereenigd te zijn trad de Spanjaard Didacus in het klooster, waar hij een beschouwend leven leidde. Later door Paus Nicolaas V belast met de zorg voor de zieken, genas de vurige Ma- ria-vereerder vele zieken door hen te tee kenen met een kruisje met de olie uit do lamp, welke voor Maria brandde. ZATERDAG 14 Nov. Octaafdag van het feest v. d. H. Willibrordus. Mis: Statuit (als op 7 Nov.) (Zie in het feesteigen v. h. Bisdom). 2e gebed v. d. H. Josaphat, Bis schop en Martelaar); 3e „tegen vervolgers en kwaaddoeners"; 4e voor den Paus. „Met den dag groeide het aantal der ge- loovigen door de prediking van den H. Man Gods". H. Willibrordus, bid voor het dwalende Nederland, opdat de bekeeringen talrijker mogen worden. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRANCISCANEN: Het octaaf v. d. H. Willibrordus wordt niet gevierd. Het gebed v. h. octaaf v. d. H. Willibrordus wordt dus niet gebeden, en Credo wordt alleen gezegd op Zondag en Maandag. DONDERDAG. Mis v. d. Z.Z. Gabriël Ferretti en Joannes van den Vrede, Belij ders: Confiteantur. 2e gebed v. d. H. Marti nus; 3e A Cunctis (om de voorbede van alle Heiligen); 4e „tegen vervolgers en kwaaddoeners". Kleur: Wit VRIJDAG. Eigen Mis v. d. H. Didacus: Humiliavit. 2e gebed „tegen vervolgers en kwaaddoeners". ZATERDAG. Mis v. d. H. Josaphat, Bis schop en Martelaar: Gaudeamus. 2e gebed „tegen vervolgers en kwaaddoeners"; 3e voor den Paus. Kleur: Rood. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. wijziging der instructie van den admini strateur van het Waterleidingbedrijf; 8. Verzoek van D. Heijnis, controleur water leiding, om salarisverhooging, met Voorstel van Burgemeester en Wethouders; 9. Prae- advies en voorstel van Burgemeester en Wethouders met betrekking tot het ver zoek van de Afdeeling Zoeterwoude van den Provincialen Bono van Geitenfokver- eenigingen in Zuid-Hoiland, betreffende de beteugeling van de wilde ookkenhouderij; 10. Voorstel van Burgemeester en Wethou ders tot vaststelling eener nieuwe verorde ning op de heffing van besmettelijke ziek- tengelden; 11. Schryven van de Stedelijke Fabrieken te Leiden inzake betaling kos ten kabelstoring met voorstel van Burge meester en Wethouders; 12. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststel ling eener capitulantenverordening; 13. Als voren tot wijziging van het Ambtenaren reglement; 14. Behandeling van belasting reclames; 15. Behandeling gemeente-be grooting; 16. Rondvraag. Uitdiepen der gemeentewateren. Naar we vernemen zal de volgende week een begin gemaakt worden met het uitdiepen I der gemeentewateren by wijze van werk- verschaffing en zullen een aantal werk- I loozen te werk gesteld kunnen worden. Er zal in aocoord worden gewerkt, hetgeen neerkomt op een uurloon van ongeveer 26 cent. De weg langs de Vliet. Door het be stuur van den Oostvlietpolder is aan Ged. Staten verzocht om den Vlietweg onder deze gemeente voor het verkeer met vier wielige motorrijtuigen open te stellen, welk verzoek door het gemeentebestuur gesteund is, omdat de ter plaatse wonenden zeer in hun bedrijf worden geschaad. Arbeidsbeurs. Momenteel staan by het agentschap der arbeidsbemiddeling nog 82 personen als werkzoekend ingeschreven. Gedurende de maand October j.l. konden door bemiddeling van aen agent 2 personen bij particulieren worden geplaatst. Graal. Zondag 3.40 zang onder- leiding van den heer W. Hoogzaad. Zorg allen op i tijd te komen. I Dinsdag 7.30 uur begint de les van naai en knipcursus. Woensdag 7.30 uur charitatief naaien. Donderdag 7.30 uur Geestelijke avond door den zeereerw. zeergel. heer dr. W. van Hees O.S.C. Alle leden worden dien avond verwacht. Vrydag geen rydansclub. IJsclub. De groote jaarvergadering van de IJsclub „Zoeterwoude" is bepaald op Vrijdag 20 November a.s. Het Bestuur verzoekt andere vereenigin gen dezen avond voor de LJsclub vrij te houden. ZOETERWOUDE (DORP). Werkloozenzorg. De ontwikkelingscur sus voor de werkloozen dreigt opgeheven te worden omdat er te-weinig deelnemers zijn. Om subsidie te krijgen moeten er ge middeld 15 deelnemers zijn en deze week was dit gemiddelde aantal 13. Degenen die komen, doen hun best en hebben er ook veel pleizier in, vooral de esperanto-cursus is een succes. Deze week zullen we het nog probeeren. De kachel in de gym. zaal wil niet branden, wie heeft er een kachel be schikbaar voor de werkloozenzorg. Dinsdag, Woensdag en Donderdag 's mor gens van 1012 uur heeft de cursus plaats o.a. in Boekhouden, Rekenen, Ned. Taal, Land- en Tuinbouw, Esperanto, Engelsch, Fransch, Duitsch, Economie enz. Keus ge noeg. Program Jeugdwerk. Gezellen. Maandagavond repetitie tooneel 810 uur. Woensdagavond Congregatie 7.308.15 u. Woensdagavond verplichte bijeenkomst 8.3010 uur. Vrijdagavond Debatingclub 89.30 uur. Zaterdagavond voortzetting competities 810 uur. Zondag 17 Januari zal het tooneelstuk de geheimzinnige Boedha worden opgevoerd. Kruisvaart. Zondagmiddag repeti tie tooneel 34 uur. Zondagmiddag vrije clubs 46 uur. Zondagavond Congregatie 77.45 uur. Maandagavond aspirantencursus 7.30 8.30 uur. Dinsdagavond Huisvlijtclub 7.308 uur. Zaterdagavond bijeenkomst alle bans 7.309 uur. De Kruisvaart zal 2en en 3en Kerstdag opvoeren het tooneelstuk: De komst des konings. Voor heel het Jeugdwerk geldt, dat we voortaan precies op tijd beginnen en ein digen, dan weten de ouders, wanneer jullie thuis kunnen zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1936 | | pagina 10