STADS NIEUWS ZATERDAG IT OCTOBER 1936 DE LEIDSCHE COURANT EERSTE BLAD - PAff. 2 KOUDER. DE BILT SEINT: Krachtige, later afneménde, Zuid-Wes telijke tot Westelijke wind", betrokken tot zwaar bewolkt, later opklarend, tijdelijk regen, later wellicht iets kouder. Hoogste barometerst.: 770.7 te Lyon en Toulouse. Laagste barometerst,: 736.0 te Thorshavn. Een nieuwe depressie van den Oceaan lag hedenmorgen weer bij de Faroer en geeft aanleiding tot sterke barometerda lingen ten Noorden van Schotland. Het gebied van hoogen luchtdruk in het Zui den nam in beteekenis af en trok naar Frankrijk. In Scandinavië steeg de baro meter en nam de vorst toe. De luchtmas- sa's door den krachtigen wind van den Oceaan aangevoerd, zijn tot groote hoogte zeer warm. In het hooge Noorden, binnen den Poolcirkel, is het aan de Noordzijde der depressie's zeer rustig weer met zwakke winden. In Zwitserland melden de hoog gelegen stations helder weer met buiten gewone droogte. Daarentegen breidt een uitgestrekt wolkendek zich over de mid delgebergten uit, dat in het Oosten tot groote hoogten reikt. Het is waarschijn lijk, dat de wind in onze omgeving tijde lijk zal toenemen en dat opnieuw tijdelijk regen te wachten is. LUCHTTEMPERATUUR. 14.3 gr. C. LICHT OP VOOR FIETSERS e. a. Van Zaterdagnamiddag 5.31 uur tot Zondagmorgen 6.01 uur; van Zondagna middag 5.30 uur tot Maandagmorgen 6.03 uur. HOOGWATERSTAND. Te Katwijk a. Zee op Zondag 18 Oct.: voorm. 3.51 en nam. 4.09 uur, op Maandag 19 Oct. voorm. 4.28 en nam. 4.46 uur. JOODSCH GEBED VOOR DE KATHOLIEKEN In alle synagogen van Parijs in een ge bed gestort voor de vervolgde Katholieken van Spanje. Hierin komen o.a. de volgende treffen de passages voor: „Voor het tragische lot van priesters en katholieke religieuzen, die slechts eenvou dig hun ambt uitoefenden en die gisteren in Mexico vielen, voor het ongelukkige Spanje, dat door een wreeden broederkrijg wordt verscheurd, voor alle slachtoffers van onverdraagzaamheid en fanatisme, christenen en Joden, broeders naar het vleesch, buigen wij eerbiedig het hoofd en brengen wij, diep bewogen, onze hul de, want Israël moet overal met de ver volgden tegen de vervolgers samengaan. Wij zullen nooit vergeten, dat eminente christelijke leiders medelijden hebben ge koesterd met het lijden der Joden, die het slachtoffer werden van onwaardige be handelingen, dat zij het anti-semietisme hebben weten te matigen en dat zy heb ben gebeden en hebben doen bidden, om het einde van de vervolging af te smee- kenen zelfs door hun edelmoedig optreden hebben bijgedragen, om het lijden van hun niede-menschen te lenigen. Wederkeerig betuigen wij onzen diep bewogen sympathie, daar wij begrijpen, dat hun hart verscheurd wordt bij den marteldood van zoovele mannen en vrou wen, die hun leven in dienst van God en medemnschen stelden. In ons gebed ge denken wij hun slachtoffers en de onze, om Gods barmhartigheid en medelijden voor hen af te smeeken". „Tijd". WIJLEN DR. CHARCOT ALS KATHOLIEK. In verband met den tragischen dood van den Franschen Poolvorscher, dr. Charcot, die onlangs bij de stranding van zijn ex peditieschip „Pourquoi Pas?" op de kus ten van IJsland jammerlijk omkwam, ves tigt een Kipa-bericht de aandacht op het feit, dat de geleerde een geloovig Katho liek was. De groote Poolkenner verklaarde tij dens zijn leven meermalen, dat hij niet kon begrijpen, hoe iemand, die overtuigd was van de waarde van den mensch, on- geloovig kon zijn. fDe pastoor van Sadnt-Servan-sur-Mer heeft nog de volgende stichtelijke mede- deeling omtrent Charcot verstrekt. Den dag, vóórdat zijn expeditie zou ver trekken, kwam Charcot zijn kerk binnen, waar hij een kapelaan ontmoette, die hem zeide: „Zoo commandant, dus alles is klaar en morgen vertrekt u zeker?" „Neen, niet alles is klaar',, antwoordde de geleerde. „Eerst als ik gebiecht en ge communiceerd heb, is alles in orde." En hij knielde in alle nederigheid neer in den biechtstoel. VRIENDENKRING TER EERE VAN HET H. SACRAMENT. Algemeene ledenvergadering. In de zaal van de St. Joseph's Gezellen Vereeniging hield de Vriendenkring gis terenavond haar j aarlij ksche algemeene ledenvergadering. Deze vergadering stond, nu wij aan den vooravond staan van de Missieweek, geheel in het tee ken daarvan. Immers, de weleerw. Father D. J. Simons van de St. Joseph-Congregatie te Mill-Hill, op het oogenblik met verlof in de Sleutel stad, was bereid gevonden om voor den Vriendenkring een rede te houden over „De H. Eucharistie en de Missie". Het welkomstwoord van den voorzitter, den heer L. C. Schrijvers, ging dan ook in de allereerste plaats uit naar Father Simons. Spr. heette verder welkom de talrijke aan wezigen, al had spr. gehoopt, dat de op komst nog grooter zou zijn, en het Muziek gezelschap „Frans Schweitzer", dat dezen avond opvroolijkte met eenige goed uitge voerde nummers. Verder sprak spr. eenige opwekkende woorden voor de komende Missie-tentoon stelling, wijzende op het vele opofferende werk, dat de missionarissen in de missie landen doen en waar tegenover wij onzen steun moeten stellen. Nadat de notulen onveranderd onder dank waren goedgekeurd, kwam, daar er geen ingekomen stukken waren, de be noeming van een tweetal kasnazieners aan de orde. Benoemd werden de heeren W. Geene en J. Driessen. Als laatste agendapunt kwam dan aan de beurt de rede van Father D. J Simons. De eerw. spr. begon met eenige inleidende woorden over wat de H. Eucharistie is voor de missionarissen en wat Hy is voor de geloovigen, om vervolgens te komen tot „Da H. Eucharisie en de Missie". Een missionaris, aldus spr., die spreekt over zijn missie, is als een vader, die spreekt over zijn kinderen. Hetzelfde wat een kind is voor de ouders is de missie voor den missionaris. Maar wat zou de missie zijn zonder den Eucharistischen Christus? Niets. Want zon der de H. Eucharistie zou dat alles geen aantrekkingskracht hebben. In de Eucharistie vinden de missionarissen den God der liefde, die hen sterkt en alle ontbering doet vergeten. In het II. Evangelie vinden wy Christus' laatste wilsbeschikking: „Gaat en onder wijst alle volkeren, doopt hen en leert hen alles wat Ik U geboden heb". Het testament van Christus zeide aan de Apostelen, dat zij moesten gaan en zij zijn gegaan over de geheele wereld. Het Woord Gods, gesproken op het kruis hout „Ik heb dorst", klonk hun nog in de ooren. Alle Apostelen, na Christus de eerste missionarissen, hebben geleden en zijn ge marteld om ten slotte voor hun geloof ter dood gebracht te worden. En steeds verder ging het, steeds waren er missionarissen, die martelaren werden voor Gods Kerk. Maar het bloed der mar telaren is het zaad der Kerk en dat hebben zij kunnen doen door de H. Eucharistie. De H. Eucharistie is de dynamo voor de missionarissen. Daardoor hebben zij Gods laatste Wil uit kunnen voeren en kunnen dat thans nog doen. Missie berust op liefde in de H. Eucha ristie. Neemt de Eucharistie van de mis sionarissen weg en er zijn geen missiona rissen en martelaren meer. Maar zoolang de missionarissen Christus nog kunnen be groeten. zoolang zullen zij den moed en de kracht hebben hun werk voort te zetten. Dan zal er ook een tijd komen, dat zwarte priesters in him zwarte handen de blanke Hostie omhoog zullen heffen. Ook de geloovigen kunnen aan het mis siewerk meehelpen. Dat medehelpen is voor alle geloovigen een liefdeplicht. Er zijn nog millioenen zielen, die besmet zijn met de melaatschheid van het ongeloof. Ook deze moeten komen tot het rijk Gods. Laten wij daarom allen meehelpen om Zijn missiewerk voort te zetten. Jaar in jaar uit trekken honderden jonge mannen en vrouwen uit om het H. Geloof voort te planten. Zij verlaten daarvoor alles. Het wereldsche leven; geld en goed, soms een eervolle carrière en hun ouders, die hun zoo dierbaar zijn. Komt een missionaris dan in het heiden- sche land dan mist hij alles. Thuis komen de vindt hij- een ongerieflijke woning en een kerkje waar het allernoodzakelijkste dikwijls ontbreekt. Dat duurt dan zoo een heel menschenleven lang. En kijkt men dan terug op dat alles, dan moet men er kennen, dat er nog geen zichtbaar resultaat aanwezig is, maar dat men alleen maar den bodem vruchtbaar heeft gemaakt voor hen, die later komen. Daarom moeten allen steeds blijven hel pen. Wanneer de missionaris in de vuur linie is, dan rekent hij op de achterhoede, die moet zorgen voor fourage en munitie, d.i. gebed en financieele steun. Wij Katholieken zijn menschen met idealen en waar een ideaal is, is zonneschijn. Een leven zonder idealen is gelijk een Mei maand zonder bloemen. En is er onder alle idealen een grooter dan het uitbreiden van het ware geloof? De Katholieke Kerk heeft ook in de twin tigste eeuw een zending te vervullen. Helpt daarom, aldus besloot spr., de missionaris sen, zoodat wij met elkaar kunnen uitdra gen den standaard van onzen Koning Chris tus. (Applaus). De voorzitter was de tolk van allen toen hij Father Simons dank bracht voor zijn begeesterende woorden. Spr. sprak den wensch uit, dat deze rede de leden van den Vriendenkring zal sterken im hun liefde voor de Missie. Nadat er verder nog woorden van dank waren gesproken voor het gezelschap „Frans Schweitzer" voor de tengehoore ge brachte klanken werd deze bijeenkomst be sloten zooals zij was geopend, n.l. met den Chr. groet. GELOOF EN WETENSCHAP. Prof. Barge over het Rassenvraagstuk. De Vereeniging „Geloof en Wetenschap" hield gisteravond in de „Vergulde Turk" haar eerste vergadering in het nieuwe sei zoen. Nadat de voorz. prof. dr. E. Carp, de aanwezigen verwelkomd had, las de se cretaris, de heer J. B. Wilmink het jaarver slag voor, waarin hij o.a. als zijn meening uitsprak, dat de Vereeniging meer aan dacht zal moeten gaan wijden aan muziek en tooneel, teneinde de jongeren te trek ken. Uit het jaarverslag van de penningmees - teresse, mej. A. Coebergh, bleek, dat de inkomsten in het afgeloopen jaar bedragen hadden ƒ306.50 en de uitgaven 313.19 3^ zoodat er een nadeelig saldo is van 6.6914 Wegens het aftreden van mej. A. Coe bergh als penningmeesteresse die voor haar grooten ijver en energie geduren de de jaren van haar bestuurslidmaatschap de hartelijke dank van de vergadering in ontvangst had te nemen werd mevr. v. d. Laan-Claessens bij acclamatie als zoo danig gekozen. Als nieuwe kascommissie werden geko zen: mevr. Tepe, en de heeren Sanders en de Rooy. Vervolgens was het woord aan prof. dr. J. A. J. Barge, die een lezing hield over: „Het rassenvraagstuk in Europa en de anthropologische samenstelling van het Ne- derlandsche volk", een onderwerp van zeer ver strekkenden aard en van zeer ac- tueele beteekenis, waarover nogal misver standen bestaan, zooals de voorzitter in zijn inleidend woord terecht constateerde. Heden ten dage is het rassenvraagstuk niet meer een probleem voor de geleerden in hun stille laboratoria, doch een vraag stuk van de openbare meening, aldus ving prof. Barge zijn lezing aan. In alle vraag stukken van de openbare meening schuilt een goed stuk leuze. De leuze nu wordt ge dragen door hartstocht en, om zoo'n vraag stuk objectief te zien, is het zaak zich te rug te trekken op de fundamenteele be grippen en vandaar uit het vraagstuk te be naderen. Wat is eigenlijk een ras? Ras, zooals dat verstaan wordt in de physische anthropologic, is eigenlijk een vergelijkend anatomisch begrip. Spr. licht dat nader toe. Er bestaat een beschrijven de anatomie, die den bouw van het men- schelijk lichaam zoo nauwkeurig mogelijk beschrijft, en een anatomie, die den bouw i van den mensch vergelijkt met die van de j overige levende wezens. Daarnaast kunnen wij ook de eene men- schengroep vergelijken met andere groe pen, en de gevonden groepeeringen noemen wij rassen. Een ras is dus een groep van menschen, die zich op grond van het ge meenschappelijk bezit van een aantal erfe lijke lichamelijke kenmerken onderschei den van andere groepen. Er is een scherp onderscheid tusschen ras en volk. Een volk is vaak samengesteld uit verschillende ras sen en omgekeerd kan een ras gevormd worden uit vele volken. In Duitschland bijv. schermt men zoo graag met den z.g. Nordischen mensch, die echter niet alleen in het Duitsche volk voorkomt. In het Duitsche volk vindt men ook allerlei rassen, hetgeen niets bijzonders is, daar dat overal voorkomt. Bruikbare ras-kenmerken zijn er eigen lijk slechts vier in getal, n.l. de vorm van het hoofd, de pigmentatie, de lichaams lengte en de vorm van het haar. Op grond van deze kenmerken onder scheidt men de menschheid tegenwoordig in drie hoofd-rassén n.l. de Europide ras sen, de Negride en de Mongolide rassen, elk wederom onderverdeeld. Zoo wordt bijv. het Europide ras (dus de blanken in 't algemeen) onderverdeeld in de blonde rassen van het Noorden, de centrale gor del van rondhoofden en de Zuidelijke langhoofden, terwijl de blonde Noordsche rassen wederom worden onderscheiden in z.g. Nordische menschen en Oost-Balten. Deze Nordische menschen hadden het meest spr.'s aandacht en het bleek, dat deze we derom konden worden onderverdeeld in I Teuto-Nordische, Dalo-Nordische en Ferrno- Nordische menschen. Spr. gaf van al deze ras-typen een beschrijving en liet ter il lustratie vertegenwoordigers van deze ty pen verschijnen op het witte doek. Men legt thans gelijk 'men dat voor heen ook wel heeft gedaan verband tus schen de lichamelijke raskenmerken en de geestelijke eigenschappen dezer rassen. Deze synthese is evenwel nog niet mogelijk, omdat men de geestelijke eigenschappen der volkeren nimmer grondig heeft bestu deerd en op dit gebied dus niet over vol doende exacte gegevens beschikt. Onze kennis omtrent de rassen kan dus geen uitgangspunt zijn voor een beoordee ling van de geestelijke waarde van de ver schillende menschengroepen. Het beste is altijd nog, zich niet te verhoovaardigen over eigen ras, maar vast te houden aan het oude Christelijke beginsel: Bemin uw naaste ais u zei ven. Na een korte pauze behandelde prof. Barge de samenstelling van het Nederland- sche volk in anthropologisch opzicht. In geschiedenisboekjes wordt vaak de stelling verkondigd, dat het Nederlandsche volk van Germaanschen oorsprong is. Dat is in z'n algemeenheid stellig onjuist. Ais men het voorkomen van de verschil lende ras-kenmerken onder het Nederland sche volk nagaat, blijkt, dat wat de pig- mentaite betreft de meeste blondharigen en blauw-oogigen in het Noorden worden aan getroffen en dat het aantal brunetten toe neemt naarmate men zuidelijker komt. De schedelvorm loopt daarmee echter niet pa rallel. De langste schedels treft men te genwoordig in het Westen aan en de kort ste in het Oosten, terwijl men heeft kun nen nagaan, dat in vroeger eeuwen de Frieseh (meer overeenkomstig hun blon de haren) langschedelig moeten zijn ge weest en de Zeeuwen rondhoofdig (ook meer in overeenstemming met hun pigmen tatie). Deze omwenteling op het gebied van schedelvorming wordt verklaard door een infiltratie uit het Oosten van men schen van het Dalo-Nordisohe en wellicht van het Oost-Baltische ras, welke beide rassen korthoofdig en blond zijn. Vandaar dat de Groningers en Friesen rond van hoofd zijn geworden, maar blond van haar zijn gebleven. Wat de lichaamslengte betreft, vindt men over 't algemeen de grootste menschen in Noord-Holland (Texel) en de kleinste in het Zuiden. Grooten invloed heeft echter de mate van welstand; vandaar dat het grootste percentage onder-maatsche perso nen wordt aangetroffen in de arme stre ken van Drente en de Peel. Op grond van deze gegevens kwam prof. Barge tot deze conclusie: In ons land is de z.g. homo Nordicus overwegend, vooral in het Noorden, met een sterk percentage van het Alpine ras in het Zuiden. Daartusschen ligt een zóne van mengvormen, terwijl een derde element van Dalo Nordische en Oost-Baltische rassen zich er doorheen ge drongen heeft van uit het Oosten. Tenslotte verwees spr. nog in 't kort het verhaal, dat de donkere Zeeuwen zouden afstammen van de vroegere Spaansche be zetting, naar het rijk der fabelen. Ook vóór de Spanjaarden kwamen, was de Zeeuw- sche bevolking reeds van het donkere type. Deze duidelijke met lichtbeelden over vloedig geïllustreerde lezing van een zoo bij uitstek deskundige heeft de aanwezigen verrijkt met een schat van gegevens en een klaar inzicht in dit onderwerp, dat door politieke stroomingen omhoog is gestuwd in de publieke aandacht en zóó een kwestie is geworden van actueel belang. KJ.M.V. ST. PETER-KANIS Wy herinneren de leden eraan, dat mor gen om half drie, bij gelegenheid van de opening van de Alma, een Pontificaal Lof wordt gehouden in de Hartebrugskerk. Wij rekenen erop, dat hierbij alle leden der K.J.M.V. tegenwoordig zullen zijn. Na afloop allen naar de Alma, waar om vier uur alle jeugdorganisaties verwacht worden. Het Bestuur. Missieactie Parochie O. L. Vr. Hem. en S. Jozef. De zelatricen verspreidden dezer dagen duizend brochures ter aanbeveling van de drie Pauselijke Missiegenootschappen in onze goed-katholieke gezinnen, waarvan acht honderd nog niets, daaraan bijdragen. Dat kan toch en moet dus ook anders en beter, zelfs in dezen tijd. Parochianen: leest de brochures door, vult de inliggende inschrijfformulieren in, en bewaart die, tot de zelatricen ze na de tentoonstelling komen terughalen. Paus Pius XI zegt, dat het steu nen dezer genootschappen voor elke pa rochie plicht is, dus ook voor elk gezin, dat nog steun geven kan. Kap.Dorbeck, Dir. GOUDEN DOCTORAAT. Dinsdag 20 October a.s. zal het vijftig jaar geleden zijn, dat dr. C. Winkler te 's-Gra/venhage, gep. insp. Geneesk. Dienst Ned.-Indië, aan de Leidsche Universiteit promoveerde tot doctor in de Genees kunde. STEDELIJK MUSEUM DE LAKENHAL. Aanwisten. Het Stedelijk Museum de Lakenhal al hier kwam door schenking in het bezit van een schilderij van den zeer zeldzamen jong-gestorven Leidschen schilder Adriaan van Wouter, geboren te Leiden 1796 en overleden aldaar 1820. Het zeer harmonieus en gevoelig ge schilderde paneel geeft een stalinterieur met een witte en een roodbonte koe. Door aankoop verkreeg de Lakenhal een werk van Bakker Korff 'met de zeldzame uitbeelding van een jonge vrouw, bezig met het poetsen van metalen voorwerpen. Het paneeltje, van geringe afmeting, vertoont al de schitterende hoedanigheden van het beste werk van den meester. OVER EEN „SPORTPRAATJE" De verzorger van het wekelijksch sport- praatje voor de Gem. Radio-distributie heeft in zijn laatste praatje gecritiseerd het besluit van den Raad tot samenstel ling van het bestuur der sportstichting. Hij noemde de voordracht van B. en W. al niet heel erg gelukkig, maar wat de Raad gedaan heeft was heelemaal mis. Hij richtte zich daarbij tegen de niet-neutrale sportbeweging. Een Raadslid, lid der Com missie voor de Stedelijke Lichtfabrieken (waaronder het radio-distributiebedrijf res sorteert) heeft nu, naar men ons mede deelt, een klacht ingediend tegen zoodanig gebruik van een gemeentelijke instelling, waardoor andersdenkenden dan de spre ker worden aangevallen en gegriefd. De ingediende klacht ios in de Commissie-ver gadering van gisterenmiddag behandeld enverder in onderzoek. Gistermiddag zijn H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana per auto de stad gepasseerd, op weg van Den Haag naar het Loo. Bij de politie zijn inlichtingen te beko men omtrent een zwartbonte koe, die op de Veemarkt is achtergebleven. AGENDA LEIDEN. De Zondagsdienst der huisartsen te Öegstgëest wordt waargenomen door dr. Hugenholtz, tel. 390. De Zondagsdienst der huisartsen te Lei den wordt waargenomen door de dokters: Flim, De Graaff, De Jager, Verbrugge en Winkler. De avond-, nacht- en Zondagsdienst der apotheken wordt van Maandag 12 tot en met Zondag 18 Oct a.s waargeno men door de apotheken: P. du Croix, Ra penburg 9, telef. 594, E. R. de Metz, Ka- merlingh Onneslaan 28, tel. 3553 en J. Doedens, Wilhelminapark 8, Oegstgeest, Telefoon 274. Inlevering van Militiare Uitrusting. De dienstplichtigen der Landmacht van de lichting 1921, die hun militaire uitrus ting moeten inleveren, moeten zich van die verplichting kwijten op 20 October a.s., tusschen des voormiddags 9 uur en des middags 12 uur, in het gymnastieklokaal in de Doelenkazerne alhier. Geveilde perceelen Ten overstaan van Mr. H. M. A. Coe bergh, notaris alhier. Het pakhuis met de Heerenhuizen en tuinen Heerengracht 16, 18, 20. 22 en 24 na afmijning resp. in bod: f 5.020. 1' 3.600.—, f 4.000.—, f 3.550.— en f 4.600.— kooper de heer B. J. Huurman q.q. alhier voor f 21.320.Het huis en tuin met Ga rage Voorschoten Leidsche weg 297 in bod f 3.450.is niet gegund. Ten overstaan van Notaris A. A. van Haaften alhier: Het huis met erf. tuin. en garage Hee rengracht 17 en Langestraat 6 in bod: f 2.225.kooper de heer L. Boerstra q.q. 'te Leiden voor f 2.225. Het huis en erf Spilsteeg 4 in bod f 210. Kooper de heer R. J. van $er Krogt q.q. alhier voor f 260. Het huis en erf Langestraat 35 in bod f 790.kooper de heer A. H. Moonen q.q. alhier voor f 800. Steekpartij in de Janvossensteeg. Gisternamiddag te 6.45 uur is in de Jan vossensteeg om een kleinigheid twist ont staan tusschen den-45-jarigen L. F. M. en den 29-jariigen H.H., venters van beroep, beiden gedomicilieerd te Amsterdam. Laatstgenoemde heeft daarbij U. met een mes een vrij ernstigen steek in een der pol sen gegeven. U. werd ter plaatse door Sen E.H.D. verbonden, daarna naar het Acad. Ziekenhuis vervoerd voor verdere behan deling en vervolgens naar het politiebureau overgebracht om zijn roes uit te slapen, wijl hij dronken was. H. is in verzekerde bewaring gesteld en zal voor den Officier van Justitie worden geleid. Handelsregister K. v. K. W ij z i g i n g. 6797. Eerste Algemeene Protestantsche Begrafenis Associatie. Al phen a. d. Rijn, Hooftstraat 90. Bovenge noemde vennootschap onder firma is door faillissement van den vennoot J. van Scherpenzeel ontbonden. De zaak wordt voortgezet door den overblijvenden ven noot: D. Kruyt, als eenig eigenaar, onder den ouden naam. Bij ministerieele beschikking is de gelde lijke vergoeding voor niet in natura ver strekte fourage bij de korpsen van het le ger, gedurende het tijdvak van 1 Novem ber 1936 tot en met 31 Januari 1937, vast gesteld voor Leiden op 61 cent per rant soen. BIOSCOPEN. Luxor. De eerste hoofdfilm van deze week is gebouwd op een oud chapiter „Zoo de ouden zongen...." is de oude titel, terwijl de nieuwe heet „De heele wereld draait om de liefde". Martha Eggerth, de tempera mentvolle Hongaarsche actrice, speelt in deze film de hoofdrol. Zij is de opera-zan geres, die voor reclame uitgebuit wordt door haar directeur, zelfs ten koste van haar goeden naam.' Daarom pleegt zij con tractbreuk en doet dit te liever wijl zij juist een uitnoodiging ontving tot verblijf van eenjgen tijd op het platteland. Die uitnoo diging ontving zij van den jongen Walde- nauer, doch ook diens vader is niet afkee- rig van het bekoorlijke zangeresje. Even wel de reclame-publicaties over de zange res brengen hem ten zeerste in verlegen heid, zoo zelfs, dat het beter is, dat het meisje vertrekt. Hetgeen dan ook geschiedt, doch de humor en originaliteit zouden niet ten volle uitgebuit zijn, wanneer ook hier niet een pakkend slot op de bekende wijze voor dit stuk gevonden was. Na de pauze gaat de film „Zwischen Abend und Morgen", dat o.i. beter den ouden titel „De Nacht na de Opera" had kunnen behouden. Gustav Fröhlich en Lida Baarova spelen hier de hoofdrollen en doen dat op bijzondere wijze onder regie van Paul Wegener. Gustav Fröhlich is de ad vocaat, die slechts leeft voor zijn ambt en zijn vrouw daardoor verwaarloost. Tijdens een opera-uitvoering wordt hij weer weg geroepen en zijn vrouw zocht verpoozing bij een vriend, die haar echter bedriegt. Die vriend wordt in zijn woning doodge schoten juist als de advocaat hem opbelt. Deze hoort het schot, gaat naar het huis toe en vindt den man vermoord. Hij vindt echter tevens de poederdoos van zijn vrouw.Toch is zij de moordenares niet, welk gegeven tot 'n spannend verhaal is uitgewerkt. Toelaatbaar voor volwassenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1936 | | pagina 2