ZATERDAG 30 MEI 1936 DE LEÏDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 10 IMTERPAROCHIEELE AAN POLITIEK DOEN XV De verkiezingen in Frankrijk hebben weer eens het bewijs geleverd, dat het ge makkelijker is verder af te dwalen dan zich te herstellen. De groote vooruitgang van de communisten is het eenvoudig ge volg van een socialistische opvoeding; het is veel gemakkelijker dan maar af te zak ken tot het communisme, dan zich omhoog te werken tot practisch christendom. Diezelfde soort les hebben we ook in ons land. Is iemand eenmaal socialist gewor den, tien tegen ten, dat hij eerder commu nisten dan rechts zal stemmen. Het ligt immers in de lijn der menschelijke natuur, die eerder naar het kwaad als naar het goed nijgt. Vandaar dat we vooral met jonge men- schen zoo uiterst voorzichtig moeten zijn en hen van jongsaf moeten wennen aan het begrip: totaliteit. Neen, geen staats- totaliteit, want dat is een onding. Maar een totaal katholicisme, dat zich overal laat gelden, ook in de politiek. De groote begripsverwarring komt door het geleur over nationalisme, alsof daarin de oplossing schuilt van economische en andere moeilijkheden. Zoo treffend juist hebben de Bisschoppen van Duitschland er het vorig jaar nog op gewezen in een herderlijk schrijven, waar zij wezen op 't wezenlijke van een menschenleven, ni. de zaligmaking der ziel. Het persoonlijk element moeten we goed vasthouden en niet opgaan in de massa. Want dan pas is de massa, is een groepeering tot werke lijk groote dingen in staat, als zy is samen gesteld uit karakter-vaste persoonlijkhe den, die hun levensdoel kennen. Zie slechts naar het gejuich rondom een dictator of een aspirant-dito. Men krijgt dan meestal het idee, dat een op den loo penden band gefabriceerde volksmassa op commando mag of moet juichen. En niet, dat daar menschen bijeen zijn, die rijp ge noeg geacht worden om zelfsitandig te oordeelen en dus al of niet te juichen. Daarom is de maatschappij zeker niet ge diend met één sterken man, maar wel met sterke menschen, die zich op de eerste plaats verantwoord weten voor God en hun eigen ziel. Zoo gauw men echter een theorie aan hangt over: wat de Staat doet is zedelijk goed; komt men in het zog van een door en door gedemoraliseerd staatsstelsel. Of als men, wat ook nogal eens voorkomt, zijn heil meent te zien in een Staat, die over vloeit van vrijheid tot 't ongebondene toe, komt men tot het uiteindelijk resultaat van onderlinge ruzie. Noch het een, noch het ander is goed. Tusschen dat alles in ligt weer de gouden middenweg. Een zekere mate van vrijheid en een zekere maat van gebondenheid is het gezonde stelseL Het mooist zien we dat altoog nog in onze eeuwenoude Moederkerk, 's Men schen groote eigenschap, de vrije wil, wordt er gesteld onder de controle van de stem der innerlijkheid, het geweten; van het menschelijk denken alleen kan de be- heersching niet komen, daar is weer voor noodig de vorming tot wilskracht. En als om ons tegemoet te komen gaf God ons in en door de H. Kerk de H.H. Sacramen ten, als de bronnen om uit te putten. Met dit al blijft het toch in ons een harde strijd en is de vrije wil een goed of een kwaad, naar gelang we het gebruiken. Er hangt dus veel van ons zelf af, van onze wils vorming. Zoo gaat het ook in het gewone leven. Daar hangt het er maar van af, of we onzen vrijen wil goed gebruiken of misbruiken. In heel veel zaken is ons veel vrijheid gelaten, in anderen zijn we meer gebonden, hetzij aan de Kerk of aan den Staat. Ons gezond verstand zegt ons bovendien, dat we God meer moeten gehoorzamen dan de menschen, dus veeleer ons gebonden we ten aan de Kerk dan aan den Staat. En is het nu n;et droevig, dat onze eigen Bisschoppen door sommige katholieken worden genegeerd, alsof er geen sprake is van de zeer begrijpelijke leer der catechis mus inzake het gezag in de Kerk? Is het niet kenschetsend voor onzen tijd, dat Haarlem's Bisschop in onze stad smeekt om trouw en volgzaamheid? De les van Frankrijk is, dat men via het socialisme komt tot het communisme; de les van Duitschland, dat men via het Nat. Socialisme komt tot pervers heidendom; de les van Holland, dat Katholieken via de N.S.B. komen tot vervlakking en afval. Wie zijn Bisschop niet volgt, komt immers van kwaad tot erger. SEVERUS. TAFELTENNISWEDSTRIJD Tweeden Pinksterdag spelen 10 Gezellen van Sassenheim tegen een tiental van onze vereeniging, 's middags in ons Gezellenhuis AFD. GEHUWDEN Bij- wijze van proef zal de maandverga dering der Gehuwden plaats hebben op Dinsdag 16 Juni, 's avonds te kwart voor negen. DE JAARVERGADERINGEN Maandag 8 Juni: Studie- en Debating club „P. Canisius"; Woensdag 10 Juni Too- neelclub „A. Kolping"; Maandag 15 Juni: Bibliotheek; Woc-nsdag 17 Juni: Muziekge zelschap „Fr. Schweitzer"; Maandag 22 Juni Biljartclub „A.B.C."; Dinsdag 23 Juni Liedertafel .,Seb. Schaffer". De besturen nemen goed nota van deze gestelde datums en dragen zorg voor tij dige convoceermg aan de club-leden. De jaarverslagen en de bestuursverkiezing behooren voorbereid te worden en daarom steile men zich .n verbinding met den vice-Praeses. BIJEENKOMST DER JONG GEZELLEN Dinsdagavond komen de Jonggezellen bijeen te half negen. Tot deze groep be hooren alleen zij, die in Febr. 1936 ge- installeerd zijn. DE WERKKAMPEN Nu een nieuwe regeling tot stand is ge komen tusschen ons Centraal Bureau en de regeering, zijn de volgende werkkam pen vastgesteld. Van Maandag 8 Juni tot Zaterdag 20 Juni: van Maandag 29 Juni tot Zaterdag 11 Juli; van Maandag 13 Juli tot Zater dag 25 Juli, van Maandag 31 Augustus tot Zaterdag 12 Sept.; van Maandag 14 Sept. tot Zaterdag 2b Sept.; van Maandag 28 Sept. tot Zaterdag 10 Oct.; van Maandag 12 Oct. tot Zaterdag 24 Oct.; van Maandag 26 Oct. tot Zaterdag 7 Nov. Jonge werkloozen, mits zij lid zijn van de R.K. Vakorganisatie of van de Gez. Ver., kunnen hiervan gratis profiteeren. De Senior der Gezellen is steeds bereid in lichtingen te verschaffen. LAND- EN TUINBOUW Kalk in onzen bouwgrond. Vóór eenige jaren zaten we midden in het kalktoe- standsprobleem, overal was men er druk mee. Dat is geluwd. De kalktoestand mag nog wel belangrijk worden geacht, maar men verwacht er niet alle heil meer van. Evenwel dient er tegen gewaakt te worden, dat men nu niet tot een ander uiterste overslaat en weinig of geen waarde gaat hechten aan een kalkbemesting. Dat zou zeer te betreuren zijn, want op verschil lende gronden, b.v. de hooge zandgronden, is met een kalkbemesting nog belangrijk voordeel te behalen. Door eiken oogst wordt kalk aan den bodem onttrokken, door het eene gewas meer, door het an dere minder. Maar grooter is het verlies van kalk door uitspoeling, vooral op hooge, doorlatende gronden; de klei- en humusrij- ke gronden houden de kalk beter vast. Hoe grooter de kalkvoorraad in den bodem is, des te grooter is ook de kalkuitspoeling. De regenval heeft hierop natuurlijk ook grooten invloed, maar de uitspoeling loopt met den regenval toch niet parallel. Groo te verschillen treden hierbij op, zooals bijv. bleek op een proefveld te Uithuizer- meeden (Gr.): in de jaren 1902 tot en met 1910 bedroeg de gemiddelde uitspoeling ongeveer 350 kg. kalk per Hectare, welke jaren onderling nog een belangrijk ver schil te zien gaven; zoo was de uitspoeling in 1908'09 slechts 110 kg. en in het jaar 1909'10: 1151 kg., dus 10 maal zooveel. Het jaarlijksche kalkverlies mag dus vrij groot heeten, waarom dan ook een kalkbe mesting niet mag worden verwaarloosd. Het grondonderzoek blijft dan ook in het kalkbemestings-vraagstuk een belangrijk punt. Wat een Paard alzoo trekken kan en mag. In het Orgaan van den Bond van Politieambtenaren, dat ons toevallig in handen kwam, vonden we een alleraar digst artikeltje van de hand van Aug. Diè- mont, waaraan we het volgende willen ontleenen. Het is niet het cijfer aldus betoogt de schrijver dat straks op de weegbrug bij de controle den amotenaar het aantal kg. aangeeft, dat in feite beslist inzake de graad van al dan niet toelaatbare belastin gen in de strengen van een ingespannen paard: Het zijn oog en oordeel van den des kundige politie-beambte, welke zulks moeten doen. En dan laat de schrijver het paard zelf spreken, aldus: Wat ik hebben mag, dat beslist de autoriteit, met het gezag bekleed, en dat staat in de politie-verordeamg. En wat ik hebben kannu, dat is zoo ir een paar woorden niet gezegd; als ik er tenminste niet met de muts naar gooien zal, zooals jullie dat gewoon bent zelf te doen, doch laten we niet hatelijk zijn. Die prestatie hangt nauw samen met van alles wat van daag anders kan zijn dan gisteren, en morgen weer een heel verschil kan maken. Als het druk is of (en) warm, dan doe ik 's morgens meer dan 's avonds; en het wegdek van de straat, waarvan de veror dening spreekt, is van grooten invloed, waarbij dan direct komt het beslag, waar op ik loop. Om volwaardig werk te kun nen leveren, moet m'n tuig goed passen, de wagen behoorlijk gesmeerd zijn, m'n voerman paardenkenner, en liefde voor zijn dieren hebben (doet er niet toe, wie de eigenaar is); een goed koetsier spreekt altijd van mijn paarden. En dan praat u over de wielen. Ja, dat is ook een groot verschil. De maat in hoogte en in breedte van de velg; dan het beslag van ijzer of van gummi of, zooals tegenwoordig best schijnt te willen: de luchtband; die veel minder trekkracht vordert. Kijk meneer, weet je waar ze een politieagent naar moeten leeren zien? Neen, dat weet U niet, want als U het wel wist, werden er andere verordeningen gemaakt. Nu dan: naar de manier, waarop we ons werk doen, moeten ze leeren beoordeelen of 't nog kan, redelijkerwijs gesproken, of niet. We zeggen het duidelijk genoeg met onze oogen en met ons, wat ze noe men: oorenspel. Wij geven duidelijk in de manier, waarop we aanzetten, trekken en tegenhouden, te kennen, of bet kennelijk te zwaar is. Maar als ze daar nu niet op letten en alleen maar .kijken of we met z'n beiden of alleen voor zooveel of zoo veel kg. aan vracht Lrekken, dan spreekt het toch wel vanzelf, dat zulks ons niet of weinig baat, en het is toch om ons begon nen, om ons best wil. Om nu eens erg duidelijk te zijn: mijn moeder, die met m'n tante in span werkt en die beiden al op jaren zijn, wat gauw te zien is aan de hangende hoofden, en staande op drie beenen, welke lang niet vrij zijn van gallen alles dus in een oogopslag te zien voor iemand, die er een beetje verstand van heeft ze hebben geen lichter werk met z'n beiden dan ik alleen voor dezelfde vracht, terwijl mijn zoon, die nog in z'n allerbeste dagen zelfs bij meer kg. per wiel enz. en passant het niet laten kan een knipoogje te geven aan een aardig vosje dat hij al meer opmerkte die neemt aan zijn staart meer (vak term) waarvoor zelfs ik even de spieren moet spannen." De beteekenis van onzen land- en tuin- bonw. Uit de uitvoerige Inleiding, door Prof. Ir. W. Schermerhorn over dit onder werp gehouden op het 86ste Ned. Landh. houdkundig Congres, meenen we het vol gende nog eens onder de aandacht onzer lezers te magen brengen. Dat 't Nederiandsche volk op dit oogen- blik te weinig waarde hecht aan het bezit van een gezonden boerenstand, oehoeft geloof ik, geen nadere toelichting. Wan neer men er van uitgaat, dat de door de regeering genomen maatregelen noodzake lijk zijn om den boerenstand boven water te houden en als volkskracht intact te la- ttn, is voor het bewijs van mijn stelling voldoende, kennis te nemen van de veel vuldige reacties tegen deze steunmaatre gelenBij het door mij zonder meer aannemen van het tekort aan inzicht om trent de waarde van den boerenstand, neem ik de bestrijding van den steun, zoo als men die op het oogenblik in zoo me nig gesprek met den gemiddeliden man uit de stedelijke wereld kan hooren en in de pers kan lezen. Zij staan op het stand punt der huidige maatschappelijke orde ning en houden er geen speciale economi sche theorie op na. Zij zijn het die het meest sputteren tegen de duurte door den steun: zij zijn het die niet begrijpen, welke consequenties er mee gemoeid zouden zijn, indien dit soort sputter aars zijn zin zou krijgen. Naast deze mensch zou ik dan willen rangschikken een 'groep, welke door hun nauwere verbinding met de in- dustrieele wereld, en door elk gemis aan contact met het landbouwbedrijf niet meer in staat zijn, zich anders dan uit een boek een voorstelling te vormen omtrent aard en wezen der agrarische productie. Ik stel mij voor, dat dit laatste aantal lang niet gering is, en ik heb eenig vermoeden, dat menig stadsche jongeman zonder persoon lijke relatie met het boerenleven ook, zelfs na een eventueele studie aan de Landbouwhoogeschool ruimschoots in de gelegenheid kan komen, bij zijn later ver keer in de maatschappij tusschen de boe ren te ervaren, dat hij iets mist wat de boeken een mensch nooit geven kunnen. Ik geloof dus gerust voorop te mogen stel len op grond van de uitingen, die men zoo rondom het boerenprobleem kan hoo ren, dat bij de groote massa der stedelin gen de balans ten ongunste van de boeren doorslaate B-r. of uw linker-richtingaan- wijzer steekt u natuurlijk altoos tijdig uit, voor u 'n bocht naar links neemt Weet u, dat zoo n teeken geen tooverstaf is? En., dat u dus uw beurt moet afwachten? PINKSTEREN. Quatertemperdagen. In deze week dagelijkseh Gloria en Credo. De Sequens „Vetni sancte Spiritus". De Prefatie en de gebeden „Communicain- tes"' en „Hanc iigitur" van Pinksteren. Kleur: Rood. ZONDAG 31 Mei. Hoogfeest van Pinkste ren of van de Nederdaling van den H. Geest over de Apostelen. Mis: Spiritus. De beloofde heilige Geest is ons geschon ken. De Geest des Heeren vervult de ge- heele aarde! Alleluja (Introïtus) Moge Hij ook onze harben vervullen en daarin ont vonken het vuur van Zijn Goddelijke Lief de. (Alleluja-vers). Moge Hij ook zijn de zoete Gast van onze zielen, aan wie in Hem gelooven schenken Zijn zevenvoudige gave. (Sequens). MAANDAG 1 Juni. Tweede Pinksterdag. Dag van devotie. Mis. Cibavit. Pinksteren is het feest van de stichting van der Kerk. Het Epistel verhaalt ons van de groei van de jeugdiige Kerk. Petrus, be zield door den H. Geest, bekeert vele heide nen door zijn prediking tot de Kerk van Christus, welke ook nu nóg leert en altijd zal blijven leeren: „Wie in Christus gelooft, zal niet verloren gaan, maar eeuwig leven". (Evangelie). DINSDAG 2 Juni. Derde Pinksterdag. Dag van devotie. Mis: Accipite. WOENSDAG 3 Juni. Quatertemperdag. Geboden vasten en onthoudingsdag. Vier de diag van het Pinksteroctaaf. Mis: Deus. 2e gebed voor Kerk of Paus. DONDERDAG 4 Juni. Vijfde dag van het Pinksteroctaaf. Mis: Spiritus. 2e gebed v. d. H. Franciscus Carraciolo, Belijder. Eerst Ascanius geheeten, nam de heilige van dezen dag later uit diepe vereering voor den heiligen Franciscus van Assisië den naam aan van „Franciscus", wiens na volger hij ook geweest is vooral in diiens geest van boetvaardigheid. VRIJDAG 5 Juni. Quatertemperdag. Ge boden vasten en onthoudin gsdag. Zesde dag van het Pinksteroctaaf. Mis: Repleatiur. 2e gebed voor Kerk of Paus. Wanneer wegens de eerste Vrijdag de vatiefmis wordt gezongen van het H. Hart van Jesus, dan moet worden- genomen de Mis van den Vrijdag met de gedachtenis van het H. Hart van Jesus( uit de Mis v. h. H. Hart: Cogitationes), welke gedachtenis met het gebed v. d, Vrijdag wordt verbon den tot één gebed. ZATERDAG 6 Juni. Quatertemperdag. Geboden vasten en onthoudingsdag. Zeven de dag van het Pinksterootaaf. Mis: Cari tas. 2e gebed v. d. H. Norbertus, Bisschop en Belijder. Na de Sequens wordt het Alle luja niet gezegd. In zijn jongelingsjaren levende aan het hof van koning Hendrik V van Duitschland, werd de heilige Norbertus tot inkeer ge bracht door het inslaan van de bliksem in zijn onmiddellyke nabijheid en begon hij een leven van gebed en versterving. Hij trad op als boeteprediker in Duitschland en Frankrijk en stichtte, door een visioen in het dal van Premontré voorgelicht, de Orde der Norbertijnen of Premonstratensers. De heilige stierf als bisschop van Maagden burg, den 6en Juni 1134. IN DE KERKEN DER E.E.P.P. FRANCISCANEN. Alles als in bovenstaande kalender v. r. Bisdom, behalve: WOENSDAG. 2e gebed v. d. Z. Andreas van Spello, Belijder. VRIJDAG. 2e gebed v. d. H. Bonifatius en Gezellen, Martelaren. Amsterdam. ALB. M. KOK pr. NED. R. K. VOLKSBOND, AFD. LEIDEN CENTRALE R. K. ARBEIDERS BEWEGING. Secretariaat: Verl. Bloemistenlaan 45. Zonda: Het gebouw den geheelen dag Maandag (2den Pinksterdag): Van 12.001.30 uur bestaat er gelegenheid tot het afhalen der vaandels. Maandag: 2.30 uur Encycliekmeeting te Oegstgeest. Programma's worden gratis verstrekt aan werkloozen in het Willi- brordus-Patronaat tusschen 2.002.30 uur. Men zorge op tijd aanwezig te zijn. Maandag: Geen Rechtskundig Bureau. Dinsdag: Repetitie R. K. Cem. Zangver- eeniging „Pulchri Studio", 8 uur. Woensdag: De Poedelaars. Donderdag: Spreekuur van het Dagel. Bestuur op het Kantoor, 7.308.30 uur. Zaterdag Spaarbank 7 uur op het kan toor. Brandstoffencommissie 78 uur. Bibliotheek gesloten. INTERPAROCH1EELE SINT JOSEPHS- GEZELLEN-VEREENIGING. Rapenburg o'2. Gelegenheid om zich als lid van de Ka tholieke Gezellen Vereeniging te doen inschrijven R. K. Jongemannen vanaf 17 jaren iederen 3den Maandag van den maand des avonds te 8.30 uur in de Presi dentskamer van het Gezellenhuis, Rapen burg 52. Toegang tot de bijeenkomsten voor fietsers uitsluitend Pieterskerkhof; voet gangers Rapenburg 52. Heden Zaterdag van 89 uur Biblio theek. Zondag is de zaal geopend van 12.30 tot 2.30 uur en van 7.3010.15 uur; verplich te bijeenkomst van 8.459.45 uur;* om 10.15 wordt de zaa] gesloten. Van 12 uur Bibliotheek. Geen zitting St. Joseph's Spaarkas. 8.30 uur Prijsbiljarten; hoofdprijs een pracht polshorloge. Maandag: Tweeden Pinksterdag is de zaal geopend als Zondag's. 8.30 uur prijsbiljarten om luxe doozen sigaretten. Dinsdag: Bijeenkomst voor de leden van 8.00—10.15 uur. 8.30 uur Bijeenkomst afd. Jong Gezellen. Woensdag 8 15 uur: Repetitie Liedertafel „Sebastian Schaeffer". Allen present en op tijd. Donderdag: Bijeenkomst voor de leden van 8.0010.15 uur. Vrijdag, 8.30 uur Repetitie Muziekgezel schap „Frans Schweitzer". Van 8.0010.00 uur Biljartclub „A. B. C." Zaterdag bijeenkomst voor dv leden van 8.U010.15 uur. Van 89 uur Bibliotheek. 8.30 uur Kegelclub „De Poedelaars". Verdere mededeelingen: Bij den huis- I meester is er op iedere gelegenheid te sparen voor de as. Retraite en ook voor de „Keulsche Reis" in 1937. KRUISVAART „ST. PETRUS". Burcht: Garenmarkt 36. Maandag: Tweeden Pinksterdag, 9.30 uur, Aantreden voor alle Kruisvaarders voor buitendag te Noordwijkerhout. Dinsdag: 715 iur Godfriedban. 8.00 uur Tarcisius- en Lodewljksban. Woensdag: 7.00 Don Boscoban. 8.30 uur Aloysiusban, 8.30 uur Godfriedban. Donderdag: 7.30 uur Franciscusban. 8.30 uur Willebrordusban. Vrijdag: 6 uur Cornelius Musiusban. 8.15 uur Jonge Wachtclub. Zaterdag: 7.00 uur K. J. C. Mis St. Petrus Parochie. 5.00 uur Contributie betalen bij den penningmeester. Sparen Jonge wacht. Kruisvaarders: Voor deelname aan den buitendag per trein of fiets moeten jullie voor tweemaal voldoende brood medenemen Tevens een drinkbeker. ONS CLUBHUIS „ST. ANTONIUS" Cohort: Aeterne Pater. Zaterdag, 7 uur Bibliotheek. Zondag en 'Maandag geen bijeenkom sten. Dinsdag 7 uur Antonius, Huhertus- en Amoldusban. Woensdag 7 uur Postzegelclub. 7 uur Zaagclub. 7.45 uur Trommelen. 8 uur Esperanto- en Missieclub. Donderdag, 7 uur, Martinus en Servatius- ban. Vrijdag 7 uur Pascalisban. Zaterdag 2 uur Kruistochters per fiets. Zaterdag 7 uur Bibliotheek ST. PANCRAS COHORT. (Parochie O. L. Vr. Hemclv. en St Joseph) Burcht: Maria Gijzensteeg. Dinsdag 8 uur Canisiusban. Woensdag 8 uur Tarcisiusban. Donderdag 8 uur Doyleban. Vrijdag 7.30. uur Vendel St. Lodewijk. Zaterdag 2.30 uur Vendel St. Adelber- tus. Zaterdag 4.45—5.45 uur Afrekenen 8 centsfonds. Tevens kamj ST. FRANCISCUS-LIEFDEWERK. (Nieuwe Rijn 52). Zondag 9 uur Morgengebed waarna de H. Mis. Ontbijt. 10.15 uur bibliotheek. 6 uur Plechtig Lof. Maandag 2den Pinksterdag, 9 uur Mis. Dinsdag 6.30 uur voorm. Aantreden van de Aloysius en Antoniusban. Woensdag: 8.15 uur Lof en groepsbijeenkomst van de twee oudste afdeelingen. Donderdag, 6 uur Antoniusban. 6 uur Aloysiusban. 8 uur St. Jorisban. Vrijdag 6.30 uur Sloydclub IL Zaterdag 7.30 uur Biechthooren. VROUWELIJKE JEUGDBEWEGING VOOR KATHOLIEKE ACTIE „DE GRAAL". Zaterdag 2.30 uur Mulo-clubs. 24 uur Korfballen. Oegstgeest jongeren. 46 uur Korfballen Oegstgeest ouderen. 7.15 uur cadettenclub. 8.3010.00 uur Contributie betalen en gelegenheid om te sparen. Zondag. Geen contributie betalen. Maandag: Om 10 uur vertrek van de touringcar naar Den Bosch. 12 uur vertrek van onze fietsclub naar Noordwijkerhout, waar we een leuke Pic nic hebben. Je kunt ook met de trein gaan. Geef je nog even op! Dinsdag 7 uur H. Mis in de Kapel. Dinsdag 79 uur vrije clubs in hand werken en naaien 8.009.45 uur Engelsch voor beginnenden en huisvlijt. Woensdag: 2—3 uur Kruiskinderen In het clubhuis. 2.303.30 uur Kinderkoor in het club huis. 8.009.30 uur reidansen I en III, naaien en huisvlijt. 8.30 uur dans- en spreekkoorrepetitie voor Bodegraven. Donderdag: 56 uur gym. kleuters in de Heerensingelschool. 8 uur A'.g. Ontwikkelingsclub. 8 uur Reidansen II. 8 uur Dans- en spreekkoorrepetitie voor Bodegraven. 8.30 uur vioolclub. Vrijdag 6.15—7.15 uur „Actief" afdee- ling meisjes I. 7.158.15 uur „Actief" afdeeling meis jes II. 8.309.30 uur „Actief" afd. dames II 8 uur Tooneelclub. 7.15 uur bijeenkomst voor de 1ste graadsinwijding. 9 uur bijeenkomst voor de 2de graads inwijding. VOORSCHOTEN. Maandag 2en Pinksterdag: 11.3012.30 uur contributie betalen. Dinsdag, 7.30 uur Algem. ledenvergade ring, waar: groote repetitie. Donderdag, 7.30 uur Groote zangrepe titie. Vrijdag 7.30 uur Naaicursi^.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1936 | | pagina 10