Het gebroken Paasch-ei. ZATERDAG 28 MAART 1936 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - FAG. 5 De kille witte schaal van ijs en ij zei, waarin de natuur verkleumd lag opgeslo ten, is door zuidenwind en zonneschijn doorgepikt. Het nieuwe leven is ontwaakt en woelt zich te voorschijn. „Dat het oude wijke, nieuw zij alles: harten, stemmen en werken". Uit de harde doppen van het Paaschei breekt de lente naar buiten, eerst lang en aarzelend, doch steeds driester zich ge barend, om straks met Paschen bij het feestelijk gelui der klokken als een hoorn van overvloed en vruchtbaarheid zich uit te storten over de wereld. „En Hij, die op de troon zat, zeide: zie, Ik maak alles nieuw". De leeuwerikken, tierelierend hoog aan de lucht, zingen den Heer „een nieuw lied", de elzen-katjes ben gelen als een gulden franje langs de nog kale takken, kalveren en lammeren zetten wezenloos en wankelend de eerste schreden op het levenspad en langs de wegen plukt een vroolijke kinderschaar de geurende bloemen van het nieuwe voorjaar. Zelfs de Kerk, die gefronst en peinzend het sterven van de tarwekorrel bemedi- teert, heeft op Zondag Laetare één oogen- blik haar droefheid laten varen, in het Een kuiken na vier dagen broeden!. zich om en gaat de kop vormen; de pooten en vleugels vertoonen zich als vormeloo- ze uitwassen. Zoo groeit het celletje uit tot het pientere beestje, dat oogen heeft om te zien, ofschoon het in duisternis werd ge maakt, dat vleugels heeft om te vliegen, pooten om te loopen, een snavel om te eten met op de snavel een harde knobbel. om de eischaal te doorboren. Niet zoodra is het kuiken geboren en stapt het zelf bewust rond alsof het nooit anders had gedaan, of het knobbeltje, dat nu overbo dig is geworden, valt af. Zelfs iemand als Huxley moest beken nen, dat in een ei wonderlijke mogelijk heden sluimeren. „Het is alsof een fijne vinger de lijnen trok, waar de wervelko lom en de vormen van het lichaam zich vertoonen zullen aan het eene eind wordt de kop afgerond, aan het andere einde de staart en aan beide zijden de ledematen, in zoo juiste verhouding en op zo-* kunstige manier gevormd, dat iemand, die dezen ontwikkelingsgang gadeslaat, op de ge dachte komt: als wij een nog betere hulp voor het oog hadden dan de lens, dan moes ten wij den verborgen kunstenaar met zijn ontwerp voor zich zien, terwijl hij met vaardige hand zijn werk voltooit." Nu moet men zich niet voorstellen indien men zich überhaupt wat voorstel len wil dat God bezig is een kuiken in elkaar te knutselen, het eene na het andere honderden kuikens, milliarden kuikens! Dat zou een kinderachtige en on waardige opvatting zijn. Ook de levende natuur wordt gere geerd door vaste wetten van oorzaak en gevolg, maar welke die wetten zijn en hoe danig het beginsel is, waaruit die wetten ontspruiten, bleef tot op den dag van he den een diep geheim. Het geheimzinnige waas, dat oorsprong en aard van het leven omhult, verhindert ons echter niet in de met zooveel vernuft en overleg te werk gaande natuur de natuur, welke zélve géén verstand heeft het klare bewijs te zien, dat de ontwikke ling en de instandhouding van het leven door een groot Verstand geinspireerd is. En dat groote Verstand noemen wij met drie letters: God. heerlijk vooruitzicht van den blijden Ver- rijzenis-morgen, als de gouden korenaar omhoog-sdhiet uit de donkere duisternis der aarde. Het wonder der lente is bezig zich te vol trekken. Menschen, die zichzelf gaarne nuchter en zakelijk noemen, loopen deze wonderen haastig voorbij, met een supre me minachting voor „dichterlijke bevlie gingen". Maar him nuchterheid is géén nuchterheid en hun zakelijkheid averecht- sche zakelijkheid het is slechts opper vlakkigheid. Wie met een nuchter en koel verstand het ontluiken van de lente be ziet en bestudeert, moet de handen wel in een slaan van verbazing De diepte van het heelal zal ons over meesteren, de tijdlooze deining van de eenzame zee ons tot nadenken stemmen, toch is er geen verschijnsel in de geheele Schepping, wat ons in zulk geheimzinnig contact brengt met de ongeziene Macht, dan het leven, dat iedere lente millioenen- voudig op .deze aarde ontplooit. Wat is er nuchterde dan een ei, en dan nog wel het ei van een kip? En toch her bergt een kippen-ei zulk een raadsel, dat alle geleerden van alle landen en van alle tijden zich suf piekeren om achter het geheim van het kippen-ei te komen. Hetgeen zich in een ei afspeelt is tot in de kleinste bijzonderheden onderzocht en bekend. Het raadsel werd door deze onder zoekingen niet opgelost.... het werd slechts raadselachtiger. Ben zoogenaamd nuchter mensch. zegt, dart een ei lekker smaakt; een nóg nuch terder mensch ziet in een enkel kippen-ei ven 4 cent per stuk een monument van Gods Almacht. Wat zich in de schaal afepeelt vooraleer het ei tot kuiken wordt, overtreft de stout ste fantasie. Chesterton schreef in „Ortho doxie": „Wij kunnen evenmin zeggen, waarom een ei ha een kuiken verandert, als dat we kunnen zeggen, waarom een beer in een sprookjesprins kan verande ren. Als begrippen staan het ei en het kuiken verder van elkaar af dan de beer en de prinses; want geen ei wekt op zich zelf het idee van een kuiken, terwijl daar entegen sommige prinsen wel degelijk aan beren doen denken". Nogmaals: de ineenloopende ontwikke lingsstadia van ei tot kuiken zijn nauw keurig bekend. Het bevruchte eicelletje een enkele millimeter groot deelt en her deelt zich in steeds kleinere deeltjes, waaruit langzaam ontstaan het ruggemerg- kanaaü, het darmkanaal; een plooi stulpt BUITENLAND DUITSCHLAND. Vredesrede in oorlog s- fabriek HITLER SPREEKT IN DE KRUPP- FABRIEKEN. Heel Duitschland vlagt. De grootste en massaalste betooging der verkiezingscampagne heeft zich gistermid dag te Essen in de enorme locomotievenhal der Kruppfabrieken afgespeeld. Naar schat ting stonden daar honderdduizend toehoor ders opgesteld, toen rijksminister dr. Goeb- bels met enkele woorden het sein gaf, waarop in het geheele Duitsche Rijk ten teeken van eenheid en verbondenheid de vlag zou worden geheschen. Even later vin gen de sirenes aan te loeien en werd een minuut stilte in acht genomen. Alvorens Hitier het woord nam voor een groote redevoering tot de arbeiders van het Ruhrgebied, welke over alle Duitsche zen ders werd uitgezonden, richtte da'. Krupp von Bohlen und Halbach het woord tot hem, zeggende, dat op 29 Maart alle stemmen zonder uitzondering voor Hitier zouden worden uitgebracht. Hitier ving zijn rede aan met uiteen te zetten, dat hij voor deze groote betooging juist deze bijzondere plaats had uitgeko zen, omdat hij geen symibolischer plek kon vinden om het woord tot de Duitsche ar beiders te richten. Hier bevindt men zich in de smidse, waar zoowel gewerkt wordt voor alle gebieden des levens als ook voor de beveiliging van de onafhankelijkheid. Vervolgens besprak de rijkskanselier, evenals in zijn verkiezingsredevoeringen der afgeloopen dagen den strijd, dien hij had moeten voeren om uit het verscheurde en verdeelde Duitschland één enkele ge meenschap op te roepen, zonder groepee ringen in het binnenland en sterk naar bui ten. Deze taak is door hem volbracht om dat hij diep overtuigd is van de groote waarde van het Duitsche volk. En als deze groote overtuiging één man tot leider van een volk van 67 millioen menschen kan maken, waartoe kan dan niet een geheel volk komen, wanneer het door dezelfde kracht van overtuiging gedragen wordt? Op dezen weg is reeds ontzaglijk veel be reikt en wat nog niet tot stand is gekomen, dat zal het nageslacht voltooien. Duitschland is meer één geworden. Het Duitsche volk is in zijn deelen nader tot elkaar gekomen in deze drie jaren. Wat de natuur ongelijk heeft gemaakt kan niet veranderd worden, maar het gemeenschap pelijke van allen zal worden bevorderd en vergroot tot het doel is bereikt. In het bin nenland mag geen bourgeoisie en interna tionaal proletariaat meer bestaan, zij mogen elkaar niet meer bestrijden, maar moeten samenwerken aan hetzelfde doel: het Duit sche volk. Ook Hitier behoort tot geen klasse, stand of partij. Hij heeft geen land goederen, weshalve hij voor den boer zou moeten strijden, of fabrieksaandeelen, die hem er toe zouden brengen voor de in dustrie op te treden. Alleen het volk be staat voor spreker. Voortgaande zette Hitier uiteen, dat de zelfde principes, die in het binnenland toe gepast worden, ook geldigheid hebben ten opzichte van het buitenland. Ook hier is de een niet minder dan de ander. Daarom kon ook de demilitarisatie van de Rijnzone slechts gehandhaafd blijven, zoolang de an deren niet inbreuk pleegden op de letter en den geest daarvan. Het interesseert Duitschland niet, wat de andere leden van Europa in eigen huis doen, maar Duitsch land wenscht ook baas te zijn in eigen huis. Duitschland heeft geen belangen in Frank rijk of andere landen, maar zij hebben ook geen belangen in het Duitsche land. De vele malen, dat Hitier den anderen de hand heeft toegestoken, heeft men die steeds afgewe zen, men heeft militaire bondgenootschap pen gesloten en die door den Volkenbond laten registreeren en zeide dan, dat dit ten behoeve van den vrede in Europa geschied de. Voor alle veiligheid is Hitier toen over gegaan tot herstel van de souvereiniteit over eigen gebied. Heilig zijn niet de ver dragen, die met het pistool zijn afgedwon gen. Heilig zijn alleen de verdragen, die tussohen vrije en gelijke landen worden ge sloten, zonder dat daar eenige dwang bij komt. En wanneer men zijn vredesaanbod, zoo zeide Hitier verder, heel interessant vindt, maar vraagt hoe men mij nu nog kan ver trouwen, antwoord ik: hoe kan ik de ande re regeeringen vertrouwen, die misschien over veertien dagen al weer door andere regeeringen vervangen worden en die niet gedragen worden door een geheel volk? Het Duitsche regime is stabiel en wordt door het geheeel Duitsche volk gedragen. Men stelt vertrouwen in dit millioenenvolk of niet, maar dan moet men ook niet verder met ons praten. Ons eerewoord is precies zoo veel waard, als dat van de anderen. En het Duitsche volk wil niets anders dan vrede en arbeid. Wie dat niet gelooft, moet niet meer met ons praten. En wat de gestes betreft, de volkeren willen geen gestes, maar willen, dat eerlijk naar vrede ge streefd wordt. Spr. heeft geen behoefte aan HET AFSCHEID VAN Ir. A. A. NEEB als Rijkslandbouwconsulent voor Noorde- delijk Zuid-Holland. De heer Bakker overhandigt Ir. Neeb een geschenk. moeilijkheden met Frankrijk of een an der land. Daartoe heeft hij geen tijd, zijn taak in het binnenland is groot genoeg. Daar moeten slechtgekleeden gekleed en hongerigen gevoed worden. Laat ieder in eigen huis zorgen voor rust en welstand, dan zal de internationale welstand vanzelf volgen. Hitier besloot met de woorden: ik zal de belangen van mijn volk behoeven en ben te allen tijde tot den vrede bereid. Op 29 Maart moet de wereld zien: hier spreekt niet één man, maar hier spreekt een ge heel volk. FRANKRIJK. FRANSCH—RUSSISCH PACT GERATIFICEERD Litwinof en Flandin hebben gistermid dag het FranschRussisch pact geratifi ceerd. Hiermede is het pact dus in werking ge treden. ENGELAND. CONTACT TUSSCHEN DE GENERALE STAVEN Besprekingen met Frankrijk beginnen binnenkort Naar Reuter meent te weten, heeft Eden in zijn onderhoud van gistermorgen met vo Ribbentrop medegedeeld, dat de bespre kingen tusschen de Franschen en Britsche generale staven waarschijnlijk over ,een dag of tien zullen beginnen. Naar men voorts meent te weten, heeft von Ribbentrop doen opmerken, dat in dien Engeland zich nog steeds door het pact van Locarno gebonden acht, het ook de verplichting heeft, niet alleen om de onschendbaarheid van de Belgisch-Duitsche en Fransch-Duitsche grenzen ingeval van een Duitschen aanval voor Frankrijk en België te verdedigen, maar ook, ingeval van een Franschen aanval voor Duitsch land. Men kan veronderstellen, dat Eden in zijn antwoord er op heeft gewezen, dat nu Duitschland het pact van Locarno heeft opgezegd, de verplichtingen van Engeland als garant thans slechts van toepassing zijn op Frankrijk en België. Men meent volgens den diplomatieken oorrespondent van Reuter eveneens te we ten, dat Eden en von Ribbentrop het er over eens waren, dat geen algemeene be spreking van de tegenvoorstellen van Hitier zou dienen plaats te vinden (aan nemende, dat de kloof tusschen Frankrijk en Duitschland kan worden overbrugd) vóór medio Mei, wanneer de Fransche ver kiezingen achter dien rug zullen zijn. In DE VIERDE :ZESDAAGSCHE is Vrijdagavond in het R.A.L-gebouw in Amsterdam begonnen. De renners wachtend op het startsein, dat gegeven werd door den voorzitter der Ned. Wieken Unie, jhr. van dien Bergh van Heemstede (geheel linke). zijn Donderdag gehouden rede heeft Eden dit duidelijk aangegeven, toen hij zeide: „Wij moeten den tijd hebben". Naar thans wordt bevestigdi, hebben de Britsch-Duitsche besprekingen gisteroch tend den Engelschen den indruk gegeven, dat de nieuwe voorstellen van Duitsch land er op gericht zullen zijn, de uiteen- loopende opvattingen in de tusschenperio- de nader tot elkaar te brengen. Eden heeft er wederom op gewezen, dat Duitschland noodzakelijk een geste in deze richting moet maken, en von Ribbentrop zal dit tn Hitier ter kennis brengen. De correspondent van iiavas te Londen meldt, dat een zeer gezaghebbend zegs man van de Duitsche delegatie uiting gaf aan vertrouwen in de toekomst, gegeven het feit, dat volgens hem de inzichten van Frankrijk, Engeland en Duitschland over het te bereiken doel dezelde zijn, en dat alleen over de middelen, die moeten lei den tot algemeene onderhandelingen, ver schil van meening heerscht. SPANJE. DE ROODE VLOEDGOLF Ongeduldige landarbeiders In verschillende deelen der provincie Badajoz zijn honderden landarbeiders, die met allerlei soorten gereedschap gewapend waren, de huizen der grootbezitters bin nengedrongen. Zij verklaarden de gebou wen en landerijen in bezit te nemen, daar het wachten op de landbouwhervorming hun te lang duurde. Toen echter de guardia civil arriveerde en hun gelastte de bezette gebouwen en terreinen weer te ontruimen, gaven de landarbeiders hieraan zonder verzet ge volg. In parlementaire kringen verzekert men, dat de bezetting der landgoederen geschied is op grond van een vooraf beraamd plan. De regeering, die van het plan de lucht had gekregen, stelde zich onmiddelijk in verbinding met de leiders der socialisti sche partij en verkreeg van hen de toe zegging, dat zij order tot ontruiming der landgoederen zouden geven. Deze order werd in de dorpen bij Badajoz echter te laat ontvangen, om de landarbeiders nog van hun actie te kunnen weerhouden, doch intijds om hen te bewegen, zich niet tegen de guardia civil te verzetten. VERDREVEN KLOOSTERZUSTERS. Te Gandia (ten Zuiden van Valencia) zijn gisteren de nieuwe gemeenteraadsle den, vergezeld van tal van socialistische en communistische inwoners, naar de twee kloosters der stadi getrokken. De monniken en normen werden gedwongen de gebou wen te ontruimen. Ook de burgemeester der stad was getuige van dezen uittocht. Te Madrid hebben de socialistische en communistische jeugdorganisaties tot fusie besloten. De nieuwe organisatie, die ruim 100.000 leden telt, zal heeten „Federatie der Spaansche socialistische jeugd". De commandant te Madrid der giiarda civil, Doval Bravo, is gisteren door de autoriteiten van zijn functie ontheven, ter wijl hem tevens als verblijfplaats de stad Teruel is aangewezen. Na de mislukking der Octoberrevolutie van 1934, was Doval Bravo belast met het onderzoek naar de verblijfplaats van revolutionnaire elemen ten, die uit Asturië waren gevlucht. De linkerzijde verklaart thans, dat hij zich daarbij op grove wijze heeft misdragen, Doval Bravo bevindt zich op het oogen- biik in de Vereenigde Staten, ten einde een studie te maken van de organisatie der Amerikaansche politie. GRIEKENLAND. DE UITVAART VAN VENIZELOS Op het eiland Kreta Gisteren heeft te Kanea (Kreta), de uit vaart van Vertiselos onder groote belang stelling plaats gehad. De kist met het stof felijk overschot werd op de affuit van een kanon geplaatst, hierachter volgden rijtui gen met ongeveer 500 kransen en bloem stukken. Voor de affuit reden wagens met de on telbare bloemstukken, welke uit Athene waren gezonden. Hieronder waren kransen van de Turksche, Joego-Slavische en Roe mee nsche regeeringen, alsmede van het diplomatieke corps te Athene. Namens de Grieksche regeering sprak de minister van landbouw Benakis een rede uit, waarin hij Veniselos eerde en zeide, dat deze meer was dan een groot staats man; hij was een held van het Hellenisme

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1936 | | pagina 5