RADIO-PROGRAMMA'S m LIED VAN DEZEN TIJD ZATERDAG 29 FEBRUARI 1936 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD - PAG. 15 4e pro gi~a m m a. 8.30 Brussel VI. 12.50 Droitwich. 16.50 London Reg. 17.20 Parijs R. 19.05 London Reg. 10.25 Weenen of div. 21.20 Droitwich. Pl.m. 23.15 Parijs Radio. (Wijzigingen voorbehouden). UIT DE RIJNSTREEK ZONDAG 1 MAART. Hilversum II, 301 M. 8.30 K.R.O. 9.30 N.C.R.V. 12.15 K.R.O. 5.00 N.C.R.V. 7.45—11.00 K.R.O. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek. 9.50 Geref. Kerkdienst. Hierna gewijde muziek. 12.15 KRO-Orkest, Gram.pl., en lezing. 2.00 Gram.pl. 3.15 Zang en piano. 3.35 Gram.pl. 4.00 Ziekenlof. 5.00 Ned. Herv. Kerkdienst. Hierna ge wijde muziek. 7.45 Sport, lezing, berichten. 8.20 KRO-Orkest en solisten. 9.15 Sted. Orkest Maastricht. 10.00 Hoorspel. 10.30 Berichten, gram.pl. 10.4011.00 Gram.pl. Hilversum I, 1875 M. 8.55 V.A.R.A. 10.00 V.P.R.O. 12.00 A.V.R.O. 5.00 V.A.R.A. 8.00 A.V.R.O, 8.55 Orgelspel, Voetbalnieuws, tuinbouw- praatje en vervolg orgelspel. 10.00 Zondagshalfuur. 10.30 Kerkdienst. 12.00 Filmpraatje. 12.30 Omroeporkest. 1.00 Zang. I.10 Kovacs Lajos' orkest en zang. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Concertgebouw-orkest en solist. 4.30 Olympisch nieuws. 4.45 Gramofoonmuziek en Sport. 5.00 Gram.pl. 5.30 Voetbalpraatje, sportnieuws.^ 5.50 Orgel, viool en harp. 6.30 Voordracht. 7.00 De Flierefluiters en solisten. 8.00 Berichten. Omroeporkest en solist. 8.45 Voordracht. Gram.pl 9.45 Radio-Journaal. 10.00 Orgel en sopraan. 10.20 Aeolian-orkest. II.00 Berichten, waarna Dansmuziek (Gr.pl.). Droitwich, 1500 M. 12.50 Het Squire Octet. I.35 Populair concert. 2.35 Het Crook Kwintet. 3.50 BBC-Orkest. 4.20 Toespraak Koning Edward. 5.50 Strijkkwartet en bariton. 7.20 Sopraan en cello. 8.15 R.K. Kerkdienst. 9.20 Alb. Sanrler's orkest, m. m. v. tenor. 10.35 Trioconcert. II.05 Epiloog. Radio Paris, 1648 M 11.20 Orkestconcert. 12.20 Orgelconcert. I.20 Vervolg orkestconcert. 3.05 Orkestconcert. 7.05 Zang. 7.40 Populair concert. 9.05 Radiotooneel. II.0512.35 Dansmuziek en populair con cert. Keulen, 456 M. 7.40 Mannenkoorconcert. 10.40 Kamermuziek; 3.20 Gevar, progr. m. m. v. solisten, koor en orkest. 6.35 Sopraan, viool en piano. 7.20 Gevar. programma. 9.5011.20 Dansmuziek. Brussel, 322 en 484 M 322 M.: 9.25 en 10.20 Gram.pl. 11.20 Zigeunermuziek. 12.20 Kleinorkest. I.30 Orkelconcert. 2.35 Gram.pl. 3.20 Zigeunermuziek. 4.20 Dansmuziek. 5.20 Symphonieconcert. 7.20 Pianorecital. 8.20 Opera-uitzending. Hierna tot 12.20 Dansmuziek. 484 M.: 9.20 Gram.pl. 10.20 Zigeunermuziek. II.20 en 12.20 Gram.pl. 12.50 Zang. I.30 Kleinorkest. 2.20 Gram.pl. 2.50 Zang. 3.20 Symphonieconcert. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Gram.pl. 7.35 dito. 8.20 Kleinorkest. 9.20 Cabaret. 9.50 Kleinorkest. 10.30 Dansmuziek. II.20—12.20 Gram.pl. Deutschlandsender, 1571 M. 7.20 Verzoekconcert. 9.20 Berichten. 9.50 Solistenconoert. 10.2012.15 Dansmuziek. Gemeentelijke Radio-distributie te Leiden. 3e programma 8.30 Keulen. 10.40 Brussel Fr. 11.20 Keulen. Pl.m. 13.15 Brussel VI. Pl.m. 13.30 Rome 25.4 M. ol div. 14.20 Deulschl.sender. 15.20 Keulen. 17.20 Brussel Fr. 18.35 Keulen. 19.20 Berlijn. 23.20 Weenen of div. MAANDAG 2 MAART. Hilversum H, 301 M N.C.R.V.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.159.30 Gram.pl. 10.30 Morgendienst. 11.00 Chr. Lectuur. 11.30—12.00 en 12.15 Gram.pl. 12.30 Orgelconcert. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Causerie. 3.153.45 Gram.pl. i 4.00 Bijbellezing. 4.45 Viool en piano. 5.35 Gram.pl. 6.30 Vragenuur. 7.00 Berichten. Reportage. 7.30 Vragenuur. 8.00 Berichten. N.C.R.V.-Orkest. 9.00 Causerie. 9.30 Vervolg concert, m. m. v. alt. (Om 10.00 Berichten). 10.30—11.30 Gram.pl. Hilversum I, 1875 M. Algemeen Programma verzorgd door de V.A.R.A. 8.00 Gram.pl. 10.00 Morgenwijding V.P.R.O. 10.15 Voordracht, en variatie-concert. 12.001.45 Gram.pl. en VAR A-Orkest. 2.00 Voordracht. Gram.pl. 3.00 Voor de vrouw. 3.30 Orvitropia en gram.pl. 4.30 Voor de kinderen. 5.05 Gram.pl. en De Flierefluiters. 6.20 Muzikale lezing met viola d'amore en cembalo. 7.00 Lezing en gram.pl. 7.30 Zang. 8.00 Berichten, waarna Oratorium-uitzen ding, m. m. v. koor, orkest en solisten. 9.20 Gram.pl. Voordracht. 9.45 VARA-Orkest. 10.15 Nieuwsber. en vervolg concert. 10.45—12.00 Gram.pl. Droitwich, 1500 m. 12.45 Ida Santarelli's orkest, m. m. v. oa- riton. I.352.20 Orgelconcert. 4.20 Viool en piano. 4.50 Het Melinggriffith-orkest, m. m. v. tenor. 5.35 Het Carl Caylus-orkest, m. m. v. zangsoliste. 6.50 Orgelconcert. 8.20 Cembalorecital. 8.35 Operette-uitzending. 9.35 Muzik. causerie. 10.20 BBC-Orkest, m. m. v. violist. II.3512.20 Dansmuziek. R a d i o-P aria, 1648 M. 11.20 Orkestconcert. 4.20 Orkestconcert. 5.50 Orkestconcert. 8.20 Zang en piano. 9.05 Ortambert-kwartet, zang, viool en voordacht. 11.0512.35 Dansmuziek en populair con cert. Keulen, 456 m. 11.20 Nedersaks. Symphonie-orkest. 1.35 Kwintet-concert. 3.20 Liter air-muzikaal programma. 5.20 Gevar. programma. 7.30 Omroepkleinorkest. 9.50 Chopin-recital. 10.2011.20 Orkestconcert. Brussel, 322 en 484 M 322 M.: 12.20 Gram.pl. 12.50 Zigeunermuziek. 1.502.20 Gram.pl. 5.20 Dansmuziek. 7.20 Gram.pl. 8.25 Gram.pl. en hoorspel. 9.20 Omroeporkest. 10.30—11.20 Gram.pl. 484 M.: 12.20 Gram.pl. 12.50 Omroeporkest. I.502.20 Gram.pl. 5.20 Zigeunermuziek. 6.20 Gram.pl. 6.50 Pianorecital. 7.20 Gram.pl. 8.20 Operette-uitzending. 10.3011.20 Dansmuziek. Deutschla ndsender, 1571 M. 7.30 Radiotooneel met muziek. 8.20 Omroeporkest. 9.20 Berichten. 9.50 Gram.pl. 10.2011.20 Dansmuziek. Gemeentelijk Radio-Distributiebedrijf te Leiden. 3e Programma. 8.00 Brussel VI. 9.20 Keulen. II.20 Kalundborg. Pl.m. 12.15 Brussel VI. 14.20 Parijs Radio. 17.20 Keulen.' 19.05 Beromünster. 21.35 Boedapest of div. 21.50 Keulen. 23.20 Weenen of diw ALPHEN AAN DEN RIJN. In het laatste numer van „De Rijngids". treffen wij aan de letterlijke rede, welke het raadslid, de heer Boeren in de laatste raadsvergadering hield ter verdediging van zijn voorstel alsnog een derde architect aan te wijzen en wel den bekenden archi tect A. J. Kropholler. Hoe het verloop van deze kwestie in be doelde raadsvergadering is geweest, heb ben onze lezers in ons nummer van den volgenden dag uitvoerig kunnen lezen. Wij ontleenen hier aan de zeer goede en juiste verdediging door den heer Boeren hier alsnog gaarne plaatsruimte; De heer Boeren, fractie-leider, liet in zijn gedocumenteerd betoog duidelijk uit komen, dat voornamelijk deze 3 gedachten het standpunt der fractie bepaalden: le. Laten we ons spiegelen aan hetgeen ter zake in den Leidschen en nu weer in den Haagschen Gemeenteraad is geschied. 2e. is het voorstel van B. en W. vol doende te achten? 3a. indien dit uitbreiding behoeft, met wie en waarom? Allereerst dan waarschuwde spreker toch vooral niet het voorbeeld van ge noemde gemeenteraden te volgen, waar men nu spreekt van „een raadhuistrage die" en waar de genomen beslissingen zeer velen en vooral ook de autoriteiten op bouwkundig gebied in hooge mate on bevredigend hebben gelaten. Hij bewijst zulks aan de hand van verschillende ci taten; zoover is 't gekomen, dat in een uitvoerige brochure „Hoe men in Leiden een stadhuis ging bouwen" verschillende erkende kunstcritici de genomen beslis singen en overwegingen duchtig hebben aangevallen. Hetzelfde is nu weer 't geval in Den Haag. Waar de bekende kunstcriticus Corn. Veth den staf breekt over de gedane keuze, en tegelijkertijd het ontwerp Krop holler zeer gunstig belicht. 't Is daarom, dat wij, nu we nog slechts de eerste stappen gaan zetten op 't blijk baar glibberige pad waarlangs de raad- huisbouw voert, dat we goed moeten uit zien om uitglijden te voorkomen. De keuze der architecten. Zoo, aldus de heer Boeren, kom ik van zelf aan mijn tweede gedachte, die ont leend is aan het voorstel van B. en W., dat hier voor ons ligt; een voorstel dat als het eerste waarschuwingsbord langs meergenoemd pad staat opgericht: de keuze van een architect naar een ontwerp plan. B. en W. noemen de heer Blaauw en het bureau Hooijkaas en Lockhorst. Nu lijkt het mij, te oordeelen naar de daaromtrent beschikbare gegevens, dat hier geen twee gelijkwaardige krachten naast elkander zijn gesteld, tengevolge •waarvan de heer Blaauw toch wel een overmatige kans in deze vergelijkende op dracht zal krijgen. Nu gun ik den heer Blaauw gaarne die kans, maar het resulteert voor ons, dat de keuze daardoor al te zeer beperkt dreigt te worden. B. en W. schijnen dit evenzoo te hebben aangevoeld door in hunne toelichting di rect al als 't ware te zinspelen op de mo gelijkheid, een.3en architect te doen aan wijzen door den raad zelf. Het lijkt mij ook in dit verband dan ook wel degelijk noodzakelijk dat het voor stel met een derden architect van naam zal worden aangevuld. Voorstel 3e architect. Als wij dan voor ons de vraag beant woordend: wie dat zou moeten zijn en waarom, dan dienen we daarbij niet al te zeer af te gaan op eigen meening, een meening mogelijk eenigszins belicht door het bezoek aan de raadhuizen Katwijk en Noordwijkerhout; maar dan dienen wij meer eigen visie te laten varen om ons te laten leiden door wat wetenschap en on dervinding van anderen ons daaromtrent kunnen zeggen. Waar gaat 't om? Het zwaartepunt van het stadhuisvraag stuk behoort te liggen in het bouwwerk als architectonische schepping. M. a. w. de practische bruikbaarheid mag niet praedomineeren boven de eischen van schoonheid. Het huis der Gemeente moet dus dui delijk kenbaar zijn, als representatief centrum van het Stadsbestuur en moet daarnaast aan het administratieve centrum de plaats weten te geven die het hebben moet. Met dergelijke eischen voor oogen komt 't mij alleszins wenschelijk en volkomen verantwoord voor, wanneer ik voorstel architect. Kropholler toe te voegen aan de ontwerpers. Waarom Kropholler? Nu moge men, zooals ik wel vernomen heb, in sommige opzichten eenigszins af wijzend staan tegenover den stijl Krop holler, het wil er bij mij niet in dat een figuur als deze onder behoud van de hoofdgedachten en hoofdlijnen van eigen architectuur, ongevoelig zou blijken te zijn voor kenbaar gemaakte wenschen en gedachten in zake den bouw. 4e Programma 8.05 Parijs R. 8.20 diversen. 10.35 London Reg. 12.45 Droitwich. 13.35 London Reg. 17.05 Droitwich. 18.20 diversen. 18.50 London Reg. 22.20 Brussel VI. 22.30 London Reg. (Wijzigingen voorbehoudenx In ieder geval lijkt het mij juist bij een opdracht als deze, die als 't ware tot, la ten we zeggen, een eeuw-tijd moet spre ken, onverantwoord een man als Krop holler te passeeren zelfs voor het maken van een ontwerp. Ver boven eigen inzicht acht ik wat be voegden mij zeggen als, om maar een en kele aan te halen: Jan Jans, Soc. kunst broeder van den heer K. „Het werk door dezen architect tot stand gebracht doet hem kennen niet slechts als een bekwaam bouwkundige, maar als een scheppend kunstenaar van den eersten rang". De niet-kath. mr. Feldkamp: „een der zeldzame kunstenaars onder de tallooze bouwkundigen". Vorig jaar werd te Londen en daarna in de meeste groote plaatsen van Enge land een tentoonstelling gehouden over 10 jaren architectuur „19241934", en daarin kwamen enkel voor de ontwerpen en uitvoeringen van City Hall Hilversum van Dudok van Heel; City Hall Waalwijk van Kropholler. Daarnaast breekt bijvoorbeeld nu weer Corn. Veth in het „Haagsch Maandblad" een lans voor 't ontwerp stadhuis Krop holler, en in zijn brochure „De tragiek van het nieuwe Haagsche stadhuis", na de uitgemeten bezwaren tegen het plan K. stuk voor stuk te hebben weerlegd, zegt deze: „Niemand kan ontkennen, dat het het karakter vertoont van een overheidsge bouw. Dit ontwerp had voor elk die be greep, dat hier kennelijk een raadhuis, een zetel der overheid moest komen te staan, het uitgangspunt van overleg moe ten vormen". Als we dat alles meten en overdenken, dan meent onze fractie niet verantwoord te zijn zonder een architect-uitvoerder als de heer K., tot het maken van een ont werp te hebben uitgenoodigd. Met aandrang beveelt zij dus haar voor stel bij den raad aan. WILT U IETS WETEN? Vraag: C. v. d. S. te L. inzake drie wachtdagen. Antwoord: Er zijn inderdaad drie waohtdagen, waarover geen uitkeering wordt verstrekt. Vraag: Ik heb een Clivia die twee jaar geleden gebloeid heeft en waar geen sten gel in kwam, zoodat de bloem onder bleef zitten, en nu is het weer zoo. Hoe zou dat toch komen. Hij krijgt toch een goed be handeling. Antwoord: Zonder de plant gezien te hebben is het moeilijk uit te maken, óf be doelde Clivia wel goed behandeld wordt. In de meeste gevallen is een verkeerde behandeling van Clivia's oorzaak dat de bloem, onderaan de plant blijft zitten. Een goede behandeling van een Clivia is: niet te groote pot, aarde om de twee of drie jaar ververschen, na de bloei rust geven, dat wil zeggen niet laten verdrogen, In het voorjaar eenige malen verdunde koemst geven, of een goed soort kunstmest toedie nen, verkrijgbaar bij soliede zaadwinke liers. De meeste Clivia's worden in het voorjaar, als zij moeten gaan bloeien, te droog gehouden. Een is de week de pot in een emmer water zetten, dan trekt verzuur de lucht er uit. Goed uit laten druipen, dan weer op zijn plaats zetten. Het water moet kamertemperatuur hebben. De eigenaar van dit been vond het „zonde van 't geld" om tijdig de remmen van Zijn auto te laten nazien.... WEEK-END EEN STADJE AAN DEN RIJN. Eens in de maand, zeer trouw, richt ik mijn schreden naar Alphen aan den Rijn, vroeger zouden wij geschreven hébben: een welvarende industrieplaats in het hart der Rijnstreek. Een mal treintje puft mij daarheen en ik begrijp niet, hoe het vele jaren aan mijn rustelooze geest kan zijn voorbijgegaan deze rit en dit Alphen voor het forum publicum te bespreken. Het is werkelijk een mal treintje. Een beetje onalledaagsch, al rijdt het alle da gen over het enkele spoor trouw heen en weer. Het puft en blaast tusschen de lage vlak ke weilanden en heeft zelfs adem genoeg voor een reis naar Utrecht. Maar in Alphen aan den Rijn vind ik het mooi genoeg, daar stap ik uit. Ik geef mijn kaartje af aan den arbeider telegrafist-wegwerker-controleur-rangeer der, die bij tijd en wijle, ook de kaartjes knipt en dan stap ik welgemoed Alphen in. Mijn lieve Alp henaren moeten hierin niets denigreerends zien. Want ik weet, dat dat treintje en vele andere treintjes voor deze plaats van het grootste belang zijn en dat vele zeer voor name Alphensche notabelen redevoeren als Demosthenes of Cicero, als die gietijze ren banden, welke Alphen met de buiten wereld verbinden, in gevaar zouden ko men. Daar dus niet van, ook al ziet het eigenwijze Dieseltje, dat op z'n eentje brommend den dienst op Gouda onder houdt, er uit, alsof het zoomaar, buiten de Nederlandsche Spoorwegen om, voor z'n eigen is begonnen. Maar dan stap je Alphen binnen. Dat is een beetje pijnlijk. Ik beschrijf u dat. Eerst ontwaart gij een schoon perk, als af sluiting van een schoone allee. Het is de schoonste boulevard van dit stedeke. Daar wonen de wethouder, de notaris, de dokter, daar zijn de sociëteit, de Boeren leenbank en de tennisbaan. Daar loopen onder de hooge boomen niet de meer alledaagsche Alphenaressen, maar de lieve, welgemanierde, ginnegap pende meisjes, die het reuzeleuk vinden om te gaan tennissen en zich veel voor namer vinden dan Ce degelijke doorsnee- Alphenaar. Maar 's avonds loopt er nie mand. Alleen ik. Als ik er beslist zijn moet. En verderop is het mis. Daar is de Rijn met een rare brug en een melkboerenpontje en plankjes boven- het-water om de wasch te doen. Dat is allemaal niet zoo erg. De Rijn is schoon en slingert zich in breede overvloed door het Alphensche landschap. Het kon daar zou schoon zijn. Dat het er niet schoon is, daar kunnen de Alphe- naren ook niets aan doen. Zoo hebben hun voorvaderen gebouwd. Allemaal langs de oevers van den Rijn. Recht toe, recht aan. Lintbebouwing. De schoone Rijn ingesloten door twee rechte lange rijen huizen met veelal onaestheti- sche vormen. De schoone Rijn aan liet oog onttrokken door wanstaltige steenen klom pen, een dorp zonder karakter.. Neen, goede Alphenaren, dat is niet uw schuld. Zoo was het, toen uw naam voor het eerst werd ingeschreven in de regis ters van den Burgerlijken Stand te Al phen aan den Rijn. Ik weet, dat dit uw ver driet is. Ik ween met u. En nu krijgt gij een nieuw stadhuis en ik heb veledeskundigen in uw Raad hun angst en vreeze hooren uiten, dat er een Raadhuis zou komen, dat niet in over eenstemming zou zijn met het karakter uwer gemeente. Ik bezweer U: laat het niet, vooral niet, het karakter van uw stedeke dragen. Dat uw stedeke is, zooals het is, is niet uw schuld, ik zeide u dat reeds, maar zulk een Raadhuis zou voor het nageslacht uw eeuwige schande zijn. En ik durf u ten slotte nog te aminee- ren al uw geld te legateeren aan de ge meente Alphen aan den Rijn. Indien vele menschen dat vele jaren lang zouden doen, zou men van dat geld alle huizen langs den Rijn kunnen afbre ken. DANIEL. GEBRUIKSAANWIJZING. Aan de Leidsche Katholieken is ter gelegenheid van het 75-jarig be staan der St. Elisabethvereeni ging een zakje toegezonden. De dichter acht een goede gebruiksaanwijzing daarbij niet overbodig. Men neme 't zakje, vol met lucht, Dat U is toegezonden, Men duwt het aan de zijden in Maar 't blijve ongeschonden. Men blaze er van boven in De lucht moet goed naar binnen Totdat het zakje bol staat en Dan kunt u pas beginnen. Men neme munt of bankpapier In iedere hoeveelheid, Liefst zoo dat elk familielid Aan deze gave deel heit. Men ga dus met het zakje rond Bij alle huisgenoot en En is het tot den rand gevuld, Dan wordt het dichtgesloten. Zijn de financiën aldus, Dat men niets kan ontberen, Dan kan men, 't is een goede raad Den kaartpot annexeeren. Men brenge d'inhoud van dien pot, Liefst met een mes, naar buiten Daarna in dien papieren zak, Vervolgens stevig sluiten. Dit heerlijk smakende recept Kan iedereen betalen, Daarna wacht men slechts rustig af, Totdat men het komt halen. Geef het beslag dan blijde mee In die papieren zakken, De dames van Elisabeth Die zorgen voor het bakken. Wie aldus dit recept bereidt Doe in dit zakje duiten, Hij zitte niet in zak en asch, Maar brenge 't zakje buiten. Hij heeft een goede daad verricht Den kranken mensch tot zegen En dan heeft „St. Elisabeth" Eens niet den zak gekregen. TROUBADOUR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1936 | | pagina 15