ZATERDAG 7 DECEMBER 1935 DE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD - PAG. 14 AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND. Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelingen te richten aan een der redactieleden: Mej, Zr. J. v. d. ABEELEN, Mevr. J. FEHMERS—BOER KNOTTNERUS, Mej. M. R. J. NIEMER, Mej. M. L. J. VAN ES. MISSIE NAAIVEREENIGING „ST. FRANCISCUS XAVERIUS" Op de jaarlijksche tentoonstelling van onze missie-naaivereeniging was weer heel wat schoons en nutitgs te zien, dat be stemd was voor de missionarissen. Aan zes missie-staties werden deze goederen ver deeld: 1. Aan de missie van father Vlasveld, Nellore. 2. Pater b. v. 't Westeinde, Z.-Afrika. 3. Missiehuis St, Willibrordus, Uden (N.B.). 4. St. Josefmissiehuis, Roosendaal. 5. Missionarissen v. h. H. Hart, Tilburg. 6. Aan de missie van Don Bosco. De nieuwbenoemde missionarissen ne men deze goederen mede naar hun staties, dit is de minst kostbare wijze om alles zijn bestemming te doen bereiken. Van father Vlasveld ontvingen we reeds bericht van de goede overkomst: „Van harte bedankt voor het pak jon- genskleeren en eenige deelen van „Het Schild", dat een van de pas aangekomen Fathers voor me meebracht. Het zal u genoegen doen te vernemen, dat de jongenskleeren uitstekend passen en dat vooral de nette afwerking en de solide kwaliteit van de stof erg naar den zin is van onze jeugd. Onder een goeie honderd jongens was het niet moeilijk om deze kleeren kwijt te raken. De jongens van onze catechistenschool die uw jongenskleeren hebben ontvangen, zijn van alle hoeken van dit bisdom om hier te leeren. Ze studeeren goed en heb ben eiken dag één uur handenarbeid: het terrein van die school is namelijk onef fen, en er moeten een paar voetbalvelden komen etc., dus dat beteekent eiken lag zand dragen om te effenen en kuilen bij te "uilen; al meer dan anderhalf jaar zijn eiken dag met zoo'n honderd man aan den arbeid, maar het is niet klaar. Ik wensch u verder alsmede de leden van St. Franciscus een Zalig Kerstfeest en Nieuwjaar, met de wensch en bede Jat 16 voor u allen moge zijn een jaar van Gods meest uitgelezen zegeningen. was geteekend: Father B. VLASVELD. „SANCTA VERONICA" 't Is deze maand de 2e Donderdag dat wij zitting houden op de bekende plaats en tijd, dus Donderdag a.s. 12 Dec. In verband met surprise-dag op 5 Dec. leek 't ons beter de zitting een week uit te stellen en wij hopen dan ook, dat 't a.s. Donderdag „weer storm loopt"! 't Is de laatste zitting van dit jaar! Laten vele da mes, die reeds op 1 Jauari plan maakten, eens voor ons te gaan werken, toch nog haar belofte naakomen en 't jaar goed ein digen, door materiaal, tot heil van steeds meer Leidsche stille Armen, te komen af halen. Ons gironummer houdt er geen zittings- middag op na, doch houdt de geheele maand, ja 't geheele jaar, dag in dag uit, audiëntie en zal gaarne alles, zelfs, het geringste bedrag met dankbaarheid ont vangen! Voortdurend geven wij uit onze voorraadkast, meestal met stapeltjes tege lijk; dan moet er toch ook geregeld wor den bijgevuld, willen wij in de naaste toekomst steeds paraat staan! Gij, die dus niet kunt helpen met naaien en breien, helpt ons door een kleine bijdrage op onze postrekening 260700 ten name van pen- ningmeesteresse S. Veronica, de Meij van Streefkerkstraat 17, Leiden. Ook zou het voor ons weer een „geweldige verrassing" zijn als wij eerstdaags een enveloppe met inhoud van de(n) onbekend(n) gever of geefster mochten ontvangen!!!! Wij heb ben er verleden jaar zoo ontzettend veel goed mee kunnen doen! IMTERPAROCMIEELE AAN POLITIEK DOEN. II De sociale paragraaf van ons program leert ons, dat wij een algemeen-sociale vor ming hebben te geven eenerzijds en te aan vaarden anderzijds. Wij mogen ons niet be palen tot vakbekwaamheid alleen, van hoe groot belang dat ook is voor den persoon in kwestie en voor de maatschappij; wij moeten een breede sociale opvatting aan- kweeken, een opvatting waarin de sociale en politieke vraagstukken samenkomen. Wij moeten aanvaarden, als echt-sociale wezens, de staatkundige vorming. Deze staatkundige vorming moeten wij ons niet indenken als enge politiek. Verre van dat. De breedheid van het katholicisme kent geen ineengedeukt sociaal denken en laat derhalve toe, ja leert ons zelfs, dat in de politiek alleen geen oplossing schuilt voor de groote tijdsvragen van nu. Het politiseeren is wel een belangrijk deel der staatkunde, maar in de jaren van wereldcrisis, dus van 1929 tot nu toe, is de staat gegaan in de richting der econo mie. Het politieke gedeelte was vroeger in de staatkunde overheerschend en dat is het nu niet meer. Het economische en sociale leven van het volk stelde zware en urgente eischen en met het stijgen der volksnooden en behoeften ging de staat zich, gedwongen door de tijdsomstandighe den, toeleggen op andere zaken dan zui ver politieke De staat is gegroeid tot de almachtige regelaar. In hoeverre dat fout of goed is zullen we laten zién. Wat verstaan we dus onder het „aan-po- litiek-doen?" Niets anders dan zoo breed mogelijk bestudeeren en uitvoeren, wat wij als katholieken hebben te doen in het staatkundige leven, van ons land. Daar mo gen we niet overheen loopen. Ten deze hebben we ook rechten en plichten. Bij ons moet dan voorop staan, dat staat kundige vorming niet beteekent de uitge sproken vorming of opvoeding voor den staat. De staat immers is geen doel van ons menschelijk leven, de staat is slechts middel om ons levensdoel te bereiken. Derhalve rust de verantwoording voor het bereiken van ons levensdoel niet bij den staat, maar bij de Kerk. Als dus de staat dingen voorschrijft, die indruischen tegen Godswetten, die wij verankerd weten in de H. Kerk, dan gaat de staaf zijn boekje te buiten. En als dan de Kerk, niet alleen als richtsnoer doch bijzonder als plicht heeft, de menschen te w a a r s c h u w e n en te verbieden, dan kan die foudeerende staat wel praten van „politiek-katholicis- me", maar in wezen heeft de Kerk, als draagster der verantwoording,, het recht aan haar zijde. Wij mogen niet opgevoed worden tot be- ginsellooze massa-meeloopers. Onze staat kundige vorming kan niet slagen op het foutieve beginsel van den staat, die alles beheerschen wil; willen wij staatkunde naar katholieke opvatting, dan moet de staat ons helpen om ons eeuwig leven te bereiken, dan moet de staat op zijn eigen terrein blijven en vruchtbaar samenwer ken met de Kerk, die de zorg heeft voor dat terrein, waar natuur en bovenatuur ineengrijpen. Hoe anderen daarover denken kan ons koud laten. Wij hebben in deze zaak-van gewicht een principieele houding aan te nemen, en, al wie dat niet doet, trapt op zijn eigen beginsel. Kolping zelf heeft de vorming tot lid der maatschappij op breede basis gesteld. Zijn Gezellen moeten 't zich eigen maken of die breede basis te leeren, hoe onze houding moe zijn. Zooals reeds gezej principieel; en met de wetenschap, dat we de Kerk meer moeten gehoorzamen dan de staat, als het gaat over het einddoel en des- zelfs bereiken. SEVERUS. MEDEDEELINGEN. FEESTDAG VAN DE ONBEVLEKTE ONTVANGENIS VAN MARIA, 8 DEC. Maria was door God uitverkoren om de Moeder des Heeren te worden. Zij, de Moe der van Christus, kon niet met zonde bevlekt zijn noch ooit de erfzonde ontvan gen hebben. We vinden dat voor ons men schelijk verstand vanzelfsprekend. Dat vonden ook de oudste christenen. Ze dach ten er verder niet over na, want dat kon niet anders zijn. Bij den H. Augustinus zien we steeds Maria uitgezonderd, wanneer er over de erfzonde gesproken wordt, dit feit al verdedigd worden. Langen tijd is de onbevlekte ontvange nis geen geloofspunt geweest. De H. Kerk had er geen dogma van gemaakt, omdat zoo goed als niemand er aan twijfelde. Toen er echter ernstige tegenspraak kwam, vond de 2groote Paus Pius XI den tijd gekomen om de leer der Kerk op dit punt vat te stellen. Aan alle bis schoppen der wereld werd een schrijven gericht en in 1854 werd plechtige het ge loofspunt uitgeproken door Pius IX: „dat de H. Maagd Maria door een buitenge woon voorrecht van God en de verdien sten van Jezus Christus, is bevrijd geble ven van de smet der erfzonde". Alle Katholieken juichten, en over de geheele wereld werden luisterrijke feesten gevierd, Maria ter eere. Slechts ruim drie jaar later heeft de H. Maria dit zelf bevestigd. In Februari 1858 verscheen ^zij te Lourdes met de woorden: „Ik ben de Onbevlekte Ontvangenis" JAARFEEST 13 FEBRUARI Het programma voor ons jaarfeest is nog niet geheel klaar. Het bestuur wil gaarne rekening houden met de wenschen harer leden. Zijn er dus, die speciaal voor dit feest een of ander zouden zien uit- of opgevoerd, laten ze dit dan vooral bekend maken aan één der bêstuursleden. DIOCESANE R.K. VROUWENBOND IN HET BISDOM HAARLEM Algemeene bestuursvergadering te Rot terdam op Maandag 9 Dec. 1935, te 11 uur precies in een der zalen van de firma C. Ulrich, W. Leuvehaven 91101. Om 10 uur een H. Mis voor de ziele- rust van mejuffrouw F. A. M. Peeters, eer-voorzitster van den Diocesanen Bond, oud-voorzitster van de afdeeling Haar lem. De afgevaardigden worden dringend verzocht deze H. Mis bij te wonen. De H. Mis zal gelezen worden door den wel- eerw. Pater A. J. Fennell DO.P., adviseur van onzen Dioc. Bond, in de kapel v. h. Allerheiligst Sacrament in de Eendracht- straat. Agenda: 1. Opennig. 2. Notulen. 3. Ingekomen stukken, 4. Mededeelingen. In 1936 zijn aan de beurt van aftreden (in alphabetische volgorde)mej. dr. J. Hillen, mevrouw E. LommenMaury en mejufrouw Toos Post, allen herkiesbaar. Eventueel namen van tegen-candidaten in te zenden vóór 1 Febr. a.s. aan het secre tariaat Emmapark 2, Den Haag. 5. Begrooting 1936. 6. Benoeming van een commissie tot na zien der boeken over 1935. 7. Voorstellen: a. Van het dagel. bestuur: 1. Propagnda. 2. Kernvorming. b. Van de afd. Voorburg, Loosduinen, Poeldijk, Wassenaar en Den Haag: 1. Deze afdeelingen stellen voor de agenda der Dioc. Vergadering dus- schoots tijd overblijft voor de rond vraag. Toelichting: Wij merkep hierbij op dat vanaf 4 uur de aanwezigen be ginnen te vertrekken. Volgens ons oordeel is het doel der Dioc. Verg. gemeenschappelijke belangen van den Bond te bespreken en geen lezingen te houden, hoe in teressant deze in zich ook mogen zijn. I. De afdeelingen, hiervoor genoemd 1 stellen voor de Dioc. Verg. op tijd te doen beginnen. Toelichting: Door het nooit tijdig beg...nan van de vergadering gaat j men rekenen op een later aanvangs- uur dan op de agenda staat vermeld Praeadvies: Het dioc. bestuur zal omtrent bei- de punten een bespreking openen. 8. Rondvraag en sluiting. Namens het Dagel. Bestuur: TOOS POST, voorzitster. L. C. M. HEEREN, Secretaresse. wel -hik- een ver-hik-koudheid oploopen Donderdag 12 Dec. a.s. Inleiding door den weleerw. pater Beijersbergen van Hene gouwen O.S.C. Onderwerp: „Liturgie v. h. Kerkelijk Jaar". Deze lezing zal worden toegelicht met gramofoonplaten en wand kaarten. In verband met de advent noo- digen wij al onze geh. en ongeh. Gezellen uit. Maandag 30 Dec. a.s. Excursie naar de Sterrewacht. Entrée: voor Studieclub-leden gratis Niet-leden 0.15. Men gelieve zich zoo spoedig mogelijk bij de bestuursleden op te geven. ONZE KOLPINGS-LIJFWACHT. Om misverstand te voorkomen lijkt het ons nuttig hier te vermelden, dat onze Kol- pings-Lijfwacht geen college is van „Kro- boys" of Kruisvaarders. De „K" op de paarse blouse is de eerste letter van onzen stichter Kolping. Onze K. L.'ers zijn ge- j kleed in manchester-renbroek, paarse blou se en gele das. Hun devies is: allen altijd actief; hun werkterrein is vooral propa gandistisch. ASPIRANTEN-CURSUS. Morgenmiddag te 12.30 uur komen de aspiranten bijeen in de bovenzaal. Wie niet kan, dient dit te laten weten bij den huis meester. De cursus is noodig om te leeren het doel en de werkwijze der St. Joseph- Gezellen. MAANDVERGADERING AFD. GEZELLEN. Dinsdagavond te 8.45 uur is de maand vergadering der Gezellen. Voor de rond vraag kunnen ook schriftelijk vragen wor den ingediend bij den Senior. Na de ver gadering volgt een wedstrijd in het kege len. RETRAITE-ACTIE. Weer kwamen er giften in voor onbe middelde retraitanten. Aan de gevers onze hartelijke dank voor die medewerking. Deelnemers moeten nu spoedig besluiten. Het parool zij: meegaan en sparen. KOLPINGSLIJFWACHT. Maandag 9 uur bijeenkomst leden v. Kol- pingslijfwacht Paladijnen. Maandag 9.30 uur bijeenkomst voor de Paladijnen. Vrijdagavond a.s. om half negen vergade ring Comm. afd. gehuwden. STUDIE- EN DEBATINGCLUB. „ST. PETRUS CANISIUS". Dinsdag 26 Nov. 1.1. hield de heer ir. J. de Wilde een interessante lezing over het vervaardigen en de tot stand koming van „het gas". Aan de hand van verschillende demonstraties en overzichtelijke wandkaar ten gaf de geachte inleider op een duide lijke wijze de fabricatie weer, welke nog al stof tot spreken gaf; voornamelijk de soorten kolen: de vette en de z.g. m a- g e r e kolen, welke de cokes na de ont- gassing moet leveren. De kolen worden in groote ovens verhit, waarna verschillende stoffen ontwijken, welke als teer- en afvalproducten, een be langrijke rol vervullen. Het gas, hetwelk door de groote zuiverings-reservoirs wordt geleid, wordt ten slotte in de gashouders „opgeslagen", wat aan de verbruikers wordt verkocht. De spreker noodigde het bestuur uit om met de club een bezoek aan de gasfabriek te brengen De datum is inmiddels reeds vastgesteld n.l. op Zondag 8 Dec. a.s. des morgens te 10 uur. Ingang Langegracht. Canisia- nen allen present en.. ..optijdl VOOR ONS DISTRICT. In de maand Januari wil, blijkens een schrijven aan Praesidenten en Senioren, het Districtsbestuur een algemeene verga dering houden voor de Senioren en com missarissen der 21 aangesloten afdeelin gen. Een uitstekend idee, dat ongetwijfeld algemeene waardeering vindt en vrucht baar zal zyn. Ook bestaan er plannen om een bijeen komst te houden voor tooneelisten. Aan de uitwerking der plannen wordt reeds ge werkt. De secretaris van het district houdt zich aanbevolen voor wenken en wenschen. Laat ieder zich toonen aan Kolping trouw! NED. OOST-INDIE UIT NIEUW-GUINEA'S ONBEKEND GEBIED. Ontdekking van nieuwe volksstammen. Jack Hides, de 28-jarige leider van een patrouille, welke het onbekende gebied van Papoea sedert langen tijd exploreerde, ver telde bij zijn terugkomst te Port Moresby (Nieuw-Guinea) zeer interessante bijzon derheden, waarvan de „Str. Times" een en ander - meedeelt. Het resultaat van deze exepeditie was, dat het geheimzinnige land, hetwelk nog acht maanden geleden onbekend was, thans bekend geworden is als een gebied, dat be woond wordt door een primitieve bevolking van minstens honderdduizend menschen met een lichtgetinte huid, die den grond be werken met houten spaden. De expeditie trok over drie bergketenen met een hoogte van 11.000 tot 14.000 voet, talrijke rivieren, met inbegrip van de wa terscheidingen van de Fly, de Purari en de Kikori, waarbij zeer groote ontberingen werden geleden. Dikwijls hadden de deel nemers absoluut niets te eten, terwijl zij daarbij de aanvallen van vijandelijke stam men moesten afweren. Hun tenten waren door de regens ten slotte onbruikbaar ge worden, en zij moesten onder rotsblokken of onder andere beschuttingen in het bosch slapen. Toch stierven slechts twee der in- heemsche deelnemers. Het interessantste moment, dat Hides be leefde, was toen hij, nadat twintig dagen waren besteed aan het uithouwen van een weg door een kalkgebergte van 8000 voet hoogte, waar niet het minste water of eenig voedsel werd aangetroffen, in een boom klom en een vallei zag, die zich over een afstand van twintig tot dertig mijlen uit strekte, met op vele plaatsen op de hellin gen gecultiveerd land. „Het was een streek, welke wij reeds lang hoopten te vinden", zeide Hides. Wij daalden af naar de vallei en bevonden ons weldra tusschen duizenden inboorlingen, met een Aziatisch type, dat nog niet bekend was: korte menschen met bruin-getinte huiden, en groote raagbollen, versierd met bloemen. Velen hunner droegen pruiken, welke er als hoofddeksels van kozakken uitzagen. Anderen hadden tanden van die ren in hun neusvleugels. Hier waren geen gemeenschappelijke dorpen. De lieden ge- De Opmarsch moet er by de Katholie ken en waarom óók niet bij anderen? inmarcheeren. Men neme 'ns een proef. Geen reclame, zonder overtuiging, is 't, als we u verzekeren, dat gij er veel in zult vinden, waf gij met belangstelling leest, wat uw parate kennis inzake de acbueede poli tiek werkelijk vergroot! voelen zich volkomen onafhankelijk, en dulden geen inmenging van anderen. Missie-expeditie. Een expeditie van de missionarissen van het Heilig Hart werd van Darwin naar Port Keats gezonden, om een nieuwe missie te vormen voor de inboorlingen in de woeste streek van de Fitzmaurice-rivier in het noordelijk gebied. Deze expeditie kwam op vriendschappelijke wijze met de inboor lingen in aanraking, en inmiddels werd reeds een aanvang gemaakt met den bouw van een tehuis voor de missie. In de laatste jaren was Port Keats een berucht oord, waar zeer veel moeilijkhe den .werden ondervonden. Verscheidene Europeanen en Japanners werden daar ver moord. Uitgezonderd Arnhem Land is die streek het eenige gedeelte van het noorde lijk gebied, waar Australische inboorlingen nog in den natuurstaat worden aangetrof fen. De expeditie van de missie, die Darwin in twee loggers verliet, maakte een onstui mige reis naar Port Keats, dat ongeveer 200 mijlen zuid-westelijk van Darwin ge legen is. Een plaats voor den zètel van de missie werd gekozen aan de zuidzijde van de haven, en men is thans bezig met het vellen van hout voor hef gebouw van de missie. Een weg wordt door het bosch aan gelegd, terwijl op vele plekken putten ge boord worden. Het gebouw van de missie zal aan een prachtige baai van den oceaan verrijzen, waar een uitstekend landings terrein voor vliegtuigen zal worden aan gelegd. Voordat de expeditie Darwin verliet, was het bericht van het vertrek reeds bekend onder bijna al de verschillende stammen van inboorlingen door de geheimzinnige „bosch telegraaf". Binnen vier dagen na de landing van de missionarissen, kwamen de inboorlingen, die zich verscholen hadden en bespiedden wat er gebeurde, uit het bqpch te voorschijn. Zij brachten veel meer klei ne kinderen mede, dan zij zelf in aantal wa ren, om de missionarissen dezen te laten zien. Al de inboorlingen zagen er wel door voed uit en gezond. Verwacht wordt, dat de missiie veel van de levenswijze der inboorlingen in dit ge deelte van de kust zal laten zooals die thans is. Gehoopt wordt, dat zij hen zal aan sporen om in de gebieden van hun stam men te blijven. Wanneer de missie met de voorbereidings-werkzaamheden gereed is, zal zij de inboorlingen aanmoedigen, om landbouw te beoefenen. INGEZONDEN STUKKEN Sassenheim, 5 December. GEEN AANGEBRANDE OLIEBOLLEN!.. Hulde aan de opofferende baksters Beleefd verzoek ik u eenige plaatsruimte in uw geëerd blad, bij voorbaat mijn har- telijken dank. Met genoegen fyeb ik den uitslag van den oliebollendag, die gehouden is te Voor hout, gelezen. Deze dag is werkelijk ge slaagd en de gelden zullen nuttig worden besteed. Een woord van lof is hier op zijn plaats. Ook te Sassenheim hebben wij een oliebollenmiddag gehad, ten bate van „Hulp in Nood". En wat is het geval? Nu wil men te Voorhout vertellen, dat er te Sassenheim meer ontvangen had kunnen worden, maar de helft van de oliebollen waren verbrand. Laat ik u mededeelen, dat wij maar de helft van Sassenheim kon den bedienen, dat wij in dat korte oogen- blig ƒ93 hebben ontvangen. Dus, geachte lezer, van verbranden kan niet het minst sprake zijn. Het is voor onze dames-bak sters niet zoo prettig als zij dit te hooren krijgen, daar zij zich geheel hebben opge offerd voor het goede doeL Hulde aan onze baksters; ik hoop, dat dit schrijven moge bijdragen om alles in eere te her stellen. Werp geen blaam op iemand, wan neer hij die niet verdiend heeft. Nogmaals dankend voor de plaatsing: Uw abonnée: VAN DER MEER, Sorr. TT-i~ -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1935 | | pagina 14