LICHT m DUIlTfDHIJ
VRIJDAG 6 DECEMBER 1935
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD - PAG. 6
VDAGEH OVEQ OT1J GELOOF c
XX
Vraag 87. Is de bereiding van de „Char
treuse" likeur door de Karthuizer monni
ken niet zeer bevreemdend; dat is toch
geen werk voor kloosterlingen?
Antw. Allereerst mogen wij U opmer
ken, dat het maken van likeur toch geen
slecht werk is! Wij laten nog daar, dat de
bekende „Cnartreuse-likeur" als medicijn
bij sommige ziekten goede resultaten kan
hebben. (Misschien dat wij nu morgen
brieven krijger; met informatie, welke die
ziekten zijn!) Maar ook het bereiden van
een middel, dat, matig gebruikt, den
mensch wat genot kan verschaffen, is op
zich genomen natuurlijk niets verkeerds.
Dat door sommigen van zoo'n genotmid
del wel misbruik wordt gemaakt, verandert
hieraan niets; anders zou men bijv. ook
het vervaardigen van zakmessen wel iets
slechts kunnen noemen, omdat er met zak
messen wel eens moorden worden ge
pleegd, of het vervaardigen van sigaren,
omdat sommigen zich een nicotine-vergif
tiging rooken!
Toch kan de vervaardiging van de be
vende monniken als de Karthuizers zeker
kende likeur door zoo strenge en heilig-le-
eenigszins verwondering wekken, als men
niet weet, hoe die kloosterlingen daartoe
gekomen zijn. Vooreerst moet men ook
weten, dat de eigenlijke Karthuizer-
priestermonmken zich er niet mee bezig
houden: de productie staat onder toezicht
van Karthuizei-leekebroeders en wordt
grootendeels uitgevoerd door leeken-per-
soneel. Oorspronkelijk stookten de
Karthuizers het vocht uit kruiden, als een
geneesmiddel, zooals zij alle medicijnen
voor de zieken van hun kloosters zelf uit
kruiden bereiden. Omstreeks 't jaar 1800
werd het oude recept van die elixer door
een overste vanuit den Elzas meegebracht
naar het groote Karthuizerklooster te Gre
noble. Daar slaagde men eerst in 1850, na
tallooze proefnemingen er in, de likeur te
bereiden. De bezoekers van het klooster
verbreidden de faam van het vocht over
de wereld, zoodat het klooster van alle
kanten aanvragen kreeg en de productie
speciaal ter hand ging nemen. Men deed
dit om de volslagen verarmde Karthuizer-
Orde weer aan inkomsten te helpen. On
noemelijk is het goed, dat de Karthuizers
met deze in somsten tot stand wisten te
brengen. Ieder, die wat méér van de Kart
huizers en hun uiterst sobere leefwijze af
weet, weet ook, dat de Karthuizers die in
komsten heusch niet voor zich zelf per
soonlijk besteden en tevens, dat zij zelf
nooit de likeur drinken. Zij gebruiken het
geld om hun kloosters en kerken te onder
houden, nieuwe te stichten, voor allerlei
liefdadige werken o,a. tot ondersteuning
van de Missie. Toen in 1903 de kloosterlin
gen uit hun hoofdklooster de „Grande
Chartreuse" bij Grenoble werden verdre
ven, werd de likeurbereiding voortgezet in
Spanje, in Tarragona. Sinds eenige jaren
wojrdt weer in de oude stokerij der
grande Chartreuse n.l. te Fouvorie, de
„Chartreuse" geproduceerd. Het is deze
stokerij, die, zooals U in de krant las, door
een aardverschuiving gedeeltelijk is ver
nield.
Vraag 88. Wat beteekent het, dat men
den mensch een beeld van God noemt;
God is toch een Geest en heeft geen
lichaam: hoe kan dan de lichamelijke
mensch op God gelijken?
Antw. In de H. Schrift (Gen. 1, 26; 5,
13) wordt inderdaad gezegd, dat de
mensch is geschapen volgens Gods beeld.
Dit wordt niet gezegd van de planten of
dieren, maar alléén van den mensch. Wat
is dus de gelijkenis van den mensch met
God? Die gelijkenis kan niet liggen in
het lichaam van den mensch, want God
heeft geen lichaam, maar is enkel Geest.
De gelijkenis ligt dan ook in het geeste
lijk deel van den mensch n.l. in zijn ziel
en de hoedanigheden van die ziel: ver
stand en vrije wil. Van alle aardsche schep
selen heeft alleen de mensch een ver
stand, zooals God een oneindig ver
stand heeft; alleen de mensch heeft
een vrijen wil (hem door God ge
schonken), zooals God een vrijen wil heeft.
En zooals de mensch door zijn verstand en
vrijen wil verheven is boven de dieren,
planten en levenlooze dingen, en daarover
heerscht op aarde, zoo is God de Heer over
al hetgeen Hij schiep. Maar vooral, door
dat God den mensch bovenna tuur-
1 ij k verheven heeft, is de mensch nog
meer het beeld Gods geworden. Door de
genade toch krijgt de mensch een bijzon
dere gelijkenis met Gods natuur en door
de boven-natuurlijke openbaring leert hij
God kennen en liefhebben zooals, in on
eindige mate, de Vader, de Zoon en de H.
Geest Elkaar kennen en liefhebben.
Vraag 89. Is het waar, dat er vroeger
menschen waren, die een heilig leven leid
den op een zuil? Is dit niet een erg vreem
de „heiligheid"?
Antw. Het is waar, dat vooral omstreeks
de vijfde eeuw, in het Oosten er een aan
tal heilige menschen zijn geweest, die, som
mige vele jaren lang, boven op een pilaar
of zuil leefden. Een bekend „styliet" was
bijv. Simeon de Egyptenaar, die zeven-en-
dertig jaren niet van zijn zuil afkwam. Over
deze stylieten is zeer veel geschreven.
Zeker, den menschen van tegenwoordig
doet zulk een levenswijze vreemd aan,
maar men kan en mag zich van dit vreemd
verschijnsel toch niet af maken met een
spottend lachen en een schouderophalen.
Er zou veel over deze heiligen te schrijven
zijn, doch wij kunnen hier niet méér doen,
dan U eenige gedachten dienaangaande
medegeven.
Het doel van die menschen was, een
leven van groote versterving te leiden, af
gezonderd van de wereld en toch door pre
diking de menschen te stichten. Denk U
eens aan welk een leven van versterving
en boete: hoog op een zuil, dag en nacht
jevend op een oppervlakte van 11/2
vierkante meter; overdag blootgesteld aan
de brandende stralen der Oostersche zon,
's nachts aan de felle koude der Egypti
sche nachten. Van heinde en verre kwa
men de menschen om de prediking der
stylieten te htoren, hun raad te vragen,
hen te nemen tot vrede-stichters bij twis
ten enz. Hun leven was een voor ieder
duidelijk toonbeeld van gebed, boete en
zielenijver. Rondom hun zuilen werden
soms kloosters gesticht, waar velen, ge
wekt door het voorbeeld dier boetelingen,
een zeer heilig leven leidden. Langzamer
hand heeft dt Kerk, om practische rede
nen, deze vorm van ascetisch leven ont
raden en tenslotte verboden, wat geens
zins een afkeuring inhoudt van de levens
wijze der eerste stylieten. In West-Europa
is er slechts één geweest, in 't jaar 485,
Wulfaicus van Trier; zijn bisschop gebood
hem echter dezen vorm van boetvaardig
heid te staken, omdat ons Westersch kli
maat zich er niet toeleent en ook omdat
velen, de Oostersche wijzen van boete
doening niet kennend, zich erover erger
den of er de spot mee dreven.
Vraag 90. Welke woorden spreekt de
priester bij het uitdeelen der H. Commu
nie?
Antw. Op het oogenblik van het geven
der H. Hostie zegt de priester '(tegen eiken
communicant afzonderlijk): „Corpus Do-
mini nostri enz.", dat is: „Het Lichaam van
onzen Heer Jezus Christus beware Uwe
ziel ten eeuwige leven. Amen".
Bij het uitreiken der H. Communie on
der de H. Mis zegt de Priester, eerst vanaf
het altaar zich tot het volk wendend:
„Misereatur vestri enz." dat is: „Moge de
Almachtige God zich over U ontfermen en
U, na kwijtschelding van Uwe zonden, U
ten eeuwigen leven geleiden". Daarna zegt
hy zegenend: „Indulgentiam enz.", dat is:
„Kwijtschelding, vrijspraak en vergiffe
nis van Uwe zonden geve U de almachtige
en barmhartige Heer".
Een H. Hustie boven de ciborie heffend,
zegt de priester vervolgens: „Ecce Agnus
Dei enz." dat is „Zie hier het Lam Gods,
dat wegneemt de zonden der wereld".
Daarna zegt hij driemaal: „Heer ik ben
niet waardig, dat Gij onder mijn dak komt,
maar zeg slechts één woord en mijn ziel
zal genezen zijn".
Reikt de priester de H. Communie niet
onder zijn H. Mis uit, dan zegt hij boven-
di e n, als hij de ciborie weer op de altaar
tafel heeft gezet en geknield heeft: „O
heilig gastmaal, waarbij Christus wordt
genuttigd, de ziel met genade vervuld, en
ons het onderpand der toekomstige ver
heerlijking wordt gegeven". Daarna: „Het
Brood der engelen hebt gij hun gegeven",
waarop de misdienaar antwoordt: „Dat alle
geneugten in Zich heeft". Dan de Priester
en misdienaar om de beurt: „Heer ver
hoor mijn gebed". „En mijn geroep kome
tot U". „De Heer zij met U". „En met
Uwen geest". „Laten wij bidden. God, die
ons in Uw wonderbaar Sacrament de ge
dachtenis van Uw lijden hebt nagelaten:
geef, bidden wij U, dat wij de heilige gehei
men van Uw Lichaam en Bloed zóó mogen
vereeren, dat wij de vrucht van Uw verlos
sing voortdurend in ons mogen gewaar
worden".
In den Paaschtijd zegt hij, in plaats van
dit gebed het volgende: „Stort, Heer in
ons den geest van Uw liefde opdat Gij ons,
die Gij met Uw Paaschgeheimen (Sacra
ment) hebt verzadigd, door Uw goedheid
eensgezind van hart moget maken". Daar
na geeft hij allen den zegen.
Plet ware zeer te wenschen, dat de
communiceerende geloovigen deze over-
schoone gebecen in stilte meebaden!
Eenige vragen moesten tot de volgende
keer blijven liggen. Gaarne willen wij er
nog eens de aandacht op vestigen, dat men
niet behoeft te aarzelen, vragen ter beant
woording in te zenden!
Men kan vragen ter beantwoording in
deze rubriek inzenden bij: Mr. A. Diepen-
brock pr. Seminarie Hageveld, Heem
stede.
ELECTRISCHE TABAK- EN SIGARENFABRIEK „DE LANDMAN"
ROOKTABAK, KRULSNEDE 35 cent per V2 pond
Fa. Wed. C. J. VISTER - HAVEN 20 - LEIDEN
Onderhandelingen tot bij
legging van het
Abessijnsche conflict.
WEINIG NIEUWS VAN HET
FRONT.
VERZOENINGSPOGINGEN.
Vorderingen te Parijs.
De permanente onder-minister van bui-
tenlandsche zaken, sir Robert Vansittart,
zal sir Samuel Hoare naar Parijs verge
zellen en deelnemen aan de bijeenkomst
Zaterdag tusschen Laval en Hoare.
Vernomen wordt, dat Vansittart eenige
dagen in Parijs zal blijven na het vertrek
van Hoare naar Zwitserland.
Er zijn bij de besprekingen te Parijs tus
schen Peterson en Saint Quentin belang
rijke vorderingen gemaakt in de richting
van overeenstemming inzake hetgeen aan
nemelijk zou zijn voor de betrokken par
tijen n.l. de Volkenbond, Italië en Abes-
sinië als grondslag voor vredesonderhan
delingen.
Echter moet er nog een accoord worden
bereikt over bepaalde punten, die bij de
besprekingen te berde zijn gebracht.
Het vooruitzicht dat er vredesonderhan
delingen zullen beginnen vóór de bijeen
komst van de commissie van 18 te Genève
op 12 December wordt te Londen als twij
felachtig beschouwd.
Geen ontmoeting Hoare-Mussolini.
Te Londen wordt officieel gedementeerd
het gerucht, volgens hetwelk Hoare gedu
rende zijn reis naar het buitenland een
onderhoud met Mussolini zou hebben.
AMERIKA EN HET PETROLEUM-
EMBARGO.
President Roosevelt en zijn adviseurs
hebben besloten het Congres te verzoeken
den president de bevoegheid te verleenen
een petroleum—embargo voor de oorlog
voerende landen uit te vaardigen.
DE BONO TE ROME.
Gisteren te 20.40 is maarschalk De Bono,
komende uit Napels, te Rome gearriveerd
in gezelschap van den staatssecretaris van
het ministerie van koloniën, Lessona, die
hem tot Napels tegemoet was gereisd.
Mussolini was op het station aanwezig;
hij begroette den maarschalk hartelijk en
omhelsde hem. Verder waren ter begroe
ting aanwezig de leiders der fascistische
partij, alle staatssecretarissen, de presi
denten van kamer èn senaat en de prefect
van politie.
Een duizendkoppige menigte juichte op
het stationsplein De Bono toe.
VAN HET OORLOGSFRONT.
Italiaansch legerbericht no. 63.
Legerbericht no. 63 luidt als volgt:
„Maarschalk Badoglio telegrafeert: Het
Erytreesche legercorps zet de actie in Tem-
bien voort en bereikte Katsjamo. Aan het
front van het eerste legercorps zetten ver-
kennings-patrouilles de actie bezuiden de
lijn DoloMakalé voort. Nabij Debar, ten
Zuidwesten van Makalé zijn de Abessi-
niërs op de vlucht geslagen.
Eenige onderaanvoerders en gewapen-
den van het leger van Dedjas Kassa Sebat
hebben den commandant van de Danakil-
colonne hun onderwerping aangeboden te
Azbi. Aan het front van het tweede leger
corps zijn vijandelijke afdeelingen over de
Takazze teruggeslagen in het gebied Addi
Rassi." Aan onze zijde zijn vier Italiaan-
sche soldaten gedood. De luchtvaart heeft
op beide fronten de verkenningstochten
vermeerderd".
De militaire besprekingen te Dessie.
Naar te Addis Abeba verluidt worden
de militaire besprekingen te Dessie voort
gezet. De keizer zou voornemens zijn, bin
nenkort den opperbevelhebber der Abes
sijnsche troepen aan het Noordelijk front
te bezoeken. Het is mogelijk, dat in zijn
gezelschap eenige journalisten zich naar
het front zullen begeven.
Volgens Abessijnsche berichten duren de
verbitterde gevechten op de hoogvlakte
van Tembien en in het Gheralta-gebied
voort.
Volgens onbevestigde geruchten zou aan
de Takazze een groote slag gaande zijn.
Gevechten aan het Noordelijk front.
De oorlogscorrespondent van het Duit-
sche Nieuwsbureau te Asmara meldt, dat
troepen onder bevel van Ras Seyoem in
den nacht van Woensdag op Donderdag
een Italiaansche post te Tabaka, ten Oos
ten van Amba Augher, hebben aangeval
len. Deze aanval zou echter met zware
verliezen voor de Abessijnen zijn afgesla
gen. De aanvallers zouden naar de nabij
gelegen dorpen zijn gevlucht en boven
dien door de den Italianen goed gezind
zijnde bevolking zijn achtervolgd. Er werd
een. Italiaansche strafexpeditie gezonden
naar de opstandige dorpen, die dezen aan
val mogelijk hebben gemaakt. Bij deze ge
vechten werden aan Italiaansche zijde As
kari's gewond.
Ten Noorden van dit gebied hebben As
kari's een gevecht geleverd, waarbij vol
gens opgaven van Italiaansche zijde de
verliezen van den vijand zeer groot zou
den zijn geweest, terwijl aan Italiaansche
zijde zelf één Italiaan en één Askari wer
den gedood en twee Askari's gewond.
Honden waarschuwen bij naderend
luchtgevaar.
De vele honden in Abessynië zijn van
groot nut, omdat zij tezamen met de hye
na's en gieren zorgen voor het opruimen
BUITENLAND
DUITSCHLAND.
HET VERBOD VAN INVOER VAN
RIJKSMARKBILJETTEN.
Vele Nederlanders in Duitschland ernstig
gedupeerd.
Het verbod van invoer van Ryksmarkbil-
jetten en gemunt geld, dat te twaalf uur in
den afgeloopen nacht in werking is getre
den, beteekent een ernstige benadeeling
der belangen van vele Nederlanders in
Duitschland. De Nederlanders, die in
Duitschland werken en uit Nederland een
salaris ontvangen, zien dit salaris met on
geveer 35 pet. verminderd. Dit nadeel is te
ernstiger daar steeds meer werkgevers de
salarissen op den lagen koers van den Mark
hadden gebaseerd.
Nog moeilijker is de situatie voor de Ne
derlanders in Duitschland, wier inkomsten
geheel of gedeeltelijk bestaan uit Neder-
landsch of Indisch pensioen. Het zwaarst'
getroffen zijn tenslotte zij, die wegens
werkloosheid, invaliditeit of ouderdom ge
heel of gedeeltelijk zijn aangewezen op
particulieren of Rijkssteun uit Nederland.
Hoe groot het aantal landgenooten is, dat
door deze maatregelen getroffen wordt is
niet met zekerheid vast te stellen. Van be
voegde zijde wordt ons echter verzekerd,
dat dit aantal vrij groot is. Men wees er
ons op, dat alleen voor Nederlandsche
werkloozen, invaliden en ouden van dagen,
die in Duitschland gevestigd zijn, door onze
regeering jaarlijks een steunbedrag van 2
millioen gulden wordt uitbetaald. In dit
verband moet men er rekening mee hou
den, dat in het algemeen werklooze Ne
derlanders in Duitschland geen steun van
de Nederlandsche regeering ontvangen,
doch van de Duitsche. Er zijn echter ge
vallen, dat personen van Nederlandsche
nationaliteit zoozeer verduitsch zijn, dat zij
niet onder de betreffende Nederlandsch-
Duitsche overeenkomst vallen. Deze men
schen ontvangen steun uit Nederland.
Intusschen ziet men ook in Nederland
sche kringen zeer goed in, dat het verbod
naast de ernstige nadeelen, ook voordee-
len voor de Nederlandsche economie.heeft.
In de eerste plaats zal het gebruik van
Rijksmarken belangrijk toenemen, hetgeen
aan de clearing ten goede komt. In de
tweede plaats is het thans zoo goed als uit
gesloten, dat Nederlanders zich voor kor
ten tijd naar Duitschland begeven om daar
inkoopen te doen, waardoor zij den Neder-
landschen handel benadeelen. En tenslotte
ziet men in den maatregelen een bewijs,
dat de Duitsche regeering vastbesloten is,
den Mark, die met een circulatie van 6
milliard en een gouddekking van honderd
millioen uiterst moeilijk op peil te hou
den is, toch tot het uiterste te handhaven.
DE ACTIE TEGEN DE BELIJDENISKERK
Verzet tegen Kerrl Is hoogverraad.
Twee leiders der oppositioneele kerk, Ja-
cobi, president van de belijdende kerk te
Berlijn en Scharf, president van de pro
vinciale synode van Brandenburg, hebben
van de geheime politie de waarschuwing
ontvangen, dat zij, indien zij hun verzet te
gen de decreten van minister Kerrl voort
zetten, gestraft kunnen worden wegens
hoogverraad.
Naar de correspondent van Reuter ver
neemt, hebben zij geantwoord: „Ook Jezus
is beschuldigd van hoogverraad en op grond
van die beschuldiging ter dood gebracht.
Wij zijn er zeker van, dat wij Zijn voet
stappen drukken, als wij weigeren minis
ter Kerrl te gehoorzamen".
De leiders der belijdende kerk verwach
ten nu elk oogenblik massa-
SAHM TERUG IN DE NAZI-PARTIJ.
Dank zij persoonlijke interventie van
Hitier.
Naar de „Times" verneemt, zou dr. Sahm,
de eerste burgemeester van Berlijn, die,
zooals gemeld, verleden week uit de natio-
naal-socialistische partij werd gezet, door
toedoen van Hitier weer in de partij zijn
opgenomen.
Vermoedelijk houdt deze rehabilitatie,
evenals de blijkbaar voorgenomen wijziging
van de politieke richting van Herr Strèi-
cher's anti-Joodsche „Stuermer", verband
met den wensch van het Duitsche regime,
om alles te vermijden, wat een slechten in
druk zou kunnen maken op de vreemdelin
gen, die volgend jaar de Olympische Spelen
in Berlijn zullen bijwonen.
van het vuil. Thans bewijzen zij opnieuw
hun nut in den oorlog, aangezien hun
scherp gehoor hen in staat stelt eerder
dan de mensch naderende vliegtuigen waar
te nemen en zy de inlanders waarschuwen
wanneer deze dekking moeten zoeken.
Het volgende geval wordt medegedeeld
door een Arr erikaanschen dokter te Dag-
gaboer, dat door de Italianen werd gebom
bardeerd. Bij den eersten aanval werd een
vijftigtal honden door bommen gedood, bij
den tweeden aanval hoorden de overige
honden het geronk van de motoren, wer
den ongerust en zochten instinctief dek
king in kuilen en struikgewas en ontkwa
men zoo aan een slachting. Den derden
keer hadden de dieren zich verborgen
lang voor de Italiaansche vliegtuigen de
plaats bereikten. De bewoners trekken
thans hun res hieruit en zoeken dekking,
zoodra de hunden zich ongerust toonen.
FRANKRIJK.
LAVAL VOOR DE KAMER.
Rumoerige tooneelen.
Gistermorgen is de Fransche Kamer op
nieuw bijeengekomen ter voortzetting van
de debatten over de strijdhonden. Het was
herhaaldelijk zeer onrustig in de zaal.
Bardon, centrum-afgevaardigde van Li
moges, oefende felle critiek op het beleid
van het socialistische gemeentebestuur van
die stad. Men wordt er slechts beschermd,
aldus zeide hij, indiep men links-georiën
teerd is.
De links-onafhankelijke afgevaardigde
Haye, zeide, dat het republikeinsche recht
van vergadering onder meer te Limoges is
geschonden. Hij vroeg, welke maatregelen
de regeering denkt te nemen ter bescher
ming der republikeinsche vrijheden.
Later werd de zitting verdaagd tot des
middags vier uur.
In de middagzitting verdedigde de recht-
sche afgevaardigde Taittfnger, de president
der „Jeunesse Patriotique", de zaak der
ligues. Hij deed heftige aanvallen op de
communisten, die hij de handlangers van
Moskou noemde. Hij las verschillende do
cumenten voor, op grond waarvan hij con
cludeerde, dat er gewapende communisti
sche organiasties bestaan.
Vallat sprak als lid van de „Croix de
Feu". Hij zeide, dat de leden dezer organi
satie de laatste jaren voortdurend hebben
blootgestaan aan aanvallen en overvallen
door de linksche groepen. Te Limoges heb
ben zij zich voor het eerst energiek te weer
gesteld. Het is absurd om in ieder optreden
der „Croix de Feu" een provocatie te zien.
Herhaaldelijk werd Vallat door commu
nisten geïnterrumpeerd. Er werd geroepen:
„Moordenaar! Fascist! Askari! en van de
andere zijde: „Mond houden!"
ENSELAND.
SIR SAMUEL HOAROVER DE
BUITENLANDSCHE POLITIEK.
„Wij willen geen vernederd Italië...."
De drie belangrijkste onderwerpen, waar
mede de Britsche minister van buitenland-
sche zaken, Sir Samuel Hoare zich heeft
beziggehouden in de rede, die hij gister
avond in het Lagerhuis heeft uitgesproken,
waren het Abessijnsche conflict, de situa
tie in het Verre Oosten en het Egyptische
vraagstuk.
Het Abessijnsche conflict.
Met betrekking tot de Abessijnsche kwes
tie, zeide Hoare, dat Engeland zijn rol in
het Volkenbondsoptreden volledig heeft
gespeeld en steeds heeft gestreefd naar
een vreedzame regeling van het conflict.
De leden van den Volkenbond hebben bijna
eenstemmig de economische sanctiemaat
regelen toegepast, zelfs, wanneer dat ver
lies voor hen medebracht.
De Volkenbondsmachinerie functionneert
goed bij de toepassing der economische
sancties. De situatie wordt voortdurend
gade geslagen door de commissie van ex
perts en indien het blijkt, dat er nog leem
ten zijn, zal alles in het werk worden ge
steld om het gemeenschappelijke front te
versterken.
Wat betreft een embargo op petroleum:
Ik behoef slechts te zeggen, dat wij ook op
dit gebied bereid zijn ons aandeel in een
gemeenschappelijk optreden bij te dragen.
In beginsel heeft de Volkenbond zich reeds
met een dergelijk embargo accoord ver
klaard en ik wensch te verklaren, dat geen
enkele regeering voor deze gemeenschap
pelijke beslissing of voor eenig ander
sanctievoorstel meer verantwoordelijkheid
draagt dan de andere regeeringen. Indien
de gedelegeerden bijeenkomen om te be
raadslagen over het in praktijk brengen
van dezen sanctievorm, dan zullen wij be
reid zijn mede te werken. Het uitstellen
van de beraadslagingen over een petro-
leumembargo, beteekent niet, dat de hou
ding der staten is verslapt. Men heeft door
dit uitstel meer gelegenheid gekregen voor
het streven naar een moeilijke schikking
van het conflict. Wellicht is het onmoge
lijk om te bemiddelen tusschen de uiteen-
loopende standpunten van den Volken
bond, Italië en Abessynië, maar Frankrijk
en Engeland hebben getracht, de vredes
pogingen gedurende den korten tijd, die
nog beschikbaar was, met des te meer ener
gie door te zetten.
„Wij wenschen Italië noch te vernede
ren, noch te verzwakken. Integendeel
wenschen wij niets liever dan een zoo
sterk mogelijk Italië te zien, dat zoowel
moreel als politiek sociaal een zoo sterk
mogelijke positie in de wereld inneemt en
in staat is bij te dragen tot den vooruit
gang van de wereld. Ik doe nogmaals een
beroep op Mussolini en zijn landgenooten
om uit hun geest elke verdenking te laten
varen, dat er verdachte motieven achter
onzen steun aan den Volkenbond staan.
Wij hebben niet het geringste verlangen
om in te grijpen in de interne aangelegen
heden van Italië en wij wenschen slechts
een sterk Italië, geleid door een sterke re
geering in den vorm die het Italiaansche
volk wenscht. Zoolang collectieve actie
noodig is, heeft zoowel de Volkenbond als
wijzelf slechts de verplichting het pact na
te komen, en is er geen enkele kans dat de
Volkenbond zwakker zal worden of de le
den zullen falen in het doen van hun
plicht. Doch allen wenschen slechts, dat
er een einde zal komen aan de oorzaken,
die het collectieve optreden noodig ma
ken".
DE UITVAART VAN PRINSES
VICTORIA.
De koning van Noorwegen is gisteren
uit Oslo vertrokken om de uitvaart van
prinses Victoria, welke Zaterdag zal plaats
hebben, bij te wonen. De koningin van
Noorwegen, die een zuster van prinses
Victoria is, bevindt zich reeds in Enge
land. Ook de koning van Denemarken zal
de bijzetting bijwonen.