LICHT m DUDTfDHI) LOSSE NUMMERS BLUE BANE DONDERDAG 31 OCTOBER 1935 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 9 VCLAGEM OVED OHJ GELOOF Vraag 83: U vraagt, wat de Vrijmetse larij eigenlijk is, en waarom de „katholieke kerk" zich altijd zoo tegen de Vrijmetse larij keert. Antwoord: Ook uw vraag is wèl zéér veel omvattend en daarom zult ook u zooals vele andere stellers van zulke vragen begrijpen, dat wij op deze plaats slechts een zeer beknopt antwoord kunnen geven. De Vrijmetselarij is afkomstig uit Engeland waar in 't jaar 1717 de eerste ge organiseerde „loge" (zoo noemen de vrijm. hun plaatselijke afdeelingen; dientengevol ge noemt men de Vrijmetselarij ook wel „de loge") werd gesticht. De Vrijmetselarij 'verbreidde zich over vele landen. Op 't oogenblik tellen de Ver. Staten van N. Amerika de meeste Vrijmetselaars (ruim 3 millioen). Voor wat Europa betreft heeft Engeland (met Ierland) er de meeste, n.l. ongeveer een half millioen, dan volgt Duitschland (met 76.000, bestreden door het Nazi-regime). In Nederland telt de „loge" ruim achtduizend leden. Over de geheele wereld zijn er thans 4 1/2 millioen over ruim 29000 loges verdeeld. Men moet echter niet meenen, dat de Vrijmetselarij werkelijk een wereldom spannende organisatie is, want tusschen de loges der verschillende landen is er zeer weinig éénheid; wel veel meeningsverschil en strijd. Men kan ook niet in een paar re gels doel en werkwijze der Vrijmetselarij omschrijven, maar wel eenige algemeene kenmerken dier beweging geven. Men gaat er vanuit, dat de menschen beter en jegens elkaar liefdevoller kunnen worden geheel buiten den invloed van den Godsdienst om. Men ontkent in 't algemeen niet, dat er een God (de „groo- te Bouwheer van het heelal") bestaat, maar God bemoeit zich volgens hen in 't geheel niet met de menschen, daarom moeten de menschen zelf trachten eerst zichzelf en daardoor hem samenleving beter op te bouwen op louter menschelijke wijze- Om dat te kunnen moeten de menschen eenvoudig profiteeren van al het goéde en schoone dat wetenschap en kunst en ook de verschillende godsdiensten hebben op geleverd. De Vrijmetselaars geven voor, onverschillig, en dus verdraagzaam te staan tegenover alle godsdiensten, maar bewe ren tevens dat de vastomschreven leerstel lingen inzake godsdienst en vooral leer stellingen welke een kerkelijk leergezag als geopenbaarde waarheid aan zijn geloo- vigen verplichtend te gelooven voorhoudt uit den booze zijn. Waarom? Omdat zij volgens hen een verlaging zijn van den menschelijken geest, die zélf moet uitma ken wat waar, goed of kwaad is. Zulke „dogmatische" godsdiensten zijn volgens hen een rem voor het menschelijk denken en houden derhalve het volk dotn! Prac- tisch werd en wordt dan ook herhaal delijk de katholieke Kerk door hen be streden, een bestrijding, die meestal zeer in 't geheim en door middel van de „po litiek" geschiedde; zooals het meeste, dat de Vrijmetselarij doet (ookhaar bijeen komsten, ritueel enz.) in een geheimzin nige sfeer wordt gehouden. Het kan niet worden ontkend, dat ook de tegenstanders der Vrijmetselarij zich wel eens, bewust of onbewust, schuldig hebben gemaakt aan overdreven aantijgin gen omtrent de werkzaamheid der Loges, maar de geschiedenis heeft overvloedig be wezen, dat die werkzaamheid zeer dikwijls er op gericht was om de Christelijke Ker ken en speciaal de katholieke Kerk zoo vernietigend mogelijk te treffen. Ook is het zeker, dat er wel Loges waren, die op schandelijke wijze der -Satan vereerden en hem zelfs, godslasterlijk, als een aan God evenwaardig tegenstander roemden, al mag men volstrekt niet beweren, dat de Vrijmetselarij in 't algemeen Satan vereerders zijn. Zelfs na het weinige wat wij hierboven over het karakter der Vrij metselarij schreven, zal het u reeds duide lijk zijn, waarom de katholieke Kerk vol strekt afwijzend staat tegenover de Vrij metselarij. Het lidmaatschap der Vrijmet selarij is reeds in 1738 door Paus Clemens XII verboden, welk verbod opnieuw is ge- fomuleerd in het Kerkelijk Wetboek (ca non 2335). Den Katholiek, die lid wordt treft de kerkelijke ban. De „broeders" dragen in hun vergaderin gen als kenteekenen meest het „schoots vel" waarop passer en winkelhaak (symbo len van het bouwwerk) zijn geborduurd. De opname van nieuwe leden geschiedt met vrij-ingewikkelde plechtigheden en ©ver drie achtereenvolgende „graden" (leerling, gezel, meester). Men kan ook tot nog hoogere graden opstijgen. Zij beschou wen dat lid worden als een overgang van de „duisternis" der oningewijden, de pro- fanen) tot het „licht" der Vrijmetselarij. De Vrijmetselaars zetten dikwijls 00e als als herkenningsteeken vóór hun handteeke- ning. Zij helpen elkaar veel: bij het din gen naar ambten, in zaken enz. Vraag 84: Wat is een „Agnus Dei", ik be doel de gewijde voorwerpen van dien r.aam, welke de Paus uitdeelt en welke kracht mag men deze voorwerpen toe kennen. Antwoord: Zulk een „Agnus Dei" is een „sacramentale" d.w.z. een uitwendig tee- ken, door welks gebruik de geloovigen, die daartoe de goede gesteldheid en de ver- eischte devotie hebben, genaden en tijde lijk gunsten kunnen krijgen. Het is een ovaalvormig medaillon van was met een afbeelding van het Lam Gods en den naam van den regeerenden Paus aan de ééne zijde en een afbeelding van de H. Maagd of een andere heiligen aan de keer zijde. Dit gebruik is reeds in Rome ont staan in de negende eeuw en wel uit de gewoonte om de overgebleven rest van de Paaschkaars uit Rome's kerken onder de geloovigen te verdeelen. Sedert de 15de eeuw deelt alléén de Paus ze uit, die ze wijdt op Palmzondag van zijn eerste Pon- tificaatsjaar en vervolgens van elk zeven de Pontificaatsjaar. Z.H. verricht die wij ding door de was, welke met olijfolie en Chrysma is vermengd, in wijwater te doo- pen. Voor degenen die het „Agnus Dei" gebruiken in de goede gesteltenis kan dit sacramentale een heilzame werking heb ben met betrekking tot geestelijke en stof felijke zaken. Bijzondere kracht heeft het bij de omstandigheden, welke het moeder schap vergezellen (tot behoud van moeder en kind, verlichting van de pijnen enz.) Ook zijn de volgende geestelijke en tijde lijke voordeelen er aan verbonden: kracht in de bekoringen, vrijwaren voor ziekten (vooral vallende ziekte en besmettelijke ziekten) verdrijven van storm, onweer, vernielende hagelslag, tegen brandgevaar. Het „Agnus Dei" is een heilig voor werp, moet daarom met eerbied worden behandeld en mag evenmin als bijv. een reliquie niet worden verkocht. Men het het gewijde voorwerp thuis bewaren of ook om de hals dragen, goed beschermd in een étuitje of iets dergelijks. Het is bijgeloof om aan het „Agnus Dei" een onfeilbare kracht toe te schrijven; de kracht welke het „Agnus Dei" heeft, ontleent het aan de wijding der Kerk, de gesteltenis van den gebruiker en de mate van eerbied en ver trouwen waarmede het gebruikt wordt. Vraag 85: Is het waar, dat de Apostel Paulus over het huwelijk gezegd heeft: „Wie trouwt doet goed, wie niet trouwt doet beter." Antwoord: Het is waar, dat St. Paulus den ongehuwden staat stelt boven den gehuw den. Hijzelf was ongetrouwd en schrijft in zijn eersten brief van de Corinthiërs: „Tot de ongehuwden en weduwen zeg ik: het is goed voor hen, zoo te blijven zooals ikzelf ben. Maar, zoo zij zich niet kunnen beheer- schen, laten ze dan trouwen". (1 Cor. 7, 8 en 9). Wat nu de door u aan gehaalden tekst betreft, deze is een niet geheel juiste vertaling van een zinsnede uit denzelfden brief van Paulus. Paulus schrijft n.l. over vaders, die een dochter hebben, en over de vraag of die vaders goed doen, hun dochters ten huwelijk te geven; hij be sluit dan: „Dus die zijn dochter uithuwt, doet goed, en die ze (met haar toestem ming) niet uithuwt, doet beter". U ziet, dat ten slotte de zin van Paulus' woor den, juist vertaald, precies dezelfde is: hij stelt de maagdelijkheid boven den ge huwden staat, evenals Christus Zelf dat deed. Christus immers, nadat Hij er op ge wezen had, dat sommigen zich vrijwillig van het huwelijk onthouden „om het Rijk der hemelen", moedigde Zijn leerlingen aan, den maagdelijken staot te omhelzen: „Die het begrijpen kan, begrijpe het". (Math. 19, 11—12). Vraag 86: Wanneer men op 't oogenblik, dat men zijn „penitentie" van zijn biecht vader opgelegd krijgt, wel van plan is, deze te volbrengen, maar dan later dit op zettelijk toch niet doet, omdat men meent, dat zij te zwaar is, was de biecht dan gel dig? Antwoord: Dan was de biecht zeer zeker geldig, maar de biechteling begaat een zonde, door vrij willig de opgelegde penitentie niet uit te voeren. Deze zonde zal een zware zonde zijn, als de opgelegde penitentie groot was. Indien mei. achteraf werkelijk vindt, dat de penitentie te zwaar was, doet men het beste, hierover met den bietchtvader nog eens te gaan spreken; vol hardt deze bij zijn gebod, dan is men ver plicht, die penitentie geheel te volbrengen, tenzij deze dusdanig onredelijk zwaar zou zijn, dat alle verhouding tusschen de bele den zonde en de opgelegde voldoening totaal zoek is, maar dat zal heusch niet zoo gauw gebeuren en het is voor een leek wel zeer gevaarlijk, zich hierover een oordeel te vormen. Ten overvloede willen wij er nog op wij zen, dat, wanneer een biechteling anders dus dan in uw geval reeds bij het ont vangen van het Sacrament der Biecht het voornemen zou hebben, de penitentie niet te volbrengen, dat dan de Biecht o ngeldig is en hij zich aan een groote zonde van heiligschennis schuldig maakt, ook wan neer hij zich slechts van kleine zonden beschuldigd heeft. Men kan vragen ter beantwoording in deze rubriek opzenden aan Mr. D i e- penbrock, Seminarie Hageveld, Heem stede. -o- GEMENGDE BERICHTEN FIETSER GEDOOD. Gistermiddag heeft op den Hilversum- scheweg te Laren een doodelijk ongeluk plaats gehad. De 75-jarige wielrijder W. G. uit Huizen, die in de richting Hilversum reed, stak ter hoogte van de Sint Jansstraat plotseling den weg over. Achter hem reeds een vrachtauto, bestuurd door B. R. uit Laren, die niet meer kon stoppen en hem overreed. De ongelukkige, die van zijn fiets werd ge slingerd, bleef bewusteloos liggen. Een ont boden geneesheer constateerde een schedel- basisfractuur en liet den man naar het Sint Jansziekenhuis overbrengen, waar hij eeni ge uren later is overleden. LANDBOUWER ONDER AUTO. Gisteravond is ter hoogte van het stoom gemaal te Vollenhoven de 21-jarige gehuw de landbouwer Appelo,- die den weg wilde oversteken, door een auto uit Zwolle ge grepen en gedood. AUTO VAN VIADUCT GEVALLEN. Gistermiddag reed de 23-jarige H. Hil- horst, garagehouder te Naarden op het via duct te Bussum, komende uit de Brinklaan. Hij raakte het stuur kwijt, daar de stuur inrichting brak, botste tegen een lantaarn paal, en vervolgens tegen het hekwerk van het viaduct, dat door den schok zoo werd neergebogen, dat H. met zijn auto den spoordijk afstortte en juist voor de rails bleef liggen. Hij kwam uit de ruïne van zijn auto te voorschijn, zonder dat hij een schrammetje had opgeloopen. Volgens zijn verklaring en die van anderen, heeft hij niet meer dan 35 K.M. gereden. „Tel." AANGESPOELD LIJK HERKEND. Het gisternacht te Egmond aangespoelde lijk is door den vroeger en kapitein van het onlangs vergade stoomschip „Insterburg" herkend als dat van den eersten stuurman van dat schip, Karl Berkholtz uit Norden ham. BOERDERIJ AFGEBRAND. Aan de Maasstraat te Acht is gisteravond om half acht brand uitgebroken in het woonhuis van de boerderij van den land bouwer P. Weststijn.-De vlammen grepen zeer snel om zich heen, zoodat de brand weer niet kon verhinderen, dat de geheele boerderij en de naastgelegen schuur en stallen door-het vuur werden aangetast. Acht stuks vee kónden worden gered. Landbouwinventaris en oogst gingen even wel verloren. De boerderij brandde tot den grond af. De oorzaak van den brand is onbekend. De schade wordt door verzekering gedekt. NIEUWE BEKENTENISSEN UIT OSS. Een vijftigtal diefstallen en inbraken opgehelderd. De Gemeentepolitie van Oss is erin ge slaagd door een verhoor, dat zij de laatste dagen versohillende gedetineerden in de strafgevangenis te Den Bosch heeft afge nomen, nieuw licht te brengen in een vijf tigtal tot dusverre onopgehelderde zeiken, meestal diefstallen en inbraken uit den omtrek. Nadere bijzonderheden konden nog niet verstrekt worden. Het staat echter vast, dat in verband hiermede nog verschillende ar restaties te wachten zijn. INCIDENT AAN DE GRENS TE KERKRADE. Twee meisjes gearresteerd. Men schrijft aan het „Vad.": In een winkel aan de grens, langs de Nieuwstraat te Kerkrade, begaven zich twee meisjes. Zij wisselden daar Neder- landsche guldens in Duitsche marken, on geveer 100, met het doel zich naar Aken te begeven om er inkoopen te gaan doen. Een Duitsch grensbeambte, in burger, sur veilleerde op Duitsch gebied en scheen zich bijzonder voor de meisjes te interesseeren, vooral toen ze den winkel hadden verlaten en op het vertrek van de electrische tram stonden te wachten. De dienstijver van den beambte steeg op een gegeven oogenblik zoodanig, dat hij beide meisjes arresteer de. Hoewel ze hevig lamenteerden en al vertelden, dat zij zich geen kwaad of mis drijf bewust waren, het hielp niets. Onder het publiek ontstond groote consternatie. De beambte trok zich echter nergens iets van aan en bracht de beide meisjes langs een flinken omweg naar het op een paar honderd meter afstand gelegen douanekan toor Strasz. Toen hij met zijn beide arres tanten in het grenskantoor kwam, waren daar reeds verschenen de winkelier, die het geld had gewisseld en een paar personen, die de heele toedracht der zaak gezien had den en den ontvanger vertelden, wat er was voorgevallenen hoe de grensbeambte was opgetreden. De ontvanger heeft spoe dig daarna, echter onder protest van den beambte, de meisjes de vrijheid teruggege ven. De politie te Kerkrade stelt een nauw keurig onderzoek' in, om aan de Duitsche douane-autoriteiten van het incident een rapport uit te brengen. ZEEDIJK NES—BUREN ERNSTIG BESCHADIGD. Doorbraak niet uitgesloten. Wederom heeft de storm gisteren den zeedijk van het waterschap NesBuren op Ameland ernstig beschadigd. Men doet thans pogingen" de gaten te dichten. Hier voor zijn 500 zakken zand en een hoeveel heid ander materiaal aangerukt. De toestand van den dijk is van dien aard, dat bij het aanhouden van den storm een doorbraak niet uitgesloten geacht moet worden. EEN VLAGGENKWESTIE TE A'DAM. K.LJVÏ.-vlaggen weggedreigd. Op het passagebureau van de K.L.M. op het Leidscheplein te Amsterdam was met het oog op de opening van City-theater een aantal vlaggen geheschen van naties, waar mede de maatschappij zakelijke relaties on derhoudt, alsmede twee Nederlandsche. Onder de buitenlandsche vlaggen was ook de officieele vlag van het Duitsche rijk met het hakenkruis. Gistermorgen kreeg het bureau bezoek van eenige personen, die waarschuwden dat, indien de Duitsche vlag niet zou wor den verwijderd, er moeilijkheden zouden kunnen komen. De employés van het bu reau, die blijkbaar met het geval verlegen zaten verplaatsten toen de Duitsche vlag naar een minder opvallend gedeelte van het dak. Deze manoeuvre werd door eenige voorbijgangers gezien, doch zij begrepen er de bedoeling niet van. Even later kwamen wederom twee perso nen het gebouwtje binnen, die verlangden dat de Duitsche vlag zou worden verwij derd en die tevens zeiden, dat, indien zulks niet geschiedde, de K. L. M. daar zakelijk de nadeelen van zou kunnen ondervinden. Een der leden van het personeel heeft daarop de Duitsche vlag neergehaald en er een andere buitenlandsche vlag voor in de plaats geheschen. Eenigen tijd daarna werden alle vlag gen van vreemde mogendheden gestreken en bleven alleen de Nederlandsche en de Amsterdamsche kleuren wapperen. van DE LEIDSCHE COURANT zijn verkrijgbaar bij: Sigarenmagazijn „In sul inde", Heerenstraat 2 Sigarenmagazijn A. Somerwil Hoogewoerd 24 Zandvliet's Boekhandel Haarlemmerstraat 117a Kiosk Prinsessekade. Wetenschappelijke Berichten PRAEHISTORISCHE VONDSTEN BIJ BUDEL. Op het werkverschaffingsterrein der ge meente Budel, in de Zuid-Oost-hoek van Brabant, hebben nieuwe praehistorische vondsten, waarvan de dateering teruggaat tot 20003000 vóór Christus aangetoond, dat dit gebied reeds vroeg bevolkt is ge weest. De bewoning van deze gewesten be gint dus niet, zooals het nog vaak voorge steld wordt, 500600 vóór Christus met La Fène en Hallstadt tijd, maar is veel ouder. De meening, dat Brabant voor 500 vóór Christus nog onbetreden gebied was, wordt hiermede gelogenstraft. Op het werkverschaffingsterrein werd een oude werkplaats gevonden rondom een uitgedroogd ven, waar de bewoners deze Silex vervaardigd hebben, wat duidelijk blijkt uit de afvalresten van meest wit-grij zen muursteen, die hier in menigte gevon den werden tusschen volkomen gave en bewerkte gebruiksvoorwerpen in. In hoofd zaak zijn het krabbertjes, mesjes, graveer stiften, boren, pijlpunten van laurierblad- vorm en zuiveren driehoekvorm. Het is een microlitische cultuur en past, op de typo logie afgaande, in einde masolithicuni, be gin neolithicum. De ontdekker van deze belangrijke gege vens omtrent de oudste bekende bewoning van Noord-Brabant, de heer W. van der Meijden, zal in een der volgende nummers van het „Historisch Tijdschrift" een be schrijving geven van deze vondsten. WILT U IETS WETEN? Vraag: M. te Z. inzake aanslag van drie zijner dochters. Antwoord: De aanslag is juist. De kost wordt ook bij de berekening meege teld. Vraag: Th. v. d. H. te Z. inzake aan slag van een dochter. Antwoord. De aanslag is juist. Vraag: 1. Bestaan er nog z. g. slaap- nummers in de Ned. Staatsloterij? 2. Zoo ja; kan het bestaan dat genoemde num mers, aan particuliere ondernemingen, die hun trekking volgen uit de trekking van de staatsloterij, bekend gemaakt worden, zoodat ook in particuliere ondernemingen diezelfde nummers er uit gehouden kunnen worden. 3. Is er aan particuliere onderne mingen (geldloterijen) rechtspersoonlijk heid verbonden? .Antwoord: 1. Indertijd werden de slaapnummers bij de trekkingen der Staats loterij ingevoerd om te voorkomen, dat andere loterijen op de Staatsloterij zouden trekken. Kort geleden is het echter bij de wet van Maart 1935 verboden te trekken op de Staatsloterij. De z.g. slaapnummers zijn daardoor komen te vervallen. 2. Neen. 3. Neen, tenzij het een N.V. betreft. Vraag: Gaarne zou ik van u vernemen van welke nationaliteit de wereldkam pioen schaken Dr. Aljechin is. Antwoord: Dr. Aljechin is een Rus van geboorte, doch genaturaliseerd Fransch- man. Hij valt met zijn neus in de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1935 | | pagina 9