BERICHT 26ste Jaargang MAANDAG 24 JUNI 1935 No. 8148 3)e£cki6eli£(5ou^mit DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent per week2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 I GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: 0.50 De stembus voor de Gemeenteraden Deze week zal nog in vele gemeenten de stembus-uitspraak vallen. Met belangstelling zien de katholieken er naar uit, of het aantal hunner verte genwoordigers zal blijven, wat het is, of zal terugloopen. Met belangstelling ook zien vele ande ren er naar uit, of het aantal katho lieke zetels zal dalen. Onder de vele anderen zijn er velen, die vóór alles wenschen, dat het aantal zetels der R. K. Staatspartij in de gemeenteraden terug loopt, ongeacht, of zij zelf, of him partij die verloren zetels wint. Dat is de mentaliteit van de hatelijke en felle anti-papisten, de aanhangers van de bekende twee anti-papistische partij tjes. Dat is, helaas, helaas! ook de men taliteit van de K. D. P! Wij zeggen met opzet niet: de aanhangers van de K.D.P., omdat wij gaarne willen veronderstellen, dat velen dezer 't met de leiding in de partij ten deze niet eens zijn, niet eens kunnen zijn, eenvoudig omdat deze lei ding ingaat tegen him denken en voelen als katholiek! Wij hebben Zaterdag op een beschouwing in het weekblad van de K. D. P. gëwezen en wij citeeren hieronder een artikel in de „Maasbode" van Zondagochtend, waarin op de beschouwing van „Onze Vaan" wordt gereageerd. Wij willen hierop niet verder ingaan alleen willen wij de hoop uitspreken, dat de mentaliteit, waarvan het artikel van „Onze Vaan" blijk geeft, zich niet verder moge verscherpen Aan de andere kleine partijen mogen alle katholieken hun stem onthouden! Wij denken hier in 't bijzonder, wat Leiden betreft, aan „Nationaal Herstel". Vast staat, dat de stemmen, uitgebracht op „Nationaal Herstel" en onttrokken aan de niet-socialistische bestaande par tijen (die hun wethouders hebben in het college van B. en W.) ten goede zullen komen aan de kansen op socialistischen invloed het dagelij ksch bestuur der ge meente. Ten deze zij men zich van zijn verantwoordelijkheid wèl bewust! Dat alle katholieken als één hun stem uitbrengen op de candidaten der R. K. Staatspartij Er moet nog morgen worden gestemd in: VOORSCHOTEN lijst no. 1 Woensdag in: LEIDEN lijst no. 1 BOSKOOP lijst no. 2 KATWIJK lijst no. 5 HILLEGOM lijst no. 8 WAT ANDERE BLADEN DE K. D. P.-POLITIEK. De Maasbode schrijft: „De K. D. P.-politiek is er met het ver dwijnen van den leider werkelijk niet op vooruitgegaan. De eenige kracht der partij schijnt meer en meer te worden: een blinde haat te gen de R.-K. Staatspartij. Daaraan offert de K. D. P. met pleizier de meest reëele katholieke belangen op. In Lisse maakte het optreden van de K. D. P. een eind aan de katholieke meer derheid in den raad. (Dit blijkt niet juist te zijn. Zie bericht onder Lisse. Red. L. Crt.). „Onze Vaan", het steeds in peil zak kend orgaan der beweging, teekent hier bij aan: „Flink doorwerken mannen, ook aldus leert men onze kracht kennen". Dez'e bepaald minderwaardige opmer king is toch inderdaad treffend juist. Der gelijke treurige feiten doen de kracht der K. D. P. in haar louter afbrekenden aard zeer scherp kennen. En als in Eemnes een prul-lijst van dis sidente katholieken, die 23 stemmen haal de, aan de katholieken een zetel ontrooft, en de katholieke pers met nadruk op dit bedenkelijk geval wijst, dan jubelt het hoogstaande orgaan „Onze Vaan": „Goed zoo!" 't Is onuitsprekelijk min. Weg met dit loufer-afbrekende, steeds dieper wegzakkend on-katholiek gedoe." HET ZOOGENAAMDE EENHEIDSFRONT?? Onder de leuzen van de dissidente K(ath.) D(em) P(artij) is er eene, waarbij deze dissidenten-partij propageert de vor ming van een democratisch eenheidsfront, een samengaan van alle democraten. Op politiek terrein derhalve geen schei dingslijn meer tusschen „rechts en luiks" maar „democraten tegenover conservatie ven". Hoe hebben wij hierover te denken en wefke waarde is aan deze leuze toe te kennen? Op de eerste plaats moet ik ten sterkste ontkennen, dat de politieke ontwikkeling in ons Vaderland ook maar een schijn van bewijs zou hebben geleverd voor de rede lijkheid en de mogelijkheid van een zoo danige partij groepeering. Maar vervolgens ontken ik ook met even groote beslistheid, dat er op principieel terrein niet steeds de antithese tusschen rechts en links zou hebben bestaan. Niet alleen vroeger, maar ook nu, en niet al leen in de Tweede Kamer, maar evenzeer in de gemeenteraden. Dat die feitelijke toestand zoo was en nog is, is niet onze schuld, nog de schuld van de andere chris telijke partijen, maar eenvoudig te wijten aan het anti-christelijke en anti-clericale optreden zoowel van de sociaal-democra ten als van de liberalen, conservatief of democraat. Wie dit nu waarachtig nog niet weet, moet dan eerst maar eens de lessen der historie nagaan en b.v. eens studie gaan maken van de geschiedenis onzer eman cipatie in Nederland. Ik geloof dus niet dat het noodig zal zijn een dergelijke schromelijke onwetendheid nog eens te moeren gaan weerleggen. Moet ik hier b.v. nog in herinnering bren gen de schoolstrijd, de weinig verheffende wijze, op zijn zachtst gezegd, waarop voor heen zoowel in de liberale als in de socia listische pers geoordeeld werd over een drankwet van Dr. Kuyper, de zedelijkheids- wetten van Minister Regout. Hoe men van beide zijden om het hardst heeft getracht alle mogelijke maatregelen van rechtsche zijde getroffen, belachelijk te maken en in een bespottelijk daglicht te stellen? Is het in de gemeenteraden ook nu nog niet vaak hetzelfde liedje? Dat diezelfde antithese ook nu door de linksche partijen in het leven wordt gehou den, is onlangs nog weer duidelijk geble ken in den Amsterdamschen Gemeente raad, bij de benoeming van een buitenge woon hoogleeraar aan de A'damsche uni versiteit. Ik herhaal het, alweer niet onze schuld, maar wel het beste bewijs, dat in dit op zicht ook nu nog niets veranderd is. Is met dit _feit niet opnieuw overtuigend aange toond, dat de strijd tusschen christendom en ongeloof ook in onze dagen in alle fel heid wordt gestreden, en dat die antithese maar niet een kunstmatig in het leven ge roepen scheidingslijn mag worden ge noemd? Een van de andere leuzen, waarmede de K.D.P. tot uit den treure leurt, is het herstel van het gezantschap bij den Paus. Welnu, het gebeurde bij de opheffing van dat gezantschap was opnieuw een bewijs temeer van het bestaan van de antithese en het onbestaanbare van het z.g. demo cratische eenheidsfront. Behalve de papen vreters, Lingbeek, Ds. Kersten, waren het ook met de liberalen, de z.g. democratische socialisten, die gestemd hebben tegen de desbetreffende post op de rijksbegrooting en daardoor het gezantschap bij den H. Stoel hebben doen verdwijnen. Vervolgens wil ik er op wijzen, dat met zoo'n zoogenaamd democratisch eenheids front geen regeering zou te vormen zijn. Want vraagt men nu aan de K.D.P. wie dan eigenlijk wel tot dat z.g. eenheidsfront zouden kunnen behooren, dan moet men wel tot de conclusie komen, dat zij dat alleen zouden zijn. In de Tweede Kamer dus zegge en schrij ve één man, mr. Pius Arts, plus 'n enkele christen-democraat en de sociaal-democra ten. Misschien nog een enkele vrijzinnig democraat erbij, maar zeker niet alle, want zoowel Minister Oud als den heer Mar- chant zijn bij de heeren van de K.D.P. al evenmin in de gratie als b.v. onze katho lieke ministers, om van onze kamerfractie nog maar niet eens te spreken. Wie „Onze Vaan" leest weet wel beter, want week in week uit worden Aalberse of Hermans, Kortenhorst of Loerakker, Steinmetz of Max van Poll gedoodverfd als de meest ergerlijke reactionnairen en verraders van de democratie. Daar deugt er letterlijk niet één van. Laat staan dat zij dus waardig gekeurd zouden worden om in een door hen be doeld democratisch eenheidsfront te kun nen worden opgenomen. En van alle franje en phrasen ontbloot, staat het dan toch maar zoo, dat men om te regeeren in de Kamer een meerder heid noodig heeft, hetzij een kleine of lie ver nog een groote meerderheid. M.i. behooren ernstige en eerlijke men- schen na te laten het trachten te vangen van de kiezers onder een leuze, waarvan men a priori weet, dat zulk een leuze niet te verwezenlijken is. Maar nemen wij nu eens een oogenblik aan, dat er voldoende materiaal, levend materiaal dus, aanwezig zou zijn, die het vormen van een zoodanig eenheidsfront mogelijk zou maken, zien de heeren van de K.D.P. dan de groote principieele ver schillen over het hoofd, die socialisme en katholicisme tegenover elkaar doen staan als water en vuur? Tenzij men aan die zijde de principieele verschillen zou willen los laten ten bate van een zoogenaamde democratie. Men is wel haast geneigd dit te moeten aannemen en te gaan gelooven, dat de K.D.P. het met de beginselen niet zoo erg nauw neemt, waarop ik nog wel even terug hoop te komen. Maar wat is nu eigenlijk wel, ik zou haast zeggen, de tragisch-komische zijde van deze aangelegenheid. Als men wil samengaan, moet er toch sprake zijn van partijen, die het met elkan der eens zijn. Als men trouwen wil, dan moeten er toch ook twee personen zijn, die met elkan der willen trouwen. Het spreekwoord zegt immers „de liefde kan niet van een kant komen". En nu is het zoo uiterst merk waardig, dat in dit geval, behalve zooals gezegd de K.D.P. bestaande uit één kamer lid en misschien de vijf pas gekozen leden van de provinciale staten, verspreid over ons geheele lieve vaderland, er letterlijk geen enkele partij is aan te wijzen, al thans geen partij van eenige beteekenis, die bereid is met de K.D.P. een dergelijk democratisch eenheidsfront te vormen. Integendeel. Hoe denkt b.v. de S.D.A.P. over deze kwestie? Op hete jongste congres der sociaal-de mocraten heeft de heer Reiman, drukker van „Onze Vaan" een pleidooi gehouden voor een samengaan met de K. D. P. en Chr. Democraten ter vorming van zulk een „breed front". De politieke leider echter, Albarda, gaf deze geestdriftige een koude douche. Hij wees er op, dat deze partijtjes, waar van slechts een enkele groeiend (bedoeld werd de christen-democraten), „nog maar enkele procenten" van het kiezerscorps vormden. Samen met de S.D.A.P., aldus de leider, is het 24,6 pet. „Is dat een basis voor het heele breede front" zoo vroeg de heer Albarda sarcas tisch? Ir. Albarda werpt z'n blikken liever in de richting van de R. K. Staatspartij. De heer A. B. K(leerekoper) noemt in het Volk het optreden van de K.D.P. „elke afzondering echter-leidt dit. levende water af naar een droge sloot, waar het tot een brakke poel wordt". Lang geen malsch oordeel! Ik geloof dat wel niet noodig zal zijn verder aan te toonen, dat aan deze leuze van de K.D.P. iedere reëele grondslag moet wordën ontzegd. Intusschen heeft de K.D.P. gemeend hier in Leiden ook aan de Gemeenteraads verkiezingen met een eigen lijst te moeten deelnemen. Met welk doel? Bij de Statenverkiezingen heeft deze partij op een lijst waarop als no. 1 Prof. Veraart voorkwam zegge en schrijve 513 stemmen verkregen, hetgeen dus betee- kent, dat zij zelfs nog niet eens een 3/4 van den kiesdeeler konden bereiken. En nu wil ik over de candidaten van de K.D.P. voor den Gemeenteraad niets, maar dan ook letterlijk niets ten nadeele zeg gen, maar men zal het toch zelfs bij de K.D.P. met mij eens zijn, dat een man als Prof. Veraart (hoe ik ook persoonlijk) over den geachten professor denk laat ik in het midden) als no. 1 op een lijst heel wat meer beteekent, dan alle candidaten te- samen nu, welke respectabele menschen het overigens ook mogen zijn. Wij kunnen hier derhalve gerust vast stellen, dat elke stem uitgebracht op de candidaten van de K.D.P. een verloren en onnutte stem moet worden genoemd, want om ook maar één zetel te behalen, heb ben zij zelfs geen schijn van kans. Ik kan mij vergissen, maar ik geloof niet, dat zij zelf zich hiervan eenige illusie zullen hebben gevormd. Hoogstens kan het stemmen op de K.D.P. dit resultaat hebben, dat b.v. een socialist of de communist met een zetel meer gaat strijken of dat onze achtste candidaat, een arbeider en een werker tevens op veler lei sociaal terrein, niet zal worden geko zen Of dit nu in het belang van de zoo hoog geroemde democratie, waarop de K.D.P. zoo prat gaat, genoemd mag worden, waag ik toch wel ernstig te betwijfelen. Tenzij de K.D.P. nog liever een sociaal democraat gekozen ziet, dan een katholiek arbeider. De leuze „liever turksch dan paapsch", de hare zou hebben gemaakt. De K.D.P. heeft uit den treure het voort bestaan van hare dissidente partij verde digd o.a. op grond, van deze overweging, dat Katholieken, die anders op de S.D.A.P. stemmen, dit nu zullen nalaten en thans zullen stemmen op een partij, die dan toch in ieder geval katholiek zou zijn. Op de eerste plaats. Naar mijn beschei den smaak, zijn katholieken, die willens en wetens op de socialisten stemmen, nu niet bepaald katholieken van de daad te noemen. Maar vervolgens wordt het door de K.D.P. ons toch wel erg moeilijk ge maakt dit argument ernstig te nemen, want wat zien wij nu gebeuren? In „Onze Vaan", het officieele orgaan van de K.D.P. van 31 Mei schrijft de heer Wesseling ter bepaling van de houding van zijne volgelingen bij deze gemeente raadsverkiezing: „Uit een en ander vloeit dus al dadelijk voort, dat wij in geen enkel opzicht steun kunnen verleenen aan candidaten der re- geeringspartijen en bovenal niet aan can didaten der R. K. Staatspartij". Wat wil dit anders zeggen, rekening houdende met de leuzen van het democra tisch eenheidsfront en de uitgesproken sympathie voor de S.D.A.P. (al is deze liefde dan ook niet bepaald wederkeerig te noemen) dan dat de K.D.P. in plaat sen, waar zij niet met een eigen lijst deel nemen aan deze verkiezing, zullen gaan stemmen op de S.D.A.P. Het is dan ook inderdaad volkomen juist, wat in het no. van Het Orgaan van de R. K. Staatspartij van 24 Mei werd ge schreven: „Het ongelukkige dissidentisme is een doorgangsstadium voor den afval naar niet en anti-katholieke groepen". Het is daarom ook van zoo'n eminent belang, dat de eenheid der katholieken ook op politiek terrein worde gehandhaafd voor alles boven alles en ondanks alles zooals Z. H. den Paus tot Mgr. Aengenent in 1933 heeft gezegd, en zooals ons ook herhaalde malen door alle Bis schoppen is voorgehouden. Kath. kiezers van Leiden, en vooral gij, Kath. arbeiders van Leiden, laat u niet misleiden door deze nietszeggende leuze van een z.g. „democratisch eenheidsfront". Deze leuze is niets meer dan een hersen schim en mist ten eenenmale practische waarde. „Roomsch Front" zij 26 Juni onze leuze. Daarom: LIJST 1 EN No. 1. Wij stemmen „Wilmer" en anders geen. H. L. DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN. DE JONGEREN EN DE POLITIEK. In de wenteling van den tijd rollen de feiten im pijlsnelle vaart voorbij. En we ge ven te weinig acht op hun wezenlijken in houd en invloed. Speciaal wat den jongeren betreft. Velen van ons hebben den band der ge schiedenis verbroken en doof voor een eer lijke vermaning zijn ze den weg opgegaan van dissidentenwee en plichtsverkrachting. Zeker, er is reden geweest (en die is er nog) om ontevreden te zijn over bepaalde dingen en we denken aan de inschakeling der jongeren in onze Staatspartij. Maar de oorzaak zit aan beide zijden; want vele jon geren hebben zich wèl gegeven aam din gen van minder belang dan een gezonden katholieke volksinvloed. Wie niet ziende blind is, zal dit beamen. Wij kennen jongeren, meer dan één, ge troffen door het leed van werkloosheid, die den moed hebben om de werkelijkheid te zien. Maar ook zijn er vatbaar voor bit tere erdtiek en sohij nschoone leuzen; want de ledigheid drukt neer en de hoop is ge ring. Wij hebben reden te over om te begrij pen de houding van sommige jongeren. Maar dat is geen reden tot afscheiding. Men zoekt en tast, de wereldcrisis drukt zwaar, maar kan dat een reden zijn tot vaandelvluchtJa, als wegeen ka tholieken waren! In den chaos van den tijd is onze ver antwoording zwaar. Wij zijn katholieke Nederlanders en hebben een opgave te vol brengen, vooral nu. De groote Schaapman zag ze scherp, toen hij de ééne katholieke partij stichtte. Want in eenheid ligt kracht, in verdeeldheid de zwakte, die voert tot verlies. Drie eeuwen verdrukking hadden 't hem geleerd! Dr. Nolens voerde opwaarts wat Schaep- man' was begonnen en Neerland's katholie ken vormden een kracht op staatkundig terrein, waartegen anti-papisme van rose en roode kleur niets kan doen. En ons land kreeg b.v., dank zij Aalberse!, een sociale wetgeving met gezonden invloed. En nu, onze kleinere kring, de gemeente raad. Welke criticus weerstaat de bewijzen van sterken invloed der R.K.S.P. in den Leidschen gemeenteraad? Is er één ern stige reden om de eenheid te verbreken in VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. Eden's bezoek aan Parijs en Rome. (4de blad). De Engelsch-Duitsche vlootbesprekingen zün geëindigd. (4de blad). Een geheime conferentie te Boedapest? (4de blad). BINNENLAND. Twee broertjes te St. Michielsgestel ver dronken. Nog meerdere slachtoffers van het zwemmen. (Gem. Ber. 3de blad). Nieuwe bekentenissen te Oss. (Gem. Ber. 3de blad). Benoemingen in het Bisdom Haarlem. (Kerknieuws 1ste blad). SPORT EN WEDSTRIJDEN. ATHLETIEK: Nieuwe Ned. records ge vestigd op de H.A.V.-wedstrijden He Haar lem. (2de blad). ZWEMMEN: Willy den Oude brengt te Dundee een nieuw wereldrecord op haar naam. (2de blad). ROEIEN: De wedstrijden van de Ko ninklijke beëindigd (2de blad). Zij die zich per 1 Juli a.s. wenschen te abonneeren op ,,DE LEIDSCHE COURANT" ontvan gen de voor dien datum verschij nende nummërs gratis. DE ADMINISTRATIE. onze Sleutelstad? Mogen we, als jongeren, in den wind slaan de waarschuwing van onze Bisschoppen? Hetzij jonge midden stander of jonge arbeider, allereerst zijn we katholiek en wij hebben met kracht te steunen en met ijver te bevorderen de doorvoering van katholieke beginselen, ook in Leiden. En daarom, blijft één! In de wenteling van den tijd rollen de feiten voorbij. Feit is, dat we de jongeren meer moeten trekken. Feit is, dat de jon geren zich meer moeten geven. Feit is, dat het verbreken der eenheid een schade en een schande voor ons is. Feit is, dat we den wensch der Bisschoppen kennen. Feit is, dat elk offer, om wille van die eenheid ge bracht, tot vrucht heeft de kracht dei- on gebroken eenheid. Feit is, dat we het werk van Schaepman en Nolens moeten hand haven. Jongere katholieken, wij zijn de dragers der toekomst en wij hebben een opgave te volbrengen. Verzaakt uw katholieken stem plicht niet! En hoe de tijd ook wentelt en stormt om Petrus' steen, Wij houden vast aan Schaepmain's: Blijft vrij, blijft waar, blijft één! Leiden 24 Juni '34. STEPH. MENKEN. KERKNIEUWS BENOEMINGEN IN HET BISDOM HAARLEM. Z.H.Exc. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd: tot pastoor te Bleiswijk den weleerw. heer L. J. M. Janssen Schmidt; tot pastoor te Middelharnis den weleerw. heer W. C. van Benten, thans kapelaan te Hillegom (H. Martinus); tot rector te Rotterdam (St. Antonius- gesticht) den weleerw. heer P. J. Maas; tot rector te Rotterdam (R.-K. Lyceum voor Meisjes) den weleerw. heer H. J. van Hussen; tot kapelaan te Dordrecht (H. Ant. v. Pad.) den weleerw. heer A. H. M. Ruhe; tot kapelaan te Leiderdorp den wel eerw. the er P. J. Krom, thans kapelaan te Bovenkarspel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1935 | | pagina 1