26ste Jaargang DINSDAG 18 JUNI 1935 No. 8143 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. £eid^h^Gou/ta/nt DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent per week2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post f 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abönné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, by vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 f GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: 0.50 DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN. V Het gegeven woord! Wij hebben er ons over verwonderd, dat men het hier en daar in den lande als vanzelfsprekend beschouwt, dat candidaten op de lijst der R.-K. Staatspar tij, die met voorkeurstemmen zijn geko zen, de benoeming tot Raadslid aanvaar den. Of anders gezegd: dat die candidaten zelf het als de eenvoudigste zaak ter we reld opnemen, dat zij zulk een op voor keurstemmen berustende benoeming accep teeren accepteeren, zonder meer. Wij verwonderen ons daarover ten zeer ste. En wel, omdat die candidaten hebben gegeven en geteekend een verklaring, dat zij een benoeming met voorkeurstemmen niet zullen aannemen. Nu kun men 't verkeerd vinden in de R.-K. Staatspartij, dat men van de can didaten een dergelijke verklaring eischt. Er zijn meerdere redenen pro aan te voe ren; maar gesteld, dat 't beter zou zijn, als men een dergelijke verklaring niet' eischte. Feit is en blijft echter, dat de bepaling bestaat en dat een candidaat, die de des betreffende verklaring teekent, daardoor blijk geeft, dat hij ze kent, èn: zijn woord geeft, zich er aan te houden. Zijm woord geeft.... En dat moet den betrokkene binden. Zoo beschouwen wij het. Zoo moet het worden gewogen door iedereen. Zeker, er kunnen omstandigheden zijn, die ons er van ontslaan, om ons woord te houden. Een voorbeeld, waarin dat zeer duidelijk is: Ik geef mijn woord aan iemand, dat ik thuis zal zijn, om hem te ontvangen voor een gezellig samenzijn. Plotseling word ik echter tegen dien tijd, waarop ik beloofd had, thuis te zijn, geroe pen naar een vriend, die op sterven ligt en die mij heel graag spreken wil. Als ik ga, kan ik mijn gegeven woord niet gestand doen. 't Is echter heel duidelijk, dat ik mij ontslagen mag achten, om mij aan mijn woord te houden! Er is hier een samen loop, een botsing van plichten, waarbij de plicht, die het zwaarste is de voorrang heeft. En er kan hier geen twijfel over zijnv wélke plicht het zwaarst is. In de gevallen echter, waarin dat niet zoo duidelijk is in a 11 e gevallen zelfs, waarin het niet is zoo klaar als de dag dat men zich niet aan zijn woord behoeft te houden, zal degenen, die zijn woord gegeven heeft, en betrekkelijk ern stige redenen meent te hebben, om van zijn belofte te worden ontslagen, beginnen met aan diegene, ten opzichte van wien hij door zijn woord is gebonden, te verzoeken, of voor te stellen, hem van het gegeven woord vrij te maken. Dat men in eigen zaak rechter is; dat men in een geval, waarin ook nog maar eenige twijfel redelijk bestaanbaar is, zich zelf, zonder meer, zelfs zonder de andere daarbij betrokken partij er in te erkennen, van zijn gegeven woord ontslaat dat is in mindere of meerdere mate: onbehoor lijk. Een woord een woord! De goede zede, in dat gezegde opgesloten, moet natuur- 1 ij k ook in de politiek worden beleefd. 't Is van zulk een groote waarde, dat door ons geen voedsël wordt gegeven aan de op vatting, dat 't er in de politiek niet zoo érg nauw op aan zou komen; dat door da den onzerzijds niet gesteund wordt de be wering, dat politiek karakter-bedervend werkt. Wij schrijven hier in het algemeen. Wij geven hier de algemeene richtlijnen voor het zedelijk goed handelen, zonder deze toe te passen op concrete gevallen. Ned. R.K. Kerkmuziekschool viert tweede lustrum. Oud-Minister Marchant voert het woord. Ter gelegenheid van de viering van het tweede lustrum der Ned. R. K. Kerkmuziek school te Utrecht, recipieerde het bestuur Maandagmiddag in de aula der school aan de Plompetorengracht te Utrecht. Instelling van groote beteekenis. De burgemeester van Utrecht, mr. dr. G. A. W. ter Pelkwijk, sprak tijdens de recep tie een kort woord. Het is van groote beteekenis voor de gemeente Utrecht instellingen van kerke lijke en religieuze strekking binnen haar mure te hebben. En nu, bij de herden king van het tweede lustrum' der R. K. Kerkmuziekschool, realiseeren wij ons, dat deze instelling niet alleen voor Utrecht van belang is, doch invloed uitoefent in geheel Nederland op het gebied der kerkmuziek, aldus spr. Gelukkig is men meer en meer gaan in zien, dat uw instelling in een groote be hoefte voorziet. Door zang en muziek wordt uiting gegeven aan de diepste gevoelens van dankbaarheid. En de prestaties van de leerlingen doen ons zeggen: hier heeft een elitevorming plaats. In het bijzonder bracht spr, dank aan den directeur der school, den zeereerw. pater dr. Caecil. Huygens O. F. M., want deze heeft van den aanvang af zijn stempel op de school gedrukt. Dat ook buiten uw kring het werk van dr. Huygens in de kerkmuziek en het Gregoriaansch in hooge mate ge waardeerd wordt, blijkt telkens weer. Ten slotte wenschte spr., dat de school in de toekomst in beteekenis zal groeien, op dat op de juiste wijze de kerkmuziek be oefend zal worden. Air. H. P. Marchant spreekt. Voorts werd nog het woord gevoerd door mr. H. P. Marchant. Het verheugde spr. op bijzondere wijze in de gelegenheid te zijn gesteld hier het woord te kunnen voeren. Op de eerste plaats, om in het publiek voor de eerste maal na zijn overgang tot de Katholieke Kerk, geheel vrijuit te kunnen spreken. „Dit is een kostbaar bezit, geheel vrijuit te kunnen spreken", aldus mr. Marchant. „Op de tweede plaats, om onwaarschijn lijk te maken, dat ik lijd aan hersenverwee king. Men heeft van alle kanten verschil lende motieven gezocht, om mijn overgang tot de H. Moederkerk op ouderen leeftijd aannemelijk te maken. Merkwaardig is echter, dat het motief, i dat voor de hand lag, werd gepasseerd. Ik ben er van overtuigd, dat dit geschiedde uit onwetendheid". „Mijn intrede in de Roomsch Katholieke Kerk was voor mij als een openbaring. Het was of zich een ontzaglijke wereld opende, niet alleen van wetenschappen, doch ook van kunst. En kunst is een genade van God en strekt juist ad majorem Dei glo- riam; het is het streven naar de absolute schoonheid." „In de Katholieke Kerk vindt de absolute schoonheid haar toepassing. Hier wordt de kunst gesteld in den dienst van God, en tracht men mede door Haar inwerking God te benaderen. De kunstenaars zijn de werk tuigen in Gods hand. „Er zijn er velen, die denken van kunst en vooral van kerkelijke kunst verstand te hebben. Maar dikwijls zijn de ooren van diegene gesloten voor de schoone muziek. Gelukkig, dat er instituten bestaan, die ons ontvankelijk maken voor die schoonheid. Daarom komt hier naar voren de groote beteekenis van een instelling die deze kunst binnen het bereik van een ieder brengt en door de toepassing ervan de ge- loovigen vermag op te heffen naar die sfeer van Licht, waar geen schaduw meer is". „Ik hoop dan ook van harte, dat U, pater directeur, door Uw werk in het vervolg het ideaal zal bereiken, dat wij ons allen heb ben gesteld." Een langdurig applaus volgde op deze woorden. Namens de leerlingen werd een harte lijk woord van dank gesproken door den heer G. Kijser, voorzitter van den Kunst kring „De Kaars" der muziekschool. De zeereerw. heer Th. M. Beukers, voor zitter der Ned. R. K. Kerkmuziekschool en pastoor te Leiden, sprak vervolgens een kort dankwoord. Allereerst richtte spr. zich tot den burgemeester van Utrecht. „Het is van zoo groot- gewicht, de overtuiging te hebben, dat het gemeentebestuur der stad, waar de school gevestigd is, medewerking verleent. Het doet weldadig aan, de „vaderhand" toegestoken te krijgen en den vadersteun te voelen van den burgervader. „Mede aan het gemeentebestuur hebben wij te danken, dat wij van onze jongens kunnen maken wat wij er van willen ma ken. Wij zullen trachten deze instelling te bewaren en te cultiveeren, om aan het rijke kunstleven van Utrecht nog meer glans bij te zetten." Ook den overigen sprekers bracht pas toor Beukers dank. Uit den dank, die uit de gesproken woorden straalde, voelt men de kracht, die van dit onderwijs uitgaat, om de jongens te maken tot kunstenaars in den dienst van God; om weer te bevor deren dat zij zooveel mogelijk volmaakte musici van de Kerk zullen worden tot eer van God en stichting van de geloovigen. Plechtig Lof. In de kathedraal aan de Lange Nieuw- straat werd te 4 uur een plechtig Lof gece lebreerd door pastoor Beukers, geassisteerd door de zeereerw. heeren H. Vullinghs en dr. H. B. Vroom. Tijdens 't Lof werd Gre- goriaansche zang ten gehoore gebracht door de leerlingen der school onder leiding van den directeur, den weleerw. dr. Caecil. Huygens O.F.M., terwijl aan het Lof voor afging choraalvoorspelen van J. S. Bach op melodiën of thema's ontleend aan het Gregoriaansch. Voor elk nummer werd door de leerlingen der school onder lei ding van den directeur de oorspronkelijke melodie op den Latijnschen tekst gezongen. „Tijd" De Nieuwe Menschheid Overwegingen op den Katholiekendag Het Hjkt ons van belang, eens iets naders mede te deelen omtrent de gebeurtenis die het hoogtepunt zal vormen van den belang rijken Katholiekendag, die op Zondag 30 Juni a.s. te Den Haag zal plaats hebben: de massala bijeenkomst op Houtrust, waar bijna 20.000 Katholieken zich rond hun Bis schop zullen scharen om zich te verdiepen in eigen sehukUbewusttzijn, te beloven een nieuwe, betere menschheid en aldus gelou terd te getuigen van hun gesterkt Godsver trouwen in dezen crisistijd. De bekende redenaar Dr. Jos. de Boer, rector van het R. K. Meisjeslyceum te Den Haag, zal over deze verheven gedachte spreken, waarna Z. H. Exc. Mgr. Aenge- nent een Pontificaal Lof zal celebreeren. Tijdens dat Lof zal de Katholieke Jeugd beweging de bovengenoemde gedachte: „De nieuwe menschheid" overwegen, n i e t symiboliseeren. Dit zij, om mogelijk mis verstand uit den weg te ruimen, nadruk kelijk meegedeeld: „De nieuwe mensch heid" is geen Jeugdspel, zooals we er tot- nu toe eenige door de Graal hebben ziien uitvoeren, maar een meditatie van de jeugd, die een betere menschheid belooft en op deze plechtige belofte de hoop bouwt dat God uitkomst zal brengen en Zijn straffen de hand zal wegnemen van de zoo zwaar geteisterde wereld, die er thans juist voor de jongeren zoo donker uitziet. „De nieuwe menschheid" zal dan ook als k ij k s p e 1 geen aantrekelijkheid hebben: het is een simpele overweging, uitgevoerd als spreekkoor in devoot biddende houding. Het zal er echter niet minder indrukwek kend om zijn, want de gedachte die hier vertol'kt wordt, leeft op het oogenlblik in iedere getoovige ziel: zij is den waren Ka tholiek uit het hart gegrepen. Wij zijn er dan ook van overtuigd, dat juist deze Katholiekendag zoo'n belangrijke gebeur tenis zal worden, omdat het voor ons Room- sche volk een gelegenheid is om uiting te geven aan zijn diep geloof, aan zijn Gods vertrouwen, dat immers het eenige anker is voor onze hoop. Laat de geheele wereld klagen en mopperen en revolutie maken: het is alles vruchteloos. Onze eenige red ding kan zijn: het gelood in Gods barmhar tigheid. Plechtig Bazuingeschal zal de komst aan kondigen van de jeugd, de toekomst waarop de wereld haar hoop gevestigd houdt. Twee duizend leden van de Katholieke Jeugdbe weging, Graal, K. J. M. V., St. Jozef-Ge zellen en K. J. C. betreden vanuit de vier hoeken met wapperende vanen het veld en scharen zich in stervorm rond het mo numentale altaar, dat in het midden van het terrein opgebouwd wordt. De opmarsch geschied onder het zingen van het Pioniers lied, op de suggestieve muziek van Dina Appeldoorn. De begeleiding wordt uitge voerd door een groot orkest onder leiding van kapelaan Duijves, dat ook de Grego- riaansche Lofgezangen zal begeleiden. Na dezen machtigen inzet neemt Dr. de Boer het woord tot het uitspreken van zijn rede over het onderwerp van den dag: Cri sis en Godsvertrouwen. Dan eerst begint „De nieuwe mensch heid", met een zelfonderzoek en openbare schuldbelijdenis door de jeugd, waaraan wij enkele frappante zinnen ontleeneru EERSTE DEEL Zelfonderzoek en oproep tot Kath. Actie Spreekkoor Jeugd: Vaders, Moeders, broeders en zus- sters: wij staan gij en wij in de ken tering van den tijd. K.J.C.: Wij gaan gebukt onder den last en worden gedrukt door het lijden. Graal: En wij beseffen niet, dat wij er zelf de oorzaak van zijn. Jonge mannen: Wij noemen ons Katholiek, maar leven wij er naar? Dit zegt de Heer onze God: „Gij ejuH geen vreemde goden voor Mijne oogen heb ben". Graal: En wij gedoogen de aanbidding van de schijngoden en afgoden van onzen tijd; de mammon van het geld; de aardsche eer en de eigenliefde; het zingenot en de uitspattingen. Jonge mannen: We hebben ze niet van hun troon durven neerhalen! Graal: We hebben den naaste niet bemind als onszelf. Wij zien het maar aan, dat de rechtvaardigheid wordt verkracht. Wij stellen geen eisohen voor de bescherming van onze deugd. Jonge mannen: Daar zijn wij te laf en te zwak voor geweest! K.J.C.: Wij hebben zelf ons geloof niet be leefd'! We hebben het niet uitgedragen naar buiten! Tot driemaal onderbreekt het volk deze schuldbelijdenis door den smeekzang: Paree Domme, paree populo tuo. Ne in aeternum irasoaris nobis. Dan volgt een aansporing tot daadwer kelijke Katholieke actie: Maar van nu af willen we gaan achter de Pauselijke vaan: De Vaan der Katholieke Actie. De Paus heeft ons noodig om de wereld te bekeer en. De Bisschop roept ons op tot Katholieke Actie. En in onze eigen handen ligt ons toe komstig lot. Vooruit! Laat ons gaan schouder aan schouder. De blijde toekomst is aan ons. Vaders, Moeders, broeders en zusters, wilt ge met ons strijden? Wij willen het! De diverse jeugdgroepen bezegelen deze belofte met hun eigen groet: De Graal: Excelsior. Allen: Vooruit! St. Jozef-Gezellen: Trouw aan Kolping, aan Kolping trouw! K.J-M.V.: Voor Christus onze Koning! Allen: God wil het. Amen. Als voorbereiding voor de binnenkomst van het H. Sacrament volgt dan een bp steeds klemmender toon uitgesproken ge bed, hetwelk een climax bereikt als het Al lerheiligste in processie naar het altaar wordt gebracht en de jeugd het Agnus Dei zingt, door het volk beantwoord. Dan volgt het Pontificale Lof, hetwelk weer onderbroken wordt door de overwe gingen over „Den nieuwen menseh", die tot bezinning gekomen, door zijn beteren le venswandel Gods erbarming over de geteis terde wereld hoopt te verkrijgen. Graal: Redder der wereld, eenige uitkomst in de troebele onzekerheden van onzen tijd, laat ons toch worden, waar Gij ons voor gemaakt hebt. Graal en K.J.C.: Maak van de Katholieke Jeugd wat Gij er mee bedeeld hebt. Jonge mannen: Maak van het Katholieke Volk, het Volk der blijde God-gewijde toekomst. Graal': Maak onze Katholieke mannen tot het onbedorven zout der wereld en de onneembare en tevens onweerstaanbaar- aantrekkelijke vestingstad op den berg. Jonge mannen: Maak onze Katholieke vrou wen tot het zuivere licht op den kande laar, die allen verlicht. Beurtelings vervolgen dan de verschillen de groepen: Laat ons toch worden Heer, waar Gij ons voor gemaakt hebt. Maak ons tot belevers van Uw Evangelie, door U te beminnen boven alles en onze naasten lief te hébben als onszei ven. Maak ons tot menschen, die een geloof hebben, dat bergen verzet. Nu moet de nieuwe menschheid komen. Het Rijk der zonen en dochters van God. De gemeenschap der broeders en zusters van Christus. Menschen, die zich met God hebben be kleed. Menschen, in de wapenrusting van het licht. Menschen, die niet moede worden het goede te doen. Menschen, die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Communistenproces te Hamburg begon nen- (2de blad). Stakingsonlusten te Omaha in Nebraska. (2de blad). De „Koetilang" terug van z'n eerste vlucht naar Indië. (Luchtv. 2de blad). Dr. Doker acht blikseminslag de oorzaak van de „Uiver"-ramp. (Luchtv. 2de blad). BINNENLAND. De opbrengst der Rijksmiddelen bedroeg in Mei ƒ30.537.934; over de eerste vijf maanden is de opbrengst ruim 15 mil- lioen beneden de raming gebleven. (2de blad). Tweede lustrum der Ned. R.-K. Kerkmu ziekschool te Utrecht; toespraken werden ojn. gehouden .door .burgemeester .Ter Pelkwijk en oud-minister Marchant. (lste blad). Wijziging in de steunverleening voor de genen, die tijdens werkloosheid zijn ge huwd. (2de blad). Heiligschennende diefstal in een kapel letje te Eygelshoven, (Gem. Ber. 2de blad). Twee vrouwen in verband met de Ossche affaires gearresteerd. (Gem. Ber. 2de blad). Moordaanslag te Apeldoorn. (Gem. Ber. 2de blad). De Haagsche inbreker na roofmval te Arnhem gearresteerd. (Gem. Ber. 2de blad) Twee dooden bij botsing tegen auto te Bergen. (Gem. Ber. 2de blad). Menschen, die slechts één grootheid ken nen: groot zijn in het dienen. Menschen, die barmhartigheid bewijzen, omdat hun Vader barmhartig is. Menschen, die zich als Gods uitverkore nen en geliefden hebben gehuld in innig medelijden, in goedheid, ootmoed, zachtheid en geduld. Menschen, die niet oordeelen, opdat zij niet geoordeeld worden. Menschen, die geen kwaad met kwaad vergelden. Menschen, die wéldoen die hen haten, en zegenen die hen vervloeken. Menschen, die weten, dat wie zijn broeder haat, een moordenaar is. Menschen, die weten dat Christus om hulp vraagt in den bedelaar, wel'ke honger heeft en dakloos is. Menschen, kortom, die wandelen als kin deren des lichts. Menschen van liefde, wede, vreugde, dee moed en zachtmoedigheid; barmhartigheid, hulpvaardigheid, goedheid, mildheid en geduld. Menschen van gerechtigheid, belangloos heid en broedermin. Menschen van het licht. Menschen van liefde. Boden der blijde boodschap van Christus' Koninkrijk. Na een plechtig slotgébed volgt dan, door het geheele volk meegezongen, een jubelend Magnificat, waarna het Lof besloten wordt met 'het Tantum Ergo en den zegen met het Allerheiligste. Deze grepen uit „De nieuwe menschheid" zullen den lezer reeds doen begrijpen dat het hier eigenlijk slechts een simpele akte van Geloof en Godsvertrouwen geldt, die echter niet zal nalaten een diepen indruk te maken op de toehoorders, omdat zij in al haar eenvoud op zoo treffende wijze het schrijnende leed uitschreeuwt van ons diep geslagen volk en het hunkerend verlangen naar een betere menschheid, die door rei- nen levenswandel Gods Zegen over zich af roept. Wij gelooven dat men in de huidige tijds omstandigheden op geen betere wijze den Katholiekendag aan zijn doel had kunnen laten beantwoorden. Dit bewijst trouwens ook reeds de groote belangstelling welke vanuit het geheele Bis dom voor deze gebeurtenis aan den dag ge legd wordt. Voor de op Tweeden Pinksterdag gehou den Katholiekendagen in de drie Zuidelijke bisdommen bestond een opmerkelijke be langstelling. Dat ook de Haarlemsche Dio cesane Kathliekendag ditmaal volkomen zai i slagen staat voor ons vast.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1935 | | pagina 1