Een encycliekmeeting bij bliksemlicht.
DINSDAG 11 JUNI 1935
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD. - PAG. 8
HAZERSW OUDE.
Gemeenteraad. De Gemeenteraad ver
gadert Donderdag den 13en Juni 1934, des
voormiddags te 10.30 uur. Onderwerpen ter
behandeling: 1. Ingekomen stukken. 2.
Voorstel tot wijziging van de instructie
voor den keuringsveearts, Hoofd van
dienst. 3. Voorstel tot wijziging van de in
structie voor den hulpkeurmeester bij den
vleeschekeuingsdienst. 4. Voorstel tot vast
stelling van een verordening op de heffing
van opcenten op de gemeentefondsbelas
ting. 5. Voorstel tot vaststelling van de ver
goeding bedoeld in art. 101 der Lager on
derwijswet, aan de bijzondere scholen. 6.
Voorstel tot wijziging van de bouwveror
dening. 7. Voorstel tot wijziging van de be
grootingen, diensten 1934 en 1935.
Afgeloopen. Zondagmorgen werden
alhier een zevental wielrenners uit Den
Haag door gemeente- en rijkspolitie gever
baliseerd. Reeds meerdere malen had een
vrij groot aantal sportmensohen door de ge
meente Hazerswoude, 's Zondags 's mor
gens wedstrijden georganiseerd. Daar men,
zooals begrijpelijk is, ver de maximum
snelheid in de bebouwde kom overschreed,
maakte de politie hier een einde aan.
L. T. B. Op Woensdag 12 Juni zal des
avonds te 8 uur een buitengewone ledenver
gadering worden gehouden der afd. L. T.
B. ten huize van mej. wed. Verhaar, waar
de heer A. C. Paardekooper uit Zoeter-
woude een uiteenzetting zal geven omtrent
de Melksteunregeling in verband met de
inkrimping, welke op alle bedrijven moet
worden toegepast. Niemand der leden ver-
zuime deze vergadering bij te wonen, daar
het in de boeren hun eigen belang is, dat
zij nu al vast met deze steunregeling op
de hoogte gebracht worden.
HAZERSWOUDE—GROENENDIJK.
Sport ver. „St. Bernard us". De leden
der sportvereeniging worden herinnerd aan
de algemeene jaarvergadering op Woens
dag 12 Juni, des avonds te 8 uur Zomer
tijd in het café van den heer D. G. v. d.
Voort. Niemand der leden verzuime de
belangrijke jaarvergadering te bezoeken.
KOUDEKERK.
Concours. Het fanfarecorps „Kunst na
Arbeid" alhier, behaalde op 2en Pinkster
dag op het groot Nat. Concours te Lek-
kerkerk een eerste prijs met 332 punten,
met een extra prijs voor het hoogst aan
tal punten van de 4e tot de le afdeeling.
Tevens behaalde de directeur, de heer J.
van der Kaay, te Leiderdorp, de tweede
directeursprijs.
Ingekomen: van Hazerswoude Hes
ter de Wit van 'Berkel en Rodenrijs
Wilhelmus B. Koot en gezin. van Ha
zerswoude Leendert van Gaaien en gezin.
van Bodegraven Helena van Velzen.
van Alphen aan den Rijn Johanna van
Dijk. van Rijnsburg Catharina H. Zand
bergen. Van Hazerswoude Willem Wille.
Vertrokken: naar Alphen aan den
Rijn Hendrik Kruit en gezin. naar Giet
hoorn Geesje Drost. naar Hazerswoude
Cornelia Nagtegaal. naar Alphen aan
den Rijn Gerrit Jan Visser en gezin.
naar Leiderdorp Dirk Visser. naar Nig-
tevecht Willem Visser. naar Alkemade
Teunis Leenhouts en gezin. naar Ouder
Amstel Everardus J. Kraan. naar Voor
burg Mattheus Joh. van Velzen. naar
Alphen aan den Rijn Ar ie Duiker. naar
Alkemade Jan Vis. naar Hazerswoude
Franciscus Zwartjes en gezin. naar
Leiden Hendrikus Gordijn en gezin.
naar Hilversum Hillegonda G. Haspers.
NIEUWKOOP.
Vergadering Zwemvereeniging rJ)e Plas'.'
In hotel ,-Het Vliegende Paard" alhier
kwam de Zwemvereeniging „De Plas" in le
denvergadering bijeen. Uit het verslag van
denpenningmeester bleek, dat er een ba
tig saldo is van 61.92. Hierna wordt een
nieuw reglement artikelsgewij ze voorgele
zen en behandeld. De samensteller van dit
reglement, de heer D. van Pijlen, had hier
bij alle eer van zijn werk daar het bijna in
zijn geheel en nagenoeg onveranderd werd
Demonstratie te Sassenheim door het noodweer uiteengejaagd.
De vier aftredende bestuursleden, de
heeren J. P. Biersma, H. van der Neut, C.
Twaalfhoven en G. van Koert Azn. werden
met bijna algemeene stemmen weer herko
zen. Besloten wordt dit jaar wederom on
derlinge zwemwedstrijden te houden. In
de rondvraag klagen eenige leden er over,
dat de verhuurder van he kampje land
waarop de kleedlokalen van de zwemver
eeniging staan nog steeds vee hierop laat
loopen. De voorzitter zegt, dat de eigenaar
reeds is aangezegd het vee te verwijderen.
Nadat nog eenige vragen over diverse pun
ten zijn gesteld sluit de voorzitter de ver
gadering er bij de hoop uitsprekend, dat
dezen zomer van de zwemgelegenheid we
derom een druk gebruik zal worden ge
maakt.
NOORDEN.
R.K. Drankbestrijding. Kruisverbond
en Mariavereeniging hielden een ledenver
gadering in de St. Franciscuszaal. Het lid
M. A. Bergonje brengt als afgevaardigde
naar de in Amsterdam gehouden bonds
vergadering een uitvoerig en interessant
verslag uit. Noorden is er gesteld als voor
beeld van activiteit.
Het tweede Juni-nummer van de Kruis
banier zal zijn een speciaal propaganda-
'blad. Besloten wordt daarvan 150 exempla
ren te bestellen.
De bibliotheek is aangevuld met 30 nieu-
Men behoeft het programma van de En
cycliek-meetings, die ieder jaar in het dis
trict Leiden worden gehouden, niet meer
in te zien, tenzij om te weten te komen,
welke sprekers op het podium zullen tre
den. Want ieder trouw bezoeker van der
gelijke bijeenkomsten is tot de ervaring
gekomen, dat er sedert tientallen van ja
ren in de volgorde van het programma
hoegenaamd geen wijziging is gebracht.
Dat schijnt streng verboden te zijn! Een
encycliek-meeting in 1935 en tien jaar ge
leden, heeft, ondanks alles wat in dit de
cennium op het gebied van massa-regie
is gepresteerd, nog steeds hetzelfde ver
loop.
De eenige factor, die belangrijke wijzi
ging waagt te brengen in het verstarde
programma, is het weer, en deze factor
heeft zich tijdens de encycliek-meetiing, die
gisteren te Sassenheim werd gehouden,
danig doen gelden. De optocht is nog goed
geslaagd, maar tegen dat de meeting op
het sportterrein „De Kooi" zou aanvan
gen, kwam boven de zee een zwarte on
weersbui opzetten, die onheilspellend
gromde als een hongerige leeuw.
De eerste redevoering, door pater Evo-
dius van der Snoek uit Leiden, kwam er
met een paar diikke regendruppels af. Het
was maar beter geweest, de meeting op
dat moment stop te zetten, want geweldige
loodzware onweersbuien hoopten zich
langs den geheelen hemel op, de bliksem
slingerde zich door de donkere wolkenmas
sa's als een venijnige gele slang, op de
staart (bij gebrek aan een voet) gevolgd
door het woedend geraas van de schermen
de luchten, wegstervend in een bolderend
gerommel en gedonder.
Men besloot echter, dat ook de tweede
spreker, de heer Angenent, zijn toespraak
zou houden. Deze spreker had nog geen
tien minuten gesproken, of de sluizen des
hemels werden geopend rijkelijk en
overdadig.... De regen stroomde neer,
d)e bliksem flitste, de donder brulde hui
verend door de wolkenbergen. Er barstte
een noodweer los, alsof het Laatste Oor
deel was aangebroken.
In deze zondvloed is de meeting 1935
opgelost. Wegvluchtende, doorweekte men-
schen-groepjes waren het einde van deze
bijeenkomst, drie met een optocht van kleu
rige vanen en vroolijk geschetter van fan
fares was aangevangen.
IN DE KERK
De meeting-gangers hadden zich te half
drie vereenigd in de statige, hooggewelfde
St. Pancratius-kerk, waar zij werden toe
gesproken door den weleerw. heer Rede-
ker, die de bedoeling van de meeting uit
eenzette: onder bekwame voorlichting een
bezoek brengen aan het Arsenaal, aan de
wapenplaats van onze katholieke arbeiders
beweging, d. w. z. voorgelicht worden
over de zendbrieven van de Pausen, waar
in de beginselen, die het leven van den
Katholiek moeten richiten, staam aange
geven.
Thans is het meer dan ooit tijd om te
inspecteeren wat in deze arsenalen ligt
opgeslagen, want de strijd is misschien nog
nooit zoo hevig geweest. Wij hebben niet
alleen te strijden tegen vijanden, maar ons
ook met voorzichtigheid te keeren tegen in
naam Katholieken, die niet willen strijden
met de wapenrusting der Kerk.
Het is daarom zoo goed, zich te bekwa
men in het hanteeren der wapenen, d.w.z.
we brochures, waarvan verschillende leden
een exemplaar ter lezing meenemen. Dit
wtrk werd steeds bijgeohuden door den se
cretaris, doch op diens verzoek wordt thans
een bibliothecaris benoemd en wel mej. Rie
Pieterse.
ZOETERWOUDE.
Graalwacht. Het was op eersten Pink
sterdag voor de Kruiskinderen van de
Graalwacht 'n feestdag, want ze zouden de
kruisjes, die ze altijd dragen moeten, ont
vangen.
't Is wel 'n schoone gedachte van onze
vrouwelijke Jeugdbeweging 't oude volks
gebruik, 't dragen van 'n kruisje door de
vrouwen, weder in eere te herstellen.
Blij en opgetogen kwamen 20 kruiskinde
ren voor Deken Jonckbloed om met 't
kruisje van de Graal geteekend te worden
tot Kruiskind. Deken Jonckbloed wenschte
de kinderen geluk met de ontvangen kruis
jes. Nu hebben jullie zichtbare kruisjes ge
kregen, maar in 't latere leven zullen er
onzichtbare kruisjes komen. Zorgt er echter
voor dat jullie geen kruisje voor je ouders
worden!
Hierna werd thee geservererd en wer
den er aardige tooneelstukjes opgevoerd,
zoodat de vele belangstellende moeders en
enkele vaders nog 'n uurtje aangenaam
geamuseerd werden.
(Linkerhelft
van het bord:
wit; rechter
helft: rood e
rood doorge-
streeptexwar-
teP) Aande
rechterzijde
De Unieer-
der straat a
verboden.
in de kennis van de goede beginselen, om
te bereiken, dat degenen, die in de war
zijn gebracht door verkeerde leerstellin
gen, weer worden ingelijfd in het katho
lieke organisatie-leven. Het moet echter
niet alleen blijven bij kennis der beginse
len; wij moeten ook als echte Katholieken
leven. De Paus heeft in de encycliek ge
schreven, dat al de" ellenden en rampen,
die tegenwoordig de samenleving teisteren,
veroorzaakt worden doordat de menschen
zich van God hebben afgekeerd Tot God
zullen wij moeten terugkeer en. Alleen als
wij ons in ootmoed tot Hem wenden mo
gen wij uitkomst verwachten.
Wij-zeiven moeten tot God terug kee
ren, tot God, die Liefde is, om dan anderen
voor onze beginselen te winnen, door ons
voorbeeld en ons gebed. Veel en veel meer
zouden wij Katholieken kunnen bereiken,
als wij door onze dagelijksche gedragingen
aan onze beginselen uiting gaven. Spr.
besloot met op te wekken de genade van
den H. Geest af te smeek en, om als voor
beeldige Katholieken te kunnen leven.
Dan zullen ook wij er toe kunnen bijdra
gen orde en welvaart aan de geheele maat
schappij terug te geven.
OP HET TERREIN
Na een kort Lof nam vanuit de kerk de
optocht een aanvang. De belangstelling
voor deze stoet die bijna het geheele dorp
passeerde, was groot.
De marsch volvoerd zijnde, verzamelde
de meeting-gangers zich op het Kooi-ter
rein. De belangstelling was, tengevolge van
de rnweers-dreiging, slechts matig Onder
de aanwezigen waren de zeereerw hoog
geleerde heer prof. Cleophas, de beide ka
pelaans der parochie en de heer Bader,
wethouder.
De heer J. W. Kortekaas, voorzitter van
de afd. Sassenheim van den R.K. Volks
bond, verwelkomde hen, die hij noemde 't
actiefste en krachtigste gedeelte van den
kring Leiden van de katholieke arbeiders
beweging. Deze meeting bedoelt te zijneen
propaganda-tocht, om te propageeren de
geest van de zendbrieven des Pausen. Spr.
verwelkomde bijzonder de permanente
commissie voor de encycliek-meetings en
de afdeelingsbesturen, de geestelijkheid en
den heer wethouder. Spr. noemde de op
tocht uitstekend geslaagd; daarvan is groo-
te propaganda uitgegaan en dat is juist het
voornaamste doel van deze meeting. Het is
een groote propaganda geweest voor de
beginselen, door den Paus in de encyclie
ken voorgestaan, de beginselen van recht
vaardigheid en naastenliefde, de beginselen
van een ware en oprechte solidariteit.
REDE VAN PATER VAN DER SNOEK
Hierna was het woord aan dien weleerw.
pater Evodius van der Snoek, kapelaan aan
de Hartebrugskerk te Leiden.
Daar zijn wij dan met honderden te sa
men, aldus ving spr. aan, om op dit blijde
herdenkingsfeest God te danken voor de
groote zegeningen door de beide encyclie
ken „Rerum Novarum" en „Quadragesimo
Anno" aan de wereld geschonken. Beide
geven de, richtlijnen aan, volgens welke
naar Christus' leer in den chaos der te-
woordige maatschappij weer ordening, in
den strijd der standen weer vrede, in den
bitteren nood van millioenen weer uit
komst en verbetering moet terugkeeren.
Beide encyclieken stellen het Evangelie
van den Koning der eeuwige liefde, Chris
tus onzen Heer, midden tusschen de dwa
lingen van liberalisme en socialisme en
geven het christelijk solidarisme als de
eenige oplossing der maatschappelijke
nooden.
„Rerum Novarum"! riep spr. uit. Meer
dan veertig jaar is het geleden sinds d'it
onvergankelijk document werd uitgezon-
zen maar de inhoud, de blijvende leering
is voor alle tijden, ook voor de wereld van
onzen tijd. „Rerum Novarum" heeft de leer
der Kerk omtrent de verhouding tusschen
den mensch en den arbeid klaar als de
dag in het juiste licht gesteld; zij heeft er
aan herinnerd dat de mensch niet enkele
menschen, maar de mensch, ook meest
eenvoudigen arbeid verrichtende werkman
de heerschappij voert over de aardsche
goederen.
In dankbaar herdenken
Door dit onaantastbare beginsel voorop
te stellen en door daar verder op voort te
bouwen is Leo XITI geworden de grootste
geestelijke en sociale leeraar van den ar
beidersstand. Sinds den dag, waarop de
Christus zijn woord sprak: „Ik heb mede
lijden met het volk" is er geen stem ge
hoord op aarde die zoo vaderlijk, met zulk
een diepe en innige liefde jegens hen die
zwoegen en lijden, ten beste sprak voor
het volk als de stem van Paus Leo XIII.
Dat is de verklaring van het heerlijk feit,
waarom de katholiek georganiseerde ar
beiders telken jare opnieuw met zooveel
eerbied en geestdrift en dankbaarheid
Leo's „Rerum Novarum" herdenken
Maar onze eerbied en dankbaarheid geldt
ook, aldus spr., in niet mindere mate den
tegenwoordig roemrijk-regeer enden Paus
Pius XI. Hij heeft de taak van Leo XIII
voortgezet in de magistrale encycliek
„Quadragesimo Anno", die zich richt tot de
moderne wereld met een wetenschappelijk
inzicht dat eerbied afdwingt bij de geleer
den en tegelijk met een verrassenden prac-
tischen blik op de nooden onzer dagen, die
de bewondering heeft van alle werkers op
sociaal terrein.
„Quadragesimo Anno" doet een nieuw
licht opgaan over de donkere problemen
die de zwoeeende menschheid op dit
oogenblïk met angstige spanning vervullen.
Slechts langzaam en geleidelijk zal de
leer der nieuwe encycliek verstaan en
in practijk gebracht worden. Maar de
weg is nu gewezen voor ons Katholieken
en niet voor ons alleen!
Daarenboven „Quadragesimo Anno" is
meer dan een uitleg of een aanvulling van
„Rerum Novarum". Er zijn nieuwe, angst
wekkende problemen sinds Leo XIII ge
rezen. En Pius X aarzelt niet de nieuwe
problemen in het hart te vatten, en met al
het gewicht van zijn verheven en we
reldomvattend leeraarsambt de oplossing
voor te stellen.
De geestelijke nood der
jongeren
De beide groote gedachten der nieuwe
encycliek „Quadragesimo Anno" zijn: „her
vorming der maatschappelijke instellingen"
en „vernieuwing der zeden". Het laatste
onderwerp zou spr. dezen middag behan
delen.
We leven in een moeilijken tijd.
Hebben de werkenden het veelal slecht,
met de werkloozen is het schier hopeloos.
En naast deze stoffelijke nood staat als
grootste tragiek van dezen tijd de diepe
geestelijke nood staat als grootste tragiek
van dezen tijd de diepe geestelijke nood
vooral der jongere arbeiders. Want al is
de stoffelijke nood nog zoo dringend, hier
zoowel als in het buitenland, toch is de
geestelijke ellende van de jonge genera
tie, die tengevolge van de gebeurtenissen
der laatste jaren, het geloof aan een recht
vaardige wereldorde verloren heeft, hon
derdmaal grooter.
Op dit oogenblik wordt aan de zedelijke
sterkte en het geloof der thans rijpende
jeugd dikwijls heldenmoed gevraagd om
te midden der huidige chaos haar laatste
greintje idealisme te bewaren.
Bij deze materieele en geestelijke ellen
de van duizenden is het de zware gewe
tensplicht van allen aan wie God een be
stuursfunctie heeft gegeven om te gaan tot
de grenzen van het mogelijke ten einde
den noodtoestand te verlichten.
Dat is de voorziening voor het oogen
blik. En de oplossing voor de toekomst?
De Paus geeft in zijn encycliek „Quadra
gesimo Anno" twee afdoende middelen
aan tot herstel der doodzieke maatschappij:
ordening van het bedrijfsleven door mid
del van bedrijfschappen met publiek-rech-
telijk karakter onder de algemeene leiding
van den staat.
Vernieuwing van den Christelijken
geest.
Maar dit herstel der sociale orde moet
worden voorafgegaan door een vernieu
wing van den christelijken geest, waarvan
zoovelen jammerlijk zijn afgeweken. Want
wat is de oorsprong van al deze kwalen?
vraagt de Paus. Magistraal en als in een
bliksemflits staat daar zijn antwoord: „de
al te groote bezorgdheid voor de vergan
kelijke dingen". Hoe men ook zoekt daar
ligt de wortel van alle huidige kwalen van
het economische en sociale leven, en alleen
een terugkeer tot het Evangelie kan de
oogen der menschen, die zich blind staren
op de voorbijgaande goederen dezer we
reld, daarvan afwenden en naar den hemel
richten. Of is het niet zoo? Onderschept
de rook der fabrieksschoorsteen en niet
voor velen, patroons en arbeiders, het uit
zicht naar Gods sterren? Overklinkt de
klank van het goud niet den zang der
eeuwigheid die toch moet worden gehoord
in elk menschenhart?
Is dit niet de tijd die de menschheid
naar God moet terugvoeren? Spreekt de
matelooze ellende van onze dagen nog niet
luid genoeg? Zien wij nog niet in dat de
ontredderde maatschappij opnieuw dient te
worden opgebouwd op den grondslag van
de hernieuwing der zeden?
Niet het Christendom maar de Chris
tenen faalden.
Maar heeft het katholieke geloof dan
niet gefaald, is het niet onmachtig geble
ken bij der tijden nood? Neen, het Chris
tendom heeft niet gefaald; maar de chris
tenen zijn te kort geschoten. Niet het
christendom is in den nood der tijden te
zwak bevonden, maar juist omdat niet naar
zijn beginselen geleefd werd, daarom en
daarom alleen is de menschheid den on
dergang nabij.
Daarom moet de Paus klagen in zijn
„Quadragesimo Anno" dat het huidig maat
schappelijk economisch leven van dien
aard is dat het voor een ontzaglijk aantal
menschen de grootste beletselen vormt, om
dat eene te behartigen, dat noodzakelijk is,
de eeuwige zaligheid.
Het kapitalisme, met onverbiddellijke
gestrengheid door den paus in „Quadrage
simo Anno" gebrandmerkt, heeft de we
reld op economisch en geestelijk en gods
dienstig gebied ten ondergang gevoerd.
Nu is het onze tijd! Over het moderne
heidendom van kapitalisme en socialisme
moet de christelijke beschaving weer ze
gevieren!
De arbeider mag niet terug naar de
slavernij.
Indien er van een gezonde democratie
nog iets terecht komt, indien wij willen
behouden wat door hard werken aan ar-
beidsverheffing verkregen is, indien de
arbeider niet zal teruggestooten worden in
een erger slavernij dan hij ooit gekend
heeft; indien rust en vrede en welvaart
en vooruitgang weer zullen terugkeeren in
onze maatschappij, dan zal het alleen zijn
door de waarheid, door de liefde, door het
recht van onze beginselen, dan zal het al
leen zijn door de beginselen van „Qua
dragesimo Anno".
Als het alles-overheerschend middel ter
verbetering wijst de Paus hier aan het
herstel van den christelijken geest in heel
het maatschappelijk leven. Waarom stelt
de Paus deze eischt? Omdat elke poging
tot herschepping der maatschappij zal blij
ven afstuiten op het bederf der zielen dat
R. K .Ver. v. Kraamverzorging voor
alle gezindten te Leiden en Omstreken
Plaatsing-Bureau Boerhaavestr. 30
verleent hulp door gediplomeerde krachten
Geopend eiken DINSDAG- en DONDERDAG
MIDDAG van 2—4 UUR tot het ver
strekken van de gewenschte inlichtingen,
aanmelden van contribueerende leden en
aanvragen voor kraamhulp - Telef. 3420
Aanvragen (schriftelijk) adres Boerhaavestr. 30
culmineert in een aardsch gezind leven,
los van iedere eeuwigheids-gedachte en
ieder streven naar God.
De toestand is zoo geworden, dat we
steeds duidelijker zien dat de wereldge
schiedenis ongeveer driehonderd jaar lang
gemaakt werd zonder de Katholieke Kerk
en dikwijls tegen de Kerk.
En wat het meest kwetsende is: de Kerk
wordt geduld en zelfs erkend, maar alleen
op een terrein dat naast de wereld ligt. In
zuiver wereldsche zaken, in politiek en
economie, in bedrijf en bankwezen heeft
men zich geheel aan de leiding der kerk
onttrokken, heeft men zich volslagen los
gemaakt van iedere ondergeschiktheid aan
de eeuwige wetten van den Koning der sa-
menleving.Christus onzen Heer.
Ook zware schuld bij de Katholieken.
En hier is ook zware schuld bij katho
lieken! Ook onder ons zijn er die wanke
len tusschen Christus en de heidensche we
reld en met een zeldzame handigheid die
beiden willen verzoenen. Maar vroeg of
laat blijkt telkens weer opnieuw dat de
beginselen van Christus en de beginselen
van de wereld buiten God niet te verzoe
nen zijn; vroeg of laat komt men dan voor
de keus wezenlijk katholiek denken en
handelen of afvallen.
Terug dan naar Christus in ons maat
schappelijk leven. Nieuwe vormen in de
economische verhouding der menschen zijn
noodzakelijk; maar nog meer is er behoef
te aan nieuwe menschen bezield met
Christus' geest.
En nu wil ik u nogmaals voorhouden dat
vaderlek en tevens zoo menschkundig
woord van onzen H. Vader: „wil dus de
menschelijke samenleving genezing vin
den dan zal die alleen gebracht kunnen
worden door terug te keeren naar een le
ven volgens de christelijke beginselen".
De taak zal zwaar zijn, de tegenstand
groot. Negentien honderd jaar geleden
stonden de Apostelen voor een zwaardere
opgaaf. Maar door de kracht van den
geest Gods hebben zij de toenmaals hei
densche wereld doen neerknielen aan de
voeten van den Koning der eeuwigheid.
Uw plicht.
In onze tijden heeft de Kerk de kerste
ning der wereld, die wederom heidensch
is geworden, naast de priesters ook opge
dragen aan de leeken-apostelen onzer ka
tholieke arbeidersbeweging. Begrijpt dan
uw taak en doet uw plicht in deze gewel
dige tijden. En dit is uw plicht: door
woord en voorbeeld mee te helpen opbou
wen een christelijke maatschappij: die
Gods rechten erkent, waar de menschen
elkander beschouwen als kinderen van
denzelfden Hemelschen Vader, eene maat
schappij, waar wordt geleefd en gewerkt
naar de oude leuze: geloofd zij Jesus
Christus.
Ja, deze hernieuwing der maatschappij
in Christus moet volgens Pius komen door
middel van het leekenapostolaat. Letter
lijk schrijft de Paus: ,,de aangewezen apos
telen onder de arbeiders, zijn de arbeiders
zelf; eveneens moeten de apostelen onder
de industrieele en handelskringen uit die
kringen zelf voortkomen".
Moge de R. K. Arbeidersbeweging tal
loos velen van deze leeken-apostelen voort
brengen. Menschen bij wie er geen tegen
stelling is tusschen leer en leven; tot wie
niet door ongejoovigen kan worden ge-
zegt: „geneesheer genees u zelf". Menschen
die de liefde van Christus uitdragen in een
wereld van broedertwist en klassen-tegen
stelling en haat tusschen de volkeren.
Sterke mannen zijn noodig.
Sterke mannen zijn heden noodig in
iederen kring en op elk gebied. Alleen ke
rels van karakter kunnen nog deze weerld
van slapheid en halfslachtigheid redden.
Maar sterke mannen die niet steunend op
ruwe lichaamskracht, maar sterk door de
hooge persoonlijkheid, door flinkheid van
karakter, door diepen godsdienstzin, door
zedelijken zielekracht. Zij zijn de aange
wezen mannen die zullen bewerken de
zedelijke hervorming uit de ellende van
dezen tijd.
Zegenen wij God, die ons plaatste in
dezen tijd, om dit heerlijk program van
„Quadragesimo Anno" van deze machtige
Encycliek van onzen grooten Paus „over
het herstel der maatschappelijke orde en
hare vervolmaking volgens den wet des
Evangelies" ieder naar de mate van zijn
talenten, krachten en maatschappelijke po
sitie" als leekenapostelen in onzen moder
nen tijd te helpen doorvoeren tot heil
onzer gezegende Kerk, maar tot heil ook
van heel de menschelijke samenleving.
EEN OVERHAASTE AFTOCHT!
Daarna was het woord aan den heer
Ant. J. M. Angenent, districtsbestuurder,
die na een korte inleiding de moed opgaf
om tegen de donder óp te spreken.
Het grootste gedeelte van het auditorium
had intusschen reeds het hazenpad geko
zen, terwijl de Sassemsche jeugd een droog
plekje had gevonden onder het planken
podium van den spreker, waarbij het nog
al vroolijk en luidruchtig toeging.
En zoo eindigde met een vuurwerk en
een waterfeest deze meeting, die in de an
nalen geboekt zal staan als de „Unvollen-
dete" van Sassenh®'"™.