LJCtlT IM DUIJTfDMIi
VRIJDAG 31 MEI 1935
DE LEffiSCHE COURANT
DERDE BLAD. - PAG. 3
•VRAGEN OVED OH5 GELOOF
Vraag 58. Waarom is de Kerk tegen cre
matie (lijkverbranding)?
Antwoord: Dit verbod behoort tot het
kerkelijke discipline-recht. D.w.z. dat het
mogelijk is, dat de Kerk het verbod
opheft; dit zal echter wel niet gebeuren.
Bij algemeen besmettingsgevaar is de
lijkverbranding geoorloofd. De grondreden
van dit verbod is de piëteit: het b e-
graven van lijken was van oudsher
Christel ij k gebruik, in tegenstelling
met de heidenen, die hun dooden veelal ver
brandden. Eenige van die piëteitsoverwe-
gingen zijn: bij het uitverkoren volk der
Joden, werden de dooden begraven. De
Messias, Jezus Christus, onze Verlosser en
Broeder, de Stichter der Kerk, heeft begra
ven willen worden. Hij sprak van Zijn men-
schelijk lichaam als van een „graankor
rel", die aan de aarde werd toevertrouwd.
(Jo. 12, 24).
Ook de H. Paulus vergelijkt, als hij over
de opstanding der vleesches spreekt, ons
lichaam met een zaadkorrel, die gezaaid
wordt (1 Cor. 15, 3744): „een vleesche-
lijk lichaam wordt gezaaid, verrijzen zal
een geestelijk lichaam".
Het uitdrukelijk verbod tot cre
matie is pas in 't jaar 1866 gekoimen, toen
de vr ij metselaarsdel ij kv er bran
ding propageerden als symbool
v an he t o n g e lo of in hun strijd tegen de
Kerk. Hun bedoeling was, goed te doen uit
komen, dat zij verachting hadden voor
de „verrijzenis des vleesches".
(Reeds in de eerste eeuwen van het Chris
tendom trouwens hadden geloofsvervol-
gers de lijken van martelaars doen ver
branden en hun asch in de wind ver
strooien om, zooals zij dachten, de verrij
zenis van het lichaam op 't einde der tij
den onmogelijk te maken). Alsof het voor
den Almachtigen God moeilijker ware, een
verbrand lichaam ten leven te wekken,
dan een, dat in 't graf vergaan is! Juist
in het feit, dat de tegenstanders der Kerk
(zoo bijv. ook de „vrijdenkers"-vereeni-
ging de „Dageraad") bewust de crematie
propageeren als loochening van onze toe
komstige lichamelijke verrijzenis, vindt het
kerkelijk verbod een nader bestaansrecht,
naast de verwijzing naar de oude christe
lijke gewoonte.
In hoofdzaak komt de kerkelijke wet
dienaangaande hierop neer: Het is verbo
den lid te worden van eenigerlei „vereeni-
ging voor lijkverbranding" en om op
dracht te geven tot eigen verbranding of
die van een ander na den dood.
Wie voor zijn dood zijn lidmaatschap of
zijn opdrachtgeving niet herroept, kan de
heilige Sacramenten niet ontvangen, om
dat hij dan in zijn groote ongehoorzaam
heid volhardt.
Vraag 59: Wat is een plebaan?
Antw.: De Bischop zelf is ambtshalve
eigenlijk pastoor van de kathedrale
kerk van zijn Bisdom. Meestal 'echter
wordt de Bisschop in de uitoefening
van dit ambt vervangen, door een
geestelijke, die den titel van plebaan
draagt. Het is dus niet geheel juist, om te
zeggen, dat een plebaan de pastoor is van
de kathedraal, maar in de practijk komt
het daarop neer.
Vraag 60: Wat beteekenen de letters S.
V. D. achter den naam van een geestelijke?
Antw.: Dat deze behoort tot het „Gezel
schap van het Goddelijk Woord" (in 't La
tijn: Societas Verbi Divini). Dit is de Mis
siecongregatie van Steyl-Uden.
Eenige soortgelijke vragen geven aanlei
ding, hieronder de beteeken is van een
aantal andere, achter de namen van gees
telijken voorkomende, letter-aanduidingen
te vermelden. Op eenige volledigheid ma
ken wij geen aanspraak:
S. J. (Societas Jesu. Hollandsch: Gezel
schap van Jezus): Jézuieten;
O. F. M. (Ordo Fratrum Minorum. Orde
der Minderbroeders): Franciscanen;
O. M. Cap. (Ordo Fratr. Minorum Capu-
cinorum): Capucijnen;
O. M. Conv. (O. F. M. Conventualium):
Minderbroeders Conventueelen;
O. P. (Ordo Fratrum Praedicatorum. Or
de der Predikbroeders)Dominicanen;
O. E. S. A. (Ordo Eremitarum S. Augusti-
ni. Orde der priesters van den H. Augus-
tinus): Augustijnen; O. S. B. (Ordo Sancti
Benedicti) Benedictijnen; A. A. (Augusti-
niani ab Assumptione. Augustijnsche pries
ters van O. L. Vrouw Hemelvaart): As-
sumptionisten; C. Ss. R. (Congregatio Sanc-
tissimi Redemptoris. Congregatie van den
Allerheiligsten Verlosser): Redemptoris
ten; O. C. R. of O. C. S. O. (Ordo Cister -
ciensium reformatorum; of: strictioris ob-
servantiae. Orde der hervormde Cister -
ciensers of der strengere onthouding):
Trappisten; S. S. (Societas S. Francisci Sa-
lesii. Gezelschap van den H. Franciscus
van Sales): Salesianen van Don Bosco;
S. C. J. (Sacerdotes a Sacro Corde Jesu):
Priesters van het H. Hart van Jezus; O.
Praem. (Ordo Praemonstratensis. Orde van
Premonstreit)Norbertijnen of Witheeren;
S. M. M. (Societas Mariae Montfortanae.
Gezelschap van Maria vereerd volgens de
Zalige L. M. de Montfort): Montfortanen;
S. S. J. (Societas Missionariorum a S. Jo
seph): Missionarissen van den H. Joseph
van Mill-Hill; M. S. C. (Missionarii Sacra-
tissimi Cordis): Missionarissen van het H.
Hart, Tilburg; 1VL S. F. (Missionarii a Sanc-
ta Familia): Missionarissen van de H. Fa
milie, Grave-Kaatsheuvel; S. M. A. (Socie
tas Missionariorum ad Afros): Missiona
rissen der Afrik. Missiën van Cadier en
Keer; O. Carm. <Ordo Carmelitarum): ge-
schoeide Carmelieten; O. C. D. (Ordo Car- I
melitarum discalceatorum): ongeschoeide
Carmelieten; O. S. C.: Camillianen; O. S.
Cr. (Ordo Sanct. Crucis of Crucigeri):
Kruisheeren; C. M. (Congregatio Missio-
nis): Lazaristen; S. M. (Societas Mariae.
Gezelschap van Maria:) Maristen; W. P. of
P. B. (Witte Paters of Pères blancs) Witte
Paters-missionarissen voor Afrika; C. I.
C. M. (Congregatio Immaculati Cordis Ma
riae. Congregatie van het onbevlekt Hart
van Maria): Missionarissen van Scheut-
Sparrendaal; C. P. (Congregatio Passio-
nis): Passionisten; C. S. Sp. (Congregatio
Sancti Spiritus) Paters van den H. Geest;
S. s. C.C.: Paters der Heilige Harten van
Jezus en Maria; S. S. S. (Societas Sacratis-
simi Sacramenti) Paters van het Allerh.
Sacrament (Brakkenstein).
Vraag 61: Wat beteekent in het Epistel
van de Uitvaartmis (1 Th ess. 4. 1218) de
tekst: „Want op een teekenr op het geroep
van den Aartsengel en den bazuinstoot
van God, zal de Heer zelf uit den hemel
nederdalen en allereerst zullen zij verrij
zen, die stierven- in Christus; eerst dan
zullen wij, die leven en achterblijven, met
hen worden weggevoerd op de wolken,
den Heer tegemoet in de. lucht. En zóó
zullen wij altijd bij den Heer blijven".
Antw.: Deze tekst is inderdaad niet zoo
gemakkelijk te verklaren. De Thessaloni-
censen, aan wie Paulus dezen brief schreef,
maakten zich ongerust, dat alléén degenen,
die bij de wederkomst van Christus (voor
het laatste oordeel op den jongsten dag)
leefden, zouden deelhebben aan Christus'
triomftocht; de anderen, zij dus die vóór
den jongsten dag gestorven zijn, zouden
dan, minder bevoorrecht, niet in die triomf
tocht déelen. Paulus wijst er op, dat de
rechtvaardigen, die in Jezus ontsliepen,
zullen verrijzen en na hun verrijzenis zal
Christus hen tezamen met hen, die nog
leven, meevoeren in de hemelsche glorie.
Met dat „wij die leven tot 's Heeren
komst" leert Paulus niet, dat zij, tot wie
hij spreekt, en hijzelf, nog in leven zullen
zijn bij de komst van Christus en dat dus
het einde der wereld nabij zou zijn.
Christus zelf immers had gezegd, dat dag
en uur van Zijn wederkomst aan geen en
kel schepsel is geopenbaard: Paulus kon
dit dus ook niet weten. Hij bedoelt echter
met dat „wij": degenen, die tot Christus'
volgelingen behooren, op dezelfde wijze
waarop bijv. een katholiek, doelend op de
onvergankelijkheid der Kerk, zou kunnen
zeggen: „Wij zullen er nog zijn, als Lon
den nog slechts een puinhoop is".
Tenslotte luidt uw vraag: „moet ik uit
Paulus' woorden opmaken, dat de men-
schen, die tot aan den jongsten dag leven,
niet zullen sterven?"
U raakt hiermede een van de moeilijk
ste vragen van tekstuitleg aan. Het leer
gezag der Kerk heeft zich in deze niet uit
gesproken, zoodat een tweevoudige mee
ning onder de godgeleerden kon blijven
bestaan. Vooropgezet dient dat de dood,
als straf der zonde allen treft (Christus
en de H. Maagd, die geen erfzonde had
den hebben den dood willen ondergaan
om verschillende redenen), m.a.w. dat alle
menschen moeten sterven. Toch meenen
sommige godgeleerden dat de menschen,
die bij de wederkomst des Heeren nog zul
len leven, niet zullen sterven. Zij zeggen
dat daarmede de algemeene wet van het
moeten-sterven niet wordt opgeheven want
dat ook die menschen des doods schul
dig blijven, maar dat God de straf van
het sterven zelf voor hen opheft. Anderen
meenen, dat ook die menschen wel dege
lijk zullen sterven, maar dan dadelijk
na hun dood zullen worden opgewekt ten
oordeel, zoodat het min of meer den schijn
heeff, dat zij niet sterven.
Vraag 62: Welk verschil is er tusschen
de Grieksch-Katholieke en de R. K. Kerk?
Antw.: U bedoelt de Grieksch-Katho-
lieken, die niet met Rome vereenigd zijn.
(Er zijn óók met Rome geünieerde
Grieksch-Katholieken, die een. eigen ritus
hebben). Deze wonen voornamelijk in
Rusland, Turkije en op den Balkan. Hun
aantal bedraagt ongeveer honderd
m i 11 i o e n. Deze z.g. Grieksch-orthodoxe
kerk heeft zich in 't jaar 1054 onder den
Patriarch van Constantinopel, Michael
Cerularius, van Rome afgescheiden om al
lerlei redenen, waarbij de heerschzucht
der patriarchen van Constantinopel en de
inmenging der Grieksche keizers in ge
loofszaken tenslotte den doorslag gaven.
De Pausen hebben zeer dikwijls pogingen
tot verzoening gedaan; tijdelijke (helaas)
verzoeningen kwamen tot stand in 1204,
1274 en 1439, alle van korten duur. Het
werk der Hereeniging betreft grootendeels
deze schismatieken.
De geloofspunten, waarin zij voorname
lijk van ons gescheiden zijn, betreffen: het
Primaat van den Paus; het feit, dat de H.
Geest behalve uit den Vader ook uit den
Zoon voortkomt; de onbevlekte Ontvange
nis van Maria en de onfeilbaarheid van den
Paus.
Lichtpunten in de Grieksch Katholieke
Kerk zijn: de trouw aan vele ware ge
loofspunten, hun prachtige Liturgie (op
merking verdient dat hun priesters geldig
gewijd zijn), hun Mariavereering en hun
zin voor versterving en gebed. Laten wij
bidden, dat zij eens tot de Moederkerk
mogen terugkeeren en laten wij door ge
bed en aalmoes het werk der Hereeniging
steunen!
Men kan vragen inzenden ter beant
woording in deze rubriek bij: Mr. A. Die-
penbrock, Seminarie Hageveld, Heem
stede.
BINNENLAND
PRINSES JULIANA.
Keelontsteking opnieuw opgetreden.
Naar wij vernemen, is de keelontsteking
van H. K. H. Prinses Juliana op het Loo
in lichte mate teruggekeerd, evenals den
vorigen keer gepaard gaande met een
weinig temperatuursverhooging.
BEZOEK VAN H. K. H. PRINSES
JULIANA AAN BAARN.
Onthulling gedenkplaat in de
Koningin Emma-brug.
Op Vrijdag 7 Juni des namiddags 3 uur,
zal H. K. H. Prinses Juliana een gedenk
plaat onthullen in de onlangs voor het ver
keer geopende Emmabrug op den weg
Amersfoort—Amsterdam.
In deze brug zullen twee gedenkplaten
worden aangebracht en wel aan weerskan
ten aan de buitenzijde van de betonnen af
scheiding van het wandel- en rij wielpad.
De gedenkplaat, welke door H. K. H.
Prinses Juliana onthuld zal worden be
vindt zich aan de Baarnsche zijde van de
brug.
Tijdens de plechtigheid zal het woord
worden gevoerd door dr. P. V. Astrio,
voorzitter van het comité tot oprichting
van een monument voor wijlen H. M. de
Koningin Moeder, welke comité de honneurs
waarneemt. Het ligt in de bedoeling om
schoolkinderen langs den weg te scharen
en voor belangstellenden in de omgeving
eij gedeelte vrij te houden. Het groote ver
keer zal eenigen tijd worden omgelegd.
Vóór de officieele onthulling van de ge
denkplaat is H. K. H. Prinses Juliana voor
nemens een bezoek te brengen aan de
Naald-Brei en Vakschool van wijlen H. M.
de Koningin-Moeder aan de Torenlaan te
Baarn. Dit bezoek zal streng incognito
worden gebracht.
Prinses Juliana zal worden toegesproken
door den burgemeester, mr. G. C. J. van
Reerien, en de presidènte van de school,
mevrouw van Reenen-Romondt-Vis. De
hooge gaste zal tenhuize van den burge
meester de lunch gebruiken.
BOTER-EXPORT NAAR DUITSCHLAND
STOP GEZET
Ook de groote coop, verkoopvereenigingen
durven het niet meer aan
Nederlands particuliere boterverkoopers
hebben, zooals bekend, reeds eenigen tijd
geleden den export naar Duitschland moe
ten stopzetten, omdat de achterstand in
de clearing eiken dag grooter werd. Thans
bereikt ons het bericht, dat ook alle coop,
boterverkoopvereenigingen, die meer dan
70 pet. van den export in handen hadden,
daar mee ophouden. De meeste waren trou
wens al opgehouden. En thans durft geen
enkele vereeniging meer. Enkele restanten
van contingenten zullen worden uitge
voerd, maar deze week nog is alles afge-
loopen. Men durft het niet langer te ris-
keeren.
Had de regeering, zoo zegt men ons, de
regeling die op 24 September 1934 werd in
gevoerd en helaas 13 Februari j.l. is ge
ëindigd, en die zoo goed voldeed, gehand
haafd, dan zou het wel gaan, want die re
geling, waarbij, zooals men weet, de hef
fing over een langere periode werd ver
deeld, was goed. Zij heeft de regeering geen
centen gekost. De heffing is compleet bin
nengekomen. Thans is men genoodzaakt
den uitvoer van boter stop te zetten, we
gens volkomen onvoldoende garantie voor
de risico's van betaling.
GROENTEN IN BUS.
Verpakking moet voorzien zijn van
naam van verwerker.
Naar het „Ned. Weekbld. voor Kruide
nierswaren" verneemt, is een ministerieele
beschikking afgekomen, waarbij is be
paald, dat de verpakking van bewerkte
of verwerkte tuinbouwgewassen moet
voorzien zijn van den naam van den ver
werker, zoomede van een, den verwerker
aangewezen ingeslagen letter.
Verder zullen de benamingen van den
inhoud moeten aangeven: Soort, maat en
variëteit van het product.
Eveneens is volgens het blad spoedig te
verwachten het Kon. besluit waarbij het
verhandelen of doen verhandelen, vervoe
ren of doen vervoeren van opgeweekte
droge erwten, z.g. regenerees en het in
voorraad hebben daarvan anders dan voor
gebruik ter plaatse, wordt verboden.
VACANTIEWEER
Uit den lezerskring komen in dezen tijd
van het jaar vfagen naar de perioden,
waarin het weer zoo gunstig mogelijke
kansen voor de vacantie biedt. Over het al
gemeen bestaan daarover geen uitgewerkte
statistieken en dikwijls zou het noodig zijn
vrij bewerkelijke statistieken uit te werken
om de vragen te kunnen beantwoorden.
Evenwel beantwoord ik altijd gaarne zulke
vragen en voor zooverre mogelijk zet ik
daarvoor de noodige statistieken op. In en
kele gevallen is dit echter niet mogelijk
maar geven de beschikbare gegevens
meestal wel de gelegenheid een inzicht te
krijgen in hetgeen met een vraag bedoeld
wordt.
Dit laatste is thans het geval met een
vraag betreffende de kansen om in den
tijd tusschen einde Juni en begin Augustus
de minste kans te heibben op ZW-wind met
regen. Het antwoord op die vraag lijkt mij
van algemeen belang.
Rangschikken wij de door De Bilt gepu
bliceerde gegevens over de normaal-ge
middelden voor de frequentie van wind
richtingen over geheel Nederland gerekend
naar de hoofdrichtingen ZW, NW, NO en
ZO dan zijn 100 windrichtingen als volgt
verdeeld:
ZW NW NO ZO Stil
Juni 30 33 23 13 1
Juli 36 33 18 12 1
Augustus 40 29 15 15 1
Wij zien hieruit, dat de frequentie van
ZW-winden nogal toeneemt van Juni tot
Augustus ten koste van de Oosten- en
Noordoostenwinden, hetgeen nog iets duide
lijker blijkt, wanneer wij alleen de fre-
quentiecijfers voor de ZW-winden naast
die van de Oostelijke winden zetten. Wij
krijgen dan:
Juni Juli Augustus
Zuidwest: 30 36 40
Oost: 16 12 12
Er bestaan in ons land echter lokale ver
schillen die niet geheel over het hoofd kun
nen worden gezien. Wij kunnen ze niet al
len weergeven omdat dit ons te ver zou
voeren. Het grootst zijn wel de verschillen
tusschen Groningen en Maastricht. Zij blij
ken uit het volgende staatje:
Groningen Maastricht
ZW O ZW O
Juni 25 20 35 18
Juli 31 15 41 15
Augustus 38 25 45 16
Maastricht, dus laten wij zeggen het Zui
den van ons land, heeft minder Oostelijke
winden dan Groningen en meer Zw-winden.
De ongunstige verhouding geldt het meest
voor Juni.
De regenfrequentie weerspiegelt die van
den wind slechts in geringe mate. Juni
heeft normaal 59 mm regen op 11 regenda
gen, Juli 71 mm op 13 dagen en Augustus
79 man op 14 dagen. Met het voortschrijden
van den zomer worden de weersomstandig
heden dus voor den vacantieganger voort
durend ongunstige?:.
in dit werk van nationale Katholieke cul
tuur allicht dienstig zijn te weten, dat reeds
thans gelegenheid bestaat het gebouw te
bezichtigen.
Deze mogelijkheid zal uiteraard voor
groote groepen van personen niet meer be
staan, wanneer de monniken in de Priorij
hun intrek hebben genomen, hetgeen over
eenige maanden het zal geval zal zijn.
De bezichtiging kan geschieden op de
beide Pinksterdagen, alsmede op de Zater
dagmiddagen en Zondagen. Men gaat tot
de kom van het Dorp Egmond-Binnen,
waar de Priorij ligt aan den Vennewater-
scheweg.
Voor de voltooiing van de Priorij ont
breken nog de benoodigde geldmiddelen.
Teneinde dit tekort zooveel mogelijk te ver
kleinen, is ter plaatse een offerbus aange
bracht,waarin de bezoekers hun giften, hoe
klein ook, kunnen storten. Bedoeld offer
busje wordt in de aandacht van alle Vrien
den van Egmond aanbevolen.
TELEFOONVERKEER BIJ DE
SPOORWEGEN
Nieuwe automatische centrales te
Amsterdam en Utrecht
Op 3 Juni a.s. zullen twee belangrijke
telefooncentrales der Nederlandsche Spoor
wegen, n.l. die in het hoofdgebouw te
Utrecht en die in het Centraal Station te
Amsterdam in dienst worden genomen vol
gens het automoatische systeem. Hiermede
zal een belangrijke verbetering der telefo
nische gemeenschap bij de Nederlandsche
Spoorwegen verkregen zijn, daar deze bei
de centrales de hoofdcentra van het tele
foonverkeer vormen.
Leeuwarder boternoteering
De commissie-noteering voor Nederland
sche boter is Woensdag vastgesteld op 38
cent per K.G.
LETTEREN EN KUNST
EEN NIEUWE NEDERLANDSCHE
MAJESTIC FILM.
Lou Bandy in de hoofdrol.
Onder regie van Haro van Peski begin
nen aanvang Augustus de opnamen van een
nieuwe film, waarin Lou Bandy de hoofd
rol zal vervullen.
De rolprent wordt onder medewerking
van Will Tuschinski vervaardigd naar een
idéé van Walter Schlee, onder productie
leiding van Willem Hartog.
Deze nieuwe Majestic film wordt in Ne
derland uitgebracht door de N.V. Filma.
MINISTER OUD EN MR. MARC HA NT'S
BEKEERING.
Minister Oud is, zooals men weet, een
der eersten geweest, die de houding van
mr. Marchant laakten, omdat deze enkele
maanden zijn toetreding tot de Katholieke
Kerk had verborgen gehouden.
Zooals we reeds meedeelden, maakte de
„Utr. Crt." in dit verband de opmerking,
dat dit bezwaar van mr. Oud toch wel een
zonderlingen indruk maakt.
Het Utrechtsche blad knoopte daaraan de
vraag vast: hoeveel jaren "heeft Minister
Oud zelf zijn lidmaatschap van de Loge
dan al verheimelijkt?
Uit het „Bulletin van het Grootoosten der
Nederlanden", jaargang 1929, kan men in
het Overzicht van de jaarverslagen der Lo
ges over het werkjaar 1927'28 op blz. 186
lezen, dat Br.: Mr. P. J. Oud in de Loge
„LTnséparable" het woord heeft gevoerd
over Karl Marx, en op blz. 196, dat Br.:
Oud in de loge „Kennemerland" het onder
werp: „Vrijhandel of Bescherming" behan
delde.
Het reeds genoemde „Bulletin" jaargang
1924 zegt op blz. 102: „Wij hebben te too-
nen en er voor uit te komen, dat wij Vrij
metselaren zijn, tenzij bijzondere omstan
digheden dit onraadzaam zouden maken".
Oud-minister Marchant heeft in zijn Ver
weerschrift de reden genoemd, welke hem
noopte zijn bekeering voorshands niet
openbaar te maken.
De loge erkent voor haar leden, dat er
omstandigheden kunnen zijn, die het on
raadzaam zouden maken openlijk te be
kennen, dat zij vrijmetselaren zijn.
Toch meende mr. Oud den heer Mar
chant een gedragslijn te moeten verwij
ten, welke de loge zelf voor haar leden
als practijk huldigt.
De grief van Minister Oud komt daar
door toch wel in een heel eigenaardig licht
te staan.
DE SPELLINGKWESTIE
Boekdrukkers verlangen een definitieve
uitspraak van de regeering
Dinsdag werd te Utrecht de algemeene
vergadering gehouden van de Federatie
der Werkgeversorganisatiën in het Boek-
drukkersbedrijf onder voorzitterschap van
den heer S. S. Korthuis.
Behalve de gewone huishoudelijke pun
ten werden verschillende vraagstukken be
treffende het vereenigingsleven bespro
ken.
Daarbij kwam duidelijk naar voren, dat
de crisisomstandigheden het drukkersbe-
drijf ernstig hebben getroffen. Deze moei
lijke toestand wordt nog verscherpt, door
dat nog steeds geen definitieve beslissing
is genomen in de spellingkwestie.
De vergadering besloot dan ook met al
gemeene stemmen een dringenden wensch
aan de regeering ter kennis te brengen,
waarin de Federatie zegt, dat, in verband
met het aftreden van minister Marchant,
vooral in uitgeverskringen gevreesd wordt,
dat door het huidige ministerie in een of
anderen vorm zal worden teruggekomen op
hetgeen er inzake de spellingkwestie is
geschied.
In verband hiermede is een merkbare
aarzeling ontstaan bij het verleenen van
nieuwe opdrachten.
Deze aangelegenheid is wederom oorzaak
van grootere werkloosheid in het grafische
vak.
Zjj spreekt den dringenden wensch uit,
dat de regeering op korten termijn in deze
definitief van haar meening doet blijken.
VERKOOP SLAOLIE NIET BENEDEN
BEPAALDEN PRIJS.
Ter bescherming van afzet van
natuurboter.
Ten einde den afzet van natuurboter te
beschermen is, naar het „Ned. Wbld. voor
Kruidenierswaren" verneemt, door de
spijsolieconventie op last van den regee-
ringscommissaris voor de melkveehouderij
bepaald, dat slaolie niet beneden bepaalde
prijzen mag worden verkocht. Deze mini
ma zijn voor heele flesch 65 cent, helve
flesch 40 cent, losse slaolie 75 cent per ki
logram of 70 cent per liter.
Elke ontduiking door kortingen, ge
schenken of door combinatieverkoop met
andere artikelen is verboden.
Alle slaolie, die nog zal worden aange
troffen, niet voorzien van de door de cri-
sis-zuivelcentrale voorgeschreven controle-
merken, zal op grond van zeer binnenkort
te verwachten regeeringsmaatregelen in
beslag genomen kunnen worden. Die zich
niet aan de minimum-verkoop-prijzen
houdt, zal van den verkoop worden uit
gesloten.
STEUN VOOR GERST EN VELDBOONEN
Ten aanzien van de steunverleening
voor gerst en veldboonen van den oogst
1935 maakt de Regeeringscommissaris voor
den Akkerbouw en de Veehouderij be
kend, dat voor de telers, die van die ge
wassen niet meer dan 1 H.A. verbouwen,
een andere regeling is getroffen dan in
1934 het geval is geweest.
De opbrengst van bedaelde perceelen
gerst of veldboonen kan worden vastge
steld door schatting van het te velde staan
de gewas.
Een verzoek tot zulk een schatting moet
door belanghebbenden vóór 8 Juni 1935
zijn ingediend bij de Landbouw-Crisis-
Organisatie van het betreffende gewest.
Wanneer een dergelijke aanvrage niet
vóór dezen datum is ingediend, zal de te
ler zich dienen te onderwerpen aan de
voorgeschreven dorschcontrole, waarvan
de kosten in de daarvoor in aanmerking
komende gevallen te zijnen laste worden
gebracht. Ook kan de Landbouw-Crisis-
Organisatie indien naar haar oordeel daar
toe aanleiding bestaat, zonder dat een ver
zoek van den teler is ingekomen, de op
brengst vaststellen door middel van schat
ting van het te velde staande gewas.
NIEUW GEMEENTEMUSEUM TE
'S GRAVENHAGE
Woensdagmiddag is aan de Stadhouders
laan te 'sGravenhage het nieuwe gemeen
te-museum geopend in tegenwoordigheid
van talrijke autoriteiten. Zestien jaar
geleden was den bouwmeester Berlage op
dracht gegeven, om het museum te ont
werpen. De burgemeester van den Haag,
mr. Monchy, eerde in zijn openingsrede de
nagedachtenis van den grooten kunstenaar,
wiens dochters en schoonzoon ir. Stasser
bij deze plechtigheid tegenwoordig waren.
Ook de oud-burgemeester van den Haag,
jhr. Van Kamebeek, voerde het woord. De
vertegenwoordiger van den minister van
O. K. en W., mr. G. A. van Poelje, deelde
mede, dat het de regeering behaagd had,
om dr. van Gelder, directeur van het mu-
selm, de museummedaille in goud toe te
kennen.
BENEDICTIJNER PRIORIJ TE
EGMOND-BINNEN.
De bouw van de Benedictijner Priorij te
Egmond-Binnen is reeds ver gevórderd.
Het zal den talrijken, die belang stellen