VRIJDAG 12 APRIL 1935
DE LEIDSCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAG. 2
BAROMETER.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT
naar waarnemingen verricht ia den
morgen van 12 April 1935, medegedeeld
door het Kon. Ned. Met Inst. te De Bilt
Hoogste barometerst.: 762.7 te Isafjord.
Laagste barometerst.: 738.8 te Röst.
Verwachting tot den avond van 13 April:
Zwakke tot matige
veranderlijke wind,
later uit Noordelijke
j richtingen, zwaar be
wolkt tot betrokken,
later opklarend, re
genbuien, weinig
verandering in tem
peratuur.
De depressie in het Noorden vult gelei
delijk op zoodat de stormen afnamen. Een
uitlooper van de zwakke depressie op den
Oceaan kwam gisterenavond uit het Zuid-
Westen over Spanje naar het Noord-Oosten
en ligt thans over Bretagne. De warme
luchtstroom aan haar Zuidzijde doet zich
bemerken aan temperaturen tot 9 graden
boven normaal in het Rhóne-dal en aan
hooge temperaturen in de Alpen. De hoog
gelegen stations aldaar melden heftige
stormen uit Zuid-West. In het Westen en in
Duitschland werd het iets kouder; in onze
omgeving nam de wind af tot zwak met on
zekere richtingen. Het arctische gebied van
hoogen luchtdruk over Groenland met
temperaturen van minus 30 graden aan de
Oostkust veranderde niet. In 't Z.-Westen
stijgt de barometer, na het passeeren van
het minimum sterk. Het is te verwachten,
dat de ten Zuiden of Oosten van ons pas-
seerende depressie den wind naar Noord
zal doen draaien met koel en bewolkt
weer.
LUCHTTEMPERATUUR.
10.4 gr. C.
LICHT OP VOOR FIETSERS eju
Van Vrijdagnamiddag 7.22 uur tot
Zaterdagmorgen 4.40 uur.
HOOG WATER.
Te Katwijk: op Zaterdag 13 April v.m.
11.09 uur.
Sanatorium „Heliomar e" voor chirurgische
tuberculose en chronische beenziekten
Wijk aan Zee.
Ten kantore van de Vereen. Roomsch-
Katholieke Herstellingsoorden voor long
lijders en zwakke kinderen te Amsterdam,
heeft de aanbesteding plaats gevonden
van een uitbreiding van haar Sanatorium
„Heliomare" te Wijk aan Zee, volgens
plannen van de H.H. Architecten J. Wes
terhout, H. Hoekstra en Lau Peters.
In de zomer 1934 is reeds een nieuwe
afdeeling ingericht voor de kleuters en nu
bleek, dat door het steeds toenemend aan
tal patiënten terrasuitbreiding meer dan
noodzakelijk was, om alle volwassen pa
tiënten den geheelen dag in de openlucht
te laten „kuren".
De laagste inschrijver was de heer P.
Rings te Santpoort aan wien het wérk is
opgedragen.
Zaandamsche Paaschvee-tentoonstelling.
Te Zaandam werd onder gunstige weers
omstandigheden en groote belangstelling
de 23e Paaschveetentoonstelling gehou
den. Al was ditmaal de omvang van de
expositie minder dan vorige jaren, de hoe
danigheid is echter nog nimmer overtrof
fen geweest.
De voornaamste bekroningen werden
om. als volgt toegekend (eerste prijzen):
Vette ossen, met niet meer dan 6 breede
tanden: D. C. van Leeuwen, Hoofd
dorp.
Vaarzen, niet meer dan 2 breede tanden:
O. de Kok, N i e u w-V e n n e p.
Vette schotten, niet meer dan 4 breede
tanden: J. J. Meyer Dz., Hoofddorp.
Vette schotten, niet meer dan 6 breede
tanden: A. Rijnsburger Tz., Leider
dorp.
Wisselbeker (vaarzen): J. J. Meyer Dz„
Hoofddorp.
Vette koeien (afgewisseld): O. de Kok,
N i e u w-V e n n e p.
Kampioensprijs (vaarzen, schotten en
koeien)O. de Kok, N i e u w-V e n n e p.
Wisselbeker (vette koeien):'O. de Kok,
N i e u w-V e n n e p.
Schotten, met niet meer dan 4 breede
tanden: Gebr. Mannasse, Eist en O. de
Kok, N.-V e n n e p.
De gemeenteraad van Gouda.
De adviescommissie der afd. Gouda van
de R.K. Staatspartij heeft voor de a.s. ge
meenteraadsverkiezing het navolgende po
litiek advies vastgesteld:
1. A. Heerkens (aftr.); 2. C. H. Koemans
(aftr.); 3. Jac. P. Dessing (aftr.); 4. W. J.
Middelweerd (aftr.); 5. mr. J. L. J. A. van
Mechelen; 6. J. A. Donker (aftr.); en alpha-
betisch 7. A. C. Bode, 8. A. Bruijnel, 9. M.
A. Engelhard, 10. A. F. Hoonhout, 11. W. F.
Imbens, 12. L. v. d. Pol, 13. F. R. Pruijm-
.boom, 14. Th. Verbeij.
De stemming voor de definitieve volgorde
is bepaald op Zondag 28 ApriL
VRIENDENKRING TER EERE VAN HET
ALLERH. SACRAMENT.
Voor een geheel bezette groote zaal van
den Burcht heeft de Vriendenkring gister
avond haar algemeene ledenvergadering
gehouden.
Te circa half negen opende de voonzitter
de heer L. C. Schrijvers, de vergadering
met den Chr. groet om daarna eenige har
telijke woorden te richten tot den afgetre
den Geestelijk Adviseur, den zeereerw. heer
pastoor R. M. A. Nieveen van Dijkum.
Afscheid pastoor Nieveen
v. Dijkum.
Spr. vond het een eer, dat de pastoor nog
even was gekomen, daar het immers zijn
laatste avond in Leiden was.
Namens den Vriendenkring bood spr.
zijn hartelijke gelukwenschen aan met zijn
pastoorschap. Hij bracht dank voor de 15
jaren, dat pastoor Nieveen van Dijkum
Geestelijk Adviseur is geweest en voor al
•het goede dat hij voor den Vrienden-kring
heeft gedaan.
Gij hebt in die 15 jaar ai het mogelijke
gedaan om de innerlijke grootheid van de
leden omhoog te brengen, zoodat zij wer
kelijk vrienden van Christus waren, aldus
spr. De leden hadden dan ook spontaan be
sloten om naast hetgeen de Vriendenkring
den scheidenden pastoor reeds heeft gege
ven nog een kleinigheid aan te bieden voor
een stoffelijke herinnering voor hem per
soonlijk, waarna spr. een enveloppe met
inhoud overhandigde.
Pastoor Nieveen van Dijkum bracht
dank voor de mooie woorden tot hem ge
sproken. Met één gezegde is hij het echter
niet eens nJL het ten eigen bate aanwen
den van de overhandigde enveloppe. Hij
zal den inhoud gebruiken om deze toe te
voegen aan het reeds geschonkene, zoodat
het een nog grooter hulde zal worden voor
Christus in het Heilig Sacrament.
Het zou dezen avond een woord van af
scheid worden en zijneerw. spreekt dan
den wensch uit, dat allen toch zullen blij
ven ware vrienden van Christus in de
Heilige Eucharistie en spr. vervolgt: In
den loop der 15 jaren hebben wij lief en
leed steeds samen gedeeld. Mijn adviseur
schap is voor mij een groote vreugde ge
weest. Wij hebben altijd prettig saamge-
werkt. Laat mij ook in de toekomst steeds
goede berichten van den Vriendenkring
hooren.
Laat in Uw parocnie een ieder merken,
dat gij lid zijt van den Vriendenkring door
een voorbeeld te zijn van Godsvrucht. Dan
zullen ook diegenen, die er nu nog buiten
staan, ook eens behooren tot den gr ooien
kring van apostelen. Voor Christus in de
Eucharistie. (Applaus).
Pastoor Nieveen van Dijkum moest hier
na tot zijn spijt vertrekken.
Na dit hartelijk afscheid wordt be
gonnen aan de afwerking der agenda. In
zijn openingswoord richt de voorzitter har
telijke woorden van dank aan den spre
ker van dezen avond, den weleerw. heer
J. P. de Jong, kapelaan te Wassenaar, die
zoo bereidwillig was om te spreken over de
Liturgie van de Goede Week.
De Goede Week begint reeds met Palm
zondag. Dan mogen wij binnengaan in het
Heilige der Heiligen.
Van den eersten Zondag, dat wij den
priester zien in zijn paars kasuifel ging het
elke week crescendo tot aan het begin der
Goede Week. Dan neemt de H. Kerk het
voorhangsel weg. Er is geen week in het
jaar zooals de Goede Week. Velen meenen,
dat Kruis en Opstanding los van elkaar
staan. Dit is niet 'het geval Daarom mogen
wij den Goeden Vrijdag niet scheiden van
den Paaschmorgen. Het is een droeve week.
Maar toch loopt door deze heele week een
blijde lichtstreep.
Moest de Christus niet alles lijden voor
de glorie van zijn heerlijkheid?
Wij hebben in deze week Palm-Zondag,
Witten Donderdag, Goeden Vrijdag en
Paasch-Zaterdag, den proloog der Paasch-
viering.
Beginnen wij met Palm-Zondag, dien wij
voor kunnen stellen als de monumentale
poort, waardoor men binnengelied wordt in
den glorietijd. Deze Palm-Zondag is van
oorsprong Oostersch. In de 4e eeuw reeds
schreef Sylvia over dit onderwerp, b.v. over
de gebruiken, welke wij in de 20e eeu-w
nog kennen als de palmprocessie. In de
9e eeuw is de palmprocessie reeds over het
géheele Westen verspreid.
De wijding der palmen is waarschijnlijk
echter Westersch en dateert voor het eerst
in de 7e eeuw.
Men schreef er een kwaadwerende
kracht aan toe en nam ze mee naar huis.
De Kerk heeft dit gebruik niet afgeschaft,
maar in andere banen geleid, zoodat on
der de geloovigen geen bijgeloof aan den
Palmtak meer werd toegeschreven.
De Palm-Zondag van het heden kunnen
wij aldus formuleeren: Christus onze Ko
ning voert de zijnen door strijd en lijden
naar de overwinning. Wij zijn leerlingen,
die hem een triompftocht bereiden en sa
men met hem strijden.
Dit gedeelte kunnen wij in drie tafereelen
uitbeelden.
Ie tafereel de Olijfberg (palrniwijding).
2e tafereel Intocht in Jerusalem (palm
processie).
3e tafereel de Mis in de statiekerk.
De prefatie van de palmwijding is oor
spronkelijk gebruikt als prefatie voor de
martelaren. Wij volgen Hem óp Zijn tocht.
Hij deelde palmtakken uit. Wij nu moeten
de palm-uitreiking zien als het symbool
waarin wij tot ridder van Christus worden
nen wy met Hem binnengaan in de Heilige
Stad.
De naam Witte Donderdag is gegeven
door het volk in hoofdzaak, omdat de klee
ding wit is. Pater Kruitwagen is het daar
mee niet eens en noemt de witte kleur
„blijheid". Onze blijheid van het Heilig
Sacrament des Altaars.
In vroeger tijd werden er op Wi-tten Don
derdag drie Missen gelezen en wel de
Boetelingenmis, Oliemis met wijding van
de H. Olie en de Avondmaalsmis. Later
zijn deze drie Missen in één saamgevat.
De Boetelingenmis kunnen wij beschou
wen als de Mis der Kwijtschelding.
De Oliemis werd in zoover aangehouden,
dat de Bisschop de Olie nu nog wijdt. Deze
plechtigheid van de Oliewijding is zeer oud.
De plechtigheid van Witte Donderdag
kunnen wij ook weer in drie deelen splitsen.
Onder de H. Mis op Witte Donderdag wor
den twee Hosties geconsacreerd, waarvan
er een bewaard wordt tot den anderen dag
en plechtig naar een zij-altaar wordt ge
bracht, het heilig graf. Bij het tweede
deel wordt de vernederende ontkleeding
des Heeren voorgesteld, de ontklee
ding van Christus. Ten derde de
voetwassching, een voorbeeld van nede
righeid en naastenliefde.
Over den Goeden Vrijdag zegt spr. het
volgende:
De morgendienst van Goeden Vrijdag is
zeer oud. De kruisaanbidding en de Mis
zonder consecratie zijn in de liturgie in de
6e eeuw aangenomen.
De kerk is heden in een rouwkleed ge
stoken, alles spreekt van droefheid en
rouw. De lichtstreep is hier als de Kerk
de zegezang aanheft over satan en zijn en
gelen. Na de passie roept de Kerk ons op
om een gebed voor de afgedwaald en. Nu
volgt in plaats van de consecratie de kruis-
ontiblooting. Daarna de kruisvereering,
waarbij de priester zich van zijn kleeren
ontdoet en tot slot volgt de vreugdezang
op de Verrijzenis des Heeren.
Nu volgt de H. Mis met de op den voor-
gaanden dag geconsacreerde Hostie. Zoo
wordt de Kruisdood des Heeren ons voor-
Paasch-Zaterdag noemt de H. Kerk den
Heiligen rustdag des Heeren. Paasch-Zater-
dag is de groote doopdag in de H. Kerk.
Door de dooping krijgen wy medeleven en
mededeel aan het leven der H. Kerk.
Onze doopgenade is de vrucht van Chris
tus- Verlossing. Paaschfeest is doopfeest en
Christus Verrijzenis het licht van de we
reld.
Tot de plechtigheden van Paasoh-Zater-
dag behoort ook de wijding der Paarsch-
kaars. Na de vuurwijding in het kerkpor
taal treedt de processie de kerk binnen. Tel
kens wordt een nieuwe kaars aan den
triangel- ontstoken, eerst daarna wordt de
Paaschkaars gewijd en ontstoken.
Nu maken wy ons op voor de paasch-
viering. Priesters en doopelingen gaan met
de kaars voorop naar het doopvont.
De brandende Paaschkaars wordt in het
water Neergelaten, waarna in het water
olie en chrisma wordt gegoten en dankbaar
vernieuwen we daarbij onze doopgelofte.
Zoo trekt de witte schare op van de doop
kapel naar het Godsnuis. Zoo zien wij, dat
de Pasohen is het middelpunt van heel het
kerkelijk jaar.
Wij moeten het Paaschmysterie zien in
het heden. Sterven met Christus om te ver
rijzen met Christus.
De eerw. spreker besloot zijn schitteren
de uiteenzetting, die doorweven was met
hymnen en gedichten, met allen een Zalig
Paaschfeest toe te wenschen.
De voorzitter was de tolk van het aan
dachtig gehoor toen hij kapelaan de Jong
warmen dank bracht voor zijn prachtige
rede over de ceremoniën der Goede Week.
De agenda.
Nu kwam de eigenlijke agenda aan de
•beurt. De notulen werden onder dank goed
gekeurd.
Uit het jaarverslag van den secretaris,
den heer E. Duym, bleek, dat het ledental
op het oogenbliik 674 bedraagt waar nog bij
komen de zeven en twintig (27) nieuwe
leden der pas opgerichte afdeeling der
Haagwegparochie.
Het jaarverslag van den penningimees-
I ter wees trots de groote uitgaven in het af-
geloopen jaar (Eucharistisch Eeuwfeest)
een batig saldo aan.
Beiden functionarissen werd voor hun
keurige verslagen door den voorzitter dank
gebracht.
De kasnazieners hadden alles in goede
orde bevonden, zoodat er overgegaan kon
worden tot bestuursverkiezing.
Aftredend waren de heeren E. Duym,
J. L. v. Heteren, H. J. W. Peeters, H. J.
Staats en P. J. Co 11a.
De heer Co 11a stelde zich niet herkies
baar.
Bij acclamatie werden alle aft redenden
weder gekozen, terwijl er voor den heer
'Colla geen candidaat was gesteld, zoodat
dit alsnog gedaan kan worden.
Het was al ver in den avond toen de
voorzitter het slotwoord sprak. Spr. wees
hierbij op den grooten steun, dien de
Vriendenkring steeds van „de Leidsche
Courant" ondervindt, die steeds haar ko
lommen voor haar open heeft. Hij vraagt
als tegenprestatie van de aanwezigen om
op haar beurt de Katholieke pers te steu
nen. Zij voor ons, wij voor haar, want:
„Eendracht maakt macht".
Na het zingen van Roomsohe Blijdschap
sloot de voorzitter dezen leerrijken avond
met den Chr. groet.
Zoo moet ook onze processie zijn, dan kun
AFSCHEIDSKAMPVUTJR
Bij het vertrek van Pastoor
K, M. A. Nieveen v. Dijkum
Gisteravond hebben de Verkenners en
Welpen van de St. Paulusgroep en de
Kruisvaarders van het St. Pancras-cohort
hun aalmoezenier en directeur voor het
laatst rond een gezellig kampvuur in hun
midden gehad.
Na het openingsgebed nam Baanderheer
de Graaf van het St. Pancras-cohort het
woord en feliciteerde in hartelijke be
woordingen Pastoor Nieveen v. Dijkum
met zijn benoeming als pastoor te Egmond
aan den Hoef.
Spr. memoreerde, dat door de groote
zorg en arbeid en hartelijke toewijding
van kapelaan Nieveen een hechte band
is ontstaan tusschen hem en „zijn jon
gens". Zij zijn hem dankbaar voor wat
hij voor hen deed en zullen hem nooit
vergeten. Vervolgens dankte spr. pastoor
Nieveen voor alles, dat de jeugdleiders
aan hem verschuldigd zijn, voor den steun
die zij van hem ontvangen hebben, voor
het vertrouwen, dat hij hun heeft geschon
ken. Hij vroeg het gebed van den pastoor
voar hun jeugdwerk en hun jongens en
besloot met de belofte, dat Kruisvaarders
en Verkenners pastoor Nieveen niet zul
len vergeten.
Daarna nam Hopman Stolkwijk van de
St. Paulusgroep het woord en herdacht
dankbaar^ wat pastoor Nieveen als aal
moezenier voor de Verkenners is geweest.
Hij bracht in herinnering hoe de aalmoe
zenier het kampleven van de verkenners
heeft meegemaakt en beleefd. Hoe hij ook
zyn goed daad deed door in het kamp
broodjes te smeren.
Wat is het kampleven mooi geweest met
den inzet van iederen dag: de H. Mis, door
den aalmoezenier in het kamp opgedra
gen, waarbij door Verkenners werd ge-
dialogeerd. Spr. zeide, dat pastoor Nie
veen altijd graag bij zijn jongens was en
meenend, dat hij dan hun snoetjes wel
graag zou zien, bood hij namens Verken
ners en Kruisvaarders een viertal groote
foto's aan van Verkennersgroep en Wel-
penhorde en van het St. Pancras-cohort,
benevens een foto van de gezamenlijke
parochieele jeugdleiding.
Daarna opende de Hopman het kamp
vuur en werd een leuk programma van
kampliedjes en recreatienummers door
Verkenners, Welpen en Kruisvaarders uit
gevoerd, waarbij allen in echte „kamp
vuurstemming" kwamen.
Aan het slot van den mooien avond
sprak pastoor Nieveen een hartelijk woord
van afscheid tot zijn leiders en zijn jon
gens, hij beloofde het werk van de leiders
en him jongens, die toch ook „zijn jon
gens" bleven, in zijn gebeden niet te ver
geten.
Hij uitte zijn dankbaarheid voor de
prachtige foto's, die, al wordt hij 100 jaar,
altijd in zijn kamer zullen hangen, omdat
zij hem zullen herinneren aan zijn mooie
jeugdbeweging in Leiden.
Met een laatste woord van opwekking
tot zijn jongens, altijd het doel van hun
mooie beweging voor oogen te houden,
onderling de vriendschap te verstevigen,
van hun leiders te houden, die zooveel
liefde voor hen hebben, hun leiding te
volgen, eindigde hij zijn hartelijke toe
spraak.
Tenslotte gaf de pastoor allen zijn laat-
sten zegen en nam van jongens en leiders
allen persoonlijk afscheid.
HET LEEKENSPEL.
Zoowel onder dilettanten als onder be
roepsspelers gaat de aandacht in de laatste
jaren meer en meer gespannen worden op
het leekenspel.
Vooral onze katholieke jeugdbeweging
heeft reeds meer dan eens goede vruchten
geplukt door de schoone mogelijkheden
van het leekentooneel tot tastbare werke
lijkheid te maken; een werkelijkheid niet
alleen van volle zalen en herhaalde opvoe
ringen maar niet minder van innerlijke
ontroering en hoogere opvoering van het
publiek, van dieper beleven en meer blij
vende vorming in de spelenden.
Deenthousiaste regie van Anton Sweers
heeft wonderen gewerkt met jongens van
heel gewoon, soms laag beschavingspeil,
met jongens vaak, die door bedeesdheid of
onbeleefdheid tot dan onhandelbaar
heetten.
Een groote vraag is nog: hebben we ge
noeg goede leekenspelen?
Juist omdat het leekenspel streeft naar
een innerlijk beleven van wat „gespeeld"
wordt, is het leekenspel een prachtig op-
voedings- en vormingsmiddel voor onze
jeugd- en jongerenbeweging in katholiek
verband en juist daarom grijpt men zoo ge
makkelijk terug naar den tijd, waarin de
samenleving doordeesemd was van de ka
tholieke gedachte, de middeleeuwen.
Maar vergeten mag niet worden, dat ook
wij Katholieken, midden in den modernen
tijd moeten staan: moderne Katholieken,
die van den modernen tijd de vele schoone
mogelijkheden benutten juist om een edele
en diepere vorming van ons zelf en van an
deren mogelijk te maken.
Het kan een zegen worden voor onze ka
tholieke jeugd, dat het daarvoor gestichte
Tooneelfonds „Ons Leekenspel" ernstige po
gingen in het werk stelt om in alle wen-
schelijkheden op dit gebied te voorzien.
Mogen zij, die daartoe geroepen zijn, aan
deze zegenverspreiding krachtig medewer
ken!
Amsterdam en Den Haag de eerste
stad vooral hebben reeds veel moois op
dit gebied van onze jongens gezien. Nu zal
de bollenstreek met zijn overwegende tuin
dersbevolking een kans krijgen, om te de-
monstreeren, dat ook de jongens buiten de
grootstad kunnen leven en laten leven van
en door het leekenspel.
Op Tweeden Paaschdag zal onder regie
van Anton Sweers in Lisse een leekenspel-
demonstratie gehouden worden speciaal
AGENDA
LEIDEN.
De avond-, nacht- en Zondagsdienst der
apotheken wordt van Maandag 8 tot en
met Zondag 14 April as. waargeno
men door de apotheken: P. du Croix, Ra
penburg 9, tel. 807 en E. B. de Metz, Ko-
revaarstraat 51, teL 3553.
VAN ONZE ADVERTEERDERS.
SIGARENMAGAZIJN
HAARLEMMERSTRAAT 128
Door de firma J. L. Manravede Zoete
is hedenmiddag in perceel Haarlemmer
straat 128 een nieuw sigarenmagazijn ge
opend. Reeds vroeger was hier eenzelfde
magazijn gevestigd, doch de nieuwe on
dernemer hoopt door het brengen van al
lerlei courante merken en het nieuwe
merk „Metro" een ruim afzetgebied onder
de oude klanten te winnen en tevens
nieuwe rookers bezoekers te maken. Be
halve in sigaren vindt men ook uitgebrei
de keuze in sigaretten, tabak en rook
artikelen.
voor de jeugdleiders, verkenners uit Leiden
en Jonge Wachters uit Lisse zullen de spe
lenden zijn; het program is nogal va
rieer end en geeft o.a. Het Gastmaal der
Kinderen en De Duivelsberg van Henri
Ghéon.
Nadere inlichtingen kunnen worden inge
wonnen bij Rector L. Beune, Zoeterwoud-
sche Singel 33 te Leiden.
Jeugdleiders kunnen zich ook terstond
een plaatsbewijs verzekeren door storting
van één gulden op Gironummer 233516 ten
name van „Penningmeester Districts K. J.
C. te Leiden".
R.K. VOLKSBOND
Film vertooning voor de vrouwen der
werkloozen
Het bestuur van den R.K. Volksbond
heeft de gedachte gehad den vrouwen van
de bondsleden eens wat aan te bieden, en
het heeft dit gedaan in den vorm van een
filmvertooning.
Door het groote gebruik, dat van deze
uitnoódiging was gemaakt moesten 2
avonden worden vastgesteld.
Gisteravond had de eerste vertooning
plaats. De voorz. opende de bijeenkomst
met den christelijken groet en heette allen
van harte welkom, de hoop uitsprekend,
dat de films, vooral de Lourdesfilm, die
reeds eerder voor de leden was vertoond,
in den smaak zou vallen
Hierna ving de vertooning aan met een
mooie natuurfilm, waarna de nieuwe ge
luidsfilm van Lourdes, door de K. S. A.
in Nederland geimporteerd, werd ver
toond.
De prachtige opnamen, de heerlijke mu
ziek en zang, die de film begeleiden, het
vurige gebed der zieken tot Maria, dit
alles maakte de film, die eveneens uit
film-technisch oogpunt goede kwaliteiten
bezit, tot een der beste films, van katho
liek standpunt bezien, van dezen tijd.
Een der bestuursleden van den Volks
bond sloot na nog een kort propagandis
tisch woord voor onze courant „De Leid
sche Courant" gesproken te hebben, dezen
welgeslaagden avond.
Uitvoering „Emtégees".
De Leidsche H-B.S.-Vereeniging „Emté-
geës", die sinds 1931 haar reeks jaarlijksche
uitvoeringen had stopgezet, zal Donderdag
25 April a.s. de oude traditie weer opvatten
met een uitvoering van het blijspel „Dicky"
in de StadsgehoorzaaL De opbrengst zal
ten goede komen aan het Leidsche Crisis-
Comité.
Nationale Bedevaart Lourdes.
Van 23 tot 31 Juli gaat dit jaar de na
tionale Nederlandsche Bedevaart naar
Lourdes.
Wie nadere inlichtingen wenscht, kan zich
daartoe vervoegen bij Rector L. Beune,
Zoeterw.singel 33.
Lustrum-commissie
SteenstraatBeestenmarkt.
Woensdagavond heeft de versierings-
commissie SteenstraatBeestenmarkt in
cafélrest. „Bellevue" vergaderd ter bespre
king van de versiering tijdens de lustrum
week. Verschillende ontwerpen waren in
gediend.
Besloten werd een ontwerp gevelversie
ring van Reel. Studio „Succes" (Poels en
Swaan) te laten uitvoeren.
Aan de op morgen, Zaterdag, te houden
bloembollenmarsch zal de „Princevlag" af
deeling Leiden medewerken met: een lei
der, een vaandrig, een tamboer, een hoorn
blazer, en 8 man.
Voor de groote Nationale eendaagsche
afstandsmarschen van de wandelsportclub
van „De Princevlag" te den Haag, te hou
den op 2de Paaschdag is ingeschreven met
twee afdeelimgen, een voor 30 KM. en 1
voor 40 K.M.
Leidsche Arbeidsbeurs.
Op den Hen April 1935 waren 4108 (v.j.
3218) werkzoekenden ingeschreven.
Bij de politie is wederom een heerenrij
wiel te bevragen, dat onbeheerd is gevon
den.