ZATERDAG 23 FEBRUARI 1935
uE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD. - PAG. 7
zware zandstormen in de v. s.
In vele steden heerscht duisternis.
Een geweldige zandstorm woedt nu reeds
meer dan 24 uur in het Middenwesten en
andere Amerikaansche staten; de schade is
enorm.
Het leven is in verscheiden steden en
dorpen in Texas, Nebraska, Colorado, Wyo
ming en andere steden volkomen in de war.
In vele steden heerscht als gevolg van den
zandstorm duisternis, en er bevindt zich
niemand op straat. De korenvelden zijn
onder een dikke zandlaag verdwenen. Het
telefoon- en telegraafverkeer is in tal van
Streken gestoord, zoodat de verbinding met
de buitenwereld is verbroken. Honderden
auto's zijn door hun bestuurders in den
steek gelaten; door het biinnengedrongen
zand zijn zij niet meer in beweging te krij
gen.
Een vertegenwoordiger van United Press
heeft geprobeerd een autotocht te maken
door het getroffen gebied. Hij moest ech
ter deze poging weldra opgeven, daar het
hem onmogelijk was door de zand- en
stofwolken heen te komen; hij kon geen
halven meter voor zich uitz'en.
De boeren deelde den journalisten mede,
dat 30 procent van den tarweoogst als ver
loren moet worden beschouwd, indien de
storm niet spoedig gaat liggen. In verband
daarmede verwacht men, dat de tarweprij-
zen zullen oploopen.
De buitengewone hevigheid van dezen
zandstorm wordt toegeschreven aan het
feit, dat men, na de verzengende hitte en
de droogte van den afgeloopen zomer, ver
zuimd heeft nieuwen humusgrond op den
uitgemergeld en bodem te brengen.
INGEZONDEN STUKKEN
Een Persgesprek
met pater
Borr. de Greeve
Zeer geachte Redactie,
Tot mijn genoegen bemerk is, dat het met
de bijdragen voor mijn Missie-radio-toe-
stel precies hetzelfde gaat als met een race.
Bij de start moet de renner afzetten en dan
gaat het nog niet zoo vlug dan wanneer hij
eenmaal de gang er in heeft.
En warempel, ook in mijn Missie-radio
toestel begint gang te komen. De menschen
uit Leiden en omgeving blijken in de 23
jaar van mijn afwezigheid even hartelijk
en gul te zijn gebleven.
Er zijn tenminste weer verschillende gif
ten ingekomen waarvoor allen mijn "har-
tel ij ken dank en de belofte van mijn gebed.
Vorig bedrag 19.50
„De Leidsche Courant" 10.
N. N. 2.50
Voor het Missie-radio-toestel
N. N. 2.—
Fam. v. R. 0.60
A. J. O., Noordwijk L
Fam. V., Zoeterwoude 3.-—
Voor een radio tot bekeering
van veel Pinda-mannnetjes
Huismoeder 1.
Een Moeder 1.
Van harte Gods beste zegen als
U straks weer terug zult gaan
naar de Missie om daar weer
opnieuw Uw prachtige roeping
te vervullen, Mevr. W. 1.
N. N. 2.—
Mej. L. 1.—
De eerste gulden voor het trans
port van het Radio-totstel van
een werklooze voor een extra
gebedje voor een betrekking
H. P. O. 1.—
H. L. v. d. H., Sassenheim 1.
v. d. N., Sassenheim 0.35
A. J. H., Warmond 1.
F, J. H., Zegwaart 1.
N. B., Leiden 1.
Wed. J. v. <L B., Alphen aan den
Rijn 2.50
N. N. Zoeterwoude 0.25
Voor het welslagen van den ge
houden eersten socialen avond
N. N. 0.75
53.45
Gaarne zie ik Uwe 'gaven tegemoet aan
het adres Roomburgerweg 10, Leiden of op
het gironummer van dat adres. 175576.
PATER NICOLAAS SCHNEIDERS C.P.
WILT U IETS WETEN?
Vraag: Kunt u my zeggen wat het
woord Lector beteekent? Ik lees wel eens
pater lector Winkel of pater lector Dito,
maar weet de beteekenis daarvan niet.
Verder, wat nu eigenlijk het gebied is
van den rector. Is het waar, dat een rec
tor geen vaste standplaats heeft? Is een
rector hooger of lager dan een pastoor.
Antwoord: De vertaling van lector
is voorlezen. Een lector in de beteekenis
als hierboven is hulpleeraar (aan hooge-
school of gymnasium).
Een rector heeft een vaste standplaats.
Hij kan zijn hoofd van een bijkerk of gees
telijk hoofd van een inrichting of gesticht
voor zusters, weeskinderen of oude heden,
pensionaten, enz. Een rector staat in rang
onder een pastoor.
Vraag H. D. te L. inzake slaapnum-
mers.
Antwoord: Door toevallige omstan
digheden is het antwoord op uw vraag ver
traagd. Van dwang om een ander lot te
nemen zal wel geen sprake zijn geweest.
Niemand kan een ander dwingen om een
lot te koopen. Dat er een aparte trekking
i gehouden, is in orde.
lederen Dinsdag- en Donderdagmiddag
van 34 uur geleg:: heid tot het verkrijgen
van mondelinge rechtskundige inlichtin.
gen aan ons bureau.
Naar aanleiding van den zestigsten ver
jaardag van pater Borr. de Greeve heeft
een „Tijd"-redacteur een interview gehad
emt den jubilaris. Wij veroorloven ons, dit
hier af te drukken, daar het ook velen
onzer lezers zeer interesseeren zal:
We zochten hem tusschen Groningen en
Den Haag en waren vergeefs te Woerden
geweest, waar hij officieel zijn standplaats
moet hebben, maar zelden te vinden schijnt
te zijn. En we troffen hem.op den Am-
sterdamschen Nieuwendijk. Het had net
zoo goed in de Kalverstraat kunnen zijn.
Waar hadden we dezen geboren Amster
dammer beter kunnen „aanschieten" voor
een persgesprek dan in het hartje van
„zijn" vaderstad, dicht bij de oude „Ap-
pelenmarkt", waar hij geboren is, dicht bij
de Krijtberg waar hij misdienaar is ge
weest, dicht bij de Prinsengracht, waar hij
zijn grootsten bekeerling, Neerlands mach-
tigsten tooneelkunstenaar Louis Bouw-^
meester, vreedzaam en verzoend met God
liet sterven?
Eén uurtje had hij tijd tusschen twee
treinen. Hij kwam uit het Noorden, na
tuurlijk van een spreekbeurt.
Hij ging naar den Haar, natuurlijk voor
een spreekbeurt! Dit ééne uurtje hebben
we benut om hem, den Amsterdammer in
zyn vaderstad te laten praten over zijn
levensarbeid. We herinnerden hem aan zijn
vader, dien we goed hadden gekend, aan
broeder Holterman, den Jesuiet, die met
wijlen pater Boelen zoo fijnzinnig den al
taardienst verzorgde in de Krijtberg en die
op 't Maria-altaar een der engeltjes aan
de misdienaars aanwees als de gelijkenis
van een hunner groote voorgangers: pater
Borromaeus.
„Ja, ja.... ik zie dien goeden broeder
nog voor me. Eigenlijk had ik óók Jesuiet
willen worden, zooals mijn twee broeders,
waarvan de eene, wijlen Chris, lang in de
Krijtbergskerk heeft gestaan en beroemd
was als redenaar om zyn vastenmeditaties.
De ander werkt nog te Groningen. We wa
ren kinderen van 'n groot gezien. Mijn ge
boortehuis stond aan „het" Singel de
vroegere Appelenmarkt bij de nauwe
Heisteeg. We waren met z'n twaalven. Mijn
zuster, Moeder Juliana te Delft, die zich by
de begrafenis van de Koningin Moeder en
Prins Hendrik nog zoo verdienstelijk maak
te, is kortelings gestorven. Ik zou dan Je
suiet worden, maar de Goddelijke voorzie
nigheid wilde anders. Door ziekte kon ik
niet tijdig m'n studies bij de Jesuieten be
ginnen. Ik kwam bij de Franciscanen en
droeg mijn eerste H. Mis op in hetzelfde
jaar als mijn zes jaar oudere broer, die mij
bij de H. Mis diende. Zoo was ik: kind der
Voorzienigheid.
Mijn hart trekt me nog steeds als van
zelf naar mijn geboortestad, de Mirakelstad
van den Stillen Omgang ter vereering van
het H. Sacrament van Mirakelal trekt
als van zelf sprekend mijn bijzondere
voorliefde mij naar Rotterdam, waar ik ja
ren gewerkt heb en naar Den Haag, waar
ik mijn zilveren priesterfeest in 1927 aan
den Boschkant mocht vieren.
Ik sprak daar van de stad van den Stil
len Omgang en u vraagt me naar mijn
zwaarsten levensdag. Welnu, deze is mis
schien geweest toen ik na 'n zware taak
als predikant volbracht te hebben in de
Krijtberg de groote groep Stille Omgan-
gers uit het Gooi voorging, de H. Mis op
droeg, preekte, drie kwartier de H. Com
munie uitdeelde, de H. Mis verder las, toen
op den trein naar Den Haag en daar om
yier uur de lijdensmeditatie hield.
In de hoofdstad ben ik dikwijls opge
treden. Dezen Zondag nog. Bij de paters
Jesuieten heb ik in de oude „Zaaieri' aan
de Keizersgracht de predikaties gehouden
bij de viering der Hongaarsche martelaren.
Ik kreeg toen een dreigbrief van een Tri-
bunist met 't verwijt, dat ik haat en nyd
zaaide en het niet moest wagen den vol
genden morgen in de Tuinstraat te komen.
Ze zouden me.... Ik ben kalm naar de
Tuinstraat gewandeld en heb niemand ge
zien".
We herinnerden hem aan de groote en
grootsche meeting tegen het Nieuw-Mal-
thusianisme waar hij met Jood en Protes
tant tegen het gemeenschappelijk gevaar
optrad en aan de geweldige vergadering in
't Concertgebouw, waar deze Franciscaan
met het Vrijz. Dem. KamerEd prof. Van
Embden en oud-minister mr. Byleveld het
woord voerde over den Volkenbond.
„Ja, daaraan behoud ik een persoonlijke
herinnering nog. Er was my beloofd, dat
er niets kwetsends zou zijn voor katholie
ken en de sprekers, zoowel als de voor
zitter, hielden zich er trouw aan. Maar
vóór ik optrad koos een declamator, die
den avond „opluisterde", een ongelukkige
dichterlijke bede aan Christus en toen ben
ik begonnen met een protest daartegen
Van protest gesproken. Ik heb ook het
woord gevoerd om te protesteeren tegen
de wederrech terlijke uitbanning der Je
suieten uit Spanje. Voor den Stillen Om
gang, bij het eeuwfeest van de „Mozes en
Aaron", bij de inwijding van Kruisweg
staties, daar en in de Rozenkranskerk (een
preek bij elke statie plus een bij aanvang
en sluiting!), voor de Derde Orde, bij het
eerste Eucharistische Congres in Neder
land, te Amsterdam, en bij het grootsche
Internationale Eucharistische Congres al
daar in tegenwoordigheid van Z. Em. Kar
dinaal van Rossum".
We droomden ons even terug naar de
dagen van de beide bedoelde Euch. Con
gressen en herinnerden ons zijn fijnzinnige
rede een der mooiste door hem ooit ge
houden uit ons gedenkboek van het eer
ste congres.
Mooie herinneringen bewaren we ook
aan het geweldige katholieke drankbestrij
derscongres te Nijmegen, waar pater De
Greeve in zijn element was en prof. Van
Rees hem bewonderde. „Ja, zei hij ons, dat
waren mooie dagen. En herinnert u zich
ook nog den toen jongen Gerard Brom
wat was er toen een bezieling, geestdrift
en geestkracht onder jongeren!
Op de Handelshoogeschool te Rotterdam
heb ik ook later over „ethiek en drankbe
strijding" gesproken. Ik onthield me voor
het zeer gemengde gehoor van elke toe
speling op het christendom, maar riep toen
in 't vuur mijner rede uit, „o kon ik u
dit alles ook van christelijk standpunt eens
belichten". En toen riep een communist da
delijk warm „ga gerust uw gang". Nu
lachte de père toen ben ik daarop afge
vlogen!"
U hebt ook voor de protestantsche stu
denten in Kampen gesproken?
„Hoe weet u dat?"
We lazen het in.... „Het Volk". Hebt u
het stukje er over nog niet gezien? We
willen 't u sturen".
„Men had daar in Kampen kort te voren
een Duitschen spreker gehad, die nog al
fel op de katholieken en de katholieke lper
moet hebben afgegeven en toen dacht men
in Kampen: we moeten nu ook eens een
katholiek zelf over katholieke kerkgebrui
ken hooren. Zoo ben ik er opgetreden.
O. ik heb vele vrienden onder anders
denkenden, óók onder de Joden. Ik ben
toch immers een Amsterdamsche jongen,
die uit een stad komt waar de Joden een
groot deel der bevolking uitmaken en waar
zoovele geloovige Joden een voorbeeld
voor ons katholieken zijn. Welnu, daarom
houd ik ook van een Jodengrapje. En toen
ik er eens een heel onschuldig weg debi
teerde sprak de „Voorwaarts" er schande
van. Men verweet me zoowaar anti-semi-
tisme en vuilpraterij over de Joden. Een
ingezonden stuk verscheen in het „Han
delsblad". Maar later bij een meeting kwam
de schrijver op me toe en vroeg me of ik
niet meer boos washij had me beter
begrepen".
De pater zat al maar herinneringen op
te halen. We vroegen zoo nu en dan eens
iets, zorgzaam ons onthoudend om formeele
vragen te stellen, waarop formeele ant
woorden moeten volgen. Want de causeur
was in den orateur zoo prachtig aan den
gang, dat we het niet beter konden wen-
schen. Het uur liep ten eindehet tijd
stip van vertrek voor zijn trein naderde.
Maar over één hoofdfeit uit zijn leven
wilden we hem nog laten praten: Bouw
meesteres bekeering. En we herinnerden
hem toen aan hetgeen eens professor Van
Rooy ons had verteld, toen deze met Bouw
meester op zijn ziekbed was gaan praten
als oud-student en bewonderaar van den
meester.
„Ja, die groote Bouwmeester. Z'n zoon
Raphaël was zoo'n goede katholieke vent
en die heeft bewerkt, dat ik eens met z'n
vader kon komen spreken. Eerst wilde de
vader er niet aan. Doch toen hem werd
gezegd, dat ik een Amsterdammer van de
Appelenmarkt was, een neef van zijn ouden
vriend Kees van Schoonhoven, die óók van
de Appelenmarkt kwam, toen was het ijs
gebroken. „Laat dien pater Brugman
maar eens komen praten!" Drie vier keer
ben ik later thuis aan zijn ziekbed geweest
en uit vrijen wil en met overtuiging is hij
daarna tot de Kerk weergekeerd. Liesje
heeft me prachtig geholpen. Vol eerbied en
vol besef van zijn handeling biechtte en
communiceerde de grootmeester van Ne
derlands tooneel. En in het ziekenhuis heeft
hij nadrukkelijk te kennen gegeven, dat hij
ook een katholieke begrafenis wenschte.
Zijn uitvaart in de Rozenkranskerk werd
door zijn zoons en dochters bijgewoond.
Raaf is hem spoedig gevolgd".
Het werd stil tusschen ons. Zulk een
daad spreekt krachtiger dan het meest so
nore redenaarswoord. Deze moderne pater
Brugman en Neerlands grootste tooneel
kunstenaar in één heugenis saamgevat.
Geen wonder dat zijn vriend Toorop, de
denker met de teekenstift, dezen monnik
heeft verbeeld, zelfs in zijn laatsten le
venstijd als hulde bij het zuiveren priester
schap. Het was toen katholiek Nederland
zich opmaakte om het fonds te vormen dat
de onpersoonlijke meest persoonlijke hulde
aan dezen priester werd: het fonds voor
de vorming van missionarissen. Een comi
té van de meest bekende katholieke leeken,
ministers en oud-ministers, leden der Eer
ste en Tweede Kamer, sociale leiders en
geleerden, professoren en kunstenaars,
vormde zich om gelden te samen te bren
gen voor hem, wiens bedelpreeken hon
derd- en honderdduizenden uit steden en
dorpen heeft doen samenstroomen. Niet
voor hem persoonlijk, maar voor zijn groot
idee: de opleiding van missionarissen voor
de Francis ca ansche Missie, 't Borromaeus-
fonds kwam tot stand. Zijn lievelingsdenk
beeld was: de eerste priester voor dit fonds
zou een inlandsch priester in Chansi we
zen. Het bestuur van het fonds werd ge
vormd door Provinciaal Caminada, Staats
raad Aalberse, minister Deckers, mr. Bo-
mans, J. v. d. Sluis, G. Struycken, Gom
Mes en Jos. Stieger.
„Voor 't fonds verkoop ik nu myn jubi-
leumprent van Toorop, die nog nimmer
werd gepubliceerd".
Ook buiten onze landsgrenzen is hij op
getreden. Heel Vlaanderenland, een gróót
deel van België heeft hy als redenaar af
gereisd. En dan de door hem georganiseer
de heerlijke reizen naar het Heilig Land!
Hij is er zelf al vijf keer geweest en be
reidt nu de vijfde pelgrimsreis tegen Mei
voor.
„14 Mei vertrekken we: eerst een stuk
van Europa zien: Venetië, Triëst enz. en.
dam Palestina!"
Drie en dertig jaren reist nu al deze zes
tig-jarige met zyn jong uiterlijk en sonoor
gebleven bronzen stem het land door. „Men
zegt misschien wel eens: die pater De
Greeve stelt me te leurMaar wat wil
LUCHTVAART
EEN MISLUKTE STRATOSFEERVLUCHT
Noodlanding wegens defect aan olie-leiding.
De vlieger Wiley Post, die gisteren om
acht minuten over tweeën was opgestegen
voor een vlucht door de stratosfeer van
Los Angeles naar New York, heeft betrek
kelijk kort na de opstijging een noodlan
ding moeten maken nabij het Munroc-meer
wegens eens defect aan de olleleiding.
De landing was niet gemakkelijk, omdat
hij kort na den start het landingsgestel had
afgeworpen. Hij moest daarom bij de da
ling van 7500 M. hoogte gebruik maken van
zijn glijders; de landing gelukte daardoor
niet geheel en de schroef werd beschadigd.
Post zelf bleef echter ongedeerd.
Zooals bekend wilde de vlieger, voorzien
van een zuurstof-apparaat, opstijgen tot
een hoogte van ca. 12.000 meter, om daar
een nieuw snelheidsrecord te vestigen over
den langen afstand. Hy hoopte daarbij een
uursnelheid van 560 K.M. te bereiken. De
vlucht was vooral bedoeld als een poging
om de mogelijkheden na te gaan, die de
stratosfeer het verkeersvliegtuig biedt.
voor tien shilling de lucht in
met de „Southern cross".
Sir Charles Kingsford Smith, de beroem
de Australische vlieger, voorziet op het
oogenblik in zijn levensonderhoud door van
tijd tot tijd in verschillende steden in
Australië het publiek in de gelegenheid te
stellen, tegen betaling van tien shillings,
een vlucht met zyn beroemde machine, de
„Southerrn Cross", te maken.
„Wat kan ik anders doen?" antwoordde
Sir Charles op de vraag hoe hy over zijn
nieuwe bezigheid dacht. „Men moet iets
doen voor den kost. Ik geloof echter, dat
het afwisselender is een taxi te besturen".
AGENDA
NED. R. K. VOLKBOND, PLAATSELIJKE
CENTRALE R. K. ARBEIDERS
BEWEGING.
Secretariaat: Genestetstraat 49.
Zondag Biljartclub van 68 uur.
Voor de leden gebouw geopend te 7 uur.
Maandag Rechtskundig Bureau voor de
leden van de afd. Leiden en Omstreken
6.308.00 uur. Bondsgebouw Steenschuur
no 15.
Maandag Repetitie R. K. Gem. Zangver-
eeniging „Pulchri Studio". 8 uur.
Dinsdag Bestuursraad-vergadering 8 uur.
Woensdag Bestuursvergadering Trans
portarbeiders, 8 uur.
Woensdag Grafische Studieclub 8 uur.
Donderdag Tuinbouw Teekencursus 8.00
uur.
Donderdag Ledenvergadering Textielar
beider, 8 uur.
Zaterdag. Spaarbank, Brandstoffencom-
missie 78 uur op het kantoor.
Bibliotheek 7.308.30 uur.
Ziekenkas 7 uur.
INTERPAROCHIEELE SINT JOSEPH'S-
GEZELLEN-VEREENIGING.
Rapenburg 52.
Gelegenheid om zich als lid van de Ka
tholieke Gezellen Vereeniging te doen in
schrijven R. K. Jongelieden vanaf 17
jaar iederen 3en Maandag van de maand,
's avonds om 8.30 uur, in de Presidents
kamer van het Gezellenhuis.
De toegang voor de bijeenkomsten is
voor fietsers Pieterskerkhof en voor voet
gangers Rapenburg 52.
Heden, Zaterdag, is de zaal gesloten, ook
geen bibliotheek.
Zondag 4de der 7 Zondagen die het
feest van St. Joseph voorafgaan.
Te 7.15 uur in de kapel van het St. Eli
sabeth Ziekenhuis gezongen H. Mis waar
onder plechtige Algemeene H. Communie.
Na de H. Mis wordt gezongen lied van Lof
en Dank bladz.*32 en na de luide dankzeg
ging als er nog tijd over is H. Joseph trouwe
Hoeder, waarna in het Gezellenhuis ge
meenschappelijk ontbijt, waarbij wordt ge
zongen De Gezellen vader en het Vlaggelied.
Na het ontbijt is de zaal gesloten, ook geen
bibliotheek, geen spaarkas.
Van 12.30 tot 1.30 uur plaatsbespreking in
de Vestibule van de Stadsgehoorzaal, waar
tevens toegangsbewijzen zijn te verkrgen
a 40 cent en tot des avonds 6 uur by den
huismeester, verder aan de zaal.
Te 8 uur feestavond voor de gezellen en
hun ouders.
Maandag 8.15 uur Feestavond voor de
Gehuwden en Donateurs.
Dinsdag 8.15 uur vergadering van het
Genootschap de Stille Omgang.
Woensdag 8 uur Gezellige bijeenkomst
van al degenen die hebben medegewerkt
tot het welslagen van ons Vastenavondfeest
Donderdag .Bijeenkomst voor de leden
van 8 tot 10.15 uur
Vrijdag 8.45 uur Muziekgezelschap
„Frans Schweitser".
8.00 Biljartclub tot 10.uur.
Zaterdag Bijeenkomst voor de leden van
T tot 10.15 uur.
men: als men zoo bijna iederen dag een
groote predikatie of rede moet houden en
niet elke voorbereiding zoo kan zijn als ik
zelf gaarne wilde".
Stel u gerust père: Vele, vele uwer re
devoeringen blijven onvergetelijk.
En Nederland, katholiek Nederland niet
alléén, neen gansch Nederland behoudt
eerbied en bewondering voor dezen mach
tigen volksredenaar die zooveel, zooveel
deed met de hem door God gegeven talen
ten. L. v. d. B.
8.30 uur Kegelclub de Poedelaars.
Iedere Zondag van 12 uur en iedere
Zaterdag van 8 tot 9 uur is de Leesbiblio
theek geopend, uitsluitend voor leden en
donateurs <ier Vereeniging.
Verdere mededeelingen: Ieder goed ge
zel is lid van een onderafdeeling. Sparen
voor de retraite, er is op elke bijeenkomst
gelegenheid voor. Met de Paaschdagen
wordt er een Gezellenretraite gegeven te
Noordwykerhout. Laten de Gezellen die
niet met Kerstmis kunnen, van deze re
traite gebruik maken.
KRUISVAART „ST. PETRUS".
Burcht: Garenmarkt 36.
Zondag 11 uur aantreden Aloysius en
Don Boscoban. Geen Postzegelclub.
4.305.30 Ontspanning Blauw Vendel.
67 uur Ontspanning Godfried en Willi-
brordusban.
3 uur Wandeltocht van de leden der wan
delclub. Bij slecht weer bijeenkomst in
den Burcht.
Dinsdag 7 uur Don Boscoban.
Woensdag 7.30 uur Sloyd.
8.15 uur Aloysius en Godfriedban.
Donderdag:
7 uur Lodewijk- en Franciscusban.
8.uur Tarclsiusban.
8.15 Willibrordusban.
Vrijdag 6.30 uur Cornelius Musiusban.
Zaterdag: j
7.00 uur K. J. C. Mis voor de Kruisvaar
ders der St. Petrusparochie.
Alle present!
56 uur Huisvlijtclub.
7.007.30 uur Afrekenen Penningmees
ter J. Wachtclub.
J. W. denk aan onze spaarkas!
ONS CLUBHUIS „ST. ANTONIUS"
Zaterdag 7 uur Contributie betalen, bi
bliotheek.
Zondag 7.30 uur H. Mis waaronder Alge
meene H. Communie voor de Kruistoch-
ters te samen met de Maria Congreganis-
ten.
Zondag 4 uur Ontspanning.
6 uur Bijeenkomst van het Cohort „Ae-
terne Pater", in de burcht om daarna een
eerewacht te vormen aan de kerk by het
binnenkomen van den Bisschop.
Maandag 7 uur Antonius, Franciscus, Hu-
bert lis en Arnoldusban.
Woensdag 6 uur Postzegelclub.
7 uur Zaagclub.
7 uur Missieclub.
Zaterdag 2.30 uur Bijeenkomst van het
Maria Vendel.
7 uur Contributie betalen en Bibliotheek.
ST. FRANCISCUS-LIEFDEWERX.
Zondag 9 uur, Morgengebed, waarna H.
Mis met preek. Na de H. Mis ontbijt,
Spaarbank en bibliotheek.
Maandag om half 7 uur Vlecht- en Car-
tonnage, jongste afd.
Dinsdag om half 6 uur bibliotheek en
spaarbank; om 8 uur teekencursus.
Woensdag om half 8 uur Lof.
Donderdag om half 6 uur zang; om 8 uur
Sloyd en zaagcursus, groote afd.
Vrijdag om half 7 uur Vlecht- en Carton-
nage, groote afdeeling.
Zaterdag om 8 uur ontspanning.
ZITA-VEREENIGING.
Pieterskerkkoorsteeg 15.
Avondbijeenkomsten voor Hollandsche
meisjes op Zondag en Woensdag van
8.0011.00 uur.
Avondbijeenkomsten voor Duitsche meis
jes op Zondag en Donderdag van 8.00-
10.20 uur.
VROUWELIJKE JEUGDBEWEGING
VOOR KATHOLIEKE ACTIE
„DE GRAAL."
Zaterdag: 2.30 en 4 uur Muloclub.
3.155.00 uur gym. kleuters in de St Ur-
sulasteeg voor de beide kleuterclubs.
6.30 uur dadenclub de „Roode Graal".
7.30 uur dadenclub „1 Stralende Zonne
licht."
7.008.30 uur Engelsche conversatie voor
gevorderden.
8.301.00 uur contributie betalen.
7.30 uur cadettenclub.
Zondag 121 uur contributie betalen.
3.30 uur Sportvergadering. De leden van
alle sportclubs worden hier verwacht.
5 uur vergadering voor de aspirantleden.
5 uur zang.
Maandag 7.45 uur H. Mis.
78 uur Graalwachtjour.
8.15 uur cursus voor asp. en adj. leidsters
8.159.45 uur Volkszang.
89.45 uur missiehandwerken, handwer
ken en naaien.
7.008.30 uur knippen.
Dinsdag 7.008.30 uur clubs in handwer
ken en naaien.
89.45 uur Engelsche conversatie en
ontwikkelingsclub.
Woensdag 23 uur Kruiskinderen in de
gym. zaal van de v. d. Werfstraat.
7.008.30 uur handwerken.
8.009.30 uur reidansen, naaien, huis
vlijt en charitatief naaien.
Donderdag:
8.3010 uur vioolclub.
910 uur turnclub „Actief'.
8.15 uur zesde lezing over enkele punten
uit de Kerkelijke Geschiedenis door den
HoogEerw. Heer Deken A. H. M. J. Ho-
mulle.
Vrijdag 7.158.15 uur turnclub „Jong
Leven".
8.309.30 uur turnclub „Parcival".
8.009.45 uur charitatiefnaaien.
Zondag 3 Maart. 3.30 uur club wedstrijden.
8.30 uur balmasqué. Deelneemsters hier
aan moeten zich uiterlijk Vrijdag a.s. heb
ben opgegeven.
Zondag 10 Maart. 3.30 uur vergadering
voor alle leden ooven de 18 jaai.