ZATERDAG 23 FEBRUARI 1935 uE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD. - PAG. 7 zware zandstormen in de v. s. In vele steden heerscht duisternis. Een geweldige zandstorm woedt nu reeds meer dan 24 uur in het Middenwesten en andere Amerikaansche staten; de schade is enorm. Het leven is in verscheiden steden en dorpen in Texas, Nebraska, Colorado, Wyo ming en andere steden volkomen in de war. In vele steden heerscht als gevolg van den zandstorm duisternis, en er bevindt zich niemand op straat. De korenvelden zijn onder een dikke zandlaag verdwenen. Het telefoon- en telegraafverkeer is in tal van Streken gestoord, zoodat de verbinding met de buitenwereld is verbroken. Honderden auto's zijn door hun bestuurders in den steek gelaten; door het biinnengedrongen zand zijn zij niet meer in beweging te krij gen. Een vertegenwoordiger van United Press heeft geprobeerd een autotocht te maken door het getroffen gebied. Hij moest ech ter deze poging weldra opgeven, daar het hem onmogelijk was door de zand- en stofwolken heen te komen; hij kon geen halven meter voor zich uitz'en. De boeren deelde den journalisten mede, dat 30 procent van den tarweoogst als ver loren moet worden beschouwd, indien de storm niet spoedig gaat liggen. In verband daarmede verwacht men, dat de tarweprij- zen zullen oploopen. De buitengewone hevigheid van dezen zandstorm wordt toegeschreven aan het feit, dat men, na de verzengende hitte en de droogte van den afgeloopen zomer, ver zuimd heeft nieuwen humusgrond op den uitgemergeld en bodem te brengen. INGEZONDEN STUKKEN Een Persgesprek met pater Borr. de Greeve Zeer geachte Redactie, Tot mijn genoegen bemerk is, dat het met de bijdragen voor mijn Missie-radio-toe- stel precies hetzelfde gaat als met een race. Bij de start moet de renner afzetten en dan gaat het nog niet zoo vlug dan wanneer hij eenmaal de gang er in heeft. En warempel, ook in mijn Missie-radio toestel begint gang te komen. De menschen uit Leiden en omgeving blijken in de 23 jaar van mijn afwezigheid even hartelijk en gul te zijn gebleven. Er zijn tenminste weer verschillende gif ten ingekomen waarvoor allen mijn "har- tel ij ken dank en de belofte van mijn gebed. Vorig bedrag 19.50 „De Leidsche Courant" 10. N. N. 2.50 Voor het Missie-radio-toestel N. N. 2.— Fam. v. R. 0.60 A. J. O., Noordwijk L Fam. V., Zoeterwoude 3.-— Voor een radio tot bekeering van veel Pinda-mannnetjes Huismoeder 1. Een Moeder 1. Van harte Gods beste zegen als U straks weer terug zult gaan naar de Missie om daar weer opnieuw Uw prachtige roeping te vervullen, Mevr. W. 1. N. N. 2.— Mej. L. 1.— De eerste gulden voor het trans port van het Radio-totstel van een werklooze voor een extra gebedje voor een betrekking H. P. O. 1.— H. L. v. d. H., Sassenheim 1. v. d. N., Sassenheim 0.35 A. J. H., Warmond 1. F, J. H., Zegwaart 1. N. B., Leiden 1. Wed. J. v. <L B., Alphen aan den Rijn 2.50 N. N. Zoeterwoude 0.25 Voor het welslagen van den ge houden eersten socialen avond N. N. 0.75 53.45 Gaarne zie ik Uwe 'gaven tegemoet aan het adres Roomburgerweg 10, Leiden of op het gironummer van dat adres. 175576. PATER NICOLAAS SCHNEIDERS C.P. WILT U IETS WETEN? Vraag: Kunt u my zeggen wat het woord Lector beteekent? Ik lees wel eens pater lector Winkel of pater lector Dito, maar weet de beteekenis daarvan niet. Verder, wat nu eigenlijk het gebied is van den rector. Is het waar, dat een rec tor geen vaste standplaats heeft? Is een rector hooger of lager dan een pastoor. Antwoord: De vertaling van lector is voorlezen. Een lector in de beteekenis als hierboven is hulpleeraar (aan hooge- school of gymnasium). Een rector heeft een vaste standplaats. Hij kan zijn hoofd van een bijkerk of gees telijk hoofd van een inrichting of gesticht voor zusters, weeskinderen of oude heden, pensionaten, enz. Een rector staat in rang onder een pastoor. Vraag H. D. te L. inzake slaapnum- mers. Antwoord: Door toevallige omstan digheden is het antwoord op uw vraag ver traagd. Van dwang om een ander lot te nemen zal wel geen sprake zijn geweest. Niemand kan een ander dwingen om een lot te koopen. Dat er een aparte trekking i gehouden, is in orde. lederen Dinsdag- en Donderdagmiddag van 34 uur geleg:: heid tot het verkrijgen van mondelinge rechtskundige inlichtin. gen aan ons bureau. Naar aanleiding van den zestigsten ver jaardag van pater Borr. de Greeve heeft een „Tijd"-redacteur een interview gehad emt den jubilaris. Wij veroorloven ons, dit hier af te drukken, daar het ook velen onzer lezers zeer interesseeren zal: We zochten hem tusschen Groningen en Den Haag en waren vergeefs te Woerden geweest, waar hij officieel zijn standplaats moet hebben, maar zelden te vinden schijnt te zijn. En we troffen hem.op den Am- sterdamschen Nieuwendijk. Het had net zoo goed in de Kalverstraat kunnen zijn. Waar hadden we dezen geboren Amster dammer beter kunnen „aanschieten" voor een persgesprek dan in het hartje van „zijn" vaderstad, dicht bij de oude „Ap- pelenmarkt", waar hij geboren is, dicht bij de Krijtberg waar hij misdienaar is ge weest, dicht bij de Prinsengracht, waar hij zijn grootsten bekeerling, Neerlands mach- tigsten tooneelkunstenaar Louis Bouw-^ meester, vreedzaam en verzoend met God liet sterven? Eén uurtje had hij tijd tusschen twee treinen. Hij kwam uit het Noorden, na tuurlijk van een spreekbeurt. Hij ging naar den Haar, natuurlijk voor een spreekbeurt! Dit ééne uurtje hebben we benut om hem, den Amsterdammer in zyn vaderstad te laten praten over zijn levensarbeid. We herinnerden hem aan zijn vader, dien we goed hadden gekend, aan broeder Holterman, den Jesuiet, die met wijlen pater Boelen zoo fijnzinnig den al taardienst verzorgde in de Krijtberg en die op 't Maria-altaar een der engeltjes aan de misdienaars aanwees als de gelijkenis van een hunner groote voorgangers: pater Borromaeus. „Ja, ja.... ik zie dien goeden broeder nog voor me. Eigenlijk had ik óók Jesuiet willen worden, zooals mijn twee broeders, waarvan de eene, wijlen Chris, lang in de Krijtbergskerk heeft gestaan en beroemd was als redenaar om zyn vastenmeditaties. De ander werkt nog te Groningen. We wa ren kinderen van 'n groot gezien. Mijn ge boortehuis stond aan „het" Singel de vroegere Appelenmarkt bij de nauwe Heisteeg. We waren met z'n twaalven. Mijn zuster, Moeder Juliana te Delft, die zich by de begrafenis van de Koningin Moeder en Prins Hendrik nog zoo verdienstelijk maak te, is kortelings gestorven. Ik zou dan Je suiet worden, maar de Goddelijke voorzie nigheid wilde anders. Door ziekte kon ik niet tijdig m'n studies bij de Jesuieten be ginnen. Ik kwam bij de Franciscanen en droeg mijn eerste H. Mis op in hetzelfde jaar als mijn zes jaar oudere broer, die mij bij de H. Mis diende. Zoo was ik: kind der Voorzienigheid. Mijn hart trekt me nog steeds als van zelf naar mijn geboortestad, de Mirakelstad van den Stillen Omgang ter vereering van het H. Sacrament van Mirakelal trekt als van zelf sprekend mijn bijzondere voorliefde mij naar Rotterdam, waar ik ja ren gewerkt heb en naar Den Haag, waar ik mijn zilveren priesterfeest in 1927 aan den Boschkant mocht vieren. Ik sprak daar van de stad van den Stil len Omgang en u vraagt me naar mijn zwaarsten levensdag. Welnu, deze is mis schien geweest toen ik na 'n zware taak als predikant volbracht te hebben in de Krijtberg de groote groep Stille Omgan- gers uit het Gooi voorging, de H. Mis op droeg, preekte, drie kwartier de H. Com munie uitdeelde, de H. Mis verder las, toen op den trein naar Den Haag en daar om yier uur de lijdensmeditatie hield. In de hoofdstad ben ik dikwijls opge treden. Dezen Zondag nog. Bij de paters Jesuieten heb ik in de oude „Zaaieri' aan de Keizersgracht de predikaties gehouden bij de viering der Hongaarsche martelaren. Ik kreeg toen een dreigbrief van een Tri- bunist met 't verwijt, dat ik haat en nyd zaaide en het niet moest wagen den vol genden morgen in de Tuinstraat te komen. Ze zouden me.... Ik ben kalm naar de Tuinstraat gewandeld en heb niemand ge zien". We herinnerden hem aan de groote en grootsche meeting tegen het Nieuw-Mal- thusianisme waar hij met Jood en Protes tant tegen het gemeenschappelijk gevaar optrad en aan de geweldige vergadering in 't Concertgebouw, waar deze Franciscaan met het Vrijz. Dem. KamerEd prof. Van Embden en oud-minister mr. Byleveld het woord voerde over den Volkenbond. „Ja, daaraan behoud ik een persoonlijke herinnering nog. Er was my beloofd, dat er niets kwetsends zou zijn voor katholie ken en de sprekers, zoowel als de voor zitter, hielden zich er trouw aan. Maar vóór ik optrad koos een declamator, die den avond „opluisterde", een ongelukkige dichterlijke bede aan Christus en toen ben ik begonnen met een protest daartegen Van protest gesproken. Ik heb ook het woord gevoerd om te protesteeren tegen de wederrech terlijke uitbanning der Je suieten uit Spanje. Voor den Stillen Om gang, bij het eeuwfeest van de „Mozes en Aaron", bij de inwijding van Kruisweg staties, daar en in de Rozenkranskerk (een preek bij elke statie plus een bij aanvang en sluiting!), voor de Derde Orde, bij het eerste Eucharistische Congres in Neder land, te Amsterdam, en bij het grootsche Internationale Eucharistische Congres al daar in tegenwoordigheid van Z. Em. Kar dinaal van Rossum". We droomden ons even terug naar de dagen van de beide bedoelde Euch. Con gressen en herinnerden ons zijn fijnzinnige rede een der mooiste door hem ooit ge houden uit ons gedenkboek van het eer ste congres. Mooie herinneringen bewaren we ook aan het geweldige katholieke drankbestrij derscongres te Nijmegen, waar pater De Greeve in zijn element was en prof. Van Rees hem bewonderde. „Ja, zei hij ons, dat waren mooie dagen. En herinnert u zich ook nog den toen jongen Gerard Brom wat was er toen een bezieling, geestdrift en geestkracht onder jongeren! Op de Handelshoogeschool te Rotterdam heb ik ook later over „ethiek en drankbe strijding" gesproken. Ik onthield me voor het zeer gemengde gehoor van elke toe speling op het christendom, maar riep toen in 't vuur mijner rede uit, „o kon ik u dit alles ook van christelijk standpunt eens belichten". En toen riep een communist da delijk warm „ga gerust uw gang". Nu lachte de père toen ben ik daarop afge vlogen!" U hebt ook voor de protestantsche stu denten in Kampen gesproken? „Hoe weet u dat?" We lazen het in.... „Het Volk". Hebt u het stukje er over nog niet gezien? We willen 't u sturen". „Men had daar in Kampen kort te voren een Duitschen spreker gehad, die nog al fel op de katholieken en de katholieke lper moet hebben afgegeven en toen dacht men in Kampen: we moeten nu ook eens een katholiek zelf over katholieke kerkgebrui ken hooren. Zoo ben ik er opgetreden. O. ik heb vele vrienden onder anders denkenden, óók onder de Joden. Ik ben toch immers een Amsterdamsche jongen, die uit een stad komt waar de Joden een groot deel der bevolking uitmaken en waar zoovele geloovige Joden een voorbeeld voor ons katholieken zijn. Welnu, daarom houd ik ook van een Jodengrapje. En toen ik er eens een heel onschuldig weg debi teerde sprak de „Voorwaarts" er schande van. Men verweet me zoowaar anti-semi- tisme en vuilpraterij over de Joden. Een ingezonden stuk verscheen in het „Han delsblad". Maar later bij een meeting kwam de schrijver op me toe en vroeg me of ik niet meer boos washij had me beter begrepen". De pater zat al maar herinneringen op te halen. We vroegen zoo nu en dan eens iets, zorgzaam ons onthoudend om formeele vragen te stellen, waarop formeele ant woorden moeten volgen. Want de causeur was in den orateur zoo prachtig aan den gang, dat we het niet beter konden wen- schen. Het uur liep ten eindehet tijd stip van vertrek voor zijn trein naderde. Maar over één hoofdfeit uit zijn leven wilden we hem nog laten praten: Bouw meesteres bekeering. En we herinnerden hem toen aan hetgeen eens professor Van Rooy ons had verteld, toen deze met Bouw meester op zijn ziekbed was gaan praten als oud-student en bewonderaar van den meester. „Ja, die groote Bouwmeester. Z'n zoon Raphaël was zoo'n goede katholieke vent en die heeft bewerkt, dat ik eens met z'n vader kon komen spreken. Eerst wilde de vader er niet aan. Doch toen hem werd gezegd, dat ik een Amsterdammer van de Appelenmarkt was, een neef van zijn ouden vriend Kees van Schoonhoven, die óók van de Appelenmarkt kwam, toen was het ijs gebroken. „Laat dien pater Brugman maar eens komen praten!" Drie vier keer ben ik later thuis aan zijn ziekbed geweest en uit vrijen wil en met overtuiging is hij daarna tot de Kerk weergekeerd. Liesje heeft me prachtig geholpen. Vol eerbied en vol besef van zijn handeling biechtte en communiceerde de grootmeester van Ne derlands tooneel. En in het ziekenhuis heeft hij nadrukkelijk te kennen gegeven, dat hij ook een katholieke begrafenis wenschte. Zijn uitvaart in de Rozenkranskerk werd door zijn zoons en dochters bijgewoond. Raaf is hem spoedig gevolgd". Het werd stil tusschen ons. Zulk een daad spreekt krachtiger dan het meest so nore redenaarswoord. Deze moderne pater Brugman en Neerlands grootste tooneel kunstenaar in één heugenis saamgevat. Geen wonder dat zijn vriend Toorop, de denker met de teekenstift, dezen monnik heeft verbeeld, zelfs in zijn laatsten le venstijd als hulde bij het zuiveren priester schap. Het was toen katholiek Nederland zich opmaakte om het fonds te vormen dat de onpersoonlijke meest persoonlijke hulde aan dezen priester werd: het fonds voor de vorming van missionarissen. Een comi té van de meest bekende katholieke leeken, ministers en oud-ministers, leden der Eer ste en Tweede Kamer, sociale leiders en geleerden, professoren en kunstenaars, vormde zich om gelden te samen te bren gen voor hem, wiens bedelpreeken hon derd- en honderdduizenden uit steden en dorpen heeft doen samenstroomen. Niet voor hem persoonlijk, maar voor zijn groot idee: de opleiding van missionarissen voor de Francis ca ansche Missie, 't Borromaeus- fonds kwam tot stand. Zijn lievelingsdenk beeld was: de eerste priester voor dit fonds zou een inlandsch priester in Chansi we zen. Het bestuur van het fonds werd ge vormd door Provinciaal Caminada, Staats raad Aalberse, minister Deckers, mr. Bo- mans, J. v. d. Sluis, G. Struycken, Gom Mes en Jos. Stieger. „Voor 't fonds verkoop ik nu myn jubi- leumprent van Toorop, die nog nimmer werd gepubliceerd". Ook buiten onze landsgrenzen is hij op getreden. Heel Vlaanderenland, een gróót deel van België heeft hy als redenaar af gereisd. En dan de door hem georganiseer de heerlijke reizen naar het Heilig Land! Hij is er zelf al vijf keer geweest en be reidt nu de vijfde pelgrimsreis tegen Mei voor. „14 Mei vertrekken we: eerst een stuk van Europa zien: Venetië, Triëst enz. en. dam Palestina!" Drie en dertig jaren reist nu al deze zes tig-jarige met zyn jong uiterlijk en sonoor gebleven bronzen stem het land door. „Men zegt misschien wel eens: die pater De Greeve stelt me te leurMaar wat wil LUCHTVAART EEN MISLUKTE STRATOSFEERVLUCHT Noodlanding wegens defect aan olie-leiding. De vlieger Wiley Post, die gisteren om acht minuten over tweeën was opgestegen voor een vlucht door de stratosfeer van Los Angeles naar New York, heeft betrek kelijk kort na de opstijging een noodlan ding moeten maken nabij het Munroc-meer wegens eens defect aan de olleleiding. De landing was niet gemakkelijk, omdat hij kort na den start het landingsgestel had afgeworpen. Hij moest daarom bij de da ling van 7500 M. hoogte gebruik maken van zijn glijders; de landing gelukte daardoor niet geheel en de schroef werd beschadigd. Post zelf bleef echter ongedeerd. Zooals bekend wilde de vlieger, voorzien van een zuurstof-apparaat, opstijgen tot een hoogte van ca. 12.000 meter, om daar een nieuw snelheidsrecord te vestigen over den langen afstand. Hy hoopte daarbij een uursnelheid van 560 K.M. te bereiken. De vlucht was vooral bedoeld als een poging om de mogelijkheden na te gaan, die de stratosfeer het verkeersvliegtuig biedt. voor tien shilling de lucht in met de „Southern cross". Sir Charles Kingsford Smith, de beroem de Australische vlieger, voorziet op het oogenblik in zijn levensonderhoud door van tijd tot tijd in verschillende steden in Australië het publiek in de gelegenheid te stellen, tegen betaling van tien shillings, een vlucht met zyn beroemde machine, de „Southerrn Cross", te maken. „Wat kan ik anders doen?" antwoordde Sir Charles op de vraag hoe hy over zijn nieuwe bezigheid dacht. „Men moet iets doen voor den kost. Ik geloof echter, dat het afwisselender is een taxi te besturen". AGENDA NED. R. K. VOLKBOND, PLAATSELIJKE CENTRALE R. K. ARBEIDERS BEWEGING. Secretariaat: Genestetstraat 49. Zondag Biljartclub van 68 uur. Voor de leden gebouw geopend te 7 uur. Maandag Rechtskundig Bureau voor de leden van de afd. Leiden en Omstreken 6.308.00 uur. Bondsgebouw Steenschuur no 15. Maandag Repetitie R. K. Gem. Zangver- eeniging „Pulchri Studio". 8 uur. Dinsdag Bestuursraad-vergadering 8 uur. Woensdag Bestuursvergadering Trans portarbeiders, 8 uur. Woensdag Grafische Studieclub 8 uur. Donderdag Tuinbouw Teekencursus 8.00 uur. Donderdag Ledenvergadering Textielar beider, 8 uur. Zaterdag. Spaarbank, Brandstoffencom- missie 78 uur op het kantoor. Bibliotheek 7.308.30 uur. Ziekenkas 7 uur. INTERPAROCHIEELE SINT JOSEPH'S- GEZELLEN-VEREENIGING. Rapenburg 52. Gelegenheid om zich als lid van de Ka tholieke Gezellen Vereeniging te doen in schrijven R. K. Jongelieden vanaf 17 jaar iederen 3en Maandag van de maand, 's avonds om 8.30 uur, in de Presidents kamer van het Gezellenhuis. De toegang voor de bijeenkomsten is voor fietsers Pieterskerkhof en voor voet gangers Rapenburg 52. Heden, Zaterdag, is de zaal gesloten, ook geen bibliotheek. Zondag 4de der 7 Zondagen die het feest van St. Joseph voorafgaan. Te 7.15 uur in de kapel van het St. Eli sabeth Ziekenhuis gezongen H. Mis waar onder plechtige Algemeene H. Communie. Na de H. Mis wordt gezongen lied van Lof en Dank bladz.*32 en na de luide dankzeg ging als er nog tijd over is H. Joseph trouwe Hoeder, waarna in het Gezellenhuis ge meenschappelijk ontbijt, waarbij wordt ge zongen De Gezellen vader en het Vlaggelied. Na het ontbijt is de zaal gesloten, ook geen bibliotheek, geen spaarkas. Van 12.30 tot 1.30 uur plaatsbespreking in de Vestibule van de Stadsgehoorzaal, waar tevens toegangsbewijzen zijn te verkrgen a 40 cent en tot des avonds 6 uur by den huismeester, verder aan de zaal. Te 8 uur feestavond voor de gezellen en hun ouders. Maandag 8.15 uur Feestavond voor de Gehuwden en Donateurs. Dinsdag 8.15 uur vergadering van het Genootschap de Stille Omgang. Woensdag 8 uur Gezellige bijeenkomst van al degenen die hebben medegewerkt tot het welslagen van ons Vastenavondfeest Donderdag .Bijeenkomst voor de leden van 8 tot 10.15 uur Vrijdag 8.45 uur Muziekgezelschap „Frans Schweitser". 8.00 Biljartclub tot 10.uur. Zaterdag Bijeenkomst voor de leden van T tot 10.15 uur. men: als men zoo bijna iederen dag een groote predikatie of rede moet houden en niet elke voorbereiding zoo kan zijn als ik zelf gaarne wilde". Stel u gerust père: Vele, vele uwer re devoeringen blijven onvergetelijk. En Nederland, katholiek Nederland niet alléén, neen gansch Nederland behoudt eerbied en bewondering voor dezen mach tigen volksredenaar die zooveel, zooveel deed met de hem door God gegeven talen ten. L. v. d. B. 8.30 uur Kegelclub de Poedelaars. Iedere Zondag van 12 uur en iedere Zaterdag van 8 tot 9 uur is de Leesbiblio theek geopend, uitsluitend voor leden en donateurs <ier Vereeniging. Verdere mededeelingen: Ieder goed ge zel is lid van een onderafdeeling. Sparen voor de retraite, er is op elke bijeenkomst gelegenheid voor. Met de Paaschdagen wordt er een Gezellenretraite gegeven te Noordwykerhout. Laten de Gezellen die niet met Kerstmis kunnen, van deze re traite gebruik maken. KRUISVAART „ST. PETRUS". Burcht: Garenmarkt 36. Zondag 11 uur aantreden Aloysius en Don Boscoban. Geen Postzegelclub. 4.305.30 Ontspanning Blauw Vendel. 67 uur Ontspanning Godfried en Willi- brordusban. 3 uur Wandeltocht van de leden der wan delclub. Bij slecht weer bijeenkomst in den Burcht. Dinsdag 7 uur Don Boscoban. Woensdag 7.30 uur Sloyd. 8.15 uur Aloysius en Godfriedban. Donderdag: 7 uur Lodewijk- en Franciscusban. 8.uur Tarclsiusban. 8.15 Willibrordusban. Vrijdag 6.30 uur Cornelius Musiusban. Zaterdag: j 7.00 uur K. J. C. Mis voor de Kruisvaar ders der St. Petrusparochie. Alle present! 56 uur Huisvlijtclub. 7.007.30 uur Afrekenen Penningmees ter J. Wachtclub. J. W. denk aan onze spaarkas! ONS CLUBHUIS „ST. ANTONIUS" Zaterdag 7 uur Contributie betalen, bi bliotheek. Zondag 7.30 uur H. Mis waaronder Alge meene H. Communie voor de Kruistoch- ters te samen met de Maria Congreganis- ten. Zondag 4 uur Ontspanning. 6 uur Bijeenkomst van het Cohort „Ae- terne Pater", in de burcht om daarna een eerewacht te vormen aan de kerk by het binnenkomen van den Bisschop. Maandag 7 uur Antonius, Franciscus, Hu- bert lis en Arnoldusban. Woensdag 6 uur Postzegelclub. 7 uur Zaagclub. 7 uur Missieclub. Zaterdag 2.30 uur Bijeenkomst van het Maria Vendel. 7 uur Contributie betalen en Bibliotheek. ST. FRANCISCUS-LIEFDEWERX. Zondag 9 uur, Morgengebed, waarna H. Mis met preek. Na de H. Mis ontbijt, Spaarbank en bibliotheek. Maandag om half 7 uur Vlecht- en Car- tonnage, jongste afd. Dinsdag om half 6 uur bibliotheek en spaarbank; om 8 uur teekencursus. Woensdag om half 8 uur Lof. Donderdag om half 6 uur zang; om 8 uur Sloyd en zaagcursus, groote afd. Vrijdag om half 7 uur Vlecht- en Carton- nage, groote afdeeling. Zaterdag om 8 uur ontspanning. ZITA-VEREENIGING. Pieterskerkkoorsteeg 15. Avondbijeenkomsten voor Hollandsche meisjes op Zondag en Woensdag van 8.0011.00 uur. Avondbijeenkomsten voor Duitsche meis jes op Zondag en Donderdag van 8.00- 10.20 uur. VROUWELIJKE JEUGDBEWEGING VOOR KATHOLIEKE ACTIE „DE GRAAL." Zaterdag: 2.30 en 4 uur Muloclub. 3.155.00 uur gym. kleuters in de St Ur- sulasteeg voor de beide kleuterclubs. 6.30 uur dadenclub de „Roode Graal". 7.30 uur dadenclub „1 Stralende Zonne licht." 7.008.30 uur Engelsche conversatie voor gevorderden. 8.301.00 uur contributie betalen. 7.30 uur cadettenclub. Zondag 121 uur contributie betalen. 3.30 uur Sportvergadering. De leden van alle sportclubs worden hier verwacht. 5 uur vergadering voor de aspirantleden. 5 uur zang. Maandag 7.45 uur H. Mis. 78 uur Graalwachtjour. 8.15 uur cursus voor asp. en adj. leidsters 8.159.45 uur Volkszang. 89.45 uur missiehandwerken, handwer ken en naaien. 7.008.30 uur knippen. Dinsdag 7.008.30 uur clubs in handwer ken en naaien. 89.45 uur Engelsche conversatie en ontwikkelingsclub. Woensdag 23 uur Kruiskinderen in de gym. zaal van de v. d. Werfstraat. 7.008.30 uur handwerken. 8.009.30 uur reidansen, naaien, huis vlijt en charitatief naaien. Donderdag: 8.3010 uur vioolclub. 910 uur turnclub „Actief'. 8.15 uur zesde lezing over enkele punten uit de Kerkelijke Geschiedenis door den HoogEerw. Heer Deken A. H. M. J. Ho- mulle. Vrijdag 7.158.15 uur turnclub „Jong Leven". 8.309.30 uur turnclub „Parcival". 8.009.45 uur charitatiefnaaien. Zondag 3 Maart. 3.30 uur club wedstrijden. 8.30 uur balmasqué. Deelneemsters hier aan moeten zich uiterlijk Vrijdag a.s. heb ben opgegeven. Zondag 10 Maart. 3.30 uur vergadering voor alle leden ooven de 18 jaai.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1935 | | pagina 7