DE ROMANTIEK DER POPPENWERELD HET MOEDERINSTINCT EN DE MODERNE MENSCH DE ONTWIKKELINGSGESCHIEDENIS VAN DE POP IN HAAR TALLOOZE VERSCHIJNINGSVORMEN Wassen beelden en Poppen van Rie Spittel: v.l.n.r. Annie van Ees (Boefje), Fie Carlsen (Leeuwentemster) en Ed. Verkade (Hamlet). marionetten. Een ander poppen- soort, dat speciaal tot amusement voor vol wassenen dient zijn de wassenbeelden en de marionetten. Reeds de Grieken kenden ma rionetten en ook bij Aristoteles vindt men hen genoemd. In de Middeleeuwen hooren wij weinig van deze kunst, alhoewel zij toch werd beoefend. Vooral na den 30-jarigen oor log gingen de rondrei zende tooneelspelers zich toeleggen op het marionettentheater. Het is algemeen be kend, dat Goethe door een dergelijke vertoo ning uit zijn Faust werd geïnspireerd, waardoor hij tevens de grondleg ger werd van het litte- rair-satirisch poppen spel. Haydn heeft vijf kleine opera's geschre ven voor het poppen theater, dat Prins Ni- colaas Joseph Ester hazy te Eisenstadt had laten bouwen. In denzelfden tijd ihad een zekere Gei- selbrecht uit Weenen poppen gemaakt, die niet alleen de kunst om met haar oogen te draaien, verstonden, maar ook een bijzondere vaardigheid be zaten in het hoesten en niezen. De poppenkast, welke bij de jeugd zoo po pulair is, zou men een meer primitieve vorm van het marionettentheater kunnen noemen. De belangstelling voor de poppen kast op den Dam te Amsterdam toont, dat ook de ouderen hiervoor nog interesse heb ben, hetgeen niet weinig zijn oorzaak vindt in het feit, dat de poppenkasten meermalen een rol speelden in de politieke gezindheid der massa. De illusie van een echte baby. Uit het huwelijk van Max Kruse en Ka- the werden acht kinderen geboren. Hoe Mevrouw Kr use feitelijk aan het fabri- ceeren van poppen is gekomen, daarvan vertelt zij zelf het volgende: Op een goe den dag ging ik naar Locarno en de kleine Mimerle, mijn tweede dochtertje, had zoo graag een poppekind, zoodat ik besloot voor haar een pop mee te brengen. En toen ik in een der speelgoedwinkels een aller liefste pop zag staan, ging ik den winkel binnen om haar te koopen. Maar ik: was teleurgesteld, toen mij werd gezegd, dat de pop niet eens kon staan. Zulk een pop, dacht ik, kan mijn kind toch niet de illu sie van een echte baby geven. Ik verliet onverrichterzake den winkel en besloot nog dienzelfden avond zelf een pop te ma ken. Met behulp van een stokje, een pak watten en een gaven aardappel maakte ik een pop, die mijn kind gelukkiger heeft ge. maakt dan alle poppen, welke zij tot dan toe had gekregen". Dat was de eerste pop, welke Kathe Kruse vervaardigde; de eer ste van de reeks poppen, welke zij nog zou fabriceeren. Mr. W. S. Manchester met zijn marionetten. Op den weg der vervolmaking. Mèt de jaren werden de vorm, de ge laatsuitdrukking, enz. aan de Kathe Kruse poppen verbeterd. De poppen ondergingen elk jaar opnieuw 'n verandering, welke een stap verder was op den weg der vervolma king. Het was in 1910, dat de firma Tietz te Berlijn een tentoonstelling opende on der den naam „Spielzeug aus eigener Hand" en aangemoedigd door het succes, dat Kathe met haar poppen mocht ondervin den, exposeerde ook zij haar kunstwerken. En déze tentoonstelling was het, die haar naam heeft beroemd gemaakt. Van vele kanten kreeg Kathe aanvragen voor het leveren van poppen, maar haar plan was niet geweest er eenig materieel voordeel van te hebben. Zij maakte haar poppen uit liefde voor haar kinderen en die vein an deren, doch toen zij op een goeden dag plotseling een telegram uit Amerika kreeg, waarop kort maar krachtig stond: „Zend 150 poppen op kortst mogelijken termijn", toen zag Mevrouw Kruse im, dat zij haar talent wel kon en mocht gebruiken om er ook financieel voordeel van te hebben. Zij begon met vier fabrieksmeisjes in dienst te stellen en dezen de kunst van het poppen maken te leeren. De fabricage werd zoo uitgebreid, dat zij zioh genoodzaakt zag, steeds meer meisjes in haar dienst te nemen en eenige jaren later werkte zij met tientallen meisjes. Van fabrieksprodactie tot handwerk. Zooals de fabrieken in de laatste tien tallen jaren onze geheele kunstnijverheid hebben ingeslikt, zoo kwamen ook de lieve Kruse-poppen on der de handen der ma chines. Maar dit wai voor Mevrouw Kruse een zeer groote teleur stelling. De poppen ble ken op geen stukken na zoo mooi en fijnbesne- den te zijn, als wanneer zij met de hand werden vervaardigd en dit zag Mevrouw Kruse dan ook snel in. Zij dankte de machinale fabricage af en thans werkt zij weer met haar dochters op het groote heeren huis te Bad Kösen aan de Saaie, van waaruit reeds een onnoemelijk aantal poppen de we reld zijn ingegaan. een ingeboord gaatje te zien, waar de armen klaarblijkelijk in vastzaten en dus bewegen konden. Dit popje bleek afkomstig uit Ba byion. In de Grieksche oud heid was de pop al niets vreemds meer. De nauw keurige opgra vingen door Hein- rich Schliehann op de plaats van het oude Troje ge daan, brachten uit een der onderste lagen een pop aan het licht, waar echter het hoofd aan ontbrak. De Grieksche kleine meisjes wa ren met de pop pen heel ver trouwd en daar het vaak voor kwam, dat zij gehuwelijkt, gebeur de het meermalen, dat zü een levenlooze pop uit de hand leg den om een levende pop ervoor in de plaats te nemen. Zinnebeeldige beteekenis. Zoo kreeg het spe len met poppen lang zaamaan een zinne beeldige beteekenis, en werd het ter voorbereiding voor 't huwe lijk als een gewijd spel beschouwd. Het was daarom niets vreemd, wanneer zoo'n jong bruidje haar speelpoppen aan een be schermgodin toewijdde. En van een ontroe rende ernst zijn de woorden, waarmee, zoo als Atheneus bericht, de jonge Sappho dit speelgoed aan Aphrodite toewijdde: „O Aphrodite, veracht niet de purperen hoofd doekjes van mijn pop. Ik Sappho, wijd U dit kostbaar geschenk". Het moederlijk in stinct was ook bij de kleine meisjes der oudste tijden aangeboren en het is vanzelf sprekend, dat zij namaakmenschjes wil den bezitten, om er juist zoo mee te wie gen als zij bet hun moeder zagen doen. Of de pop dan minder of mooier eruit zag, kwam er niet zoo zeer op aan. Zoo is het ook waarschijnlijk, dat kinderen uit voor- historischen tijd zioh uit een houtje of een wilde vrucht een pop vormden, door daar ledematen aan te bevestigen en het is zeer natuurlijk, dat deze fragiele popjes niet meer ongeschonden de duizenden jaren, voor zij werden gevonden, doorkwamen. Hoe oud zijn de speelpoppen. Men kan hierdoor tot de slotsom komen, dat door het gebrek aan de oudste poppen uit voorhistorischen tijd niet de conclusie moet worden getrokken, dat zij er niet ge weest zijn. Men zou naar den drang van ieder kind om met een pop in de handen de moeder na te doen eerder zeggen, dat de pop zoo oud is als de menschheid zelf en dat het eerste kleine meisje de pop uit vond. Tot ca. 1850 moesten de kinderen zich tevreden stellen met poppen, welke waren aangekleed zooals hun mama's en i tantes. Daarna begon men,, eerst in Enge land, babies te fabriceeren. In het begin dezer eeuw meende men aan dè speelgoed poppen kunstwaarde te kunnen verleenen, door hen vooral „karakter" te geven. Deze z.g. „karakters" waren echter te opdrin gerig, dan dat zij zich een plaats konden veroveren in de harten der kinderen. Veel liever hebben zij een eenvoudige, nietszeg gende pop, dan „karakters", die hen terug- stooten. Het kind wil geen „opgedirkte", maar eenvoudige poppen, welke direct tot hen spreken. Ledepop als schildermodel. reeds op hun 12e jaar werden uit- Het zijn evenwel niet alleen de kinderen, die zich met poppen vermaken; zij deden ook dienst voor schilders en beeldhouwers en het schijnt, dat Michel Angelo voor de Sixtijnsche kapel gebruik maakte van lede poppen, evenals Correggio en El Greco; en dan de modepoppen, welke men in dien tijd, ong. 100, te Parijs maakte, van kost bare kleeren voorzag en als geschenk naar buitenlandsche hoven werden gezonden. Op de jaarmarkt te Venetië, de Sensa, kwam geregeld zoo'n pop en diende dan als kleermakersvoorbeeld. In de laatste decennia vooral heeft ook de modepop voor de etalagekasten zich sterk ontwikkeld en hebben bekende kuns tenaars zich ervoor geïnteresseerd. Dit heeft ertoe gediend, dat men via bizarre varia ties tot ware kunstproducten is gekomen. De pop heeft in alle tijden een rol ge speeld, niet alleen in het leven der kinde ren, maar ook in dat der groote menschen. De ontwikkelingsgang der pop als voor werp van de meeste toewijding bij het kin derspel, maar ook als nar of mascotte in de moderne huiskamer, is wel een zeer bij zondere geweest. Van afgodsbeeld tot kinderpop. De voorouders van onze pop waren aller minst speelgoed, maar afgodsbeelden van de natuurvolken. Oorspronkelijk waren deze afgodsbeelden toevallige vormen van boomwortel of steen; allengs echter gaf men er een ruw-menschelijke gestalte aan. Evenals onze kinderen hun poppen als bezield beschouwen, deden het de primi tieve volken. Vrijwel overal kent men ta lismans en amuletten. Die der Indianen zijn ons door de boeken van Karl May e.a. reeds bekend; de Eskimo's o.m. hangen beenen Moderne Salonpoppen. poppetjes aan de kleeren om tegen schip breuk beveiligd te zijn. De vraag, wanneer de pop voor het eerst de rol van kinderspeelgoed werd bedeeld, heeft men op verschillende wijze trachten te beantwoorden. De Duitscher Max von Böhn heeft er zich ernstig mee bezig ge houden en materiaal verzameld uit alle mogelijke oorden. De vruchten van zijn stu die legde hij neer in zijn werk „Poppen und Puppenspiele". De historicus stelt in dit werk vast, dat in de oudste tijden de pop alleen daar bestond, waar de bevolking reeds een zekere cultuur bezat. Wel heb ben de primitieve volken, zooals wij reeds zeiden, poppenfiguren en afgodsbeelden, maar de mystieke beteekenis, welke de oermensch hieraan toekende, belette, dat de kinderen zich ermee zouden gaan ver maken. Als bewijs hiervoor mag gelden, dat in geen enkel voorhistorisch kindergraf ooit een pop is aangetroffen. De scherpzinnige vorscher geeft echter dadelijk toe, dat zijn conclusie, enkel hierop niet kan steunen, daar de poppen in die tijden allicht niet van een materiaal werden gemaakt, dat diuzenden jaren stond kon houden. Poppen uit voorhistorische tijden. In Egyptische graven heeft men evenwel talrijke poppen aangetroffen, welke deels uit hout waren gesneden, maar vaak ook gemaakt van geweven stoffen en met papyrus-snippers opgevuld. Ook van an dere oude volken bleven verschillende pop jes bewaard, welke zonder twijfel niet tot afgodjes hebben gediend, maar enkel tot vermaak. Veel dier exemplaren dragen wollen kleeren en breede sjerpen en zij kunnen zelfs de armen en beenen bewegen. De Egyptenaren, bij wie de was toch reeds zulk een groote rol speelde, namen ook by het vervaardigen van poppen hun toevlucht tot dit geschikt materiaal. Zelfs een soort pias kenden zij en dit grappig uitziend mannetje werd met een touwtje in beweging gebracht. In het Berlijhsch Egyptisch Museum is een gekleede pop te zien, welke men, te oordeelen naar haar stijd en vindingsplaats, verklaard heeft uit 1900 vóór Chr. te datee ren. Dit museum bezit meer dergelijke kost baarheden. Zoo ook een popje uit albast, waar de armen aan ontbreken; er is even wel op die plaats Markant voorbeeld van een Kathe Krusepop. Een Hollandsche keuken op een poppententoonstelling, te Berlijn gehouden- Een Kathe Kruse-pop naar het leven. H. P. B

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1934 | | pagina 5