T
ZATERDAG 3 NOVEMBER 1934
DE LE'DSCHE COURANT
TWEEDE BLAD. - PAG. 6
AFDEELING LEIDEN R K DIOC VROUWENBOND
Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en
mededeelingen te richten aan een der redactieleden: Mejuffrouw LAURA WERY,
Pieterskerkkoorsteeg 15, Leiden; Zr. I. VAN DEN ABEELEN, Willem de Zwijger-
laan* 25, Oegstgeest; Mevr. FEHMERSBOER KNOTTNERUS, Warmonderweg 37.
ALLERZIELEN -MAAND.
Toen de Duitsche schrijver Schiller na
Jaren getob en geploeter over eigen levens
staat en levensonderhoud in zijn groote
eenzaamheid een brief van een vereeren
den vriendenkring kreeg, die hem hun
vriendschap en hulp aanbood, toen heeft
Schiller in de groote vreugde en blijdschap
van het diepe besef, dat hij niet meer alleen
stond, maar dat er een groot contact be
stond en levend was tusschen hem en de
menschen, zijn gedicht „An die Freude" ge
schreven, wat vooral bekend is geworden
door Beethoven's negende symphonie. Hot
is een vreugdelied geworden, dat tot motto
heeft, alle menschen zijn broers en zusters
van elkaar, en de goede God zorgt als een
goede Vader voor al die millioenen men-
schenkinderen.
In deze Novembermaand kunnen wij
katholieken weer ons groot geloofsartikel
beleven: .Ik geloof in de Gemeenschap der
Heiligen". Begint November met den groo-
ten feestdag van Allerheiligen, waarop we
God hulde en dank brengen voor al liet
mooie, dat God aan al die zielen heeft ge
geven, op Allerzielen en in de November
maand zijn wij de smeekenden, die God om
genade en erbarming bidden voor al de
genen, die gestorven zijn en ons dierbaar
waren. Weten wij eigenlijk wel hoe rijk
wij zijn met ons sterk gemeenschapsgevoel,
dat sterker is dan de dood; hoe gelukkig
we zijn, dat we onze liefde en onze pië
teit voor allen, die ons lief en dierbaar
zijn in daden kunnen omzetten en hen met
onze gebeden, offers en liefdegedachten
kunnen omgeven. Pas, als je de troosteloos
heid heb', meegemaakt van hen, „die geen
geloof hadden", weet je, welk een wel
daad het is, dat ons het geloof in de eeuwig
heid is gegeven en dat we altijd voor
elkaar iets kunnen zijn.
Heer geef aan de geloovige zielen de
eeuwige rust.
En het eeuwige licht verlichte hen.
OFFICIEEL NIEUWS.
Ledenvergadering.
Donderdag 25 October in de KI. Stadszaal.
De presidente opende de vergadering
met den chr. groet en heette de aanwezi
gen hartelijk welkom, in 't bijzonder den
heer en mevr. Schneiders, 't Speet mevr.
Manders, dat zoo weinigen waren opgeko
men!
De notulen werden voorgelezen en goed
gekeurd. De presidente spoorde allen aan,
de plechtige herdenking van Christus Ko
ningschap cp Zondag 28 Oct. by te wonen.
De boekjes over de opvoeding van mevr.
Schelfhout-v. d. Meulen zullen worden aan.
geschaft. Voorts was er een convocatie van
'n diocesane vergadering in den Haag. De
leden kunnen deze vergadering voor eigen
kosten bijwonen. In 't reglement van het
rustfonds komen eenige veranderingen, die
volledig elders in deze rubriek worden af
gedrukt. De spaarbusjes zijn besteld, wie
er voor in aanmerking wil komen kon zich
daarvoor opgeven. Daarna kreeg de heer
Schneiders het woord tot het houden van
zijn lezing met lichtbeelden over Honga
rije. Voor de aanwezige Hongaren (vele
ouders hadden 'n pleegdochter meege
bracht) werd begonnen met het Hongaar-
sche volkslied, dat door allen staande werd
aanhoord.
In 't eerste deel van zyn lezing verhaal
de de heer Schneiders over de geschiedenis
van Hongarije vanaf de 5e eeuw. Hoe het
land zich verder en verder ontwikkelde,
vooral onder Koning Stephanus, hoe de
verschillende volken als Slowaken, Roe
menen, Duitschers, Kroaten etc. er zich ves
tigden en hun eigen scholen hadden en
hun eigen tgal spraken. In den tyd van
den oorlog gebruikte Frankrijk de minder
heidskwestie, om zich vrienden te maken,
achter Duitschland en Italië. De oorzaak
van de wereldoorlog werd verder bespro
ken, en aangetoond, hoe Hongarije ge
dwongen werd, mee oorlog te voeren, en
deze verloor.
Bij het verdrag van Trianon in 1920
werd 72 pet. van het beste, vruchtbaarste
land afgenomen. Aan de hand van een
kaart werd ons dit aangetoond, hoe groot
't land eerst was, en hoe klein nu. In-
tusschen is het in de afgescheiden landen
niet beter geworden, dit weten we uit den
moord op Koning Alexander van Joego
slavië, in Tsjecho-Slowakije waarde Katho
lieken werden verdrukt, i Roemenië waar
men altijd en op allerlei mogelijke wijzen de
nog aanwezige Hongaren tart. Daarna za
gen we op plaatjes, eenige van deze mooie,
afgenomen streken, -n konden we ons
voorstellen, dat 't verlies niet denkbeeldig
was.
Na de pauze behandelde spreker het ka
rakter en 't leven der Hongaren. Hun
Godsvertrouwen, hun dankbaarheid, maar
ook, dat zij nooit 't groote onrecht van 't
verdrag van Trianon zullen vergeten, en
boe het land vecht met litteratuur, films,
en alles wat kunst en wetenschap dienst
baar kunnen maken aan het recht. Honga
rije voert een cultureele strijd en bouwde
de stad van Trianon, Széged, en andere
kolossale monumenten.
Hierna sprak de heer Schneiders nog
over Hongaarsch leven en de mooie, Hon-
gaarsche muziek etc., en toonde ons eenige
schitterende plaatjes van Hongarije's
hoofdstad, Budapest. De aanwezigen geno
ten hiervan volop, en menig Hongaarsch
hart zal warmer geklopt hebben, by weer
zien van deze echte Donaustad. Verder za
gen we nog eenige typische kleederdrach
ten, en tot slot een engel met een vlam
mend zwaard, staande op het verscheurde
Hongarije, waaronder het woord: Gerech
tigheid.
Hierbij werd de Hong. Geloofsbelijdenis
ten gehoore gebracht, wat op de aanwezi
gen 'n diepen indruk maakte.
Tijdens de pauze en tijdens de vertoo
ning der plaatjes hoorden we mooie Hon
gaarsch e muziek.
Mevr. Manders dankte den heer Schnei
ders voor zyn prachtige lezing en hoopte,
dat de aanwezigen hier veel liefde voor
Hongarije hadden gekregen, maar ook, dat
zy zouden bidden, opdat het groote on
recht, Hongarije aangedaan, eenmaal zal
worden hersteld.
Verder nerinnerde de presidente de le
den van het Wachtuur eraan, dat op Aller
zielen géén aanbidding zal worden gehou
den. Daarna volgde sluiting op de gebrui
kelijke wyze.
Namens het bestuur dank ik nogmaals
de dames, die ons j.l. Zondag zoo bereid
willig geholpen hebben met de verkoop
van de schildjes op den feestdag van Chris
tus Koningschap.
S. v. DEENE, secretaresse.
„SANCTA VERONICA".
Wij herinneren er nog even aan, dat on
ze zitting deze keer op den 2en Donder
dag, dus op 8 November gehouden wordt,
in verband met 't feest van Allerheiligen.
Onnoodig te zeggen, dat wij vertrouwen
op een groote opkomst van onze trouwe
helpsters en zeker ook van eenige nieuwe
werksters, die zich eens een wandeling
naar de Hoogl. Kerkgracht 32 willen ge
troosten.
De voorraad in de kast mindert van
dag tot dag, zoodat er gestadig en hard
gewerkt moet worden, willen er geen hia
ten komen. Juist in dezen tyd, nu 't wat
kouder gaat worden, is de vraag groot en
wij willen zoo graag niemand afwijzen!
Het materiaal ligt voor u gereed, wij
vragen alleen uw werkkracht en wie heeft
er zoo nu en dan geen kwartiertje over?
Door uw gratis vervaardigen wordt
voor ons veel maakloon uitgespaard en
zijn wij hierdoor in staat de Stille Armen
méér te helpen, dan wanneer alles kant
en klaar gekocht wordt!
Steunt ons dus door uw arbeid, 't zij
door te naaien, haken of breien! Wie hier
toe niet in de gelegenheid is, kan ook nog
op 'n andere manier helpen! Wij zijn n.l.
aan den bodem van onze kas!! Méér be
hoeven wy dan niet te zeggen!!!
DIOCESANE R.K. VROUWENBOND IN
HET BISDOM HAARLEM.
Vergadering te 's Gravenhage op Maan
dag 19 November 1934 te half elf in een der
zalen van Restaurant Dorius-Dyers, Bui
tenhof 4142.
Te bereiken vanaf Station Holl. Spoor
met lijn 9; vanaf Station Staatsspoor met
lyn 3, bij beide tramlijnen uitstappen hal
te Buitenhof.
Agenda:
1. Opening.
2. Notulen.
3. ingekomen stukken.
4. Mededeelingen.
In 1935 zijn aan de beurt van aftreden:
(in alphabetische volgorde): mejuffrouw
L. Heeren, mevrouw M. J. Koenen-Koel
man en mevrouw V. Schlüter-de Nijs, die
zich allen herkiesbaar stellen.
Eventueel namen van tegen-candidaten
in te zenden vóór 1 Februari a.s.
5. Begrooting 1935.
6. Benoeming van een Commissie tot
nazien der boeken over 1934.
7. Voorstellen.
1. Commissie van het Rustfonds:
In het Reglement van het Rustfonds de
volgende wijzigingen aan te brengen:
Art. 3. Om een uitkeering te ontvangen
moeten zij één jaar lid zijn van het rust
fonds, te veranderen in twee jaar.
Art. 4, 2e alinea.
Tijdelijke overspanning te veranderen
in ernstige.
Art. 5. Hieraan toe te voegen:
en bereidverklaring van de aanvraagster,
om eventueel een bezoek van den contro
leerenden medicus te ontvangen.
Art 7.
Geheel in den ouden vorm te doen ver
vallen. en aldus te wijzigen:
De uitkeering wordt alleen verstrekt
voor den duur van het verblijf in een door
de Commissie goedgekeurd rustverblijf.
Art. 13, le en 2e alinea aldus te wijzigen:
De aanvraag om uitkeering geschiedt
rechtstreeks aan de plaatselijke adviseuse,
die de aanvraag zoo spoedig mogelijk be
handelt en rapport uitbrengt aan de secre
taresse der Diocesane Commissie.
Deze is verplicht binnen 3 dagen enz.
Praeadvies:
Deze wyzigingen hebben de instemming
van het Dagelyksch Bestuur.
Toelichting ter vergadering.
II. Kring Zeeland.
Ter aanmoediging van de kleine afdee-
lingen de verslagen in de „Katholieke
Vrouw" meer uitgebreid weer te geven en
vervolgens per half jaar de verslagen sa
men uit te geven.
Praeadvies:
De plaats aan ons diocesaan verslag in
de „Katholieke Vrouw" toegewezen is aan
maat gebonden.
8. Vlagonthulling.
9. De propaganda-brochure van den
Vrouwenbond.
10. Rondvraag en sluiting.
11. Gemeenschappelijke lunch.
(Het Dice. Dagel. Bestuur dringt er op
aan, dat allen zooveel mogelijk aan deze
lunch deelnemen).
12. Inleiding door mevrouw mr. M.
Kramer-Feber.
Onderwerp: De beroepsarbeid der vrouw
Om een vruchtbare gedachtenwisseling
mogelijk te maken, worden de afgevaar
digden verzocht de hierbij toegezonden
brochure „Waarom wij werken" te bestu-
deeren.
Namens het Dioc. DageL Bestuur:
TOOS POST, Voorzitster.
L. C. M. HEEREN, Secretaresse.
By algeheele verhindering worden de
Besturen verzocht twee afgevaardigden uit
de leden aan te wijzen, die de afdeeling \n
de algemeene vergadering kunnen verte
genwoordigen, en die dan ook ditmaal de
brochure „Waarom wy Werken" aandach
tig hebben gelezen en zich een oordeel om
trent den inhoud hebben gevormd.
Het stemrecht vervalt, indien de contri
butie over 1934 en de reispenning van de
voorjaarsvergadering niet vóór 17 Novem
ber e.k. is voldaan.
Op den dag der vergadering kan aan de
Penningmeesteresse geen contributie noch
reispenning meer worden afgedragen.
Alleen afgevaardigden hebben het recht
het woord te voeren.
Lunch a 1.40 per persoon. Opgaaf ver
zocht vóór 15 November aan mejuffrouw
M. Berger, 85 Statenlaan, 's-Gravenhage.
Na dien datum kan men slechts aan de
lunch deelnemen met een toeslag van 0.50
per persoon, ten bate van de kas.
De leden worden verzocht in gesloten
kleeding ter vergadering te komen.
UITNOODIGING AAN DE DAMES VAN
DEN R.K- VROUWENBOND.
Op Donderdag 8 November a.s. zal in de
zaal van Zomerlust 's avonds te 8.15 uur
een groote Propaganda-avond gehouden
worden var. de Mariabond afd. Leiden,
waarbij alle leden van den Vrouwenbond
worden uitgenoodigd deze avond bij te wo
nen.
De Propaganda-rede zal door een bekend
spreker geiiouden worden, dat nog nader
zal worden bekend gemaakt.
Daarna zal worden opgevoerd het „Het
Barmeisje", modern tooneclstuk in vijf be
drijven door R.K. Dames van de tooneei-
club „Mesa".
Het doel van deze propaganda-avond is
om er u op te wijzen, dat het alcoholisme
als volksziekte en volkszonde, waarvan
dronkenschap een der geweldigste uitingen
is, nog steeds wortelt in de zeden van ons.
volk en dat onbekendheid met den nadee-
ligen invloed, niet alleen van de werkmans
borrel, maar ook van het likeurtje en het
aristocratische glas wijn oorzaak is ge
weest, dat zelfs ontwikkelde vrouwen de
drankbestrijding zonder eenige belang
stelling gade sloegen.
Het is bewezen, dat nu vooral in deze
sombere tijden, de maatschappelijke noo-
den niet gelenigd kunnen worden, zonder
medewerking van de vrouw en met het
alcoholisme is dit een volstrekte onmoge
lijkheid.
Wanneer de vrouw, de a.s. moeder, alco
hol gebruikt, dan veroorzaakt of bevordert
zij de drankzucht bij haar normaal of mis
schien erfelijk belast kind; zoolang de
vrouw drank aanbiedt, zij het dan ook in
den meest verfijnden vorm, draagt zy me
de de schuld aan de vermeerdering van het
aantal krankzinnigen of zwakzinnigen
kinderen, en de deliriumlijders, dat de al
cohol jaarlijks van ons volk eischt.
Zoolang wij vrouwen, onze kinderen niet
in geheel-onthouding opvoeden, ook daar,
waar wij de gevolgen niet in onze onmid-
delijke omgeving waarnemen, hebben wij
aandeel in het dalen van het zedelijkheids
peil.
Op 8 November a.s. hopen wij u uiteen
te zetten, en te doen begrijpen dat ook,
wanneer deze uitersten niet zijn aan te
wijzen, de alcohol den geest benevelt, de
zenuwen verslapt, den wil verzwakt, en
het lichaam ondermijnt.
Het is van zelf sprekend, dat kwalen van
onzen tijd, ook met middelen van onzen
tijd bestreden moeten worden en het alco
holisme als maatschappelijk kwaad eisclil
den strijd der gemeenschap.
Zonder samenwerking, zonder leiding,
zonder een krachtige organisatie is het
voor de toekomst onmogelijk een kwaal ie
bestrijden, waardoor de vrouwen niet al
leen ontzettend lijden, maar dien tevens
onder de vrouwen zooveel slachtoffers
maakt, waarvan zy zelve grootendeels de
oorzaak zijn geweest.
Het is werkelijk noodig, dat wij vrou-
IMTÉRPAROCHIEELE
K B -
t i»! J
5TJ05EPHS
GEZELLEN
VEREEMIGIMG
WAT EEN GEZEL TOCH WETEN MOET.
(81)
De rijkdom van het Kolpingsprogram,
getoetst aan de Encycliek „Quadragesimo
Anno" biedt enorme perspectieven. Dat za]
elke aandachtige lezer erkennen moeten,
omdat het begrip van den arbeid als roe
ping Gods, van het katholieke gezin als
sterke schakel in de maatschappij en van
arbeider met patroon één, niet enkel is het
doelbewust streven van den Paus, maar
evenzeer de grondslag van Kolping's werk.
Als dan ook de H. Vader de middelen
ter verbetering aangeeft, dan betee-
kent het voor den katholiek om zich te
herzien en op veel moeilijk werk voor te
bereiden. Maar, al klinkt het misschien
paradoxaal, voor een Gezel beteekent dit
alles: uitvoeren, wat Kolping van ons
vraagt.
We constateerden de vorige maal, hoe
het bederf der zielen de massa brengt tot
afval, lichaamscultuur en catastrofale op
standen. Want de kanker van onzen tijd
is de zedelijke ontwrichting.
Voorop moet dus staan de sterke bele
ving van ons katholiek geloof. En hierin
zij men niet te angstig ten opzichte der
niet-katholieken. Natuurlijk moeten wy
irenisch, verdraagzaam zijn. Maar in vre
desnaam nooit neutraal, of zoogenaamd al
gemeen zijn. En durven wij als katholieken
opkomen voor onze beginselen? Een per
centage wel, maar een veel te groot deel
niet. Wie denkt hierbij niet aan die katho
lieken, welke bewust ingaan tegen bis
schoppelijke bepalingen? Waar blijft ons
Katholicisme als we de huiskamer „sieren"
met politieke beginnelingen van neutrale
soort, en Schaepman of Nolens zelfs nooit
een plaats hebben gegeven in ons denken
en spreken? Wie bespeurt katholieke prak
tijk in die gezinnen, waar met een air de
anti-roomsche pers gelezen wordt? Is het
soms katholieke logika om den roomschen
omroep afbreuk te doen?
Op meerdere punten zijn de katholieken
hardhoofdig en niet zonder reden is meer
dan eens gewezen op zulk een bedenkelij
ke mentaliteit. De weelde immers van ex
perimenten kunnen de Nederlandsche ka
tholieken zich niet veroorloven, omdat
zooiets beteekent spelen met vuur.
Ten opzichte nu van de economie en van
de gebeele maatschappij zegt de Paus:
,.Alle menschelijke vermogens moeten har
monisch samenwerken, om die wonder
bare eenheid van het goddelijk wereld
plan na te volgen, en met de mogelijke
menschelijke middelen te verwezenlijken".
Wat de Paus bedoelt? Elke mensch
richte zich naar God als hoogsfe
doel, beschouwe de aardsche middelen
niet als doel, maar als middel. En daar
mee, zegt de Paus, wordt de arbeid heusch
niet minderwaardig, want het is de wil
van den Schepper, dat de mensch de aar
de bewerkt om in zijn behoeften te voor
zien.
Evenmin is het verboden dat iemand
zijn vermogen vermeerdert, het is zelfs
billy'k dat, wie de gemeenschap dient en
haarvWelvaart beoogt en verhoogt, overeen
komstig zijn prestatie beloond wordt door
wen gaan meewerken tot de voorlichting
van^het kind omtrent de rol, die de alcohol
en ae drinkgewoonten in onze samenleving
spelen.
Wie zal ontkennen, dat de moeder niet
alleen de verzorgster, maar ook het ziele-
leven van het kind en zijn toekomst in
handen heeft?
Op de vraag of er tegenwoordig nog
drankbestrijding noodig is, zal u op onze
groote propaganda-avond een antwoord
gegeven worden> want zoolang er nog te
veel gedronken wordt, zoolang nog alco
holisme bestaat, kunnen ook de gevolgen
van deze volkskwaal niet achterwege blij
ven.
Alcoholisme sleept ook nu nog met zich
mee verval van individu, gezin en maat
schappij, ook nu nog worden de stoffelijke
en geestelijke goederen van deze verwoest.
Vrouwen en meisjes van Leiden, opent
uw oogen. Drankbestrijding is geen zaak
van liefhebberij, neen, zij vloeit voort uit
het inzicht, dat het gaat om de geestelijke
en stoffelijke welvaart van ons volk en
van onze kinderen.
Met het inzicht van den omvang van
deze volkskwaal in onze tegenwoordigen
tijd zult u overtuigd zijn, dat er voor ons
vrouwen en meisjes een ideaal te verwe
zenlijken valt, n.l. ons eigen leven rijker
maken aan inhoud, door mee te helpen het
leed uit ander leven weg te nemen.
De maatschappelijke samenleving kan
op deze wijze vermooien en veredelen, dan
zullen ook wij mogen zeggen „de wereld
moet bekeeren en God zal triompheeren
ook over den drankduivel".
M. E. STEYGER -ASPERSLAGIl
Presidente.
Pater FRIGGE, Adviseur.
posit'everbetering of iets anders. Alleen
dient bedacht te worden, dat die handelin
gen eerlyk en rechtvaardig moeten zijn.
Terdege gelden daarby de wetten van God
en de rechten van den evenmensch.
Stel dan eens tegenover deze les van den
Vader aller Christenen de wezenlijke toe
stand. Fel egoïme, laffe oneerlijkheid en
vertreding van het recht vieren hoogtij cn
daar worden wij tegenovergesteld, om die
modder van de aarde weg te spoelen door
ons gebed, ons woord en ons voorbeeld.
De ontzettende verantwoording van dit
al of niet slagen moet ons tezamen binden
en houden. Zelf eerst volop beleven wat
vóór Pi us XI en zelfs vóór Leo XIII onze
Kolping als reddende beginselen gaf. Daar
in alleen ligt de overwinning van Christus
op ons, en door ons op gansch de wereld.
S. M.
HET AFSCHEID VAN DEN CENTRAAL-
PRAESES
Op ontroerende wijze is afscheid geno
men van den heengaanden Centraal-Prae-
ses van Galen. Eerst Zondag in A'dam,
daarna Woensdag in R'dam en Den Haag.
Wie, als schrijver dezes, getuige mocht
zijn van het afscheid in A'dam en in den
flaag, kan onmogelijk zwijgen over de bo-
teekenisvolle invloed van Praeses v. Galen
op het Gezellenwerk in Nederland. En
geen wonder; want er was byna geen Ge
zel of hij had den Centraal-Praeses gehoord
en wist dus met hoe sterke begeestering de
hoofdleider onze beweging opvoerde en
uitbouwde.
De huldiging in Den Haag was dan ook
verdiend. Praeses Dolle en de Senior van
Den Haag I hebben daar namens de Dis
tricten 's Gravenhage, Leiden en Westland
oprechte woorden gezegd, waarna de Cen
traal-Praeses een afscheidsrede hield,
waar we later op terug 'zullen komen.
Als men ons de vraag stelt, waaraan
toch Praeses van Galen zyn populariteit
te danken heeft, dan is daarop slechts dit
antwoord juist: Hij stond tusschen de Ge
zellen en voor hen werkte hij dag aan
dag.
't Is zoo gemakkelijk om vanaf een bu
reau te decreteeren of een hoe er gewerkt
moet worden, maar dat heeft hij juist nooit
gewild, In contact met de leiders en de
leden kende hij moeilijkheden en triom
fen; door dat levend contact behartigde hy
de belangen van de 12000 Kolpingszonen.
Daarby kwam steeds tot de leden zijn
woord van aansporing door middel van ons
„Kolpingsblad", en op velerlei wijzen wist
hy een vurig en bezielend leider te zijn.
We zullen hem missen, heel sterk zelfs,
maar wat hij nalaat worde dan ook verder
uitgebouwd tot zegen van velen.
De trouw aan Kolping blyve ons by en
geve ons werkkracht!
SEVERUS.
LIEDERTAFEL.
Donderdag om 8.30 uur houdt deze club
een ledenvergadering. De te nemen beslis
singen zijn zeer belangrijk, dus worden de
leden verwacht.
LOTERIJ.
Vanavond van 89 uur worden de prijs
winnaars verwacht in het Gezellenhuis. De
uitslag is reeds gepubliceerd in deze cou
rant van Woensdag j.L Trekkingslysten
zijn tevens verkrijgbaar.
RETRAITECLUB.
Nog slechts zeven weken scheiden ons
van de retraite. Reeds heeft een aantal
deelnemers zich gemeld en sparen geregeld
die leden, die wat over hebben voor hun
geestelijk leven. Dat zyn kerels.
En gij, weifelaars, geeft u nog hedén op
bij den huismeester. Een daad, een vast
besluit wordt van u gevraagd. Durft het
aan. Ga mee!
AFDEELING GEHUWDEN.
In de laatst gehouden Commissarissen-
vergadering der Afdeeling gehuwden is
besloten met 't oog op de Congregatie van
de H. Familie de verplichte maandvergade
ringen niet te houden op Maandag, zooals
eerst was bepaald, maar op Dinsdag, re
kening houdend met de Heerencongrega
tie. Voortaan zal 't zijn de le of de 2e
Dinsdag. Onze Gezellen-rubriek zal u tel
kens inlichten.
DE PIJLTJES-DAG.
De Pijltjes-verkoop ten bate van het
Diocesane Jeugdwerk zoowel vrouwelijke
als mannelijk gehouden heeft in het Dis
trict Leiden opgebracht de som van
955.95.
Over de verschillende parochies ver
deeld was de opbrengst als volgt:
Groenendijk-Hazerswoude 20.77)4
Hoogmade 31.47
Katwijk aan den Rijn 27.38)4
Leiden O.L.V. Hemelv. en St.
Joseph 65.95)4
O. L. Vr. Onb. Ontv. 94.32)4
St. Petrus 83.45)4
St. Leonardus 36.43
Leimuiden 34.17
Lisse St. Agatha 49.78
H. Engebew. 30.07 *4
Noordwijk 55.50
Noordw.hout. St. Joseph 35.59)4
Noordw.hout St. Victor 19.05
Oegstgeest 43.15
Oud-Ade 8.30
Rijndyk 18.01 )4
Rijpwetering 33.47)4
Roelofarendsveen 22.78
Sassenheim 60.07
Voorschoten 45.67 )4
Voorhout 39.20
Warmond 39.04)4
Zoeterwoude H. Joann. Onth. 43.42
O.L.Vr. Onb Ontv. 20.15)4
Kruisverheffing 7.72