MAANDAG 29 OCTOBER 1934
DE LEIDSCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAG. 2
BAROMETER.
naar waarnemingen verricht in den
morgen van 29 Oct. 1934, medegedeeld
door het Kon. Ned Met. last, te De Bildt.
Hoogste barometerst.: 772.4 te Isafjord.
Laagste barometerst.: 734.9 te Haparanda.
Verwachting tot den avond van 30 Oct.:
Meest matige Weste
lijke tot Noordelijke
wind, gedeeltelijk be
wolkt, nog kans op
enkele regenbuien,
koude nacht, overdag
iets kouder.
De diepe depressiekern, die Zaterdag ten
Oosten van IJsland was gelegen, heeft zich
Oostwaarts verplaatst en bevindt zich thans
boven Lapland. Zij nam in diepte af en
vooral aan haar Westzijde steeg de baro
meter snel. Dientengevolge werd bij Noor
denwinden koude lucht over IJsland aan
gevoerd, die zich ook verder Zuidwaarts
uitbreidt. Daardoor is ook over Groot-
Brittannië en ons land de temperatuur la
ger geworden. De daling van de thermome
ter over Frankrijk en Duitschland moet
eerder aan nachtelijke uitstraling in het
zich aldaar bevindende hooge druk gebied,
toegeschreven worden. De depressie be-
heerscht op het oogenblik het weer over
Noord-Europa nog geheel; hier en daar
waaien nog krachtige winden. Plaatselijk
komt nog zware regen voor. Over Centraal
Europa, Midden- en Zuid-Frankrijk, is het
weer rustig. De kans op buitjes blijft bij
ruimende winden ten onzent nog bestaan.
De afkoeling is vooral des nachts te wach
ten.
LUCHTTEMPERATUUR
Temperatuur des middags te half drie
10.4 gr. C.
LICHT OP VOOR FIETSERS e.a.
Van Maandagnamiddag 5.03 uur tot
Dinsdagmorgen 6.21 uur.
HOOG WATER.
Te Katwijk: op Dinsdag 30 October v.m.
7.10 uur en nam. 7.50 uur.
vader en moeder gewijd door het Sacra
ment van hun priesterschap. Daar krijgt de
toekomstige vader en moeder den titel en
het recht, de wijding en de- roeping om
waarlijk geschikte elementen te worden
voor de heiliging en vorming hunner kin
deren.
Christus de Koning van het huisgezin.
Daarom het stichten van het huisgezin
voorbereid in hoogen levensernst, met een
heilige meening, met een zuiver geweten.
Acht gij daarom een jongen en meisje,
die met weinig geloof maar wellicht met
veel zonden, tot het christelijk huwelijk
naderen, acht gij hen geschikt en in staat
om in het heiligdom van het gezin hun
ouderlijke en priesterlijke taak te gaan ver
vullen?
Acht gij een verkeering doorgebracht ver
van God in een roes van hartstocht, waarin
de liefde heeft moeten wijken voor de
brute zinnelijkheid, acht gij zulk een ver
keering een geschikte voorbereiding om
een huisgezin te stichten, waarin Christus
de Koning is??
Jonge menschen, wilt gij een echt chris
telijk huwelijksleven, wilt gij een huisge
zin stichten in welks heiligdom Christus als
koning heerscht? Welnu, hereid. u voor tof
die verheven taak, gaat het huwelijk in met
een ideale opvatting van dit groote Sacra
ment, met een zuivere en heilige meening
en met een rein geweten.
Christus de Koning van het huisgezin!!
Daarom echtgenooten, hoog tiet ideaal der
huwelijksliefde! Lectuur, film en tooneel
geven de moderne theorieën over het huwe
lijk in verhaal, in woord en beeld. En wat
is de inhoud? „Verboden liefde", in honderd
variaties, zietdaar de korte inhoud van de
moderne Tomans, films en tooneelstukken.
En de moderne practijk?? Ik moet mij be
perken, het is hier niet de plaats daarop
uitvoerig in te gaan. Slechts dit een: dui-
zende huwelijken in onze moderne samen
leving zijn geworden tot een afschuwelijke
hoon op huwelijkstrouw en huwelyks-
kuischheid door den ontrouw van den man
en het overspel van de vrouw, door de
vrees voor het kind bij man en vrouw beide.
Christus de Koning van het huisgezin!
Daarom, ouders, uw kinderen leexen leven
niet volgens de beginselen der wereld,
maar volgens het groote ideaal van Jesus
Christus. Daarom in uw huis niet slechts
het kruis aan den wand gehangen, niet
slechts door de hand van vader of moeder
geteekend op het voorhoofd uwer kinderen,
maar door uw ouderlijke hand zacht doch
diep geplant in de kinderharten. Ouders,
geen offer moge u te zwaar zijn als het er
om gaat uw kinderen te vormen tot „filii
Dei" tot echte kinderen Gods.
Christus heersche weer als Koning in onze
Roomsche huisgezinnen. Hij z»i a* Koning
van uw huwelijk, echtgenooten. Niet naar
de heidensrhe beginselen der wereld, mier
naar zijn eeuwige wetten van huwelijks
trouw en huwelijks kuischheid in uw hu
welijk geleefd.
Christus zij de Koning van uw huisgezin.
Voor dien Koning moet gij uw kinderen
opvoeden door voorbeeld en waakzaam
heid. Naar Koning Christus met uw kinde
ren in de schoolmis, naar den Christus-Ko
ning der Eucharistie met uw kinderen aan
de Communiebank. Uw jongens en meisjes
trouw aan Koning Christus in verkeerir.g
en jeugdjaren. Christus de Koning van uw
huwelijksleven, de Koning over uw kinde
ren dat beteekent voor u: de vrede van
Christus in uw christelijk gezin.
Na de pauze zijn rede voorzettend behan
delde spr. de rechtvaardigheid en naasten
liefde, de groote beginselen voor het maat
schappelijk leven.
Wanneer nu het leven van Christus zijn
hoogtepunt bereikt in zijn Kruisdood en
zijn sterven tegelijk met zijn rechtvaardig
heid ook zijn liefde bewijst dan is Chris
tus niet alleen de wereldverlosser maar
ook de wereldhervormer. Zeker Hij heeft
nooit scherp geformuleerde voorschriften
gegeven omtrent economie, politiek, straf
recht e.d. Maar toch is Christus de Ko
ning van 't maatschappelijk leven door zijn
groote rijkswetten: rechtvaardigheid en
naastenliefde.
Rechtvaardigheid! Is hiertegen in het
verleden niet gruwelijk gezondigd door
alle standen der maatschappij? Door de
winkelier en zakenman die het oude ge
bod „gij zult niet stelen" verving door het
heidensch beginsel: zaken zijn zaken: en
„ieder is 'n dief in zijn eigen nering"? Door
de werkgevers die volkomen vervreemd
waren van alle sociaal gevoel en erkenning
der rechten hunner arbeiders, die mis
bruik maakten van benarde omstandighe
den om aan hun personeel een hongerloon
uit te betalen. Er is gezondigd tegen de
rechtvaardigheid door sommige arbeiders
zelf door sabotage en ongemotiveerde sta
king, maar meer nog door luiheid en lyn-
trekkerij, door loon op te strijken voor ar
beid, die zij niet hadden geleverd.
Het is nu hoog tijd, dat wij, volgelingen
van Christus, beginnen sociaal te denken,
d.w.z. te denken als leden van een groote
gemeenschap. Niet alleen eigen voordeel
als motief nemen van ons handelen, maar
bovenal ons laten leiden door de rechtvaar
digheid jegens ieder in navolging van
Christus, onzen Koning.
Er is maar één mogelijkheid: om den
socialen vrede, zoo jammerlijk verloren, te
rug te krijgen en die eene mogelijkheid is
„de daad der christelijke naastenliefde".
Nu moet ge me niet verkeerd verstaan.
Ik bedoel niet dat het sociale vraagstuk al
leen en uitsluitend een godsdienstig vraag
stuk is. Neen, dat is volstrekt niet de be
doeling der Pausen dieChüistus uitriepen tot
Koning van het sociale leven, die de maat
schappij in Christtus willen hervormen. In
zijn magistrale encycliek „Quadragesimo An
no" zegt de Paus volstrekt niet dat er niets
gedaan kan worden ter verbetering, tenzij
eerst alle menschen goede katholieken ge
worden zijn. Hij verwijt daarin juist aan
den Staat dat deze met zijn wetgeving veel
te laat is gekomen en niet ver genoeg ge
gaan is. De Paus acht het dus wel degelijk
mogelijk en dus ook noodzakelijk, dat door
wetgeving en organisaties de toestanden
verbeterd worden. Maar voegt de Paus er
by: „dit alles zal geen afdoende oplos
sing van het vraagstuk brengen en alle
pogingen om de Maatschappij te hervor
men zullen vruchteloos zijn en geen genees
middel zal hier baten tenzij de menschen
weer openlijk en oprecht terugkeeren naar
de leer van het Evangelie".
En daarm: nieuwe wetten maken tegen de
wantoestanden op sociaal terrein?
Het is de plicht van de Staat. De be
staande organisaties versterken? Dat is ge
heel volgens het verlangen van Paus en
Bisschoppen. Maar dat alles hoe onmis
baar ook is niet het voornaamste, is
niet voldoende. De verwezenlijking van
het heerlijk ideaal „de vrede van Christus
in het Rijk van Christus" verwachten wij
niet allereerst van de Staat, niet aller
meest van de werkzaamheid onzer organi
saties maar bovenal van de daad van de
christelijke naastenliefde.
Spr. vestigt dan de aandacht op den toe
stand der Staten, waar koningen en lei
ders worden vermoord en doortegenover op
alles wat door de Kath. Charitas op zoo ve
lerlei gebied gedaan werd.
Ja, aldus spr., men heeft de Kerk bespot
om haar geloofsleer, gevloekt om haar ze-
deleer, maar gezegend om haar liefde. Als
volgelingen van Koning Christus, als kin
deren der eene Katholieke Moederkerk
daarom de daad gesteld van waarachtige
naastenliefde. Christus Koningschap erken
nen in het maatschappelijk leven betee
kent naarstig vervullen het groote gebod,
beteekent uit al onze daden de liefde la
ten spreken, de liefde den naaste om God
gebracht. De huidige wereld is niet aller
eerst aan stoffelijke goederen arm, maar aan
het goud der echte christelijke liefde.
De menschheid bidt en smeekt om lief
de, oprechte, christelijke liefde. En van wie
anders kan zij die liefde verwachten dan
van ons, die zich de leerlingen van Chris
tus noemen? Is het niet onze meest gewich
tige taak in deze zware tijden een lichtend
voorbeeld te zijn van waarachtige naas
tenliefde? Wü zijn toch immers de volge
lingen van Koning Christus, die verkee-
rend onder de menschen wel deed aan al
len, die tot Hem kwamen, die in waarheid
was de dienende liefde, die heelde en
troostte en niets vragend voor zichzelf al
les voor allen was, voor de armen en mis-
deelden het eerst. Die liefde zal niet alleen
de vaak te groote afstand tusschen de ver
schillende klassen der maatschappij over
bruggen. maar ook in ons werken op maat
schappelijk, cultureel en charitatief terrein
brengen de zóó noodzakelijke saamhoorig-
heid. Een saamhoorigheid zoo prachtig be
lichaamd in een instelling als „Katholiek
Leiden". Wij vergaderen immers niet orn
samen te twisten, neen om samen te bidden
en samen te werken. Waar het op aankomt
is allereerst: hoe kunnen onze prachtige
organisaties op maatschappelijk, cultureel
en charitatief gebied het vruchtbaarst hun
taak vervullen en dus het vruchtbaarst
arbeiden voor Koning Christus? Welnu: het
meest gezegend leeken-apostolaat is nog
altijd de samenwerking van geloofsgenoo-
ten in christelijke saamhoorigheid. Omdat
dit haar levensdoel is en de reden zelf
van haar bestaan, daarom breng ik gaarne
vanaf deze plaats in naam van u allen mijn
oprechte hulde aan de zoo sympathieke
vereeniging: „Katholiek Leiden".
Christus is ten slotte ook Koning in het
staatkundige leven. Hij is het die het bur
gerlijk gezag heeft ingesteld. Niet in de
veranderlijke volkswil mar in God zelf
vindt het gezag in het staatkundig leven
zijn oorsprong. „Door Mij regeeren de ko
ningen en verordenen de wetgevers het
geen recht is". „Luistert gij, die heerscht
over het volk want door den Heer werd u
de heerschappij geschonken". En antwoord
de Christus zelf niet aan den Romeinschen
landvoogd, die zich op zijn macht beriep:
„Gij zoudt over Mij geen macht hebben,
ware u die niet van boven gegeven."
Wij, Katholieken, eerbiedigen de burger
lijke overheid om haar waardigheid, wij
gehoorzamen haar om het gezag, dat - zij
van God ontving. Want er is geen macht
op aarde dan alleen die van den Koning
der Koningen, aan wien alle burgerlijke
overheid haar macht ontleent.
Christus' Koningschap in het staatkun
dig leven brengt echter ook voor de over
heid strenge plichten mede. Het is niet al
leen haar taak het tijdelijk welzijn der
burgers te bevorderen maar ook en voor
al te handhaven en verder door te voeren
de christelijke beginselen in het staatkun
dig leven en te waken voor de vrijheid en
de rechten van de Katholieke Kerk.
Maar hoe wordt in vele landen door de
regeerders Christus' Koningschap erkend?
Men heeft Hem verdreven uit de scholen,
waar de kinderen worden onderwezen in
alle aardsche wijsheid en technische ken
nis. Maar over den goddelijken Kinder
vriend en zijn liefde voor de jeugd mag
niet worden gesproken. Men heeft Hem
verdreven uit de volksvergadering waar de
wetten worden gemaakt voor het welzijn
van het land en het volk zonder de erken
ning van Hem, den besten vriend van het
volk. Men heeft Hem verdreven uit de leer
zalen der universiteiten waar de mensche-
lijke wetenschap meent het te kunnen stel
len zonder Hem, den Christus, het Licht
der wereld.
Zoo wordt in veel landen het Koning
schap van Jezus Christus door volkeren en
regeerders niet alleen ontkend, maar be
streden met de meest verbeten woede. Tot
vorsten en volkeren heeft de Christus zijn
woord gesproken: „zonder Mij kunt ge
niets doen". En het antwoord is ook nu
weer zoowel bij het verblinde volk als bij
de ongeloovige regeerders: „weg met Hem,
wij willen niet dat deze over ons heersche".
En het gevolg? Nooit is de ellende van
het volk, de zedelijke verwildering, maar
ook de stoffelijke nood zóó groot geweest.
En er is geen verbetering in den treuri-
gen toestand onzer maatschappij, geen
waarachtig geluk denkbaar totdat de ver
dwaasde wereld weer erkent het Koning
schap van Jezus Christus.
Het ziet er niet naar uit, dat Christus
als Koning heerscht, het schijnt zelfs of
zijn Rijk ten einde loopt. Maar neen, geen
ontmoediging.
Hoe duister en somber ook schijnen de
vooruitzichten voor den tijd die komen
gaat; wij hebben niet te vreezen. Hij is de
Keer der Heeren en de Koning der konin
gen. Ons leven en onze toekomst zijn in zijn
hand. Blijft trouw aan uw Koning in leven
en sterven.
De eindoverwinning over iederen mensch
die Hem verwerpt, over de wereld die zijn
koningsrechten niet wil erkennen, blijft
aan hem, den Koning der Koningen. Eens
zullen de millioenen menschenkinderen
staan voor zijn Koningstroon. Daar zal Hij
zijn vonnis spreken. „Komt, gezegenden"
ofwel „gaat weg van Mij". Blijft dan in uw
persoonlijk leven, uw huiselijk leven en in
uw huwelijk, op maatschappelijk terrein
en in het staatkundig leven trouw aan de
wetten van uw Konine Jezus Christus, den
Koning der Koningen.
Nadat het applaus op deze begeesteren
de redevoering was verstorven zong mej.
Jo Stallinga, wederom op de vleugel bege
leid door mej. Cor Bots „O Jesulein Süss
O Jesulein, mild" van Bach, „Ogni Sabato"
van Gordigiani en „Agnus Dei" van Mo
zart.
Na hetgeen we reeds over zang en kla-
vierspel in den aanvang schreven, behoeft
het geen betoog, dat ook nu een luisterstille
menigte van deze hoogstaande uitvoering
genoot. Het meest voldeed wel het zoete
en liefelijke „O Jesulein Süss O Jesulein
mild".
De Graalleden gaven hierna in zang,
dans en declamatie wederom een gedeelte
uit: „Nu gaat de Heer voorbij", dat reeds
bij andere gelegenheden door ons bespror-
ken werd.
Wij herinneren slechts aan de prachtige
boetedans, aan de mooie tekst, culminee-
rend in het met overtuiging gesproken:
Aan het kruis is het leven,
Aan het kruis de zaligheid.
Aan het kruis de zielekracht,
Aan het kruis de geestelijke vreugden,
Aan het kruis alle volmaaktheid en
heiligheid.
Wij herinneren aan het prachtige „Ver
bum Supernum", begeleid en gedragen
door die doordacht-gestyleerde bewegin
gen, ieder oogenblik fijn als figuren va:i
Toorop, een levend geworden schilder
kunst, alles een streeling voor het oog en
een klank voor het oor tot aan het: „Wy
aanbidden U, Christus, en loven U, omdat
Gij door Uw Kruis de wereld verlost hebt".
Ook bij deze prachtige vertolking stond
het koor onder leiding van den heer Mizee,
DE MELBOURNE-RACE.
DE TERUGKOMST VAN DE „UIVER".
De ontvangst nog niet geregeld.
Reeds zeer velen hebben zich tot de
kantoren der K. L. M. gewend ten einde
inlichtingen en ook toegangsbewijzen
te verkrijgen voor de ontvangst en huldi
ging van de bemanning van de „Uiver",
welke op Zaterdag 17 November zal plaats
vinden.
Deze ontvangst is nog niet in alle onder
deden geregeld en toegangsbewijzen zijn
ook nog niet verkrijgbaar.
Het publiek zal echter door berichten in
de pers volkomen op de hoogte worden
gesteld en gehouden, zoodat men goed zal
doen het uitkomen van deze berichten af te
wachten.
BRITSCHE LOF VOOR DE UIVER.
„Comfort, regelmaat en snelheid".
De Engelsche bladen blijven de presta
tie van de „Uiver'" met lof bespreken.
In de „Observer" schrijft Garvin o.a.,
dat de indrukwekkende vlucht van Par-
mentier en Moll, welke op zulk een veilige
wijze werd uitgevoerd, een opvallend con
trast vormt met de overwinning van het
Engelsche vliegtuig in de Melbourne-race.
De „Sunday Times" verklaart, dat de
vlucht van de „Uiver" in vier dagen voor
de toekomst van grooter beteekenis is dan
die van Scott in drie dagen.
De K.L.M. heeft het bewijs geleverd,
zegt het blad, dat comfort, regelmaat en
snelheid gemakkelijk te combineeren zijn,
hetgeen meer hoop geeft voor de economi
sche toekomst van de luchtvaart dan het
heldhaftige doch daardoor oncomfortabel
vliegen om recprds te verbeteren.
MAC GREGOR EN WALKER AAN HET
EINDDOEL.
Volgens te Londen ontvangen berichten
zijn Mac Gregor en Walker Zaterdagavond
om 22 uur 19 A.T. te Melbourne geland.
Het toestel van Mc. Gregor en Walker is
het eerste te Melbourne aangekomen toe
stel, dat alleen voor de handicap-race heeft
ingeschreven.
JONES EN WALKER BREKEN
VIJF RECORDS.
LONDEN, 29 Oct. «Uit Singapore
wordt gemeld dat de Engelsche vliegers
Jones en Waller, op hun terugvlucht van
Melbourne naar Engeland, reeds vijf snel
heidsrecords hebben gebroken en wel op
de trajecten MelbourneCharleville, Char-
levillePort Darwin, MelbournePort
Darwin, Port DarwinSingapore en Mel
bourneSingapore.
Bij het vertrek van Cloncurry naar Char-
le ville hebben Hewett en Kay hun Dra
gon, een De Havilland-machine, bescha
digd, waardoor zij in Cloncurry zullen wor
den opgehouden aangezien de reparatie
twee dagen zal duren.
FITSMAURICE HEEFT PECH.
Weer het Intrekbare landingsgestel.
LONDEN, 29 October. (V. D.) De Ier-
sche vlieger Fitzmaurice die vanmorgen
vroeg van het vliegveld Lympne was ver
trokken om te pogen het record van Scott
en Black op het trapect EngelandMel
bourne te verbeteren, is om 10.25 (A. T.)
op Lympne teruggekeerd aangezien ter
hoogte van Brussel een deel van de zeke
ring van zijn intrekbaar landingsgestel
naar beneden viel. Waarschijnlijk zal het
toestel naar Croydon moeten worden ge
bracht om daar gerepareerd te worden.
EEN ONDERHOUD MET
GEYSENDORFFER.
„Hoe we ons nog konden redden
is een raadsel".
Zaterdagmorgen hebben wij de beman
ning van den zoo noodlottig verongeluk
ten „Panderjager" in 't Europeesch zieken
huis te Allahabad een bezoek gebracht le
zen wij hr een particulier telegram aan de
„Msb.", en Geijsendorffer vonden we on
middellijk bereid ons een onderhoud toe
te staan.
„We hadden juist onzen aanloop geno
men en waren al vrij van den grond ge
komen, toen plotseling uit het nachtelijk
duister twee felle lichtbundels opdoemden,
vlak tegenover ons. Bijna onmiddellijk
voelden we, dat de onderkant van de ma
chine tegen iets aan stootte. Er volgde een
gekraak en plotseling zagen wij vlammen
te voorschijn komen. Gelukkig waren wij
nog in de gelegenheid met een ruk de
deur te openen en uit het toestel te sprin
gen. Waren wij nu in veiligheid? We kon
den het ons eigenlijk moeilijk realiseeren.
We hadden slechts lichte kwetsuren opge-
loopen, die hier in het hospitaal behandeld
zijn".
Geijsendorffer zeide verder, dat het z.i.
een groote domheid was om midden op
het vliegveld een tractor met zoeklichten
te laten manoeuvreeren. Het was zoo don
ker, dat men geen hand voor oogen zien
kon. We startten precies op tijd en wisten
terwijl het orgel bespeeld werd door den
heer N. Opdam.
In zyn slotwoord op dezen schoonen
avond bedankte de heer W. Kriek dan ook
van harte allen, die dit feest van Christus
Koning zoo mooi en verheven hadden ge
maakt. Aan de dames Stallinga en Bots
bood hij ieder een bouquet bloemen aan;
aan mej. Spronk, de leidster der Graal in
Leiden, een beeld van Christus-Koning ter
plaatsing in het Graalhuis.
Met het lied van Christus Koning, dat
door allen werd meegezongen en waarbij
de Graal een plastische kruisvereeniging
gaf, werd deze prachtige avond besloten.
AGENDA
LEIDEN.
Dinsdag St. Barbara-vereeniging. Leden
vergadering R. K. Volksbond, 8 uur
Dinsdag, Alg. R.K. Propagandaclub „Dr.
Schaepman", Jacobazaal „Den
Burcht", 8.15 uur.
Woenslag, Openbare propaganda-avond,
Sportfondsenbad Leiden. Foyer,
Stadsgehoorzaal, 8.30 uur.
De avond-, nacht- en Zondagsdiens der
apotheken wordt van Maandag 29 Oct.
tot en met Zondag 4 Nov. a.s. waarge
nomen door de apotheken: G. H. Blanken,
Hoogewoerd 171, tel. 502; D. J. van Drie-
sum, Mare 110, tel. 406 en C. van Zijp, Wil-
helminapark 8, Oegstgeest tel. 274.
op geen stukken na, waar wij tegen aan
botsten. Aan alle kanten zagen wij vlam
men uitslaan. Hoe we nog uit de machine
hebben kunnen springen, is me een raad
sel. Al ons hebben en houden is een prooi
der vlammen geworden. Niets is overge
bleven. Asjes zat naast mij. Ik geloof, dat
we de deur open getrapt hebben, toen de
Pander in brand stond. De benzinetank
was gebarsten, de motor was nog blijven
draaien. Gelukkig, dat we het er heelhuids
afgebracht hebben".
Gevraagd, of zij weer gaan vliegen, zei
Geijsendorffer lachend:
„Natuurlijk! 't Was toch geen vliegon
geluk!"
RECHTZAKEN
HET DRAMA TE NIEUWKOOP.
Een „schadevergoeding" van 10.000.
opgelegd.
Men herinnert zich het drama te Nieuw
koop, waarbij de 18-jarige van der W. door
een schot hagel werd getroffen uit een ka
rabijn, opgesteld door den gepensioneerd
majoor der Rijksveldwacht T. om het strco-
pen in zijn vischwater tegen te gaan, met
het gevolg, dat Van der W. blind werd ge
schoten. T. is hiervoor tot 8 maanden ge
vangenisstraf veroordeeld.
In een civiele procedure, welke te dezer
zake tegen T. voor de Haagsche rechtbank
is ingesteld, heeft deze hem thans veroor
deeld aan van der W. een schadevergoe
ding te betalen van 10.000 en hem tevens
in de kosten der procedure veroordeeld
STADSNIEUV/S
„GELOOF EN WETENSCHAP"
Bijeenkomst van morgenavond gaat niet
door.
De bijeenkomst van „Geloof en Weten
schap" op morgenavond, waarop prof.
Huib. Luns zou spreken over: Leonardo da
Vinei is wegens ziekte van den spreker
uitgesteld.
AAN DE GEZELLENVEREENIGINGEN
VAN ONS DISTRICT.
In verband met het vertrek van den
Zeereerw. Heer J. v. Galen, als Centraal-
Praeses, zal Woensdagavond te 9.30 (haiflO)
een korte afscheidsvergadering worden ge
houden in het gdbouw van den Haag I,
Maasstraat 12.
Beleefd noodigen wy alle leden van den
Raad van Bestuur, alle Senioren, alle Com
missarissen, alsmede een flinke deputatie
leden van iederl Joseph-Gezellen-Vereeni-
ging van ons district uit tot bijwoning van
deze vergadering.
Laten wij onze dankbaarheid toonen aan
onzen scheidenden Centraal Praeses door in
flink aantal aanwezig te zijn.
De deelnemers uit Leiden zorge kwart
vóór 9 voor 't station Leiden aanwezig te
zijn.
H. SCHRAMA,
Districtspraeses.
Parochieele St. Josephs-Gezellen-Vereen.
Gezellen van Leiden, ook gij moet den
heengaanden „Leider" huldigen. Er wordt
gezamenlijk gereisd met den trein van 8.53
uit Leiden, daar die bijeenkomst te half tien
begint.
Deelnemers kunnen zich melden bij
Comm. W. Boogers of bij Senior, uiterlijk
tot Dinsdagavond 9 uur.
Liedertafel „Seb. Schaffer".
In verhand met het bovenstaande vervalt
Woensdagavond de repetitie.
Loterij Kempermanfonds.
Wij herinneren er aan, dat morgenavond
de trekking plaats hebben te half negen in
de bovenzaal. Houders van loten hebben
toegang vrij.
De conferenties over „Jeugdliefde en Hu
welijkstrouw", 's Woensdagsavonds in de
Hartébrugkerk zijn zoo verzoekt men ons
te melden niet bestemd voor personen
onder de 18 jaar.
De gisteren in de Hartebrugskerk gehou
den collecte ten bate van het St. Francis-
cus Liefdewerk heeft opgebracht de mooie
som van 464.Namens het Liefdewerk
allen gevers hartelyk dank.
De collecte voor de R. K. Werkloozen,
gisteravond gehouden na afloop van de
viering van Christus' Koningschap in de
Stadsgehoorzaal heeft opgebracht de som
ma van 30.