Sto°
29.4
PEEK&CLOPPENBURG
VRIJDAG 5 OCTOBER 1934
DE LEIDSCHE COURANT
VIERDE BLAD. - PAG. 13
VD.AGEM OVEQ OHJ GELOOF
Vraag 22. Wat is eigenlijk „zinlijkheid?"
Is zinlijkheid een kwaad?
Antw. Zinlijkheid is het verlangen van
onze zintuigen naar bevrediging en genot.
Daaruit volgt, dat het onzin is om te zeg
gen, dat „zinnelijkheid een kwaad of zon
dig" is! Integendeel, God heeft den mensch
als een bezintuigd (zinnelijk) wezen ge
schapen en heeft juist om wijze redenen
dat verlangen naar bevrediging van die
zintuigen in de menschelijke natuur ge
legd. Het genot bij eten en drinken bijv.
brengt den mensch er toe om zijn
lichaam door voedsel te onderhouden. Ook
de geslachtelijke zinlijkheid is den mensch
door God gegeven: uit haar ontspringen
de noodzakelijke banden van liefde tus-
schen man en vrouw; de bevrediging daar
van is een wijs gesteld tegenwicht voor de
lasten en zorgen van het vader- en moe
derschap. Zonder deze „zinlijkheid" is de
voortplanting van het menschelijk ge
slacht niet denkbaar! De zinnelijke liefde
is een zéér belangrijk element der huwe
lijksliefde, zooals een ieder begrijpt. Reeds
in het Paradijs bestond natuurlijk de „zin
lijkheid", maar zij stond daar onder de
volledige heerschappij van het
menschelijk verstand Door Adams
zonde is deze volledige heerschappij van
de menschelijke rede over de zintuigen
verloren gegaan: voortaan moest de mensch
met groote moeite bewerken, dat zijn zin
nen niet gaan heerschen over zijn ver
stand. Nu moet de mensch zijn zinnen, min
of meer met geweld, beteugelen, en houden
binnen de perken, die God heeft gesteld.
De deugd van zelfbeheersching, van ver
sterving, is daartoe noodzakelijk. Matig
heid en kuischheïd worden van ons ver
langd d.w.z. bijv. de mensch mag genieten
van spijs en drank, maar zóó, dat deze het
lichaam ten nutte zijn; God en de rede
veroorloven óók het geslachtelijk genot,
maar alléén in de door Hem geheiligde hu
welijksgemeenschap. Voor dat alles is de
hulp van Gods genade noodig, want zon
der die hulp is de tot het zinlijke geneigde
mensch tot zulke zelfbeheersching niet in
staat. Dat is „gezonde" zinlijkheid!
Zijn zinlijke verlangens met mate en
met inachtneming van Gods gebod en de
regels van ons verstand bevredigen, is
géén kwaad, gelukkig niet! De macht daar
toe is een groote gave van God aan den
mensch, welke zijn leven hier op aarde
gelukkiger en schooner maakt (denk bijv.
eens aan het verheven genot dat het hoo-
ren van muziek geven kan of het zien der
schoonheid van natuur of kunst!).
Vraag 23. U vraagt „iets over inrichting
en bestuur van het „Gereformeerde Kerk
verband". Eigenlijk is deze vraag moeilijk
onder de „vragen over ons Geloof" te
rangschikken! Maar dat is het ergste niet:
het ergste is, dat ik onmogelijk kan weten
welk(e) Kerkgenootschap (pen) u bedoelt.
Want behalve dat u misschien met „gere
formeerd" meent te zeggen „hervormd" of
„Protestantsch" in 't algemeen, (dan zou
uw vraag de acht-en-veertig protestantsche
sekten in Nederland alléén al betref
fen!) blijft zelfs bij een een nadere spe
cialisatie tot die Kerkgenootschappen,
welke het woord „gerefor
meerd" in hun naam voeren,
een antwoord in dit bestek onmogelijk.
Waarom? Omdat in Nederland, voorzoover
ik weet, bestaan: de Gereformeerde Kerk,
de Gereformeerde Kerk „onder Hersteld
Kerkverband", de Gereformeerde Gemeen
te, de Dordtsche Gereformeerde Gemeente,
de Vrije Gereformeerde Gemeente, de Vrije
Evangelische Gereformeerden, de Oud-Ge
reformeerde Gemeente, de Gereformeerde
Gemeente onder, het Kruis, de Oud-Neder-
duitsch Gereformeerde Gemeente, de Oud-
Gereformeerde Kerk, de Nederduitsch Ge
reformeerde Gemeente, de Christelijk-Ge-
reformeerde KerkDe verdeeldheid on
der de Protestanten is ongeloofelij k. Wij
moeten ons daar niet over verheugen,
maar blijven bidden, opdat volgens Chris
tus' wensch „allen één zijn" en het worde:
„één schaapstal en één Herder"! U zult
binnenkort in de artikelenreeks „Brieven
over ons Geloof", welke nu de „Kerk van
Christus" behandelt, over de eenheid van
onze Kerk en de betreurenswaardige ver
deeldheid onder andere, die zich ook
„Christus' Kerk" noemen, méér kunnen le
zen. Dan zult u wellicht daarin ook eenig
antwoord op uw veelomvattende vraag
ontmoeten.
Vraag 24. Christus heeft tegen de Sa-
maritaansche vrouw gezegd: „Maar toch
komt er een uur, en het is er reeds, waarin
de ware aanbidders den Vader in geest
en waarheid zullen aanbidden" Jo.
4:23) cn Hij zeide dit, nadat die vrouw
Hem gesproken had over het aanbidden
op den berg van Samaria en in den tem
pel van Jeruzalem, m.a.w., nadat zij het
had over den uitwendigen eeredienst
van God. Bedoelt Christus met die
woorden nu niet, dat de godsdienst
van het Nieuw Verbond eigenlijk iets
louter inwendigs is? Hoe is dat te
rijmen met den uitwendigen eeredienst der
Katholieke Kerk en met de verplich
ting Zondags aan zulk een uitwendige
eeredienst deel te nemen?
Antw. Christus wilde te kennen geven,
dat de godsdienst, waarover de vrouw
sprak, de godsdienst dus der Samaritanen,
niet de ware was en dat ook de godsdienst-
practijk der meeste Joden niet meer de
juiste was niet alleen, maar dat voortaan,
in het Nieuwe Verbond, een anderen
vorm ven eeredienst, niet meer aan een
bepaalde plaats (Jeruzalem) gebonden en
meer van geestelijken aard, zou gel
den, dan de Godsvereering van het Oude
Verbond.
De Samaritanen hadden bij hun
aanbidding nóch den waren „geest" nóch
de echte „waarheid". Zij baden en offer
den niet op de plaats waar God het wilde
(Jeruzalem) en brachten niet de soort of
fers, welke God verlangde. De Joden
hadden wel de „waarheid" (immers, zij
brachten de voorgeschreven offers op de
voorgeschreven plaats) maar zij hadden
niet meer den waren „geest": alles in hun
Godsvereering was „veruiterlijkt", een
uitwendigen vormendienst, zonder de in
wendige goede gesteldheid. „Maar toch komt
er een uur, en het is er reeds"waar
in de ware aanbidders, de Christenen
(met Christus' persoonlijke geloofspredi-
king had het „Christendom" reeds een
aanvang genomen) den Vader zouden aan
bidden volgens den door God voorgeschre
ven regelen en in den waren „geest" van
de kinderen Gods. Het Offer (het H. Mis
offer) en de Sacramenten, zijn van meer
geestelijken aard dan de offers van
het Oude Verbond, omdat zij de inwendi
ge, onzichtbare (slechts door uiterlijke tee
kenen aangeduide) genade geven; ter
wijl Christus bovendien de „waarheid"
omtrent God vollediger en daarom juister
zou openbaren (en toen reeds geopenbaard
had) dan onder het Oude Verbond be
kend was. Christus' woorden beoogen dus
geenszins een afwijzing van allen uitwen
digen eeredienst, integendeel: Hijzelf zou
.door de instelling Zijner Sacramenten
juist ook de uitwendige teekenen geven,
waaromheen de geheele katholieke eere
dienst is gebouwd.
Natuurlijk moet de Godsvereering „uit
het hart" komen. Verstand, wil en gevoel
moeten God dienen en deel hebben aan
de Godsvereering, anders is het een louter
„lippengebed", een Offer en een vereering
zonder God! Vóór alles ziet God naar „het
hart", naar het „inwendige". Maar de
mensch is niet alléén ziel, niet alléén
geest, maar óók lichaam. Zou het dan
niet volkomen onredelijk zijn om dit laat
ste deel van den mensch geheel uit de
Godsvereering te bannen? Een „gods
dienst", die louter wordt „beoefend in de
stilte van het hart" is daarom onredelijk.
Een Godsvereering op Zondag uitsluitend
„in de vrije natuur", waarmee de „niet-kerk-
schen" zoo dikwijls schermen onder het
motto: „ik vind God liever in Zijn schoone
natuur dan in het muffe kerkgebouw", is
gemakzuchtige eigenwijsheid: de mensch
moet vragen wat zijn Heer en Schepper
wil, niet wat hijzelf het liefst doet. Welnu,
God heeft ons door Zijn Kerk het bij
wonen van het H. Misoffer op Zondag ge
boden, door Zijn Kerk, die van Hem de
macht tot het geven van geboden ontving:
„Al wat gij binden zult op aarde, zal ook in
den hemel gebonden zijn" (Matth. 16:19).
Vraag 25. Wat is feitelijk de beteekenis
van het „Imprimatur" op boeken van gods-
dienstigen aard? Als op een „heiligen
leven" of op een verzameling „heiligen
levens" dit „imprimatur" voorkomt, betee-
kent dit dat dat de Kerk de verhaalde ge
beurtenissen wonderen enz. als
waar-geschied bevestigt?
Antw. Het Latijnsche woord „imprima
tur" beteekent: „kan gedrukt worden". Het
is géén aanbeveling van het boek,
wél een getuigenis van het kerkelijk gezag
dat in het boek niets tegen de katholieke
geloofs- of zedenleer geschreven staat.
De Kerk wil niet, dat de geloovigen al
tijd weer door allerlei geschrijf over ge
loofszaken in gevaar worden gebracht, tot
ernstige geloofstwijfels te komen. Wat zou
er niet op los geschreven worden in dit op
zicht indien er geen „imprimatur" be
stond! Er zijn altijd een aantal katholieke
schrijvers die „langs de kantjes" der ka
tholieke geloofs- en zedenleer loopen: ge
lukkig, dat deze een redelijke beteugeling
hebben!
Juist de hoogachting voor het Geloof en
de vervulling van de kerkelijke gezags-
taak: het Geloof zuiver te bewaren, deed
deze verstandige censuur ontstaan. Het is
duidelijk, dat de Kerk, die van haar Stich
ter leergezag en bestuursgezag
heeft gekregen het recht, maar ook de
plicht van deze controle heeft. Weigert
de Bisschop het „Imprimatur" dan is het
mogelijk, dat daardoor een levenswerk
van een geleerde wordt vernietigd; maar
hier gaat het „algemeen welzijn" onvoor
waardelijk voor het persoonlijk belang
(indien men in zoo'n geval van een „per
soonlijk belang" kan spreken!).
Wanneer de Bisschop deze wijst
meestal voor elk boek een censor aan, die
in zijn naam het boek keurt zijn „im
primatur" verleent aan een boek met „hei
ligenlevens", dan waarborgt de Bis-
schop daarmede geenszins de ge
loofwaardigheid van die geschiede
nissen, waarin het „legendarische" (dat is:
het niet strikt-historisch bewezene) dik
wijls een groote rol speelt. Het „imprima
tur" immers wil, zooals wij boven zagen,
alléén zeggen, dat het boek volgens zijn
oordeel geen dwalingen in de katholieke
geloofs- en zedenleer bevat.
Volledigheidshalve wil ik er nog op wij
zen, dat de Bisschop, wanneer hem of zijn
gemachtigde een boek ter verkrijging van
het „imprimatur" wordt aangeboden, niet
oordeelt over de stijl of de letterkundige
waarde van het boek. Als de Bisschop het
„imprimatur" weigert kan de schrijver zich
beroepen op den oppersten Rechter op aar
de der Kerk: den Paus. De Paus heeft
zich daarenboven de censuur over sommi-
GEMENGDE BERICHTEN
WIELRIJDSTER ONDER EEN AUTO.
Aan de gevolgen overleden.
Woensdagmiddag had op den hoek Sport-
laan en Fahrenheitstraat te 's-Gravenhage
een aanrijding plaats tusschen een perso
nen-auto, bestuurd door den 28-jarigen H.
S. uit de Sonoystraat en een rijwiel, waar
op mej. A. E. van de Prins, Mauritslaan
was gezeten. Deze laatste kwam onder de
auto terecht en moest met inwendige kneu
zingen door den Geneeskundigen Dienst
naar het Roode Kruis Ziekenhuis worden
vervoerd, alwaar zy later is overleden.
DE ONBEWAAKTE OVERWEG
Bakker door een trein gegrepen
en gedood
Gistermiddag even na vijf uur heeft op
den onbewaakten overweg bij Mutsaers 'a
't Zand een ernstig ongeluk plaats gehad.
De 31-jarige bakker A. A. Korthout, die
aldaar per bakfiets den overweg overstak,
werd door een juist aankomenden trein
gegrepen^ Het slachtoffer was op
slag dood. Zijn fiets was totaal vernield.
Het slachtoffer was gehuwd en vader van
eenige kinderen.
BRAND TE AMSTERDAM
Gisteravond tegen tien uur werd brand
ontdekt op de tweede verdieping van per
ceel Binnen Bantammerstraat 24 te Am
sterdam, bewoond door de familie H. Jans
sen. De bewoner was een oogenblik bij
overburen, waar zich ook zijn vrouw en
dochter bevonden. De 67-jarige man ging
naar zijn woning terug en kwam daar tot
de ontstellende ontdekking, dat in de
achterkamer de petroleumkachel in lich
terlaaie stond. Het vuur had zich reeds
aan het vloerkleed medegedeeld. De man
deed nog pogingen de vlammen te doo-
ven, waarbij hij brandwonden aan gelaat,
hals en armen opliep. Het gelukte hem
niet en ijlings moest hij de vlucht nemen.
Onmiddelijk werd de brandweer gewaar
schuwd en de motorspuit van de post De
Ruyterkade onder bevel van hoofdbrand
meester Hardtdorff was spoedig ter plaat
se. Weldra werd het vuur met twee stra
len bestreden. Eén slang was binnendoor
gelegd, terwijl de andere over de Magy-
rus-ladder was geleid. Het vuur had zich
intusschen ook uitgebreid tot de naast aan
gelegen kamer en was overgeslagen naar
de zolderverdieping. Weldra was de
brandweer de vlammen echter meester. De
twee kamers van de familie Janssen
brandden bijna geheel uit en ook op de
derde verdieping was aanzienlijke schade.
Huis en inboedel waren verzekerd.
De brand trok in de drukke Binnen
Bantammerstraat vele nieuwsgierigen en
een groot aantal Chineezen dat in deze
wijk woont, sloeg het blusschingswerk be
langstellend gade. Na drie kwartier rukte
de brandweer in.
SUIKERWERK-FABRIEK AFGEBRAND.
In de Waardstraat te Helmond is giste-
middag door onbekende oorzaak brand uit
gebroken in het suikerwerkfabriekje van
den heer P. van Riet. In korten tijd stond
de geheele fabriek in lichte laaie. Het licht
brandbare materiaal, zooals suiker, stroop
enz., ging verloren. De brandweer bestreed
het vuur met één straal.
De heer Van Riet was niet verzekerd te
gen bedrijfsschade. Eenige arbeiders wor
den door den brand werkloos.
BOERDERIJ AFGEBRAND
Gistermiddag omstreeks drie uur ont
stond brand in de woning van den stil
levenden bakker D. de Boer te Eext
(Drente). In een minimum van tijd stond
de geheele woning in lichterlaaie. Zij
brandde dan ook tot den grond toe af. Een
naast de, woning gelegen schuur kon door
het doortastend optreden van de brand
weer behouden blijven. Van de inboedel
kon niets worden gered. Een varken kon
tijdig in veiligheid worden gebracht.
De oorzaak van den brand is vermoede
lijk kortsluiting. De schade wordt door
verzekering gedekt.
De bewoners waren bij het uitbreken
van den brand afwezig.
SMOKKELARIJ VAN MENSCHEN
NAAR DE VER. STATEN
Complot ontdekt
Den laatsten tijd heeft de Rotterdam-
sche Rivierpolitie een uitgebreid onder
zoek ingesteld inzake het clandestine ver
voer van personen naar de Vereenigde
Staten. Hierbij is gebleken, dat Rotter
dam en Antwerpen centra waren van een
wijdvertakt complot van smokkelaars,
waarbij voorts voornamelijk aangesloten
IONGELUI!
Speciale Aanbieding
voor onze klanten en voor
hen, die het willen worden.
EEN PRIMA
COSTUUM
ONS EIGEN
ATELIERWERK
SPORT
ge werken bij uitsluiting voorbehouden
(b.v. vertalingen van de H. Schrift zon
der de aanmerkingen welke dienaangaande
bij de Vaders erkende kerkelijke schrij
vers uit de eerste eeuwen en eenige uit
later tijd te vinden zijn).
Men kan vragen ter beantwoording in
deze rubriek inzenden bij: Mr. A. Diepen-
brock, Pr. Seminarie Hageveld, Heem
stede.
waren schepelingen van Amerikaansche
vrachtbooten.
Te Rotterdam was een vertrouwensman
van het complot, die gegadigden, die naar
Amerika wilden, maar geen officieele toe
lating konden krijgen, met de smokke
laars in verbinding bracht, waarvoor hij
dan honderd gulden berekende.
De gesmokkelde persoon moest dan bo
vendien driehonderd dollars betalen, waar
voor men hem als verstekeling op een
Amerikaansche boot verborg en tijdens de
reis verzorgde, zonder dat de officieren
dat in de gaten kregen, om hem in Ame
rika, zonder dat de imigratie autoriteiten
dit konden beletten, aan wal te brengen.
De menschen, die hier te lande aan deze
praktijken meededen, zijn volgens de wet
wel niet strafbaar, maar nu men achter
hun praktijken is gekomen, kan toch in
den vervolge verijdeld worden, dat men
schen op clandestiene wijze te Rotterdam
aan boord van Amerikaansche schepen
worden gebracht.
Wel is aan het licht gekomen, dat vóór
de ontmaskering van dit complot een vrij
groot aantal menschen op deze clandesti
ne wijze vanuit Rotterdam en vanuit Ant
werpen naar Amerika is getransporteerd.
OUDE MENSCHEN OPGELICHT TE
GRONINGEN.
Een 35-jarige vrouw aangehouden.
Een oude man werd opgenomen in het
Verzorgingshuis te Groningen. Men maak
te hem wijs, dat hem daar al zijn geld zou
worden afgenomen en dat hij geen zak
geld zou ontvangen. Hij had een paar
spaarcentjes en gaf daarvan 60.in be
waring aan een buurvrouw en ook eenig
geld aan een buurman. Dezen beloofden
hem voor dit geld zoo nu en dan versnape
ringen te zulen brengen. Eenige weken
ging dat goed, maar het duurde niet lang
of de oude man kreeg geen bezoek en geen
versnaperingen meer. Toen hij daar werk
van maakte, bemerkte hij, dat de goedge
zinde buren zijn geld voor zichzelf hadden
gebruikt. Aangifte bij de politie volgde en
toen kwam nog meer aan het licht De
buurvrouw n.L had een oude vrouw, die
in een gasthuis te Groningen werd ver
pleegd, wijs gemaakt, dat zij naar het Ver
zorgingshuis zou worden gebracht, hetgeen
heelemaal niet juist was. Ook haar vertel
de zij, dat zij daar haar geld zou kwijt ra
ken en met dezelfde beloften van bezoeken
en versnaperingen. Zij wist van het vrouw
tje 30.los te krijgen. Ook dat geld werd
opgemaakt. Als verdacht van deze oplich
ting en verduistering is aangehouden de
38-jarige H. M., geboren W. aldaar. Zij is
ter beschikking van de justitie gesteld.
VECHTPARTIJ MET EEN INBREKER.
Gisteravond hebben twee dieven te Rot
terdam een uiterst brutaal stukje uitge
haald. Aan den Crooswijkschen Weg aldaar
is het schoenenmagazijn gevestigd van de
firma Aarden. De familie Aarden woont
boven den winkel. Gisteravond omstreeks
kwart over zeven bevond de heer A. zich
in zijn winkeL De overige leden van het
gezin waren afwezig, zoodat de woning
leeg was. Tot zijn groote verwondering
hoorde de heer Aarden plotseling eenig
gestommel in de woning en hij besloot
eens te gaan kijken. In zijn woning trof
hij toen twee mannen aan, die op zijn
komst aan den haal gingen. De hoer A.
zette hen dadelijk na; de eerste inbreker
wist te ontkomen, maar de heer A. kreeg
den tweede in het trapportaal te pakken.
Hij wilde hem vasthouden, maar de man
verzette zich hevig. Hierop is tusschen bei
de mannen een geduchte vechtpartij ont
staan. Deze trok de aandacht van een
voorbijganger, die, doordat de eerste inbre
ker uiteraard de buitendeur achter zich
open had gelaten, gemakkelijk binnen kon
komen. Het gelukte hem den heer A. te
ontzetten. Samen hebben zij den inbreker
aan de politie overgegeven. Het bleek een
beruchte recidivist te zijn. Hij is in het po
litiebureau aan de Meermanstraat opge
sloten. Naar den tweeden inbreker wordt
nog gezocht.
Bij onderzoek bleek, dat de beide man
nen de buitendeur van hert woonhuis, wel
ke deur dus naast dan winkel is waar de
heer A zich bevond, hebben geforceerd.
In de woning is alles overhoop gehaald. Er
wordt evenwel niets Termiet. „Vad."
VOETBAL
W
LEIDSCHE VOETBALBOND.
De Zaterdagmiddagcompetitie.
Het wedstrijdprogramma voor morgen
middag luidt:
le klasse: ARC 1LRC 1, 3.30 uur;
F. Pacta 1—Ter Leede 1. 3.30 uur (N.BA.O.-
terrein); Noordwljk 1—SCO 1, 5 uur; Quick
Boys 1SLF 1, 3.15 uur.
2e klasse: F. Pacta 2—Katwijk 1, 3.30
uur; O. Clubje 1—SCO 2, 5 uur; Woubrugge
1—ARC 2, 3.30 uur.
2e klasse B: LRC 2—Sleutels 1. 5 uur;
Noord wijk 2—Katwijk 2, 3.15 uur; Rjjnsb.
Boys 2Quick Boys 3, 5 uur; SLF 2Ter
Leede 2, 3.30 uur.
3e klasse A: Noordwijk 8Weter. B.
1, 3 30 uur (bijterrein); Quick Boys 4—O.
Clubje 2, 5 uut; Katwijk 3—Koudekerk 2,
3.30 uur.
3eklasseB: Quick Boys 5—O. Clubje
3, 5 uur bijterreinSCO 3LRC 3, 5 uur;
Ter Leode 3—Noordwijk 4, 3.30 uur; Weter.
B. 2Rijnsb. B. 3, 3.30 uur.
4e klasse: Koudekerk 3Quick B. 6,
3.30 uur; LRC 4—Woubrugge 3, 3.15 uur;
Sleutels 2—Noordwijk 5, 3.30 uur.
Juniores: Rijnsb. B.Quick B., 3.15
uur; SCO—Noordwijk, 3.15 uur; Ter Leede
—F. Paota, 3.30 uur (bijterrein).
Adsp. A: Quick B.(a)—Katwljk(s), 3.30
uur (bijterrein).
Adsp. B: Katwijk (b)—Koudekerk, 3 30
uur (bijterrein); O. ClubjeQuick B.(b)
3.15 uur; RouwkoopAlphia, 3.30 uur.
PAARDENSPORT
COURSES OP DUINDIGT.
Zondag rullen te Duindigt wederom ren
nen en draverijen worden gehouden. Te
14.15 uur zal worden begonnen met een
serieprij zen-draverij, vierde klasse over
1740 meter, gevolgd door een handicap-dra
verij eerste klasse over 2000 meter, te rij
den door heerrijders en een handicapdra-
verij tweede en derde klasse over 2800 m.
Het belangrijkste nummer is het Matado-
ren-draven 1934, een heat-prijzendraverij
eerste klasse over 1720 meter. De eigenaar
van het winnende paard zal een gouden
hoefijzer met inscriptie ontvangen. Voor
deze draverij zijn de snelste dravers van
ons land ingeschreven. Voorts staan er nog
twee rennen op het programma, één te
rijden door dames, over 2000 meter en één
voor officieren en heerrijders over 1800
meter. Voor beide rennen zijn in het geheel
achttien paarden ingeschreven.
HET INTERNATIONALE CONCOURS-
HIPPIQUE TE WEENEN.
Lult. G re ter eerste in het Concours de
Puissance.
In het gisteren voortgezette Internationale
concours-hippique te Weenen valt weer
een Nederlandsche overwinning te notee-
ren, nl. in het Concours de Puissance om
den Prins Eugen Prijs, een hoog-breed en
hoogspringen met zes hindernissen van
1.40 meter tot 1.60 meter. Twee paarden
brachten het er zonder fouten af, „Trixie"
van Luitenant Greter en „Henri VI" van
ritmeester Clavé (Frankrijk), die den eer
sten prijs deelden.
In het andere nummer, geluk-jachtsprin-
gen, waaraan deelnamen Luit. Greter, Luit.
Van Lennep en Luit. van Schaick, slaagden
deze er niet in zich te plaatsen.
De gedetailleerde uitslag luidt:
Gelukjachtspringen: 1. Ritmeester Keck-
ler (Italië) met Coclite; 2. Overste OlivierI
(Italië) met Valforisien; 3. Comte de Cas
tries (Frankrijk) met Tenasse, 24 hinder
nissen, allen nul fouten.
Prins Eugen Prijs, Concours de Puissan
ce, zes hindernissen, hoog-breed en hoog
springen, 1 401.60 meter:
1. Luit. Greter (Nederland) met Trixie
en ritmeester Clavé (Frankrijk) met Hen
ri VI.
Omtrent het verloop van dit nummer
kan nog het volgende worden gemeld:
In totaal liepen twaalf paarden het par
cours met nul fouten, waaronder de vier
Nederlandsche paarden Trixie (Luit. Gre
ter), Danseuse Rose (Luit. van Lennep),
Santabel (Luit. van Schaick) en Denis
(Luit. van Schaick).
Daarna werd overgesprongen, met twee
hindernissen, n.l. een hek met boomen ter
hoogte van 1.70 meter en een oxer, breed
2.20 meter, hoog 1.60 meter. Hierbij bleven
nog vier paarden zonder fouten, drie Fran-
sche paarden en Trixie.
Toen werd voor de tweede maal overge
sprongen over een hek met boomen, hoog
1.80 meter en een oxer, breed 2.30 meter
en 1.70 meter hoog. De twee paarden, die
ook hierbij geen enkele fout maakten wa
ren Trixie van Luit. Greter en Henri VI
van ritmeester Clavé, welke den eersten
prijs hebben gedeeld.
Zaterdag wordt het ruiterfeest voortge
zet met een Winnaars-Concours, waaraan
zullen deelnemen de Nederlandsche paar
den Danseuse Rose (van Luit Van Lennep)
en Trixie, Ernica, en Piocolo Amore (van
Luit. Greter).
Ernica zal starten in een Championnat,
hoogspringgen over één hindernis, waarbij
gepoogd zal worden het wereldrecord te
verbeteren.
Zondag staat een landen wedstrijd op het
programma en een couooum om troostprij
zen, waarmede hert lasflt zal worden be
sloten.