FRUITSODA ZEGT NIETS
R. H. W. ZE6T ALLES
DINSDAG 14 AUGUSTUS 1934
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD. PAG. 6
Morgen zal In meerdere parochies, wel-
ka wl) mogen rekenen tot het terrein van
one gewestelijk Katholiek dagblad, een
priesterfeest worden gevierd.
De parochie te Oegstgeest viert het
veertigjarig priesterfeest van den
Herder, pastoor de Vetten, wiens zorgen
flteod» uitgaan zoowel naar da schoonheid
van Gods Huis als naar het geluk zijner
parochianen en de groei en bloei van het
katholiek organisatieleven.
Een veertigjarig priesterfeest wordt
eveneens gevierd door den sympathieken
pastoor van Voorschoten, pastoor
Meyer, wiens vaak geschokte gezondheid
niet kan terugdringen de veerkracht van
zijn liefdevollen priesterlijken ijver, zUn
vaderlijke bezorgdheid voor het heil van
rile parochianen Hij heeft lief gehad den
luister van Gods Huls, maar zeker niet min
der don in de zielen zijner parochianen le
venden Christus!
En de parochie ven St. Victor te
Noordwijkerhout zU Jubileert,
rondom den Herder In heer schoon kern-
gebouw, met vreugde en met trots, dank
baar voor de zegeningen, welke pastoor
Waterreus, die ook zijn veertigjarig
priesterfeest mag herdenken, in haer mid
den heeft uitgestort.
Er worden morgen ook nog twee zilve
ren priesterfeesten in ons gewest gevierd.
Pastoor Blom te Nieuwkoop viert
zijn zilveren priesterfeest. De bouw
heer van een nieuwe kerk en pastorie, die
haar voltooiing naderen, heeft reeds in de
«•nkele Jaren van zijn pastoorschap te
Nieuwkoop de sympathie en vriendschap
van de parochie verworven.
Voor een anderen bouwpastoor, pastoor
Sentenle te Liase ie het morgen even
eens dr dag van zjjn zilveren priester
feest. Pastoor Sen ten ie heeft, zooala wij
reeds schreven, door ztyn energiek werken
in de buurt de Engel te Liase in korten tijd
een geheel nieuw en volledig parochie
leven gevormd, dat zeer zware zorgen
riadit, in dezen tijd. Z|Jn parochianen zijn
hem echter erkentelijk en dankbaar en wil
len ongetwijfeld zooveel als hun mogelijk
ia de zorgen van hun Herder blijven mede-
dragen.
Dit zijn priesterfeesten, die morgen In
onze onmiddellijke nabijheid worden ge
vierd. Daar zijn nog meerdere priester-
Jubilee, die ook voor velen in onze streek
bijzondere belangstelling trekken.
Wij hebben ze echter alle reeds dezer da
gen gemeld en zullen niet verder in herha
lingen vervallen.
WIJ willen liever, ons veroorloven, den
lezers voor te leggen enkele bladzijden uit
ren boek van Mgr. Benson (dat uit het
En gelach vertaald in den boekhandel ver
krijgbaar ie), getiteld „De Vriendschap van
Christus".
In het zevende hoofdstuk „Christus in
den Priester" schrijft de beroemde Engcl-
.vhe bekeerling de volgende treffende ge
dachten:
I. Het ia overbodig uit te wijden over de
/eer duidelijk waarneembare menachcliJk-
hcid van den priester. Geen priester ia zoo
dwaas om dat ook maar één oogenblik te
vergeten. Zelfs sis zijn zelfbehagen hem
zou verblinden voor zijn eigen fouten, zou
zijn omgeving hem er zeer spoedig san her
inneren door de voorbeelden van anderen.
Nu en dan toont een of andere ongeluk
kige priester, die bU eiken stap scheen te
stijgen in het geestelijk leven, wiens In
vloed en reputatie ztoh uitbreidden, die
bewonderaars en volgelingen om zich heen
verzamelde, aan de wereld plotseling een
hart-brekend schouwspel van zijn r.wak
heid. Het behoeft nog niet te zijn een ze
delijke val in den rngeren zin God zij
dank! geschiedt dit zelden maar hoe
dikwijls bemerkt men bU een priester een
verslapping van ijver, een plotselinge uit
barsting van bespottelijke trots, welke de
zielen, die op hem steunden, verschrikt,
en de wereld een bevestiging te meer biedt
voor het feit. dat „priesters toch maar
menschen zijn!" Zeker, priesters zijn maar
mensohen. Maar waarom ergert de wereld
zich dan. ala zij ondervindt, dat priesters
mcoschen zijn? Blijkt dan die wereld niet,
ten minste onbewust te meen en, dat de
priesters toch heel wat meer zijn?
Eerstens zijn de priesters Ambassadeurs
van Christus en is Christus in hen tegen
woordig. zoosls een Koning tegenwoordig
ia In ziln geoccredlteerden Vertegenwoor
diger. Christus draagt hun uitdrukkelijk
Zijn zending op, als HU ZUnen Apostelen
beveelt heen te gaan „In de gsnsche we
reld en het Evangelie te prediken aan alle
schepselen" 1). „Hoe schoon", riep reeds
de propheet van het Oud Verbond uit ..zUn
de voeten van hen. die over de bergen de
blijde boodschap brengen en die den vrede
prediken"; schoon, omdat het de voeten
run van hen. die de liefde-boodschap bren
gen van den Schoonste onder de men-
•chen-kinderen. Hier is het de gelegenheid
om op te merken, dat de priester zUn op
dracht ontrouw zou worden, als hU zou
ti achten in het eigenlukc van *i)n werk
iets persoonlijk-oorspronkelijks te leggen
Christus draagt ZUn gezant niet op om
door nieuwe verbonden toenadering te bc
werken, maar om het eene onveranderlijk
Goddelijk verbond over te leveren. Nu en
dan hoort men beweren, dat de Katholieke
Kerk de groote vijandin is van dc gedarn
te; dat *U den vorscher in het ryk der
gedachte niet bemoedigt, maar hem terug
dringt; dat zU haren dienaars het zwijgen
oplegt of dezen van zich afstoot op he:
oogenblik. dat zU «elven beginnen te den
ken of te spreken. Dit is volkomen wasr,
in dien zin. dat de Kerk gelooft, dat dc
Openbaring Gods niet kan verbeterd wor
den, zelfs niet door het schitterendste
genie. ZU «toot echter niet van zich af
degenen onder hare bedienaren, die iets
oorspronkelijks trachten te leggen In de
manier van hun prediking, zoolang ala de
prediking door die oorspronkelijkheid niet
wordt verduisterd; zU legt niet het zwU-
gen op aan hen, die oude dogma'a in nieu
we, meer duidelijke woorden kleeden;
maar nadrukkelUk wijst ze van zich af
degenen, die, zooals eenige Jongere wijs-
gecren hebben beproefd te doen, nieuwe
dogma's trachten te prediken in het kleed
van de oude woorden.
Christus is dus in Zijn priesters tegen
woordig. voor zoover HU hun lippen ge
bruikt om het Evangelie te prediken. En
wij mogen wel terloops opmerken, dat voor
die prediking buitengewone genaden ver
placht worden. Er is niets zoo moeilUk te
beteugelen, als de menschelUke natuur;
niets, dat er zoo krachtig naar streeft zich-
zelve naar voren te dringen; er is ook
niets, waarover de menschelUke geest zoo
gaarne bespiegelingen houdt en.... eigen
machtig decreten uitgeeft als over vraag
stukken op het gebied der godgeleerdheid.
Welnu, zoo overweldigend groot zUn. om
zoo te spreken, de genaden waarmede God
Zijn K«rk heeft verrijkt, dat het in dei
mond van de wereld een verwUt is ge
worden. dat alle priesters dezelfde dogma's
prediken- een verwijt, waarvoor wU God
mogen danken!
II. Doch deze zending om te prediken
zou ten slotte ook kunnen bestaan zonder
Priesterschap. Menig niet-Katholiek pre
diker maakt op die zending evenveel aan
spraak als een katholiek priester. Het is
Immers duidclUk, dat de Goddelgke Leer
meester Jezus Christus, sedert Hij op aar
de niet langer spreekt met zUn eigen men-
auhttlUke lippen, voor zoover het de predi
king van de openbaring betreft, andere
menschelUke lippen gebruikt. „De waar
heid kwam door Jezus Christus" 2); en
de prediking van de Waarheid wordt door
Hem voortgezet door de lippen van ZUn ge
volmachtigde dienaren.
Maar ook „de genade kwam door Jezus
Christus" 3). En ais de overdracht van
de Waarheid geen afbreuk doet aan het
voorrecht van Christus als Profeet, dan
ia het redeUk, dat de overdracht van de
Genade door menachelUke bedienaren
niet te kort doet aan het voorrecht van
ChrLstua sis Priester. En dit Is een essen
tieel gedeelte van de katholieke leer 'over
het Priesterschap.
Christus kwam om het leven te brengen,
het te onderhouden en te herstellen, waar
het verloren was, want HU alleen, de Ko
ning van het Leven, bezit den levens
drank. De Pharlzeeörs oordeelden zeer juist,
toen zU zeiden: „Wie kan zonden vergeven,
tenzij God alleen?". 4). „Hoe kan deze
menach ons zUn vlecach te eten geven?" fl)
Doch het besluit, dat in die vragen lag op
gesloten, waa verkeerd, daar Christus
moer was dan menach. Christus nu. Die
is de Bron van het Leven, kan alleen de
Genade schenken, gelijk Christus, Die is
de Waarheid, alleen de Openbaring kan
geven. Want de Genade ia voor het Le
ven, wat de Openbaring is woor de Waar
heid. En het is de grondslag van de katho
lieke leer over het Priesterschap, dat
Christus, zoowel wat betreft het schenken
van de Genade als wat aangaat het ver
kondigen van de Openbaring, ZUn macht
heeft overgedragen en een menschelUke
bediening heeft ingcateld om beide God
delijke. Voorrechten uit te oefenen.
Daarom roept de priester op den kansel
uit: „Ik zeg u", gelijk hU in den biechtstoel
fluistert: „Ik ontsla u", en op het altaar:
„Dit Is mUn Lichaam".
Dit dan is een tweede gedachte, die ons
als overweldigt door het ontzagwekkende,
maar waarvan wij ons toch noodzakelUk
moeten doordringen, zoo wU er een voor
stelling van willen hebben, op welke wUze
Christus in den priester tegenwoordig ls.
Allereerst zoo zagen wij is HU in
hem tegenwoordig, sis hU laat het dan
min of meer mechanisch geschieden de
zending volvoert, die hem is opgedragen.
De Goddelijke Profeet maakt gebruik van
menschelUke lippen om de waarheid te
openbaren en tc verklaren. Maar als wU
nu verder bedenken, dat de Goddelijke
Priester eveneens menschelUke lippen ge
bruikt om ZUn priesterlijke bedoelingen
te verwezenlijken, zien wU. dat ZUn tegen
woordigheid in den priester veel omvang
rijker ia en veel dieper ingrijpt, dan die
van een koning In zUn gezant. Want de
gezant is practlsch in geen enkelen zin
de koning zelf. HU kan de bepalingen van
een verdrag aangeven, maar hij kan het ten
alotte niet al ui ten; hU kan een pleidooi
houden bU degenen, tot wie hU ln gezon
den, maar hU kan alechts tot op zekere
hoogte met zUn vorst verzoenen. Doch de
gezanten van Christus zUn krachtens een
uitdrukkelijks volmacht die zU ontvan
gen hebben in woorden als deze: ..Dit ls
Myn Lichaam.... doet dit te Mijner ge
dachten is" 6). „Ontvangt den Heiligen
Geest. Wier zonden ge vergeeft, hun zUn
ze vergeven" 7) gemachtigd te doen.
wat geen louter aardsch gezant doen kon.
ZU volvoeren, wat zij verklaren; zU schen
ken de genade, welke zU prediken.
Hier kunnen wU dan in waarheid zeg
gen. dat Christus tegenwoordig is Ln ZUn
priester tegenwoordig, dat wU zeggen,
sooak HU tegenwoordig is in geen heilige,
hoe deugdzaam ook. in geen engel, hoe
dicht ook bU het aanschyn Gods. 't Is zoo
wel het allerhoogste voorrecht als de ont
zagwekkende verantwoordelijkheid van
den priester, dat hU op die tUdcn, waarop
hij zun bediening uitoefent, in zekeren zin
Christus zelf is. HU regt niet: „Moge Chris
tus u van uwe zonden ontslaan", maar:
„Ik ontsla u van uwe zonden"; niet: „Dit
is het Lichaam van Christus", maar: „Dit
ls Mijn Lichaam". Christus maakt dus nU«
LIMONADEFABRIEK TE LEIOEN
alechts gebruflc van de lippen des priesters,
P-aar HU moet ook op zulk een oogen-
oiik den wil en de bedoeling van den
priester richten, zich ala het ware ver
eenzelvigen met den persoon van den
priester, daar het een GoddelUke Daad
is. welke door den priester wordt gesteld.
HU komt tegenwoordig in den priester,
doch alleen met diens toestemming. Dat al
of niet. hier en nu, het Allerheiligste Sa
crament wordt geconsacreerd (dat wil zeg
gen, dat het grootste wonder van Christua'
genade wordt voltrokken); dat al of niet,
hier en nu, de berouwvolle zondaar met
de kwijtschelding zijner zonden heengaat;
dat, irzéén woord. God op deze of gene
plaats, op dezen of dien tijd, handelt als
God dat hangt niet louter of van de
werktuiglUk door den priester gesproken
woorden, maar van de overeenstemming
van diens vrijen wil en vrije bedoeling
met die van zijn Schepper.
III. Het schijnt, dat wij van ons onder
werp de Vriendschap met Christus
zUn afgedwaald. Toch hebben wU het geen
oogenblik uit liet oog verloren.
WU hebben beschouwd de verschillende
manleren, waarop Christus' Vriendschap
voor ons toegankelijk wordt, en hebben
gezien, dat de Vriendschap niet alleen be
staat ln een Inwendige aanhankelUkheid,
maar ook in een uitwendige erkenning
en een uitwendige verwelkoming. ZUn
MenschelUke Natuur komt tot ons in het
Heilig Sacrament des Altaars; ZUn God
delijk gezag komt tot ons in den mensche
lUke natuur van hen, die de Kerk besturen
en het recht hebben in ZUn Naam te spre
ken. Die verscheidene eigenschappen van
Christus kunnen niet worden gekend
dat wil zeggen: de Vriendschap met Hem
kan niet zun, zooals Christus wil, dat zij
is zonder te weten, op welke andere
manleren HU nog ZUn tegenwoordigheid
als 't ware aanvult en verder uitstrekt.
En hier, in ZUn Priester, ls een van die
manieren.
HU verblUft op aarde, sprekend door de
lippen van ZUn priester, voor zooverre die
priester de gezaghebbende en onfeilbare
leer predikt van het mystieke Lichaam,
waarvan hU de tolk ia Hg werkt Jiier op
aarde in die GoddelUke handelingen van
den priester, welke alleen door GoddelU
ke Macht kunnen worden verricht, uit
oefenend het Voorrecht van kwUtschelding,
hetwelk alleen aan God toekomt. Zichzel-
ven tegenwoordig stellend onder de ge
daanten van het Heilig Sacrament. Dat Hg-
/elf heeft ingesteld. En bU dat alles spreidt
Hu nog ten toon, in the atmosfeer, waarin
het Priesterschap la opgegroeid, meer ten
gevolge van de natuurlijke neigingen der
geloovigen, dan van de nauwkeurig om
schreven leer van de Kerk. verschillende
eigenschappen van ZUn Goddelgk Karak
ter. welke de bewondering en sympathie
trekken van alien, die met God vriend
schap hebben gesloten. Wat anders is die
afzondering en die afscheiding en die m
zekeren zin naar het kasten-stelsel zwee-
mende geest, welke de katholieke priester
schap zoo karakteriseeren, wat anders is
dat alles, dan het aroma van de ondoorgron
delijke heiligheid von God, Die is de Hei
ligheid zelve. Wiens gelaat de engelen niet
durven aanschouwen en die toch hier ls
uitgedrukt en afgebeeld ln menschelUken
en aardschen vorm. Wat anders is die won
derbare aantrekkingskracht van den pries
ter voor de zielen, die hem meer ais pries
ter dan als mensch zoeken, wat anders ls
dit, dan de weerspiegeling in een mensch
van de goddelgke bereidvaardigheid om
allen te ontvangen, die belast zUn en bela
den? De zuiverheid van den priester, zUn
onthechting aan familiebenden. zUn verza
king aLs man aan al wat ln gewone om
standigheden een man vormt wat is dat
alles anders, dan een flauwe schemering
van de schitterende PersoonlUkheid van
Hem. die een Maagd heeft gekoren tot ZUn
voorlooper en een Maagd tot ZUn bljzon-
deren vriend Die zelfs onder de reien
van het Hemelsche Hof „waar HU ook
gant" gevolgd wordt door mannen, „die
zich niet hadden verbonden met vrouwen,
daar zU maagden waren" 8).
Wie dit alles Inziet, ziet ook ln, dat ver
eering van het priesterschap, eerbied voor
de waardigheid. Ijver voor de eer. een
streng volgen onder den hoogen standaard
van hen, die het priesterlijk ambt uit
oefenen. dat dit alles niets anders is dan
een uiting van de Vriendschap met Chris
tus, waarover wU handelen, en een erken
ning van Hem ln zUn dienaar en plaatsver
vanger. Te ateunen, niet op den priester
(want geen mensch ls in staat de volle
zwaarte van een anders ziel te torsen)
maar op het priesterschap, dat is vertrou
wen stellen in Christus. Want als gU tot
den priester nadert, beseffend wat het ts.
waarnaar gU opziet, en onderscheidend
den mensch van het ambt, nadert gU tot
den Eeuwigen Prister, die ln hem leeft; tot
Hem, Die is „priester in seuwigheid vol
gons de orde van Melchiaedech" 9); tot
Hem, die ln de hoogste lofprUzing. welke
ZUn profeet kon vinden, wordt geèerd ais
een „Priester op ZUn Troon" 10).
1» Marc. XVI: 15. 2) Joés. I 17.
3) Joes, 1:17. 4) Luc. V 21. 5) Joës.
VI53. 6) Luc. XXII ID 7) Joes 22.
23 8) Apoe. XIV 4. D) Psalm CX 4. -
10) Zach. VI: 13.
BUITENLAND
VAN HET VATICAAN.
DE PAUS GENIET VAN DE BERGLUCHT
HU blijft tot half September in
Caste 1 Gandolfo.
De Paus geniet zeer van zUn verblUf in
zUn zomerresidentie, aldus meldt Reuter.
De berglucht bevalt hezn goed en hij slaapt
uitstekend. lederen dag maakt de Paus in
zijn auto tochtjes door zUn landgoed.
De Paus zal, tenzg er iets buitengewons
gebeurt, tot half September hier blijven
en naar het Vaticaan tcrugkeeren voordat
staatssecretaris kardinaal Pacelli naar
Buenos-Aires vertrekt om als pauselijk
legaat het Eucharistisch Congres bU te
wonen, dat daar in October gehouden
wordt.
DUITSCHLAND.
HEVIG VERZET TEGEN BISSCHOP
MUELLER.
Gods Woord ondergeschikt aan machts
wellust van menschen.
In een groot aantal evangelische kerken
!n Duitachland is Zondag van den kansel
een manifest voorgelezen, waarin wordt
geprotesteerd tegen de besluiten van de
z.g. nationale synode.
De onderteekenaars van het manifest
stellen hiervoor het ministerie der kerken
verantwoordelUk en in het bUzonder den
rijksbisschop die tot taak heeft de instel
lingen der kerk te beschermen.
Het kerken-kablnet is echter volgens
het manifest niet op de hoogte van de
meest elementaire beginselen van recht
en wet
De verkondiging van Gods woord wordt
ondergeschikt gemaakt aan den machts
wellust van dwalende menschen. De broe
derliefde, welke de H. Schrift leert, wordt
ontkend en men wUkt af van de beginse
len van kerk en hervorming.
Het manifest eindigt met de woorden:
„Wy verklaren daarom tegenover de
kerken en de gemeenten in onze verant-
woordelUkheid aan God, dat gehoorzaam
heid aan dit kerkregiem ongehoorzaamheid
aan God is".
Het manifest is toegezonden aan alle
geestelijken, die deel uitmaken van den
nood bond der Duitache kerken.
Men acht den toestand in de Duitsche
kerken op het oogenblik zeer kritiek.
KATHOLISCHE KORRESPONDENZ.
Pater Muckermann ais verantwoordelijk
redacteur afgetreden.
Na een verbod, dat ruim drie weken
heeft geduurd, kan de te MUnster ver
schijnende „Katholiache Korrespondenz"
weder uitkomen.
Om technische redenen moesten, naar
de redactie mededeelt, de titels der af-
zonderlUke diensten veranderd worden.
Na het wederverschUnen van het orgaan
teekent pater Friedrlch Muckermann, SJ.
niet meer als verantwoordelUk redacteur.
HU is door prof. L. Berg uit Aken vervan
gen.
Ook „Generslsekretir" Wilhelm Böhlefr
en prelaat dr. B. Kreutz, zUn geen redac
teur meer van het orgaan. Daarentegen
blijft Helnrich Heisterkamp verantwoor
delUk redacteur.
Deze wUzigingen In de redactie waren,
naar Kipa verneemt, voorwaarden voor
opheffing van het verbod tegen de „Kor-
raspondenz".
ZIJN F.R NOC. COMMUNISTEN
IN DUITSCHLAND?
Elf duizend in Hamburg.
De „Berliner Boersenzeitung" meldt, dat
ren vooraanstaand communistisch func
tionaris, Walter Duddins, door het volks-
gerchtshof te BerlUn tot dria Jaar tucht
huisstraf is veroordeeld wegens voorbe
reiding van hoogverraad.
Volgena den procureur-generaal was
Duddins een der gevaarlijkste vertegen
woordigers der K. P. D. in Duitschland,
en leider van het district Groot-Thürin-
gen geweest. HU zou in Hamburg de com
munistische party Illegaal hebben hersteld
en er ln gesslaagd zijn, binnen korten tUd
weer elfduizend leden in deze Illegale or
ganisatie bUeen te brengen.
OOSTENRIJK.
WEER MER TERECHTSTELLINGEN.
Ontrouwe politic-beambten boeten met
den dood.
Gisteravond om 7.35 werd vonnis gewe
zen in het proces tegen de van medeplich
tigheid aar. den aanval op de bondskanae-
larij beschuldigde politiebeambten.
Vier der beambten werden ter dood ver
oordeeld, twee tot levenslange gevangenis
straf, twee tot twintig jaar cn een tot vijf
tien jaar gevangenisstraf.
BU de bekend making van het vonnis
kwam het opvallenderwyze niet tot natio
naal-socialistische demonstraties der be
klaagden, terwijl dit onlangs bU de bekend
making van de vonniasen tegen andere
doelnemera aan den Putsch van 25 Juli wel
het geval was.
De vier ter dood veroordeelde politiebe
ambten zUn gisteravond om kwart over elf
op de binnenplaats van het Landcsgericht
by fakkelbelichbng terechtgesteld.
ENGELAND.
ERNSTIGE ONLUSTEN TE CORK.
Om twee boeren, die belasting moesten
betalen.
Ta Cork Is het tot ernstige botsingen ge
komen, welke spoedig het karakter van on
lusten aannamen, ter gelegenheid van een
reuzendemonstratie tegen den gedwongen
verkoop van het vee van twee boeren, die
niet in staat waren hun belasting te be
talen.
De demonstranten begaven zich naar den
ingang van het gebouw, waar de verkoop
plaats vond, en stieten dreigends kreten
uit.
Een groep politiemannen, die kwam toe
gesneld, was te zwak om krachtige maat
regelen te nemen. De politiemannen beper-
ten zich ertoe den ingang van het gebouw
af te zetten en richtten in allerUl sen
draadversperring op.
Toen de menigte de draadversperring
dreigde te verbreken, maakte de politie
van de wapenen gebruik. Een aantal per
sonen werd dientengevolge /waar gewond
en een persoon zelfs zóó ernstig, dat men
voor zijn leven vreest.
De toestand is nog steeds dreigend. Er
zUn troepen gerequireerd, om de orde ver
der te handhaven.
SPANJE.
BASKISCHE BURGEMEESTERS
GEARRESTEERD.
Te 8an Sebastian, Bilbao en !nsenlge
andere steden in het Baskenland zUn de
burgemeesters gearresteerd en ln de ge
vangenis opgesloten, omdat zUn in strijd
met den wensch der centrale regeering te
Madrid verkiezingen hebben laten houden
voor de Basklsche belasting-commissie, die
ter handhaving van de oude privileges zou
moeten uitmaken, welk percentage der be
lastingopbrengst aan Madrid zal worden
afgedragen.
BUITENL. BERICHTEN.
M1JNG AS-ONTPLOFFING.
23 dooden, meer dan 30 gewonden.
In de kolenmUn Foesjoen bU Moekden
zUn bU een mij ngas-ontp lotting 23 mijn-
werkers omgekomen. Meer dan 30 mijn
werkers werden gewond.
SLACHTOFFERS VAN DE BERGEN
Een moeder verloor er zeven kinderen
Onlangs werd in een bergsplect van den
Üoms-Gipiel in het Mont blancgebied het
10 k van een bergbeklimmer gevonden, van
wien vermoed werd, dat het een zekere
Frans Kamzbauer uit Ween en was, die se-
sert een jaar vermist werd.
Thans heeft de moeder van den vermiste
onomstootelijk vastgesteld, dat het 't lyk
van haar zoon is.
Mevrouw Kainzbauer had zeven kinde
ren, die allen in de bergen zyn omgeko
men. Franz Kainzbauer waa haar Jongste
zoon.
Twee dagen en nachten op een rots
plateau
Vrijdagavond werden noodsignalen waar
genomen van de Pic des Flambeaux in de
Dauphiné. Een hulp-expcditic ging dade-
JUk onderweg en wisselde den geheclen
nacht fakkelsignalen met een toerist, die
zich op het rotsplateau bevond. Pas ln den
loop van Zaterdag slaagde men erin den
inan, die twee dagen en nachten op de
barre rota had doorgebracht, te redden.
In uitgeputten toestand werd hU naar La
Bérarde overgebracht
Hu was Woensdag voor een bergtocht
vertrokken met professor Letellier uit
Versailles. Reeds toen hadden zij een nacht
op de Pic des Flambeaux doorgebracht,
doch toon zU den volgenden ochtend hun
tocht wilden voortzetten, braken na el-
i.aar tweo touwen en stortte prof. Letel
lier omlaag. Zonder hulpmiddelen bleef
zUn metgezel op het smalle plateau ach
ter. De koude was zoo hevig, dat des
nachta de rum in de rumflesch bevroor en
de flcsch sprong. Het iyk van prof. Le
tellier kon nog niet geborgen worden.
In de Dolomieten
Door de oplettendheid van een Alpinist
werden v|jf met den dood worstelende
bergbeklimmers in de Dolomieten gered.
Dc Alpinist, die Zaterdag laat in den
middag aan den wand van den Campanise
Alto (Brenta-groep) op eenigen afstand
een groep bergbeklimmers ontdekte, die
zich klaarblijkelijk in levensgevaar be
vonden, en vertwijfeld om hulp riepen,
deed cnmiddelijk mededeeling van zijn
bevindingen aan de Petrotti-Schutzhuette.
Onmiddellijk begaf zich een reddingsbri
gade op weg. welke by het invallen van
den nacht op een rotspunt twee mannen
cn drie vrouwen ontwaarde. Ondanks de
invallende duisternis klauterden de leden
der reddingsbrigade tegen de rotsen naar
boven, terwijl de regen in stroomen neer
viel.
Na drie uur slaagden zij erin de zich in
nood bevindende bergbeklimmers te be
reiken. Terwijl een man van de reddings
brigade vier bergbeklimmers met behulp
van touwen in veiligheid bracht en d^n
geheclen nacht bU hen bleef, brachten de
overige reddingsmanschappen een vijfden
persoon, die gewond was. in het hokt van
den nacht naar beneden, waar den gewon
de geneeskundige hulp werd verleend.
De overige vier werden Zondagmorgen
geborgen.