HOE LAAT HET IS
ZATERDAG 21 JULI 1914
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD. PAG. 6
AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND.
H. ANNA.
De H. Maria ia do bescherm vrouwe van
ons allen en van den R. K. Vrouwenbond
in 't bijzonder; iedere vrouw kan en moet
de H. Maria tot voorbeeld nemen. De vol
gende week 26 Juli viert de Kerk de feest
dag van de H. Anna, de patrones der Moe
ders. In Duitschland wordt de H. Anna veel
meer vereerd dan hier, buiten ziet men
daar vele kapelletjes, waar trouw de ver-
eche bloemen aan „Moeder Anna" gebracht
worden en vele jonge moeders kaarsen ko
men aansteken en haar bijzondere bijstand
in de moeilijke uren aanroepen; ook heeft
Duitschland veel bedevaartplaatsen ter
eere van de heilige Anna.
In de Liturgie van de H. Mis wordt de
H. Anna vereerd als de grootmoeder van
Jezus en de Moeder van Maria. Om welke
eigenschappen? Dat kan men in het epistel
lezen, waarin ons verhaald wordt, hoe zij
is de .sterke vrouwe", iets heel bijzonders
met een enorme werkkracht, iemand, die
met veel vrouwelijk overleg, noeste vlijt en
door haar zuinigheid goederen weet te ver
garen en haar huishouding tot welvaart
brengt, de raadsman van haar man, die
weet, dat hij alles veilig aan haar kan over
laten en de moeder, waarop de kinderen
trotsch zijn. Wat al deugden heeft deze
sterke vrouw, een groote godsvrucht, voor
zichtigheid, liefde en zielekracht, majesteit
en blijmoedigheid. Is de sterke vrouw niet
een ideale vrouw voor ons allen, en is het
wonder, dat een huishouding met een
.sterke" vrouw en moeder gelukkig en
welvarend is. De vrouw bepaalt de sfeer
in 't huis, ook nu nog is gelukkig het huis
gezin, waar een sterke vrouw regeert en
nog altijd zien de kinderen graag op naar
hun lieve, sterke Moeder.
Men moet sterk zijn om heilig te zijn,
sterk om heilige kinderen op te voeden en
groot te brengen, wel heel heilig om de
H. Maria tot kind en Christus tot Klein
kind te mogen krijgen.
OFFICIEEL NIEUWS.
De Bisschop van Haarlem heeft 26 Juni
1934 bekend gemaakt, dat het zeer wen-
schclijk is dat alle getrouwde R. K. vrou
wen cn de ongetrouwden boven 30 jaar lid
zijn van den R. K. Vrouwenbond cn wel
een actief lid.
BEZOEK AAN DE LEERDAMSCHE
GLASFABRIEK DINSDAG 10 JULI JJ.
Zeker Is het, dat alle „medereizigsters"
de rubriek zullen nazien, of er geen nabe
schouwing over deze heerlijke tocht in
staat. Ja, dames, dat kan ook niet anders.
Ieder lid, dat niet mee is geweest, moet
er spijt van hebben!
Op 'n stralende zomerdag dan vertrokken
we om 8 uur via Den Haag, Delft, Rotter
dam, Dordrecht naar Leerdam. De stem
ming zat er al gauw in, waar 't prachtige
weer, de makkelijke autobus, de mooie we
gen niet weinig aan medewerkten. In Dord
recht twee maal overvaren, heerlijk op 't
water, we waren te gauw aan den over
kant. Verder, door de polders naar Gorin-
chem, over de dijken. Soms bracht een
scherpe bocht, een naderende hooiwagen
wel eens 'n oogenblik huivering, maar de
chauffeur was paraat, en volgens één van
onze deelneemsters, hielp vooral „St. An-
tonius", want 't was Dinsdag. Om 12 uur
kwamen we in Leerdam aan bij „Ons
Huis", 't ontspanningslokaal van de fa
briek, waar de concierge ons in 't heerlijk
frisch lokaal, 'n smakelijke lunch voorzet
te. 't Smaakte allen buitengewoon goed. Na
de lunch bezichtigden we de glaswinkel.
Weer in „Ons Huis" teruggekeerd, werd 't
gezelschap gesplitst, en togen we, ieder
met 'n gids naar de fabriek, 't Was warm
weertje, en menigeen zal de mannen be
wonderd hebben, die ondanks de hitte bui
ten, nog binnen bij de gloeiende oven aan
't blazen waren. Wat was dat een interes
sant gezicht. Zóó leer je alles meer waar-
decren, als men ziet hoeveel er nog noodig
is, om zelfs een eenvoudig bierglas tc ma
ken, om dan over wijnglazen, karaft, en
andere voorwerpen nog maar niet te spre
ken. We zagen behalve alle gewone bewer
kingen nog graveerwerk etc. Na afloop
schonk de fabriek aan allen een souvenir-
tje. Weer in „Ons Huis" teruggekeerd, wer
den, onder 'n kopje thee", (één van de
deelneemsters tracteerde op biscuitjes),
nog enkele vragen gesteld en keurig beant
woord. Mevr. Manders was dan ook de tolk
van allen, toen ze den leider, en in hem
de directie der Glasfabrieken, hartelijk be
dankte voor alles, wat we genoten.
De terugweg was weer even gezellig. We
reden nu via Utrecht terug en genoten
van de echte Hollandsche streek, waar we
doorheen reden. Te gauw waren we in
Utrecht, konden niet nalaten nog even bij
„de Hommel* aan te leggen. Onze deel
neemsters tracteerden zich zelf nog eens
tot slot en om goed half 7 waren we weer
in Leiden, 't Was allen goed bevallen, het
beste bewijs, dat er gevraagd werd: „Wan
neer gaan we weer?"
Mochten er nog onder onze leden zijn,
die nog gaarne één of ander uitstapje wil
len maken, dan hoorden we dit gaarne.
Ons plan was, in Augustus nogmaals 'n
Gooitocht te maken, met bezoek aan de
KRO-studio. Wie voelt daarvoor? Geeft u
reeds nu op! Ook met nieuwe reisplannen
kunt u terecht bij de secretaresse S. v.
Deene, Breestraat 12.
FEDERATIE VAN R. K. VROUWEN
BONDEN IN NEDERLAND.
De Federatie heeft Studiedagen uitge
schreven met het volgende programma.
Deelneemsters gelieven zich zoo spoedig
mogelijk op te geven.
Programma van de Studiedagen op 24,
25, 26 en 27 Juli 1934 in het „Cenakel" te
Tilburg.
Onderwerpen: Katholieke Actie; Korte
Samenvatting van den inhoud der Ency
cliek „Quadragesimo Anno"; Het interna
tionaal Congres der Unie van R. K. Vrou
wenbonden Rome 1934.
Dinsdag, 24 Juli:
Aankomst om ongeveer 6 uur. 6.30 uur:
Lof met Veni Creator. 7.uur: Souper.
8.uur: Opening. Doel en beteeken is
der Katholieke Actie. ZeerEerw. ZeerGel.
heer prof. dr. P. H. de Jone, Geestelijk Ad
viseur der Federatie van R. K. Vrouwen
bonden.
Woensdag, 25 Juli:
7.30 uur: H. Mis, 8.30 uur: Ontbijt. 9.
uur: Katholieke Actie en Liturgische Be
weging. Prof. dr. P. H. de Jong. 10.30 uur:
Koffie, 11.uur: Gedachten wisseling. 12.30
uur: Diner. 3.uur: De Practische Toe
passing der Katholieke Actie in den Vrou
wenbond. Mevrouw F. SteenbergheEnge-
ringh, Voorzitster der Federatie van R. K.
Vrouwenbonden. 4.30 uur: Thee. 5.uur:
Gedachten wisseling. 6.30 uur: Lof. 7.uur:
Souper. 8.uur: De Encycliek „Quadra
gesimo Anno" In de Barning der Tijden.
ZeerEerw. ZeerGel. Pater Lector A. J.
Winkel O.P.
Donderdag, 26 Juli:
7.30 uur: H. Mis. 8.30 uur: Ontbijt. 9.—
uur: De Encycliek „Quadragesimo Anno":
Verkeerde Wegen. Pater Lector A. J. Win
kel O.P. 10.30 uur: Koffie. 11.— Gedach-
tenwisseling. 12.30 uur: Diner. 3.uur:
De Encycliek „Quadragesimo Anno": De
Juiste Weg. Pater Lector A. J. Winkel O.P.
4.30 uur: Thee. 5.uur: Gedachtenwisse-
ling. 6.30 uur: Lof. 7.uur: Souper. 8.
uur: Bespreking der Conclusies van het In
ternationaal Congres. Mejuffrouw M. Roin-
me, Secretaresse der Intern. Unie.
Vrijdag, 27 Juli
7.30 uur: Gelegenheid tot cocnmunicee-
ren. 8.uur: Ontbijt. 8.30 uur: Hoogmis
met toespraak. 10.uur: Koffie. 10.15 uur:
De Practische Toepassing der Conclusies
van het Internationaal Congres door de
Nederlandsche Katholieke Vrouwenbon
den. Mevrouw F. SteenbergheEngeringh.
Kaarten verkrijgbaar Centraal Bureau
van R.K. Vrouwenbonden, Mariaplaats
33bis, Utrecht.
Prijzen der kaarten:
Cursus kaart: recht gevend op alle lezin
gen, maaltijden en logies: voor leden van
den R.K. Vrouwenbond 12.voor niet-
leden 15.
Dagkaart: recht gevend op lezingen en
maaltijden van één dag: voor leden 4.—;
voor niot-leden 5.
Lezingkaart: geldig voor één lezing 1.
Verzoeke bestelling der kaarten onder
toezending van het verschuldigde. Giro
nummer van het Bureau: 66306.
(Zooals wij reeds In ons nummer van
Donderdag berichtten zijn de Studiedagen
tot nader te bepalen datum uitgesteld.
Red. L. Crt').
R.K. LEESZAAL EN BIBLIOTHEEK.
De vereeniging „Katholiek Leiden" heeft
een oomimssie gevormd tot voorbereiding
van de oprichting van een R.K. Leeszaal
en Bibliotheek, hier in Leiden. Met aller
medewerking moeten we hier komen tot
een groote bibliotheek, waarin alle Katho
lieken van iederen leeftijd en van eiken
stand kunnen komen lezen en elk naar
zijn gading niet alleen goede lectuur, maar
vooral ook literatuur zullen vinden.
Dit kan echter alleen met aller mede
werking.
VAN ALLES WAT.
Verantwoordelijkheid.
In mijn vorig artikeltje schreef ik: „We
mogen gerust medelijden met de kleuters
van tegenwoordig hebben", en een ernstig
verkeersongeval te Huizen, afgedrukt in
de „Leidsche Courant" van 9 Juli, illus
treert dezen zin op jammerlijke wijze. Een
kind van 10 jaar, dat achter op de fiets
in een mandje een broertje van 2 jaar mee
sjouwt, komt te vallen en wordt door een
touringcar overreden.
Onverantwoordelijke ouders, die op een
dergelijke wijze een kind moeten verliezen.
Te ver gaande gemakzucht, ook waar het
de opvoeding betreft, doet de menschen
grijpen naar genoegens en prestaties, die
niets kinderlijks meer hebben. Want merk
waardiger wijze zijn het niet de menschen
IMTERPAROCHIEELE
WAT EEN GEZEL TOCH WETEN MOET
(63).
Na aldus gewezen te hebben op de bil
lijke verdeeling der aardsche goederen cn
een gezonde doorvoering van een recht
vaardig loonstelsel, komt Pius XI uitein
delijk tot het herstel der maatschappelijke
orde.
Dit nu rust op de beginselen eener ge
zonde wijsbegeerte, die vervolmaakt moe
ten worden door de leer van het Evange
lie. Dat toch was de groote opzet van
Leo XIII, die geworden is de opgave voor
alle katholieken. En hij, die zich daaraan
onttrekt, zet heel zijn persoon buiten de
sociale actie der Kerk, buiten den wil
van Pausen en Bisschoppen, tevens ook
buiten de maatschappij.
Een mensch, die iets van onzen gewel
digen tijd begrijpt, stelt zich niet buiten
de strijdlinie. Hij zal juist zoeken naar
werkobjecten, en als hij ze gevonden
heeft, dan stelt hij èn studie èn werklust
in dienst van 't geheel.
Zoo toch moeten we Rerum Novarum en
Quadragesimo Anno opvatten. Niet als
een aangenaam te prijzen boek, niet als
een stijlvol te loven werk, maar als een
opgave, een program van actie, zoo zie ik
de wereldbrieven der Pausen. Daar steekt
in elke zin een persoonlijke opgave; want
als de mensch, en voornamelijk de katho
lieke mensch, niets beseft van zijn per
soonlijke taak in dat geheel van sociale
actie, dan begrijpt hij niets van de waarde
der Encyclieken.
En laat ons eerlijk bekennen, dat de
bevindingen vaak bedroevend zijn. Als
wij ons bepalen tot de generatie van 20
tot 40 jaar oud, dan blijkt maar al te
duidelijk hoe een percentage van hen
roept, neen schreeuwt om een nieuwen
tijd; maar diezelfde groep heeft zich
nooit de moeite getroost een Pauselijk
woord te lezen en te overdenken.
Om het herstel te bereiken moet her
vormd worden. Eerstens noemt de Paus
den staat, maar terstond voegt Hij eraan
toe: „niet alsof van staatsbemoeiingen alle
heil te verwachten ware, maar omdat het
eenmaal zoo bloeiende en in allerhande
groepeeringen zoo harmonisch ontwik
kelde sociale leven, tengevolge van het
van 3 hoog achter die voor hun kinderen
ook wel eens wat zon en lucht wenschen,
maar die menschen die elke dag van een
goed huis en voldoende frissche lucht kun
nen genieten.
Als ik van gemakzucht spreek, denk ik
aan het allereerste levensbegin van een
kind.
Meer en meer wordt het de gewoonte
de blijde gebeurtenis in een ziekenhuis te
doen plaats hebben. Ziet u, het is zoo ge
makkelijk, wordt er gezegd, je behoeft ner
gens voor te zorgen, zelfs zijn er ziekenhui
zen, waar je geen luiers meer behoeft mee
te brengen. Dat daardoor iets van zoo ont
zaggelijk groote waarde verloren gaat,
wordt blijkbaar niet beseft. Die intieme
sfeer die hangt in een huisgezin waar een
kindje geboren moet worden, waar voorbe
reidingen getroffen worden, waar gezamen
lijk gestreden en gejubeld wordt wanneer
het kleintje van stonde af aan zijn plaats
je in het gezin inneemt, waar allen zich
een offertje getroosten van stilte of wat
meer arbeid, waar verbaasde snuitjes elk
moment over de wieg heenhangen vol be
wondering over dat slapende wezentje en
toch Moeder in bed zoo vertrouwd vin
den, waar Vader vol trots, geniet van elk
uur dat hij thuis is, die sfeer is niet te
vinden in een Ziekenhuis, ook dan niet
wanneer de kinderen aan de hand van
tante of dienstbode een schuchter bezoekje
aan Moeder brengen, blij als ze maar weer
op straat zyn en Vader gauw moet afeten
om nog een uurtje naar zijn vrouw te gaan.
Dat grootere kinderen of te kleine behui
zing een argument kunnen zijn, is te be
grijpen, maar onbegrijpelijk is het, dat in
betere kringen, waar men zich voorzien
kan van allerlei hulp, zelfs de eerste kin
deren in het Ziekenhuis geboren worden.
Prof. Noyons zeide, in zijn inleiding, ge
houden voor de Vereeniging van Zieken
huisbesturen, dat het huisgezin de aange
wezen plaats was voor de verpleging van
zieken. Dus kan zeker in de allereerste
plaats een gezonde Moeder haar kindje
thuis het levenslicht doen zien. Het heeft
mij altijd verbaasd, dat de Geestelijkheid,
wie het belang van het huisgezin zoo ter
harte gaat, nimmer tegen bovengeschetste
onnatuurlijke toestand een waarschuwende
stem heeft doen hoor en. Veel meer dan men
vermoed zyn de weinige saamhoorigheid in
de gezinnen, de verminderde waardeering
voor vrouw en Moeder, de weinige toewij
ding van dienstpersoneel, het gevolg van
bovengenoemde gemakzucht. En dat in ge
zinnen, die een voorbeeld moesten zijn voor
de massa waar God zij dank meer levens
durf heerscht en de vreugde over een
nieuw kindje dikwijls beschamend groot is.
L v. d. ABEELEN.
verderfelijke individualisme is vernield".
Hier wordt dus teruggewezen op de
middeleeuwen en op het tijdperk der
Fransche revolutie.
De gilden, in opkomst en groei tijdens
de middeleeuwen, werden immers door
den invloed der Fransche revolutie ver
drongen en weggevaagd. Daar sloeg een
dusdanige vrijheidswaan over landen en
volken, dat, wat maar geleek op bin
dende kracht, met voeten werd getreden.
Het individualisme zette zich vast en van
gemeenschappelijk werk was niets te be
speuren. Men kent het resultaat. Ieder
voor zich en God voor ons allen.
Zoo voltrok zich een structuurverande
ring der maatschappij. Wat elkaar be
hoorde te steunen ging tegenover elkan
der staan en we kregen de klassenstrijd;
wat van hoog tot laag een eenheid vorm
de in vak of beroep viel uiteen in een
dom-opgevoerd standenverschil.
In die chaos kwam de roep om ordening.
Wel langzaam maar niet minder vasthou
dend zette deze ordenings-idee zich vast
bij duizenden menschen, en de topkrach-
tcn daarin waren voorzeker Leo XIII,
Mgr. von Kettler, Graaf de Mun, Ad. Kol-
ping e.a., zooals we reeds vroeger hebben
uiteengezet.
Maar daarentegen groeide nog een or
denings-idee, los van de Kerk en dus ook
los van de christelijke wijsbegeerte, met
als gevolg een theorie (en ook een prak
tijk!) die lijnrecht in strijd is met ons ka
tholicisme. Het is de thesis van staatsab-
solutisme zooals we die vinden in fascis
me, nationaal-socialisme met 't broertje
N. S. B., en in enkele andere stroomingen.
S. M.
DE DISTRICTSDAG UITGESTELD.
't Lijkt wel of het niet mag plaats heb
ben, want weer moet de Districtsdag uit
gesteld worden.
De redenen zijn o.m.: de spreker is
verhinderd; in Aug. is geen boot meer te
bekomen; de vacanties zijn nog niet ten
einde etc.
Waar en wanneer dan, 't zijn nog vra
gen, welke het Districtsbestuur moet op
lossen.
Van afstel is echter geen sprake, zoodat
de proefwedstrijd der beide Gezellen-
elftallen morgen gewoon doorgaat op het
K. B.-terrein.
ZIEKENFONDS.
Alle leden van ons fonds worden er
nog eens op attent gemaakt, dat het ziek
melden moet geschieden bij den penning
meester, F. de Jong, De Ruyterstraat 21.
STUDIECLUB.
De tijdschriften „Het Schild" en „Lee
ring en Leiding" zijn 's Zondag van 12
uur in de bibliotheek te bekomen bij Ger.
Bot. Alleen echter de vaste lezers kunnen
hiervan gebruik maken.
MAG EEN GEZEL..
Naar aanleiding van een ons gestelde
vraag herinneren wij eiken Gezel aan de
Bisschoppelijke bepaling: neutraal organi-
seeren is verboden.
Een goed Gezel handelt ernaar!
PALADIJNEN.
Dinsdagavond half 9 paladijnenraad,
om kwartier voor 9 paladijnen-bijeen
komst.
KALENDER DER WEEK
FEESTDAG VAN DE H. ANNA.
Als niet anders wordt aangegeven dage
lijks Gloria, geen Credo. De gewone Pre
fatie.
ZONDAG 22 Juli. Negende Zondag na
Pinksteren. Mis: Ecce. 2e gebed en laatste
Evangelie v. d. H. Maria Magdalena. Cre
do. Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid.
Kleur: Groen.
'Mochten ook wij erkennen, wat ons den
waren hartevrede brengt! (Evangelie).
Mocht ook ons hart zich in vrede verblij
den door een getrouwe onderhouding van
Gods geboden (Offertorium). De Apostel
spoort ons in het Epistel aan tot een ge
trouwe naleving van Gods H. Wet. 't Kost
strijd, maar onmogelijk is voor ons die
strijd niet, want God houdt rekening met
onze krachten en daarbij: God, Wiens
heerlijkheid verheven is tot de hemelen
en Wiens Naam wonderbaar is op aarde,
Hij is onze hulp, bereid ons te onttrekken
aan onze vijanden (Epistel; Graduale; Alle
luja-vers). Geve God ons de genade om
Zijn hulp af te smeeken, om Zijn liefde
bevel: „Neemt en eet, dit is Mijn Lichaam"
op te volgen door onze veelvuldige H. Com
munie (Communio) waardoor wij met Hem
één zullen zijn en in onze eenheid sterk.
Postcomm unio
MAANDAG 23 Juli. Mis v. d. H. Apoill-
naris, Bisschop en Martelaar: Sacerdotes.
2e j»ebed v. d. H. Liborius. Kleur: Rood.
De H. Apollinaris, tijdgenoot en metge
zel v. d. H. Apostel Petrus, werd door de
zen gewijd en aangesteld tot bisschop van
Ravenna. Zijn Apostolisch leven bekroon
de hij met het offer van zijn leven.
DINSDAG 24 Juli. Mis v. d. H. Bernul-
phus, Bisschop en Belijder: Statuit (Zie in
het feesteigen v. h. Bisdom). 2e gebed v. d.
vigilie voor het feest v. d. H. Jacobus; 3e
v. d. H. Christina; 4e tot den H. Geest (we
gens de retraite voor de priesters v. h. bis
dom). Laatste Evangelie v. d. Vigilie.
Kleur: Wit.
Of: De Mis v. d. Vigilie: Ego autem. Geen
Gloria. 2e gebed v. d. H. Bernulphus; 3e
v. d. H. Christina; 4e tot den H. Geest.
Kleur: Paars.
De H. Bernulphus, Bisschop van Utrecht,
is een ij veraar geweest voor den bloei der
kerkelijke tucht en den luister van den ker-
kelijken eeredienst.
Om de vele kerken, welke hij in zijn bis
dom gebouwd heeft en welke getuigenis
geven van zijne kunstzinnigheid, wordt hij
afgebeeld, dragende een kerk. Ook wordt
de heilige aangeroepen als Patroon tegen
de kinkhoest.
WOENSDAG 25 Juli Feestdag d. H.
Jacobus, Apostel. Mis: Mihi autem. 2e ge
bed v. d. H. Christophorus; 3e voor den
Bisschop (wegens den verjaardag zijner H.
Wijding). Credo. Prefatie v. d. Apostelen.
Kleur: Rood.
De H. Jacobus de Meerdere, getuige van
de gedaanteverandering op den Thabor en
van Christus' doodstrijd, predikte na Chris
tus' Hemelvaart eerst in Samaria later in
Spanje. Na zijn marteldood door onthoof
ding, is zijn lichaam overgebracht naar
Compostella, nu nóg de beroemde Spaan-
sche bedevaartsplaats, Jacobus ter eere.
DONDERDAG 26 Juli. Feestdag v. d. H.
Anna, Moeder der Allerheiligste Maagd.
Mis: Gaudeamus. Kleur: Wit.
Eene vrouw, die den Heer vreest, wordt
geprezen. Heilige Moeder Anna, bid met
uw allerheiligst Kind voor alle christelij
ke huismoeders den waren christelijken
geest af en help haar dien over storten in
hare kinderen.
VRIJDAG 27 Juli. Mis v. d. H. Pantaleon,
Martelaar: Laetabitur. 2e gebed A Cunctis
(om de voorbede der Heiligen); 3e naar
keuze v. d. priester; 3e tot den H. Geest.
Kleur: Rood.
ZATERDAG 28 Juli. Mis v. d. H.H. Na-
zarius en Gezellen, Martelaren: Intret. 2e
gebed A Cunctis; 3e naar keuze v. d. pries
ter; 4e voor den Paus. Kleur: Rood.
IN DE KERKEN DER
E.E. P.P. FRANCISCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender h.
Bisdom, behalve:
ZONDAG. 2e gebed v. d. H.-Laurentius
van Brindisi; 3e v. d. H. Maria Magdalena.
DINSDAG. Mis v. d. Z. Cunegundis,
Maagd: Dilexisti. 2e gebed (en laatste
Evangelie) v. d. vigilie v. d, H. Jacobus;
3e v. d. H. Christina.
VRIJDAG. Mis v. d. Z. Maria: Magdaleua
Martinengo, Maagd: Dilexisti. 2e gebed v.
d. H. Pantaleon. Kleur: Wit.
Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr.
ZEG ZE MAAR GERUST -
IEDER KATHOLIEK behoort abonné te zijn op een
Katholiek Dagblad, en dit Is voor LEIDEN en OMGEVING
„De Leidsche Courant".
Een leder die ons drie abonné's (voor minstens drie maanden)
aanbrengt, zullen wij gelegenheid geven te kunnen zien
hoe laat het is.
Aan hem (haar) zenden wij een armbandhorloge als hieronder
afgebeeld.