ZATERDAG 21 JULI 1934 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD. PAG. 10 Haagsche Hopjes In het orgaan der parochie van dc H. Familie alhier las Ik, dat in de kapel der Piëta, welke zich achter in de kerk be vindt, later ,,'t outer onser lieven vrouwen van seven weëen van d'aloudc Mariakcrk van Eikenduinen" een geestelijk aantrek- kingspunt van 'g-Gravcnhage moet wor den. Later. Alles kan niet opeens in een jonge parochie Reeds houdt een tegelta bleau, aangebracht nabij genoemde kapel, dc herinnering levendig aan dc Maria kcrk, /ooals deze er blijkens een pront uit 1556 indertijd uitzag. Eikenduinen was oudtijds een buurt schap. gelegen halverwege den weg van Pu Haag naar Loosduinen. Tegcnwoor- m*{ tb men er uit 't hart der stad met fiets, tram of bus in een wip, maar vroeger was 't een heel eind loopen, wat het zeer ver klaarbaar maakt, dat daar een kerkje ver rees. Graaf Willem II, Roomsch koning van het Duitsche rijk, die ook de Ridder zaal op 't Binnenhof bouwde, was er de stichter van en het bleef in stand tot 1581, toen de Staten van Holland, wars van den Katholieken ecredienst, het voor 180 gulden aan een slooper verkochten. De Roomscho Eikenduiners kwamen wel in verzet, maar hun werd zelfs geweigerd, het kerkje voor genoemd bedrag terug te koopen, en in genoemd jaar werd de af braak bevolen, welke geschiedde onder bescherming van „den schout en het ge recht" van Den Haag. Er bleef slechts een bouwval van over: een stuk van den to ren, waarin een poortje, een en ander nu nog getuigend van den solieden bouw uit dien ouden tijd. Deze ruine, schilderachtig oprijzend tusschen hoog geboomte en klaarblijkelijk een weinig onderhouden, maakt thans deel uit van „Oud-Eikenduinen", sinds mcnschcnheugcnis de deftige algemeene begraafplaats der Residentie. Langen tijd hielden dc katholieken voorheen de vrome gewoonte in stand, hun afgestorvenen in de schaduw van den bouwval te begra ven, maar ook dit voorrecht konden zij niet behouden, want hun doodenakker kwam onder bpheer der Jansenisten; dezer priestergraf wordt er nog door een zerk aangegeven en van een viertal hunner overleden priesters getuigen afzonderlijke houten kruizen. Dank zij deze omstandigheid, hoewel ons op zichzelf geen reden tot verheuge nis, vormt dc plek, waar eens de Maria- kerk stond, alsnog een afzonderlijk deel van dc allengs grooter geworden en ein delijk in gemeentebcheer gekomen mooie begraafplaats; een houten hek bleef den ouden ingang aanwijzen en een pad loopt rond het grondvlak der vroegere kerk. Een schoone devotie heeft hier eeuwen lang geleefd. In haar bloeitijd was deze gewijde plaats het doel van talryke pel grimstochten en de kerk prijkte met een helaas verdwenen miraculeuze beel tenis der Moedermaagd, die cr als patro nes vereerd werd. De titel, waaronder Maria te Eikendui nen werd aangeroepen, is niet met zeker heid aan te wijzen. Met groote waar schijnlijkheid echter aldus de welcerw. heer L. van de Griendt, rector te Voor hout, die als kapelaan der *H. Familie- kerk voor herstel der aloude devotie ijver de ;nrag aangenomen, dat het bedehuis was toegewijd aan Onze Lieve Vrouw van „Seven Weëen"; er was althans een „outer" van de Moeder der Zeven Smar ten met een daaraan verbonden vicarie. Al weten we niet met zekerheid, dat vóór de XIVc eeuw de Hollandscho Katholie ken hun pelgrimage hielden naar dc Ma riakcrk en het wonderbeeld, de volkstra ditie spreekt in onze dagen nog van won deren, op het gebed der geloovigen ge schied. De trek naar Eikenduinen was zóó groot, dat men wel moet aannemen: daar zal, evenals op andere plaatsen, door Ma- ria-devotie in pelgrimseere gehouden, ook wel eens of meermalen een wonder of wonderdadige gebedsverhooring verkre gen zijn. Hooggeplaatste personen bezoch ten de beevaartkerk en begiftigden haar met geschenken In goud en in grond of hechtten rechten, parochietitel en andere privilege's aan Eikenduinen's Mariakerk. Al veranderde door den tijd veel, ook na de verwoesting bleven de pelgrims trouw opkomen, knielen en bidden rond de ruïne. In de tweede helft der XVIIe eeuw schijnt nog uit de offers der devote Mariakindercn iets tot restauratie, tot herstel te zijn gedaan, wat echter geen stand mocht houden. Wel gaat de mare, dat nog tot diep in de XIXc eeuw de ka tholieken uit het Westland met hun zieke kinderen ter beevaart trokken naar de ruïne, thans wordt deze nog slechts om zweefd door dc traditie hetgeen door bovenomschreven omstandigheden alles zins verklaarbaar is. Staat de aloude devotie nu aan den vooravond harer hei'leving? De tgden zyn er wel naar, dat velen neiging zullen gevoelen, hun smeekbeden te richten tot de Moeder van Smarten. Terzelfder plaatse als voorheen zal dit echter wel nooit meer mogelijk worden. Menachelijkerwijze gesproken zullen ruïne en omgeving wel voorgoed in andere han den zijn overgegaan. Maar ziet: door de annexatie van Loos duinen is ook het grondgebied van Eiken duinen Haagsch bezit geworden en op weinige honderden Meters afstands van den merkwaardigen bouwval verrees de H. Familiekerk, tot wier rechtsgebied het oude beevaartsoord behoort. Zou het nu niet mogelijk wezen, dat de eeuwenheu gende devotie binnen haar veilige wan den tot nieuwen opbloei kwam. Zulke aangelegenheden laten zich moei lijk forceercn, maar 't zou stellig een heerlijke aanwinst zijn voor Katholiek Die Haghc, wanneer in de H. Familie-kerk een „outer, onser lieven vrouwen van seven ween" ter cere, wederom middel punt van Maria-vereerders uit wijden omtrek mocht worden. AJO. Marcus van den Tempel Een Leidsch Jezuiet uit de 17. eeuw Marcus Van den Tempel is 3 Februari 1573 te Leuven geboren. Een oom van hem, Olivier van den Tempel had in het legor van den Prins van Oranjn als kolo nel gediend en zich verdienstelijk ge maakt. waardoor hij de vriendschap van den Prfns verwierf. Marcus kreeg met moeite van zijn vader verlof om in 1595 in de Sociëteit van Jezus te treden en werd in 1601 priester gewijd. Hij werkte van 1610 tot 1621 te Leiden. Door zijn grooten ijver trok hij spoedig de aandacht der calvinistische Vlamingen, die zich in grooten getale in Leiden neder gezet hadden. Onder dezen verbreidde zich het gerucht, dat de zwarte Jezuiet in last had en naar een gelegenheid uitzag Prins Maurits te dooden. Van den Tempel hoor de natuurlijk wat er van hem verteld werd en gevoelde zich niet op zyn gemak. De schout had niet meer dan zulk een praat je noodig om hem te pakken en te vervol gen. Hij dacht er over maar te vertrek ken. Maar toch, het ergste wat er op zat, indien hij gegrepen werd, zou zijn, dat men hem zou verbannen. Dat gevaar kon hij licht afwachten, meende hij. Daarvoor had hij zijn gemeente niet aan haar lot over te laten. Doch liever wilde hij trachten zich buiten alle gevaar te stellen en daartoe greep hij met bijzonderen tact het juiste middel aan. Hij ging zich bij Prins Mau rits zelf verantwoorden. Een neef van de zen, Jan van Nassau, kleinzoon van den gewezen stadhouder van Gelderland, was kort te voren Roomsch geworden, zonder dat hij de vriendschappelijke betrekkingen met den stadhouder verbroken had. Door dezen Jan van Nassau liet hij zich aan Frcdcrik Hendrik voorstellen, die op zijn verzoek dc welwillendheid had om audiën tie voor hem bij zijn broer Maurits te vra gen. Zijn verwantschap met wijlen den ko lonel zal by de zonen van Willem van Oranje hem te stade zijn gekomen, zijn beschaafde, innemende manieren en zijn welbespraakte tong deden het overige daartoe bij. Maurits maakte geen bezwaar den Jezuiet in een bijzonder gehoor te ont vangen. Bij het binnenkomen en terwijl hij zijn hoofsche buiging maakte, zag hij aan de andere zijde van het ruime vertrek den Prins geheel alleen aan het venster staan. Deze trad terstond op hem toe, groette vriendelijk, gaf hem de hand en leidde hem naar het venster terug, hem zoodoende ten blijk van vertrouwen den rug toewenden de. De Jezuiet door deze ontvangst volko men op zijn gemak, verhaalde nu de aan leiding tot zijn bezoek en de lasterlyke geruchten, die over hem in omloop wa ren en begon zich hiertegen te verdedigen. Maar spoedig viel de Prins hem in de rede, zeggende, dat hij wist, wat zulke praatjes in het gemeen waard zijn. Maar, hernam dc ander, de schout van Leiden zou er toch aanleiding uit kunnen nemen om mij te vervolgen. Beroep u dan gerust op my, antwoordde de Prins, ik neem u in mijn bescherming, zeg dat maar, als men u lastig valt. Verhaal mij nu liever iets van de ver richtingen uwer orde in Indië. De Jezuiet verhaalde, wat hij hiervan wist. En nu verzocht de Prins hem ten slotte om wanneer hij soms iets naders van dien aard mocht vernemen, toch niet te verzuimen het hem mede te deelen. Ik kan niet zeggen, voegde hij er bij, hoe gaarne ik er van hoor. Op het vriend- schappelijkst scheidden de twee van elkan der. Nu was er juist in dien tijd een ver haal verschenen van Nicolaas Tugault over de verrichtingen der Jezuieten in China. Van den Tempel haastte zich het voor naamste daaruit in het Fransch te vertalen en het in een tweede audiëntie aan den Prins te brengen, die hem er wel voor be dankte. Op deze wijze kreeg dc slimme Jezuiet een wit voetje bij Prins Maurits en durfde zich voortaan in Leiden vryelijk op straat te vertoonen. Van zijn vriendschap met Prins Maurits heeft Van den Tempel later nog eens ge bruik gemaakt ten voordeele van een zij ner orde-broeders. Pater Joannes Viering S.J. werd 17 Februari 1618 tijdens een godsdienstoefening te Midlum bij Harlin- gen door soldaten overvallen, naar Leeu warden gevoerd en daar gevangen gehou den. Tegen betaling van een borgstelling van 1000 gulden, werd hy bcvryd van een verblijf in het „Hondenhok". Voor de rechtbank gedaagd, veroordeelde het Hof hem tot een boete van 3500 gulden, behalve dc aanzienlijke kosten van het rechtsgeding en tot eeuwige verbanning. Pater Van den Tempel wendde zich tot zyn beschermer, wist van den Prins brie ven te verkrijgen aan den Frieschen Stad houder Willem Lodewijk en aan Gedepu teerde Staten van Friesland, waarin aan gedrongen werd vrijstelling van de boete te verleenen. De Staten waren weinig in genomen met deze inmenging in zaken al leen hun gewest betreffende en hadden reeds een weigerend antwoord opgesteld, toen Julius van Eysinga, ingevolge een ver zoek van den katholieken edelman Jarich van Lyanckema, de Staten wist te overre den, dat het geen pas zou geven aan iemand als Prins Maurits een dergelijk verzoek te weigeren. De pater kwam er af met de kosten enbleef. In 1616 brandde het bovenste deel af van het gebouw der Leidsche Universiteit. Nu had pater Van den Tempel wel het ver trouwen van Prins Maurits, maar de schout van Leiden was van een ander ge voelen. Hij verdacht den Jezuiet van brandstichting. Daarom had er een huis zoeking plaats, toen de pater afwezig was. Men vond echter niets verdachte. In 1618 getuigde Rovenius. dat pater Van den Tempel hier verscheiden jaren trouw gewerkt had. dat hij noch zelf, noch door zyn ondergeschikten tegen de LETTEREN EN KUNST Onze kinderen. Tijdschrift voor R.-K. ouders en opvoeders. Juli-aflevering. Uitgave N.V. Het Nederlandsche Boekhuis, Tilburg. De Juli-aflevering van dit immer leven dige, veelzijdige maandblad bevat wel een bijzonder rijke verscheidenheid van artikelen over actueele paedagogische on derwerpen. De bijdrage der hoofdredac tie, „Van een wankele majesteit", baant scherp een weg door allerlei verwarrend gepraat en besluit terecht ,,'t Is een ontzettende gedachte en toch kan men er niet aan ontkomen, dat verre weg 't grootste deel der mislukte levens niet mislukt had behoeven te zijn, wanneer de mislukte als kjnd beter ware begrepen en aangepakt. Hoe onbegrijpelijk licht wentelen ouders en opvoeders die ver antwoordelijkheid van zich af! Hoe ver schijnt ons „Zijne Majesteit het Kind" nu als 'n jammerlijk slachtoffer van de mis grepen der volwassenen. Medelijden voor dezen kleinen koning, die steeds 't kind van de rekening is en in den hoek gedron gen wordt, waar de slagen vallenEr is maar één maoht, die in staat is, het kind te redden uit z'n vernederende positie van altijd werktuig te zijn in de hand der oude ren en 't op te voeden tot 'n wezenlijke majesteit: de uit diep verantwoordelijk heidsbesef gegroeide liefde!" Ook in Het precaire probleem der jeugdliefde wordt op bezadigden toon het juist spoor gewezen tusschen tegenstrijdige maar dan ook éénzijdige meeningen. In de rijk gevarieerde rubriek „Uit de pers", treffen we interessante citaten aan uit binnen- en buitenlandsche bladen: Nieuwe indeeling van het schooljaar. On juiste voorlichting, De veranderingen in het kindergezicht, Ouders en examens, Zijn de natuurbaden zoo erg gezond? Het fijngevoelde vers van Willem ten Berge: De Liftboy, werd in dit nummer herdrukt. Jan Beerondr leidt een artike lenreeks in over Jeugd en Cultuur, en wijdt onder den titel: Woestijn of oase? een bespreking aan de wandschilderingen van Lode Sengers in het schoolkerkje der Montessori-school van de Robert Fruin- straat te Rotterdam. Over de Vacantiekolonies der Italiaan- schc jeugd vertelt de Romeinsche corres pondent opmerkelijke bijzonderheden en belangwekkend is ook de bijdrage van Sapiens over het leven der Lappenkinde- ren. Co Boudens-van Heel pleit in Wat is een behoorlijk gezin? vurig voor een zoo hoog mogelijk kindertal. De levendige rubriek Het Woord is aan den lezer (Baldadigheid der Nederland sche jeugd) (Meiimaandviering; aestheti- sche opvoeding), de Medische kroniek (over het rooken) de talrijke Boekbespre kingen, Vraag en antwoord, de pittige Puntjes op de i (Over de mode van een verziekten smaak) (A la Mediterranée), en last not least de ko6telyke humoristische pagina verhoogen de belangrijkheid, de volledigheid en de aantrekkelijkheid van dit helder oriënteerend, rijk geïllustreer de maandblad, dat ieder moet lezen, die het wel meent met zyn kinderen. LAND- EN TUINBOUW PEULVRUCHTEN. Onder de aandacht van telers van peul vruchten wordt gebracht dat het in de be doeling ligt, door verschillende maatrege len te trachten op de vrije markt voor boe ren schoone partijen peulvruchten, nieuwe oogst 1934, aangevoerd op de gebruikelij ke leverplaatsen, ongeveer de volgende prij zen per 100 K.G. te bereiken: groene erw ten tot 1 October 10; Schokker erwten tot 1 October 12; bruine boonen tot 1 Oc tober ƒ12; witte boonen tot 1 October ƒ15; blauwpeulvruchten, Wijker vale erwten beide tot 1 October 10; platte capucijners, rozijnerwtengrauwe erwten) beide tot 1 October 12, met dien verstande, dat na 30 September 1934 met een bewaarlaan van ƒ0.10 voor elke verdere maand tot een maximum van 0.90 zal worden rekening gehouden. Mochten in de practyk deze prijzen niet ten naaste bij worden bereikt, dan zal door verdere maatregelen getracht worden deze zooveel mogelijk te benaderen. MINIMUMPRIJZEN AARDAPPELEN. Volgens mededeeling der Nederlandsche Groenten- en Fruitcentrale zal de mini mumprijs voor vroege aardappelen tegen Maandag 23 Juli verlaagd worden tot 3 per 100 K.G. De heffing van ƒ0.50 per 100 K.G. blijft ongewijzigd. Boter. De Crisis Zuivel Centrale maakt bekend, dat behoudens tusschentydsche wijziging voor de week van 22 t.m. 28 Juli de prijs van het orisisbotermerk en de vervoerver- gunning voor buitenlandsche boter op 1. per K.G. is bepaald. scculieren heeft samengespannen, maar naar vrede en eendracht gestreefd. Ondanks zijn vriendschap met Prins Mau rits werd van den Tempel door toedoen der predikanten in 1621 uit Holland ge bannen. Op ziin vraag waarom, werd hem geant woord: Omdat ge Jezuiet zijt. En Pater Van den Tempel antwoordde: „Ik heb veel weldaden van God ontvangen, maar dat ik Jezuiet ben, is de voornaamste; daarop beroem ik my meer dan op myn adel." W. W. BINNENLAND DE NEDERLANDSCH-ENGELSCHE HANDELSBESPREKINGEN. Eenige leden van de Nederlandsche dele gatie, die de handelsbesprekingen met En geland heeft gevoerd, zijn gisteren uit Londen vertrokken. Dr. Hirschfeld, de lei der, zou gisteravond of vanochtend gaan. Zooals men weet, zijn de technische be sprekingen tot het najaar uitgesteld. Er zijn echter documenten uitgewisseld tus schen John Simon, den Engelschen minis ter van buitenlandsche zaken, en jhr. mr. R. de Marees van Swinderen, onzen gezant te Londen, die het uitbreken van een han delsoorlog tusschen beide landen gedu rende den tijd, dat de onderhandelingen zyn verdaagd, voorkomen. Reuter meldt omtrent de modus vivendi (die door de partijen met inachtneming van een ter mijn van drie maanden kan worden opge zegd): De beide regeeringen zeggen elkaar wat de kwantitatieve beperkingen van den in- vier betreft, een volledig deel van alle huidige en toekomstige contigenten toe. Van 1 Augustus af krijgt elk der regee ringen haar vrijheid van handelen terug wat betreft de invoerrechten, zonder aan tasting van de reeds tusschen hen van kracht zijnde verdragen. Voorts is bepaald, dat de delegaties, die de onderhandelingen hebben gevoerd, in tact zullen blijven voor nieuwe besprekin gen over aangelegenheden, die voor het eene of andere land van belang zyn. NEVENARBEID VAN OVERHEIDS PERSONEEL. De Ned. R.-K. Middenstandsbond heeft zich met het onderstaande schrijven tot den Raad van Ministers gewend: „Naar wij uit de pers mochten verne men, is eenigen tijd geleden door Zijne Excellentie den Minister van Binnenland- sche Zaken aan de Colleges van Gedepu teerde Staten, mede ter doorzending aan de Gemeentebesturen een circulaire ge zonden met betrekking tot enkele onder werpen van personeelspolitiek, aan het eind waarvan met betrekking tot het ver richten van nevenarbeid door het over heidspersoneel de volgende alinea's voor kwamen: „Eveneens ware aan personeel, dat aan zijn ambtelijke of contractueele bezoldiging een behoorlijke bestaansmogelijkheid ont leent, in het algemeen geen verlof te ver leenen tot het verrichten van nevenwerk zaamheden, het drijven van handel of ne ring enz. Voor zoover te dezen aanzien nog geen beperkende bepalingen in de diverse rechtspositieregelingen zijn opgenomen, acht ik het gewenscht dat zulks alsnog zal geschieden, opdat het bekleeden van ne venbetrekkingen enz. verboden of beperkt worde, dan wel aan een bijzondere ver gunning, die slechts in uitzonderingsgeval len ware te geven, zal gebonden zijn." Het is wel overbodig er van te getuigen, hoezeer deze circulaire van den Minister van Binnenlandsche Zaken door den mid denstand met instemming is ontvangen. Werd het handeldrijven en het verrich ten van nevenarbeid door overheidsperso neel, dat speciaal den handeldrijvenden en industrieelen middenstand en diens werk nemers tot slachtoffer van 'n ongelijke con currentie maakt, immer als een ernstig euvel ondervonden, in dezen crisistijd is het zeker dubbel noodzakelijk, dat aan dezen vorm van dubbel verdienen ten koste van het reeds zoo noodlijdende particulie re bedrijfsleven een eind wordt gemaakt. Bij herhaling werd dan ook door den ge- organiseerden middenstand op eeri onvoor waardelijk verbod van nevenwerkzaamhe den door overheidspersonen aangedron gen. Met voldoening namen wij kennis van het standpunt van den Minister van Bin nenlandsche Zaken, dat dergelijke nevenar beid óf geheel moet zijn verboden, óf dient te worden gebonden aan een vergunning, die slechts in uitzonderingsgevallen kan worden verleend. Met nadruk mogen wij er op wijzen, dat bij het beoordeelen van dergelijke vergun ningsaanvragen, zeker in deze tijden, niet alleen het dienstbelang, doch mede het be lang van het particuliere bedrijfsleven in beschouwing dient te worden genomen. Eerbiedig verzoeken wij uwen Raad de noodige maatregelen te willen doen ne men, opdat de richtlijnen, in de circulaire van den Minister van Binnenlandsche Za ken neergelegd, niet alleen zullen worden gevolgd door de Provinciale en Gemeente lijke besturen en de rechtstreeks onder het Ministerie van Binnenlandsche Zaken res- sorteerende instanties als het Staatsbe drijf der Posterijen, Telefonie en Telegra fie doch ook, door wijziging en-of ge wijzigde toepassing van de desbetreffende rechtspositie-regelingen, door de overige departementen van algemeen bestuur ten aanzien van de onder hen ressorteerende diensten en bedrijven zullen worden door gevoerd." DE MOEILIJKHEDEN IN HET SLAGERSBEDRIJF. Acht bonden uit het slagersbedrijf, den varkenshandel, vleeschhandel, en vleesch- warenindustrie hebben een adres gericht aan den minister van oeconomische za ken, waarin zij uiteenzetten, dat verbete ring van den toestand in de varkenshou- dery' volgens hen niet gezocht moet wor den in een verdere regeeringsbemoeiing met den binnenlandschen handel, slagers- en grossiersbedrijf, maar wèl door meer ontlasting van die groepen, n.l. door een veel eenvoudiger uitvoering der crisis- varkenswet, waarvoor deze organisaties reeds op 12 April 1933 een voorstel by den minister van oeconomische zaken (via het comité van overleg) indienden, welk voor stel zy gaarne bij den minister aanbeve len, als zijnde nog altijd urgent. Vrouwelijke Jeugdbeweging voor Katho lieke Actie „De Graal", dept. Graalwacht. I. Hageveld. Voor de leidsters, die niet in de gelegenheid zijn. den vollen tijd in Hageveld te blijven, bestaat thans de ge legenheid, zich op te geven voor de re traite zonder de cursus. De kosten hiervoor bedragen 6.50 per persoon. De retraite duurt van 1 Augustus 5 uur 's middags tot 4 Augustus 's morgens. Er is ook nog ge legenheid, zich op te geven voor de cursus zonder retraite. De kosten hiervan zijn 3.50. De cursus duurt van Zaterdag 4 Augustus 2 uur tot Dinsdag 7 Augustus 's morgens. Voor degenen, die met het oog op hun betrekking zich door de week in het ge heel niet vrij kunnen maken, bestaat er gelegenheid, een week-end op Hageveld door te brengen. Dit begint Zaterdag, 4 Augustus om 2 uur en duurt tot Zondag 5 Augustus 's avonds. De kosten van dit week-end bedragen f 2.25 per persoon. Dit alles geldt natuurlijk alleen voor zoover er nog plaats is. Het is dus raad zaam, zich zoo spoedig mogelijk op te ge ven, gedachtig aan het Hollandsche spreekwoord „Wie het eerst komt, het eerst maalt". Wij raden alle Graalwachtleidsters, die zich tot nog toe niet konden opgeven, dringend aan, van deze kans gebruik te maken, want het is werkelijk van het grootste belang, dat allen komen. Men kan zich opgeven bij Mej. P. Bremer, Scheveningscheweg 90, Scheveningen. Gi ronummer: 203789. Het verschuldigde be drag te storten by aanmelding. II. Het agenda voor de komende week luidt: Zaterdag 21 Juli 4 uur Centrumsverga dering te Amsterdam. 8 uur vergadering werkende leden centrum Amsterdam. Zondag 22 Juli week-end voor 2e graads leden in den Haag. Maandag 23 Juli 7 uur 30 cursus in Lei den. Woensdag 25 Juli 8 uur cursus in Be verwijk. Donderdag 26 Juli 5 uur 30 Centrum vergadering Leiden. Zaterdag 28 Juli 2 uur Centrumverga dering den Haag. 8 uur 30 Nieuwe Tijd cursus in Lutjebroek. 4 uur Centrumver gadering Alkmaar p. v. 4 Augustus. Dit met het oog op Hageveld. III. Van 7 tot 22 Augustus is het va- cantiehuis in Bunnik speciaal be schikbaar gesteld voor Graalwachtleid sters en groote werkende leden. Zoo eenigszins mogelijk zal er gedurende dfen tijd ook iemand van het Departement aanwezig zyn. Komt dus allen in die we ken, dan treft u er uw vriendinnen. Geeft u zoo spoedig mogelijk op bij Mej. P. Bre mer, adres en gironummer als boven. Ook hiervoor het bedrag direct bij opgave te storten. De Parflsche chauffeur geeft In de Sahara de richting aan. (Paris Soir) Het winkelbedrijf en O. L. Vrouw ten Hemelopneming. De hoofdbesturen van den Nederl. R. K. Middenstandsbond en den Nederl. R. K. Bond van Handels-, Kantoor- en Winkcl- bodienden „St. Franciscus van^Assisië" doen opnieuw een gezamenlijk beroep op de katholieke winkeliers, om hun zaken overeenkomstig den wensch hunner Ker kelijke Overheid op 15 Augustus, feestdag van O. L. Vrouw ten Hemelopneming, wel ke als Zondag is te vieren, te sluiten en op de niet katholieke winkeliers om het katho lieke personeel dien dag in de gelegenheid te stellen zijn plicht na te komen om den dag als Zondag te vieren. Genoemde besturen doen eveneens een dringend beroep op de katholieken, maar speciaal op de katholieke vrouwen, om dien dag niet „extra" te besteden aan het doen van inkoopen, doch zich als katholieken daarvan te onthouden. Waar het katholieke winkelbedrijf het offer weet te brengen om aan het verlan gen van de Kerkelijke Overheid te vol doen spreken de organisaties het vertrou wen uit, dat zulks door de geloofsgenoolen op prijs zal worden gesteld, wat niet het geval schijnt wanneer men dien dag de gesloten zaken voorbijgaat en de geopende winkels bezoekt om zyn inkoopen te doen. Het lager onderwijs in Amsterdam. De gemeenteraad van Amsterdam heeft gisteren na zeer langdurige discussies met 2217 stemmen, een motie-Toornstra aan genomen, waarin de raad zich uitdrukke lijk uitsprak tegen verhooging van de maximum-scha al voor het aantal leerlin gen per klas tot 48. Voor deze motie heb ben gestemd de sociaal-democraten, de vryzinnig-democraten, dr. De Hartogh, dc communisten en de heer Kitsz. Goedkoope trein. Op de Zondagen tot en met 2 September zal er een goedkoope trein loopen naar Arnhem en Nijmegen. Zie voor nadere ge- gevens advertentie in dit nummer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1934 | | pagina 10