TH. VERHOEVEN
Het Fruit-Paleis
1 HET FRUIT-PALEIS J
C. v. MUIJEN
tei
feSf®
5S<SiS
ZOMER
Stoffeh
MAISOU
SPEYER
Koopt eenmaal in uw loven
FRUIT
PEEK&CLOPPENBURG
Dagelijks groote aanvoer van Asperges en Aardbeien
BENT U AL KLANT VAN ONS?
leesglazen, baro
meters, thermo
meters, zomer en
sportbrillen enz.
enz. is
M. DE VRIES
WASCHTAFEL
i'. 20 gld.
Alle onderdeelen op Sanitair gebied
Vakkundige reparatie inrichting
voor ieder fabrikaat
BADKACHEL
ERKEND INSTALLATEUR
W. BROUWER
Wand- en Schoorsieenklokken
DINSDAG 15 MEI 1934
DE LEIDSCHE COURANT
liERKENNINGSNUMMER. PAG. 14
HET ETALEEREN
Kijkers moeten koopers worden
Dat etaleeren een mooie, de aandacht
trekkende en doelmatige étalage maken
een kunst is, weet iedere winkelier u te
vertellen.
Het lijkt zoo gemakkelijk, je zet je spul
letjes maar voor het raam, stapelt ze tot
pyramiden of vierkantjes, varieert het eene
kleurtje met het andere, zet het eene arti
kel recht en het andere schuin en je bent
er! Jawel, maar probeer het maar eens,
dan valt het leelijk tegen. Daar moet je
slag van hebben, je moet oog voor kleur en
lijn hebben, je moet kunnen combineeren,
je moet kunnen construeeren. Er moet een
stukje van een schilder en teekenaar in je
zitten en een stukje van een architect, er
moet wat kunstgevoel in jé huizenje
moet in één woord, ieder in zijn soort, een
klein kunstenaartje zijn.
Het etaleeren is een kunst, die heusch
niet gemakkelijk is. En niet iedereen heeft
die gave meegekregen.
Groote zaken hebben hun speciale man
netjes daarvoor, die zich met weinig an
ders bezig houden dan met het ontwerpen
van étalages. En nog is het effect niet al
tijd zóó, dat het de volle bewondering kan
wegdragen. Er zijn groote zaken, die zich
de weelde van een of meer étaleurs kun
nen veroorloven en tegen geen kosten be
hoeven op te zien, om aan dezen alle mo
gelijke middelen toe staan ter ver
fraaiing van him étalages. Maar niette
genstaande deze ruime middelen zijn hun
étalages dikwijls alles behalve kunstzinnig.
De doorsnee winkelier kan er echter geen
étaleur op na houden; die doet het zelf.
Moet bovendien passen en meten om met
gijn bestaande versieringsmiddelen uit te
komen. Wanneer men dan toch met weinig
middelen iets moois bereikt, dan is dat een
kunst.
Je kunt ze er zóó uitpikken: winkeliers,
wier étalage er altijd smaakvol uitziet, en
winkeliers, wien het maar niet lukken wil.
Het spreekt natuurlijk vanzelf, dat niet
leder artikel zich even goed laat étaleeren.
Het is gemakkelijker om met een keur van
bloemen en planten iets fraais te bereiken,
dan met.... klompen bijvoorbeeld. Maar
dat neemt niet weg, dat er naast bloemen
winkels met een étalage als een aardsch
paradijsje, toch even goed bloemenwinkels
bestaan, die de op zichzelf zoo schoone
bloemkindertjes tot een geheel weten te
rangschikken, waar je om zou kunnen
huilen. Je hebt sigarenwinkeliers, die van
hun kistjes met rookertjes bouwsels ma
ken als ingestorte ruines, en je hebt er,
die er een stilleven van maken als op een
schilderijtje.
Van manufacturen kun je de draperieën
maken als een gestolde waterval van schoo
ne kleuren, je kunt het ook zóó maken, dat
het wel een begrafenis lijkt.
Hoe moet dan een etalage zijn?
Dat is niet gemakkelijk te zeggen. Variis
modis bene fit, zeiden de Romeinen, je
kunt iets moois maken op verschillende
manieren.
Maar er zijn wel algemeene regels te
geven en. bovendien kan men dikwijls wel
zeggen, hoe het niet moet.
Wanneer wij nagaan aan welke elschen
een mooie etalage moet voldoen, dan moe
ten wij ons eerst afvragen: waartoe dient
zoo'n etalage?
Is het doel van een etalage om men-
schen te lokken? Jazeker, zal menigeen
zeggen. Neen, toch niet, althans niet op de
eerste plaats; want dan zoudt u het best een
clown in de kast kunnen zetten, of 'n bios-
coopje met een lollige film. Het zou zwart
zien van toeschouwers, maar u verkocht
voor geen cent.
Neen, het doel van een etalage is niet
om k ij kers te lokken, maar om koo-
p e r s te lokken. De kijkers moeten koo-
pers worden. En daarom is het niet vol
doende, dat een etalage aantrekkelijk is,
zij moet de aandacht vestigen op het ar
tikel, dat verkocht wordt en dat artikel zoo
aanlokkelijk mogelijk voorstellen.
Het artikel is de hoofdzaak en moet op
den voorgrond treden. En daarom is het
altijd verkeerd om een etalage van schoe
nen, sigaren of visoh- en vleeschwaren of
wat anders, op te vullen met bloemen en
planten. Het ziet er zoo aardig uit, al dat
groen en die bloemen! Ja zeker, dat doet
het, maar de menschen bewonderen de
bloemen en zien uw artikelen over het
hoofd.
Daarom is het ook zoo gevaarlijk om al
te veel den nadruk te leggen op lichtjes en
aardige lampjes, in etalages, die met lam
pen of electriciteit niets hebben uit te
staan. Het ziet er 's avonds ongetwijfeld
aardig uit, maar het gevolg is, dat de
menschen op een afstandje het leuke effect
gaan staan bekijken en vergeten om dich
terbij te komen, om te zien wat er tusschen
die lampjes en lichtjes zich bevindt.
Hetzelfde kan gezegd worden van be
wegende voorwerpen in de etalage. O, daar
kijken de menschen zoo graag naar. Als
er in een uitstalkast maar iets ronddraait
of zich op en neer beweegt, dan staan er
tientallen 'toeschouwers als gehypnotiseerd
naar te turen en het krioelt van kleine
kinderen voor de ruiten, maar het artikel
wordt over het hoofd gezien.
„D'r stond zoo'n lollig mechaniekje in
de kast", vertellen ze dan thuis, „als re
clame voor ik-weet-niet-meer wat". Na
tuurlijk geldt dat niet voor alle bewegende
reclames; er zijn er vooral lichtreclames
die den naam van een artikel er bij de
menschen als het ware instampen. En
vooral als het er op aankomt om een nieuw
artikel te lanceeren, kunnen die dingen on
getwijfeld nut doen. Maar over 't algemeen
wordt er teveel waarde gehecht aan het
trekken van kijkers en teveel vergeten, dat
al die kijkers meer pleizier hebben om uit
te visschen hoe dat mechaniekje werkt,
dan dat zij worden overgehaald om het
aangeprezen artikel te koopen.
Wanneer men zich rekenschap geeft van
deze stelling: ik moet koopers zien te trek
ken, dan zal men er tevens voor zorgen,
niet al te veel te willen etaleeren. Het kan
z'n nut hebben om aan het publiek te laten
zien, hoe rijk men gesorteerd is, maar al
les kan men toch niet in de kast leggen.
„Wat u niet in de etalages ziet, vindt u
binnen", niet waar?
Het groote bezwaar van te veel artike
len in de kast is evenwel, dat een te groote
verscheidenheid weinig indruk op de men
schen maakt. Het is beter, vooral bij een
bijzondere gelegenheid zooals een winkel
week, zich meer speciaal op één reclame
artikel toe te leggen, dat zoo aantrekkelijk
mogelijk uit te stallen en het als het ware
op den voorgrond te dringen.
In het kort samengevat moet een etalage
vooreerst aantrekkelijk zijn, moet den
voorbijganger toeroepen: „hé, kom eens
hier!" En als hij ervoor staat, moet de eta
lage zeggen: „Ziet u dit artikel? Dat is
nu precies wat voor u. Kijk eens wat mooi
dat is, hoe goed of smakelijk dat is. Dat
moet u ook hebben, niet waar. Wilt u nu
doorloopen, goed, maar onthoudt het! Denk
strakjes nog maar eens aan my en aan
mijn artikel!"
Aantrekkingskracht en verkoopkracht
zijn de twee voornaamste eigenschappen
van een goede etalage. Zy kunnen op ver
schillende manieren tot stand gebracht
worden. Op kunstzinnige wyze of op meer
grove wyze.
Een mooie etalage is tevens kunstzinnig
en zal juist daarom meer aantrekkings
kracht en verkoopkracht bezitten. Het pu
bliek laat zich wel verlokken tot kijken en
ook tot koopen door meer grove reclame,
zeker, maar het meer koopkrachtige pu
bliek koopt toch liever daar, waar de arti
kelen meer kunstzinnig zijn uitgestald.
Dat geeft aan de affaire het cachet van
een „fynere" zaak en dat trekt op den
duur veel meer.
En let nu eens op, hoe een z.g. „fyne"
zaak z'n etalage opbouwt.
Geen overvolle kasten, waar de aandacht
verdeeld wordt over alles en nog wat. Maar
deze week wordt dit tentoongesteld, de vol
gende week dat. Geen noodelooze ver
fraaiingsmiddelen; alles laat zich smaak
vol arrangeeren, als men maar oog heeft
voor kleur en lyn. Het artikel trekt, niet
de bloemtj es. Ook in dit verband is een
bewegende reclame in de kast gevaarlyk.
Dat is zelden voornaam en rustig, en kunst
zinnigheid heeft altyd iets rustig voor
naams over zich, iets superieurs, dat ver
trouwen wekt. Menigeen zal evenwel bij
zich denken: „Alles goed en wel, maar ik
heb zoo'n dood-prozaisch artikel; ik kan
kan daar niets kunstzinnigs van maken, als
ik er niet wat by plak".
In dat geval kan men z'n „toevlucht" ne
men tot een origineel idee, als men ten
minste zoo vindingryk is. Dan zoeke men
de kunstzinnigheid maar in het origineele,
want ook dat is een kunst. Een origineele,
reclame pakt altyd, als men maar zorgt,
dat de aandacht wordt gevestigd op het
artikel, dat men door z'n originalitetit wil
verkoopen.
Dit zyn enkele regels, welke misschien
de overweging waard zyn. Zy zyn heel al
gemeen, want ze kunnen op duizenderlei
beoordeeling van étalages door 't publiek,
van nut zyn. Wellicht helpen zy
ook iemand op den goeden weg, wanneer
er by sommigen verwondering ryst over
een uitspraak van de jury. Want ook dat
komt wel eens voor. De jury oordeelt soms
anders dan menigeen verwachtte.
En ten slotte mogen zij den lezer er van
overtuigen, dat de kunst van etaleeren
heusch een moeilijke kunst is, omdat er
voor het maken van een goede étalage
meer komt kyken, dan men oppervlakkig
zou denken.
Onze Regenjas.Niaqara'kan elke waterval weerstaan.
Wij gebruiken een nieuw, reukloos procédé.
IlllèkiUi/fiij/r'ï.I ®nze mo^èn 2yn schitterend
Vraagt ons model
„PLUVIUS'
A. 96, 99.- 33- 39.-
betrekt II natuurlijk van
MELKHANDEL 15
LAMMERMARKT 27 - TEL. i3i7
is Uw aangewezen
Door onze groote omzet koopt U
altijd goedkooper S
Filiaal St. Jorissteeg 16, Tel. 836 §j
H Dagelijks hooren en brengen van versche groenten g
en altijd goedkooper 46
Mllllllllllll!llllllllllllllllllllllllllll!lllllllll!illlllllllW
UW ADRES VOOR
65 brillen, pince-nez
HOOGL. KERKK00R3TEEG 9
(bij de Hooigracht)
U KOOPT IN 'T BLAUWE HUIS
50 van
VOOR DAMES:
DIRECTOIRS 29 49 59 ct
ONDERJURKEN,
gekleurd en wit 79 98 1.18
ZOMER PULLOVERS 49 69 ct
ZIJDEN POLOBLOUSES 1 Oft
wit, blauw, geel
SOLIEDE ZIJDEN KOUSEN
79 59 36 ct.
De nieuwste modellen
DAMES SCHORTEN 98 79 49 ct
VOOR HEEREN:
INTERLOCK BROEKEN
en BORSTROKKEN 69
PRIMA OVERALL'S
blauw, bruin en wit
FLANELLEN PANTALONS
POLO SHIRTS,
korte en lange mouw
RECLAME WIT ZIJDEN
BORST OVERHEMD,
met boord 1.39
FIL D'ECOSSE SOKKEN
35 29
PRIMA BRETELS 69 49
2.25
2.45
89 ct
1.18
13 ct.
39 ct
Let op ons adres: HAARLEMMERSTR. 203205
ARTIKELE
Goedkoopste'
INTERC.TELEFN 505. kEaiü&N.
met marmer opstand, spiegel,
nikkel montuur geheel compl
Aanleg en Reparatie van Gas
en Waterleidingen 31
EXTRA PINKSTER AANBIEDING
DE LAAGSTE!
47 PRIJZEN*
CRAOUETE vanaf 19 ct.
CREPE GEORGETTE
IN EFFEN EN GEBLOEMD VANAF 29 ct.
CREPE DE CHINE
IN EFFEN EN GEBLOEMD VANAF 29 Ct.
ORGHANDIJ
DE NIEUWSTE SOORTEN VANAF 39 Ct.
ZUIVERWOL GEORGETTE
(VOOR COMPLEET) 140 cM. BREED 89 Ct.
GRATIS
KNIPPATROON
NAAR MAAT
HAARLEMMERSTRAAT 88 - LEIDEN
BBR NAAISTERS EN KLEERMAKERS 10% KORTING «BE
-=e H0RL0GER S*-
HAARLEMMERSTRAAT 23
BIJ DE PRINSSESSEKADE
TELEFOON 2076
62
in gewone en moderne stijl GROOTE KEUZE
Atelier voor Peparatiën
een naaimachine, maar 'n goede
één LEWEMSTEBM
Mooi in afwerking - 't Laagst in prijs
9)V Langdurige garantie 71
Ook voor vakkundige reparatie U eenigst adres!!