ZATERDAG 12 MEI 1934 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD. PAG. 6 AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND. Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelingen te richten aan een der re dactieleden: Mejufrouw LAURA WERY, Pietersker'kkoorsteeg 15, Leiden; Zr. I. V AN DEN ABEELEN, Willem de Zwij gerlaan 25, Oegstgeest; Mevr. FEHMERSBOER KNOTTNERUS, Warmonderweg 37. MARIA. „Zie de Dienstmaagd des Heeren, mij geschiede naar Uw woord". Maria is ons allen zoo heel lief en heel vertrouwd, we kennen haar van zoo heel veel kanten. In welke levensomstandighe den we ook komen, altijd zal het leven van Maria iets gemeen hebben met het on ze en altijd kan ze ons helpen om van ons levens iets moois te maken voor God en voor onszelf. De grootheid van Maria ligt in haar vol ledige overgave aan God's wijze voorzie nigheid. Toen de engel Gabriël haar kwam groeten en haar de wondere boodschap bracht, dat zij de Moeder van Jezus zou worden, toen heeft Maria God's raadsbe sluit met haar zelf en met ons aanvaard met de woorden: „Zie de Dienstmaagd des Heeren, mij geschiede naar Uw woord". Haar heele verdere leven heeft zij toen in God's hand gelegd, om die levensaan vaarding mocht zij enkele maanden later het Magnificat zingen. Maria alleen heeft in zich mogen ver eenigen de Maagdelijkheid en het Moeder schap, bij de bepaling van onze levens staat zullen wij terwille van 't een 't an dere moeten missen. Iedere vrouw zal vroeg of laat voor de keuze van een levens staat gesteld worden. God heeft in Zijn Voorzienigheid onze weg uitgeteekend, maar vraagt aan ieder van ons de aan vaarding van de staat, waartoe God ons heeft geroepen. Mocht het de gehuwde staat zijn; Mocht het blijken, dat wij werkend in de wereld als ongetrouwden moeten leven; Mocht het blijken, dat wij voor het Kloosterleven zijn geroepen: Maria leer ons te zeggen: „Zie de Dienst maagd des Heeren, mij geschiede naar Uw woord". OFFICIEEL NIEUWS. Ledenvergadering op 3 Mei in Hotel „Den Burcht". Verleden week Donderdagavond opende mevrouw Manders in een goed bezette zaal onze laatste ledenvergadering van dit jaar. Nadat mevrouw Manders allen hartelijk had welkom geheeten, drong zij op meer activiteit en belangstelling voor het werk van den Vrouwenbond aan (wij spraken hier reeds over de weinige belangstelling voor de aardige demonstratie van Sala- dine). Laat ieder lid in eigen omgeving een nieuw lid voor de vereeniging aanwer ven en leest als leden trouw de rubriek van den Vrouwenbond, waarin telkens meegedeeld wordt, wanneer er vergaderin gen of excursies zullen plaats vinden. Voorts deelde mevrouw Manders mede, dat als voorstellen van den Vrouwenbond aan „Katholiek Leiden" de volgende voor stellen zullen worden ingediend, n.l.: Ie. om te komen tot de oprichting van een Katholieke leeszaal en bibliotheek hier in Leiden; 2e. om meer samenwerking te verkrijgen tusschen de verschillende vereenigingen onderling, zoodat op dezelfde avond slechts de vergadering van een vereeniging zal worden gehouden. De vergadering nam met applaus de voorstellen aan. Verder bleek voldoende belangstelling onder de leden om te komen tot de op richting van een kring met portefeuilles. Piet Kasteel heeft op een vergadering van „Katholiek Leiden" de verspreiding van Katholieke lectuur (vooral apologetische als Bazuin, 't Schild) in Katholieke gezin nen als een sociaal werk bij uitstek ge noemd. De Vrouwenbond heeft reeds in verschillende steden o.a. Arnhem, Rotter dam, Amsterdam, dit sociaal werk op zich genomen. Met Juni kunnen wij nu ook hier er mee beginnen. Moge er spoedig vele kringen deze eerste volgen. De vergadering werd opgeluisterd door een fleurige, kleurige oprette „De twee Bruiden". Mejuffrouw Kortmann heeft met haar club deze operette ingestudeerd, aan 't einde oogstte zij voor haar vele moeite de dank van spelers en speelsters en die van mevrouw Manders. DIOCESANE VERGADERING. Op Maandag 28 Mei zal te Haarlem de diocesane vergadering gehouden worden. Mejuffrouw Peters, die velen van ons be kend zal zijn en die voor den Vrouwenbond en het werk ervan zoo heel veel gedaan heeft en er steeds de volle belangstelling voor heeft, zal dan uit het diocesaan be stuur treden. Moge het haar gegeven zijn om nog vele jaren gezond en wel ons werk te volgen. Alle leden, die aan deze vergadering wenschen deel te nemen, kunnen zich daar voor opgeven. RONDGANG. Ook tot ons heeft de Alg. Ned. Vrou wen Vredesbond het verzoek gericht, om mee te doen mat een rondgang in den Haag" op 18 Mei. Men wilde gezamenlijk naar het Vredespaleis gaan. De Federatie van R. K. Vrouwenbonden heeft in overleg met de Diocesane bestu ren besloten, dat wij, R. K. Vrouwenbonds leden, aan deze rondgang niet zullen deel nemen. EXCURSIES. Bij voldoende deelname wil het bestuur een excursie organiseeren: lo. naar het Zeiss planetarium in den Haag. 's Middags zal daar de wondere grootheid van God's scheppende macht voor ons duidelijk worden, wanneer we de ster- rebeelden en de loop van maan en planeten om de zon daar boven ons geprojecteerd zien en we beseffen, dat God dat alles be stuurt en regelt. Na afloop kan nog een tijd in den Haag doorgebracht worden, want men kan de trein terug nemen, welke men wil. Kosten pl.m. 90 cent. 2o. Excursie naar de Glasfabriek „Leer dam". Daarvoor is een heele dag noodig. Per autobus gaan we over den Haag, Rot terdam, Gorkum heen en komen over Utrecht terug. Beide excursies gaan slechts door bij voldoende deelname; men geve zich dus dadelijk op aan mejuffr. S. v. Deene, Bree- straat, wanneer men van plan is om mee te gaan. Dan zal dag en datum nader worden be kend gemaakt. WAAROM LID WORDEN VAN 'T RUSTFONDS? Over 't rustfonds valt o.a. 't volgende te zeggen: 1. 't Is een verzekering, bestemd en ge schikt voor alle leden van den Vrouwen bond, maar ook alleen voor haar. Dus geen „liefdadige" instelling, alleen verzekerde Vrouwen bondsleden kunnen een uitkee- ring krijgen. 2. Contributie bedraagt ƒ2 per jaar, minstens een jaar moet men lid zijn, voor dat uitkeering kan plaats hebben (dus op zijn vroegst 1 jaar na de inschrijvingsda tum). 3. Uitkeering bedraagt ƒ3 per dag, hoogstens 30 dagen per jaar. 4. Het rustfonds is bestemd niet voor chronische ziekten, maar alleen n& een ziekte, tijdelijke overspanning, operatie of bevalling op doktersverklaring. 5. 't Verblijf moet zijn in een door de Commissie goedgekeurd rusthuis; in de keuze daarvan is men vrij, maar men mag niet bij familie e.d. logeeren. 6. Aanvragen om uitkeering moeten ge richt tot de adviseuse (in Leiden, Zuster Peperzak, Rijnsburgerweg) deze stelt on derzoek in, brengt verslag uit, de Commis sie beslist of er uitkeering gegeven zal wor den; bij twijfel over de aard der ziekte (chronisch of niet e.d.) wordt advies inge wonnen bij mejuffrouw dr. E. Sanders, Amsterdam. 7. In alle klassen en standen gebeurt het, dat men er na een ziekte tegenop ziet om nog extra kosten te maken; daarom is het rustfonds voor allen bestemd en ge schikt en is de contributie zoo laag gesteld, opdat ook allen werkelijk lid kunnen wor den. 8. Door lidmaatschap verzekert men zichzelf niet alleen voor een uitkeering, maar maakt men die van anderen ook mo gelijk, want er is gerekend op een groot aantal leden. 9. Altijd wordt ƒ3 per dag gegeven, hoewel er reeds rusthuizen vanaf ƒ2.50 zijn. De patiënten, die het goedkoopste rusthuis kiezen, hebben meestal nog graag iets voor de reiskosten e.d.; daarvoor kan dan die 0.50 besteed worden, kiest men een duurder rusthuis, dan moet men zelf bijbetalen. 10. Bij verhuizing naar het bisdom Utrecht geschiedt automatische overschrij ving in het Mariafonds, dat heeft 't zelfde doel en opzet 11. Bij 't ophouden van het lidmaat schap van den Vrouwenbond vervalt ook dat van het rustfonds. 12. Wie bedankt en daarna opnieuw lid wordt, moet dan weer een vol jaar lid zijn voor de uitkeering. 13. Voor wie het moeilijk is de contri butie in eens te betalen, zijn spaarbus- j e s aanwezig; door af en toe iets in 't haar verstrekte busje te storten, krijgt men ze ker in een jaar tijds de contributie ƒ2 per jaar bijeen. Als datum van inschrij ving wordt voor degenen, die spaarbusjes hebben, gerekend de dag die drie maanden aan de eerste storting vooraf gaat. (Dit omdat de anderen ook niet op haar inschrij vingsdag betalen). Ieder is echter de con tributie 2 per jaar verschuldigd. 14. Men kan zich opgeven als lid van het Rustfonds bij Zuster Peperzak, Rijns burgerweg 140, Leiden, of bij een van de leden van het bestuur. IMTERPAROCHIEELE WAT EEN GEZEL TOCH WETEN MOET. (55) Hoe nu precies den eigendom gebruikt moet worden is een strijdvraag. In R. N. werd reeds opgemerkt, dat er een ver schil is tusschen het eigendomsrecht en het gebruik daarvan, welk verschil vooral hier om van zoo groot belang is, dat met b.v. misbruik van eigendom het recht van eigendom absoluut niet vervalt. Dat de grenzen van eigen bezit niet mo gen overschreden worden en dat men geen inbreuk mag doen op dat recht van een ander, zijn, zegt Pius XI, eischen van ruilrechtvaardigheid. Maar dit neemt niet weg, dat er wel degelijk een verplichting blijft omtrent het gebruik van bezit; deze valt niet onder ruilrecht vaardigheid en kan niet door dwang (door middel van den rechtbank) bevorderd worden. Als de bezitter zelf niet voldoen de begrijpt in hoeverre recht en rechtvaar digheid samengaan, ja dan is het hopeloos werk. Dan blijft enkel het geven beperkt tot het strikt-noodzakelijke en van een spontane dadendrang is dan geen sprake. Maar, zoo zegt men wel eens, is het dan beter om het eigendomsrecht te laten vervallen? Op deze vraag vinden we een concreet antwoord in Q. A. waar onze Paus schrijft: „Onjuist is daarom de be wering, dat de grenzen van den eigendom en van het behoorlijk gebruik daarvan samenvallen. En nog veel meer bezijden de waarheid ligt de bewering, dat alleen al door misbruik of niet-gebruik het eigen domsrecht opgeheven wordt of verloren gaat". M.a.w. het eigendomsrecht blijve onaangetast! Van andere kanten bekeken (we denken maar e.ens aan de socialisten) is er geen sprake van recht op bezit. De staat, zoo re deneert men dan, moet alles hebben, alles regelen en alles verdeelen. Dus je gééft alles maar weg aan vadertje Staat en die zal wel zorgen dat alles in orde komt. O schoone theorie, wat heb je ons be drogen! Als alle menschen sociaal-rechtvaardig waren was dat misschien te doen. maar nu de massa doordrenkt is van egoïsme is zoo iets onmogelijk. Hoe willen de soci's dan in vredesnaam zoo iets gedaan krijgen? Die leeren toch, dat je het leven niet b e- leven, maar „uitleven" moet, omdat bij den dood toch alles eindigt. En wie geeft nu uit louter materieele motieven? Im mers geen mensch. Hoe geheel anders is het bij ons, die uit gaan van de stelling der zuivere intentie: de naastenliefde. Tenminste, zoo moest het zijn. Sinds jaren vreet ook de geest des tijds aan de jongere generatie der katholie ken, en deze heeft het geven verleerd. Verleerd? Hebben ze het ooit geleerd? Durven wij wel de feiten onder de oogen te zien? 't Zegt ons genoeg als we jongere menschen avond aan avond geld zien uit geven voor het „eigen ik" en die nooit een klein offer voor een bepaald doel willen geven; die de mond vol hebben met critiek op menschen en toestanden, maar die ik het eerste dubbeltje nog moet zien offeren voor werklooze broeders. Maar ons geloof is zoo duur Sjonge, wat een motief, 's Zondags kost het 13 of, als er collecte is 18 of 23 centen. Ja, heele centen! Duur ons geloof? Wie dat zegt, moest zich schamen. En eerst eens gaan leeren wat offerzin eigenlijk is, en hoe 't was in vroeger jaren. Neen, het Katholicisme zal er op de we reld niet mee ten gronde gaan, maar in een land, en ook in ons land, kan dat wel. We kijken teveel naar het heilige huisje van ons eigen genot; we geven te weinig voor dingen, die zoo ideëel hoog staan. En juist dingen, die een levend getuigenis moeten zijn van Christus' woord: „Wat gij den minste Mijner broeders...." Moeht ons jonge volk leeren, dat ook op een klein bezit de verplichting rust van sociale rechtvaardigheid en eerlijke naastenliefde. S. M. DON BOSCO. (Vervolg). Ook de verwaarloosde meisjes trok hij zich aan, voor hen trok hij er op uit en stichtte een congregatie, die hij de „Doch ters van liefde" noemde. Het eerste huis was in 1874 gereed, en ook kort daarna kreeg hij ook daar de pauselijke goedkeu ring over. In verschillende Italiaansche steden ver rezen voor en na Oratoria der Salesianen. Weldra volgden Oratoria in Spanje en Frankrijk. Toen Don Bosco in 1880 te Nizza sprak, kon hij zijn gehoor wijzen op 80 Oratoria in werking en andere in wording, waar 600 priesters en broeders arbeidden aan de opvoeding van 40.000 kinderen. Don Bosco dacht ook aan de Missies. Niet alleen hier in Europa, maar over heel de wereld waar hun hulp noodig was zond hij zijn „Salesianen" en zijn „Doch ters van Maria" uit naar de missievelden. Op Allerheiligen van 't jaar 1875 kniel den de eerste tien Salesianen voor Paus Pius IX om zijn apostolischen zegen te ont vangen; in 't jaar 1888 stonden er in Ame rika 200 Stichtingen met 200.000 jongens, die er opvoeding genoten. Uit de verwaarloosde knapen groeiden groote mannen, velen brachten het tot hoo- ge ambten en ook velen werden musici en schrijvers. En allen bleven trouw aan hun geloof. Dat was Don Bosco's grootste ge luk. Ook dat was nog niet alles; hij deed nog veel meer, hij besefte, dat de macht der lectuur, zoowel goed als kwaad, een ge ducht wapen was. In zijn rustelooze ijver schreef hij zelf meer dan 100 boeken, sommigen van meer dan 500 bladzijden. En of 't goedgeschreven boeken wr 'en? Sommigen werden wel 100 maal her drukt en in alle wereldtalen vertaald. Waar haalde hij den tijd vandaan voor al dat werk? Door nooit een uurtje nutte loos te laten voorbij gaan! Hij was zuinig met zijn tijd, hij woekerde er mee. Nooit nam hij meer rust of ontspanning dan noo dig was. Tot zijn 50e jaar sliep hij 5 uur per dag, later 6 uur, maar dan ging er nog altijd een nacht per week af, die hij wakende doorbracht in gebed en overwe ging. Eerst op 60-jarigen leeftijd nam hij een nachtrust van 7 uur. Bij al zijn tobben en zwoegen voor de eere Gods en het heil der zielen verloor Don Bosco zijn inwendig leven nooit uit het oog. Hij wist te goed, dat zonder de passieve deugden de actieve weinig ba ten, en dat de actie naar buiten van binnen uit gevoed en onderhouden moet worden. Hij beschouwde den arbeid als een wa pen tegen de zonden; eiken dag bracht h.y een bezoek aan het Allerheiligste, en be steedde minstens een kwartier aan de voor bereiding en dankzegging der H. Mis. (Slot volgt). ONZE GEHUWDEN-AFDEELING. Dinsdag 1.1. was het de maandelijksche bijeenkomst der gehuwden. Met voldoening mochten wij constateeren, dat er al eenige leden meer dan op vorige bijeenkomsten aan onze oproep hadden gehoor gegeven. De vice-praeses opende op de gebruike lijke wijze, sprak een woord van welkom en gaf daarna een korte inleiding over „Het Katholieke Duitschland voor en na de revolutie". Na deze inleiding kreeg de heer Vorst het woord, hij gaf ons een keurig finan- tieel verslag van onze ziekenverzekering. Hij bedankte voor deze functie, welke hij 51 jaren heeft vervuld. Een woord van hul de en dank aan den ouden heer Vorst, die zooveel jaren meer dan een halve eeuw trouw op zijn post heeft gestaan. Hij was blij, dat God hem al die jaren heeft gegeven te mogen werken voor de Gezel len-Vereeniging; hij dankte ook voor 't vertrouwen, dat de leden al die jaren in hem hadden gesteld. Verder werd er besloten door de Com missarissen al de leden te bezoeken en dan te spreken over Kinderfeesten en brand- stoffencommissie. Voor de Kinderfeesten betaalt ieder ge huwd lid 10 ct. per maand, alleen kinderen onder de 14 jaar kunnen aan die feesten deelnemen. Op de Kinderfeest- en brand- stoffencommissie komen wij later terug. Donderdagavond vergadering Commissa rissen en afdeeling gehuwden. VOOR ONZE GEZELLEN. Maandagavond afrekenen Zelateurs van 't Liefdewerk; vergadering bestuur zang. Dinsdagavond half 9 uur verplichte maandvergadering van de Gezellen. Woensdagavond half 9 uur Studieclub. MEDEDEELINGEN. De speldjesdag op Zondag 27 Mei ten bate van onze werklooze Kolpingbroeders vraagt veler arbeid. Gezellen, werkt mede dien dag en geeft u op bij den Senior. Vele handen De Katholiekendag op Zondag 24 Juni heeft gelukkig goede belangstelling. Maar het kan nog beter; want de Gezellenver- eeniging moet in Den Bosch uitstekend voor den dag komen. Opgeven en sparen bij den Senior, kosten ƒ2.25. De Retraiteclub viert haar jaarfeest op Zondag 3 Juni. Voor deelname zich te wen den tot den huismeester. Alleen oud-retrai- tanten kunnen hieraan deelnemen. De Spaarkas is voor elk Gezel een nut tige sociale instelling. Maakt dan ook ge bruik van de spaarkas, die 's Zondagsmid dags zitting houdt van 1 tot 2 uur. Rente 3 pet. Jaarvergaderingen van alle Onderafdee- lingen worden in Juni gehouden. Secreta rissen en penningmeesters dienen te zor gen voor een jaarverslag in duplo. SOCIALE AVOND. Als een waardig slot van het wintersei zoen biedt de Studieclub aan alle leden van onze Gez.-Ver. een sociale avond aan. Deze zal plaats hebben Woensdag a.s. 16 Mei. 's avonds te 8.30 uur in het Gezel- lenhuis. Spreker is Kap. Dorbeck; onder werp: „Verwijt en antwoord". Tevens zal dien avond het 10-jarig be staan herdacht worden van deze verdiens telijke Onderafdeeling. Zoo menigmaal heeft de heele vereeniging van deze club geprofiteerd, dat er reden is tot groote dankbaarheid. Laat die dank zijn: een prachtige opkomst op a.s. Woensdag. Bestuur en leden: proficiat! En houdt vast aan uw nimmer versagen en uw dur vend wagen. DISTRICTS-LEIDERSDAG. In St. Clemens te Noordwijkerhout wordt morgen een „Leidersdag" gehouden voor Senioren en Commissarissen van ons Leidsche District, waaraan 85 leekenleiders deelnemen. De dag wordt begonnen met een H. Mis met algemeene H. Communie in de fraai gerestaureerde kapel van het Retraiten- KALENDER DER WEEK OCTAAF O. H. HEMELVAART Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria en Credo. De Prefatie van Hemelvaart en ook het gebed „Communi- cantes" tot en met Donderdag. ZONDAG, 13 Mei. Zondag onder het oc taaf van Hemelvaart. Mis: Exaudi. 2e ge bed v. d. H. Robertus Bellarminus; 3e v. h. octaaf van Hemelvaart. Christus is van ons heengegaan, maar ons hart is steeds btf Hem, spreek tot Hem, zoekt Hem voortdurend. Zal Hij zijn aan schijn van ons afwenden? (Introitus). Neen, Hij, Die van Zijn heiligen troon in'den he mel over volkeren heerscht, vergeet ons niet. Voortdurend bidt Hij voor ons en Hij zal ons niet als weezen achterlaten. Zijn H. Geest zal Hij ons zenden. (Alleluja vers; Evangelie; Communio). Laten wij, gesterkt door Gods genade, welke het On bevlekt Offer ons moge verleenen (Stil- gebed) ons voorbereiden op de komst van den Goddelijken Trooster, door trouw en oprecht God te dienen (Gebed), door een aanhoudend gebed en beoefening der naastenliefde. (Epistel). MAANDAG, 14 Mei. Mis v. d. H. Egber- tus, Belijder: Justus. (Zie in het feesteigen v. h. Bisdom). 2e gebed v. h. octaaf; 3e v. d. H. Bonifatius, Martelaar. Kleur: Wit. De H. Egbertus is de leermeester ge weest v. d. H. Willibrordus, die door hem met elf gezellen naar onze gewesten werd gezonden om het H. Evangelie te verkon digen. DINSDAG, 15 Mei. Mis v. d. H. Joannes Baptista de la Salie, Belijder: Os JustL 2e gebed v. h. octaaf. Kleur: Wit. De H. Joannes, kanunnik v. d. kathe drale Kerk te Reims, is de heilige v. h, christelijk onderwijs. Vooral heeft hij door de stichting v. d. Congregatie v. d. Broe ders der christelijke scholen gezorgd voor het onderricht in godsdienst en goede ze den aan de arme kinderen van het volle. WOENSDAG, 16 Mei. Mis v. d. H. Ubal- dus, Bisschop en Belijder: Statuit. 2e ge bed v. h. octaaf; 3e Concede (ter eere van Maria). Kleur: Wit. De H. Ubaldus, reguliere kanunnik v. d. H. Augustinus, was een toonbeeld van christelijke zachtmoedigheid. Niet alleen verdroeg hij de ergste beleedigingen, maar toonde zelfs tegenver zijne beleedigers de grootste welwillendheid. DONDERDAG, 17 Mei. Octaafdag van O. II. Hemelvaart. Mis: Viri Galilei. 2e gebed v. d. H. Paschalis Baylon. Kleur: Wit De H. Paschalis is de heilige van het Al lerheiligste Sacrament. Zijn godsvrucht tot de H. Eucharistie bleek wonderbaar na zijn dood. Want op zijn doodsbaar sloeg hij onder de opheffing der H. Hostie tweemaal zijn oogen naar de H. Hostie op. Door Paus Leo XIII is hij verheven tot Patroon van alle Eucharistische werken. VRIJDAG, 18 Mei. Mis v. d. H. Venan- tius. Martelaar: Protexisti. 2e gebed v. d. vorigen Zondag. Geen Credo. Prefatie van Hemelvaart. Gewone „Communicantes". Kleur: Rood. Als knaap van 15 jaren aangeklaagd bij keizer Antiochus als belijder v. d. christe- lijken godsdienst, onderging Venantius de gruwzaamste folteringen, waarvan hij tel kens wonderbaar herstelde. Tenslotte is hij onthoofd en stierf hij den marteldood tegelijk met velen, die op het zien van Ve- natius' standvastigheid en wonderbare ge nezingen het geloof in Jezus Christus had den omhelsd. ZATERDAG, 19 Mei. Vigiliedag voor het Hoogfeest van Pinksteren. Geboden Vasten- en Onthoudingsdag. Op dezen dag wordt als een herinnering aan het H. Doopsel, dat in de eerste chris tentijden op Pinkstervigilie evenals op Paaschzaterdag plechtig werd toegediend aan de doopleerlingen, doopwater gewijd. Geen Introitus. Geen Credo. Prefatie en het gebed „Communicantes" en het gebed „Hanc igitur" van Pinksteren. Als er geen doopwater gewijd wordt, dan de Introitus: Cum sanctificatus. Kleur: Rood. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRAN CISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender v. K. Bisdom, behalve: ZONDAG, 2e gebed v. d. H .Petrus Re- gatus; 3e v. d. H. Robertus Bellarminus. MAANDAG, Mis v. d. Z. Petronella van Troyes, Maagd: Düexisti. 2e gebed v. h. octaaf, 3e v. d. H. Bonifatius. DONDERDAG. Mis v. <L H. Paschalis Baylon, Belijder: In omni opere. 2e gebed v. d. octaafdag van O. H. Hemelvaart. VRIJDAG .Mis v. d. H. Felix van Canta- ïicie, Belijder: Dominus. 2e gebed v. d. H. Venantius; 3e v. d. vorigen Zondag. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. huis. Voorts wordt in den ochtend en in den middag vergaderd in sterke zin tot op en uitbouw. Sprekers en onderwerpen zijn: Centraal-Praeses J. Th. v. Galen over: „Kernvorming in onzen tijd". Rector Boonekamp over: „Cultureels vorming". Pater Vijgen C.s.s.R. over: „Geestelijke training". KEGELCLUB „DE POEDELAARS" Hedenavond spelen de Poedelaars de returnwedstrijd tegen de kegelclub Fortu ne te Voorburg. Op „eigen terrein" werd met groote cij fers gewonnen, maar of dit nu zal lukken? Vertrek per blauwe tram: kwart over zeven aan het station.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1934 | | pagina 6