UIT DE RADIO-WERELD
LIED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 5 MEI 1934
DE LEIDSCHE COURANT
VIJFDE BLAD PAG. 18
Programma's voor Zondag 6 Mei.
Huizen, 1875 M.
8.30 Morgenwijding.
9.30 Hoogmis uit de St Martinuskerk te
Groningen.
11.00 Gramofoonpl.
12.15 Orkestconcert en lezing.
I.45 Gramofoonpl.
2.00 Lezing.
2.30 Gramofoonpl.
4.00 Voor de zieken.
5.00 Evangelisatietoespraak.
5.45 Orgelspel.
6.00 Kerkdienst uit de Geref. kerk te
Leiderdorp. Hierna tot 7.45 OrgelspeL
7.45 Sportnieuws.
7.50 Lezing.
8.15 Orkestconcert.
9.00 Vaz Oias. Mannenkwartiertje.
9.20 Orkestconcert.
9.50 Concert m. m. v. soliste, koor en or
kest.
10.15 Vaz Dias.
10.20 Gramofoonpl.
10.40—11.00 Epiloog.
H i 1 v e r s u m, 301 M.
9.00 Postduiven- en voetbalnieuws.
9.03 Tuinbouwpraatje.
9.30 Orgelspel.
10.00 Adama v. Scheltema-herdenking m.
m. v. VARA-orkest.
12.00 Kovacs Lajos en zijn orkest, m. m.
V. Topy Glerum (zang).
2.00 Causerie.
2.30 Pianorecital T. Thomassen
3.00 Omroeporkest.
4.00 Gem. Zangver. „Excelsior".
4.20 Vaz Dias. Gramafoonpl. en gen. re
portage v. d. wedstrijd KFCAjax door
H. Hollander.
5.00 Kinderuurtje.
5.30 Boekbespreking.
6.30 Pianorecital.
7.00 Wijdingsdienst.
8.00 Vaz Dias.
8.15 Concertgebouworkest o. 1. v. Dr. W.
Mengelberg. Solist: L. Zimmermann
(viool).
9.25 Radio-Journaal.
9.40 Omroeporkest m. m. v. M. Korjus
(sopraan).
II.00 Kramofoonmuziek.
Daventry, 1500 M.
9.5010.05 Tijdsein en berichten.
11.50 Midi. Studio-orkest.
12.50 Pianorecital.
I.20 Gramofoonpl.
2.00 Lezing.
2.20 Gerhsom Parkington Kwintet.
3.20 Koorconcert.
3.50 Voor de kinderen.
4.10 „Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit",
contate van Bach.
4.50 Causerie.
5.05 Het Brosa Strijkkwartet.
6.20 Klassieke voordracht.
6.50 Vioolrecital.
7.20 Kerkdienst.
8.05 Liefdadigheidsoproep.
8.10 Berichten.
8.25 Sted. Orkest Hastings.
9.50 Epiloog.
„R a d i o-P a r 1 s", 1648 M.
6.20 en 7.20 Gramofoonpl.
10.50 Orgelspel.
II.40 en 12.05 Gramofoonpl.
12.20 Pascal-orkest.
2.20 „La damnation de Faust", opera van
Berlioz.
4.20 Gramofoonpl.
5.20 Andolfi.
7.20 „Les romanesques", spel van Ros
tand.
9.50 Dansmuziek.
Kalundborg 1261 M.
11.201.20 L. Preii's orkest.
2.20 Gramofoonpl.
3.204.20 Concert uit „Wivex",
7.35 Strauss-concert.
8.30 Reportage.
9.05 Cellorecital.
9.30 Tsjechische en Hongaarsche muziek.
10.2011.50 Dansmuziek.
Langen berg, 456 M.
5.35 Hamburger havenconcert.
10.10 Concert.
11.20 Blaasconcert.
12.35 Omroepkleinorkest.
2.20 „Saarkundgebung".
3.50 Concert.
6.50 Omroeporkest. Omroepkoor en so
listen.
8.05 Radiotooneel.
9.20 Gramofoonpl.
10.00 Gevar. programma.
11.20—11.50 Concert.
Rome, 421 M.
7.30 Gramofoonpl.
8.20 Kamermuziek.
9.30 Gramofoanmuziek.
Brussel ,322 en 484 M.
322 M.: 9.20 Dansmuziek.
10.20 Gramofoonpl.
11.20 Concert.
12.30 Salonorkest.
4.20 Dansmuziek.
5.35 Symphonieconcert.
7.20 dito.
8.20 Salonorkest.
9.3011.20 Dansmuziek.
434 M.: 9.20 Orkestconcert.
11.20 Salonorkest
12.30 Concert.
4.20 Salonorkest.
5.20 Orgelconcert.
5.50 Gramofoonpl.
6.05 Pianorecital.
7.20 Operette.
9.3011.20 Dansmuziek.
Deutschlandsender, 1571 M.
6.50 Bonte Avond uit Stuttgart.
7.55 Sportnieuws.
8.05 „Jakob Johannes", hoorspel.
9.20 Berichten.
9.45 Gramofoonpl.
10.05 Weerbericht
10.2011.20 Vervolg bonte avond.
Gemeentelijk Radiodistributiebedrijf
en de R. O. V. Radio-centrale.
3e Programma.
8.30—14.20 Keulen.
14.20—15.50 Kalundborg.
15.5017.00 Deutschhsender.
17.0019.00 Bloemendaal.
19.0019.55 Deutschl.sender.
19.55—21.20 Brussel VI.
21.20afloop Keulen.
4e Programma.
9.2013.20 Brussel Fr.
13.2015.50 Daventry.
15.5019.00 Londen Reg.
19.0022.20 Luxemburg.
22.20—23.20 Brussel Fr.
Programma's voor Maandag 7 Mei.
Huizen 1875 M.
NCRV-Programma.
8.00 Schriftlezing en meditatie.
8.159.30 Gramofoonpl.
10.30 Morgendienst.
11.00 Chr. Lectuur.
11.3012.00 Gramofoonpl.
12.15 Orgelconcert.
1.20 Reportage van de opening v. h. Ju-
lianakanaal.
I.45 Leger-des-Heils-kwartiertje.
2.00 Voor de scholen.
2.35 Kookpraatje.
3.00 Kniples.
3.30 Rep. van de opening van het over-
laadbedrijf van de Ned. Spoorw. te Born.
4.00 Zenderverz.
4.10 Bijbellezing.
5.10 Concert
6.307.00 Vragenuurtje.
7.15 Minister Marchant over het Spel-
lingsvraagstuk.
8.00 Evangelisatie-Samenkomst te Hen
gelo. M. m. v. het koor „Maranatha".
9.30 Vaz Dias.
9.40 Concert.
10.3011.30 Gramofoonmuziek.
H i 1 v e r s u m 301 M.
Algemeen Programma verzorgd door de
VARA.
8.00 Gramofoonpl.
9.00 Klein VARA-Ensemble.
10.00 Morgenwijding VPRO.
10.15 Declamatie.
10.30 Vervolg orkestconcert
II.00 Voor de vrouw.
11.20 Vervolg orkestconcert.
12.00 „De Notenkrakers".
I.35 Reportage v. d. opening v. h. Juliana-
kanaal.
2.00 Zenderverzorging.
2.15 Voor de vrouw.
2.45 Pianorecital.
3.15 Declamatie.
3.45 Vervolg reportage.
3.55 Gramofoonpl.
4.30 Voor de kinderen.
5.00 Trio Guaroni.
6.30 Muzikale causerie.
7.00 Betuwsche uitzending.
7.40 Gramofoonpl.
8.00 Herh. SOS-Ber.
8.03 „De Zigeunerbaron", operette van
Straus (Gr.pl.).
9.00 Gramofoonopname van de rep. van
1.35 en 3.45.
9.30 Klein VARA-Ensemble.
10.00 Vaz Dias.
10.15 Strijkensemble met orgel.
10.30 Gramofoonpl.
10.45 Vervolg strijkconcert
II.0012.00 Gramofoonpl.
Daventry, 1500 m.
9.35 Morgenwijding.
9.50 Tijdsein, berichten.
10.05—10.20 Lezing.
11.20 Orgelspel.
12.05 Western Studio Orkest.
I.20 Voor de scholen.
2.20 Gramofoonpl.
2.55 Duitsche les.
3.20 Concert.
3.50 Schotsch Studio-orkest.
4.35 Kinderuur.
5.20 Berichten.
5.50 Bach-recital.
6.10, 6.25 en 6.50 Lezingen.
7.20 Radio Militair Orkest
8.20 Berichten.
8.35 Verkeerspraatje.
8.40 Medische causerie.
8.55 „Scrapbook for 1914", samengesteld
programma.
10.05 Voordracht.
10.1011.20 Dansmuziek.
„Radio-Paris", 1648 M.
6.20 en 7.20 Gramofoonpl.
II.20 Krettly-orkest.
7.20 Concert.
9.50 Dansmuziek.
Kalundborg, 1261 M.
11.20—11.35 en 11.551.20 Concert uit
hotel d'Angleterre.
2.504.50 C. Rydahl's orkest
6.50 Sonatenconcert (viool en piano).
7.10 Gramofoonpl.
7.30 Discussies.
9.45 Trioconcert m. m. v. vocale solist.
10.2011.50 Dansmuziek.
Langenberg, 456 M.
5.25. 6.20 en 10.50 GramofoonpL
11.20 Dresdner Solistenconcert.
12.20 Weragkamerorkest.
I.E.M.C.O. RADIO
Mare 104 - LEIDEN - Tel. 2900
Het adres voor alle voor-
1027 komende Radio-Onderdeelen
Complete Radio-toestellen
3.20 Gevar. concert
4.35 Kamerconcert.
6.20 Kwintetconcert
7.30 Omroeporkest.
10.2011.20 Dansmuziek.
Rome, 421 M.
8.05 Gramofoonpl.
8.20 Pianoduetten.
9.30 Cellorecital. Hierna gramofoonpl.
Brussel, 322 en 484 M. 0O«t
322 M.: 11.20 Gramofoonpl.
12.30 Salonorkest.
4.20 Omroeporkest.
5.50 en 7.20 Gramofoonpl.
7.35 Hoorspel.
8.20 Symphonieconcert
9.30 Gramofoonpl.
484 M.: 11.20 Reportage H. Bloed-Pro-
cessie.
12.30 Gramofoonpl.
4.20 Symphonieconcert.
5.35 Gramofoonpl.
5.50 Salonorkest
7.20 Sel. „Véronique", operette van Mes-
sager.
8.30 Religieuze muziek.
9.30 Gramofoonpl.
Deutschlandsender, 1571 VI
7.35 Orkestconcert uit Keulen.
8.35 Uitbeelding van volkstypen.
9.20 Berichten.
9.50 Sportpraatje.
10.05 Weerbericht
10.2011.20 Dansmuziek door Otto Kerm-
bach's orkest.
Gemeentelijk Radio Distributie-bedrijf
en de R. O. V. Radio-centrale.
3e Programma.
8.008.30 Hamburg.
9.20—14.05 Keulen.
14.50—16.20 Kalundborg.
16.20—20.35 Keulen.
20.3522.20 Rome.
22.20—23.50 Keulen.
4^e Programma.
11.2013.20 Luxemburg.
13.20—16.35 Midland Reg.
16.3517.20 Een der Eng. „National" zen
ders.
17.2018.20 Brussel Fr.
18.2022.20 Luxemburg.
22.2023.20 Londen Reg.
VALKENBURG (L.)
Bonds-Hotel JANSSEN (Villa Dr. Herman)
6ozewijnstr. 20, Tel. 65. Van ouds gunstig
bekend hotel, met grootste tuin der plaats.
Alle comfort. Garage vrij. Eigen toeringcar.
Prima keuken. Pensionpr. v. en na seizoen
fl. 3.50, seizoen fl. 4.00. Clubs reductie.
Lid Horeoaf. Aanbev. J. JANSSEN
MèRE IGNATIA. t
Directrice van de Kweekschool der Zusters
Ursulinen te Bergen.
Na een ongesteldheid van eenige dagen
is Dinsdagavond in den ouderdom van bij
na 50 jaar in het St. Elisabethziekenhuis
te Alkmaar overleden Zuster Ignatia (mej.
M. C. Bielars), directrice van de Kweek
school der zusters Ursulinen te Bergen.
Zuster Ignatia trad 27 April 1903 in de
Congregatie der Ursulinen en deed 24 Oc
tober 1905 haar professie. In 1903 behaal
de zij haar hulpacte en in 1905 de hoofd-
acte, waarna zij op nog jeugdigen leeftijd
benoemd werd tot directrice van de
Kweekschool te Bergen. Deze functie heeft
zy tot haar dood vervuld. Met groote toe
wijding en voorbeeldigen eenvoud heeft zij
haar verantwoordelijke taak vervuld, haar
groote paedagogische kracht zoekende in
moeder te zijn voor de haar toevertrouwde
kinderen, die haar dan ook als vanzelf den
eeretitel gaven van Mère Ignatia, hoewel
de titel Mère bij de Zusters Ursulinen niet
gebruikelijk is. Zij was bij de leerlingen
zeer geliefd en ook de talrijke oud-leerlin
gen bewaarden met haar vroegere leer
meesteres een innig contact.
In onderwijzerskringen, vooral bij de
hoofdinspectie van het onderwijs, genoot
zij waardeering en bijzondere hoogachting.
Aan haar oordeel werd steeds een groot
gezag toegekend. Zij was leerares in de
paedagogie en indertijd ook aan de hoofd-
acte-cursus verbonden. Een jaar geleden
vierde zij onder veel belangstelling haar
zilveren professiefeest en tevens haar zil
veren jubileum als directrice van de
Kweekschool.
Gistermorgen werd het stoffelijk over
schot van deze beminde kloosterzuster
na de uitvaart in de kapel van het moe
derhuis op het kloosterkerkhof ten gra
ve gedragen, waarbij de familieleden en
de heele communiteit van zusters, kweeke-
lingen en pensionnairen tegenwoordig wa
ren. De plechtigheden werden geleid door
den Zeereerw. directeur G. P. van den
Burg.
Na de teraardebestelling werden door de
in blauw en wit gekleede kweekelingen
eenige Onze Vaders gebeden voor de ziele-
rust van de overledene. „Tijd".
WEEK-END
HOOGEWOERD
Ik ben nu eenmaal begonnen met te
schrijven over Leiden's straten.
Ik heb me nu eenmaal op dat glibbe
rige en hobbelige pad (in letterlijken zin)
gewaagd en nu ga ik er mee door ook.
Kan me niet schelen, ik doe het. Ik houd
vol.
Welnu, ik woon op de Hoogewoerd.
Verklarenderwijze: er zijn twee Hoo'ge-
woerden. De dunne en de dikke. De dunne is
vooraan, waar het smal is en waar de
modder in de soep spat. Daar kunnen de
overburen bij elkaar in de sauskom zien.
De dikke Hoogewoerd is achteraan. Dat
is de tweede helft, die zich verbreedt en
statiger wordt.
Daar wonen, behoudens enkele ongun
stige uitzonderingen, die den regel beves
tigen, de deftige Hoogewoerders. Die le
ven meer teruggetrokken in hun respec
tabele woningen, maar profiteeren desal
niettemin eveneens rijkelijk van de zege
ningen, die des Hoogewoerds zijn.
Het doet mij niet zoo veel of de straat
goed of slecht is. Ik ben 'n vredig mensch.
Ik leef rustig in mijn Hoogewoerdsche
huis met mijn vrouw, de poes en een ko
lonie muizen achter het behang.
Dat is heel gezellig.
En wat er op straat gebeurt laat mij
koud.
Totdat ik zelf de straat op moet.
Dan krijg ik plotseling heftige belang
stelling voor mijn Hoogewoerd.
Want je huis üit te gaan op de Hooge
woerd is geen gekheid.
Eerst moet je heel voorzichtig je hoofd
buiten de deur steken om te zien of de
kust veilig is. Anders zit je zoo al onder
de tram. Die scheert langs je huis van
's morgens zes tot 's nachts één. Ga je met
de fiets naar buiten, dan is uitkijken even
eens geboden, want anders veeg je er zoo
een paar het trottoir af. En dan eerst
waagt men zich op de hobbelige kelen.
Maar opschieten, want er komt juist een
tram aanzwieren en die moet je vóór blij
ven of je laatste uur is geslagen.
Maar plotseling gaat de tram raar doen.
Of het nog niet gevaarlijk genoeg is,
dat-ie daar rijdt.
Hij gaat slingeren van rechts naar links
en later weer van linies naar rechts, juist
als een dronken man, die het in zijn bene
velde kersepit krijgt links te gaan loopen
en tegen iedereen aan te botsen.
Dat plaatst je voor de geweldigste ver
keersproblemen. Want behalve de tram
zijn er auto's en drommen fietsers en moe
ders met kinderen en andere zoolgangers.
Die weten plotseling geen van allen meer,
hoe ze loopen of rijden moeten, als da
ttram daar eensklaps dronkemans-allures
krijgt. Die raken allemaal in de knel.
O, ik weet wel hoe 't komt, dat de tram
zoo doet Daar is juist een garage
dat mag hier allemaal maar in zoo'n
straatje en daar staan dikwijls auto's
voor. En als dan de tram voorbij komt en
er staan bovendien nog'auto's, dan is de
heele straat ten minste hermetisch afge
sloten. En de menschen op straat drukken
zich plat tegen de huizen. Uit pure angst.
En er is lawaai, dat hooren en zien je ver
gaat, lawaai van auto's, trams en hevige
kreten van bedreigde levens.
Ik ben een idyllisch mensch.
Ik ken dat gevaar en ik denk er niet
aan.
lederen dag opnieuw waag ik mij in de
Hoogewoerdsche loopgraven, waar een la
waai is als van nijdige granaten.
Ik ben een idyllisch menschenkind.
Terwijl daar buiten menschenlevens wor
den bedreigd en heel den dag de hel is
losgebroken, zit ik in mijn liefelijk huis,
waaraan de tram waaghalzerig voorbij
glijdt. Ik denk er niet aan.
De radio speelt. Muziek vervult mijn
huis.
De heele Hoogewoerd kan me gestolen
worden.
DANIEL.
WIJ RUIKEN..
Het Berlijnsche publiek zal binnenkort de première beleven van de eerste geu
rende film.
De geurende film is een uitvinding van dr. Hans Peter en gebaseerd op het
principe, dat de reukuitstraling een electrische functie is. Om de reukuitstra
lingen electrisch vast te leggen, vervaardigde ir. Peter een ontvangapparaat,
dat eigenlijk een electrische neus is.
Evenals men het geluid kan fotografeeren, kan men dit met den reuk doen en
aldus de reukstralingen op den filmband vastleggen.
Het heele proces komt sterk overeen met dat van de geluidsfilm, ook wat
betreft de weergave. In plaats echter van geluidsversterkers komen de elec-
(Courantenbericht).
trische uitstralers.
'k Heb in de bioscoop altijd volop
genoten,
Van liefde, veel versmaad, en treurige
tragiek,
En dikwijls, aangedaan, zesmaal mijn
neus gesnoten,
Gegrepen door de smart, in geste en
muziek.
Mijn oogen heb ik vaak op 't witte doek
gevestigd
Vol verontwaardiging en in mij zelf
gezegd:
(Dit tot den hoofdpersoon): Zeg ben jij
nou bezestigd?
Als hij weer eens opnieuw er een had
neergelegd.
'k Heb in de bioscoop het ergste zien
gebeuren,
Als door den moordenaar weer iemand
was geraakt.
En soms ook heb ik zelf in tranen zitten
treuren
Als 't lieve meisje door bandieten werd
geschaakt.
Veel heb ik op dat doek zoo voor my af
zien spelen,
Veel heb ik er gezien van liefde en
tragiek,
En zat ik mij daar soms ook gruw'lijk
te vervelen,
Dan luisterde ik naar de smachtende
muziek.
Toen werd er voor 't publiek een nieuwe
tijd geboren,
Want zie, we kregen meer dan enkel
maar het zien.
Wij konden voortaan ook de stem der
diva hooren.
En zie, zij zong daarbij een liedje
bovendien.
Zij had een schoone stem en zong van
lieve dingen,
Die er alleen maar op het witte doek
bestaan,
En kon de meest geliefde diva niet mooi
zingen,
Dan was het filmen uit en kon zij
visschen gaan.
Nu weer een nieuwe tijd, waarin wij
onderduiken,
Wij hebben al genoeg gezien nu en
gehoord,
Nu zullen wij voortaan de rolprent ook
gaan ruiken,
Nu wordt ons reukorgaan gestreeld en
zoet bekoord.
Wat zal men nu gaan doen in
Hollywoodsche dreven,
Wanneer een filmacteur wat minder
lekker geurt,
Of zullen wij dan soms het stoute stuk
beleven,
Dat door de keuring dan zoo'n film
wordt afgekeurd?
Dan komt er ook wellicht een andere
reclame,
Waarin niet enkel van l'amour gesproken
wordt.
Geen advertenties vol actrices en haar
namen,
Dat wordt dan voor een tijd en wijle
opgeschort.
Dan zullen wy voortaan in onze kranten
lezen:
„Voor deze film is ruim een schip odeur
gebruikt".
Of: „Men moet deze week in ons
theater wezen,
Omdat het deze week bij ons het
lekkerst ruikt.
TROUBADOUR.
Een bad Hein keraHJe, man.met anarchisttaehe teatoaa» es wel teeenJuJ