25ste Jaargang DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN ZONDAGSBLAD VRIJDAG 6 APRIL 1934 No. 7779 S)e £eki&eli£6ou^a/?i£ DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent per week2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad ia voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 I GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES van ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: 0.50 DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN. V Een geref, predikant aan het woord. Op een vergadering van de Gerefor meerde Predikantenvereeniging, te Gro ningen gehouden, heeft dr. L. van der Zanden, predikant aldaar, gesproken over Kerk en Nationaal-Socialisme. Wij willen hier een samenvatting geven van diens rede, welke de gezette aandacht van den belangstellenden lezer waard is. Wat het nationaal-socialisme wil, is kort samengevat dit: den dictatorialen één-partij-staat met vernietiging van het parlementaire stelsel; vervanging van de volksvertegenwoordiging naar politieke beginselen door een vertegenwoordiging naar beroepsstanden; opheffing der vak bonden; in plaats van het democratisch humanisme, dat de grondzuil van het ge zag der overheid door de leer der volks- souvereiniteit heeft losgewrikt, een aristo cratisch humanisme, dat de leer der over- heidssouvereiniteit brengt: nationalisme. Spr. brengt hiertegen in, dat de macht- staat in plaats van rechtstaat onrechtstaat wordt, omdat niet het recht van den mensch, maar het belang van den staat hoogste motief wordt, dat het nationalisme met verafgoding van het eigen ras de een heid aller menschen in Adam en in Christus en de internationale solidariteit miskent en dat de corporatieve gedachte, de controleering van de maatschappij door de overheid met het oog op het staatsbe lang, de vrije mataschappy in dienst neemt van zulk een machtsstaat en zulk een nationalisme. De vrijheid der Kerk komt bij dit alles mede in gevaar. Als men den nationalis- tischen machtsstaat religieus wil fundeeren, komt men by het heidendom Uit. De staat moet dan immers door één algemeenen godsdienst worden gedragen; en deze kan nooit de christelijke zyn, daar het Kruis de rassen niet scheidt maar verbindt en anderzijds een andere antithese schept on der eigen rasgenooten en volksgenooten, n.l. die van geloof en ongeloof, welke ten slotte ook de politiek moet beheerschen. Nooit is dan ook de noodzakelijkheid eener christelijke politiek sterker gebleken dan juist nu. Alleen een christelijke poli tiek kan in de bewogenheid van dezen tijd het staatsleven redden. De H. Schrift en de belijdenis omschrijven op de juiste wijze de macht der overheid als een drieledige: le. een rationeel onherleidbare, door God gegeven macht; 2e. een niet absolute, maar aan Gods wet verantwoordelijke macht; 3e een macht, die beperkt is tot eigen kring, wijl God in andere levenskringen andere ambtsdragers heeft aangesteld. In een overheidsmacht, die aldus omschreven wordt, zijn zoowel macht als recht, gezag en vrijheid beide veilig. Het humanisme maakt democratisch de overheid tot diena resse van het volk of het ontkent aristo cratisch, dat de overheid dienaresse is van God, het verheerlijkt de massa of den ster ken man, het fundeert het gezag in een rationalistisch redegeloof of in een irratio- neele intuitie. Over de definitie en veroordeeling van de „corporatieve gedachte", welke de spreker geeft, kan worden getwist. „Corporatieve gedachte" kan wel dege lijk gezond zijn en maatschappelijk ge- wenscht en zegenrijk. Onder ons, Katholieken, is onderscheid gemaakt tusschen corporatieven staat, welke de nationaal-socialisten willen, en corporatieve maatschappij, welke wy wenschen. Wij zijn van meening, dat ook men schen als ds. van der Zanden met ons de corporatieve maatschappij willen verwe zenlijken in den geest van „Quadrage- simo Anno". Overigens heeft deze gereformeerde pre dikant veel gezegd, wat volkomen parallel loopt met onze overtuiging; spreekt -üt zijn betoog een gemeenschap van dieper J De Christ Hist. Unie HET PARLEMENTAIRE STELSEL EN DE ZUIVERING ERVAN. HET GEVAAR VAN HET NATIONAAL- SOCIALISME. Vandaag heeft de Christelijk Historische Unie te Utrecht een algemeene vergadering gehouden. Op deze vergadering hield de voorzitter jhr. mr. D. J. de Geer een rede, waarin hy een pleidooi hield voor het be houd van het parlementaire stelsel en voor de zuivering van dit stelsel. Na te hebben betoogd, dat voor de Chr. Hist, het nationaal-socialisme onaanvaard baar is, en dat het parlementaire stelsel moet worden behouden, wees de leider der Chr. Hist, er op, dat dit stelsel dient te wor den gezuiverd. En hy noemde ter toelichting enkele pun ten. In de eerste plaats de zuivering van het parlementaire stelsel. Door beginselvaste christelijk-historischen is sinds lang als een uitwas beschouwd, dat het parlement zich vaak geplaatst heeft op den stoel van het centraal gezag. Voor een juiste werking van het parlementaire stel sel is noodig, dat zoowel de Regeering als de parlementsleden scherp onderscheid maken tusschen de taak van de overheid, welke bestaat in regeeren, en die van het parlement, welke bestaat in controleeren, d.w.z. toetsen van de voorgestelde wetsont werpen en verantwoording vragen van be stuursdaden. In die controleerende roeping ligt de eigen aard van het parlement. Wan neer het dien aard verloochent, dan ge schiedt, zooals onlangs terecht ergens werd gezegd, met het parlement hetzelfde wat geschiedt met alles wat ontaardt, in men schen-, dieren- of plantenrijk: het sterft op den duur af. Ik denk bij dit afsterven nu niet aan de mogelijkheid dat het parlement als straf voor zijn machtsmisbruik zal wor den afgestraft. De zaak ligt dieper. Een parlement, dat de regeertaak overneemt, verliest automatisch de plaats die het in neemt. De taak van het parlement immers berust op de overweging, dat „regeeren" in deze onvolmaakte wereld steeds gevaar doet loopen van machtsmisbruik, usurpatie, willekeur; of althans, ook zonder boos op zet, van lichtvaardig handelen op gebrek kige gegevens en onvoldoend onderzoek. De tweeheid van overheid en volksvertegen woordiging vindt m.a.w. zijn grond in de ervaring, dat zonder critiek en controle evenals zooveel anders ook het regee ren een bovenmenschelijk werk is. Indien nu het parlement zelf de regeertaak over neemt, valt heel deze roeping weg. De deur voor willekeur staat dan weer wage wijd open. Er zou een nieuwe instantie voor con trole moeten worden geschapen. Daarom is een plaats nemen op den stoel van het centraal gezag een degeneratie van het par lement, welke in beginsel insluit afsterving. Het parlement, dat hiertoe komt, heeft op gehouden parlement te zijn, ook zonder dat het afgeschaft wordt. Dat dit niet maar bloote theorie is, leert de ervaring. Er zijn momenten geweest, waarop de geschetste gang van zaken zich reeds practisch heeft verwezenlijkt. Indien een zwak minister de teugels liet glippen en het regeerbeleid aan het parlement over liet, konden meerderheidsbesluiten tot stand komen, waarin feitelijk willekeur tot uiting kwam en waarbij het gemis van een controleerende Instantie zich pijnlijk deed gevoelen. Uit het voorafgaande zal u tweeërlei dui delijk zijn: lo. dat het parlementaire stelsel onder geen voorwaarde kan worden gemist; 2o. dat juist de reden, waarom het niet gemist kan worden, tevens de reden is. waarom de ontaarding van het parlement moet worden weerstaan. levensbeginsel tusschen hem en de zijnen en ons, Katholieken En zeer speciaal onderschrijven wij zijn meening: „Nooit is dan ook de noodzake lijkheid eener christelijke politiek sterker gebleken dan juist nu". Inderdaad. Juist nu is zoo noodzakelijk een christelijke politiek. Een Christel ij ke politiek, die niet is op de eerste plaats negatief: a n t i-liberaal of a n t i-socialistisch of a n t i-dit of dat, maar die op de eerste plaats gericht is op positieven ar beid, om in de samenleving Christus' wet ten te doen naleven, om op te bouwen een samenleving naar Christus' wetten van rechtvaardigheid en liefde! Sommigen stellen het zich aldus voor, dat terugbrenging van het parlement tot zijn controleerende taak een kleine concessie is in de richting van hen die het parlemen taire stelsel willen afschaffen. Maar het is juist omgekeerd. Overneming van de re geertaak door het parlement beteekent in beginsel afschaffing van het parlementaire stelse. Dit stelsel wordt m zijn opzet en strekking slechts dan gehandhaafd en ge- eerd, indien het parlement zich weder tot zyn natuurlijke roeping bepaalt. Naast 't plaats nemen op den stoel van 't centraal gezag is er nog een andere uitwas van het parlementaire stelsel. Deze is gele gen in de partijzucht. Een juiste werking van het stelsel vereischt, dat de parlements leden, by alle verschil van inzicht, zich stel len op een nationaal standpunt. Dit betee kent, dat hunne, eventueele uiteenloopen- de, gedragslijn slechts beheerscht wordt door een uitèenloopend inzicht omtrent wat het gemeenschappelijk welzyn bevorderen kan: nooit door strijd van belangen tus schen de onderscheiden groepen, klassen, partijen of „volksdeelen", waartoe zy be hoor en of die hen afvaardigden. En even zoo beteekent het, dat hun gedragslijn nim mer bepaald wordt door de neiging een niet-geestverwante Regeering moeilijkhe den in den weg te leggen. Op beide punten is in het verleden zwaar gezondigd. Zelfs zijn beiderlei zonden tot een stelsel verhe ven. De eerste vindt haar meest sprekende uiting in den politieken klassenstrijd, al bleef zij helaas daartoe niet beperkt. De tweede was zoo mogelijk nóg algemeener. Zoowel hier te lande als elders is de leer verdedigd en in toepassing gebracht, dat de oppositie in een parlement geen verant woordelijkheid draagt voor een geregelde afdoening van zaken; dat slechts op de Re- geeringsmeerderheid ten deze verplichtin gen rusten; en dat het dan ook de meest natuurlijke zaak ter wereld is, dat de op positie, zoodra zij daarin politiek gewin ziet en zakelijk geschil onder de meerder heid dit mogelijk maakt, aan de Regeering een échec bezorgd, óók indien zy zelve hiertoe door geen zakelijke overwegingen wordt genoopt. Dit is een bedenkelijke toe spitsing, ja ontaarding van het partij wezen. Over het nationaal-socialisme zeide de voorzitter der Chr.-Hist. Unie o.m.: De tendenz van de nat.-soc. beweging Is het Staatsabsolutisme, met zijn bedreiging van de geestelijkevrijheid, zijn knotting van de zelfstandigheid der Kerk, zijn bin ding van de opvoeding der jeugd, zijn ge lijkschakeling van de openbare meening in pers en vergadering, zijn onderdrukking van het zelfstandig persoonlijk leven. Onze vry'e rechts- en staatsinstellingen zijn onvereenigbaar met de totaliteits-leer. Wie zich in den greep van die leer laat vangen, misleidt zichzelf, indien hij meent vlucht heuvels in den alles verzwelgenden stroom te kunnen oprichten. In den zomer van het vorige jaar gaf Von Papen aan zijn R. K. geloofsgenooten nog de meest geruststellen de verklaringen omtrent het zelfstandig voortbestaan van de roomsche jeugdver- eenigingen. Een half jaar later waren zyn woorden finaal te schande gemaakt. Ook in ons land hoort men trouwens reeds nu in dit opzicht de bedenkelijkste uitlatingen. Op een openbare vergadering van de natio- naal-socialistische beweging werd onlangs door een kringleider gezegd, dat aan een Kerk, die tegen daden van de Regeering, als in strijd met Gods Woord, zou protes teeren, onder nat.-soc. régime het zwijgen zou worden opgelegd, daar zij „groepsbelan gen" zou najagen. Het is consequent in de leer van den totalen Staat, maar het Is de volstrekte loochening van de eigen plaats der Kerk, als niet heerschend over den Staat, doch in haar geestelijke roeping evenmin aan den Staat onderworpen. Het voorafgaande bedoelt niet te ontken nen, dat in het nationaal-socialisme ook wel iets goeds zit. Er is nagenoeg geen enkele dwaalleer, die niet iets goeds bevat, en het is gewoonlijk dat element van waar heid, dat aan de dwaling haar kracht geeft, al is deze daarom niet minder noodlottig. Het goede in de nationaal-socialistische beweging is de steun dien zij biedt aan de regenereerende krachten, die in ons politiek en maatschappelijk bestel werkzaam zijn. Inzoover zij den indruk wekt, dat die krachten aan haar te danken zijn, doet zij denken aan de haan. die meent dat de zon opgaat doordat hij zijn gekraai laat hoo- ren. Maar dat zij zich beijvert, de vernieu wing, waarvan wij getuigen zijn, te bevor deren, mag haar als een goede noot worden aangerekend. Toch hebben wy haar ook daarby niet noodig. En zelfs mag worden vastgesteld, dat de vernieuwing gaver, consequenter en duurzamer zal 'zyn, indien zij tot stand komt op den grondslag van juiste beginse len. dan wanneer zij opbloeit als gelegen heidsplantje, als vrucht van opportunisme en tydelijke opwinding. WA7 ANDERE BLADEN SCHRIJVEJN. OORLOG AAN DEN OORLOG. De T y d constateert terecht, dat op het Paaschcongres der S. D. A. P. een Babel- sche ver waning heeft geheerscht toen aan de orde kwam een resolutie inzake ontwa pening. De resolutie werd ten slotte aan genomen. En de „Tijd" merkt hierbij op. De partij is daarmee officieel tot de rede bekeerd. Hoe zal echter deze re solutie worden geinterpreteerd en toe gepast bij zulk een chaotische stem mingsverhouding in de partij? Het is voor ons land van harte te hopen, dat het succes van de leiding zich niet be paalt tot een vergaderings-succesje. De verschilpunten tusschen de so cialistische en de christelijke pacifis ten zijn vervallen. (Dat ligt er nog aan, hoe de resolutie geïnterpreteerd en toegepast zal worden. Red. „L. Crt.") De verschillen zijn wel eens zóó aan gedikt, ook van katholieke zijde, dat byna vergeten werd, hoe ook wij ten slotte principieele pacifisten zijn. Na het wegvallen der verschillen moge de aandacht van beide partijen uitgaan naar bet gemeenschappelijke doel: oorlog aan den oorlog. De S. D. A. P. die de weerloosheid niet meer hul digt, vindt de katholieken aan haar zy- de bii de bestrijding van het grootste kwaad, dat de menschheid treffen kan. DE S.D.A.P. IN DE REGEERING1 De politieke nood heeft aan de leiders van de S.D.A.P. nog wel niet geleerd te bidden, maar wel heeft hij hen tot zelf-in- keer gebracht. Het herzieningsrapport en de resoluties, welke op het jongste Paasch congres te Utrecht werden goedgekeurd, zijn het resultaat van deze meditatie, aldus de Limburger Koerier. En het blad bepleit dan verder de wen- schelijkheid van een positieve medewer king der S.D.A.P. in de regeering. De crisis is nog lang niet ten einde. Zij, die zich voorstellen, dat wij weer spoedig de zoogenaamd „normale" om standigheden van vóór den oorlog met vrijheid van productie en vrijheid van handel zullen terugzien, begaan onzes inziens een grove misvatting. Terug keer naar die zoogenaamd normale verhoudingen is evenmin mogelijk, als het terugzetten van de wijzers van den tijd naar, bijvoorbeeld, het steenen tijdperk. De nieuwe tijd stelt regeering en volk voor een nieuwe taak. Van alle standen en klassen der bevolking zul len in de nabije toekomst nog groote offers worden gevraagd. Het brengen van die offers zal gemakkelijker kun nen geschieden, wanneer geen enkele belangrijke volksgroep by voorbaat van de leiding en van positieve me dewerking wordt uitgesloten. De aan wezigheid van sociaal democraten in het kabinet zou bij een belangrijk deel der bevolking het gevoel van sociale rechtszekerheid kunnen versterken. Maar: of de S.D.A.P. cordaat genoeg zal zijn, om het zelf te willen, ook als ande ren voor een samengaan te vinden zou den zijn?.... BINNENLAND REGELING INVOER VERSCHILLENDE ARTIKELEN. Contingenteering van invoer manufacturen van linnen en half-linnen. Ingediend zijn bij de Tweede Kamer no ta's van wijzigingen op de wetsontwerpen tot regeling van den invoer van tafel- en servetgoed, handoeken en ander huishoud- goed, zoowel afgepast als aan het stuk, beddelakens en sloopen en tot regeling van den invoer van bedrukte, geverfde, bont- geweven, gebleekte en ongebleekte katoe nen manufacturen. In een nota naar aanleiding van het ver slag over deze wetsontwerpen deelt de mi nister van Economische Zaken mede, dat in deze nota's van wijzigingen, die veran deringen worden voorgesteld, welke de Kamer in staat stellen, by haar oordeel ten deze tevens zich uit te spreken over de regelingen ter zake van den invoer der on- Weekabonné's, die geabonneerd zijn op het Zandagsolad, worden er aan herin nerd, dat dit vanat heden ad 50 cent betaald moet worden. DE ADMINISTRATIE. VOORNAAMSTE NIEUWS. BUITENLAND. De Kultnrkampf in Dnitschland. Toe spraak van den Paus tot 350 Duitsche jonge lingen. (2de Blad). Een overzicht van de verwarde Stavis- ky-affaire. (2de Blad.) Een dreigende ministercrisis in Roemenië ais gevolg van de uitspraak In het proces tegen de moordenaars van minister Duca. (2de Blad). Nienwe brand te Hakodate in Japan. (Buitenl. Berichten 2de Blad.) BINNENLAND. Nabij het station Mijdrecht zijn heden morgen drie wagons van een goederentrein ontspoord. (1ste blad). Dreigend conflict loodgietersbedrijf (le blad). Het drama op de Nieuwkoopsche plassen opnieuw voor den rechter (Rechtzaken, le blad). Een apologetische beschouwing. (3de blad). Crisis-gedachten. (2de blad). Literaire les. (4de blad). der deze maatregelen begrepen goederen, zooals deze thans luiden. Aldus is het, naar het den minister voorkomt, mogelyk op practische wijze te voldoen aan het voor schrift van artikel 3 der crisisinvoerwet. De minister merkt voorts op, dat bij de instandhouding dezer maatregelen op de eerste plaats overwegingen golden, welke hen in het leven riepen en welke geba seerd waren op overmatigen invoer. Aan de hand van de inmiddels meer verslech terde uitvoerpositie kan met te meer klem gewezen worden op den deplorabelen toe stand van den betrokken bedrijfstak. In ver band hiermede zijn de percentages van den toegestanen invoer eenigszins verlaagd. De minister heeft inmiddels zijn voornemen om aan de contingenteering van den invoer van tafel- en servetgoed meer effect te doen sorteeren kunnen gestand doen, door de contingenteering van den invoer van manufacturen van linnen en halflin nen. Het wetsontwerp ter bekrachtiging de zer nieuwe contingenteering zal binnenkort worden ingediend. Invoer van vleesch. In een nota naar aanleiding van het ver slag over het wetsontwerp tot regeling van den invoer van vleesch en van leven de schapen en slachtpaarden wijst de mi nister van Economische Zaken er op, dat het hem niet gewenscht voorkwam, ge bruik te maken van de vergaande centra- lisatiemogelykheid op grond van artikel 12 der landbouwcrisiswet, als het beoog de doel door minder ingrijpende maatrege len evenzeer te bereiken is. De i.e. benoo- digde heffing op het ingevoerde vleesch kan even gemakkelijk geeffectueerd wor den door gebruik te maken van artikel 11 der landbouw-crisiswet. Deze regeling is dan ook eerstdaags te verwachten. PROF. JONGMANS ONDERSCHEIDEN. Prof. dr. W. J. Jongmans, directeur van het Geologisch Bureau voor het Nederland- sche Mijngebied, is benoemd tot corres- pondeerend lid der Pontificale Academia della Science i Nuovi Lincei, Citta del 1 Vaticano

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1934 | | pagina 1