ZATERDAG 13 JANUARI 1934 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. ft IMTERPAROCHIEELE WAT EEN GEZEL TOCH WETEN MOET. 41. De extreme stroomingen in Europa heb ben hun uitloopers ook in ons land. En het behoeft geen opzien te baren, dat deze stroomingen van de ongunst der tijden pro- fiteeren en met veel idealen, leuzen en be loften aanhangers weten te verwerven. Wie b.v. dikwijls in contact komt met werkloo- ze jongelui, die zal een mentaliteit, een geestesgesteldheid ontdekken, welke men bij zulke personen nooit of zelden had ver wacht. De langdurige werkloosheid werkt zoo sloopend, dat ze tot de meest dwaze dingen bereid blijken. We stellen dit voorop, omdat heel wat menschen in de meening verkeeren, dat met den tijd ook de zin voor extreme za ken wel zal slijten. En toch, het zal niet slij ten als niet binnen afzienbaren tijd de toestand beter wordt en het groote percen tage werkelooze jpngeren door den arbeid van iederen dag in het rechte spoor wordt teruggebracht. Wat in Duitschland is ge beurd, dat kan ook hier gebeuren; met die mogelijkheid moeten we terdege rekening houden. Er is natuurlijk nog een andere mogelijk heid en die mogen we grooter achten dan de zooeven geciteerde. Deze mogelijkheid is, dat de zin voor orde en het besef der tijdsomstandigheden leerrijk genoeg blij ken om ons volk voor de dictatuur van één partij te behoeden. We behoeven daar bij onze Hollandsche nuchterheid niet op te vatten als een soort onnoozelheid, abso luut niet. Nuchter zijn in kijk op menschen en sterke tijdsstroomingen is nog nooit iemand tot schade geworden en de laatste honderd jaren van onze Nederlandsche zelfstandigheid hebben het bewijs gege ven, dat de Hollanders met die eigenschap van beheersching (anders is het niet op te vatten) een sterk nationalistisch volk zijn geworden. Liefde voor vorstin en land be hoeven we van de N.S-B. niet te leeren. Met dit voor oogen is het nuttig foutieve redenaties van onze dagen nader te ont leden. Vorige week hebben we terloops opge^ merkt, dat een levensbeschouwing de lief de voor het vaderland niet in den weg staat en dat juist de katholieken, hoe inter nationaal onze ideeën ook zijn, met alle recht goede Vaderlanders zijn. Een andere trek van een waarachtig christendom en meer speciaal van de ka tholieken is de verdraagzaamheid, die breede opvatting van naastenliefde, waarvan St. Paulus sprak: „Doe wel, aan die u haten". EEN VRUCHTBAAR „DEBAT". (Wegens overvloed van copie konden wij he debat van onzen socialen avond niet ver volgen in de twee voorafgaande weken) Acht de spr., aldus luidde een andere vraag, het niet onjuist en gevaarlijk, dat zoovele Kamerleden en ministers baantjes jagers zijn? De heer Kasteel antwoordde hierop: Der gelijke beweringen hoort men tegenwoor dig algemeen, maar degenen, die zooiets zeggen, vergeten dat b.v. minister Ver schuur een betrekking kreeg aangeboden aan een groote handelsmaatschappij, wel ke betrekking een salaris zou geven van duizenden guldens hoog er dan het minister-salaris. Hij weigerde die be trekking om practisch te kunnen blijven werken voor de R. K. Staatspartij. Zoo ook kon minister van Schaick als advocaat meer verdienen dan als hoofd van het departe ment van Justitie. Maar hij aanvaardde een zwaardere taak met minder loon, om zich in dienst te stellen van het volk. Spr. weet best, dat er kaf onder huizen kan, maar dekatholiekefractiein de Tweede Kamer is van dusdanig gehalte, dat zelfs liberalen en socialisten voor die fractie groote achting hebben. Daar zijn menschen bij, zooals de heer Go- seling, die dag aan dag hard werken voor de katholieke fractie en heel het volk. (Geroep: Als voorzitter der Staatspartij heeft hij een groot inkomen). Wil die opmerker mij daarvan de bewij zen geven?Dat kunt u niet; want de heer Goseling krijgt geen cent als voor zitter, juist het tegendeel is waar n.l. dot diefunctiehem geld kost! De heer Goseling heeft in Amsterdam een druk ad vocaten-kantoor, maar ieder mensch be grijpt, dat hy in zijn functie van partij voorzitter weinig tijd heeft voor de advo caten-praktijk. Dat voorzitterschap kost hem dus geld. Alle katholieken moesten be grijpen hoe funest èn voor die personen èn voor de katholieke partij die verzinsels zijn. (Wordt vervolgd). Symphonie? J«, we zetten er een vraagteeken achter, omdat sinds eenigen tijd „symphonisch" deze club niet groeide. Daarom zal voortaan gesproken worden van „Muziekgezelschap Franz Schweitzer". Ons Vastenavondfeest. Dit is vastgesteld op Zondag 4 Februari, 's Morgens wordt te 7.15 uur de H. Mis op gedragen in de kapel van het St. Elisabeth- Gesticht, waarbij de Liedertafel de wisse lende gezangen zal uitvoeren. Zooals ge bruikelijk worden de vaste gezangen en de antwoorden op den priester door allen ge zongen. Na de H. Mis is er gemeenschappelijk ontbijt. De feestavonden zijn vastgesteld op Zon dag 4 en Maandag 5 Februari in de Stads gehoorzaal. Aspiranten-cursus. Maandag en Woensdag wordt de cursus voortgezet. Natuurlijk zijn allen op tijd aanwezig om de noodige kennis op te doen. Maandvergadering afd. Gezellen. Dinsdag a.s. is de verplichte vergadering voor de Gezellen. Laat in het nieuwe jaar de opkomst groot zijn! We vangen aan te kwart voor negen. Raad van Bestuur. De Weled. heer Vreeburg heeft zich ge noodzaakt gezien als penningmeester te bedanken. Slechts ingewijden beseffen wat onze vereeniging aan dezen werker te dan ken heeft; want de financiën heeft hij met accuratesse beheerd. Deze functie wordt nu voorloopig waar genomen door den Weled. heer O. Bik. Van groot belang is.... De medewerking van de secretarissen der ondeafdeelingen om een lijst saam te stel len van besturen en leden der onderschei dene clubs. We wachten nog steeds op en kele lijsten. Wandelclub. A.s. Zondag wordt dus de 2e Propaganda- Serie-Wandeltocht van 25 K.M. geloopen. Daarvoor moeten jullie om half 1 aan de zaal zijn, want vandaar vertrekken we naar de startplaats St. Antonius-Clubhuis. Allen precies op tijd hoor! De route is als volgt: Hazewindsteeg, Oude Vest, Turf markt, Princessekade, Kort Rapenburg, Ra penburg, Kaïzerstraat, Witte Singel, Hee renstraat, Spoorwegovergang, Zoeterwoud- sche Weg, Vrouwenweg, Zoeterwoude, Stompwijksche weg, Stomp wijk, Leidschen- dam. (Hier rust op ongeveer 12 K.M. van af het eindspurt). Verder langs den straatweg naar Voorschoten, De Vink, Haagweg, Noordeindsplein, Noordeinde, Kort Rapenburg, Princessekade, Turfmarkt, Oude Vest, St. Antonius-Clubhuis. Als we marcheeren als de vorige keer, jongens, dan hebben we weer een gezel lige en prettige middag. Verder worden jullie er aan herinnerd, dat op 18 Januari een Algemeene Leden vergadering is. Denk aan de voorstellen van de vorige vergadering. Verder geen nieuws. Tot Zondag. KAAGWEEK 1934 Een beroep op de watersportvereenigingen In de vergadering van de koninklijke verbonden Nederlandsche watersportver eenigingen zijn de data voor de Kaagweek 1934 vastgesteld van 20 tot 24 Juli a.s. In dit besluit heeft de Gooische actie groep tegen volksverwildering aanleiding gevonden zich te wenden tot negentien van de voornaamste watersportvereenigin gen in Nederland, die regelmatig aan de Kaagweek deelnemen. In dit schrijven ver zoekt de actiegroep de medewerking van de watersportbesturen ter voorkoming van gebeurtenissen ,die een excessief karakter dragen en waarover vooral na de Kaag- week-1933 vele klachten zijn gehoord, zóó zelfs, dat de minister van justitie in de me morie van antwoord op zijn begrooting 1934 heeft medegedeeld, dat een speciaal onderzoek te dezer zake loopende is. Het wil ons voorkomen, aldus het schrij ven van de actiegroep, dat de besturen van de watersportvereenigingen over voldoen den invloed en middelen beschikken, om de organisatie van deze belangrijke water- sportgebeurtenis zoodanig te doen plaats vinden, dat gerechtvaardigde aanstoot ten volle kan worden voorkomen, zelfs zonder dat regeling en ingrijpen van overheids wege vereischt wordt. Het ligt trouwens in de lijn van de watersportvereeningngen een sport voor te staan, welke vrij is van excessen op elk gebied. Uitwassen op ze delijk terrein kunnen niet anders dan groo te schade toebrengen zoowel aan de sport op zichzelf als aan haar beoefenaars. Allerminst bedoelt de actiegroep een der vereenigingen als zoodanig aansprakelijk te stellen voor de geconstateerde misdra gingen. Maar evenzeer is zij van meening, dat de vereenigingen zelf nuttig en belang rijk werk kunnen verrichten ter voorko ming van klachten over buitensporigheden, die zooals bekend vooral betreffen buiten sporigheden bij het overnachten, in het drankgebruik, in kleeding en by vermaken Een afschrift van dezen brief werd ter kennisname gezonden aan de ministers van justitie en binnenlandsche zaken. r....? - Ja. dat Is véél beter dan alcohol achter het stuur. Er gebeuren al ongelukken genoeg: „geen drank op den weg"l lij itUDï VS)LIG PANIEK IN PEKING. In Peking heerscht paniek voor de zooveelste maal in de geschiedenis dezer stad! Zijn haar bewoners de laatste jaren trouwens wel één oogenblik tot rust ge komen? Steeds dreigde er voor hen ge vaar. Sedert Japan Mandsjoerije binnenge vallen is en steeds verder daarin door dringt, sinds de Mandsjoerysche staat niet slechts werkelijkheid is geworden, maar ook nog de neiging vertoont, zich uit te breiden; sinds de legers van den Mikado in Jehol verschenen en zich zelfs aan den Grooten Muur niet stoorden, verkeert de stad in een toestand van voortdurende op winding en de vraag: „Wanneer zullen zij komen?", vormt het gesprek van den dag. De meeste Chineezen zullen zich wel in den toestand hebben geschikt, dit volk heeft weinig krijgstalen ten en voelt weinig voor oorlogvoeren. Wat zou zijn tegenstand tegenover het Rijk der Rijzende Zon ook baten? Zoo wacht men in Peking op het oogenblik, dat Japan uit een gunstige con stellatie zijn gevolgtrekkingen zal maken. Denkt men daarbij met de gelatenheid van den Aziaat aan de vele stormen, die over Peking zijn gegaan, aan den ongeluksdag, toen de vreemde veroveraars de muren beklommen en de laatste Mingkeizer zich vertwijfeld ten doode wijdde? China is eeuwig en heeft alle vreemde veroveraars opgeslokt, zijn cultuur bleek de sterkste, en zoo mag het zich tenslotte toch nog overwinnaar gevoelen. Peking: dat was voor de Chineezen nooit de hoofdstad, het hart van den staat, van het volk, het natuurlijke middelpunt van een geweldige gemeenschap, welke een vierde van de levende menschheid uit maakt. Hier was het middelpunt van be stuur, hier woonde de keizer, ontoeganke lijk in zijn majesteit, onttrokken aan de nieuwsgierige blikken van het volk, de zoon des hemels. Voor het gevoel van het Chineesche volk was Nanking nog steeds de hoofdstad, al had dit ook dezen rang in 1279 verloren. Peking mocht nimmer hopen, in het bewustzijn der Chineezen, die zeer aan traditie hechten, in de plaats van Nanking te komen. Het lag ook te ver aan de periferie van het onmetelijke rijk om werkelijk het hart te zijn, waaruit het le ven naar de andere deelen stroomde. Een kunstmatige schepping, maar toch een van imponeerende macht. Uiterlijk is Peking zeer zeker wel degelijk een hoofdstad en dat zal het ook zonder keizer, zonder man darijnen, zonder regeeringsautoriteiten, blijven. Het is een onvergételijke indruk, dien de bezoeker van Peking krijgt: alles hier is ge weldig, grandioos, alles is hier even ruim. In tegenstelling met de Europeesche ste den, die in de middeleeuwen ontstonden, en welke, in verband met hare zelfverde diging, zoo dicht mogelijk opeen werden gebouwd, speelde de ruimte in China in het geheel geen rol. Men heeft Peking eens een horizantaal Manhattan genoemd, een treffende vergelijking, die de geweldige horizontale afmeting duidelijk maakt. Vóór Westelijke invloeden zich deden gelden staken geweldige muren en torens boven lage huizen uit, de stad zelf bestond uit vier hoeken, van welke ieder zijn eigen muur had en zijn bijzondere beteekenis. De muren zijn nu eenmaal een Chinee sche bijzonderheid. De Groote Muur is een karakteristiek Chineesch bouwwerk en de voorliefde voor muren heeft ook op Peking haar stempel gedrukt. Kan dit verwonde ren bij een volk, dat van nature en door traditie vredelievend is? In Peking be staat een heel systeem van muren, muren, die een nauwkeurige begrenzing van de afzonderlijke deelen vormen. Peking bestaat uit twee geweldige helf- ten. In het Noorden ligt de bijna vierkante, Tartaren-, in het Zuiden de rechthoekige Chineezenstad. De Tartaren-, ook Mandsjoe- stad genaamd, heeft een hooge, in totaal 23 K.M. langen muur. Op kleine afstanden zijn geweldige poort torens aangebracht, waardoor het verkeer zich een weg baant. In de Tartarenstad zijn verscheiden, van elkaar afgesloten kwartieren. Aan den muur tusschen de Chineezen- en Tartarenstad ligt het gezantschapskwartier, In het midden van het vierkant ligt de Keizerstad en hier binnen weer de Verbo den stad. De muur van de Keizerstad is, daar haar beteekenis niet zoo groot was, niet zoo geweldig als de muren der Tarta ren- en Chineezenstad. Des te steviger is de muur der Verboden stad, daar deze toch den Zoon'des Hemels herbergde. En hij is niet alleen massiever, maar ook mooier: hy is rood geverfd, de bedekking is in geel, de kleur des keizers, gehouden. Prachtig zijn de poorten, waar door men het hei lige gebied betreedt; vier witte marmeren bruggen leiden over de breede gracht, die rond de Verboden stad loopt. Voor de eerste maal mocht in 1911 na de revolutie, het heele volk de Verboden stad binnengaan. Een geweldige gebeurte nis voor het Chineesche volk en een zware slag voor de keizersidee. Pu Yi schijnt van dat laatste terdege doordrongen te zijn en wil dan ook niet meer voortbouwen op de plaats, waar 23 jaar geleden het keizer schap zijn einde vond hij wil een geheel nieuwe dynastie grondvesten en aldus een geheel nieuwe bladzijde in de geschiede nis beginnen. Hier, in de Verboden stad, zal geen nieuwe keizerlijke macht haar zetel zoe ken, de Verboden stad zal de stad blijven van gidsen, van vreemdelingen en museum suppoosten. Zij is het groote aantrekkings- punt in Peking met haar paleizen, hallen, enz. Op breede, inderdaad keizerlijke trap pen, stijgt men op naar de gebouwen, waarin de Zoon des Hemels woonde, waar hij temidden van zijn raadgevers, manda rijnen, astronomen, eunuchen, zijn talloo- ze vrouwen hield. Onvergelijkelijk is het beeld, dat deze schoone stad op zonnige dagen onder een zachtblauwen hemel biedt. In de Keizerstad rijt zich tempel aan tempel, paleis aan paleis, heerlijke meren en vijvers worden er gevonden en op de uit steenkool opgerichte steenkolenheuvel staat de groote pagode als herinnering aan den Mingkeizer, die zich hier vertwij feld van het leven beroofde. Nog tegen woordig wijzen de Chineezen elkaar den boom aan, waaraan hij zelfmoord pleegde. In de Chineezenstad staat de wereldbe roemde Hemelsche tempel even verlaten, als andere gebouwen uit den Keizertijd. Des te meer bruist het leven der Keizer stad in hotels, bankgebouwen, theaters, theehuizen, speelzalen en opiumholen en in het arbeiderskwartier. I UIT DE OMGEVING VOORSCHOTEN. De bevolking. 1 Januari 1933: 2803 m., 2888 vr, totaal 5691. Vermeerdering door geboorte 66 m., 64 vr., totaal 130; idem door vestiging 354 m., 372 vr., totaal 728. Totale vermeerdering 42() m., 435 vr., totaal 856. Vermindering door sterfte 23 m., 26 vr., totaal 49; idem door vertrek 254 m., 260 vr., totaal 514. Totale vermindering 277 m., 286 vt., totaal 563. Blijft een ver meerdering van 143 m., 150 vr., totaal 293. Aantal inwoners op 31 December 1933: 2946 m., 3038 vt., totaal 5984. Geboren: Leonardos Adrianus Johan nes, z. van J. Th. Kooijman en G. J. F. van der Meer Hendrikus Jacobus Petrus, z. van A. J. Lindeman en Th. Vogelaar Pieter, z. van P. C. Bouthoorn en M. Kwant Gerardus Johannes Cornelis, z. van Th. M. Lamboo en G. J. Parlevliet. Gehuwd: L. Breetveld en J. M. Dolder- man. Overleden: P. J. de Graaff-Verhoe ven 34 j. Gevestigd: M. J. Poot van Noordwij- kerhout A. Hulst van De Bilt J. Pen van Weststellingwerf J. Wijfje van Wa- mel M. W. H. Toebosch van Egmond a Zee G. van der Bijl van Zevenhoven. Vertrokken: G. B. van Wijk naar Leiden G. de Blanken naar Wassenaar A. M. Hogendoorn naar Vinkeveen J. de Vries en gezin naar Leiderdorp A. M. Romanowski en J. Brendel (echtg.) naar Amerika W. Faas en gezin naar Lei den. Wat ia dat voor een huis, vader? Een ;blindeninstitnut. En waarom zitten er dan vensters Ift vader? (Dimanche Illustré) UIT DE RIJNSTREEK ZOETERWOUDE. Stal keuring. De veehouders, die van hun vee het meeste voordeel willen hebben, moeten er voor zorgen, dat de stallen waar in de dieren gehuisvest zijn, zoo goed mo gelijk zijn ingericht. Dit geldt niet alleen voor de koestallen, maar ook voor de gei ten stalletjes. Deze moeten ook goed in orde zijn, want het gebeurt vaak, dat de geit het geheele jaar op stal staat. Het bestuur van de R. K. Geitenfokv. alhier heeft dit ook ingezien en heeft voor de eerste maal een stalkeuring uitgeschreven. Het doel van deze keuring is: na te gaan of de stal letjes aan bepaalde eischen voldoen en ten tweede worden de eigenaars er op ge wezen welke verbeteringen met weinig kos ten aangebracht kunnen worden. Om de le den meer aan te moedigen de stalletjes zoo goed mogelijk in orde te hebben, had het bestuur eenige prijsjes beschikbaar ge steld. Bij de keuring werd vooral op de volgende onderdeelen gelet: 1. Licht en lucht. (De dieren hebben licht en lucht even goed noodig als de men schen). Verschillende stalletjes waren be slist veel te donker en men zou dikwijls met weinig kosten een raampje aan kun nen brengen. Bij sommige geitenhouders was het stalletje ook veel te veel met kie ren en kon de wind er vrij doorwaaien. Dat is natuurlijk ook niet gewenscht. 2. Zindelijkheid van de geit en van den stal. Alleen wanneer de stal en de geiten zindelijk zijn, kan zindelijke melk gewon nen worden. 3. Behandeling hoeven. Deze moeten ge regeld bijgesneden worden. Zyn de hoef jes te lang, dan staan de dieren lastig en zullen zijn ook niet de meeste melk produ- ceeren. Verder werd nog gelet op de mestafvoer, het losloopen der geiten enz. Voor elk on derdeel werd een bepaald aantal punten gegeven. In totaal kon men 100 punten krijgen. Deze keer kwamen de stallen van W. v. Elzen en H. Vogelaar met respectieve lijk 86 en 81 punten bovenaan. Over eeni ge weken worden de stalletjes nog eens nagegaan opdat de geitenhouders in de ge legenheid zullen zij{i eenige verbeteringen aan te brengen. KALENDER DER WEEK N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijs Gloria, geen Credo. De gewone Prefatie. ZONDAG, 14 Jan. Tweede Zondag na Driekoningen. Mis: Omnis terra. 2e gebed v. d. H. Hilarius; 3e v. d. H. Felix, Credo. Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid. Kleur: Groen. Als de Kerstkribbè weer verdwenen uit onze huiskamers en onze kerken, naar het voorbeeld van onze Moeder de H. Kerk mogen wij toch den voor ons geboren Zalig maker niet vergeten. De H. Kerk houdt ons voor ons te verblijden over de geboorte van Christus. Dat de geheele aarde juiche en lofliederen zinge en Christus aanbidde (In- troitus) en de Engelen des hemels met ons God loven, „Die Zijn Woord (Christus) ge zonden heeft om ons van den ondergang te redden" (Graduale; Alleluja-vers). Wat heeft God toch veel voor onze zielen ge daan. (Alleluja; Offertorium). Bidden wij om deel te hebben aan de vele vruchten der H. Menschwording van Gods Zoon, n.l. de vergiffenis der zonden (Stilgebed), de kracht om goede werken te doen, zooals het Epistel die opsomt; (Postcommunio), in één woord om het hoogste goed van den Vredevorst: den waren vrede des har ten. Wij kunnen deze niet genoeg te waar- deeren gave van Christus verwachten. Hij kan ze ons geven, Hij, die God is, zooals Zijn eerste wonder te Cana zoo duidelijk leert (Evangelie). MAANDAG, 15 Jan. Mis v. d. II. Paulus, eerste Kluizenaar: Justus. 2e gebed v. d. H. Maurus. Kleur: Wit. Op vijftienjarigen leeftijd vluchtend voor de kerkvervolgers Decius en Valeri- anus verborg de H. Paulus zich in de woes tijn, waar hij tot het einde van zijn leven (hy werd 113 jaar) het eenzame kluize naarsleven beoefende op heldhaftige wijze in gebed en versterving. De palmboom ver schafte hem kleeding en voedsel en God spijzigde hem wonderlijk door dagelijks 'n raaf hem brood te laten brengen. DINSDAG 16 Jan. Mis v. d. H. Marcellus I, Paus en Martelaar: Statuit. 2e gebed ter eere van Maria (Deus, qui salutis); 3e voor Kerk of Paus. Kleur: Rood. WOENSDAG 17 Jan. Mis v. d. H. An- tonius, Abt: Os. Justi. Kleur: Wit. In de kerk hqorde de H. Antonius deze woorden: „Als gij volmaakt wilt zijn, ga, verkoop wat gij hebt en geef het aan de armen". Deze woorden beschouwde Anto nius als tot hem gesproken en hij bracht ze ook in beoefening. Op negentig-jarigen leeftijd kwam hij tot den kluizenaar Pau lus in de woestijn, was tegenwoordig bij diens afsterven en begroef hem, met zich nemend als relikwie St. Paulus' kleeding van palmbladeren. DONDERDAG, 18 Jan. Feest van St. Pe trus' Stoel te Rome. Mis: Statuit. 2e gebed v. d. H. Paulus, 3e v. d. H. Prisca. Prefatie v. d. Apostelen. Kleur: Wit. Na het ontvangen van de gave der talen trokken de Apostelen van elkander weg om overeenkomstig het bevel van Christus het H. Evangelie te gaan verkaondigen aan de volkeren. De H. Petrus vestigde zijn bis schopszetel eerst te Antiochië, later te Rome, waar de Apostel ook gestorven is. Vandaag eert de H. Kerk den H. Petrus als bisschop van Rome. VRIJDAG, 19 Jan. Mis v. d. H.H. Marius en Gezellen, Martelaren: Justi. 2e gebed v. d. H. Canut, koning; 3e ter eere van Ma ria. Kleur: Rood. ZATERDAG, 20 Jan. Mis v. d. H.H. Fa- bianus en Sebastianus, Martelaren: Intret. 2e gebed voor den Paus. Kleur: Rood. Van den H. Fabianus, die Paus Antherus op den Stoel van St. Petrus opvolgde, ver meldt de geschiedenis weinig. Een der ge schiedschrijvers verhaalt, dat, toen volk en geestelijkheid te Rome vergaderd waren om een Paus te kiezen, een duif uit de lucht neerdaalde en zich plaatste aan het hoofd van Fabianus. Dit voorval vereenig- de alle stemmen op Fabianus, die, ofschoon vreemdeling en geen kerkelijk persoon, het bestuur der Kerk op zich moest nemen. Sebastianus was van zijn jeugd af een ijverig Christen. Hij werd soldaat ondanks zijn afkeer van den soldatenstand, om de martelaren te kunnen helpen en bemoei- digen en velen heeft hij ook geholpen tot den martelkroon. Niet wetend, dat Sebastianus christen was, heeft keizer Diocletiaan hem bevor derd om zijn wijsheid en zijn moed tot hoofd van een afdeeling lijfwacht Als zoodanig heeft Sebastianus vele groote diensten bewezen tijdens de vervolging onder genoemden keizer. Als christen be kend geworden verweet hem de keizer zij ne ondankbaarheid en gelastte, dat hij door boogschutters met pijlen zou worden doodgeschoten. Sebastianus was echter, zooals men meende, niet dood en werd liefderlijk verpleegd en genas. Hij hield zich nu niet verborgen, maar zijn groote ijver voor de zaak van Christus, deed hem den keizer ontmoeten, wien hij in vrijmoe dige taal verweet zijn onrechtvaardig ge drag jegens de christenen. Diocletiaan liet Sebastianus gevangen nemen en in het renperk slaan met stokslagen. Zoo verwierf de H. Sebastianus den martelkroon den 19den of 20 sten Ja nuari 288. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRAN CISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender v. h. Misdom, behalve: DINSDAG, Mis v. d. H.H. Berardus Ge zellen, Martelaren: Multae. 2e gebed v. d. H. Marcellus. VRIJDAG. Mis v. d. Z.Z. Thomas van Cori, Carolus van Sezze en Bernardus van Corleone, Belijders: Confiteantur. 2e ge bed v. d. H.H. Marius en Gezellen; 3e v. d. H. Canut. Kleur: Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1934 | | pagina 6