4 GenÉii MAiSON HENRY W. F. KORS Zn. ~AVl0LJ Drogisterij Fa. ÜÉFMEÏS HET RIJKSMUSEUM VAN OUDHEDEN TE LEIDEN JOHN KAGER Autobandenb^rijf „Centrum" Repareert Uw Proband fifllSONsEÜLflN RUIME lUZE M. ROOS Dineert II Zondag ook in „DE HARMONIE" ALLE DRUKWERKEN VOOR DEN HANDEL DRUKKERIJ ÏJMÉSEL Overall's Werkbroeken The Berlitz P. L. D. SNIJERS TEGEN HOEST EN VERKOUDHEID OANSCMSSEN I934. Loopt eens binnen Borduur-Atelier C. DONilKEH DONDERDAG 21 DECEMBER 1933 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 7 Door JOZEF JANSSEN, leeraar aan het Bisschoppelijk College te Sittard 4e mummiekamer. Er liggen mummie's van menschen en heilige dieren, van kinderen en grooten, van mannen en vrouwen. Het mummiefi- ceeren der lijken was 'n gevo'g van het on- sterfelijkheidsgeloof der Egyplenaren. Vol gens dit geloof moest of het lichaam zelf of een afbeelding er van steeds ten dienste staan aan de schaduw der overledene. Ik mag er hier misschien wel op wijzen, dat de Egyptenaren geen liefde tot den dood gehad hebben. En bi.' heidenen hoeven we daarover ook niet te verwonderen; Dan rijst vanzelf de vraag, hoe he.t komt, dat zij zoo'n geweldige zorg besteel hebben aan alles wat den dood betrof. Dat is een uiting geweest van hun strijd tegen den dood; zij hebben getracht zoo den dood te over winnen. In dien geest zullen wij waar schijnlijk ook de reuze steenstapeling der pyramiden moeten verstaan. Maar tevens misschien ais 'n daad van angst, of toch nog niet alles tevergeefs was geweest. De staat, waarin de mumies nu verkee- ren, hangt voor een groot deel af van de manier van mummieficeeren. Want er wa ren er verschillende. De goedkoopste was het lichaam in de zon te laten drogen en dan begraven. Wanneer men de ingewan den er uit nam en het lichaam baadde in allerlei oplossingen, hing de duurte hier van voor een groot deel af van de duur en de zorg der behandeling, alsook van de zouten en specerijen die gebruikt werden. Soms werden zelfs de nagels, van handen en voeten met goud overtrokken. Het lichaam werd daarna omwikkeld. Tusschen de weefsels verborg men al of niet kost bare amuletten. Ook de graf uitrusting zelf kon zeer kostbaar zijn. Koning Toetan- chamon b.v. had .1 gouden sarcofaag. Van daar dat er in alle tijden grafroovers zijn geweest, die zulke graven trachtten te plunderen. In de Middeleeuwen gebeurde dit zelfs systematisch door de Bedoeïnen, die aan den overkant van Thebe woonden. Het goud smolten ze om en ze leefden soms eeuwen van een enkel graf. Want wanneer In 't graf van een onaanzienlijk koning als Toetanchamon reeds zulke schatten gevon den zijn, dan kunnen we ons een denkbeeld vormen van de onmetelijke schatten in de graven der groote Egyptische farao's. In de volgende zaal liggen .allerlei voor werpen, die den Egyptenaar het leven mo gelijk of veraangenaamd hebben: brooden en landbouwgereedschappen, stokken en stoelen, sandalen en rustbedden, schrijfge reedschap en toiletdoosjes. Hoopen amulet ten getuigen van de geestenvrees der Egyptenaren. Hier staan ook enkele bron zen beelden, die Osiris, den god van het doodenrijk, voorstellen. Zaal III is geheel gewijd aan de metaal techniek, waar vlak bij het venster 'n mooie verzameling van gouden sieraden is ten toongesteld. Men heeft werkelijk moeite om zich voor te stellen, dat deze smaak volle voorwerpen zoo oud zijn. Want men staat gewoon perplex voor den fijnen smaak en de volmaakte techniek der Egyp tische juweliers. Vóór we naar beneden gaan, komen we langs 'n afgietsel van den steen van Rosette. Dit beroemde blok basalt heeft aan den ontcijferaar van de hiërogliefen, Jean Frangois Charnpollion, in het begin der vo rige eeuw den sleutel verschaft om het hiërogliefenschrift te kunnen ontcijferen. Aan dezen man danken we in laatste in stantie, dat de Egyptische monumenten nu tot ons spreken. Wannpeer we naar beneden gaan, zien we aan den muur 'n groote papyrus hangen. Papyrus is het Egyptische „papier", dat ge maakt werd uit de stengels van de papy- rusplant Deze plant groeide vroeger in de vele moerassen van de Delta en de kana len van Egypte, zooals hier het riet. Door die stengels op een bepaalde manier over elkaar te legger maakte men er bladen van. Deze konden meters en meters lang zyn. Ze werden met teksten beschreven en vaak met teekeningen verlucht, om ze aan de dooden mee te geven. Andere voorbeelden ervan hebben we reeds bij de mummie- kisten gezien. Men kan duidelijk opmerken, hoe de hiërogliefen bij het schrijven ver eenvoudigd en afgekort werden. Zoo kon hieruit later 'n geheel nieuwe schriftsoort ontstaan. Beneden staan 'n aantal voorwerpen uit den voor- historischen tyd van Egypte.De vuursteenen hebben veel overeenkomst met degene, die ook in onze streken gevonden zijn. Voorts is er 'n hoop potten, die nu en dan zeer merkwaardig beschilderd zijn. Welke ontwikkelingsmogelijkheden de Egyptische kunst in zich borg kunnen we het best zien aan de afgietsels van de Amarna-periode (vlak vóór Toetanchamon,) waarlangs we de afdeeling grootere monu menten bereiken. In de nu komende zalen staat alles wat in een bepaalde periode ver vaardigd is, zooveel mogelijk bij elkaar. Allereerst enkele stukken, die ons nog 'n kunst in wording laten zien. Maar dan ko men we reeds aanstonds bij voorwerpen, die latere Egyptische kunstenaars misschien wel in schoonheid hebben kunnen evena ren, maar toch nooit overtreffen. Hoe vreemd het ook moge klinken, het wordt tegenwoordig toch veelal aangenomen, dat de Egyptische kunst ha 'n kort tasten haar bloeitijd (het Oude Rijk) hëeft bereikt. In deze richting wijzen reeds de beelden van enkele hoogwaardigheidsbekleeders uit die verre tijden. Zij zyn uit het harde graniet vervaardigd, evenals de groote sarcofaag er dicht bij. Daar het er nogal donker is, kan men de bewerking in den vorm van een huis, niet goed onderscheiden. Zulke kisten in steen zijn de nabootsing van ge makkelijk verplaatsbare houten huizen, zooals zij in dien tijd gebouwd werden. De Mastaba. Er bestaan nog meerdere stukken van den eersten rang, maar we moeten verder gaan naar de mastaba. Mastaba beteekent in het Arabisch bank. Het is de naam, dien de Arabieren gaven aan de grafmonumen ten, die er uit zagen als een groote bank van steen. Het eigenlijke graf was in den grond, maar in de steenmassa er boven was 'n kapel uitgespaard. Op de wanden er van wordt de overledene en het leven rondom hem in al zijn vormen afgebeeld. Zij zijn voor ons 'n rijke bron van ken nis van die tijden. Uit 'n dergelijke graf kapel is ook het ezelsrelief, waarvan in de vorige beschrijving sprake was, afkomstig. Het is daaruit weggebroken door de Ara bieren om het te kunnen verkoopen. Op die manier hebben ze heele mastaba's leeg gestolen. En dit stelen duurde ondanks tegenmaatregelen van den Oudheidkundi gen Dienst van Egypte in de vorige eeuw voort. Want er waren wel koopers te vin den voor zulke mooie stukken beeldhouw werk. Men heeft toen aan verschillende groote musea 'n mastaba aangeboden, op voorwaarde dat zij aan de clandestiene opgravers niet meer zouden koopen. Ook Leiden is zoo aan zijn grafkapel gekomen. Want deze is slechts 'n deel van de mastaba, die voor de rest uit groote stukken steen ge bouwd is. Door 'n smalle opening,rondom versierd met reliëfs, staan we in 'n kleine kamer, de grafkapel. Recht vóór ons is de steenen deur, waarvoor de offers aan den overlede ne, die er naast is afgebeeld, werden ge bracht. De drie andere muren tonen ons het werk der boeren, de vischvangst en de veehouderij. Er worden offers gebracht en vogels gevangen. We zien 'n begrafenis en hoe 'n priester z'n ambt uitoefent. En dit alles is uitgebeeld met 'n zuiverheid van lijnen, waarover we niet anders dan ver baasd kunnen staan. De volgende zaal bevat voor het groot ste gedeelte grafsteenen, zooals we die ook reeds boven gezien hebben. Hoewel zij een ware keurcollectie vormen, wil 'k hier toch liever wijzen op 'n groep, die nou juist het tegendeel van mooi is. Als we zoo door het Museum wandelen, zouden we onge merkt den indruk krijgen, alsof alles wat de Egyptenaren maakten, kunst was. Ook zij konden leelijke dingen maken, zooals 't echtpaar met spillebeenen, houterig zit tend, ons duidelijk bewijst. In de twee overblijvende zalen staan overblijfselen uit de beide laatste bloeiperioden van de Egyptische kunst die samenhingen met de politieke kracht van het land. Tus schen de zestiende en twaafde eeuw vóór Chr. (Nieuwe Rijk) is Egypte, gelijk we reeds zagen, 'n wereldrijk geweest. Zijn hoofdstad Thebe was toen immers een we reldstad, die de farao's versierden met prachtige en geweldige temepls. Hier was dus de gelegenheid geschapen voor een monumentale kunst, zooals men ze in vroe ger tijd niet gekend had. De poortgebouwen der tempels werden van buiten versierd met reusachtige voorstellingen van de ver overingstochten van den farao, hoe hij met hulp der goden de vijanden van Egypte versloeg of uit dankbaarheid zijn gaven aan de goden aanbood. Men vindt er ook de lijsten van steden, die de farao veroverd heeft. Maar soms geneert 'n koning zich niet, om de stedenlijst van 'n voorganger te copiëeren, ook als hij die plaatsen niet veroverd heeft. Deze nabootsing uit zich ook al hier en daar in de kunst, om in laatste bloeiperiode, de Saïtische (naar de toen malige hoofdstad Saïs) te ontaarden in 'n nabootsen van de kunstenaars van het Oude Rijk. Soms getroostte men zich die moeite niet eens, maar ging nog eenvoudi ger te werk. Als men b.v. 'n sarcofaag noodig had, haalde men de mummie uit haar kist en gebruikte deze voor 'n tweede keer. Ook toentertijd verstond men de kunst van namaken zoo goed, dat het bijna onmogelijk is sommige monumenten uit het Oude Rijk en den Saïtischen tijd te on derscheiden. Men merkt tamelijk gauw, dat de Egyp tische reliëfkunst nauw samenhangt met de teekenkunst. Sommige reliëfs verschillen slechts enkele millimeters met hun onder grond en komen daardoor pas bij bepaal den lichtval tot hun recht 'n Meesterstuk je op dit gebied is de blinde harpspeler in het graf van Païtenemheb, dat echter 'n andere grafkapel is dan we straks zagen. 'n Reuzen, rechtstaande steenen lijkkist en 'n tempeltje in pyramidevorm vragen even onze aandacht. Maar we loopen reeds door naar de bovenstukken van twee beel den „geschenk van H.M. de Koningin Moe der". Deze torso's heeft zij enkele jaren ge leden aan het Museum geschonken, juist toen 'n Amerikaansch opgraver uit Egypte naar Leiden kwam, om 't rose beeld in ons land op te sporen. Zijn werklieden hadden gedurende onderzoekingen bij Thebe 'n heele puinbelt gezeefd en daar het hoofd van een koninginnebeeld gevonden. Men wist, dat 'n torso, dat daar de vorige eeuw gevonden was, in het bezit van het Ko ninklijk Huis was gekomen, en nu hoopte de archeoloog, dat het hoofd er bij zou pas sen. Het bleek zelfs precies te passen. Toen had hij gaarne het torso in ruil voor iets anders gekregen, maar het was begrijpelijk, dat de Museumdirectie op zulk voorstel niet in kon gaan. Dit alles wijst ons echter op de zorgvuldigheid, waarmede tegenwoordig opgravingen gedaan worden, in tegenstel ling met vroeger, toen men heel vaak slechts naar mooie stukken zocht De beeldengroep van Maja Merit be hoort reeds volgens de kleeding tot de pe riode, die het Nieuwe Rijk genoemd wordt. Hier zijn man en vrouw eerst gescheiden, dan samen voorgesteld. Het zijn mooie voortbrengselen van de kunst in den poli- tieken bloei van Egypte. Ook hier is het eenigszins stijve in de houding en het recht voor zich uitkijken der figuren een gevolg van de Egyptische manier van kunstop vatting. Er recht tegenover is de ingang, dien men voor een rotsgraf bouwde, opgesteld. Blij kens de inschriften heeft dit toebehoord aan een ambtenaar. Alleen de ingang, vier pilaren met architraaf, is reeds 'n heel mo nument. Wat moet 't graf dan wel niet ge weest zyn. Tenslotte rest ons nog het beroemde re liëf van Horemheb, den opvolger van Toetanchamon. Hy was van generaal tot farao opgeklommen, iets wat nog aan ver anderingen op het reliëf te zien is. Men zal U dit op Uw verzoek gaarne wijzen. Het geheel stelt de komst van een aantal Azia ten voor, die in Egypte zouden worden toegelaten en daartoe de bemiddeling van Horemheb hebben ingeroepen. Er wordt uitgebeeld, hoe ze geboeid voor den koning gebracht worden, en na de inwilliging van hun verzoek zich van dankbaarheid op den rug gooien, 's Lands wijs, 's lands eer. Wanneer er één indruk van dit alles over blijft is het wel deze, dat het Rijksmuseum van Oudheden vele en mooie schatten be vat. Schatten, die ons kunnen ontwikkelen en laten zien, dat er ook beschaving en hooge beschaving mogelijk is onder geheel andere omstandigheden als de onze. Mogen velen deze schatten gaan zien en bewon deren. Centrale Verwarming Sanitaire Inaiai/atiee L I E I I D E I N II DOELENSTEEG 9-11 onzichtbaar onder garantie Leiden, Nieuwsteeg 17, Telef. 3406 noüRSMONSSTEEGS S. TEL 12*-* pectaol adres Voor Luicrma rcd arh kelen J Wien de schoen past, die trekke haar aan Donateurs, Begunstigers en Tooneelisten van R K. Tooneelvereenigingen. Uw wensch kan niet anders zijn, dan dat de uitvoeringen op R K. jgèbicd, bij voorkeur verzorgd zullen worden do/r L'w partijgenooten Er zijn er die adverteeran met Pauselijke Wimpele en Vlaggen, Btèschojjniantels etc. (vele aanbevelingen van /l.H> (Jeestolijken), doch als diezelfden weten cjutejen R K.Tooneel- kapper bij andersdenkende^1 levert, durven zeggen: „Jelui hooren nfret bij Hoppezak, want hjj is Koomsch!" Js het niet droevig dat op vele R K. tooneelen dezulken de verzorging wordt opgedragen. Ja dikwijls nog veel meer. GERARD HOPPEZAK Costumier, Gedipt. Tooneslkapper, Nieuwsteeg 7 OPGERICHT 1875 HAARLEMMERSTR; jS8 - TEL. 420 FIL.: HOOGEWOERÖ 32 - TEL. 840 GEWEEKTE STOÏSCH 20 CENT PsLfÓND KABELJAUW in mooten f 0.45 p. pond VERSCBE ZALM I 1.00 PER POND. Restaurant Ie etage DAMMES KAPSALON TURFMARKT 5A, TEj/Wl, LEIDEN Peiwent Wave compl. f4.- STERK VERLAAGDE Pu/itEN HAARLEMMERSTRAAT 222-267. Confectiebedrijf HAARLEMMERSTR. 241-243 FILIAAL: HAARLSTRAAT 3 DIVERSE KLEUREN 3.50, 3.00, 2.70, 2.25, 1.85, I.6S MANCH. EN GESTREEPT 4 05, 3.50, 3 00, 2 50, 0.90 hoofdstukken nog volop te genieten. Op spreker rust thans de taak namens de geheele gemeente, namens den Raad, B. en W. en hemzelf den heer Eggink te dan ken voor alles wat hij gedaan heeft en wat spreker heeft trachten te schetsen. Spreker geeft de verzekering, dat zijn levenswerk, hoe stil en bescheiden ook vol trokken tot in lengte van dagen vruchten zal afwerpen. Met deze wetenschap hoopt hij, dat de heer Eggink nog een lange pe riode van verdiende rust mag genieten. Aan mevrouw Eggink betuigt spreker me de hulde en dank. Als stoffelijk aandenken biedt spreker daarna namens den Raad een notenhouten leestafel met lamp aan. vergezeld met een Gevestigd Jj898 Hier ter stede. Het eenfgste Inftitutft voor onderwijs in Moderne TaSen DOOR NAJIONALE LEERAREN LEIDEN -| - TURFMARKT 3 Altijd kunnen nieuwe cureusien worden begonnen Inlichtingen gratis VERTALIKGS-BUREAV. LUNCHROOM Het aangewezen adres voer Uw kopje Koffie en Uw twaqif uurtje. Eenig en aangewezen/ adres te Leiden voor KtRSïSCHUIM Banketbakkerij Botermarkt 15, Tel. 2583 OPGERICHT 1829 Eerste Leidsche R.K. Begrafenisonderneming GEVESTISo/l882 9188 G. H. KL Pieter Ce (la Co\irlétraat 22 TRANSPORT. vTELEFOON 1455 hebben wij alle mogelijke middelen in alle prijzen, zooals alle Dropsoorten, zoowel los als in doasjes; flacons Siroop, enz. j NOORDEINDE 24, T£LEL<I68, LEIDEN Aanvang Januari Privé- ei QlubSes Bespreking dag. 5-1(1, Langebrug 6a EVERT CASTELEIM en vraagt prijs en modellen,! inzage voor Uw drukl „LUCT0R ET ËljNERGO" Nieuwsteeg 9. Telef. 2567 De Luxe Auto Taxi Tel. 2893. Standplaats Steentraat Wij rijden voor het la*o. Tax «tarief. In en buiten geiden Een betrouwbaar 6 k 11pérsoons Hudson. Dag eu natHjj geopend. Beleefd aanbevelend, L. SCHILTHUIZEN, Pioenhof 18a, Tel. 2893 Xlokten voorkomt Ge door dagelijks ecnlge druppels AVIOL In 'tdrinkwatei Uwer i(onljnct\te doen. AVIOL de gezondheids-drank, vottrkomt besmet- Ung en geneest dq r.eestc nekten. Bij snol onmisbaar als uitwekdig m'uljel. De geringe kosten V3n AVIOL behoeden^U voor onver wachte tegenslagen iit dc fojfkferij. Prijs f 1.» Vraag grntl. KooIJotn-Holdbock aa« N.V. .Eerkoop- kantoor Preparaten DlcretfcrU Damlteert. "Rotterdam. S. A. BROERSE - HAARLEMMERSTR. 68 Drogist TEL. 784 BORDUREN, AJtUREN, PLISSEEREN VERVEN EN SI otlVIEN VERVERIJ „DE REGENBOOG" Breestraat 159 - Lelden Tel. 851 STOPPAGE - SPECIALE AFDEELING VOOR HET OPPERSEN VAN HEERENKLEEDINB R.K. VEREEN. VOOR KRAAMVERZORGINQ VOOR ALLE GEZINDTEN TE LEIDEN Plaatsing-Bureau Boerhaavestraat 30 verleent hulp door ggtliplojneprde krachten Geopend elke Donderdagmiddag van 2—5 uur tot het verstrekken van ife gewenschte in lichtingen en ter aanmelding van contribu- eerende leden. Schriftelijke aanvrage adres: R.Kr. Vr. v. Kr., Stille Rijn 7, Telef. AQUARIUMS - KOOIEN Leegverhoop tegen spotprijzen. Alles solied werk. Komt ziet! Prima zingende Kanaries f 1^0, f 3.50 Extra voorzangers 4.50, 1 mjjiand proef. GROENEVELD, Hoogl. Kerkgracht. HENNEN '33

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1933 | | pagina 7