KALENDER DER WEEK
ZATERDAG 9 DECEMBER 1933
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 6
AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND.
m
MARIA'S ONBEVLEKTE ONTVANGENIS.
Den 8en Dec. vierden we de feestdag van
Maria's onbevlekte ontvangenis. Al van
de vroegste tijden der H. Kerk af is de leer
hierover door de Kerk goedgekeurd. Het is
zoo begrijpelijk, dat de groote meerderheid
der geloovigen dit leerstuk als vanzelfspre
kend aanvaarden. Want het spreekt zoo
voor zich, dat de Moeder van Christus zon
der zonde moest zijn. Christus zelf, die
nooit geen zonde gehad heeft, kon toch
niet voortgekomen zyn uit een vrouw, die
met zonde besmet was! De zonde, die
voortkomt uit den duivel, kon toch niet
een deel van Maria zijn, want uit haar werd
de Christus geboren, die alle duivelen
overwonnen heelt. Christus, die gekomen
is, om van alle menschen de zonden weg
te nemen en zelf geheel heilig was, moest
toch een onbevlekte Moeder hebben. Het
is dan ook geen groote moeilijkheid ge
weest in de geioolsleer onzer Kerk. Dat
Paus Pius IX het in 1854 als geloofspunt
uitgesproken heeft, kwam door den invloed
der kettersche Jansenisten in de 18e eeuw,
die probeerden de vereering der H. Maagd
uit de harten der menschen te rukken. In
de 19e eeuw kwam het zoover, dat ze open
lijk verklaarden, dat Maria niet vrij van
zonde was. Toen vond de groote Paus het
oogenblik gekomen, om de leer der Kerk
over dit punt vast te stellen.
En op den 8en Dec. 1854 sprak Pius IX
in tegenwoordigheid van de meeste bis
schoppen plechtig het geloofspunt uit: „dat
de H. Maagd Maria, door een buitengewoon
voorrecht van God en de verdiensten van
Jezus Christus, is bevryd gebleven van de
smet der erfzonde".
Groot was de vreugde onder alle Katho
lieken der geheele wereld. En nog geen vier
jaar later verschijnt de H. Maagd te Lour-
des en zegt: „Je suis l'Immacuiée Concep
tion, (Ik ben de onbevlekte Ontvangenis)".
Het is of Zijzelf de bevestiging heeft wil
len geven door juist deze woorden uit te
spreken.
WACHTUUR VAN HET H. SACRAMENT.
Geloofd en gedankt zij altijd
het Allerheiligste en Allergodde-
lijkste Sacrament!
Om uitdrukking te geven aan het ver
langen Jezus steeds te eer en in Zijn heilig
Sacrament werd door onzen Vrouwenbond
de onderafdeeling „Het Wachtuur van het
H. Sacrament" opgericht Om geheel en op
de best mogelijke wijze aan het doel te
kunnen beantwoorden, zijn nu ruim één
jaar geleden voor elke parochiekerk afzon
derlijke comité's gesticht welke uit het
speciaal hiervoor met meerdere dames uit
gebreide bestuur der onderafdeeling zijn
gevormd.
Wanneer het H. Sacrament is uitgesteld,
op de aanbiddingsdagen, de Eerste Vrijda
gen, de dagen van het Veertigurengebed en
andere wordt door het comité van de des
betreffende parochiekerk voor c^e verdee
ling der biduren van de leden op die da
gen gezorgd. Daartoe wordt aan elk lid
eenige dagen te voren een kaart toegezon
den met opgave van het door haar te ver
vullen biduur, „Wachtuur". Deze uren zijn
in onderling overleg met de dames-leden
geregelden soms op halve uren verdeeld.
Het is natuurlijk de bedoeling, dat steeds
iemand van den Vrouwenbond by het H.
Sacrament ter aanbidding aanwezig is. De
verdeeling der biduren heeft dienovereen
komstig plaats. Om het comité in de gele
genheid te stellen de zekerheid te vencry-
gen, dat er ook steeds iemand over den
geheelen duur der aanbidding tegenwoor
dig is geweest, zyn aan de toegezonden
kaarten geperforeerde strookjes gemaakt,
welke ter plaatse in een daartoe bestemde
bus gestoken worden. Het is den leden toe
gestaan bij verhindering een ander in hare
plaats te zenden, of indien ook dit niet mo
gelijk is, zenden zij te voren bericht aan
het comité, dat dan voor de vervulling
der open plaats zorgt.
Het lidmaatschap kost niets. Van de in
gekomen offers in de bussen worden H.
Missen van Eerherstel gelezen en wordt
voor altaarverseiring gezorgd. Elk jaar
wordt een H. Mis voor de levende en over
ledene leden gelezen.
Behoeft nu deze onderafdeeling nog aan
beveling? Neen, zou hierop geantwoord
moeten worden. Maar toch is het misschien
voor sommigen wenschelijk. En wel om
de bezwaren, welke vaak gehoord worden.
Er zijn er toch, die meenen, dat elk op zich
wel kan gaan bidden. Aan dezen staat het
dan te bedenken, dat daardoor niet de
„voortdurende" aanbidding verzekerd is, al
zouden er nog zoo velen komen. Maar bo
vendien, o, het wordt zoo licht vergeten.
De toegezonden kaart waarschuwt u bij
tijds. Weer anderen vinden de controle
niet goed; ze willen niet gecontroleerd zyn,
als ze gaan bidden. Aan haar dient voor
oogen gehouden te worden, dat die controle
niet dient voor de leden, maar voor het
comité, dat in de gelegenheid moet zijn om
te crntroleeren, of de aanbidding voortdu
rend is geweest. Maar laten ze zich ook niet
blind staren op die controle. Er gebeurt
bijna niets meer in het leven zonder con
trole. En bovendien, zij komen tot het II.
Sacrament in een stemming van ootmoed,
nederigheid en gehoorzaamheid. Laten ze
zich vernederen voor God en niet vragen,
hoe ze zelf denken, dat het moet, maar in
ootmoed en gehoorzaamheid haar offer
brengen, zooals het bestuur dit vraagt. Nog
anderen vinden het verband te groot. Een
verband is het ook inderdaad, maar dat
mag het toch ook zeker voor God wel zijn.
Het behoeft echter niet grooter te zyn, dan
te dragen is. De verdeeling der uren kan
men zelf zooveel mogelijk regelen en is
men verhinderd, ook dan is het mogelijk,
gelijk vermeld, op eenvoudige wijze erin
te voorzien. Inderdaad, er behoeft voor
niemand een bezwaar, voor niemand een
beletsel te zyn om tot deze onderafdeeling
toe te treden.
De bezwaren zijn hiermede wel weer
legd. Een andere aanbeveling n.L door de
voordeelen naar voren te brengen kan vrij
achterwege blijven. Elke katholieke vrouw
weet en is er uit zich zelf van doordrongen,
dat deze zeer vele zijn, maar dat het ook
een heilige plicht, een eereplicht is de lief
de, welke ons Jezus in Zijn H. Sacrament
schenkt, niet onbetuigd te laten, maar hare
wederliefde te brengen daar, waar Hij ons
die het meeste toont.
Moge, om met ons „Wachtuur" Jezus zoo
veel mogelijk hulde, eerbied, liefde en
dankbaarheid te toonen, elke katholieke
vrouw spoedig lid zijn van deze onderaf
deeling!
„HULP IN DE HUISHOUDING EN DE
BABY".
In de vorige rubriek werd een oproep ge
daan tot steunverleening voor het schoone
doel onzer Vereeniging.
Gaarna wordt nu eene wijze van hulp
bieding in overweging gegeven, waardoor
velen ons kunnen en, wij zijn er
van overtuigd willen helpen.
De Magazijnmeesteressen: mevrouw H.
Colla-Hueber, Mare 51 en mejuffr. A. v.
Deene, Hooge Rijndijk 76, zorgen met voor-
beeldigen ijver voor het afgeven van
wiegen met inhoud en babyuitzetjes.
Doch de leege plaatsen moeten weer aan
gevuld en de linnenkasten mogen geen lee
ge planken vertoonen.
Wie helpt ons? Wie helpt ons nu baby
kleertjes te naaien?
Er is zóóveel noodig en er wordt zóóveel
gevraagd.
Allen zijn welkom, die zich aan boven
genoemde adressen melden. Eiken Dinsdag
en Donderdagmorgen worden patroontjes
voor babykleertjes uitgereikt met het be-
noodigde materiaal.
Zij, die zelf voor het benoodigde willen
zorgen, zijn dubbel welkom; worden ech
ter verzocht de aan te vragen patroontjes
te gebruiken.
Meldt u spoedig, vele handen maken licht
werk!
En God zal 't u loonen!
Het Bestuur.
WE WILLEN FEEST VIEREN!
Zoo ligt dan het Sint-Nicolaasfeest weer
achter ons, met zijn voor-vreugde, zijn blij
de verwachting, zijn grapjes, ja dit jaar
ontbrak zelfs het ijs niet. Toch zal het voor
menigeen niet die afmetingen hebben aan
genomen, die men van vorige jaren gewoon
was, ja zelfs zullen er huisgezinnen ge
weest zijn, waarin de Goede Sint maar wei
nig pakjes kon afgeven. Gelukkig dan die
Moeder, die hem heeft gezien met een klei
nigheid, wat chocolade- of anijsmelk en
een paar snoepjes de avond toch voor
groot en klein tot een feestavond te ma
ken.
Hoe harmonieus we ons uit onze eigen
jeugd de gespannen verwachting al dagen
van te voren, het heerlijke gluren door de
winkelruiten, het in gedachte kiezen van
allerlei, het chocolade horloge, het wiegje
met het papieren kindje, die molen van sui
ker, de klompjes; we voelden geen kou.
En de avond zelf, de geheimzinnige sfeer,
die in huis hing, de lamp, die iets eerder
werd opgestoken, de genoegelijk snorrende
kacnei, net luisteren naar het minste ge
rucht, hoe bracht dat alles in spanning, die
haar hoogtepunt bereikte, als met veel
lawaai, pepernoten en suikertjes door de
geheimzinnig geopende deur gestrooid wer
den. De boterhammen wilden er 's avonds
niet in, zoo popelden onze harten over dat
gene, wat nog te gebeuren stond, voor den
Sint, die ook nog iets voor ons klaar zou
zetten, terwijl we sliepen. Het hooi voor
't paard hadden we al dagen van te voren
gehaald. Zou Sint niet een klein beetje
verge.en van onze ondeugende streken?
We hoopten het maar, om den anderen
morgen te zien, dat de goede man ons heel
veel vergeven had en een tafel met lek
kers en cadeautjes had gereed gemaakt,
waarvan we onze oogen niet konden af
houden.
Heerlijke jeugdherinneringen! Het is de
taak van onze tegenwoordige jonge Moe
ders, de jeugd van nu ook datgene mee
te geven, wat leven blijft in de herinnering
IMTERPAROCHIEELE
WAT EEN GEZEL TOCH WETEN MOET
XXXVI
Behalve het fascisme van Italië, is thans
een tweede „beginsel" verschenen onder
den naam van „nationaal-socialisme". Veel
verschil in doelstelling is er tusschen
beide stelsel niet; alleen in de midde
len om het doel te bereiken zijn er be
langrijke verschillen te zien. Deze zijn o.m.
dat Mussolini geen rassentheorie vooropzet
zooals Hitier en ook nooit zoo fel tegen de
Joden is opgetreden als dat in Duitschland
is geschied.
Als we de geschiedenis even in
zien. dan blijkt ook in Duitschland een
zelfde toestand te zijn geweest als in Ita
lië, n.l. het gevaar van een veldwinnend
communisme. Terecht kan Hitier daarop
wijzen en zichzelf en zijn beweging prij
zen. Maar, en hier raken wij een bijna ver
geten figuur uit Duitschland, zou een Brü-
ning, een man van veel betere katholici
teit, dat ook niet gekund hebben? Is het
b.v. niet typisch, dat het plan-Brüning, wat
betreft de emigratie vanuit de industrie
centra naar het platteland, destijds door
Hitier fel bestreden, nu als een nazi-idee
naar voren-komt? Wat ze anderen verwe
ten, gaan ze nu zelf probeeren!
Doch om bij de jongste geschiedenis van
het „Derde Rijk" te blijven, het groote doel
was het afwenden van het communisme. De
katholieke Brüning, zoo redeneerde men,
kon dat niet. Feit is echter, dat ze dezen
staatsman de middelen onthielden om af
doende den rooden vloed te stuiten. Want
zie, nu staan er menschen aan het roer,
die met een naar het heidendom
overhellend stelsel het z.g. Mar
xisme bestrijden. En daarmede is het mid
del bijna even erg als de kwaal.
Een heidensch stelsel? Deze vraag zal
voor menigeen niet zoo moeilijk te beant
woorden zijn. Wie toch leest yan welke
grondgedachte de nazi-beweging uitgaat,
die kan bij nader inzien moeilijk iets goeds
concludeeren. In 't kort zullen we dat even
na<?aan bij Hitler's rassentheorie.
Het meest opvallend is zijn theorie over
de superioriteit van het Arische ras, waar
van hij o.a. schrijft: „De Ariër alleen kent
het heerlijk Duitsche woord Pflichterfül-
lung, dienen van de gemeenschap". „Al
leen de Ariër bezit, het idealisme in den
echten en waren zin". Alsof er alleen maar
Ariërs op de wereld zijn! 't Is toch geen
blijk van een gaaf verstand en een helder
inzicht, zulk een ophemelen van eigen
volk. 't Is duidelijk, dat hierin alleen zijn
gevoel en niet zijn verstand sorak.
Maar nog erger maakt hij het, als hy
schrijft, dat alle offervaardigheid en plichts
vervulling zijn ontstaan in het dierenrijk
en bij de meest primitieve volken het
slechts ontwikkeld zijn, waardoor zij het
niet verder (kunnen) brengen dat tot een
gewone familie-proepeering.
Arme Hitler, die ons wijs wil maken dat
onze voorouders hun deugden van de die
ren moesten leeren. God schiep een
geheelen mensch, een schepsel gelij
kend op Hem en heerscher in Zijn schep
ping en niet een mensch, die geinspireerd
moest worden door de zorg van een kip
en de offerzin van een hond. Hierin heeft
Hitier zich schromelijk vergist en blijkt h'j
als katholiek niet „au serieux" te nemen.
Bovendien is er onderscheid tusschen een
geestelijke en een zakelijke cul
tuur. Deze laatste is in haar ontwikkelings
gang goed verklaarbaar, want in het stee,-
nen tijdperk gebruikte men natuurlijk geen
stalen messen en het is toch Columbus niet
kwalijk te nemen, dat hij zeilen moest naar
den overkant om Amerika te ontdekken.
Het is toch te prijzen dat door de eeuwen
heen de menschen tot betere ideeën en
daarmee tot betere scheppingen van het
menschelijk vernuft kwamen. Daarmede
wordt dien menschen een verstandelijke
ontwikkeling der zakelijke cultuur toege
kend.
Een raadsel blijft het, dat Hitier daaruit
durf besluiten, dat die z.g. „lagere men
schen" over minder deugden zouden be
schikken dan de thans meer ontwikkelden.
De geestelijke cultuur was b.v. bij
de christenen der eerste eeuwen veel en
veel hooger dan nu bij de negentiende-
eeuwsche menschen. En het staat te be
zien of wij ooit tot die hooge trap van
geestelijke beschaving kunnen komen,
en blijft uitstralen boven moeiten en zor
gen van het groote menschenbestaan.
Deze dingen zyn niet afhankelijk van
veel of weinig bezit. Het is aan onze Room-
sche Moeders om dat met het a.s. Kerst
feest te bewijzen. Een takje groen hier en
daar op tafel in een helder gepoetste wo
ning, het tafelkleedje eens extra gewas-
schen, een kannetje anijsmelk, een schotel
tje met snoepjes en een gemeenschappelijk
spel of het lezen van een Kerstverhaal, zul
len langer in de herinnering blijven voort
leven, dan vele en groote geschenken in een
sfeer waar de groote Boodschap, de komst
van het Kerstkindje, niet gevoeld wordt.
Zuster v. d. ABEELEN.
de Kerk in de eerste eeuwen zoo
rijk wist te oogsten. En toch kan dat! Doch
dan zonder heiden-cultuur en dwaze ras-
vergoding.
S, M.
EN WAAROM NIET?
In een haren boetekleed, met oogen zoo
schitterend als zonlicht en met een stem
vol kracht en beheersching trok hij door
het land. Het volk wist van hem, dat hij
leefde in de woestijn en zich voedde met
schamele spijs en drank en vooral was
het hun bekend, dat deze mensch het voor
beeld was van wat hij aan het volk preek
te: „Doet boetvaardigheid en brengt vruch
ten voort van ware bekeering".
't Was in den grooten adventstijd, die
voorafging aan Christus' geboorte. En
Joannes de Dooper trok door het land en
bereidde het volk voor, want de God-met
ons, Emmanuël, zou komen gaan en „het
Woord is Vleesch geworden en het heeft
onder ons gewoond"
Christus' Bruid, de H. Kerk, wil in dezen
tijd ook ons voorbereiden en daarom wordt
van ons gevraagd een meeleven in den ad
ventstijd. Meer gebed, meer ingetogenheid,
meer boete, meer goede werken doen, meer
offerzin, meer levensmoed!
Maar we zijn toch jong? Moeten wij
boete doen? En goede werken, en bidden?
Ja, juist wy, jonge menschen, moeten
durven doen. Lang genoeg heeft een slap
christenvolk theorie verkondigd; maar van
ons wordt een daad geëischt.
Vrienden, de stormklok luidt over stad
en land. Een volk, dat zijn God niet er
kende, ligt te sterven; een geslacht, dat van
geen naastenliefde wilde hooren, gaat ten
gronde. Door alles te herstellen in Christus
is redding mogelijk.
En wat doen wij? En waarom niet
eerst met ons zelf begonnen? Zijn wij
gave menschen, zijn wij personen met
practische liefde? Een oud gedichtje luidt:
Wie koninkrijken won en legers heeft
verslagen,
Die mag vrij van laurier een trotsche krone
dragen.
Maar wie nog bovendien zichzelf
verwinnen kan,
Geef dien de hoogste kroon; dat is d e
sterkste man!
SEVERUS.
RAAD VAN BESTUUR
De weled. heer P. Klein, die meerdere
jaren lid is geweest van den Raad van Be
stuur der Leidsche St. Josephs-Gezellen-
Vereeniging, heeft als zoodanig ontslag
gevraagd, hetgeen hem verleend is, met
dankbetuiging voor gegeven arbeid.
DISTRICT-VERBAND LEIDEN
Donderdag a.s. heeft de vierde cursus
avond plaats voor commissarissen uit ons
district.
Allen worden op tijd verwacht in het Ge-
zellenhuis, Rapenburg 52.
Mogen we ook rekenen op afdracht der
gelden?
CENTRAAL-VERBAND NEDERLAND
Was vroeger het hoofdbestuur der Gez.
Ver. eenigszins willekeurig samengesteld,
thans bestaat het uit de Districts-Praesiden-
ten en de Districts-Senioren. Dientengevol
ge hebben onze Vice-Praeses en onze Se
nior zitting reso. in het Centraal-Praesi-
dioat en in het Centraal-Senioraat.
RETRAITECLUB „ST. CLEMENS"
Door het bestuur is besloten, dat de reis
naar het Retraitenhuis te Noord wij kerhout
dit jaar zal geschieden per autobus. Twee
keurige wagens zijn voor dit doel afge
huurd.
Deze verandering is een flinke verbete
ring en de geringe verhooging van 10 ct.
per deelnemer kan geen bezwaar zyn deze
reisgelegenheid te benutten.
Voor de retraite zijn nog plaatsen be
schikbaar. Spoedige opgave, alsmede de
afdracht der gelden zijn de noodzakelijke
vereischten!
WANDELSPORTCLUB
A.s. Zondag 10 Dec., is er weer een trai-
ningsmarsch voor alle wandelsporters van
de St Jozefgezellen. Vorigen Zondag waren
er 8 leden, die trots een vry sterken wind
en 4 graden vorst de eerste marsch van de
propaganda-serie-wandeltochten hebben
medegeloopen. Kranig werk, jongens! Daar
om rekenen wij ook zeker op die 8 a.s.
Zondag. Maar als de leden, 'die ook de
voetbalsport beoefenen vry z ij n, zoo re
kenen wij ook op hen.
Verder kunnen zich nieuwe leden opgeven
bij de leden en bij het bestuur. Voor de
hooge kosten behoeven jullie het niet te
laten, want die is gesteld op de som van
5 cent per week.
Tot ziens a.s. Zondag half 3 uur!
DE ZAAL GESLOTEN TIJDENS
H. MISSIE.
In verband met de H. Misise in onze stad
is het volgende vastgesteld: Hedenavond,
bij de opening der Missie, is de zaal geslo
ten; ook geen bibliotheek.
Zondag is de zaal open van 12.30 uur tot
2 30 uur en 'savonds van 8.30 to
1 0.1 5. Dus geen zaal open om 7 uur!
Verder is de zaal de geheele week ge
sloten. Voor repetities raadplege men de
agenda.
KOLPINGSBLAD
Het dunkt ons goed hier te vermelden
een uitspraak van gezaghebbende zijde over
ons eigen orgaan: Kolpingsblad. „Ik ken,
aldus het oordeel van dien persoon, geen
orgaan, dat zoo uitstekend is verzorgd.
Weinig organisaties zyn in het bezit van
een blad, dat op afdoende wijze leiding
en vorming geeft, maar de Gez. Ver. is
daarin meer dan anderen geslaagd".
Gezellen, leest en vooral leest geregeld
uw Kolpingsblad; dat verdient het.
TWEEDE ZONDAG VAN DEN ADVENT.
Als niet anders wordt aangegeven dage
lijks Gloria en Credo. Prefatie van Maria
(invullen: En U om de Onbevlekte Ontvan
genis).
ZONDAG 10 Dec. Tweede Zondag v. d.
Advent. Mis: Populi Sion. Geen Gloria. 2e
j gebed v. h. octaaf van Maria's Onbevlekte
Ontvangenis; 3e v. d. H. Melchiades, Pars
en Martelaar. Prefatie v. d. Allerh. Drie
eenheid. Kleur: Paars.
Laten wij ons verblijden over hetgeen
vandaag tot ons gezegd wordt (Alleluja
vers). „Toon ons, Heer, Uw Heil", was ons
verzuchtend gebed op den vorigen Zondag
En als antwoord ontvangen wy de verze
kering: „Volk van Sion (Gods uitverkoren
volk) zie de Heer zal komen". (Introitus;
Graduale; Communio). En, gelijk geschre
ven staat, zal Hij komen besturen de vol
ken, die op Hem hopen en hen vervullen
met vreugde en vrede en met de kracht van
Zijn Geest (Epistel). Komt, laten wij, de
heiligen, Zijn volk, dat met Hem een ver
bond mocht sluiten, door het Kruisoffer be
zegeld, ons voor Hem verzamelen. (Gra
duale). Neen, wy verwachten geen anderen
dan Christus, want in Hem zien wy de
voorspellingen van de Profeten over den
Verlosser vervuld. (Evangelie). Met nog
grooter vurigheid en verlangen bidden wij
dan ook weer vandaag: „Toon ons, Heer Uw
Heil (Offertorium). Kom ons te hulp. Leer
ons het aardsche verachten en het Hemel-
sche beminnen. Wek onze harten op om ze
voor te bereiden *op de komst van Chris
tus". (Gebed; Stilgebed; Postcommunio).
MAANDAG 11 Dec. Mis v. d. H. Damasus
I, Paus en Belijder: Sacerdotes. 2e gebed v.
h. octaaf; 3e v. d. dag (d.i. v. d. vorigen
Zondag). Kleur: Wit.
Paus Damasus is een groot bestrijder
geweest van de ketterijen, die de Godheid
van Christus loochenden en van den H.
Geest. Hij bepaalde ook, dat de priesters
in hun breviergebed ter eere v. d. Allerh.
Drieëenheid aan de psalmen zouden toe
voegen: „Eere zy den Vader, den Zoon en
den H. Geest" enz.
DINSDAG 12 Dec. Mis v. d. 5en dag on
der het octaaf: Gaudens gaudebo (als op 8
Dec.) 2e gebed v. d. dag; 3e tot den H.
Geest. Kleur: Wit.
In Maria is geen enkele smet Zy is de
glans van het eeuwige licht en een spiegel
zonder vlek. Zij is heerlijker dan de zon
en als men haar vergelijkt met het licht
is zij zuiverder. (Kérk. Get.).
WOENSDAG 13 Dec. Mis v. d. H. Lucia,
Maagd en Martelares: DilexistL 2e gebed v.
h. octaaf; 3e v. d. dag. Kleur: Rood.
Gevangen genoemen door den Prefect
van Syracuse, Paschesius, werd Lucia on
dervraagd of de H. Geest in haar woonde.
Lucia antwoordde: „Zy, die zuiver en rein
leven zyn tempels van den H. Geest. Pa
schesius wilde haar daarom laten ontvoe
ren, maar God beschermde haar op wonder
bare wyze. Want zelfs met geweld kon Lu
cia niet van haar plaats verwijderd worden.
Op den brandstapel geworpen beschermde
God haar, zoodat het vuur haar niet deer
de. Ten slotte is haar keel met een zwaard
doorstoken. 394.
DONDERDAG 14 Dec. Mis v. d. 7en dag
onder het octaaf: Gaudens gaudebo. 2e ge
bed v. d. dag; 3e tot den H. Geest. Kleur:
Wit.
VRIJDAG 15 Dec. Octaafdag van Maria's
Onbevlekte Ontvangenis. Mis: Gaudens
gaudebo. 2e gebed v. d. dag. Kleur: Wit.
..Ik zal juichen van vreugde om den Heer
en mijne ziel zal juichen in mijn God om
dat Hij mij met het gewaad des heils be
kleed heeft en den mantel der gerechtigheid
ray heeft omgehangen als een bruid met
juweelen getooid heeft. (Introitus).
ZATERDAG 16 Dec. Mis v. d. H. Euse-
bius, Bisschop en Martelaar: Sacerdotes.
2e gebed v. d. dag; 3e ter eere van Maria;
4e voor den Paus. Gewone Prefatie. Kleur:
Rood.
Een krachtig en geducht strijder is de
H. Eusebius, bisschop van Vercelli (Italië)
geweest van de ketterij der Arianen. Vele
vervolgingen had hij dientengevolge van
de Arianen te verduren en daarom wordt
hy als martelaar vereerd.
IN DE KERKEN DER
E.E. P.P. FRANCISCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender v. h.
Bisdom, behalve:
ZONDAG. 2e gebed v. d. Z. Petrus van
Siëna; 3e v. h. octaaf; 4e v. d. H. Melchiades.
MAANDAG. Mis v. d. Z. Hugolinus, Klui
zenaar: Os Justi. 2e gebed v. d. H. Damasus;
3e v. h. octaaf; 4e. v. d. dag.
DINSDAG. Vinding v. h. Lichaam v. d.
H. Franciscus. Mis: Miserere. 2e gebed v. h.
octaaf; 3e v. d. dag. Prefatie v. d. H. Fran
ciscus.
DONDERDAG. Mis v. d. Z.Z. Conradus
van Offida en Bartholus van San Gemig-
nano, Belijders: Confiteantur. 2e gebed v.
h. octaaf; 3e v. d. dag.
Amsterdam.
ALB. M. KOK, Pr.
Ceteris niet
i
-erder
Toch V." be"
veSgstopp^